Seimo nutarimo projektas (2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS SVEIKATOS SISTEMOS PLĖTROS 2011–2020 METAIS METMENŲ PATVIRTINIMO
2011 m. d. Nr.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas, siekdamas nustatyti nuoseklią ir kryptingą sveikatos sistemos plėtrą 2011–2020 metais ir sukurti efektyvesnę ir konkurencingesnę sveikatos sistemą, n u t a r i a :
1 straipsnis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2011 m. d. nutarimu Nr.
SVEIKATOS SISTEMOS PLĖTROS
2011−2020 METAIS METMENYS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos sveikatos sistemos plėtros 2011−2020 metais metmenys (toliau – Metmenys) − tai konceptualus dokumentas, kuriame, siekiant įgyvendinti svarbiausius valstybės siekius, taip pat sveikatos sistemos misiją, viziją ir pagrindinius principus, išdėstytos pagrindinės Lietuvos sveikatos sistemos plėtros kryptys ir numatyta jų įgyvendinimo strategija.
2. Metmenų tikslas – nustatyti nuoseklią ir kryptingą sveikatos sistemos plėtrą, siekiant sukurti efektyvesnę ir konkurencingesnę sveikatos sistemą, kuri:
2.3. didintų sveikatos sistemos dalyvių paskatas veikti skaidriai, vadovaujantis šiuolaikiniais sveikatos ekonomikos, etikos ir mokslo įrodymais pagrįstos medicinos ir vadybos principais;
3. Metmenys atitinka Lietuvos nacionalinėje sveikatos koncepcijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. spalio 30 d. nutarimu Nr. I-1939 (Žin., 1991, Nr. 33-893), Lietuvos sveikatos programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. VIII-833 (Žin., 1998, Nr. 64-1842), Valstybės ilgalaikės raidos strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 28 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), Lietuvos ūkio (ekonomikos) plėtros iki 2015 metų ilgalaikėje strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 12 d. nutarimu Nr. 853 (Žin., 2002, Nr. 60-2424) ir Nacionalinėje darnaus vystymosi strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 11 d. nutarimu Nr. 1160 (Žin., 2003, Nr. 89-4029) suformuotas sveikatos sistemos plėtros kryptis, numato ir patikslina tolesnę jų įgyvendinimo strategiją.
4. Metmenys parengti vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 2 lentelės 90 ir 3 lentelės 1289 punktus. Metmenis rengė darbo grupė, sudaryta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. V-294 „Dėl darbo grupės Sveikatos sistemos plėtros 2010–2015 metais metmenims parengti sudarymo“. Darbo grupę sudarė Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos, Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Nacionalinės sveikatos tarybos, Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Sveikatos sistemos reformos biuro, Higienos instituto, VšĮ Kauno medicinos universiteto klinikų, VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos, Lietuvos gydytojų sąjungos, Lietuvos privačių sveikatos priežiūros įstaigų asociacijos, Lietuvos slaugos specialistų organizacijos atstovai.
5. Rengiant dokumentą buvo atsižvelgta į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. V-1015 sudarytos darbo grupės parengtą „Tolesnės sveikatos sistemos plėtros 2008–2015 metais metmenų“ projektą, užsienio valstybių patirtį, įvertinta esama sveikatos sistemos padėtimi Lietuvoje, remtasi pacientų, mokslininkų, sveikatos priežiūros ir kitų sričių specialistų nuomone ir pasiūlymais.
II. ESAMOS PADĖTIES ANALIZĖ
7. Metmenys parengti atsižvelgus į šiuos pagrindinius veiksnius:
7.2. gyventojų, sveikatos priežiūros specialistų, akademinės visuomenės, politikų kritiką, pasiūlymus įvairiais sveikatos sistemos aspektais;
8. Sveikatos sistemos analizė atlikta įvertinus:
8.2. sveikatos sistemos stiprybes ir silpnybes, iškeliant pagrindines sveikatos sistemos problemas ir nustatant šių problemų priežastis;
8.3. sveikatos sistemos potencialą tenkinti kintančius individualius pacientų ir bendrus visuomenės sveikatinimo poreikius;
8.4. sveikatos sistemos rodiklius ir jų reikšmių santykį su kitų Europos Sąjungos valstybių sveikatos sistemos rodikliais;
8.5. sveikatos sistemos funkcionavimui ir plėtrai svarbius išorinius (politinius, ekonominius, teisinius, socialinius, kultūrinius ir technologinius) ir vidinius (sveikatos sistemos infrastruktūros, finansinių, materialinių, žmogiškųjų išteklių ir sveikatos organizacijų kultūros) veiksnius;
9. Sveikatos ekspertai yra apibrėžę šiuos Metmenų 13 punkte nurodytų sveikatos sistemos problemų sprendimo etapus:
9.1. pirmasis etapas − struktūriniai pokyčiai, vykdomi administracinėmis priemonėmis (mažinant gydytojų, ligoninių, lovų ligoninėse skaičių);
9.2. antrasis etapas − maksimalių biudžetų nustatymas, t. y. nustatomos finansinės „lubos“, kurias pasiekusi, sveikatos priežiūros įstaiga nebegauna apmokėjimo už vėliau suteiktas paslaugas;
9.3. trečiasis etapas − sąnaudų pasidalijimas, t. y. užtikrinant fizinių ir juridinių asmenų papildomojo (savanoriškojo) sveikatos draudimo funkcionavimą, įteisinant pacientams priemokas už dalį sveikatos priežiūros paslaugų; diegiant sąžiningos konkurencijos ir efektyvios vadybos principus sveikatos sektoriuose.
10. Metmenų 9 punkte nurodyti sveikatos sistemos problemų sprendimo etapai yra universalūs ir juos anksčiau ar vėliau pereina visos pasaulio valstybės. Lietuvos sveikatos sistemoje šiuo metu yra įgyvendinamas trečiasis sveikatos sistemos problemų sprendimo etapas, tačiau mūsų valstybės sveikatos sistemos problema yra priemokos sveikatos priežiūros paslaugas. Lietuvai perėjus į trečiąjį sveikatos sektoriaus sąnaudų valdymo tobulinimo etapą, atsiveria korupcijos apraiškų prevencijos galimybės, neoficialius mokėjimus už sveikatos priežiūros paslaugas keičiant oficialiais.
11. Pažymėtina, kad nėra sukurta universalaus ir paties efektyviausio sveikatos sistemos organizavimo modelio pasaulyje. Kiekviena valstybė turi pasirinkti savo kelią, atsižvelgdama į susiformavusias istorines kultūrines tradicijas, bendrą ekonomikos padėtį ir kitus veiksnius.
12. Sveikatos politikos laimėjimai, teigiami sveikatos sistemos plėtros pokyčiai ir pagrindinės sveikatos sistemos stiprybės:
12.3. sveikatos priežiūros įstaigoms suteikta daugiau savarankiškumo – tai leidžia operatyviau ir lanksčiau spręsti kylančias problemas;
12.4. įdiegtas privalomasis sveikatos draudimas, kaip pagrindinis visuomeninio sveikatos priežiūros finansavimo mechanizmas, sveikatos draudimo fondas atskirtas nuo valstybės biudžeto;
12.6. pasiektas įmokos už valstybės draudžiamus asmenis augimas ir užtikrintas nuoseklus jos didėjimas, nors ši įmoka lieka neadekvačiai maža, palyginti su vieno dirbančiojo įmoka; užtikrintas Privalomojo sveikatos draudimo fondo finansinis tvarumas;
12.7. optimizuojamas sveikatos priežiūros paslaugų spektras, skatinant šeimos gydytojų, ambulatorinių, dienos chirurgijos ir kitų alternatyvių paslaugų plėtrą bei atsisakant perteklinių ir nepagrįstų stacionarinių sveikatos priežiūros paslaugų;
12.8. plėtojamos slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugos, ypač didelį dėmesį skiriant pagyvenusių žmonių sveikatos priežiūrai;
12.10. modernizuojamos sveikatos priežiūros įstaigos, diegiamos naujos technologijos, leidžiančios dalį stacionarinių sveikatos priežiūros paslaugų pakeisti ambulatorinėmis;
12.11. galimybė privačioms sveikatos priežiūros įstaigoms sudaryti sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis dėl pirminės, specializuotos ambulatorinės ir dienos sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo;
12.12. panaikintas nekilnojamojo turto (arba jo dalies), naudojamo teikiant tik sveikatos priežiūros paslaugas, mokestis;
12.13. Lietuvos aukštosiose mokyklose rengiami aukštos kvalifikacijos sveikatos priežiūros specialistai;
12.14. pakeistas medicinos rezidentūros organizavimo modelis, integruojant medicinos rezidentūrą į sveikatos sistemą ir mokant gydytojams rezidentams už darbą;
12.15. pasiekti teigiami kai kurių sveikatos rodiklių – kūdikių mirtingumo, neišnešiotų naujagimių skaičiaus mažėjimo, sergamumo tuberkulioze (nors sergamumo lygis išlieka aukštas, palyginti su Europos Sąjungos vidurkiu) ir kai kuriomis kitomis užkrečiamosiomis ligomis, aukšto vaikų imunizacijos lygio, vėžio prevencijos programų įgyvendinimo ir kitų rodiklių pokyčiai;
12.16. tęsiamas labiausiai paplitusių lėtinių neinfekcinių ligų (širdies ir kraujagyslių bei onkologinių) prevencijos programų įgyvendinimas;
12.17. įdiegta pacientų eilių stebėsenos sistema, teritorinių ligonių kasų interneto svetainėse Lietuvos gyventojams teikiama informacija apie pacientų laukimo eiles, sveikatos priežiūros paslaugų, profilaktinių sveikatos tikrinimų galimybes;
12.18. įgyvendinama visuomenės sveikatos sistemos pertvarka:
12.18.2. plėtojama visuomenės sveikatos priežiūra savivaldybėse, priartinant visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas prie gyventojų;
13. Dabartinės sveikatos sistemos problemos:
14. Nepakankamai nuoseklią sveikatos politiką ir jos įgyvendinimą lemia šios priežastys:
14.1. nėra ilgalaikės sveikatos sistemos plėtros politikos tęstinumo, todėl dažnai priimami fragmentiški sprendimai, labiau tenkinantys ne visuomenės, o politikų ar atskirų suinteresuotų grupių interesus;
14.2. nėra atliekamas sveikatos sisteminių pokyčių poveikio vertinimas, kurio rezultatai leistų objektyviai pagrįsti pokyčių naudą arba ieškoti kitų alternatyvių sprendimų;
14.3. nėra aiškaus funkcijų atribojimo tarp sveikatos politiką formuojančių ir ją įgyvendinančių institucijų. Tai trukdo apibrėžti atsakomybę ir sudaro prielaidas priimti trumpalaikius, politinius sprendimus, siekiant sveikatos politikos tikslų;
14.4. sveikatos sistema aukščiausiu politiniu lygiu vertinama ne kaip sudedamoji valstybės socialinės ir ekonominės politikos dalis, bet kaip atskiras ūkio segmentas, neatsižvelgiama į tai, kad sveikatą gyventojai laiko didžiausia vertybe;
14.5. nepakankamai atsižvelgiama į valstybės nustatytą sveikatos prioritetą skirstant lėšas, turimi piniginiai ištekliai nesudaro galimybių tenkinti didėjančių pacientų sveikatos priežiūros paslaugų ir jų kokybės poreikių;
14.6. neišplėtotas papildomasis (savanoriškasis) sveikatos draudimas, be kurio sudėtinga įgyvendinti sveikatos politikos tikslus – užtikrinti pakankamą sveikatos sistemos finansavimą, gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, didinti paciento atsakomybę už savo sveikatą ir nustatyti oficialias priemokas už sveikatos priežiūros paslaugas. Nėra apibrėžtas papildomojo (savanoriškojo) sveikatos draudimo objektas, kuris leistų pacientams valdyti savo sveikatos priežiūros išlaidų riziką. Trūksta politinės valios peržiūrėti valstybės lėšomis finansuojamą bazinį sveikatos priežiūros paslaugų krepšelį ir patvirtinti ekonomiškai pagrįstas bazines sveikatos priežiūros paslaugų kainas;
14.7. nepakankamas valstybės dėmesys visuomenės sveikatos politikos įgyvendinimui, sveikatos politikos samprata neatitinka šių dienų visuomenei kylančių problemų;
14.8. nepakankamas dėmesys vaiko, kaip paties pažeidžiamiausio visuomenės nario, sveikatos politikos formavimui ir įgyvendinimui;
14.10. visose žinybose stokojama darnaus vystymosi supratimo, derinant ekonomikos, socialinės gerovės, aplinkos apsaugos ir visuomenės sveikatos klausimus. Atskirų ministerijų priimami sprendimai neretai yra izoliuoti, kartais vienas kitam prieštaraujantys. Sveikatos sistemos pertvarkai būtini sprendimai nėra patrauklūs tiek politikams, tiek gyventojams, kadangi teigiami rezultatai būtų matomi tik po ilgo laiko, todėl neretai vengiama juos priimti, pasirenkant kitas alternatyvas, greitai teikiančias apčiuopiamus, tačiau tik neesminius rezultatus;
14.11. nepakankamai aiškus sveikatos apsaugos ir socialinės politikos santykis, nėra atsakomybės pasidalijimo, todėl sveikatos sistemos išteklių sąskaita sprendžiamos socialinės problemos, taip pat socialinės apsaugos lėšomis finansuojamos socialinių paslaugų įstaigų teikiamos slaugos, kitos sveikatos priežiūros paslaugos, sprendžiamos visuomenės sveikatos problemos;
15. Nepakankamai efektyvią sveikatos priežiūros organizavimo sistemą lemia šios priežastys:
15.1. nepakankamai efektyvus sveikatos priežiūros įstaigų valdymas, nepakankamai aiškus viešųjų sveikatos priežiūros įstaigų dalininkų vaidmuo užtikrinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę bei atsakomybę;
15.2. neužtikrintas tolygus biudžetinių ir viešųjų sveikatos priežiūros įstaigų finansavimas, dabartinis finansavimo modelis didina atotrūkį tarp biudžetinių ir viešųjų sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų darbo užmokesčio;
15.3. nepakankamai veikiantys kontrolės ir stebėsenos mechanizmai trukdo nuosekliai ir išsamiai įgyvendinti įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatas bei vertinti jų įgyvendinimo pasekmes;
15.4. nepakankama konkurencija sveikatos priežiūros sektoriuje ir tarp sveikatos priežiūros paslaugų teikėjų, ir tarp sveikatos priežiūros paslaugų pirkėjų. Kadangi nėra nustatytų kriterijų, viešosios sveikatos priežiūros įstaigos konkuruoja ne dėl paslaugų kokybės ir kainos, o dėl paslaugų kiekio. Vienintelis sveikatos priežiūros paslaugų pirkėjas yra Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos;
15.6. nepakankamai aktyviai plėtojamos alternatyvios sveikatos priežiūros paslaugų organizavimo formos (ambulatorinė slauga, slauga namuose, dienos stacionaras, dienos chirurgija, ambulatorinė reabilitacija ir kita), daugelyje sričių dominuoja stacionarinės sveikatos priežiūros paslaugos;
15.7. didelę sveikatos priežiūros specialistų darbo dalį užima veikla, tiesiogiai nesusijusi su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu: daug laiko sugaištama formalumams ir medicininiams dokumentams pildyti, todėl mažiau laiko skiriama pacientams ir ligų prevencijai, diagnostikai ir gydymui. Tai nepagrįstai didina sveikatos priežiūros paslaugų sąnaudas ir mažina sveikatos priežiūros įstaigų darbo efektyvumą.
16. Nepakankamą gyventojų atsakomybę už savo sveikatą lemia šios priežastys:
16.1. dėl ilgą laiką deklaruojamos „nemokamos sveikatos priežiūros“ įsitvirtinusi nuostata, kad asmens sveikata priklauso ne nuo paties žmogaus, o nuo valdžios priimamų sprendimų. Gyventojai stokoja motyvacijos rūpintis savo sveikata ir sąmoningai dalyvauti gydymo procese, nes sveikatos priežiūrą supranta kaip nemokamą paslaugą;
16.3. gydytojai, vis dar vadovaudamiesi biomedicininiu požiūriu į ligą, stokoja visuminio (holistinio) požiūrio į sergantį žmogų – žmogus nevertinamas platesniu biopsichosocialiniu požiūriu. Nesigilinama į žmogaus gyvensenos ypatumus. Pacientas nepripažįstamas lygiaverčiu partneriu sprendžiant sveikatos klausimus;
17. Sveikatos sektoriaus reguliavimo principai ir metodai tobulintini dėl šių priežasčių:
17.1. nesuteiktas prioritetas sveikatos ugdymui, jos stiprinimui ir ligų, kurių galima išvengti, prevencijai;
17.2. pacientams, norintiems gauti sveikatos priežiūros paslaugas, tenka laukti eilėse. Tam įtakos turi daugybė veiksnių: viešosios sveikatos priežiūros įstaigos negali koreguoti sveikatos priežiūros paslaugų kainų pagal poreikį, trūksta piniginių išteklių sveikatos priežiūros paslaugoms apmokėti (daugiausia dėl iškreiptos paciento motyvacijos gauti brangiausią nemokamą gydymą), nepakankama sveikatos priežiūros įstaigų vadyba, sveikatos priežiūros specialistų ir įrangos trūkumas, atskirais atvejais dirbtinai sukuriamos problemos;
17.3. nepakankamas kitų ministerijų ir institucijų įtraukimas į visuomenės sveikatos politikos formavimo ir įgyvendinimo procesą. Įvairių ūkio sektorių plėtra nesuderinta su sveikos aplinkos išsaugojimo reikalavimais, o atskirais atvejais dėl kitų ūkio sektorių priimami sprendimai uždeda papildomą naštą sveikatos sektoriui. Vykstanti šalies socialinė ekonominė plėtra nemažina socialinių sveikatos netolygumų tarp miesto ir kaimo bei atskirų socialinių ir ekonominių gyventojų grupių. Ekonominės socialinės problemos turi neigiamos įtakos gimstamumo lygiui, psichikos sutrikimų ir savižudybių skaičiui. Vis dar aktuali problema yra priklausomybė nuo alkoholio, tabako, narkotikų, ypač tarp paauglių;
17.4. valstybinėse sveikatos priežiūros įstaigose paplitusi praktika naudojant įstaigų turtą (pastatus, medicinos įrangą ir kita), teikti pacientams mokamas sveikatos priežiūros paslaugas. Pacientai už sveikatos priežiūros paslaugas, ypač stacionarines, moka neoficialiai ir (arba) yra priversti savo lėšomis įsigyti vaistus, medicinos priemones ar apmokėti kitas su gydymu tiesiogiai ar netiesiogiai susijusias išlaidas. Privačiose sveikatos priežiūros įstaigose imamos priemokos už paslaugas, kurios jau apmokėtos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF);
17.5. žemas kompiuterinio raštingumo ir informacinių technologijų naudojimo lygis bei vis dar nepakankama interneto prieiga sveikatos priežiūros įstaigose. Informacija ir duomenys sveikatos priežiūros įstaigose yra fragmentiški, kaupiami atskirose duomenų bazėse, remiantis skirtingais standartais, neužtikrinant reikiamos asmens duomenų apsaugos. Nesuderinta šeimos gydytojų ir specializuotas sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių įstaigų naudojama programinė įranga, kartojamos ataskaitos (statistinės, finansinės, administracinės, gydymo) ir informacijos srautai;
17.6. paklausos neatitinkantis sveikatos priežiūros paslaugų pasiūlos pasiskirstymas. Tam įtakos turi neadekvatus, palyginti su Europos Sąjungos valstybėms, išteklių pasiskirstymas, kurį iš dalies atspindi toliau lentelėje pateikiami Higienos instituto Sveikatos informacijos centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos duomenų bazės duomenys:
Eil. Nr. |
Lietuvos rodiklių netolygumas, palyginti su ES šalimis |
Lietuva 2007 m. |
Lietuva 2008 m. |
Lietuva 2009 m. |
ES naujųjų narių vidurkis 2007-2008 m. |
ES vidurkis 2007-2008 m. |
1. |
Šeimos gydytojų (bendrosios praktikos gydytojų) skaičius 100 000 gyventojų |
54,7 |
54,4 |
55,2 |
65,21 |
96,68 (2006) |
2. |
Praktikuojančių gydytojų skaičius 100 000 gyventojų |
370,0 |
368,0 |
366,2 |
253,23 |
321,62 |
3. |
Pirminės sveikatos priežiūros įstaigų skaičius 100 000 gyventojų* |
.... |
28,82 |
.... |
61,32 |
49,32 (2005) |
4. |
Apsilankymų skaičius pas gydytoją 1 gyventojui per metus |
6,8 |
6,54 |
6,85 |
7,73 |
6,86 |
5. |
Ligoninių (be slaugos) skaičius 100 000 gyventojų |
3,15 |
3,31 |
3,36 |
2,58 |
2,97 |
6. |
Lovų (be slaugos) skaičius 10 000 gyventojų |
69,0 |
68,5 |
68,2 |
60,5 |
56,48 |
7. |
Hospitalizuojamų ligonių (be slaugos) 100 gyventojų |
22,92 |
23,3 |
23,75 |
20,72 |
17,6 |
8. |
1 pacientas (be slaugos) ligoninėje guli vidutiniškai (dienų) |
8,4 |
8,1 |
7,7 |
7,69 |
8,76 |
9. |
Vidutinis lovos (be slaugos) užimtumas per metus (dienų) |
283,2 |
274,1 |
270 |
.... |
.... |
10. |
Aktyvaus gydymo ligoninių skaičius 100 000 gyventojų |
2,56 |
2,54 |
2,55 |
.... |
.... |
11. |
Aktyvaus gydymo lovų skaičius 10 000 gyventojų** |
51,1 |
50,6 |
50,3 |
46,48 |
39,53 (2006) |
12. |
Hospitalizuojamų aktyvaus gydymo ligonių 100 gyventojų (įskaitant dienos chirurgiją) |
21,16 |
21,53 |
22,04 |
18,29 |
15,62 |
13. |
Operacijų skaičius dienos stacionaro ligoniams 100 gyventojų*** |
1,07 |
1,27 |
1,38 |
.... |
.... |
14. |
Aktyvaus gydymo ligoninėje 1 pacientas guli vidutiniškai (dienų) |
6,6 |
6,3 |
6,0 |
6,53 |
6,74 |
15. |
Vidutinis aktyvaus gydymo lovos užimtumas per metus (dienų) |
275,5 |
265,5 |
264,1 |
261 |
281 |
* Pirminės sveikatos priežiūros įstaigų skaičius 100 000 gyv. atitinka pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros įstaigų skaičių 100 000 gyventojų.
** Aktyvaus gydymo lovos – tai stacionaro lovos be slaugos, reabilitacijos, tuberkuliozės ir psichiatrijos lovų.
*** Rodiklis suskaičiuotas remiantis Privalomojo sveikatos draudimo informacine sistema SVEIDRA, t. y. skaičiuotos operacijos stacionaro ligoniams, kurių gulėjimo stacionare trukmė – iki 24 val.
17.7. sveikatos priežiūros paslaugų poreikio neatitinkantis sveikatos priežiūros specialistų pasiskirstymas. Specialistų trūkumą savivaldybėse, išskyrus Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio ir Šiaulių miestų savivaldybes, veikia ir ligoninių nesaugumas dėl pacientų srautų persiskirstymo, dažnai prastesnė materialinė bazė ir mažesnės savirealizacijos galimybės. Didelę įtaką turi savivaldybių pasyvumas ieškant trūkstamų specialistų;
17.8. rengiant ir tobulinant gydytojus, nepakankamai dėmesio skiriama sveikatos ekonomikos, medicinos etikos, teisės, vadybos žinioms ir įgūdžiams, profesionalaus bendravimo, bendruomenės lyderio gebėjimams ugdyti;
17.9. neįgyvendinamas pirminės sveikatos priežiūros prioritetas. Lietuvoje vis dar vyrauja nuomonė, kad tik labai specializuotos diagnostikos ir gydymo paslaugos padeda efektyviai išspręsti sveikatos problemas. Pacientai iki šiol nepasitiki šeimos gydytojo institucija, tikisi efektyvios pagalbos tik iš gydytojų specialistų ir nori ją gauti universitetų ligoninėse. Šeimos gydytojai bei vietoj jų šeimos medicinos paslaugas teikiančios gydytojų specialistų komandos atlieka ne visas jiems priskirtas funkcijas;
17.10. galiojanti apmokėjimo už pirmines ambulatorines sveikatos priežiūros paslaugas sistema nepakankamai skatina sveikatos priežiūros įstaigas teikti daugiau šių paslaugų;
17.11. neefektyvus psichosocialinių darbo veiksnių valdymas. Sveikatos apsaugos sistemoje vyrauja hierarchiniai santykiai, neretai ribojama iniciatyva ir naujovės. Dėl paslaugų rinkodaros nebuvimo sutrikęs pasiūlos ir paklausos balansas. Dėl to atsiranda prielaidos korupcijai. Per maža pagarba mediko profesijai, teisinis pažeidžiamumas, mažas atlyginimas, nepaisant valstybės pastangų pastaruoju metu jį periodiškai didinti, nesukuria tinkamos darbo aplinkos ir motyvacijos gerai dirbti;
17.12. sveikatos priežiūros specialistų bendruomenėse lėtai vyksta savivaldos ir savireguliacijos procesai, kurie leistų įveikti biurokratijos ir korupcijos apraiškas sveikatos sistemoje bei efektyviau spręsti sveikatos priežiūros specialistų rengimo, tobulinimo veiklos reguliavimo ir kokybės gerinimo klausimus;
17.13. stokojant patvirtintų sveikatos priežiūros įstaigų veiklos kokybės bei efektyvumo vertinimo kriterijų ir rodiklių, nesistemiškai vertinama sveikatos priežiūros įstaigų veiklos kokybė bei efektyvumas, neatliekama įstaigų veiklos ir rezultatų lyginamoji analizė; sveikatos priežiūros įstaigų finansavimas nepakankamai siejamas su jų veiklos kokybe, efektyvumu ir rezultatyvumu;
17.14. daugelyje asmens sveikatos priežiūros įstaigų nėra įdiegta sveikatos priežiūros paslaugų kokybės vadybos sistema arba ji egzistuoja tik formaliai;
17.15. dėl įstatyminio reguliavimo nuostatų neformuojama sveikatos priežiūros įstaigų civilinės atsakomybės draudimo rinka ir tai lemia aukštas draudimo kainas;
17.16. visuomeninės pacientų organizacijos Lietuvoje yra išsiskaidžiusios, neretai sprendžiančios siaurus savo srities klausimus;
III. MISIJA
IV. VIZIJA IR PRINCIPAI
19. Sveikatos sistemos vizija – sveikesnis žmogus, laimingesnė ir darbingesnė visuomenė, stipresnė valstybė.
20. Lietuvos valstybės sveikatos sistemos politika formuojama ir įgyvendinama remiantis šiais principais:
20.1. teisumo – kiekvienas žmogus turi teisę siekti aukščiausio savo sveikatos lygio, tačiau to siekdamas negali riboti tokios pačios kitų žmonių teisės;
20.2. solidarumo – sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos jų nediferencijuojant pagal žmonių sumokėtų įmokų dydį, užtikrinant kryžminį subsidiarumą (sveikas padeda sergančiajam, turtingas – neturtingam, jaunas – senam, dirbantysis – nedirbančiajam);
20.3. prieinamumo – valstybės nustatyta tvarka pripažįstamos sveikatos priežiūros sąlygos, užtikrinančios sveikatos priežiūros paslaugų ekonominį, komunikacinį ir organizacinį priimtinumą asmeniui ir visuomenei;
20.4. priimtinumo – valstybės nustatyta tvarka pripažįstamos sveikatos priežiūros sąlygos, užtikrinančios sveikatos priežiūros paslaugų ir medicinos mokslo principų bei medicinos etikos reikalavimų atitiktį;
20.5. lygybės – sveikatos priežiūra turi būti prieinama visiems gyventojams, nepriklausomai nuo amžiaus, rasės, tautybės, lyties, socialinės grupės, vadovaujantis pagrindiniu kriterijumi – pagrįstu sveikatos priežiūros paslaugų poreikiu;
20.6. visapusiškumo – žmogus turi turėti galimybę gauti reikiamą sveikatos ugdymo, ligų profilaktikos, diagnostikos, gydymo, medicininės reabilitacijos, slaugos ir kitą sveikatos priežiūrą;
20.8. sąžiningos konkurencijos – sveikatos sistemoje paslaugų teikėjai steigiasi ir veikia iš dalies valstybės reguliuojamoje rinkoje, tačiau sąžiningos konkurencijos sąlygomis;
20.9. sveikatos politikos tęstinumo ir nuoseklumo – užtikrinant sveikatos priežiūros politikos tęstinumą, nepriklausomai nuo politinių partijų įtakos bei kaitos;
20.10. pagrįstumo – sprendimai sveikatos sektoriuje turi būti priimami vadovaujantis mokslo įrodymais ir gera praktika pagrįstais klinikiniais bei vadybiniais sprendimais;
20.11. lygiateisiškumo – visi sveikatos sistemos dalyviai – ir paslaugų gavėjai, ir teikėjai – yra lygiateisiai partneriai;
20.12. skaidrumo – visuomenės ir paciento informavimas apie privalomojo sveikatos draudimo finansuojamų sveikatos priežiūros paslaugų apimtį, papildomo sveikatos draudimo ir mokamų sveikatos priežiūros paslaugų gavimo galimybes;
V. TOLESNĖS SVEIKATOS SISTEMOS PLĖTROS KRYPTYS
IR JŲ ĮGYVENDINIMO STRATEGIJA
21. Tolesnės sveikatos sistemos plėtros įgyvendinimo strategija parengta atsižvelgus į sveikatos sistemos plėtros kryptis, įvardytas Metmenų 22 punkte, ir sprendžiant pagrindines problemas, nurodytas Metmenų 13 punkte.
22. Atsižvelgus į pagrindines dabartines sveikatos sistemos problemas ir įvertinus jų priežastis, tolesnę sveikatos sistemos plėtrą siūloma vykdyti šiomis kryptimis:
23. Siekiant formuoti ir įgyvendinti nuoseklią sveikatos politiką, siūloma:
23.1. stiprinant sveikatą:
23.1.1. nuolat teikti visuomenei informaciją apie žalingų įpročių (alkoholio, tabako, narkotikų vartojimo) ir sveikos gyvensenos įtaką sveikatai;
23.1.2. siekti, kad atliekant esminių pokyčių valstybėje poveikio vertinimą, būtų įtrauktas poveikio visuomenės sveikatai, ypač atskirų visuomenės grupių, kurioms dėl objektyvių kriterijų turi būti skiriamas ypatingas dėmesys (vaikams, pagyvenusiems žmonėms ir pan.), vertinimas;
23.1.3. siekti įtvirtinti pareigą darbdaviams sudaryti sąlygas darbuotojams kasmet profilaktiškai pasitikrinti sveikatą;
23.1.4. didinti savivaldybių vaidmenį formuojant ir įgyvendinant sveikatos politiką vietos lygiu:
23.1.4.1. plėtoti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas bendruomenėje, steigiant ir išlaikant savivaldybių visuomenės sveikatos biurus ir gerinti teikiamų visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę;
23.1.5. rekomenduoti savivaldybėms įtraukti sveikatos priežiūros specialistus, nevyriausybines organizacijas bei socialinius partnerius į savivaldybių parengtų sveikatos ir socialinių problemų sprendimo programų rengimą ir įgyvendinimą;
23.1.6. rekomenduoti Švietimo ir mokslo ministerijai integruoti sveikos gyvensenos ugdymą bei sveikatos mokymą į mokymo ir ugdymo programas;
23.2. vykdant ligų prevenciją, mažinant sergamumą ir mirtingumą:
23.2.2. vykdyti aktyvią priklausomybės ligų prevenciją, valstybės ir savivaldybių lėšomis įgyvendinti moksliškai pagrįstas ir efektyvias žalingų įpročių prevencijos programas;
23.3. tobulinant sveikatos priežiūros vadybą ir finansavimą:
23.3.1. tobulinti sveikatos sistemos valdymą, aiškiai atribojant sveikatos politiką formuojančių ir ją įgyvendinančių institucijų funkcijas;
23.3.2. tobulinti privalomąjį sveikatos draudimą, užtikrinant geresnę gyventojų apsaugą nuo ypač didelių sveikatos priežiūros išlaidų, stiprinant paciento, kaip sveikatos sistemos kliento, statusą, gerinant sveikatos draudimo paslaugų kokybę ir užtikrinant geresnes pasirinkimo galimybes;
23.3.3. diegti valstybės mastu stacionarių sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimą, taikant giminingų diagnozių grupių metodą;
23.3.4. siekti atsisakyti sveikatos priežiūros įstaigų finansavimo per valstybės investicijų programą, įtraukiant visas su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu susijusias išlaidas į sveikatos priežiūros paslaugų įkainius;
23.3.5. apskaičiuoti realius sveikatos priežiūros paslaugų įkainius kaip pagrindinę prielaidą papildomajam (savanoriškajam) sveikatos draudimui įgyvendinti;
23.3.6. sudaryti prielaidas papildomajam (savanoriškajam) sveikatos draudimui, laiduojančiam pacientams privalomojo sveikatos draudimo neapmokamų paslaugų kompensavimą ir papildomus piniginius išteklius sveikatos sistemai finansuoti, kaip priemonei išvengti neoficialių mokėjimų;
23.3.7. siekti, kad valstybės išlaidos sveikatos apsaugai sudarytų prielaidas pasiekti išsivysčiusių Europos Sąjungos valstybių narių sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir kokybės rodiklius;
23.3.8. užtikrinti viešą ir skaidrų sprendimų priėmimą, kviečiant bendruomenę bei visuomenines organizacijas dalyvauti formuojant ir įgyvendinant sveikatos politiką;
23.3.9. skatinti sveikatos priežiūros specialistų, pacientų organizacijas ir asociacijas jungtis į stambesnius vienetus ir plačiau atstovauti savo interesams, aktyviau įtraukti visuomenines organizacijas į įvairių sveikatos programų įgyvendinimą;
23.3.10. sudaryti lygias sąlygas ir vienodas galimybes teikti sveikatos priežiūros paslaugas valstybės ir privataus sektorių sveikatos priežiūros paslaugų teikėjams;
23.4. gerinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, kokybę ir saugą:
23.4.3. plėsti sveikatos priežiūros paslaugų, atitinkančių šiuolaikinius medicinos mokslo teorijos ir praktikos laimėjimus, spektrą;
23.4.4. apibrėžti globos ir socialines paslaugas, teikiamas sveikatos priežiūros įstaigose, kurios turi būti apmokamos socialinio sektoriaus lėšomis, bei slaugos ir kitas sveikatos priežiūros paslaugas, teikiamas socialinių paslaugų įstaigose, kurios turi būti apmokamos privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis;
24. Siekiant sukurti efektyvią sveikatos priežiūros organizavimo sistemą, siūloma:
24.1. stiprinant sveikatą:
24.1.1. sukurti visą gyvenimą trunkančio sveikatos ugdymo ir mokymo sistemą, pradedant šią veiklą vykdyti vaikų ugdymo ir mokymo įstaigose;
24.1.2. stiprinti bendruomenės veiklą, nustatant prioritetus, priimant sprendimus, planuojant strategijas, jas įgyvendinant, kad būtų pasiekta geresnė sveikata;
24.2. vykdant ligų prevenciją, mažinant sergamumą ir mirtingumą:
24.2.1. aktyviau įgyvendinti profilaktines programas, sukuriant efektyvesnę gyventojų kvietimų į profilaktinį patikrinimą sistemą, bei tobulinti neinfekcinių ligų ir jų rizikos veiksnių ankstyvo nustatymo ir kontrolės sistemą;
24.2.2. bendradarbiauti su savivaldybėmis, įtraukiant sveikatos priežiūros specialistus, nevyriausybines organizacijas bei socialinius parnerius į savivaldybių parengtų sveikatos ir socialinių programų įgyvendinimą;
24.2.4. skatinti tėvus (globėjus, rūpintojus) rūpintis vaikų sveikata ir užtikrinti vaikų atvykimą profilaktiniams sveikatos patikrinimams laiku;
24.2.5. kiekvienais metais viešai skelbti apie ankstyvos ligų diagnostikos ir rizikos veiksnių nustatymo programų efektyvumą;
24.3. tobulinant sveikatos priežiūros vadybą ir finansavimą:
24.3.2. patvirtinti ir įdiegti valstybės mastu sveikatos priežiūros įstaigų veiklos kokybės bei efektyvumo vertinimo kriterijus ir rodiklių sistemą, atlikti reguliarią sveikatos priežiūros įstaigų veiklos kokybės ir efektyvumo lyginamąją analizę, sveikatos priežiūros įstaigų finansavimą labiau sieti su jų veiklos kokybe, efektyvumu ir rezultatyvumu;
24.3.3. pirminės sveikatos priežiūros srityje:
24.3.3.1. parengti pirminės sveikatos priežiūros dalyvių skatinimo sistemą, įvertinant aptarnaujamos teritorijos gyventojų sergamumo, mirtingumo ir kitų sveikatos būklę atspindinčių rodiklių reikšmes;
24.3.3.2. toliau prioriteto tvarka plėtoti šeimos gydytojo ir slaugytojo paslaugas, didinant jų teikimo mastą ir formas;
24.3.3.3. skirti prioritetinį dėmesį vaikų sveikatai, įvertinti šiuo metu veikiančių sveikatos paslaugų teikimo vaikams modelių efektyvumą ir alternatyvių sveikatos priežiūros paslaugų teikimo vaikams modelių taikymo galimybes;
24.3.3.4. tobulinti apmokėjimą už sveikatos priežiūros specialistų darbą, toliau diferencijuojant apmokėjimą už prisiregistravusius gyventojus ir laipsniškai didinant apmokėjimo už suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas ir pasiektus veiklos rodiklius dalį;
24.3.3.5. sukurti pirminės sveikatos priežiūros veiklos integracijos bandomąjį modelį, naudojant „atvejo vadybos“ principą;
24.3.3.7. sudaryti vienodas konkurencines veiklos ir atsakomybės sąlygas visoms pirminės sveikatos priežiūros įstaigoms, nepriklausomai nuo sveikatos priežiūros įstaigos nuosavybės formos;
24.3.3.8. gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir gyventojų aptarnavimą, didinant gydytojų ir slaugytojų santykį bei įvedant atskirą apmokėjimą už gydytojo ir slaugytojo paslaugas;
24.3.3.9. siekti įteisinti galimybę privačioms pirminės sveikatos priežiūros įstaigoms, dirbančioms pagal sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, naudotis valstybei ar savivaldybėms priklausančiu kilnojamuoju ir nekilnojamuoju turtu panaudos teise;
24.3.3.10. diegti įvairias viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimo formas bei mažinti verslo plėtrą ribojančias sąlygas sveikatos priežiūros sektoriuje;
24.3.4. specializuotos sveikatos priežiūros srityje:
24.3.4.1. plėtoti specializuotas ambulatorines, dienos stacionaro, dienos chirurgijos, ambulatorinės reabilitacijos ir psichikos sveikatos paslaugas;
24.3.5. visuomenės sveikatos srityje:
24.3.5.2. integruoti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas į pirminę asmens sveikatos priežiūrą, siekiant gerinti šių paslaugų kokybę ir prieinamumą, mažinti sveikatos netolygumus;
24.3.5.3. skatinti atskirų sektorių bendradarbiavimą, siekiant bendromis įvairių politikos sektorių, socialinių partnerių ir visuomenės pastangomis spręsti sveikatos problemas, taip pat krizių ir ekstremaliųjų situacijų atvejais;
24.4. gerinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, kokybę ir saugą:
24.4.1. įgyvendinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklo optimizavimo planą, pagal kurį aukščiausio sudėtingumo lygio sveikatos priežiūros paslaugos būtų teikiamos universitetų ir respublikos ligoninėse, o regiono ir rajono lygmens ligoninių pacientai laiku gautų saugias ir kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas;
24.4.4. tobulinti teisės aktus, reglamentuojančius vaistinių preparatų tiekimą, siekiant užtikrinti vaistinių preparatų prieinamumą. Siekti, kad vaistų platinimo įmonės užtikrintų tinkamą ir reikiamo dažnumo tiekimą vaistinėms ir asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, o vaistinės – gyventojų aprūpinimą laiku;
25. Siekiant ugdyti gyventojų atsakomybę už savo sveikatą, siūloma:
25.1. stiprinant sveikatą:
25.1.1. sveikos gyvensenos ugdymą pradėti nuo ankstyvos vaikystės, integruojant jį į ugdymo ir mokymo institucijų programas bei į darbuotojų profesinio mokymo ir kvalifikacijos tobulinimo programas;
25.1.2. skatinti gyventojų atsakomybę už savo sveikatą, vykdant mokestinę politiką, skatinančią sveiką gyvenseną be sveikatą žalojančių nuo asmens priklausančių veiksnių;
25.1.3. didinti tarpusavio pasitikėjimą ir supratimą tarp sveikatos priežiūros specialistų, pacientų ir visuomenės, grindžiant bendradarbiavimą sveikatos priežiūros klausimais lygiavertės partnerystės pagrindais;
25.2. vykdant ligų prevenciją, mažinant sergamumą ir mirtingumą:
25.3. tobulinant sveikatos priežiūros vadybą ir finansavimą:
25.3.1. sudaryti galimybes pacientų organizacijoms, kitoms organizacijoms, dirbančioms pacientų teisių atstovavimo ir (arba) gynimo, visuomenės sveikatos, kitose srityse, inicijuoti ir dalyvauti veiklose, skirtose pacientų išprusimui sveikatos srityje didinti;
25.4. gerinant sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, kokybę ir saugą:
25.4.1. tobulinti vaistinių preparatų reklamos reikalavimus, siekiant užtikrinti neklaidinančią ir objektyvią reklamą, skatinančią racionalų vaistinių preparatų vartojimą;
25.4.2. įgyvendinti nacionalinės pacientų saugos platformos rekomendacijas:
25.4.2.1. skleisti informaciją apie sveikatos priežiūros paslaugų saugą ir taikomas priemones nepageidaujamų įvykių skaičiui mažinti; rengti ir platinti edukacinę medžiagą įvairiais sveikatos, sveikatos priežiūros paslaugų klausimais;
25.4.2.2. inicijuoti mokymus pacientams ar jų grupėms sveikatos, pacientų teisių, pareigų ir kitais klausimais;
26. Siekiant tobulinti sveikatos sektoriaus reguliavimo principus ir metodus, siūloma:
26.1. stiprinant sveikatą:
26.2. vykdant ligų prevenciją, mažinant sergamumą ir mirtingumą:
26.2.1. didinti sveikatos priežiūros specialistų draugijų vaidmenį sprendžiant esmines atskirų sričių sveikatos priežiūros specialistų problemas;
26.2.2. koreguoti atskiras lėtinių neinfekcinių ligų profilaktikos programas, siekiant sumažinti išvengiamą mirtingumą;
26.3. tobulinant sveikatos priežiūros vadybą ir finansavimą:
26.3.1. siekiant gerinti pacientų sveikatai padarytos žalos atlyginimo tvarką, išanalizuoti be kaltės padarytos žalos atlyginimo modelį ir, nustačius šio modelio pagrįstumą, parengti tinkamą įstatymų bazę;
26.3.3. persvarstyti gydytojų funkcijas, siekiant sumažinti darbo, tiesiogiai nesusijusio su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu, apimtis ir sveikatos priežiūros įstaigose skatinti šio darbo perdavimą kitų profesijų specialistams;
26.3.5. sveikatos specialistų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimą derinti su sveikatos sistemos prioritetais;
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Įgyvendinus Metmenis, tikimasi pasiekti šių rezultatų:
27.2. išvengiamų mirčių atvejų skaičiaus sumažėjimo:
27.2.1. sveikatos priežiūros veiksmingumo rodiklių gerėjimo (mirčių nuo ligų, kurias galima pagydyti, atvejų sumažėjimo);