Komiteto patobulintas projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2007 METŲ VEIKLOS ATASKAITOS

 

2008 m.                                    d. Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

apsvarstęs Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2007 metų veiklos ataskaitą;

pažymėdamas, kad 2007 metais Komisija jai pavestas funkcijas, siekiant kontroliuojamų paslaugų pagrįstos kainodaros, vykdė pakankamai kvalifikuotai ir savarankiškai;

atsižvelgdamas į tai, kad Komisija 2007 metais ėmėsi veiksmų vykdyti Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. liepos 4 d. nutarime Nr. X-1272 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007 metų veiklos ataskaitos“ pateiktus pasiūlymus;

pažymėdamas, kad Elektros energetikos įstatymas nesuteikia galimybių Komisijai veiksmingai reguliuoti elektros energetikos įmonių tarifus ir pelnus, nes įstatymas nustato tokias tarifų viršutinių ribų skaičiavimo taisykles, kurios lemia labai aukštas tarifų ribas, todėl iš esmės tarifus nusistato pačios įmonės, t. y. jų akcininkai;

įvertindamas tai, kad 2007 metais iš dalies buvo pakeista Komisijos personalo sudėtis,

n u t a r i a:

 

1 straipsnis.

Pritarti Komisijos 2007 metų veiklos ataskaitai.

 

2 straipsnis.

Pasiūlyti Komisijai:

1) išanalizuoti AB Rytų skirstomųjų tinklų ir AB „VST“ investicijų veiksmingumo skirtumų priežastis (tiek vertine, tiek natūrine išraiška) ir pateikti pasiūlymus Vyriausybei dėl investicijų reguliavimo siekiant stabilizuoti energetikos paslaugų kainas;

2) įvertinti šilumos ūkyje veikiančių susijusių įmonių tarpusavio operacijas ir galimus piktnaudžiavimus nustatant prekių ar paslaugų kainas, taip pat įskaityti kogeneracinių  elektrinių šilumos kainą mažinantį indėlį šilumos tiekimo įmonėse, turinčiose tokias elektrines;

3) atkreipti dėmesį į tai, kad be jokio teisinio pagrindo šiuo metu skirstomieji tinklai vartotojams skaičiuoja galios mokestį.

3 straipsnis.

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai:

1) išnagrinėti galimybę, kad vartotojams pateikiamose pranešimuose ar sąskaitose už šildymą ir karštą vandenį būtų pateikiama išsamesnė informacija apie kainodarą;

2) pakeisti Elektros energijos vartotojų, gamintojų energetikos objektų (tinklų, įrenginių, sistemų) prijungimo prie veikiančių energetikos įmonių objektų (tinklų, įrenginių, sistemų) taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2002 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 326 „Dėl elektros energijos vartotojų, gamintojų energetikos objektų (tinklų, įrenginių, sistemų) prijungimo prie veikiančių energetikos įmonių objektų (tinklų, įrenginių, sistemų) tvarkos ir sąlygų patvirtinimo“ taip, kad naujiesiems vartotojams operatorių paslaugų kaina, kurią privalo sumokėti vartotojas už elektros įrenginių prijungimą prie tinklų, būtų skaičiuojama ne nuo projekto sąmatinės vertės, bet nuo projekto faktinės vertės;

3) pakeisti Ūkio ministerijos 2005 m. spalio 7 d. įsakymu Nr. 4-350 patvirtintas Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles ir nustatyti vienodą atsiskaitymo tvarką nebuitiniams vartotojams už reaktyvinės galios panaudojimą ar į operatoriaus tinklus perduotą reaktyvinę galią, neapribojant jų 30 kW ar didesne leistinąja naudoti galia.

 

4 straipsnis.

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) parengti studiją ir programą, kokia turėtų būti Lietuvos energetikos struktūra tarp energetikos sektorių ir atskirų energetikos sektorių viduje (elektros, šilumos, karšto vandens, gamtinių dujų), kad vartotojas gautų pigiausią elektrą, šilumą, karštą vandenį, dujas;

2) parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Seimui įstatymų projektus, numatančius panaikinti energetikos bendrovių turto vertės didėjimo, kartu ir amortizacinių atskaitymų bei pelno didėjimo įtaką energetinių paslaugų kainoms;

3) atsižvelgiant į ūkininkų darbo sezoniškumo specifiką, numatyti, kad ūkininkams elektros galios mokestis būtų netaikomas iki tam tikro minimalaus būtino galingumo;

4) kreiptis į Europos Komisiją dėl leidimo AB „Lietuvos dujos“ netaikyti 2003 m. birželio 26 d. europos parlamento ir tarybos direktyvos 2003/55/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų

taisyklių, panaikinančios Direktyvą 98/30/EB dėl teisinės formos, organizacinės struktūros ir sprendimų priėmimo tvarkos atskyrimo iki tol, kol Lietuvai gamtinės dujos bus tiekiamos ne iš vienintelio šaltinio ir atsiras konkurencija apsirūpinimo gamtinėmis dujomis sektoriuje;

5) nedelsiant įgyvendinti įstatymu numatytą prievolę Lietuvos Respublikos Vyriausybei nustatyti energetikos kainodaros principus;

6) rengiant 2009 metų valstybės biudžeto projektą, numatyti Komisijai papildomų asignavimų reikiamiems naujiems etatiniams vienetams įsteigti, ir lėšų, būtinų mokslo ekspertams samdyti, vartotojų ir jų teises ginančių organizacijų švietimui;

7) parengti specialų Komisijos veiklos reglamentavimo įstatymo projektą;

8) apie priimtus sprendimus dėl šiame straipsnyje pateiktų siūlymų informuoti Lietuvos Respublikos Seimą iki 2008 m. spalio 1 d.

 

 

SEIMO PIRMININKAS