Projektas Nr. XIP-659(3)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO 2, 12, 19, 21, 22, 23, 24 IR 26
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2009 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617, Nr. 152-5532; 2006, Nr. 66-2429, Nr. 82-3256; 2007, Nr. 39-1437, Nr. 37-1437; 2008, Nr. 10-337, Nr. 50-1847, Nr. 135-5232)
1 straipsnis. 2 straipsnio 6 ir 32 dalių pakeitimas ir straipsnio papildymas 55, 56, 57, 58, 59, 60 dalimis
1. Pakeisti 2 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
2. Pakeisti 2 straipsnio 32 dalį ir ją išdėstyti taip:
3. Papildyti 2 straipsnį 55 dalimi:
4. Papildyti 2 straipsnį 56 dalimi:
„56. Pramoninis parkas – teritorijų planavimo dokumentuose apibrėžta teritorija, kurios ribas ir mažiausią sklypo dydį nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jo įgaliota institucija, skirta daugiau nei vienam investicijų projektui įgyvendinti, turinti valstybei svarbaus ekonominio projekto statusą, taip pat laisvoji ekonominė zona, kaip ji apibrėžiama Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatyme ir konkrečias laisvąsias ekonomines zonas reglamentuojančiuose įstatymuose.
6. Papildyti 2 straipsnį 58 dalimi:
„58. Teritorijos naudojimo tipas – vadovaujantis teritorijų planavimo normomis, bendruosiuose, specialiuosiuose ir/ar detaliuosiuose planuose numatyta galima pagrindinė tikslinė žemės naudojimo paskirtis, galimi žemės naudojimo būdai ir, jei numatyti pobūdžiai, maksimalūs užstatymo intensyvumo ir užstatymo tankumo rodikliai ir galimų statyti statinių paskirtys.“
7. Papildyti 2 straipsnį 59 dalimi:
2 straipsnis. 12 straipsnio 4 dalies pakeitimas
Pakeisti 12 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
3 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 19 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„19 straipsnis. Detaliojo teritorijų planavimo objektai ir uždaviniai
1. Miestų detaliojo teritorijų planavimo objektai pagal prioritetą šie:
2. Kaimų detaliojo teritorijų planavimo objektai pagal prioritetą yra šie:
3. Detaliojo teritorijų planavimo uždaviniai yra šie:
1) detalizuojant bendrojo ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose nustatytus teritorijų tvarkymo ir naudojimo reikalavimus nustatyti planuojamos teritorijos naudojimo ir užstatymo kokybinius ir kiekybinius parametrus;
2) suformuoti žemės sklypus statinių statybai, sudarant sąlygas investicijoms ir ūkinei veiklai plėtoti;
3) nustatyti ar pakeisti teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimą statinių statybos projektams rengti ir žemės sklypui naudoti;
4) suformuoti žemės juostas komunikaciniams koridoriams ir susisiekimo komunikacijoms įrengti, inžinerinės ir miesto infrastruktūros plėtrai;
4 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„21 straipsnis. Detaliojo teritorijų planavimo dokumentai
1. Detaliojo teritorijų planavimo dokumentai yra šie:
2. Žemės reformos metu formuojant natūra grąžinamus žemės sklypus Vyriausybės nustatyta tvarka parengti ir patvirtinti žemės sklypų planai prilyginami detaliojo planavimo dokumentams.
3. Miestų teritorijose Vyriausybės nustatyta tvarka parengti ir patvirtinti žemės sklypų planai, prilyginami detaliojo teritorijų planavimo dokumentams:
1) prie esamų statinių suformuotų žemės sklypų planai, kai sklypas formuojamas esamo statinio funkcijai tenkinti;
2) žemės sklypų padalijimo, atidalijimo, sujungimo ar jų amalgamacijos planai, jei keitimai nesiejami su žemės sklypų ribų ir ploto pakeitimu laisvoje valstybinėje žemėje, taip pat nekeičiami užstatymo ir teritorijos naudojimo tipai ir privalomieji teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimo reikalavimai (leistinas pastatų aukštis, užstatymo tankumas ir intensyvumas), išskyrus atvejus, kai to daryti neleidžia įstatymai;
4. Pramoniniuose parkuose ir valstybinių jūrų uostų teritorijose, kuriems yra parengti detalieji planai, žemės sklypai padalijami, atidalijami, sujungiami ar atliekama jų amalgamacija (išskyrus atvejus, kai to daryti neleidžia įstatymai) Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, o parengti žemės sklypų planai prilyginami detaliojo teritorijų planavimo dokumentams. Ši Įstatymo nuostata taikoma tik tuo atveju, jei nekeičiamas pradiniame detaliajame plane numatytas privalomas teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas.“
5 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 22 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„22 straipsnis. Detaliųjų planų rengimas
1. Detalieji planai rengiami:
1) teritorijoms, kuriose pagal savivaldybių teritorijų ir jų dalių (miestų, miestelių) bendruosius ar specialiuosius planus numatyta plėtoti gyvenamųjų namų, visuomeninės paskirties, rekreacinių ir bendro naudojimo, pramonės ir sandėliavimo, komercinių ir prekybos, inžinerinių tinklų, susisiekimo komunikacijų ir kitų objektų statybą;
2) kai yra formuojami žemės sklypai naujų statinių statybai ar kitai ne žemės ir miškų veiklai plėtoti;
3) kai keičiama pagrindinė tikslinė žemės naudojimo paskirtis statinių statybai ir kitai veiklai plėtoti;
4) kai keičiamas bent vienas iš šių privalomų teritorijų tvarkymo ir naudojimo režimo reikalavimų: teritorijos naudojimo tipas ir leistinas pastatų aukštis, leistinas sklypo užstatymo tankumas, leistinas sklypo užstatymo intensyvumas. Kiti teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimo reikalavimai, jeigu jie nepažeidžia įstatymų ar kitų teisės aktų ir juos nustačiusi institucija raštu pritaria, gali būti tikslinami savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu statybos techninio projekto rengimo metu, nesukeliant naujų neigiamų padarinių gyvenimo ir aplinkos kokybei;
5) kai formuojamos teritorijos pramoniniams parkams. Šiuo atveju detalieji planai rengiami, derinami, viešai svarstomi ir tvirtinami tvarka, kuri, suderinus su Lietuvos Respublikos ūkio ministerija, nustatoma šio įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse ir 30 straipsnio 3 dalyje nurodytuose nuostatuose;
2. Detalieji planai gali būti rengiami ir kitais atvejais, kai tai nustato įstatymai ar kiti teisės aktai.
3. Detalieji planai nerengiami:
1) jeigu numatomiems statyti statiniams statybos leidimas yra nereikalingas, jeigu nesikeičia teritorijų planavimo dokumentuose nustatytas teritorijos naudojimo tipas;
2) kai statant (rekonstruojant) statinius žemės sklypo tvarkymo ir naudojimo režimas yra nekeičiamas;
3) miestų dalių, miestelių ir kaimų teritorijose, jeigu jų bendrasis planas parengtas masteliu M 1:2000 ir jo reglamentai apibrėžia teritorijoje galimas veiklos rūšis, užstatymo tipą ir užstatymo rodiklius. Apie numatomą statyti objektą ir jo projektavimo pradžią visuomenė informuojama Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;
4) daugiabučių ir gyvenamųjų namų bei socialinės infrastruktūros objektams atnaujinti (modernizuoti) – jei nekeičiamas pastato užimamas plotas, aukštis ir tūris (neįvertinant šių parametrų pasikeitimo dėl išorinių atitvarų šiltinimo, išorės apdailos keitimo, balkonų ir lodžijų stiklinimo, įėjimo laiptelių, nuovažų, liftų ar keltuvų įrengimo) ir/ar statinių naudojimo paskirtis;
7) jeigu sodybų (gyvenamojo namo su priklausiniais) statyba numatyta saugomos teritorijos tvarkymo plane (planavimo schemoje) arba naujo statinio statyba vykdoma atstatant buvusį (sugriuvusį, sunaikintą, nugriautą) statinį;
4. Tais atvejais, kai detalieji planai nerengiami, su visuomene svarstomas statinio, kuriam privalomas poveikio aplinkai vertinimas, projekto sąlygos, tikslai ir uždaviniai, projektiniai pasiūlymai bei statinio techninio projekto vizualizacija.
5. Naudojamų gretimų žemės sklypų ribas ir plotą be detaliojo plano galima keisti, jei toks keitimas nesiejamas su naujo sklypo suformavimu ar žemės ploto padidinimu laisvoje valstybinėje žemėje, taip pat teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimo pakeitimu.
6. Kaimų teritorijose šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatytu atveju ir kai žemės sklypai padalijami, atidalijami (išskyrus atvejus, kai pagal įstatymus žemės sklypus dalyti dalimis neleidžiama) ar sujungiami, kai formuojami nauji valstybinės žemės sklypai (išskyrus kitos paskirties žemę) ir kai formuojami žemės sklypai prie naudojamų statinių, taip pat kai miestų ir kaimų teritorijose formuojami valstybinės žemės sklypai ar keičiamos naudojamų žemės sklypų ribos, mėgėjiško sodo teritorijose vietoj detaliųjų planų rengiami žemėvaldų planai (projektai) Žemės įstatymo ir šio Įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse nustatyta tvarka. Kaimų teritorijose statant ūkininko sodybą ar pagalbinio ūkio ir kitos paskirties (fermų, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo) pastatus, kai vykdoma statyba atitinka Ūkininko ūkio įstatyme nurodytas šių pastatų statybos sąlygas, vietoj detaliųjų planų rengiami kaimo plėtros žemėtvarkos projektai Žemės įstatymo ir šio Įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse nustatyta tvarka.
7. Detalieji planai, keičiantys pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį iš žemės ūkio į kitos paskirties žemę, rengiami, jei toks keitimas numatytas savivaldybės ar jos dalies bendruosiuose, taip pat specialiuosiuose planuose.
8. Detalieji planai ar žemėvaldų planai (projektai) rengiami, derinami, viešai svarstomi ir tvirtinami supaprastinta tvarka, kuri yra išdėstyta šio Įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nurodytose taisyklėse ir 30 straipsnio 3 dalyje nurodytuose nuostatuose:
6 straipsnis. 23 straipsnio 1 dalies pakeitimas ir straipsnio papildymas 5 ir 6 dalimis
1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Rengiant detaliuosius planus, nustatomas šis privalomas teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas:
2. Papildyti 23 straipsnį 5 dalimi:
„5. Detaliuoju planu nustatomas teritorijos naudojimo tipas ir galima pagrindinė tikslinė žemės naudojimo paskirtis, žemės naudojimo būdai ir, jei numatyti, pobūdžiai kiti kitais šio straipsnio 1 dalyje nurodyti privalomieji reglamentai. Konkretus žemės sklypui ar jo daliai taikomas žemės naudojimo būdas ir, jei numatytas, pobūdis nustatomi ar keičiami kitais (nekeičiant pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties) pagal patvirtinto detaliojo plano sprendinius galimais žemės naudojimo būdais ir, jei numatyti, pobūdžiais informavus visuomenę Vyriausybės nustatyta tvarka savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu.“
3. Papildyti 23 straipsnį 6 dalimi:
7 straipsnis. 24 straipsnio 1 dalies pakeitimas ir 5 dalies pripažinimas netekusia galios
1. Pakeisti 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstytai taip:
„1. Rengti detaliuosius planus formuojant žemės sklypus gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų bei statinių statybai galima tik tais atvejais, kai statyba numatyta savivaldybės teritorijos ar jos dalies bendruosiuose planuose arba specialiuosiuose saugomų teritorijų, saugomų paveldo objektų, jų fizinės ir vizualinės apsaugos zonų taip pat gyvenamųjų ar kitų teritorijų išdėstymo planuose.”
8 straipsnis. 26 straipsnio 4, 5 ir 8 dalių pakeitimas
1. Pakeisti 26 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
“4. Detalųjį planą tvirtina savivaldybės administracijos direktorius, kai patvirtinti teritorijų bendrieji ir/ar specialieji planai bei detaliojo plano koncepcijai pritarė savivaldybės taryba. Jei detaliojo plano koncepcija nerengiama, detalųjį planą tvirtina savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės tarybos pavedimu. Prie dokumento, kuriuo tvirtinamas detalusis planas, pridedami detaliojo plano sprendiniai (brėžiniai ir aiškinamasis raštas) įforminami Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Detalusis planas patvirtinamas ar motyvuotai nepatvirtinamas per 20 darbo dienų nuo detaliojo teritorijų planavimo organizatoriaus prašymo tvirtinti detalųjį planą pateikimo dienos.”
2. Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Detalusis planas tvirtinti neteikiamas, jeigu valstybinės teritorijų planavimo priežiūros institucijos išvada dėl detaliojo plano tvirtinimo yra neigiama. Jei valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą atliekanti institucija per 20 darbo dienų neišduoda detaliojo plano patikrinimo išvados ir planavimo organizatoriui nepateikia motyvuoto atsisakymo išduoti patikrinimo išvadą, laikoma, kad dokumentas yra patikrintas. Už dokumento atitiktį nustatytiems reikalavimams yra atsakingas valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą atliekančios institucijos vadovas ir dokumentą tikrinęs institucijos tarnautojas. Šiuo atveju planavimo organizatorius turi teisę parengtą teritorijų planavimo dokumentą teikti tvirtinti savivaldybės administracijos direktoriui. Apie tai jis per 5 darbo dienas praneša valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą atliekančiai institucijai. Ši institucija kuri per 5 darbo dienas nuo tokio pranešimo gavimo turi teisę skubos tvarka savivaldybės administracijos direktoriui pateikti savo išvadą. Tais atvejais, kai siūloma tvirtinti detalųjį planą, o savivaldybės administracijos direktorius atsisako jį tvirtinti, jis privalo planavimo organizatoriui raštu pateikti motyvuotą atsakymą per 20 darbo dienų nuo plano pateikimo dienos. Jei savivaldybės administracijos direktorius per nustatytą terminą nepatvirtino ir nepateikė motyvuoto atsakymo dėl plano netvirtinimo, planavimo organizatoriaus prašymu detalusis planas gali būti pripažįstamas patvirtintu Vyriausybės įgaliotai institucijai Vyriausybės nustatyta tvarka išdavus pažymą apie detaliojo plano patvirtinimą. Ši pažyma yra pagrindas detalųjį planą įregistruoti teritorijų planavimo dokumentų registre.“
3. Pakeisti 26 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintas arba šio straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju registruotas detalusis planas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo vietinėje spaudoje arba kitą dieną po oficialaus informacinio pranešimo vietinėje spaudoje apie teritorijų planavimo dokumento patvirtinimą ir viso teritorijų planavimo dokumento paskelbimo atitinkamos savivaldybės interneto tinklalapyje.“
9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas
2. Iki 2009 m. rugsėjo 1 d. pradėti rengti teritorijų planavimo dokumentai, dėl kurių yra išduotos planavimo sąlygos, sudarytos planavimo darbų sutartys ir pradėtos viešo svarstymo su visuomene procedūros, baigiami rengti ir tvirtinami pagal Teritorijų planavimo įstatymo redakciją, galiojusią iki 2009 m. rugsėjo 1 d., ir kitus teritorijų planavimą reglamentavusius teisės aktus.
10 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei