projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

YPATINGOJO PROKURORO

ĮSTATYMAS

 

2012 m.                   d.,  Nr.        Vilnius

 

 

l straipsnis. Įstatymo paskirtis

Įstatymas nustato:

1)   ypatingų, veiksmingam valstybės funkcionavimui būtinų tyrimų teisinius pagrindus;

2)   ypatingojo prokuroro tokiems tyrimams atlikti įgaliojimus, atsakomybę ir jo paskyrimo tvarką; 

3)   ypatingų tyrimų išvadų patvirtinimo ir jų įgyvendinimo tvarką;

 

2 straipsnis. Ypatingas tyrimas

1. Seimas ir Prezidentas(ė), vykdydami savo konstitucines prievoles turi teisę atlikti ypatingus tyrimus (toliau – tyrimas).

2. Tyrimai atliekami, esant poreikiui ginti itin reikšmingus viešuosius interesus, kai tai susiję su teisėtumo užtikrinimo klausimais, kliūtimis teisingumui vykdyti, galimu viešojo administravimo neveiksmingumu, įgyvendinant itin svarbius valstybei tikslus, galima korupcija, valstybės institucijų, pareigūnų ar tarnautojų įgaliojimų viršijimu ar piktnaudžiavimais tarnybine padėtimi, galimai neskaidriais stambaus masto ekonominiais sandėriais ar ūkine finansine veikla, kurie susiję su viešųjų poreikių tenkinimu, galimomis grėsmėmis socialinei aplinkai, darnai, sveikatai ar  nacionaliniam saugumui.

3. Tyrimus atlieka šio įstatymo nustatytais pagrindais Seimo arba Prezidento(ės) paskirtas ypatingasis prokuroras.

 

3 straipsnis. Ypatingojo prokuroro skyrimas

1. Seimo ypatingąjį prokurorą Seimo komiteto, Seimo sudarytos laikinosios komisijos arba Vyriausybės prašymu skiria Seimas nutarimu, kuriame nurodoma tyrimo užduotys ir terminai.

2. Prezidento(ės) ypatingąjį prokurorą savo iniciatyva arba Vyriausybei paprašius skiria Prezidentas(ė). Prezidento(ės) dekrete nurodoma tyrimo užduotys ir terminai.

 

4 straipsnis. Ypatingojo prokuroro skyrimo tvarka

1. Ypatinguoju prokuroru gali būti paskirtas turintis rinkimų teisę Lietuvos Respublikos  ne mažiau kaip 40 metų amžiaus pilietis, nepriklausantis jokiai politinei partijai ar rinkimuose galinčiai dalyvauti organizacijai ir turintis sąlygas be atlyginimo atlikti tyrimą.

2. Kandidatus pasirenka turintieji iniciatyvos teisę skirti ypatingąjį prokurorą, prieš tai gavę jo sutikimą, kuriame turi būti prisiimta prievolė dirbti be atlyginimo ir neatskleisti tyrimo metu sužinotos viešai neskleistinos informacijos. Sutikimus saugo Seimo ir Prezidento(ės) kanceliarijos.

3. Seimas, gavęs iš Seimo komiteto ar Vyriausybės prašymą paskirti ypatingąjį prokurorą, gavęs kandidato sutikimą, šį klausimą išsprendžia tokia tvarka, kokia yra numatyta skiriant (sutinkant) Seimui atskaitingus pareigūnus.

4. Prezidentas(ė) ypatingąjį prokurorą skiria Prezidento(ės) kanceliarijoje nustatyta tvarka.

5. Vienu metu negali būti paskirti daugiau, kaip trys Seimo ir trys Prezidento(ės) ypatingieji prokurorai. Vienas ypatingasis prokuroras tuo pačiu metu gali atlikti keletą atskirų tyrimų.

6. Ypatingajam prokurorui išduodamas pažymėjimas, kuriame be vardo ir pavardės, nurodomos jo pareigos ir teisės.

7. Sąlygas darbui sudaro ir darbo vietą suteikia inicijavę ypatingojo prokuroro paskyrimą Seimas, Vyriausybė arba Prezidentūra savo pastatuose.

 

5 straipsnis. Ypatingojo prokuroro teisės

1. Vykdydamas tyrimą ypatingasis prokuroras turi teisę apžiūrėti bet kurį Lietuvos Respublikos teritorijoje esantį statinį ar kitokį tyrimui svarbų objektą, atvykti į bet kokią valstybės ar savivaldybės, viešąją ar privačią įstaigą, įmonę ar organizaciją ir pareikalauti, kad jam būtų leista susipažinti su reikiamais dokumentais ar kita reikiama informacija, daryti įrašus ar kopijuoti dokumentus arba gauti tyrimui reikalingą informaciją raštu.

2. Taip pat ypatingasis prokuroras turi teisę kviesti pokalbiui asmenis, galinčius suteikti žinių apie tyrimui svarbias aplinkybes, nurodyti, kad toks asmuo atsakymus pateiktų raštu ar kitaip fiksuoti pokalbio turinį.

3. Ypatingasis prokuroras su asmeniu gali susitikti konfidencialiam pokalbiui nefiksuojant jo turinio, o tik po pokalbio surašant ataskaitą, kurioje šaltinis nenurodomas. Tokio šaltinio ypatingasis prokuroras negali atskleisti niekam ir niekada.

4. Asmeniui atsisakius atvykti pokalbiui, ypatingojo prokuroro rašytiniu nurodymu policijai, toks asmuo gali būti atvesdintas.

5. Patvirtinus tyrimo išvadas ir gavus Seimo nutarimu patvirtintus ar iš Prezidento(ės) rašytinius pavedimus, ypatingasis prokuroras turi teisę duoti privalomus nurodymus Seimo ar Prezidento(ės) skiriamiems pareigūnams, taip pat kitiems pareigūnams ir valstybės tarnautojams.

6. Iki pasibaigiant tyrimo terminui, ypatingasis prokuroras negali būti atšauktas ar jo atliekamas tyrimas nutrauktas.

7. Tyrimo metu ypatingasis prokuroras veikia tais pačiais teisiniais pagrindais ir turi tokias pačias teises, kaip Lietuvos Respublikos Prokuratūros įstatymu yra apibrėžti Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros prokuroro statusas ir teisės, tačiau ypatingajam prokurorui vyresniųjų prokurorų nėra. Prokuratūros ir prokurorų kompetencijos nuostatai ir Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro (jo pavaduotojo) leidžiami norminiai aktai negali papildomai riboti ypatingojo prokuroro statuso ir teisių.

8. Seimui ar Prezidentui(ei) patvirtinus tyrimo išvadas ir gavus Seimo ar Prezidento(ės) pavedimus ypatingasis prokuroras, vykdydamas šiuos pavedimus turi Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro ir(arba) kito Seimo ar Prezidento(ės) skiriamo pareigūno teises.

9. Seimo paskirtam ypatingajam prokurorui netaikomi Lietuvos Respublikos Prokuratūros įstatymu ar kitais teisės aktais nustatyti apribojimai parlamentinei kontrolei, kurios funkcijas Seimo pavedimu vykdo ypatingasis prokuroras.

10. Ypatingasis prokuroras savo atlikto tyrimo išvadose turi teisę siūlyti Seimui, Prezidentei ar Vyriausybei teisės aktų projektus.

 

6 straipsnis. Atsakomybė

1. Už trukdymą ypatingajam prokurorui vykdyti tyrimą, asmenys atsako pagal įstatymus.

2. Ypatingasis prokuroras atsako kaip pareigūnas.

 

 

7 straipsnis. Tyrimo aktas

1.Baigęs tirti ypatingasis prokuroras parašo tyrimo aktą, kuriame išvados remiamos tyrimo metu surinktais duomenimis. Konfidencialių pokalbių ataskaitos tyrimo akte gali būti tik aprašytos, bet jomis tyrimo akto išvados negali būti remiamos. Tyrimo aktą pasirašo ypatingasis prokuroras, kartu pasirašydamas kiekvieno lapo gale.

2. Visi duomenys, įskaitant ir konfidencialių pokalbių ataskaitos, pridedamos prie tyrimo akto. Duomenis savo parašu patvirtina ypatingasis prokuroras, pasirašydamas kiekvieno rašto gale. Prie akto tokia pat tvarka pridedami ir tie duomenys, kuriuos pateikė su tyrimu susiję asmenys, nors jais ir nebuvo remiamos tyrimo akto išvados.

3. Tyrimo aktas su visa tyrimo medžiaga atiduodamas Seimo ar Prezidento(ės) kanceliarijai. Per 15 dienų nuo tyrimo akto gavimo Seimo komitetas ar Seimo sudaryta laikinoji komisija, Vyriausybė ar Prezidentas(ė) gali ypatingajam prokurorui raštu pavesti atlikti veiksmus, kurie šalintų tyrimo eigoje atskleistus pareigūnų ar valstybės tarnautojų darbo trūkumus ar atlikti kitus veiksmus, kurie būtini patvirtintoms tyrimo išvadoms įgyvendinti. Šiuos pavedimus ypatingasis prokuroras privalo atlikti per 15 dienų nuo gavimo dienos ir raštu apie tai pranešti Seimui, Vyriausybei ar Prezidentui(ei).

 

8 straipsnis. Įgaliojimų pasibaigimas

1. Ypatingojo prokuroro įgaliojimai pasibaigia jam per nustatytą tyrimo terminą neparašius ir nepateikus tyrimo akto.

2. Po 15 dienų nuo tyrimo akto pateikimo, jeigu per tą laiką nebuvo gauti Seimo komiteto, Vyriausybės ar Prezidento(ės) pavedimai.

3. Po 15 dienų nuo Seimo komiteto, Seimo sudarytos laikinosios komisijos, Vyriausybės ar Prezidento(ės) pavedimų gavimo dienos.

4. Esant būtinybei užtikrinti tyrimo išvadų įgyvendinimo tęstinumą Seimas priima specialų  įstatymą.

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTĖ                                       DALIA  GRYBAUSKAITĖ  

 

 

 

Teikia Seimo nariai:

 

Gintaras Songaila,

Rytas Kupčinskas,

Vida Marija Čigriejienė,

Kazimieras Uoka,

Andrius Mazuronis,

Donalda Meiželytė-Svilienė,

Aurelija Stancikienė.

Laimontas Dinius

Gediminas Navaitis

Rimantas Sinkevičius