Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ENERGETIKOS ĮSTATYMO 11, 12, 16, 17, 18, 24, 26, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2011 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2003, Nr. 69-3118;
2008, Nr. 135-5228; 2009, Nr. 10-352; 2010, Nr. 67-3337)
1 straipsnis. 11 straipsnio 3 dalies pakeitimas
11 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija)“ įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos infrastruktūrų reguliavimo tarnyba (toliau – Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba)“, vietoj žodžio „Komisija“ įrašyti žodžius „Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba“ ir šią dalį išdėstyti taip:
„3. Energetikos įmonės, besiverčiančios veikla, kurios kainos yra reguliuojamos, numatomas investicijas turi derinti su Lietuvos Respublikos infrastruktūrų reguliavimo tarnyba (toliau – Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba). Jeigu tokios energetikos įmonių investicijos nėra suderintos su Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba, jos negali būti pripažintos pagrįstomis valstybės reguliuojamoms kainoms peržiūrėti.“
2 straipsnis. 12 straipsnio 8 ir 10 dalių pakeitimas
1. 12 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžio „Komisijai“ įrašyti žodžius „Infrastruktūrų reguliavimo tarnybai“ ir šią dalį išdėstyti taip:
2. 12 straipsnio 10 dalyje vietoj žodžio „Komisija“ įrašyti žodžius „Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba“ ir šią dalį išdėstyti taip:
3 straipsnis. 16 straipsnio 20 dalies pakeitimas
4 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba
1. Energetikos srityje veikiančių subjektų veiklą reguliuoja ir prižiūri Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos statusą, valdymą bei kitus veiklos aspektus nustato Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos įstatymas.
2. Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba atlieka šias funkcijas:
5) vienašališkai nustato valstybės reguliuojamas kainas, jeigu energetikos įmonės nesilaiko šių kainų nustatymo reikalavimų;
6) nustatydama valstybės reguliuojamas kainas, įvertina investicijų atsipirkimo ir veiklos išlaidų pagrįstumą;
7) tvirtina elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, kainos apskaičiavimo metodiką ir kainą;
8) išduoda, pakeičia, sustabdo, panaikina energijos perdavimo, skirstymo, laikymo, tiekimo licencijas, kontroliuoja energetikos įmonių licencijuojamą veiklą;
9) derina energetikos įmonių, besiverčiančių veikla, kurios kainos yra reguliuojamos, šioje veikloje naudojamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normas;
10) teikia siūlymus dėl energetikos įmonių licencijuojamos veiklos Vyriausybei, Energetikos ministerijai, savivaldybėms;
11) įpareigoja energetikos įmones sudaryti sutartis dėl energijos perdavimo, skirstymo ar tiekimo, kai energetikos įmonės nepagrįstai atsisako trečiajai šaliai suteikti paslaugas ar tiekti vartotojams energiją;
12) kontroliuoja, kad būtų veiksmingai atliekamas Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytas finansinės atskaitomybės atskyrimas, siekiant išvengti gamybos, perdavimo, paskirstymo ir tiekimo veiklos rūšių kryžminio subsidijavimo;
14) nustatyta tvarka pagal kompetenciją išduoda, sustabdo, panaikina atestatų energetikos įrenginių eksploatavimui galiojimą ir kontroliuoja, kaip laikomasi teisės aktų nustatytų reikalavimų;
15) nustatyta tvarka kontroliuoja energetikos objektų, energetikos įrenginių techninę saugą, eksploatavimą, energijos ir energijos išteklių gamybos, perdavimo, paskirstymo, tiekimo patikimumą ir vartojimo efektyvumą;
16) tiria energetikos objektų, įrenginių avarijas ir jų darbo sutrikimus, dalyvauja tiriant nelaimingus atsitikimus darbe, tiria nelaimingus atsitikimus buityje, susijusius su energijos vartojimu;
17) kontroliuoja, kaip laikomasi specialiųjų reikalavimų įrengiant ir rekonstruojant energetikos įrenginius, taip pat energetikos įrenginių atitiktį nustatytiems reikalavimams ir tinkamumą naudoti;
18) organizuoja šio įstatymo 21 straipsnio 2 dalyje nurodytų energetikos specialistų ir vadovų atestavimą;
5 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„18 straipsnis. Energetikos valstybinė kontrolė
1. Energetikos objektų bei energetikos įrenginių valstybinė kontrolė atliekama visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, neatsižvelgiant į nuosavybės valdymo formą.
3. Branduolinės energetikos objektų saugos ir branduolinių medžiagų apskaitos kontrolę ir valstybinę priežiūrą atlieka Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos kompetenciją nustato Branduolinės energijos įstatymas.
6 straipsnis. 24 straipsnio 2 dalies pakeitimas
24 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „Komisijai“ įrašyti žodžius „Infrastruktūrų reguliavimo tarnybai“ ir šią dalį išdėstyti taip:
„2. Perdavimo objektus valdančios energetikos įmonės teikia Infrastruktūrų reguliavimo tarnybai ir Energetikos ministerijai informaciją apie kiekvieną tranzito pareikalavimą, sudarytas tranzito sutartis ir atsisakymus jas sudaryti. Atsisakymas sudaryti tranzito sutartį turi būti tinkamai motyvuotas.“
7 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„26 straipsnis. Skundų nagrinėjimas
1. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba išankstine neprivaloma skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėja fizinių asmenų skundus dėl energijos pirkimo–pardavimo ar paslaugų teikimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo.
2. Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėja skundus dėl energetikos objektų, įrenginių ir apskaitos priemonių gedimų, eksploatavimo, energijos kokybės reikalavimų, energijos apskaitos ir apmokėjimo už suvartotą energiją pažeidimų, avarijų, energijos tiekimo nutraukimo, sustabdymo ar ribojimo, taip pat skundus dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės energetikos įmonėms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo.“
8 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 27 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„27 straipsnis. Baudos ir jų skyrimo tvarka
1. Energetikos įmonėms už pažeidimus vykdant reguliuojamą veiklą Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba skiria pinigines baudas:
1) už viešai privalomos skelbti informacijos apie energetikos įmonės licencijuojamą veiklą nepaskelbimą, už teisės aktais nustatytos informacijos valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms, vartotojų teises ginančioms organizacijoms, atitinkamoms asociacijoms nepateikimą, taip pat neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą energetikos įmonei gali būti skiriama piniginė bauda nuo vieno tūkstančio litų iki 0,5 procento energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais;
2) už kitų licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimą arba nevykdymą, už Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos įpareigojimų (nurodymų) nutraukti neteisėtą veiklą, pašalinti nustatytus licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus, nevykdymą arba vykdymą ne laiku, už įsipareigojimų nesilaikymą energetikos įmonei gali būti skiriama piniginė bauda nuo vieno tūkstančio litų iki 1 procento energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais;
3) už veiklos saugumo ir patikimumo, sąžiningos konkurencijos ir vartotojų (sistemos naudotojų) nediskriminavimo principų pažeidimą, už licencijuojamos veiklos sąlygų pakartotinį pažeidimą per metus energetikos įmonei gali būti skiriama piniginė bauda nuo vieno tūkstančio litų iki 2 procentų energetikos įmonės metinių pajamų iš konkrečios licencijuojamos veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas praėjusiais ūkiniais metais.
2. Energetikos įmonėms skiriamos piniginės baudos diferencijuojamos atsižvelgiant į:
3. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad pažeidimą padariusi energetikos įmonė savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, padėjo išaiškinti pažeidimo aplinkybes, nedelsdama ėmėsi priemonių pašalinti pažeidimą.
4. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad energetikos įmonė kliudė nustatyti pažeidimo aplinkybes, slėpė įvykdytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydama Komisijos Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos nurodymo nutraukti neteisėtą veiklą, arba įvykdė pažeidimą, dėl kurio energetikos įmonė buvo bausta pinigine bauda.
5. Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba, nustatydama piniginės baudos dydį, atsakomybę lengvinančiomis gali pripažinti ir kitas šiame Įstatyme nenurodytas aplinkybes.
6. Skiriamos piniginės baudos dydis nustatomas įvertinus šio straipsnio 2 dalyje
1–3 punktuose nurodytas aplinkybes. Nustatytas piniginės baudos dydis mažinamas, jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, arba nustatytas piniginės baudos dydis didinamas, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Esant atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, piniginės baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
7. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybai svarstant baudos skyrimo klausimą, dalyvauja energetikos įmonės, kuri įtariama padariusi pažeidimą ir kuriai gali būti taikoma piniginė bauda, vadovas ir (arba) jo įgaliotas atstovas, kurie turi teisę būti išklausyti ir duoti paaiškinimus. Nesant minėtų asmenų, byla gali būti išnagrinėta tik tais atvejais, kai yra duomenų, jog jiems laiku pranešta apie bylos nagrinėjimo vietą ir laiką, ir jeigu iš jų negautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą, ji gali būti išnagrinėta nedalyvaujant asmeniui, jeigu Infrastruktūrų reguliavimo tarnyba, pripažinusi neatvykimo į bylos nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą.
8. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos sprendimas dėl piniginės baudos skyrimo turi būti priimamas per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos. Esant tęstiniam pažeidimui, piniginė bauda gali būti skiriama ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip penkeri metai, piniginės baudos negali būti skiriamos.
9. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena piniginė bauda. Baudos skyrimas neatleidžia nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta piniginė bauda, vykdymo.
10. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos paskirta piniginė bauda į valstybės biudžetą sumokama Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos nustatyta tvarka ir terminais. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos sprendimas per 30 dienų nuo jo priėmimo dienos įstatymų nustatyta tvarka gali būti apskundžiamas teismui. Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos sprendimas dėl piniginės baudos skyrimo įsigalioja po 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, jei per tą laiką įstatymų nustatyta tvarka nebuvo apskųstas teismui.
11. Nesumokėta piniginė bauda išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
12. Skundą dėl Infrastruktūrų reguliavimo tarnybos sprendimo nagrinėjantis teismas, atsižvelgdamas į atsakomybę lengvinančias ir kitas aplinkybes (dėl kurių atitinkama piniginė bauda energetikos įmonei, kuri pažeidė šį įstatymą, būtų akivaizdžiai per didelė, nes neproporcinga padarytam teisės pažeidimui ir dėl to neteisinga) ir vadovaudamasis teisingumo, protingumo kriterijais, turi teisę skirti mažesnę piniginę baudą.“
9 straipsnis. 28 straipsnio 5 dalies pripažinimas netekusia galios
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
11 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas