Projektas

 

 

LIETUVOS RESpublikos

 

savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo pakeitimo

 

įstatymas

 

 

 

2009 m.                   d. Nr.

Vilnius

 

(Žin., 1998, Nr. 51-1392; 2004, Nr. 98-3626; 2006, Nr. 72- 2696; 2009, Nr. 61-2403)

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos savivaldybių administracinės priežiūros įstatymo nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos savivaldybių administracinės priežiūros įstatymą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESpublikos

 

savivaldybių administracinės priežiūros

 

įstatymas

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šiuo įstatymu įgyvendinami Konstitucijos 123 straipsnio 2 ir 3 dalyse numatyto savivaldybių veiklos administracinės priežiūros instituto tikslai – suteikti Vyriausybei teisę per savo skiriamus atstovus prižiūrėti savivaldybių veiklą, nustatyti savivaldybių administracinės priežiūros sritį, šią priežiūrą atliekančių pareigūnų įgaliojimus ir jų įgyvendinimo tvarką.

 

2 straipsnis. Savivaldybių administracinės priežiūros įgyvendinimas

1. Savivaldybių administracinę priežiūrą atlieka, tai yra prižiūri, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus ir kitus su įstatymų įgyvendinimu susijusius centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtus teisės aktus, Vyriausybės skiriami Vyriausybės patikėtiniai savivaldybių administracinei priežiūrai.

2. Vyriausybė apskrityje skiria vieną Vyriausybės patikėtinį savivaldybių administracinei priežiūrai.

 

3 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai statusas

1. Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas.

2. Vyriausybės patikėtinį savivaldybių administracinei priežiūrai į pareigas priima Vyriausybė Ministro Pirmininko teikimu. Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai yra pavaldus Vyriausybei ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui.

3. Vyriausybės patikėtiniu savivaldybių administracinei priežiūrai skiriamas asmuo, turintis aukštąjį išsilavinimą.

4. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai įgaliojimų įgyvendinimas negali būti susietas su jokios politinės partijos veikla.

 

4 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai priesaika

1. Asmuo, paskirtas Vyriausybės patikėtiniu savivaldybių administracinei priežiūrai, prieš pradėdamas eiti pareigas, prisiekia Lietuvos Respublikos Ministrui Pirmininkui. Prisiekiantis asmuo turi teisę pasirinkti vieną iš šiame straipsnyje nustatytų priesaikos tekstų.  Nustatomi šie priesaikos tekstai:

„1) „Aš, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai (vardas, pavardė),

prisiekiu būti ištikimas Lietuvos Respublikai,

prisiekiu gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus,

saugoti jos žemių vientisumą,

prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę,

sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei,

prisiekiu ginti žmogaus teises, laisves ir teisėtus interesus,

prisiekiu sąžiningai ir garbingai atlikti savo pareigas.

Tepadeda man Dievas.“ arba

2) „Aš, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai (vardas, pavardė),

prisiekiu būti ištikimas Lietuvos Respublikai,

prisiekiu gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus,

saugoti jos žemių vientisumą,

prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę,

sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei,

prisiekiu ginti žmogaus teises, laisves ir teisėtus interesus,

prisiekiu sąžiningai ir garbingai atlikti savo pareigas.“

2. Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai priesaikos tekstą pasirašo. Priesaikos tekstas saugomas Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai asmens byloje.

3. Asmuo, paskirtas Vyriausybės patikėtiniu savivaldybių administracinei priežiūrai, bet neprisiekęs, negali eiti Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai pareigų.

 

5 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai įgaliojimai

1. Prižiūrėdamas, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus ir kitus su įstatymų įgyvendinimu susijusius centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtus teisės aktus, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai:

1) tikrina, ar savivaldybės kolegialių ir nekolegialių administravimo subjektų teisės aktai neprieštarauja įstatymams, Vyriausybės nutarimams ir kitiems su įstatymų įgyvendinimu susijusiems centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtiems teisės aktams;

2) tikrina, ar savivaldybių administravimo subjektų priimami sprendimai atitinka nacionalinę regioninę politiką;

3) kai savivaldybės administravimo subjektai nesilaiko Konstitucijos ir įstatymų, nevykdo Vyriausybės nutarimų ir kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtus teisės aktų, šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka reikalauja, kad Konstitucijos būtų laikomasi, įstatymai būtų įgyvendinti, o Vyriausybės nutarimai ir kiti su įstatymų įgyvendinimu susiję centrinių valstybinio administravimo subjektų priimti teisės aktai įvykdyti;

4) neteisėtus savivaldybės administravimo subjektų teisės aktus šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka siūlo panaikinti arba pakeisti;

5) kai savivaldybės administravimo subjektai nesutinka panaikinti ar pakeisti ginčijamą teisės aktą, atsisako įgyvendinti įstatymą ar vykdyti Vyriausybės nutarimą arba kitą su įstatymų įgyvendinimu susijusį centrinio valstybinio administravimo subjekto priimtą teisės aktą, kreipiasi į teismą.

2. Be šio straipsnio 1 dalyje nurodytų įgaliojimų, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka atlieka išankstinę savivaldybės kolegialių administravimo subjektų rengiamų teisės aktų projektų priežiūrą.

3. Nustatęs, kad remiantis savivaldybės administravimo subjekto teisės aktu, neatitinkančiu Konstitucijos ir įstatymų, yra sudarytas sandoris savivaldybės vardu ir tas sandoris pažeidžia viešąjį interesą, taip pat kai yra kitų įstatymų numatytų sandorių negaliojimo pagrindų, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai bendrosios kompetencijos teismui pareiškia ieškinį dėl viešojo intereso gynimo pagal Civilinio proceso kodekso 49 straipsnio 1 dalį.

4. Manydamas, kad savivaldybės administravimo subjekto priimti teisės aktai ar veiksmai (neveikimas) pažeidžia viešąjį interesą, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai dėl tokių teisės aktų ar veiksmų (neveikimo) kreipiasi į administracinį teismą su pareiškimu, kad būtų apgintas viešasis interesas pagal Administracinių bylų teisenos įstatymo 56 straipsnio 1 dalį.

5. Abejodamas, ar savivaldybės administravimo subjekto priimtas norminis administracinis aktas (ar jo dalis) atitinka įstatymą ar Vyriausybės norminį aktą, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai, vadovaudamasis Administracinių bylų teisenos įstatymo 110 straipsniu, gali kreiptis į administracinį teismą su abstrakčiu pareiškimu ištirti norminio savivaldybės administracinio akto teisėtumą.

6. Jeigu Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo nustatytais atvejais į Vyriausybės patikėtinį savivaldybių administracinei priežiūrai kreipiasi Vyriausybės įgaliotinis, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai, nustatęs, kad savivaldybės administravimo subjektų priimti teisės aktai neatitinka Konstitucijos, įstatymų ar Vyriausybės nutarimų arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų, kreipiasi į teismą dėl šių teisės aktų panaikinimo.

7. Jeigu savivaldybės administravimo subjektai priėmė teisės aktus, kuriais remiantis gali būti sudaromi neteisėti ir viešąjį interesą pažeidžiantys sandoriai, arba jeigu savivaldybės administravimo subjektai priėmė teisės aktus, kurie gali pažeisti viešąjį interesą, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai šio įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka gali savo potvarkiu sustabdyti tokių savivaldybės administravimo subjektų teisės aktų vykdymą ir sandorių pasirašymą.

8. Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai nenagrinėja fizinių ir juridinių asmenų skundų dėl savivaldybės administravimo subjektų priimamų individualių teisės aktų ar neveikimo, kurių apskundimo tvarką nustato Administracinių bylų teisenos įstatymas ar specialūs konkrečią sritį reglamentuojantys įstatymai.

9. Visais atvejais apie savivaldybės administravimo subjektui pateiktą teikimą ar reikalavimą Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai praneša merui (savivaldybės vadovui). Meras artimiausiame savivaldybės tarybos posėdyje privalo su šia informacija supažindinti savivaldybės tarybos narius.

 

6 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai įgaliojimų įgyvendinimo tvarka

1. Nustatęs, kad savivaldybės administravimo subjekto priimtas teisės aktas neatitinka įstatymų ar Vyriausybės nutarimų arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai:

1) motyvuotu teikimu pasiūlo atitinkamam savivaldybės administravimo subjektui svarstyti teisės akto pakeitimo ar panaikinimo klausimą. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai teikimą kolegialus savivaldybės administravimo subjektas turi apsvarstyti artimiausiame posėdyje (bet ne vėliau kaip per 1 mėnesį), o kiti savivaldybės administravimo subjektai – per savaitę nuo teikimo gavimo dienos. Apie priimtą sprendimą Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai turi būti pranešta per 10 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos;        

2) per 10 dienų nuo pranešimo apie atsisakymą patenkinti teikimą gavimo dienos (jei savivaldybės administravimo subjektas, apsvarstęs Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai teikimą, atsisako ginčijamą teisės aktą pakeisti ar panaikinti) šį aktą skundžia atitinkamos kompetencijos teismui.

2. Nustatęs, kad savivaldybės administravimo subjektas neįgyvendina įstatymų, nevykdo Vyriausybės nutarimų arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai:

1) atitinkamam savivaldybės administravimo subjektui pateikia rašytinį reikalavimą neatidėliojant įgyvendinti įstatymą, vykdyti Vyriausybės nutarimą arba kitą su įstatymų įgyvendinimu susijusį centrinio valstybinio administravimo subjekto priimtą teisės aktą. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai reikalavimą savivaldybės kolegialus administravimo subjektas turi apsvarstyti artimiausiame posėdyje (bet ne vėliau kaip per 1 mėnesį), o kiti savivaldybės administravimo subjektai per savaitę nuo reikalavimo gavimo dienos. Apie priimtą sprendimą Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai turi būti pranešta per 10 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos;

2) per 10 dienų nuo pranešimo apie atsisakymą įvykdyti reikalavimą gavimo dienos (jei savivaldybės administravimo subjektas, apsvarstęs šios dalies 1 punkte nurodytą Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai reikalavimą, atsisako jį vykdyti) Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka kreipiasi į teismą dėl šio savivaldybės administravimo subjekto neveikimo.

3. Vykdydamas išankstinę savivaldybės kolegialių administravimo subjektų teisės aktų projektų kontrolę, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai gali:

1) tikrinti savivaldybės kolegialiems administravimo subjektams priimti pateiktus teisės aktų projektus. Teisės aktų projektus bei jų aiškinamuosius raštus savivaldybės administracija privalo pateikti tokia pat tvarka, kaip pagal savivaldybės tarybos veiklos reglamentą savivaldybės tarybos nariams pateikiami savivaldybės tarybos sprendimų projektai, o tarybos kolegijos nariams – kolegijos sprendimų projektai ir jų aiškinamieji raštai;

2) dalyvauti savivaldybės kolegialių administravimo subjektų posėdžiuose ir, kai yra pagrindas, pranešti savivaldybės tarybos nariams, kad svarstomi projektai neatitinka įstatymų ar Vyriausybės nutarimų arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų.

4. Nustatęs, kad savivaldybės administravimo subjektas priėmė teisės aktą, kuriuo remiantis gali būti sudarytas neteisėtas ir pažeidžiantis viešąjį interesą sandoris, arba kad savivaldybės administravimo subjekto priimtas teisės aktas gali pažeisti viešąjį interesą, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai:

1) ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po neteisėto ar galinčio pažeisti viešąjį interesą teisės akto priėmimo gali savo potvarkiu sustabdyti jo vykdymą;

2) ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo potvarkio priėmimo dienos atitinkamam savivaldybės administravimo subjektui motyvuotu teikimu pasiūlo svarstyti teisės akto pakeitimo ar panaikinimo klausimą;

3) per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie atsisakymą tenkinti teikimą gavimo dienos (jei savivaldybės administravimo subjektas, apsvarstęs Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai teikimą, atsisako pakeisti ar panaikinti teisės aktą) kreipiasi į teismą su pareiškimu arba ieškiniu prašydamas teismo imtis pareiškimo arba ieškinio užtikrinimo priemonių.

5. Sustabdytas savivaldybės administravimo subjekto teisės aktas negali būti vykdomas, kol atitinkamos kompetencijos teismas nuspręs dėl pareiškimo ar ieškinio užtikrinimo priemonių.

6. Manydamas, kad savivaldybės administravimo subjekto priimti teisės aktai ar veiksmai (neveikimas) pažeidžia viešąjį interesą, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai, nepasinaudojęs ar negalėjęs pasinaudoti teisės akto sustabdymo teise, tokius teisės aktus ar veiksmus (neveikimą) skundžia teismui Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo viešojo intereso pažeidimo paaiškėjimo dienos.

 

7 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai teisės

1. Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai turi teisę:

1) susipažinti su savivaldybės administracijos padalinių priimtais viešojo administravimo srities teisės aktais;

2) reikalauti iš savivaldybės administravimo subjektų priimtų teisės aktų kopijų, taip pat savivaldybės kolegialių administravimo subjektų posėdžių protokolų kopijų. Šis reikalavimas turi būti įvykdytas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo;

3) kreiptis į savivaldybės administravimo subjektus dėl informacijos apie jų veiklą įgyvendinant įstatymus ir vykdant Vyriausybės nutarimus ir kitus su įstatymų įgyvendinimu susijusius centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtus teisės aktus pateikimo;

4) išnykus aplinkybėms, kurios buvo pagrindas sustabdyti, teikti pasiūlymą pakeisti ar panaikinti teisės aktą arba reikalauti, kad būtų neatidėliojant įgyvendinamas įstatymas, vykdomas Vyriausybės nutarimas arba kitas su įstatymų įgyvendinimu susijęs centrinio valstybinio administravimo subjekto priimtas teisės aktas, motyvuotu potvarkiu tokį pasiūlymą ar reikalavimą atšaukti, jei jie dar neįvykdyti;

5) nustatyti kitą Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai nurodytų veiksmų įvykdymo terminą, jeigu gautas pagal kompetenciją savivaldybės administravimo subjekto motyvuotas prašymas šį terminą pratęsti;

6) dalyvauti Vyriausybės posėdžiuose Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka, taip pat valstybės institucijų organizuojamuose renginiuose, kai svarstomi savivaldybių veiklos klausimai;

7) kreiptis į valstybės institucijas pagal jų kompetenciją su prašymu paaiškinti Vyriausybės nutarimų taikymo tvarką, jeigu tai tiesiogiai susiję su savivaldybių veikla, jų santykiais su valstybės institucijomis bei Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai veikla.

2. Įgyvendinti šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nustatytas teises, taip pat teisę dalyvauti savivaldybės kolegialių administravimo subjektų posėdžiuose ir, kai yra pagrindas, pranešti savivaldybės tarybos nariams, kad svarstomi projektai neatitinka įstatymų ar Vyriausybės nutarimų arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų, Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai gali įgalioti Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai tarnybos valstybės tarnautoją.

 

8 straipsnis. Pavedimai Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai

Vyriausybė arba Ministras Pirmininkas gali pavesti Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai ištirti, ar savivaldybės laikosi Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus arba kitų su įstatymų įgyvendinimu susijusių centrinių valstybinio administravimo subjektų priimtų teisės aktų. Nurodymus organizacinės veiklos klausimais Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai duoda Ministras Pirmininkas.

 

9 straipsnis. Informacijos teikimas

Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai kiekvieną pusmetį Vyriausybės nustatyta tvarka pateikia informaciją apie savo veiklą Vyriausybei, Vidaus reikalų ministerijai, prižiūrimoms savivaldybėms ir Lietuvos savivaldybių asociacijai.

 

10 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai pavadavimas

Kai Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai atostogauja ar jo laikinai nėra dėl kitų priežasčių (ligos, komandiruotės ir pan.), jį pavaduoja kitas Vyriausybės patikėtinis savivaldybių administracinei priežiūrai pagal Ministro Pirmininko patvirtintą grafiką.

 

11 straipsnis. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai tarnyba

Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai tarnybą steigia ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybė. Vyriausybės patikėtinio savivaldybių administracinei priežiūrai tarnyba išlaikoma iš valstybės biudžeto. Jos uždavinys – padėti Vyriausybės patikėtiniui savivaldybių administracinei priežiūrai įgyvendinti įgaliojimus ir teises.“

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2010 m. liepos 1 d., išskyrus šio straipsnio 2 dalį.

2. Vyriausybės atstovų pareigybės panaikinamos 2010 m. birželio 30 d.

3. Įgalioti Ministro Pirmininko tarnybą Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka išmokėti Vyriausybės atstovams išeitinę išmoką dėl pareigybės panaikinimo.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTĖ