Projektas

LIETUVOS RESPUBLIKOS

LYGIŲ GALIMYBIŲ POLITIKOS ĮGYVENDINIMO DARBE

ĮSTATYMAS

 

2010 m.             d. Nr.

Vilnius

 

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 

1. Įstatymo tikslas – reglamentuoti darbdavio pareigą įgyvendinti lygių galimybių politiką darbovietėje, užtikrinant, kad būtų visapusiškai įgyvendintos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnio ir tarptautinių teisės aktų nuostatos, įtvirtinančios asmenų lygybę ir draudimą varžyti žmogaus teises ir teikti jam privilegijas.

2. Įstatymas nustato lygių galimybių politikos įgyvendinimo darbe sąlygas bei tvarką.

 

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

 

1. Diskriminacija – tiesioginė ir netiesioginė diskriminacija, priekabiavimas, nurodymas diskriminuoti rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos.

 

2. Lygios galimybės – tarptautiniuose žmogaus ir piliečių teisių dokumentuose ir Lietuvos Respublikos įstatymuose įtvirtintų žmogaus teisių įgyvendinimas, nepaisant rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos.

3. Darbdavys – įmonė, įstaiga, organizacija ar kita organizacinė struktūra, nepaisant nuosavybės formos, teisinės formos, rūšies bei veiklos pobūdžio, turinčios darbinį teisnumą ir veiksnumą.

4. Lygių galimybių politika – įmonės, įstaigos ar organizacijos vidaus politika, skirta antidiskriminacinių nuostatų įgyvendinimui, kuria darbdavys įsipareigoja visiems darbuotojams suteikti lygias galimybės darbo metu bei užtikrinti, kad įdarbinimas ir įdarbinimo eiga bus nustatomi tik pagal asmeninius gebėjimus ir kriterijus, susijusius su darbu atitinkamose pareigose.

5. Lygių galimybių politikos dokumentas – programinis dokumentas, kuriuo darbdavys įsipareigoja laikytis, skatinti ir plėtoti lygių galimybių politiką darbovietėje.

 

6. Netiesioginė diskriminacija – veikimas ar neveikimas, teisės norma ar vertinimo kriterijus, akivaizdžiai neutrali sąlyga ar praktika, kurie formaliai yra vienodi, bet juos įgyvendinant ar pritaikant atsiranda ar gali atsirasti faktinis naudojimosi teisėmis apribojimas arba privilegijų, pirmenybės ar pranašumo teikimas rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos pagrindu, nebent šį veikimą ar neveikimą, teisės normą ar vertinimo kriterijų, sąlygą ar praktiką pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.

7. Tiesioginė diskriminacija – elgesys su asmeniu, kai rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos pagrindu jam taikomos mažiau palankios sąlygos, negu panašiomis aplinkybėmis yra, buvo ar būtų taikomos kitam asmeniui, išskyrus Lygių galimybių įstatyme numatytus atvejus.

 

 

8. Socialinė padėtis – fizinio asmens įgytas išsilavinimas, kvalifikacija ar mokymasis ir studijos mokslo ir studijų sistemai priklausančiose įstaigose, turima nuosavybė, gaunamos pajamos, teisės aktuose nustatytos valstybės paramos poreikis ir (arba) kiti su asmens finansine (ekonomine) padėtimi susiję veiksniai.

 

 

3 straipsnis. Įstatymo nuostatų taikymo sritis

 

1. Šio įstatymo nuostatos taikomos visų nuosavybės formų darbdaviams, įskaitant ir valstybės tarnybą.

2. Šio įstatymo nuostatos netaikomos:

1) religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų, jų tos pačios religijos tikslams įgyvendinti įsteigtų juridinių asmenų (toliau - religinės bendruomenės ir bendrijos), jų arba jų narių įsteigtų organizacijų, kurių steigimo ar juos atitinkančiuose dokumentuose nurodyta, kad jų etosas remiasi religija ar tikėjimu, darbuotojams ar personalui, taip pat tradicinių religinių bendruomenių ir bendrijų tikybos mokytojams keliamiems reikalavimams, jei dėl jų veiklos pobūdžio arba dėl aplinkybių, kuriomis ji vykdoma, reikalavimai dėl asmens išpažintinos religijos, tikėjimo ar įsitikinimų atsižvelgiant į minėtų organizacijų etosą yra įprastas, teisėtas ir pateisinamas reikalavimas.

2) rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos pagrindu asmenis vienijančioms organizacijoms sprendžiant darbo šiose organizacijose klausimus, kai dėl organizacijos vienijimosi pagrindo tai yra įprasta, teisėta ir pateisinama.

3) kitais Lietuvos Respublikos lygių galimybių bei Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymuose numatytais atvejais.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

DARBDAVIO PAREIGA ĮGYVENDINTI LYGIŲ GALIMYBIŲ POLITIKĄ

 

 

4 straipsnis. Bendrosios darbdavio pareigos įgyvendinant lygių galimybių politiką

 

1. Darbdaviui atstovaujantis asmuo, darbdavio įgalioti asmenys, įgyvendindami lygias galimybes darbe, privalo informuoti darbuotojus ir su jais konsultuotis lygių galimybių politikos klausimais. Darbdaviui atstovaujantis asmuo, padalinių vadovai sudaro sąlygas darbuotojams dirbti draugiškoje aplinkoje, kurioje būtų pripažįstami ir vertinami visų darbuotojų individualūs skirtumai ir jų indėlis, nepaisant jų rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos. Šiuo tikslu darbdavys parengia, patvirtina ir supažindina darbuotojus su įmonės ar organizacijos lygių galimybių politika.

 

 

5 straipsnis. Lygių galimybių politikos dokumentas.

 

1. Kiekviena įstaiga, organizacija ar kita organizacinė struktūra privalo turėti patvirtintą lygių galimybių politikos dokumentą, parengtą pagal šio Įstatymo 1 priede nustatytą formą ir su juo pasirašytinai supažinti įmonės darbuotojus jų priėmimo į darbą metu bei pakartotinai po kiekvieno šio dokumento atnaujinimo ar pakeitimo.

2. Lygių galimybių politikos dokumentą darbdavio vardu tvirtina jį atstovaujantis ar jo įgaliotas asmuo, įmonės, įstaigos ar organizacijos vadovas ar padalinio vadovas.

3. Šiuo įstatymu nustatytos lygių galimybių politikos dokumento formos nuostatos gali būti papildytos darbdavio iniciatyva įtrauktomis papildomomis nuostatomis, tačiau jos negali bloginti darbuotojo padėties ir turi neprieštarauti šiame Įstatyme, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme bei Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme įtvirtintoms nuostatoms.

4. Šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytų darbdavių atstovai, rengdami lygių galimybių politikos dokumentą, atsižvelgdami į jiems taikytinas ir galiojančias šiame Įstatyme, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme bei Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme numatytas išimtis, turi teisę netaikyti tam tikrų dokumente įtvirtintų nuostatų.

5. Darbdavys privalo peržiūrėti ir esant reikalui papildyti lygių galimybių politikos dokumentą praėjus vieneriems metams po pirmojo lygių galimybių politikos dokumento patvirtinimo dienos ir vėliau atitinkamai kiekvienais metais bei su naujai patvirtintu dokumentu pasirašytinai supažindinti darbuotojus ne vėliau kaip per 10 dienų nuo jo patvirtinimo.

6. Motyvuotus pasiūlymus dėl tam tikrų nuostatų įtraukimo į lygių galimybių politikos dokumentą gali teikti darbuotojų profesinės sąjungos ir asociacijos, ginančios tam tikrų diskriminuojamų grupių teises (rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos pagrindu). Darbdavys privalo šiuos pasiūlymus svarstyti ir po konsultacijų su darbuotojais priimti motyvuotą sprendimą dėl jų įtraukimo į lygių galimybių politikos dokumentą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ĮSTATYMO PAŽEIDIMAI IR VYKDYMO PRIEŽIŪRA

 

 

6 straipsnis. Įstatymo pažeidimai

 

Šio įstatymo pažeidimais laikomi šiame įstatyme nustatytų pareigų nevykdymas ar netinkamas jų vykdymas ir draudimų nesilaikymas:

1) Patvirtinto lygių galimybių politikos dokumento nebuvimas darbovietėje.

2) Lygių galimybių politikos dokumento, prieštaraujančio Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo, Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo ar šio Įstatymo nuostatoms patvirtinimas ir jo taikymas.

3) Darbuotojų nesupažindinimas su lygių galimybių politikos dokumento nuostatomis.

4) Patvirtiname lygių galimybių politikos dokumente įtvirtintų nuostatų nesilaikymas.

 

7. Įstatymo vykdymo priežiūra

 

1. Lygių galimybių kontrolierius savo iniciatyva stebi ir kontroliuoja šio įstatymo įgyvendinimą, konsultuoja darbdavius lygių galimybių politikos dokumento sudarymo bei lygių galimybių politikos įgyvendinimo klausimais, padeda darbdaviams organizuoti darbuotojų apmokymus lygių galimybių politikos srityje.

2. Skundai dėl šio įstatymo pažeidimo teikiami lygių galimybių kontrolieriui. Skundai dėl šio įstatymo pažeidimo tiriami ir sprendimai dėl jų priimami Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

 

Šis įstatymas įsigalioja 2012 m. sausio 1 d.

 

9 straipsnis. Lygių galimybių politikos principui prieštaraujančių nuostatų panaikinimas.

 

Įsigaliojus šiam įstatymui turi būti panaikintos, paskelbtos negaliojančiomis arba iš dalies pakeistos visos iki šio įstatymo priėmimo galiojusios lygių galimybių politikos principui prieštaraujančios nuostatos, kurios yra įtrauktos į individualias arba kolektyvines sutartis, įmonių ir organizacijų vidaus taisykles ir jų veiklą reglamentuojančias taisykles bei nepriklausomoms profesinėms, darbuotojų ir darbdavių organizacijoms taikomas taisykles.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

 

Teikia Seimo narė                                                                    Marija Aušrinė Pavilionienė                                                                     


Lietuvos Respublikos lygių galimybių politikos įgyvendinimo darbe įstatymo priedas Nr. 1.

 

 

TVIRTINU:

Darbdavio įgaliotas

asmuo (padalinio vadovas) ________________

 

 

LYGIŲ GALIMYBIŲ POLITIKA

 

[DARBDAVIO ORGANIZACIJOS PAVADINIMAS]

 

I. ĮVADAS

 

1.   [DARBDAVIO ORGANIZACIJOS PAVADINIMAS] visapusiškai įsipareigoja laikytis lygių galimybių politikos darbe, pagal kurią kiekvienas darbuotojas atrenkamas ir su juo elgiamasi pagal jo nuopelnus ir sugebėjimus nepriklausomai nuo rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos ir jiems suteikiamos lygios galimybės.

2.   Šios politikos tikslas yra užtikrinti, jog nė vienas besikreipiantis dėl darbo ar darbuotojas nebus diskriminuojamas LR lygių galimybių politikos įgyvendinimo darbe įstatymo numatytais pagrindais.

 

II. POLITIKOS ESMĖ

 

3.   Visiems darbuotojams suteikiamos vienodos galimybės darbo metu. Įdarbinimas ir įdarbinimo eiga bus nustatomi tik pagal asmeninius nuopelnus ir kriterijus, susijusius su darbu atitinkamose pareigose. Visais atvejais pagrindinis dėmesys bus skiriamas sugebėjimui gerai atlikti darbą.

4.   Organizacija siekia, kad jos darbuotojų kolektyve būtų atstovaujamos visos visuomenės grupės ir kiekvienas darbuotojas jaustųsi gerbiamas bei galėtų visiškai panaudoti savo gebėjimus.

5.   Organizacija įsipareigoja sukurti tokią aplinką, kurioje būtų pripažįstami ir vertinami visų jos darbuotojų individualūs skirtumai ir jų indėlis. Kiekvienas darbuotojas turi teisę dirbti tokioje aplinkoje, kurioje būtų skatinama pagarba kiekvieno asmens orumui.

6.   Visiems darbuotojams bus suteiktos galimybės mokytis, ugdyti savo gebėjimus ir siekti profesinės pažangos.

7.   Visi darbuotojai privalo laikytis šios politikos, kad būtų užtikrintos lygios galimybės ir išvengta diskriminacijos. Darbuotojai neturi diskriminuoti, priekabiauti, tyčiotis ar gąsdinti kitų darbuotojų dėl jų rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos, o šie neturi jų persekioti ar imtis kitų poveikio priemonių prieš tokius darbuotojus, kurie pateikia nepagrįstus įtarimus.

8.   Prieš bet kurį darbuotoją, pažeidusį šią politiką, bus imtasi drausminamųjų veiksmų, o dideli pažeidimai bus laikomi netinkamu ir neetišku elgesiu. Organizacijoje nustatyti diskriminacijos atvejai nedelsiant bus perduodami tirti Lygių galimybių kontrolieriui.

 

III. TVARKOS KODEKSAS

 

9.   Organizacija pritaria darbuotojų įvairovei ir siekia užtikrinti, kad su visais joje siekiančiais dirbti pretendentais būtų elgiamasi sąžiningai ir kad jie į darbą būtų priimami tik remiantis savo gebėjimais ir kvalifikacija.

10. Priėmimo į darbą metu turi būti atrinkti tik patys tinkamiausi darbuotojai atsižvelgiant į jų patirtį ir kvalifikaciją. Įsipareigojusi lygių galimybių principui, organizacija laikysis šių procedūrų priimdama į darbą, atrinkdama kandidatus į siūlomas pozicijas ir skatindama lygių galimybių principo įgyvendinimą darbovietėje:

 

IV. ATRANKOS KRITERIJAI

 

11. Atrankos procesas bus atliekamas sistemingai visiems darbo pasiūlymams visuose lygmenyse. Visų darbo vietų atrankos kriterijai bus aiškiai nustatyti ir išsamiai aprašyti, be to smulkesnė informacija bus išsiųsta kandidatams, kurioje taip pat bus nurodomas organizacijos įsipareigojimas lygių galimybių politikai.

 

V. DARBO SKELBIMAI

 

12. Darbo skelbimai bus plačiai publikuojami, kad būtų paskatinti kreiptis žmonės, turintys tinkamą kvalifikaciją ir patirtį. Tam, kad būtų sulaukta prašymų priimti į darbą iš visų šalies regionų, organizacija, priklausomai nuo darbo pobūdžio, pasistengs užtikrinti, kad skelbimai neapsiribotų tik tam tikromis vietovėmis, taip pat, kad skelbimai nebūtų suteikiantys galimybę dalyvauti tik tam tikros rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos kandidatams. Visuose organizacijos darbo skelbimuose bus pabrėžiama apie organizacijos įsipareigojimą lygių galimybių politikai.

 

VI. ATRANKOS METODAI

 

13. Atrankos procesas bus atliekamas sistemingai visiems darbams visuose lygmenyse. Visi tie, kurie pateiks prašymus dėl darbo ir dalyvaus pokalbiuose, turi būti susipažinę su Lygių galimybių įstatymu, Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, Lygių galimybių politikos įgyvendinimo darbe įstatymu ir kitais Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, reglamentuojančiais lygias galimybes. Naujų darbuotojų atranka bus paremta laisvomis darbo vietomis, tinkamumu ir gebėjimu atlikti darbą bei informacija, gauta iš kandidatų bus siejama tik su kvalifikacija, susijusia su darbo vietos keliamais reikalavimais.

 

VII. DARBO POKALBIAI

 

14. Darbuotojai atsakingi už kandidatų atranką ir sąrašų sudarymą, už pokalbius ir jų paskyrimą bus aiškiai informuoti apie atrankos kriterijus ir poreikį įgyvendinti lygių galimybių politiką. Esant galimybei, bent du organizacijos įgalioti personalo atrankos darbuotojai dalyvaus pokalbyje su kandidatu ir visi klausimai bus susiję su atrankos kriterijais. Nebus jokių klausimų apie kandidato rasę, tautybę, etninę priklausomybę, lytį, lytinę orientaciją, kalbą, kilmę, amžių, negalią, socialinę padėtį, tikėjimą, įsitikinimus ar pažiūras, religiją (prielaidų apie kandidato vaidmenį namuose ir šeimoje). Tais atvejais, kai reikės įvertinti ar asmeninė padėtis kaip nors įtakos darbą (pavyzdžiui, jeigu darbe reikės dirbti viršvalandžius ar nuolat keliauti), taip pat kitais atvejais, kuomet būtina įvertinti tam tikras kandidato asmenines savybes, bus objektyviai aptarta ir klausiama visų kandidatų. Neįgaliems kandidatams, kurie tai nurodys pareiškimo pateikimo metu, bus sudaromos atitinkamos sąlygos pokalbių metu (pvz., lengvai pasiekiami pokalbių kambariai ar ženklų kalba kalbančio vertėjo pagalba), kad tokiems kandidatams būtų suteikiamos lygios galimybės su kitais kandidatais.

 

 

VIII. DARBUOTOJŲ APMOKYMAS IR SUPAŽINDINIMAS SU ANTIDISKRIMINACINIAIS TEISĖS AKTAIS

 

15. Siekdama padėti darbuotojams atitikti organizacijos keliamus reikalavimus, organizacija, atsižvelgdama į savo strateginius tikslus ir finansines galimybes, organizuos darbuotojų mokymus, kurie:

1) Pagerins supratimą apie diskriminacijos ir išankstinių nuostatų, susijusių su rase, tautybe, etnine priklausomybe, lytimi, lytine orientacija, kalba, kilme, amžiumi, negalia, socialine padėtimi, tikėjimu, įsitikinimais ar pažiūromis, religija, paplitimu ir kenksmingumu.

2) Analizuos diskriminacijos tiesioginę ir netiesioginę prigimtį ir sąlygas, kada ji gali atsirasti ir kada jos galima išvengti.

3) Supažindins darbuotojus su galiojančiais antidiskriminaciniais teisės aktais bei jų taikymu.

4) Padės vadovams ir darbuotojams elgtis taip, kad nebūtų diskriminacijos ir paaiškins disciplinos procedūrų veikimą ir konfliktų sprendimą.

 

IX. PAAUKŠTINIMAS

 

16. Atrenkant kandidatus, tinkamus paaukštinimui, pagrindinis kriterijus bus asmens gebėjimai ir darbo kokybė ir nė vienas darbuotojas nebus diskriminuojamas dėl rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos.

 

X. SKUNDŲ PROCEDŪROS

 

17. Visi diskriminacijos dėl rasės, tautybės, etninės priklausomybės, lyties, lytinės orientacijos, kalbos, kilmės, amžiaus, negalios, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, religijos pagrindu, taip pat priekabiavimo faktai bus vertinami rimtai ir konfidencialiai. Darbuotojui kreipusis dėl diskriminavimo darbovietėje organizacija įsipareigoja nedelsiant perduoti darbuotojo skundą tirti Lygių galimybių kontrolieriui bei bendradarbiauti šio tyrimo metu.

 

XI. ĮRAŠŲ LAIKYMAS

 

18. Informacija apie kandidatus ir apie pasirinkimo sprendimus (taip pat ir pagrindinės pasirinkimo ar atmetimo priežastys) bus saugomos bent 6 mėnesius po to, kai atitinkamas kandidatas bus priimtas į darbą, nes jų gali prireikti kaip įrodymų gavus skundą Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyboje ar kitiems atvejams.

19. Organizacija saugos savo darbuotojų, taip pat visų kandidatų ir atrinktų kandidatų į darbo vietą įrašus apie lytį, amžių ar negalią. Įrašai gali būti naudojami nustatyti ar tos pačios lyties, amžiaus ar neįgalūs žmonės nesikreipia dėl darbo, ar kreipiasi, bet ne tiek daug kaip tikimasi, ar jie įtraukiami į atrinktųjų sąrašus, ar jų paskyrimo proporcija yra mažesnė nei jų įdarbinimo prašymų skaičius, ar jie susitelkę ties tam tikrais darbais ir kitais organizacijos vidaus stebėsenos tikslais.

 

XII. VIDAUS STEBĖSENA IR POLITIKOS ATNAUJINIMAS

 

20. Įdarbinimo procedūros ir tvarka bus nuolat tikrinamos, kad būtų užtikrinta, jog šios politikos yra laikomasi, ir kad neįtraukiami reikalavimai ar sąlygos, kurios įtakoja ar gali įtakoti neteisėtą diskriminaciją. Organizacija įsipareigoja kiekvienais kalendoriniais metais peržiūrėti ir, esant reikalui, atnaujinti savo lygių galimybių politiką.