Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PROBACIJOS
ĮSTATYMAS
2010 m. d. Nr.
Vilnius
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Probacijos įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato probacijos tikslą ir principus, probacijos valdymo sistemą, probacijos vykdymo tvarką ir sąlygas, asmenų, kuriems paskirta probacija, teisinę padėtį, probacijos vykdymo teisėtumo priežiūrą.
2 straipsnis. Pagrindinės įstatymo sąvokos
1. Individualus probuojamojo priežiūros planas – dokumentas, kuriame nustatoma konkretaus probuojamojo priežiūros vykdymo tvarka, priemonės ir terminai.
3. Nepilnamečio probuojamojo atstovai pagal įstatymą – vaiko tėvai, įtėviai, globėjai, rūpintojai ir kiti asmenys, kurie pagal įstatymą ar kitą teisės aktą privalo rūpintis vaiku, jį auklėti, globoti, jam atstovauti, ginti jo teises ir teisėtus interesus.
4. Pakartotinio nusikalstamo elgesio rizikos (toliau – rizika) vertinimas – standartizuotas kaltinamojo ar nuteistojo pakartotinio nusikalstamo elgesio tikimybės ir galimybių ją sumažinti tyrimas.
5. Probacija – sąlyginė alternatyva paskirtai laisvės atėmimo bausmei (bausmės vykdymo atidėjimas, lygtinis atleidimas nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ir lygtinis paleidimas iš pataisos įstaigų), kurios metu vykdoma probuojamojo priežiūra.
6. Probacijos sąlygos – teismo ir įstatymo probuojamajam nustatytų pareigų, draudimų, auklėjamojo ir baudžiamojo poveikio priemonių visuma.
8. Probuojamojo elgesio kontrolė – visuma priemonių, kuriomis siekiama užtikrinti probuojamajam nustatytų probacijos sąlygų laikymąsi.
9. Probuojamojo priežiūra – visuma tarpusavyje suderintų probuojamojo resocializacijos ir elgesio kontrolės priemonių.
10. Probuojamojo resocializacija – visuma priemonių, kuriomis skatinami probuojamojo gebėjimai gyventi nenusikalstamai ir jo socialinė integracija.
3 straipsnis. Probacijos įstatymų taikymas
2. Probacijos vykdymą reguliuojančių įstatymų kolizijos atveju taikoma probuojamajam palankesnė teisės norma.
3. Esant probacijos vykdymą reguliuojančių įstatymų spragų, probaciją vykdančios institucijos, įstaigos ir pareigūnai privalo veikti pagal šiame įstatyme nustatytus probacijos vykdymo principus.
4 straipsnis. Probacijos tikslas ir principai
1. Probacijos tikslas – užtikrinti veiksmingą probuojamųjų resocializaciją ir mažinti jų nusikalstamų veikų recidyvą.
2. Probacijos vykdymas grindžiamas šiais principais:
1) probuojamojo resocializacijos ir visuomenės saugumo pusiausvyra (šis principas reiškia, kad probuojamojo priežiūra turi būti vykdoma remiantis racionalia pusiausvyra tarp probuojamojo resocializacijos interesų ir visuomenės saugumo užtikrinimo poreikių);
2) probacijos priemonių individualizavimas (šis principas reiškia, kad probuojamojo priežiūra vykdoma atsižvelgiant į probuojamojo asmenybę, jo elgesį probacijos vykdymo metu, pakartotinio nusikalstamo elgesio rizikos vertinimą ir kitas šio asmens resocializacijai svarbias aplinkybes);
3) pagarba žmogaus teisėms, minimali intervencija ir proporcingumas (šis principas reiškia, kad probacijos vykdymo metu taikomos tik būtinos, proporcingos ir efektyvios priemonės, probuojamojo teisės ir laisvės neturi būti apribotos daugiau nei tai yra būtina ir pagrįsta probacijos tikslui pasiekti);
4) bendradarbiavimo, subsidiarumo ir savanorystės skatinimas (šis principas reiškia, kad probacijos sistemoje skatinamas bendradarbiavimas su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis bei organizacijomis, kurių veikla susijusi su probacijos tikslais, remiamasi esamomis iniciatyvomis, pasitelkiama patikimų savanorių pagalba);
II SKYRIUS
PROBACIJOS VALDYMAS
5 straipsnis. Probacijos valdymo institucijos
Probacijos valdymo institucijos yra:
6. Vyriausybės įgaliojimai probacijos srityje
Vyriausybė:
7 straipsnis. Teisingumo ministerijos įgaliojimai probacijos srityje
Teisingumo ministerija:
2) teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų, reguliuojančių probaciją, projektus;
3) koordinuoja Lietuvos probacijos tarnybos ir Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos bendradarbiavimą rengiant nuteistuosius lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ar lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų;
4) Vyriausybės pavedimu tvirtina Lietuvos probacijos tarnybos nuostatus ir administracijos struktūrą;
8 straipsnis. Lietuvos probacijos tarnybos statusas ir įgaliojimai
1. Lietuvos probacijos tarnyba yra įstaiga prie Teisingumo ministerijos. Lietuvos probacijos tarnyba yra viešasis juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu.
2. Lietuvos probacijos tarnyba:
2) teikia Teisingumo ministerijai siūlymus dėl teisės aktų, reguliuojančių probacijos vykdymą, tobulinimo;
3) teikia Teisingumo ministerijai siūlymus dėl Lietuvos probacijos tarnybos reorganizavimo ar pertvarkymo;
4) vykdo teismo sprendimus, kuriais paskirta probacija, organizuoja ir pagal teisės aktų nustatytą kompetenciją vykdo probuojamųjų priežiūrą;
III SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMAS SU VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ InstitucijoMIS, įstaigoMIS, organizacijoMIS, ASOCIACIJOMIS ir savanoriais
9 straipsnis. Institucinis bendradarbiavimas vykdant probaciją
1. Lietuvos probacijos tarnyba bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybės institucijomis bei įstaigomis.
2. Policijos įstaigos vykdo probuojamųjų, kurių buvimo vieta nežinoma, paiešką, informuoja Lietuvos probacijos tarnybą apie probuojamųjų padarytus administracinės teisės pažeidimus ir pradėtus ikiteisminius tyrimus.
3. Kalėjimų departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir Lietuvos probacijos tarnyba kartu planuoja ir organizuoja rizikos vertinimų ir resocializacijos priemonių nuteistiesiems, atliekantiems laisvės atėmimo bausmę, diegimą laisvės atėmimo vietose, įdiegtų rizikos vertinimų ir resocializacijos priemonių veiksmingumo vertinimą.
4. Laisvės atėmimo vietos, rengdamos nuteistuosius lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ir lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų, savarankiškai ar kartu su Lietuvos probacijos tarnyba vykdo resocializacijos priemones, padedančias užtikrinti sėkmingą nuteistųjų resocializaciją, teikia probuotojui informaciją apie rengiamus lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ir lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų nuteistuosius, jiems vykdytas resocializacijos priemones, atliktus rizikos vertinimus ir kitą informaciją, būtiną socialinio tyrimo išvadai parengti.
5. Darbo biržos probuojamiesiems sudaro individualius užimtumo veiklos planus, numato priemones, sudarančias palankias jų integracijos į darbo rinką sąlygas.
6. Sveikatos priežiūros įstaigos, kuriose probuojamieji vykdo nustatytą pareigą gydytis priklausomybės ligas, kai nuteistasis sutinka, Lietuvos probacijos tarnybos prašymu teikia informaciją apie jos vykdymo eigą ir rezultatus.
7. Vaiko teisių apsaugos tarnybos Lietuvos probacijos tarnybos prašymu teikia informaciją apie nepilnamečius probuojamuosius ir jų socialinę aplinką bei nuteistųjų, lygtinai atleistų nuo bausmės prieš terminą ir lygtinai paleistų iš pataisos įstaigų, nes turi nepilnamečių vaikų, tėvų pareigų vykdymą.
10 straipsnis. Bendradarbiavimas su asociacijomis, religinėmis bendruomenėmis ir bendrijomis bei savanoriais
1. Lietuvos probacijos tarnyba, siekdama probacijos tikslo, sutarčių (susitarimų) pagrindu bendradarbiauja su asociacijomis, religinėmis bendruomenėmis ir bendrijomis, kitais juridiniais asmenimis ir savanoriais, koordinuoja jų vykdomą darbą su probuojamaisiais.
2. Šio straipsnio 1 dalyje išvardyti asmenys turi teisę vykdyti šio įstatymo 21–23 straipsniuose nurodytas ir kitas probuojamojo resocializacijos priemones.
3. Sutartyse (susitarimuose) nustatomos šios straipsnio 1 dalyje išvardytų asmenų teisės ir pareigos, patirtų nuostolių vykdant probuojamųjų resocializaciją, kompensavimas, Lietuvos probacijos tarnybos įsipareigojimai ir kitos bendradarbiavimo sąlygos.
4. Sudarant sutartį (susitarimą) su savanoriu, turi būti atsižvelgiama į jo asmenines savybes, veiklos pobūdį ir galimybę daryti teigiamą įtaką probuojamajam. Savanoriais gali būti 18 metų amžiaus sulaukę ir Lietuvos probacijos tarnybos pasitikėjimo verti asmenys.
5. Nuteistasis turi teisę pats pasirinkti savanorį, atsakingą už jo resocializaciją. Jis turi atitikti reikalavimus, nustatytus šio straipsnio 4 dalyje.
IV SKYRIUS
SOCIALINIO TYRIMO IŠVADŲ RENGIMAS. RIZIKOS VERTINIMAS
11 straipsnis. Socialinio tyrimo išvadų rengimo pagrindai
1. Lietuvos probacijos tarnyba rengia socialinio tyrimo išvadą Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso ir Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso nustatytais pagrindais.
12 straipsnis. Socialinio tyrimo išvados turinys
1. Socialinio tyrimo išvadoje apibūdinama:
3) nuteistojo elgesys laisvės atėmimo bausmės atlikimo metu, dalyvavimas elgesio pataisos programose ir jo rezultatai, tėvų asmeniniu pareigų, numatytų Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, vykdymas (tais atvejais, kai nuteistasis teikiamas lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ar lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų, nes turi nepilnametį (-čių) vaiką (-ų) (jei jiems neapribota tėvų valdžia) arba bausmės atlikimo metu įstatymų nustatyta tvarka pripažino vaiko tėvystę arba jį įvaikino), kai socialinė išvada rengiama dėl asmens, teikiam lygtinai atleisti nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą ar lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų;
13 straipsnis. Rizikos vertinimas
1. Rizikos vertinimo metu nustatomas kaltinamojo arba nuteistojo rizikos lygis ir kriminogeniniai veiksniai. Ji vertinama rengiant socialinio tyrimo išvadą ar kitais būtinais atvejais.
2. Rizikos vertinimo rezultatai gali būti naudojami sprendžiant dėl probacijos skyrimo tikslingumo, nustatant arba keičiant probacijos sąlygas ar sudarant arba keičiant individualų probuojamojo priežiūros planą ar kitais būtinais atvejais.
V SKYRIUS
PROBACIJOS VYKDYMO PAGRINDAI. PROBUOJAMŲJŲ TEISINĖ PADĖTIS. PROBUOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
14 straipsnis. Probacijos vykdymo pagrindai
1. Probacijos vykdymo pagrindai yra:
1) įsiteisėjęs apkaltinamasis Lietuvos Respublikos teismo nuosprendis, kuriuo nuteistajam paskirta laisvės atėmimo bausmė ir jos vykdymas atidėtas, ir teisėjo patvarkymas vykdyti nuosprendį;
2. Probacija pradedama vykdyti įsiteisėjusio teismo nuosprendžio (nutarties) ir patvarkymo (potvarkio) vykdyti nuosprendį ar nutartį gavimo Lietuvos probacijos tarnyboje dieną. Lietuvos probacijos tarnyba, gavusi šiuos dokumentus, įtraukia probuojamąjį į probuojamųjų asmens duomenų registrą, pradeda priežiūros vykdymo bylą ir priežiūros vykdymą.
15 straipsnis. Probuojamųjų teisinė padėtis
1. Probuojamieji, kurie yra Lietuvos Respublikos piliečiai, turi visas Lietuvos Respublikos piliečiams Lietuvos Respublikos įstatymų, Europos Sąjungos teisės aktų ir tarptautinių sutarčių nustatytas teises, laisves ir pareigas su apribojimais, kuriuos nustato Lietuvos Respublikos įstatymai, Europos Sąjungos teisės aktai, tarptautinės sutartys, teismo nuosprendžiai ar nutartys.
16 straipsnis. Probuojamųjų bendrosios teisės
Probuojamieji turi teisę:
1) gauti žodinę ir rašytinę informaciją apie teismo paskirto nuosprendžio ar nutarties vykdymo tvarką ir sąlygas, savo teises ir pareigas. Šią informaciją Lietuvos probacijos tarnyba pateikia lietuvių kalba arba probuojamojo gimtąja kalba, arba ta kalba, kurią jis supranta;
2) kreiptis su pasiūlymais, prašymais (pareiškimais), peticijomis ir skundais į probacijos vykdymo ar kitą valstybės ir savivaldybės instituciją, įstaigą ar pareigūną, visuomeninę ar tarptautinę organizaciją, taip pat kitas institucijas, įstaigas ir organizacijas;
17 straipsnis. Probuojamųjų bendrosios pareigos
Probuojamieji privalo:
1) atvykti į Lietuvos probacijos tarnybą per tris darbo dienas nuo teismo nuosprendžio (nutarties), kuriuo paskirta probacija, įsiteisėjimo ar probuotojo šaukimo gavimo. Nepilnamečiai probuojamieji turi atvykti į probacijos tarnybą kartu su atstovu pagal įstatymą;
2) vykdyti probacijos sąlygas ir individualiame probuojamojo priežiūros plane nustatytas probuojamojo priežiūros priemones, informuoti probuotoją apie jų vykdymą ir (ar) pateikti tai patvirtinančius dokumentus;
3) darbingo amžiaus probuojamieji, lygtinai atleisti nuo bausmės prieš terminą ir lygtinai paleisti iš pataisos įstaigų, privalo per penkiolika dienų nuo paleidimo įsidarbinti arba užsiregistruoti darbo biržoje ir pranešti apie tai probuotojui;
18 straipsnis. Nepilnamečio probuojamojo atstovų pagal įstatymą teisės ir pareigos
1. Nepilnamečio probuojamojo atstovai pagal įstatymą turi teisę:
1) gauti žodinę ar rašytinę informaciją apie nepilnamečiui probuojamajam teismo paskirto nuosprendžio ar nutarties vykdymo tvarką ir sąlygas, jo ir savo teises ir pareigas. Šią informaciją probuotojas pateikia lietuvių kalba arba nepilnamečio probuojamojo atstovo pagal įstatymą gimtąja kalba, arba ta kalba, kurią jis supranta;
3) kreiptis su pasiūlymais, prašymais (pareiškimais), peticijomis ir skundais į Lietuvos probacijos tarnybą ar kitą valstybės ir savivaldybės instituciją, įstaigą ar pareigūną, visuomeninę ar tarptautinę organizaciją, taip pat kitas institucijas, įstaigas ir organizacijas;
2. Nepilnamečio probuojamojo atstovai pagal įstatymą privalo:
2) rūpintis, kad nepilnametis probuojamasis vykdytų jam nustatytas probacijos sąlygas ir dalyvautų probuojamojo resocializacijoje;
3) teikti informaciją probuotojui apie nepilnamečiui probuojamajam paskirtų probacijos sąlygų vykdymą;
19 straipsnis. Probuotojo teisės ir pareigos vykdant probaciją
1. Probuotojas turi teisę:
3) neatlygintinai gauti iš valstybės, savivaldybių ir kitų institucijų, įstaigų, organizacijų informaciją, reikalingą socialinio tyrimo išvadai parengti ir (ar) nuosprendžiui (nutarčiai) įvykdyti, ar susipažinti su šia informacija;
2. Probuotojas privalo:
2) teikti informaciją probuojamiesiems apie probacijos vykdymo tvarką ir sąlygas, jų teises ir pareigas;
3. Nepilnamečiai probuojamieji turi būti šaukiami atvykti į Lietuvos probacijos tarnybą kartu su atstovu pagal įstatymą.
VI SKYRIUS
PROBUOJAMOJO PRIEŽIŪROS PLANAVIMAS IR VYKDYMAS
20 straipsnis. Probuojamojo priežiūros planavimas
1. Probuotojas sudaro individualų probuojamojo priežiūros planą. Sudarant šį planą turi dalyvauti probuojamasis, o jei planas sudaromas nepilnamečiui probuojamajam, – turi dalyvauti ir jo atstovas pagal įstatymą. Į plano sudarymo procesą gali būti įtraukiamos suinteresuotos institucijos.
2. Individualus probuojamojo priežiūros planas sudaromas, atsižvelgiant į paskirtas probacijos sąlygas, probuojamojo rizikos lygį, kriminogeninius veiksnius. Nepilnamečiams probuojamiesiems planas sudaromas taip pat atsižvelgiant į jų socialinę brandą, asmenybės ugdymo poreikius.
3. Plane turi būti nustatoma:
2) priemonės, padėsiančios probuojamajam laikytis ar įvykdyti teismo nustatytas pareigas, baudžiamojo ar auklėjamojo poveikio priemones, ir jų įgyvendinimo terminai;
4) valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos, asociacijos, religinės bendruomenės ir bendrijos ar kiti juridiniai asmenys, taip pat savanoriai, vykdantys probuojamojo resocializaciją;
4. Individualus probuojamojo priežiūros planas turi būti sudarytas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo probuojamojo įtraukimo į probuojamųjų asmens duomenų registrą. Individualus probuojamojo priežiūros planas gali būti nesudaromas, jei probacijos terminas yra ne ilgesnis kaip 2 mėnesiai, o nepilnamečiams probuojamiesiems – 1 mėnuo. Planas gali būti tikslinamas, atsižvelgiant į šio straipsnio 2 dalyje nustatytas aplinkybes.
5. Probuojamasis su individualiu probuojamojo priežiūros planu supažindinamas pasirašytinai. Taip pat su nepilnamečio probuojamojo individualiu probuojamojo priežiūros planu pasirašytinai supažindinami jo atstovai pagal įstatymą.
21 straipsnis. Probuojamojo resocializacijos formos
Pagrindinės probuojamojo resocializacijos formos yra šios:
2) individualus ir grupinis darbas su probuojamuoju, kuriuo siekiama motyvuoti ir skatinti jo gebėjimus gyventi nenusikalstamai ir socialinę integraciją;
22 straipsnis. Probuotojų socialinė pagalba probuojamajam
Probuotojas padeda probuojamiesiems spręsti asmenines ir socialines problemas:
1) konsultuoja ir tarpininkauja asmens ar kitų dokumentų tvarkymo, gyvenamojo būsto paieškos klausimais;
2) nukreipia į socialinių paslaugų įstaigas, informuoja apie socialines lengvatas paleistiems iš laisvės atėmimo vietų asmenims;
3) nukreipia į socialinių paslaugų įstaigas, taip pat įstaigas, teikiančias paslaugas asmenims, sergantiems priklausomybės ligomis;
4) padeda įsidarbinti probuojamiesiems, inicijuoja susitikimus su galimais darbdaviais, informuoja apie darbo biržų teikiamas paslaugas;
5) motyvuoja ir skatina probuojamuosius įgyti išsilavinimą ar aukštesnę profesinę ar aukštojo mokslo kvalifikaciją;
23 straipsnis. Elgesio pataisos programų vykdymas
1. Probuotojas, atsižvelgdamas į probuojamojo kriminogeninius veiksnius ir rizikos lygį, nustato individualias socialinės pagalbos kryptis ir vykdo Lietuvos probacijos tarnybos direktoriaus aprobuotas elgesio pataisos programas.
24 straipsnis. Probuojamųjų elgesio kontrolė
1. Probuojamųjų elgesio kontrolę sudaro:
4) probuojamiesiems teismo paskirtų pareigų, nustatytų Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 75 straipsnio 2 dalies 6, 7, 8 punktuose, ir baudžiamojo poveikio priemonės, nustatytos šio kodekso 721 straipsnyje, vykdymo stebėjimas elektroninio stebėjimo priemonėmis;
5) probuojamiesiems teismo paskirtos pareigos, nustatytos Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 75 straipsnio 9 dalyje, vykdymo tikrinimas specialiosiomis techninėmis priemonėmis;
2. Elektroninio stebėjimo ir specialiųjų techninių priemonių naudojimo tvarką ir sąlygas nustato Probacijos vykdymo tvarkos aprašas.
25 straipsnis. Probuojamojo priežiūros vykdymo sustabdymas
Lietuvos probacijos tarnybos direktoriaus ar jo įgalioto probuotojo sprendimu probuojamojo priežiūros vykdymas gali būti laikinai sustabdomas, kol probacijos vykdymo metu probuojamajam vykdoma kardomoji priemonė – suėmimas arba administracinė nuobauda – administracinis areštas. Šis laikas įskaitomas į probacijos laikotarpį, jeigu probuojamasis vėliau buvo išteisintas arba ikiteisminis tyrimas buvo nutrauktas, arba kardomoji priemonė ar administracinė nuobauda buvo pripažinta nepagrįsta (neteisėta).
26 straipsnis. Probuojamojo priežiūros nutraukimas prieš terminą
1. Lietuvos probacijos tarnybos teikimu apylinkės teismas gali nutraukti probuojamojo priežiūrą prieš terminą, jam faktiškai atlikus ne mažiau kaip tris ketvirtadalius, o nepilnamečiui probuojamajam – du trečdalius probacijos termino, kai jo rizika ir elgesys probacijos vykdymo metu rodo, kad probacijos tikslai gali būti pasiekti be tolesnės probuojamojo priežiūros, jeigu probuojamasis nepažeidė probacijos sąlygų, nepadarė administracinės teisės pažeidimų, nepadarė arba nėra įtariamas ar kaltinamas padarius naujų nusikalstamų veikų.
VII SKYRIUS
INTENSYVI PROBUOJAMOJO PRIEŽIŪRA
27 straipsnis. Intensyvi probuojamojo priežiūra
28 straipsnis. Probuojamojo dienotvarkė
1. Probuojamojo dienotvarkėje nustatomos galimos probuojamojo buvimo vietos ir vykimo iki jų bei buvimo jose laikas. Laikas nustatomas ne didesniu kaip 30 minučių tikslumu. Sudarant probuojamojo dienotvarkę turi dalyvauti probuojamasis, o jei planas sudaromas nepilnamečiui probuojamajam – turi dalyvauti ir jo atstovas pagal įstatymą.
2. Atsižvelgiant į teismo probuojamajam paskirtas pareigas, baudžiamojo ar auklėjamojo poveikio priemones, probuojamojo pateiktą informaciją apie galimas jo buvimo vietas ir buvimo jose laiką, probuojamojo dienotvarkę sudaro probuotojas, tvirtina tiesioginis probuotojo vadovas. Su dienotvarke probuojamasis supažindinamas pasirašytinai. Jei dienotvarkė sudaroma nepilnamečiui probuojamajam, su ja pasirašytinai supažindinami nepilnamečio probuojamojo atstovai pagal įstatymą.
29 straipsnis. Probuojamojo, kuriam paskirta intensyvi priežiūra, specialiosios pareigos
Probuojamasis, kuriam paskirta intensyvi priežiūra, privalo:
6) leisti probuotojui ar kitam asmeniui, vykdančiam elektroninio stebėjimo įrenginio techninę priežiūrą, patikrinti probuojamojo dėvimą elektroninio stebėjimo įrenginį;
30 straipsnis. Draudimai probuojamajam, kuriam paskirta intensyvi priežiūra
31 straipsnis. Intensyvios probuojamojo priežiūros vykdymo terminas
Intensyvi probuojamojo priežiūra vykdoma tris mėnesius. Atsižvelgiant į probuojamojo rizikos lygį, Lietuvos probacijos tarnyba gali pratęsti intensyvios probuojamojo priežiūros vykdymą trims mėnesiams, tačiau bendras probuojamojo intensyvios priežiūros vykdymas negali trukti ilgiau kaip vienus metus, o nepilnamečiui probuojamajam – ilgiau kaip devynis mėnesius.
VIII SKYRIUS
PROBACIJOS SĄLYGŲ KEITIMAS. TEISINĖS PROBACIJOS VYKDYMO IR VENGIMO VYKDYTI PASEKMĖS. PROBACIJOS VYKDYMO PABAIGA
32 straipsnis. Probacijos sąlygų keitimas
1. Lietuvos probacijos tarnyba gali kreiptis į teismą dėl probacijos sąlygų pakeitimo, jei kitos sąlygos darytų teigiamą įtaką probuojamojo elgesiui ir (ar) padėtų užtikrinti nukentėjusio asmens interesus arba jeigu probuojamasis dėl objektyvių priežasčių negali įvykdyti nustatytų probacijos sąlygų.
2. Lietuvos probacijos tarnybos teikimu teismas gali pakeisti probuojamajam paskirtas auklėjamojo poveikio priemones, baudžiamojo poveikio priemones ir (ar) pareigas kitomis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso IX skyriuje numatytomis baudžiamojo poveikio priemonėmis ir (ar) šio kodekso 75 straipsnio 2 ar 3 dalyse numatytomis pareigomis.
33 straipsnis. Teisinės probacijos vykdymo ir vengimo vykdyti pasekmės
1. Jeigu probuojamasis probacijos laikotarpiu įvykdė auklėjamojo ar baudžiamojo poveikio priemones ir (ar) pareigas, nepadarė šio straipsnio 2 dalies 3 punkte numatytų pažeidimų, kai sueina bausmės vykdymo atidėjimo ar lygtinio atleidimo nuo bausmės prieš terminą arba lygtinio paleidimo iš pataisos įstaigų terminas, jis laikomas atlikusiu bausmę.
2. Jeigu probuojamasis probacijos vykdymo laikotarpiu:
1) dėl pateisinamų priežasčių per teismo nustatytą laiką neįvykdo auklėjamojo poveikio priemonių ar baudžiamojo poveikio priemonių ir (ar) pareigų, teismas šį laiką gali pratęsti. Paskirtas ir pratęstas laikas negali būti ilgesnis už bausmės vykdymo atidėjimo ar neatliktos (likusios) bausmės laiką;
2) vykdo auklėjamojo poveikio priemones ar baudžiamojo poveikio priemones ir (ar) pareigas, tačiau padaro kitų teisės pažeidimų, už kuriuos jam ne mažiau kaip du kartus taikytos administracinės nuobaudos, ir (ar) vartoja psichiką veikiančias medžiagas arba nevykdo kitų įstatymo nustatytų pareigų, teismas Lietuvos probacijos tarnybos teikimu gali jam papildomai paskirti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso IX skyriuje baudžiamojo poveikio priemonių ir (ar) šio kodekso 75 straipsnio 2 ar 3 dalyse numatytų pareigų arba Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 82 straipsnyje numatytų auklėjamojo poveikio priemonių;
3) be pateisinamų priežasčių nevykdo teismo paskirtų auklėjamojo poveikio priemonių ar baudžiamojo poveikio priemonių ir (ar) pareigų arba ir po papildomų auklėjamojo poveikio priemonių ar baudžiamojo poveikio priemonių ir (ar) pareigų paskyrimo jų nevykdo ar padaro teisės pažeidimą, už kurį jam taikyta administracinė nuobauda, arba nevykdo kitų įstatymo nustatytų pareigų, teismas Lietuvos probacijos tarnybos teikimu priima sprendimą panaikinti bausmės vykdymo atidėjimą ir vykdyti pagal nuosprendį paskirtą bausmę ar panaikinti lygtinį atleidimą nuo bausmės prieš terminą ir vykdyti neatliktą bausmės dalį arba panaikinti lygtinį paleidimą iš pataisos įstaigų ir vykdyti likusią bausmės dalį.
34 straipsnis. Probacijos vykdymo pabaiga
1. Probacijos vykdymas baigiamas bausmės vykdymo atidėjimo ar laisvės atėmimo bausmės paskutinę dieną, jei probuojamasis yra lygtinai atleistas nuo laisvės atėmimo bausmės prieš terminą arba lygtinai paleistas iš pataisos įstaigos ir nėra pagrindų jį pasiųsti atlikti paskirtą laisvės atėmimo bausmę ar neatliktą (likusią) laisvės atėmimo bausmės dalį.
2. Probacijos vykdymo nutraukimo pagrindai:
4) teismo nuosprendis ar nutartis, kuriuo paskirta bausmė subendrinta su kita bausme padarius naują nusikalstamą veiką;
IX SKYRIUS
PROBACIJOS VYKDYMO TEISĖTUMO PRIEŽIŪRA
35 straipsnis. Probacijos vykdymo teisėtumo priežiūra
36 straipsnis. Lietuvos probacijos tarnybos ir probuotojų veiksmų ir sprendimų apskundimas
1. Probuotojų veiksmai ir sprendimai skundžiami Lietuvos probacijos tarnybos direktoriui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jo gavimo Lietuvos probacijos tarnyboje dienos, o jei dėl skundo atliekamas tarnybinis tyrimas, – per 10 darbo dienų nuo tarnybinio tyrimo baigimo dienos.
2. Lietuvos probacijos tarnybos direktoriaus veiksmai ir sprendimai per 20 darbo dienų nuo jų įteikimo gali būti skundžiami apygardos administraciniam teismui, o veiksmai ir sprendimai, susiję su nuosprendžio ar nutarties vykdymo teisiniais santykiais, – apylinkės teismui.
X SKYRIUS
ĮSTATYMO ĮGYVENDINIMAS IR ĮSIGALIOJIMAS
37 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir teisingumo ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo patvirtina šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.