Projektas Nr. 8-104Į (2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮMONIŲ KONSOLIDUOTOS FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2008 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 2001, Nr. 99-3517; 2002, Nr. 123-5547; 2003, 123-5588; 2006, Nr. 78-3058; 2007, Nr. 68-2656)
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮMONIŲ GRUPIŲ KONSOLIDUOTOSIOS FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS
ĮSTATYMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas reglamentuoja įmonių grupių konsoliduotąją finansinę atskaitomybę, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimą, atsakomybę už konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimą ir paskelbimą.
2. Šiuo įstatymu siekiama įmonių grupių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimo, atsakomybės už konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimą ir paskelbimą reglamentavimą suderinti su Europos Sąjungos teisės aktais, nurodytais šio įstatymo priede.
2 straipsnis. Įstatymo taikymas
1. Šis įstatymas taikomas akcinėms bendrovėms ir uždarosioms akcinėms bendrovėms, darančioms lemiamą poveikį vienam ar keliems pelno siekiantiems juridiniams asmenims (toliau – įmonės).
2. Finansų įstaigoms jų veiklą reglamentuojantys įstatymai ir kiti teisės aktai gali nustatyti papildomus reikalavimus dėl konsoliduotųjų finansinių ataskaitų.
3 straipsnis. Pagrindinės įstatymo sąvokos
2. Įmonių grupės finansinių ataskaitų konsolidavimas – įmonių grupės finansinių ataskaitų sujungimas taikant verslo apskaitos standartuose arba tarptautiniuose apskaitos standartuose nustatytus metodus.
3. Įmonių grupės konsoliduotoji finansinė atskaitomybė – įmonių grupės finansinės būklės, veiklos rezultatų, pinigų srautų duomenų ir jų aiškinimo rengimas nustatyta forma.
4. Įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys (toliau – konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys) – įmonių grupės sudaromas finansinių ataskaitų rinkinys, kuriame pateikiami apibendrinti įmonių grupės ataskaitinio laikotarpio finansiniai duomenys.
5. Įmonių grupės konsoliduotasis metinis pranešimas (toliau – konsoliduotasis metinis pranešimas) – įmonių grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį papildanti ataskaita, kurioje pateikiami teisės aktų numatyti įmonių grupės finansinių metų veiklos ir numatomos veiklos duomenys.
6. Įmonių grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys (toliau – metinės konsoliduotosios finansinės ataskaitos) – įmonių grupės sudaromas finansinių ataskaitų rinkinys, kuriame pateikiami apibendrinti įmonių grupės finansinių metų duomenys.
7. Netiesioginis lemiamas poveikis įmonei – lemiamas poveikis įmonei, daromas kitos įmonės per savo patronuojamąsias įmones arba patronuojamųjų įmonių patronuojamąsias įmones.
8. Patronuojamoji įmonė – įmonė, kuriai kita įmonė gali daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį.
9. Patronuojančioji įmonė – įmonė, kuri kitai įmonei gali daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį.
10. Tiesioginis lemiamas poveikis įmonei – lemiamas poveikis kitai įmonei, atsirandantis dėl bent vienos iš šių sąlygų:
2) įmonė, būdama kitos įmonės dalyvė, turi teisę rinkti arba atšaukti tos kitos įmonės vadovą, daugumą valdymo ar priežiūros organo narių;
4 straipsnis. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų sudarymo sąlygos
2. Patronuojančiosios įmonės ir visų jos patronuojamųjų įmonių finansinės ataskaitos turi būti konsoliduojamos nepaisant to, kur yra įregistruotos patronuojamųjų įmonių buveinės.
3. Įmonė, kuri yra įmonių grupės patronuojamosios įmonės patronuojamoji įmonė, laikoma tos įmonių grupės patronuojančiosios įmonės patronuojamąja įmone ir jos finansinės ataskaitos turi būti konsoliduojamos.
4. Patronuojančioji įmonė gali nesudaryti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, jei patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną bendri įmonių grupės dvejų finansinių metų iš eilės, įskaitant ataskaitinius finansinius metus, metinių finansinių ataskaitų rodikliai neviršija dviejų iš šių dydžių:
1) pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus (neatskaitant tarpusavio pardavimo pajamų) – 30 mln. litų;
5. Šio straipsnio 4 dalies nuostata, leidžianti nesudaryti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, nustojama taikyti tada, kai ne mažiau kaip du bendri įmonių grupės metinių finansinių ataskaitų rodikliai patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną viršija toje dalyje nustatytus dydžius dvejus finansinius metus iš eilės, įskaitant ataskaitinius finansinius metus.
5 straipsnis. Išimtys, kai patronuojančioji įmonė, būdama kitos įmonių grupės patronuojamoji įmonė, nesudaro konsoliduotųjų finansinių ataskaitų
1. Patronuojančioji įmonė gali nesudaryti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, jeigu ji yra įmonių grupės, kurios patronuojančioji įmonė įregistruota Lietuvos Respublikoje, patronuojamoji įmonė ir atitinka vieną iš šių sąlygų:
2. Įmonė, kuri atitinka vieną iš šio straipsnio 1 dalyje nustatytų sąlygų, gali nesudaryti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų tik tuo atveju, kai:
1) jos ir jos patronuojamųjų įmonių finansinės ataskaitos įtrauktos į kitos įmonių grupės, kurios patronuojančioji įmonė vadovaujasi šiuo įstatymu, konsoliduotąsias finansines ataskaitas;
2) jos aiškinamajame rašte nurodoma patronuojančiosios įmonės, kuri rengia šio straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytas konsoliduotąsias finansines ataskaitas, pavadinimas, kodas, buveinės adresas, informacija apie sprendimą atleisti nuo konsoliduotųjų finansinių ataskaitų sudarymo ir atleidimo priežastys.
6 straipsnis. Išimtys, kai patronuojamosios įmonės finansinės ataskaitos nekonsoliduojamos
1. Patronuojamosios įmonės finansinės ataskaitos gali būti nekonsoliduojamos, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:
1) patronuojamosios įmonės akcijos įsigytos numatant jas parduoti per vienerius metus nuo paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos;
2) patronuojamosios įmonės veiklai taikomi reikšmingi ilgalaikiai apribojimai, kurie suvaržo jos galimybę perleisti patronuojančiajai įmonei turtą ir lėšas bei įgyvendinti valdymą;
2. Be šio straipsnio 1 dalyje nurodytos išimties, patronuojamosios įmonės finansinės ataskaitos gali būti nekonsoliduojamos, jeigu ta įmonė nereikšminga įmonių grupės požiūriu. Įmonių grupės požiūriu patronuojamoji įmonė laikoma nereikšminga, jei jos turtas finansinių metų pabaigoje neviršija 5 procentų patronuojančiosios įmonės turto, o pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius metus neviršija 5 procentų patronuojančiosios įmonės pardavimo grynųjų pajamų per tą patį laikotarpį. Ši nuostata netaikoma, jeigu toje pačioje įmonių grupėje yra keletas tokių patronuojamųjų įmonių ir jų finansinių ataskaitų nekonsolidavus būtų pažeistas reikšmingumo principas bei reikalavimas teisingai parodyti įmonių grupės finansinę būklę ir jos veiklos rezultatus.
ANTRASIS SKIRSNIS
KONSOLIDUOTŲJŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ SUDARYMAS
7 straipsnis. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio sudėtis
1. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį sudaro šios konsoliduotosios finansinės ataskaitos:
8 straipsnis. Reikalavimai konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms
1. Konsoliduotosios finansinės ataskaitos turi būti sudarytos taip, kad tikrai ir teisingai parodytų įmonių grupės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas ir sąnaudas, pinigų srautus.
2. Konsoliduotosios finansinės ataskaitos sudaromos naudojant Lietuvos Respublikos piniginį vienetą – litą.
3. Konsoliduotosios finansinės ataskaitos sudaromos vadovaujantis Buhalterinės apskaitos įstatymu, Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu, šiuo įstatymu ir verslo apskaitos standartais arba tarptautiniais apskaitos standartais (toliau – apskaitos standartai). Įmonės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, konsoliduotąsias finansines ataskaitas sudaro vadovaudamosi tarptautiniais apskaitos standartais, o kitos įmonės gali pasirinkti konsoliduotąsias finansines ataskaitas sudaryti pagal verslo apskaitos standartus arba tarptautinius apskaitos standartus ir toks pasirinkimas negali būti keičiamas anksčiau negu po 5 metų (išskyrus atvejį, kai įmonė tampa įmonių grupės įmone).
4. Jei šio įstatymo, apskaitos standartų nuostatų nepakanka, kad konsoliduotosios finansinės ataskaitos tikrai ir teisingai parodytų įmonių grupės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas ir sąnaudas, pinigų srautus, aiškinamajame rašte turi būti pateikta papildoma informacija.
5. Išskirtiniais atvejais, kai pagal apskaitos standartus sudarytos konsoliduotosios finansinės ataskaitos prieštarauja šio straipsnio 1 dalies reikalavimams, galima nukrypti nuo apskaitos standartų, kad būtų įvykdytas šio straipsnio 1 dalies reikalavimas tikrai ir teisingai parodyti įmonių grupės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas ir sąnaudas, pinigų srautus. Kiekvienas toks atvejis, jo priežastys bei poveikis įmonių grupės turtui, nuosavam kapitalui, įsipareigojimams, pajamoms ir sąnaudoms, pinigų srautams turi būti nurodyti aiškinamajame rašte.
6. Konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose turi būti nurodytas visas įmonių grupės turtas, įsipareigojimai ir nuosavas kapitalas, turimas paskutinę ataskaitinio laikotarpio, kuriam sudaromos konsoliduotosios finansinės ataskaitos, dieną, taip pat pajamos ir sąnaudos, susijusios su ataskaitiniu laikotarpiu, kurio pelno (nuostolių) ataskaita yra sudaroma.
7. Sudarant konsoliduotąsias finansines ataskaitas turi būti konsoliduojamos to paties ataskaitinio laikotarpio patronuojančiosios įmonės ir jos patronuojamųjų įmonių finansinės ataskaitos.
8. Kai patronuojančiosios įmonės ir jos patronuojamųjų įmonių ataskaitiniai laikotarpiai nesutampa, sudarant konsoliduotąsias finansines ataskaitas pasirenkamas tas ataskaitinis laikotarpis, kurio finansines ataskaitas sudarė tos įmonių grupės didžiausios įmonės. Šiuo atveju kitos tos įmonių grupės įmonės savo finansines ataskaitas turi sudaryti iki tos įmonių grupės didžiausių įmonių paskutinės ataskaitinio laikotarpio, kurio finansinės ataskaitos sudaromos, dienos, o jei tai padaryti neįmanoma, gali būti konsoliduojamos ir skirtingų laikotarpių finansinės ataskaitos, tačiau tie laikotarpiai negali skirtis daugiau kaip trimis mėnesiais.
9. Jei konsoliduojant finansines ataskaitas buvo taikytos šio straipsnio 8 dalies nuostatos, tai turi būti nurodyta aiškinamajame rašte.
10. Kai atsiranda patronuojančiosios įmonės ir patronuojamosios įmonės santykiai, patronuojamosios įmonės veiklos rezultatai į konsoliduotąsias finansines ataskaitas įtraukiami ne nuo finansinių metų pradžios, o nuo tos dienos, kurią atsirado patronuojančiosios įmonės ir patronuojamosios įmonės santykiai.
11. Jei patronuojančioji įmonė praranda patronuojamosios įmonės kontrolę, į konsoliduotąsias finansines ataskaitas įtraukiami tik patronuojamosios įmonės veiklos rezultatai iki kontrolės praradimo dienos.
12. Kai konsoliduotąsias finansines ataskaitas savo nuožiūra nusprendžia sudaryti įmonė, kurios šis įstatymas neįpareigoja jos sudaryti, ji turi sudaryti konsoliduotąsias finansines ataskaitas pagal šio įstatymo reikalavimus.
TREČIASIS SKIRSNIS
KONSOLIDUOTASIS METINIS PRANEŠIMAS
9 straipsnis. Konsoliduotasis metinis pranešimas
1. Įmonės prie metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų privalo parengti konsoliduotąjį metinį pranešimą.
2. Konsoliduotajame metiniame pranešime turi būti pateikiama:
1) objektyvi įmonių grupės būklės, veiklos vykdymo ir plėtros apžvalga, pagrindinių rizikos rūšių ir neapibrėžtumų, su kuriais susiduriama, apibūdinimas;
2) įmonių grupės finansinių ir nefinansinių veiklos rezultatų analizė, su aplinkosaugos ir personalo klausimais susijusi informacija;
3) nuorodos ir papildomi paaiškinimai apie konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose pateiktus duomenis;
7) skaičius ir nominali vertė patronuojančiosios įmonės akcijų, priklausančių pačiai įmonei, jos patronuojamosioms įmonėms arba jų pavedimu, bet savo vardu veikiantiems asmenims;
8) kai įmonių grupė naudoja finansines priemones ir kai tai yra svarbu vertinant įmonių grupės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, finansinę būklę ir veiklos rezultatus, atskleidžiami finansinės rizikos valdymo tikslai, naudojamos apsidraudimo priemonės, kurioms taikoma apsidraudimo sandorių apskaita, ir įmonių grupės kainų rizikos, kredito rizikos, likvidumo rizikos ir pinigų srautų rizikos mastas.
3. Įmonių, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, konsoliduotajame metiniame pranešime, be šio straipsnio 2 dalyje nustatytos informacijos, turi būti aprašomi įmonių grupės vidaus kontrolės ir rizikos valdymo sistemų, susijusių su konsoliduotųjų finansinių ataskaitų sudarymu, pagrindiniai požymiai.
4. Konsoliduotajam metiniam pranešimui įmonių veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ir kituose teisės aktuose arba įmonės įstatuose gali būti nustatyta ir daugiau reikalavimų.
5. Įmonė, rengianti konsoliduotąjį metinį pranešimą, savo metinį pranešimą gali sujungti su konsoliduotuoju metiniu pranešimu. Rengiant tokį vieną pranešimą, būtų tikslinga daugiau pabrėžti tuos klausimus, kurie svarbūs įmonių grupei, o šio straipsnio 3 dalyje nustatyta informacija turi būti pateikta atskiroje pranešimo dalyje, nurodytoje Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 25 straipsnio 3 dalyje.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
KONSOLIDUOTŲJŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITAS, JŲ IR KONSOLIDUOTOJO METINIO PRANEŠIMO PASIRAŠYMAS, TVIRTINIMAS IR SKELBIMAS
10 straipsnis. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas
11 straipsnis. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo pasirašymas, tvirtinimas ir skelbimas
1. Konsoliduotąsias finansines ataskaitas ir konsoliduotąjį metinį pranešimą pasirašo patronuojančiosios įmonės vadovas (nurodomos jo pareigos, vardas ir pavardė).
2. Metinės konsoliduotosios finansinės ataskaitos ir konsoliduotasis metinis pranešimas tvirtinami įstatymų nustatyta tvarka.
3. Patvirtintos metinės konsoliduotosios finansinės ataskaitos ir konsoliduotasis metinis pranešimas kartu su auditoriaus išvada skelbiami ta pačia tvarka kaip ir metinės finansinės ataskaitos.
PENKTASIS SKIRSNIS
KONSOLIDUOTŲJŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ IR KONSOLIDUOTOJO METINIO PRANEŠIMO SAUGOJIMAS, ATSAKOMYBĖ UŽ JŲ PARENGIMĄ IR PATEIKIMĄ JURIDINIŲ ASMENŲ REGISTRUI
12 straipsnis. Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir konsoliduotojo metinio pranešimo saugojimo tvarka
13 straipsnis. Atsakomybė už konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimą ir pateikimą juridinių asmenų registrui
Už įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimą ir pateikimą juridinių asmenų registrui atsako patronuojančiosios įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai įstatymų nustatyta tvarka pagal įstatymais atitinkamai vadovui, valdymo ir priežiūros organams priskirtą kompetenciją. Patronuojančiosios įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai, nevykdantys pareigų, pagal įstatymais atitinkamai vadovui, valdymo ir priežiūros organams priskirtą kompetenciją susijusių su įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, konsoliduotojo metinio pranešimo parengimu ir pateikimu juridinių asmenų registrui, arba netinkamai jas vykdantys, privalo visą padarytą žalą atlyginti patronuojančiajai įmonei ir (arba) kitiems asmenims.“
2 straipsnis. Baigiamosios nuostatos
2. Pagal šį įstatymą rengiamas 2008 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių įmonių grupės metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir konsoliduotasis metinis pranešimas.
3. Nuo šio įstatymo įsigaliojimo nuorodos į Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymą laikomos nuorodomis į Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymą, o kituose teisės aktuose vartojama sąvoka „konsoliduota finansinė atskaitomybė“ mutatis mutandis atitinka sąvoką „konsoliduotosios finansinės ataskaitos“.
Lietuvos Respublikos
įmonių grupių
konsoliduotosios finansinės
atskaitomybės įstatymo
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 1983 m. birželio 13 d. Septintoji Tarybos direktyva 83/349/EEB, pagrįsta Europos Bendrijų sutarties 54 straipsnio 3 dalies g punktu, dėl konsoliduotos atskaitomybės (OL 2004 m. specialusis leidimas, 17 skyrius, 1 tomas, p. 58).
2. 2001 m. rugsėjo 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/65/EB, iš dalies keičianti Direktyvas 78/660/EEB, 83/349/EEB ir 86/635/EEB, dėl vertinimo taisyklių rengiant tam tikrų bendrovių, taip pat bankų ir kitų finansų įstaigų metinę ir konsoliduotą atskaitomybę (OL 2004 m. specialusis leidimas, 17 skyrius, 1 tomas, p. 245).
3. 2002 m. liepos 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1606/2002 dėl tarptautinių apskaitos standartų taikymo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 29 tomas, p. 609).
4. 2003 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/51/EB, iš dalies keičianti Direktyvas 78/660/EEB, 83/349/EEB, 86/635/EEB ir 91/674/EEB, dėl tam tikrų tipų bendrovių, bankų ir kitų finansų įstaigų bei draudimo įmonių metinės finansinės atskaitomybės ir konsoliduotos finansinės atskaitomybės (OL 2004 m. specialusis leidimas, 17 skyrius, 1 tomas, p. 273).
5. 2003 m. rugsėjo 29 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1725/2003, priimantis tam tikrus tarptautinius apskaitos standartus pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1606/2002 (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 32 tomas, p. 4).
6. 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/46/EB, iš dalies keičianti Tarybos direktyvas 78/660/EEB dėl tam tikrų tipų bendrovių metinių atskaitomybių, 83/349/EEB dėl konsoliduotos atskaitomybės, 86/635/EEB dėl bankų ir kitų finansų įstaigų metinės finansinės atskaitomybės ir konsoliduotos finansinės atskaitomybės ir 91/674/EEB dėl draudimo įmonių metinės finansinės atskaitomybės ir konsoliduotos finansinės atskaitomybės (OL 2006 L 224, p. 1).