Projektas (2)

 

Vytis1

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKADEMINĖS ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS ĮSTEIGIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS AKADEMINĖS ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2010 m. ............. d. Nr. XI-.......
Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 18 straipsniu ir Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 3 straipsniu, n u t a r i a :

 

1 straipsnis.

Įsteigti Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybą.

 

2 straipsnis.

Patvirtinti Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir kontrolieriaus tarnybos nuostatus (pridedami).

 

 

3 straipsnis.

 

2010 metais Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnyba finansuojama iš Lietuvos mokslo tarybai patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. Nuo 2011 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybai skiriami atskira eilute.

 

 

Seimo pirminiNkas

 

 

Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pirmininkas                            Valentinas Stundys

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Seimo

2010 m.                    d.

nutarimu Nr.

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

AKADEMINĖS ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS

NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 1. Šie nuostatai nustato Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus (toliau – kontrolierius) ir Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos (toliau –Tarnyba) uždavinius, funkcijas, teises, pareigas, Tarnybos struktūrą ir darbo organizavimą.

2. Tarnyba – valstybės biudžetinė įstaiga, užtikrinanti kontrolieriaus darbą, nagrinėjant skundus ir inicijuojant tyrimus dėl akademinės etikos ir procedūrų pažeidimo, prižiūrint, kad nebūtų pažeidžiamos akademinės etikos nuostatos ir procedūros.

3. Kontrolierius ir Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Mokslo ir studijų įstatymu, kitais teisės aktais, šiais nuostatais ir savo darbo reglamentu.

4. Kontrolieriaus ir Tarnybos veikla grindžiama teisėtumo, teisingumo, nešališkumo, aukštųjų mokyklų ir mokslo institutų dėstytojų ir tyrėjų, taip pat kitų akademinės bendruomenės narių teisių ir jų teisėtų interesų prioriteto, veiklos laisvės, savarankiškumo ir viešumo principais.

5. Tarnyba – juridinis asmuo, turintis atsiskaitomąją sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir pavadinimu „Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnyba“.

6. Tarnybos buveinė yra Vilniuje. Patalpas Tarnybai suteikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė).

7. Tarnybos savininkė yra valstybė. Tarnybos steigėja ir savininkės teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos Seimas (toliau – Seimas).

8. Kontrolieriaus vieši pranešimai skelbiami Tarnybos internetinėje svetainėje.

 

II. Kontrolieriaus UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

9. Kontrolieriaus uždaviniai yra šie:

1) skatinti mokslo ir studijų institucijas laikytis akademinės etikos ir procedūrų;

2) prižiūrėti ir kontroliuoti, kaip mokslo ir studijų institucijos laikosi akademinės etikos kodeksų;

3) bendradarbiauti su mokslo ir studijų institucijomis sprendžiant su akademinės etikos ir procedūrų pažeidimais susijusias problemas;

4) užtikrinti efektyvų ir konfidencialų akademinės etikos ir procedūrų pažeidimų tyrimą;

5) prižiūrėti ir kontroliuoti, kaip įgyvendinamos Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Europos Sąjungos teisės aktų, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių akademinę etiką ir procedūras, nuostatos;

6) prisidėti prie mokslo ir studijų kokybės, puoselėjant akademinės atsakomybės principus ir etiškas mokslines praktikas, taikant plagijavimo, neteisėto kopijavimo ar kitokio kitų asmenų sukurtų intelektinės nuosavybės rezultatų neteisėto naudojimo, taip pat mokslinių tyrimų duomenų padirbinėjimo, klastojimo arba manipuliavimo jais prevencijos priemones.

10. Kontrolierius, vykdydamas jam pavestus uždavinius:

1) nagrinėja pareiškėjų skundus ir savo iniciatyva atlieka tyrimus dėl fizinių ir juridinių asmenų veiksmų (veikimo ar neveikimo), kuriais pažeidžiama arba įtariama, kad gali būti pažeista, akademinė etika ir procedūros, pirmiausia akademinio sąžiningumo, akademinės laisvės, mokslo darbų vertinimo nešališkumo, lygių teisių dalyvauti konkursuose, etiškų tarpusavio santykių principai; taip pat skundus dėl mokslo ir studijų institucijų vadovų ir padalinių administracijos vadovų piktnaudžiavimo akademinės etikos ir procedūrų srityje;

2) teikia rekomendacijas mokslo ir studijų institucijoms dėl akademinės etikos kodeksų ir kitų akademinės etikos priemonių kūrimo, įgyvendinimo ir tobulinimo;

3) teikia Seimui, Vyriausybei ir kitoms kompetentingoms institucijoms siūlymus dėl priemonių akademinės etikos ir procedūrų laikymuisi užtikrinti;

4) kaupia, nagrinėja ir apibendrina duomenis apie Tarnybai žinomus akademinės etikos ir procedūrų pažeidimus, Mokslo ir studijų įstatymo ar mokslo ir studijų institucijų statutų, institucijų akademinės etikos kodeksų pažeidimus, taikytus administracinės atsakomybės atvejus, taip pat kitus duomenis, susijusius su akademinės etikos ir procedūrų laikymusi Lietuvoje;

5) bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijomis, tarnybomis ir organizacijomis, taip pat su tarptautinėmis organizacijomis, kitais fiziniais ir juridiniais asmenimis, nagrinėjant akademinės etikos ir procedūrų pažeidimų atvejus, pasitelkia akademinius tinklus keistis informacija apie akademinės etikos pažeidimus, pirmiausia plagijavimo ir kitus intelektinės nuosavybės teisių pažeidimus, susijusius su neteisėtu mokslo ar meno rezultatų panaudojimu, taip pat mokslinių tyrimų duomenų padirbinėjimo, klastojimo arba manipuliavimo jais atvejus;

6) teisės aktų nustatyta tvarka skatina ir remia juridinių ir fizinių asmenų bei visuomenės iniciatyvas, padedančias įgyvendinti akademinės etikos principais grindžiamas mokslo ir studijų kokybės skatinimo ir užtikrinimo priemones;

7) informuoja visuomenę apie savo veiklą, akademinės etikos priemonių taikymo padėtį Lietuvoje ir nustatytus akademinės etikos ir procedūrų pažeidimus;

8) atlieka kitas Tarnybos darbo ir uždavinių įgyvendinimui užtikrinti būtinas, taip pat kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

III. Kontrolieriaus TEISĖS IR PAREIGOS

 

11. Kontrolierius, įgyvendindamas jam pavestus uždavinius ir atlikdamas jam nustatytas funkcijas, turi teisę:

1) nemokamai gauti iš įstaigų, įmonių ir organizacijų, akademinės bendruomenės narių visą informaciją, reikalingą funkcijoms atlikti;

2) gauti iš fizinių ir juridinių asmenų informaciją, paaiškinimus, protokolus, medžiagą, duomenis ir kitus dokumentus, įstatymų nustatyta tvarka susipažinti su valstybės, tarnybos, komercinę paslaptį sudarančiais dokumentais, taip pat dokumentais, kuriuose yra informacijos apie įstatymų saugomus asmens duomenis, kurie reikalingi Mokslo ir studijų įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytiems kontrolieriaus uždaviniams įgyvendinti;

3) dalyvauti Seimo, Vyriausybės, mokslo ir studijų institucijų tarybų, senatų, kitų valdymo ar savivaldos organų posėdžiuose, pasitarimuose, taip pat komisijų ir darbo grupių veikloje, kai svarstomi klausimai, susiję su kontrolieriaus ir Tarnybos veikla arba kontrolieriaus atliekamu tyrimu, ir pareikšti savo nuomonę;

4) pasitelkti, kai sprendžiamos su akademine etika ir procedūromis susijusios problemos, valstybės ar savivaldybių institucijų ir tarnybų, mokslo ir studijų institucijų specialistus, nevyriausybinių organizacijų atstovus, taip pat kitus su nagrinėjamais klausimais, vykdomais projektais ir įgyvendinamomis iniciatyvomis susijusius asmenis;

5) pasitelkti, kai atliekami tyrimai dėl akademinės etikos ir procedūrų pažeidimų, teksto analizės, grafologijos, kompiuterijos, teisės ir atitinkamos kitos mokslo krypties ekspertus ir teisės aktų nustatyta tvarka apmokėti už jų darbą;

6) organizuoti konferencijas, seminarus ir kitus renginius;

7) leisti informacinius leidinius, įkurti ir administruoti interneto svetainę, kurioje būtų skelbiama informacija apie kontrolieriaus ir Tarnybos veiklą, Lietuvoje taikomas akademinės etikos užtikrinimo priemones, taip pat nustatytus akademinės etikos ir procedūrų pažeidimus.

12. Tarnyba teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti paramą.

13. Kontrolierius ir Tarnybos darbuotojai privalo saugoti valstybės, tarnybos, komercines paslaptis ir įstatymų saugomus asmens duomenis, kuriuos jie sužino eidami pareigas. Tarnyba, atlikdama tyrimą, privalo užtikrinti informacijos apie asmenis, kurie oficialiai suteikė tyrimui reikalingos informacijos, pageidavo būti įslaptintais ekspertais arba buvo nepagrįstai apkaltinti akademinės etikos pažeidimais, konfidencialumą.

14. Kontrolierius kasmet iki kovo 1 dienos teikia Seimui ir viešai skelbia Tarnybos praėjusių kalendorinių metų veiklos ataskaitą.

15. Tarnyba turi ir kitų teisės aktuose jai nustatytų teisių ir pareigų.

 

IV. TARNYBOS STRUKTŪRA IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

16. Tarnybą sudaro: kontrolierius, valstybės tarnautojai ir kiti Tarnybos darbuotojai. Seimo valdyba nustato didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių Tarnyboje.

17. Tarnybai vadovauja kontrolierius.

18. Kontrolierius:

1) vadovauja Tarnybai ir organizuoja jos darbą;

2) atsako už antspaudo naudojimą ir saugojimą;

3) užtikrina, kad Tarnybos veikloje būtų vykdomi įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimai;

4) atstovauja Tarnybai užsienio valstybėse ir tarptautinėse bei regioninėse organizacijose;

5) tvirtina Tarnybos struktūrą, etatų sąrašą, Tarnybos darbo reglamentą, kuriame nustatytos vidaus darbo tvarkos taisyklės, Tarnybos valstybės tarnautojų pareigybių sąrašą ir pareigybių aprašymus, kitų darbuotojų pareiginius nuostatus, priskiria Tarnybos valstybės tarnautojų pareigybes kategorijoms, nustato konkrečius darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, atlyginimų koeficientus;

6) įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia Tarnybos valstybės tarnautojus ir kitus darbuotojus;

7) suteikia Tarnybos valstybės tarnautojams ir kitiems darbuotojams atostogas, siunčia juos į komandiruotes;

8) priima sprendimus dėl Tarnybos valstybės tarnautojų ir kitų darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo;

9) skatina Tarnybos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, skiria jiems tarnybines (drausmines) nuobaudas;

10) pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie vykdomi;

11) atlieka kitas įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

19. Skundas kontrolieriui pateikiamas, nagrinėjamas ir sprendimas dėl pateikto skundo priimamas Mokslo ir studijų įstatymo nustatyta tvarka.

20. Kontrolierius, skatindamas mokslo ir studijų institucijos etikos savireguliaciją, gali rekomenduoti pareiškėjui dėl akademinės etikos ir procedūrų pažeidimo pirmiau kreiptis į atitinkamos aukštosios mokyklos ar mokslinių tyrimų instituto akademinės etikos ar kitą ginčų nagrinėjimo komisiją, prižiūrinčią akademinės etikos ir procedūrų laikymąsi.

21. Kontrolieriaus priimti sprendimai gali būti skundžiami teismui įstatymų nustatyta tvarka.

 

V. TARNYBOS FINANSAVIMAS

 

22. Tarnybos veikla finansuojama iš valstybės biudžeto.

23. Tarnyba gali turėti ir kitų teisėtai gautų lėšų.

24. Tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo apmokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas ir kiti teisės aktai.

25. Tarnybos buhalterinė apskaita tvarkoma ir finansinių ataskaitų rinkiniai sudaromi                                               įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. TARNYBOS REORGANIZAVIMAS AR LIKVIDAVIMAS

 

26. Tarnyba reorganizuojama ar likviduojama įstatymų nustatyta tvarka.