Projektas-2
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PETICIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2010 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1999, Nr. 66-2128; 2003, Nr. 90-4062, Nr. 119-5405; 2008, Nr. 35-1244 )
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos peticijų įstatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos peticijų įstatymą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
PETICIJŲ
ĮSTATYMAS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos Konstitucijos laiduojamos peticijos teisės įgyvendinimo tvarką.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Peticija – šiame įstatyme nustatyta tvarka ir būdais teikiamas kreipimasis į Lietuvos Respublikos Seimą (toliau – Seimas), Respublikos Prezidentą, Lietuvos Respublikos Vyriausybę (toliau – Vyriausybė), ministrą, savivaldybės tarybą, savivaldybės administracijos direktorių, savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoją, kitos valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, įgaliotos priimti norminius teisės aktus, vadovą ar kolegialų valdymo organą su siūlymu nustatyti naują arba keisti esamą teisinį reguliavimą, siekiant išspręsti visuomenei ar jos daliai svarbią problemą.
2. Peticijos teikėjas – asmuo ar asmenų grupė, teikiantys peticiją šio įstatymo nustatyta tvarka ir būdais. Peticiją gali teikti ne jaunesnis kaip 16 metų Lietuvos Respublikos pilietis ar Lietuvos Respublikoje nuolat gyvenantis užsienietis, Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo, jo filialas ar atstovybė, Lietuvos Respublikoje veikiantis užsienio šalies juridinis asmuo ar kita organizacija, užsienio šalies juridinio asmens ar kitos organizacijos padalinys, įsteigtas Lietuvos Respublikoje, šių asmenų grupė.
3 straipsnis. Peticijos teikėjo teisės
1. Peticijos teikėjas, išskyrus asmenis, kurių pateiktos peticijos nagrinėjamos šio straipsnio 2 dalyje ir šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje numatytais atvejais, turi teisę:
4 straipsnis. Peticijos forma, turinys ir priedai
1. Peticijoje turi būti nurodyta:
1) peticijos teikėjo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu kreipiasi fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiasi juridinis asmuo ar kita organizacija) ir duomenys ryšiui palaikyti (adresas korespondencijai siųsti ir (ar) elektroninio pašto adresas);
4) siūlymas priimti naują norminį teisės aktą, pakeisti, papildyti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį norminį teisės aktą: įstatymą, Seimo statutą, Respublikos Prezidento dekretą, Vyriausybės nutarimą, savivaldybės tarybos sprendimą, ministro, savivaldybės administracijos direktoriaus ar savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo įsakymą, kitos valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo ar kolegialaus valdymo organo teisės aktą;
2. Peticijoje negali būti pateikiami tokie siūlymai, kurių tenkinimas varžytų kitų žmonių teises ir laisves, grėstų Lietuvos valstybės nepriklausomybei, teritorijos vientisumui, konstitucinei santvarkai.
3. Peticija turi būti peticijos teikėjo pasirašyta. Kai peticija pateikiama naudojantis elektroninio ryšio priemonėmis, ji turi būti pateikta ir (ar) pasirašyta tokiu būdu, kuris leistų identifikuoti ją pateikusį ir (ar) pasirašiusį asmenį.
4. Kartu su peticija turi būti pateikiamas peticijoje nurodyto peticijos teikėjo atstovo įgaliojimus patvirtinantis dokumentas arba jo kopija.
5. Prie peticijos gali būti pridėti peticijoje išdėstytas aplinkybes ir pateiktus siūlymus pagrindžiantys dokumentai, siūlomo teisės akto projektas, kita medžiaga ir informacija.
5 straipsnis. Peticijos pateikimas ir registravimas
1. Peticija gali būti pateikiama tiesiogiai, paštu, per pasiuntinį, naudojantis elektroninio ryšio priemonėmis.
2. Peticija kreipiamasi į subjektą, kurio priimtu teisės aktu nustatytą teisinį reguliavimą siūloma keisti, papildyti, naikinti arba kurio kompetencijai priklauso nustatyti peticijoje siūlomą naują teisinį reguliavimą.
3. Peticija pateikiama:
5) savivaldybės administracijai, kai peticija kreipiamasi į savivaldybės tarybą, savivaldybės administracijos direktorių arba savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoją;
4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodyta institucija ar įstaiga teisės aktų nustatyta tvarka įregistruoja gautas peticijas. Esant peticijos teikėjo prašymui, apie peticijos įregistravimą per 3 darbo dienas pranešama peticijos teikėjui, nurodant peticiją įregistravusią instituciją ar įstaigą, įregistravimo numerį ir datą.
5. Jeigu peticija kreipiamasi į kelis subjektus, išskyrus šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje numatytą atvejį, organizuojamas pasitarimas, kuriame dalyvauja visų institucijų ar įstaigų, kurioms pagal šio straipsnio 3 dalies nuostatas pateikiama tokia peticija, atstovai. Pasitarimą per 5 darbo dienas nuo peticijos gavimo organizuoja ta institucija ar įstaiga, kuriai pateikta peticija, adresuota pirmajam peticijoje nurodytam subjektui. Pasitarime, atsižvelgiant į šio straipsnio 3 dalies ir šio įstatymo 6 straipsnio nuostatas, parenkama institucija ar įstaiga, o tais atvejais, kai peticijos siūlymus tikslinga vertinti ir nagrinėti atskirai, – kelios institucijos ir (ar) įstaigos, įgaliotos atlikti šio įstatymo 6, 7, 9 ir 12 straipsniuose numatytus veiksmus.
6. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos interneto tinklalapyje gali būti sudaryta galimybė užpildyti peticijos formą. Šios formos užpildymas ir pasirašymas tokiu būdu, kuris leidžia identifikuoti formą užpildžiusį asmenį, laikomas peticijos pateikimu.
6 straipsnis. Peticijos persiuntimas
1. Jeigu peticija kreipiamasi į subjektą, kuris nėra kompetentingas priimti arba rengti peticijoje nurodytai problemai spręsti siūlomą naują teisės aktą ar pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį teisės aktą, šio įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje nurodyta institucija ar įstaiga ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo peticijos gavimo ar šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodyto pasitarimo dienos persiunčia peticiją kitai šio įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje nurodytai institucijai ar įstaigai pagal kompetenciją ir apie tai praneša peticijos teikėjui.
2. Kai peticijoje siūloma priimti naują įstatymą, pakeisti, papildyti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį įstatymą ir atitinkamas įstatymo projektas yra įregistruotas Seime, peticija per 5 darbo dienas nuo gavimo persiunčiama Seimo kanceliarijai ir apie tai pranešama peticijos teikėjui.
3. Peticijos, kuriomis kreipiamasi į Vyriausybę, perduodamos nagrinėti ministrams, atsižvelgiant į jiems pavestas valdymo sritis. Šios peticijos per 5 darbo dienas nuo gavimo ar šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodyto pasitarimo dienos persiunčiamos atitinkamai ministerijai, apie tai pranešant peticijos teikėjui.
7 straipsnis. Peticijos tikslinimas ir atsisakymas nagrinėti peticiją
1. Jeigu iš peticijos turinio negali būti nustatyta, kokią problemą spręsti arba kokį norminį teisės aktą priimti, pakeisti, papildyti ar pripažinti netekusiu galios siūlo peticijos teikėjas, šio įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1, 2, 4, 5, 6 punktuose nurodyta institucija ar įstaiga (toliau – aptarnaujanti įstaiga) pasiūlo peticijos teikėjui, jeigu žinomi jo duomenys ryšiui palaikyti, peticiją patikslinti ar papildyti. Jeigu peticijos teikėjo duomenys ryšiui palaikyti nėra žinomi, peticiją atsisakoma nagrinėti.
2. Siūlymas patikslinti ar papildyti peticiją pateikiamas peticijos teikėjui per 5 darbo dienas nuo peticijos gavimo aptarnaujančioje įstaigoje dienos ar šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodyto pasitarimo dienos. Siūlyme nurodomas terminas peticijai patikslinti ar papildyti, kuris negali būti trumpesnis negu 15 darbo dienų. Per šį terminą peticijos nepatikslinus ar nepapildžius, peticiją atsisakoma nagrinėti.
3. Anonimines peticijas, įskaitant elektroniniu būdu pateiktas peticijas, kai negali būti identifikuotas peticiją pateikęs ir (ar) pasirašęs asmuo, ir šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nenurodytų asmenų pateiktas peticijas atsisakoma nagrinėti, išskyrus atvejus, kai jas nagrinėti nusprendžia šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti subjektai.
4. Kai peticijoje pateikiami šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nurodyti siūlymai arba jau yra nagrinėjama to paties peticijos teikėjo dėl tų pačių siūlymų pateikta peticija, arba per kalendorinius metus yra priimtas sprendimas dėl to paties peticijos teikėjo pateiktos peticijos, kurioje buvo keliami tokie patys siūlymai, peticiją atsisakoma nagrinėti.
5. Motyvuotą sprendimą atsisakyti nagrinėti peticiją priima aptarnaujanti įstaiga. Sprendimas atsisakyti nagrinėti peticiją šio straipsnio 1, 3 ir 4 dalyse numatytais atvejais priimamas per 5 darbo dienas nuo peticijos gavimo aptarnaujančioje įstaigoje ar šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodyto pasitarimo dienos.
6. Sprendimas atsisakyti nagrinėti peticiją ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jo priėmimo išsiunčiamas peticijos teikėjui, jeigu yra žinomi jo duomenys ryšiui palaikyti.
8 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo principai
Nagrinėjant peticijas, vadovaujamasi šiais principais:
1) asmenų lygybės – joks peticijos teikėjas negali būti diskriminuojamas ar jam teikiama privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų, pažiūrų arba kitų požymių;
3) viešumo – apie gautas peticijas ir sprendimus, priimtus išnagrinėjus peticijas, skelbiama viešai;
9 straipsnis. Peticijų nagrinėjimo tvarka
1. Peticijas nagrinėja:
1) Seimo statute nurodytas Seimo komitetas (komisija) – peticijas, kuriomis kreipiamasi į Seimą ir kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį įstatymą, Seimo statutą, taip pat šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju persiųstas peticijas;
2) Respublikos Prezidentas – peticijas, kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį Respublikos Prezidento dekretą;
3) ministras – peticijas, kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį Vyriausybės nutarimą ar ministro įsakymą arba kai peticijoje pateiktai problemai spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti ar pripažinti netekusiu galios galiojantį įstatymą, išskyrus šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nurodytą atvejį;
4) savivaldybės tarybos veiklos reglamente nurodytas savivaldybės tarybos komitetas – peticijas, kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį savivaldybės tarybos sprendimą;
5) savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas – peticijas, kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį savivaldybės administracijos direktoriaus ar savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo įsakymą;
6) valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovas ar kolegialus valdymo organas –peticijas, kuriose keliamoms problemoms spręsti siūloma priimti naują arba pakeisti, papildyti, pripažinti netekusiu galios galiojantį šios institucijos ar įstaigos vadovo ar kolegialaus valdymo organo teisės aktą.
2. Aptarnaujančioje įstaigoje gautos peticijos (įskaitant šio įstatymo 6 straipsnyje nustatyta tvarka persiųstas peticijas), kurios atitinka šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies reikalavimus ir dėl kurių nėra priimamas sprendimas atsisakyti jas nagrinėti, taip pat šio įstatymo nustatyta tvarka pateiktos patikslintos ir (ar) papildytos peticijos per 5 darbo dienas nuo gavimo pateikiamos šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems subjektams (toliau – peticijas nagrinėjanti institucija).
3. Peticija turi būti išnagrinėta per 60 kalendorinių dienų nuo jos perdavimo peticijas nagrinėjančiai institucijai.
4. Peticijas nagrinėjanti institucija, gavusi kelias peticijas dėl tų pačių siūlymų, peticijas gali sujungti ir jas nagrinėti kaip vieną.
5. Peticijas nagrinėjanti institucija gali surengti posėdį peticijai nagrinėti, į kurį gali būti kviečiami kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, mokslo ir studijų institucijų atstovai, nepriklausomi ekspertai, kiti asmenys. Apie posėdžio vietą ir laiką turi būti pranešta peticijos teikėjui, išskyrus situacijas, kai peticija nagrinėjama šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje ar 7 straipsnio 3 dalyje numatytais atvejais.
6. Peticijas nagrinėjanti institucija turi įvertinti peticijos siūlymo teisėtumą, tikslingumą, naudingumą ir pagrįstumą.
10 straipsnis. Išnagrinėjus peticijas priimami sprendimai
1. Išnagrinėjus peticiją, motyvuotai priimamas vienas iš šių sprendimų:
11 straipsnis. Sprendimo tenkinti peticijos siūlymą įgyvendinimas
12 straipsnis. Informacijos apie peticijų nagrinėjimą viešumas
1. Informacija apie gautas peticijas, sprendimus atsisakyti nagrinėti peticijas ir išnagrinėjus peticijas priimtus sprendimus skelbiama aptarnaujančios įstaigos interneto tinklalapyje.
2. Aptarnaujančios įstaigos kasmet parengia, iki kovo 1 d. interneto tinklalapyje paskelbia ir Vyriausybės įgaliotai institucijai pateikia praėjusių kalendorinių metų peticijų nagrinėjimo ataskaitas, kuriose nurodomas per metus gautų peticijų skaičius, peticijų, kurių siūlymai buvo visiškai ar iš dalies tenkinti, skaičius, peticijų siūlymų pobūdis, priemonės, kurių imtasi įgyvendinant patenkintus peticijų siūlymus.
3. Vyriausybės įgaliota institucija kasmet iki gegužės 1 d. interneto tinklalapyje paskelbia apibendrintą praėjusių kalendorinių metų peticijų teikimo ir nagrinėjimo Lietuvos Respublikoje ataskaitą, o prireikus pateikia Vyriausybei bei kitoms institucijoms pasiūlymus dėl peticijų teikimo ir nagrinėjimo tvarkos tobulinimo.“
2 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei ir kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir
įstaigoms
3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas