Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINIŲ AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO

ĮSTATYMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas skirtas Lietuvos Respublikos Konstitucijos 42 straipsnio 1 dalyje įtvirtintai kultūros, mokslo, tyrinėjimo ir dėstymo laisvei bei 40 straipsnio 3 dalyje įtvirtintai valstybinių aukštųjų mokyklų autonomijai užtikrinti tiek, kiek šių konstitucinių vertybių užtikrinimas yra susijęs su valstybinių aukštųjų mokyklų turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo.

2. Šis įstatymas nustato valstybinių aukštųjų mokyklų, kurių teisinė forma yra biudžetinės įstaigos, turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principus, tvarką ir sąlygas.

3. Šis įstatymas nustato valstybės turto perdavimo pagal patikėjimo sutartį valstybinėms aukštosioms mokykloms, kurių teisinė forma yra viešosios įstaigos, tvarką ir sąlygas.

 

2 straipsnis. Įstatymo taikymo sritis

1. Šis įstatymas taikomas valstybinėms aukštosioms mokykloms: valstybiniams universitetams ir valstybinėms kolegijoms.

2. Valstybinėms aukštosioms mokykloms, kurių teisinė forma yra viešoji įstaiga, taikomas tik šio įstatymo 7 straipsnis.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

VALSTYBINIŲ AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO PRINCIPAI, JŲ ĮGYVENDINIMO PRIELAIDOS

 

3 straipsnis. Valstybinių aukštųjų mokyklų turto valdymo, naudojimo ir

disponavimo juo principai

Valstybinėms aukštosioms mokykloms, kurių teisinė forma yra biudžetinės įstaigos,  perduotas ar įgytas turtas valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis šiais principais:

1) visuomeninės naudos; šis principas reiškia, kad turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama rūpestingai, siekiant ugdyti išsilavinusią, mokslui ir naujausioms technologijoms, kultūros vertybėms imlią asmenybę ir visuomenę, laisvai kurti, kaupti ir skleisti mokslo žinias bei kultūros vertybes, įtvirtinti nacionalinės kultūros savitumą;

2) efektyvumo; šis principas reiškia, kad valstybinė aukštoji mokykla, valdydama, naudodama ir disponuodama jai patikėtu turtu, turi siekti maksimalios naudos visuomenei;

3) racionalumo; šis principas reiškia, kad valstybinių aukštųjų mokyklų turtas turi būti tausojamas ir protingai, tikslingai, tinkamai tvarkomas;

4) atskaitingumo visuomenei; šis principas reiškia, kad valstybinės aukštosios mokyklos, įgyvendindamos joms Lietuvos Respublikos Konstitucijos laiduojamą autonomiją, kultūros, mokslo, tyrinėjimo bei dėstymo laisvę ir savarankiškai tvarkydamos joms patikėtą valstybės turtą, yra atskaitingos visai visuomenei už valdomo, naudojamo ir disponuojamo turto kiekybinius ir kokybinius pokyčius;

5) ūkinės veiklos autonomijos; šis principas reiškia, kad valstybinėms aukštosioms mokykloms suteikiama platesnė nei kitoms valstybės biudžetinėms įstaigoms ūkinės veiklos laisvė, neatsiejama nuo valstybinės aukštųjų mokyklų didesnio atsakomybės prisiėmimo už joms priskirtos misijos įgyvendinimą.

 

4 straipsnis. Sprendimų, susijusių su valstybinių aukštųjų mokyklų turto valdymu,

naudojimu ir disponavimu juo, apribojimai

1. Nekilnojamojo turto atžvilgiu šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje, 12 straipsnio 3 ir 5 dalyse, 14 straipsnio 3 dalyje ir 16 straipsnio 1 dalyje numatyti sprendimai gali būti priimami tik tuo atveju, jei šių sprendimų projektams pritarė valstybinės aukštosios mokyklos kolegialus organas, kuriam šios funkcijos yra priskirtos valstybinės aukštosios mokyklos steigimo dokumentuose.

2. Jei sudarytų ir/ar sudaromų sandorių pagrindu valstybinė aukštoji mokykla tretiesiems asmenims yra ar bus perdavusi valdyti ir naudotis daugiau kaip 30 proc. savo patikėjimo teise valdomo valstybės nekilnojamojo turto ploto (atskirai žemės, atskirai statinių, valdomų tiek bendruoju, tiek specialiuoju turto teisiniais režimais), tai prieš priimdama šio įstatymo 9, 10, 11 ir 12 straipsniuose numatytą sprendimą, išskyrus 9 straipsnio 2 dalį, susijusį su nekilnojamuoju turtu, valstybinė aukštoji mokykla turi gauti Švietimo ir mokslo ministerijos pritarimą planuojamam sudaryti sandoriui.

 

5 straipsnis. Valstybės turto apskaita

Valstybės turto apskaita tvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka, šio įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje numatytą valstybės turtą apskaitant atskirai nuo kito valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdomo turto.

 

6 straipsnis. Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo

ataskaita

1. Valstybinė aukštoji mokykla privalo ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 1 dienos viešai paskelbti praėjusių finansinių metų valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ataskaitą, dėl kurioje pateikiamų duomenų atitikimo valstybinės aukštosios mokyklos apskaitos duomenims nuomonę pareiškė nepriklausomas auditorius. Valstybinės aukštosios mokyklos valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ataskaitoje teiktina informacija nurodyta šio įstatymo priede.

2. Viešu ataskaitos paskelbimu laikomas ataskaitos ir nepriklausomo auditoriaus pareikštos nuomonės apie šią ataskaitą paskelbimas oficialaus leidinio „Valstybės žinių“ priede “Informaciniai pranešimai” bei aukštosios mokyklos interneto svetainėje.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

VALSTYBĖS TURTO VALDYMAS, NAUDOJIMAS IR DISPONAVIMAS JUO

 

7 straipsnis. Valstybės turto perdavimas patikėjimo teise valstybinei aukštajai          mokyklai, kurios teisinė forma yra viešoji įstaiga, pagal turto patikėjimo sutartį

1. Valstybinei aukštajai mokyklai, kurios teisinė forma yra viešoji įstaiga, valstybė jai nuosavybės teise priklausantį ilgalaikį materialųjį turtą perduoda patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytomis sąlygomis ir tvarka, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis. Turto patikėjimo sutartis su valstybine aukštąja mokykla gali būti sudaroma, jeigu su ja jau yra sudaryta specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutartis.

2. Valstybės turto patikėjimo sutartis sudaroma specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutarties terminui, kuris negali būti ilgesnis kaip 10 metų.

3. Valstybės turto patikėjimo sutartis pasibaigia, jei pasibaigia specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutartis arba CK 6.967 straipsnyje nurodytais atvejais.

4. Valstybės turto patikėjimo sutartyje, be kitų CK 6.959 straipsnyje nurodytų sąlygų, turi būti numatyta:

1) patikėtinio pareiga laikytis šio įstatymo 3 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 punktuose nustatytų principų valdant, naudojant ir disponuojant patikėjimo sutartimi perduodamu valstybės turtu;

2) patikėtinio pareiga ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 1 dienos viešai paskelbti  praėjusių finansinių metų  valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ataskaitą pagal šio įstatymo 6 straipsnyje nustatytus reikalavimus.

5. Valstybinė aukštoji mokykla, valdanti valstybės turtą pagal patikėjimo sutartį, negali įgyvendinti šio įstatymo ketvirtajame skirsnyje numatytų valstybės turto patikėtinio teisių, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nustatytą išimtį.

6. Specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutartyje, sudarytoje su valstybine aukštąja mokykla, gali būti numatytas leidimas perduoti tretiesiems asmenims laikinai atlygintinai valdyti ir naudotis patikėjimo sutartimi perduotą valstybės turtą, jeigu toks disponavimo teisės išplėtimas bus laikomas atlyginimo pagal specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutartį dalimi.

 

8 straipsnis. Valstybinių aukštųjų mokyklų, kurių teisinė forma yra

valstybės biudžetinė įstaiga, turto teisiniai režimai

1. Valstybinės aukštosios mokyklos, kurių teisinė forma yra valstybės biudžetinė įstaiga, valdomo turto savininkė yra valstybė, o ši valstybinė aukštoji mokykla turtą valdo, naudoja ir disponuoja juo patikėjimo teise.

2. Iš valstybės biudžeto lėšų, išskyrus lėšas, numatytas šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose, įgytas turtas, ir turtas, įgytas iš abiejų rūšių lėšų, t.y. iš valstybės biudžeto lėšų, išskyrus lėšas, numatytas šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose, ir šio straipsnio 4 dalyje nurodytų lėšų, taip pat kitas valstybinei aukštajai mokyklai patikėjimo teise perduotas valstybės turtas, išskyrus dovanotą ir paveldėtą, valdomas, naudojamas ir juo disponuojama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytomis sąlygomis ir tvarka, jei šio įstatymo ketvirtajame skirsnyje nenustatyta kitaip.

3. Valstybinė žemė valstybinėms aukštosioms mokykloms, kurių teisinė forma yra valstybės biudžetinė įstaiga, patikėjimo teise perduodama Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka.

4. Šio įstatymo penktajame skirsnyje nustatytomis sąlygomis ir tvarka valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdo, naudoja ir disponuoja tokiu turtu:

1) lėšomis, kurios Vyriausybės nustatyta tvarka įtraukiamos į apskaitą valstybės biudžete, tačiau naudojamos valstybinių aukštųjų mokyklų statutuose nustatytiems tikslams ir uždaviniams įgyvendinti;

2) lėšomis ir kitu turtu, kurie gauti kaip parama pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą;

3) kitomis nebiudžetinėmis lėšomis;

4) iš šio straipsnio 4 dalies 1, 2 ir 3 punktuose numatytų lėšų įgytu turtu;

5) valstybinei aukštajai mokyklai dovanotu turtu;

6) valstybinės aukštosios mokyklos paveldėtu turtu;

7) turtinėmis teisėmis, atsirandančiomis iš intelektinės veiklos rezultatų (literatūros, mokslo ar meno kūrinių ir pramoninės nuosavybės teisių objektų – išradimų patentų, dizaino, prekių ženklų ir puslaidininkinių gaminių topografijų bei kitų intelektinės nuosavybės objektų);

8) pajamomis ar kita nauda, gauta valdant, naudojant ar disponuojant 8 straipsnio 4 dalies 1-7 punktuose nurodytomis lėšomis ar kitu turtu.  

5. Šio straipsnio 4 dalies 4, 5 ir 6 punktuose nurodytą turtą valstybinės aukštosios mokyklos sutikimu Vyriausybė gali perduoti valdyti ir naudoti patikėjimo teise kitoms valstybės institucijoms. Vyriausybės sprendimuose dėl šio turto perdavimo turi būti nurodyta valstybinei aukštajai mokyklai kompensuojama visa perduodamo turto, įvertinto pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą, vertė (lėšomis arba turtu).

 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

VALSTYBINIŲ AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO BENDRASIS TEISINIS REŽIMAS

 

9 straipsnis. Valstybės turto nuoma

1. Valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdomas valstybės materialusis turtas gali būti išnuomojamas viešo konkurso būdu Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis.

2. Valstybės ilgalaikis materialusis turtas gali būti išnuomojamas ne konkurso būdu trumpalaikiam neatidėliotinam darbui ar trumpalaikiam renginiui organizuoti. Trumpalaikiais neatidėliotinais darbais laikomi avarijų, stichinių nelaimių likvidavimas ir pan., kurių trukmė ne ilgesnė nei 3 kalendorinės dienos. Trumpalaikiais renginiais laikoma parodos, sporto varžybos, pasitarimai, seminarai, konferencijos, šventės, kultūros renginiai, darbuotojų, įskaitant ir kitų valstybinių institucijų darbuotojus, socialinių reikmių tenkinimas, kurių trukmė ne ilgesnė nei 15 kalendorinių dienų.

3. Valstybės trumpalaikis materialusis turtas gali būti nuomojamas ne konkurso būdu atskirai nuo ilgalaikio materialaus turto valstybinės aukštosios mokyklos nustatyta tvarka ir sąlygomis.

4. Visais atvejais sprendimą dėl valstybės materialiojo turto nuomos priima valstybinė aukštoji mokykla. Šiuo atveju nėra reikalingas valstybinės valdžios ir valdymo institucijos sutikimas, pritarimas ar kitokia forma duodamas leidimas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatytą išimtį.

 

 

10 straipsnis. Valstybės turto panauda

1. Valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdomas valstybės ilgalaikis materialusis turtas panaudai perduodamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis, kiek šis Įstatymas nenustato kitaip.

2. Sprendimą dėl valstybės turto perdavimo pagal panaudos sutartį kitoms valstybinėms aukštosioms mokykloms bei viešosioms sveikatos priežiūros įstaigoms, kurių dalininkė (savininkė) yra valstybė, priima valstybinė aukštoji mokykla. Šiuo atveju nėra reikalingas valstybinės valdžios ir valdymo institucijos sutikimas, pritarimas ar kitokia forma duodamas leidimas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatytą išimtį.

3. Mokslo ir technologijų parkams, kurių dalininkė (savininkė) yra valstybė, valstybinės aukštosios mokyklos panaudai perduotas valstybės turtas gali būti išnuomojamas tretiesiems asmenims: įmonių veiklai taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės) plėtros srityje, Vyriausybės nustatyta tvarka. 

4. Viešosioms įstaigoms, kurių dalininkė (savininkė) yra valstybė, valstybinės aukštosios mokyklos panaudai perduotas turtas, skirtas studentų socialinėms apgyvendinimo ir maitinimo reikmėms tenkinti, gali būti išnuomojamas Vyriausybės nustatyta tvarka. 

 

11 straipsnis. Valstybės turto uzufruktas

1. Valstybinė aukštoji mokykla turi teisę sudaryti atlygintiną ilgalaikio materialaus turto uzufrukto sutartį šiame straipsnyje nustatytomis sąlygomis Vyriausybės nustatyta tvarka.

2. Atlygintina ilgalaikio materialaus turto uzufrukto sutartis sudaroma skelbiant viešą konkursą. Viešas konkursas neskelbiamas, jei prieš tai sudarytoje uzufrukto nustatymo sutartyje numatyta, kad valstybinė aukštoji mokykla, gavusi atlyginimą turtu, nustatys uzufruktą ir šiam turtui uzufruktoriaus naudai. Toks susitarimas bet kokiu atveju negali galioti ilgiau nei pagrindinė uzufrukto nustatymo sutartis.

3. Viešas konkursas gali būti skelbiamas valstybinei aukštajai mokyklai gavus Vyriausybės įgaliojimą nustatyti uzufruktą konkrečiam daiktui, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje numatytiems objektams. Vyriausybės įgaliojime nustatyti uzufruktą konkrečiam daiktui turi būti numatoma uzufrukto suteikimo tikslas ir jo nustatymo sąlygos.

4. Valstybinė aukštoji mokykla gali skelbti viešą konkursą be Vyriausybės įgaliojimo, jei uzufrukto objektas:

1) yra kilnojamasis daiktas;

2) nekilnojamasis daiktas yra įtrauktas į Vyriausybės patvirtintą atnaujinamo valstybės nekilnojamojo turto sąrašą ir uzufrukto sutartis reikalinga to daikto atnaujinimui rekonstrukcijos būdu įgyvendinti;

3) nekilnojamasis daiktas yra naujai sukurtas, įgyvendinant nekilnojamojo daikto, įtraukto į Vyriausybės patvirtintą atnaujinamo valstybės nekilnojamojo turto sąrašą, atnaujinimą, įsigyjant (sukuriant) naują turtą, kai uzufrukto teisės suteikimas numatytas kaip atlyginimas (atlyginimo dalis) už naujo daikto sukūrimą;

4) yra žemės sklypas ar jo dalis, kurią užima ar užims šios dalies 2 ir 3 punktuose nurodyti nekilnojamieji daiktai ir kuri būtina jiems naudoti pagal paskirtį.

5. Nekilnojamojo daikto uzufrukto nustatymo sutartis negali būti sudaroma ilgesniam kaip 25 metų laikotarpiui, o kito ilgalaikio turto – ilgesniam kaip 10 metų laikotarpiui. Pasibaigus uzufrukto sutarties galiojimo terminui, uzufrukto davėjas neturi teisės savo veikimu ar neveikimu pritarti sutarties pratęsimui.

6. Nekilnojamojo daikto uzufrukto nustatymo sutartyje, be kitų sąlygų, turi būti numatyta tikslinė turto naudojimo paskirtis, atitinkanti (neprieštaraujanti) valstybinės aukštosios mokyklos veiklos tikslams ir visuomenės interesams, ir atsakomybė už sutarties nuostatų nesilaikymą.

7. Valstybinio žemės sklypo uzufrukto sutarties pagrindu ant šio žemės sklypo negali būti sukuriamas nekilnojamasis daiktas, kuris nuosavybės teise nepriklausytų valstybei.

8. Uzufruktorius privalo apdrausti gautą uzufrukto pagrindais turtą valstybinės aukštosios mokyklos naudai.

 

12 straipsnis. Valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimas                                  

1. Valstybinių aukštųjų mokyklų valdomas nekilnojamasis turtas atnaujinamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 16¹ straipsnyje nustatyta tvarka, kiek šis Įstatymas nenustato kitaip.

2. Negalima atsisakyti įtraukti į atnaujinamo valstybės nekilnojamojo turto sąrašą valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdomų valstybės nekilnojamojo turto objektų, išskyrus atvejus, kai:

1) nekilnojamojo turto atnaujinimo tikslas nėra tiesiogiai susijęs su valstybinės aukštosios mokyklos atliekamomis funkcijomis;

2) siūlomas nekilnojamojo turto atnaujinimo būdas prieštarauja viešiesiems interesams.

3. Valstybinių aukštųjų mokyklų valdomo valstybei nuosavybės teise priklausančio nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatorė turi teisę būti akcinė bendrovė Turto bankas arba valstybinė aukštoji mokykla, valdanti atnaujintiną valstybės turtą patikėjimo teise. Kai valstybinių aukštųjų mokyklų valdomo valstybei nuosavybės teise priklausančio nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatorė ketina būti pati valstybinė aukštoji mokykla, Švietimo ir mokslo ministerijos pritarimu turi būti gautas Vyriausybės sutikimas.

4. Jeigu valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatorė yra valstybinė aukštoji mokykla, jai netaikomos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 16¹ straipsnio 5 ir 6 dalys.

5. Jeigu pasibaigus valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo procedūrai liko nepanaudotų lėšų, jos gali būti naudojamos tiktai valstybinės aukštosios mokyklos reikmėms sukuriant, įgyjant, atnaujinant valstybės nekilnojamąjį turtą. Nepanaudotų lėšų dalis, kuri negali viršyti 5 procentų aukcione parduoto nekilnojamojo turto, kurį reikėjo atnaujinti, vertės, gali būti naudojama valstybinės aukštosios mokyklos patikėjimo teise valdomo valstybės nekilnojamojo turto įprastinėms ar ypatingosioms išlaidoms, numatytoms Lietuvos Respublikos civilinio  kodekso 4.10 straipsnyje, padengti ar įrangai, reikalingai studijų ir mokslinių tyrimų procesui užtikrinti, įsigyti.

6. Atnaujinto valstybės nekilnojamojo turto savininko teisės ir pareigos įgyvendinamos Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme ir šio Įstatymo ketvirtajame skirsnyje nustatyta tvarka.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

VALSTYBINIŲ AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO SPECIALUSIS TEISINIS REŽIMAS

 

13 straipsnis. Turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo specialusis teisinis

režimas

1. Valdant, naudojant ir disponuojant šio Įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje numatytu turtu, valstybinės aukštosios mokyklos gali sudaryti visus civilinius sandorius, išskyrus šio įstatymo 16, 17 ir 18 straipsniuose nustatytas išimtis. Valstybinio žemės sklypo uzufrukto sutarties pagrindu ant šio žemės sklypo uzufruktoriaus sukurtą naują valstybei nuosavybės teise priklausantį nekilnojamąjį daiktą, valstybinė aukštoji mokykla gali parduoti verte, nustatyta pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą.

2. Šio Įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje numatyto turto atžvilgiu netaikomas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytas valstybės turto teisinis režimas.

3. Valstybinė aukštoji mokykla veikia valstybės vardu paveldint turtą, testatoriaus valia skiriamą tos valstybinės aukštosios mokyklos reikmėms tenkinti, taip pat perimant turtą pagal dovanojimo sutartį tos valstybinės aukštosios mokyklos reikmėms tenkinti.

4. Civiliniai sandoriai, kurių pagrindu tretiesiems asmenims atlygintinai perleidžiamas nekilnojamasis turtas, turi būti sudaromi vadovaujantis rinkos kainomis, nustatytomis pagal Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą.

 

14 straipsnis. Valstybinės žemės valdymas, naudojimas ir disponavimas ja

patikėjimo teise

1. Valstybinės žemės, kuri priskirtina šio Įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje įvardijamam turtui, atžvilgiu netaikomi Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 8, 9, 10, 12 straipsniai ir 32 straipsnio 2 dalies 7 punktas.

2.  Valstybinės žemės, kuri priskirtina šio Įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje įvardijamam turtui, patikėtiniai yra valstybinės aukštosios mokyklos.

3. Valstybinė aukštoji mokykla veikia valstybės vardu paveldint žemę, testatoriaus valia skiriamą tos valstybinės aukštosios mokyklos reikmėms tenkinti, įsigyjant privačią ar savivaldybės žemę iš lėšų, numatytų šio Įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje ar perimant žemę pagal dovanojimo sutartį tos valstybinės aukštosios mokyklos reikmėms tenkinti.

4. Valstybinė aukštoji mokykla atstovauja valstybei bylose dėl valstybinės žemės, valdomos, naudojamos ir disponuojamos pagal šio skirsnio nuostatas, sandorių.

 

15 straipsnis. Turtinės teisės, atsirandančios iš intelektinės veiklos rezultatų

1. Valstybinės aukštosios mokyklos valdo, naudoja ir disponuoja turtinėmis teisėmis, atsirandančiomis iš intelektinės veiklos rezultatų (literatūros, mokslo ar meno kūrinių ir pramoninės nuosavybės teisių objektų – išradimų patentų, dizaino, prekių ženklų ir puslaidininkinių gaminių topografijų ir pan.) įgytomis sutartimi arba kita įstatymu nustatyta tvarka.

2. Apie valstybinėje aukštojoje mokykloje sukurtus intelektinės veiklos rezultatus valstybinės aukštosios mokyklos darbuotojai privalo pranešti valstybinei aukštajai mokyklai. Turtines teises į literatūros, mokslo ar meno kūrinius, taip pat pramoninės nuosavybės objektus, sukurtus valstybinės aukštosios mokyklos darbuotojams atliekant darbo funkcijas (mokslines užduotis), valstybinės aukštosios mokyklos įgyvendina teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Ne mažiau kaip 1/3 pajamų, gautų už intelektinės veiklos rezultatų, sukurtų valstybinės aukštosios mokyklos darbuotojams atliekant darbo funkcijas (mokslines užduotis), komercinį panaudojimą turi būti skiriama autoriui (bendraautoriams), jeigu sutartyje nenumatyta kitaip.

4. Valstybinės aukštosios mokyklos, bendradarbiaudamos mokslinių tyrimų ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros srityje su kitomis įstaigomis, įmonėmis ir organizacijomis, intelektinės nuosavybės valdymo, naudojimo ir disponavimo sąlygas nustato sutartimi.  

 

16 straipsnis. Valstybinių aukštųjų mokyklų teisė steigti ir/ar investuoti į juridinius

asmenis         

1. Valstybinės aukštosios mokyklos, naudodamos šio įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje nurodytą turtą, gali savarankiškai priimti sprendimus dėl viešųjų ar privačių juridinių asmenų steigimo ir/ar investavimo į juos, vertybinių popierių įsigijimo iš fizinių ir juridinių asmenų, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nustatytą išimtį.

2. Įgyvendinant šio straipsnio 1 dalyje numatytas valstybinės aukštosios mokyklos teises nėra reikalingas valstybinės valdžios ir valdymo institucijos sutikimas, pritarimas ar kitokia forma duodamas leidimas. 

3. Valstybinės aukštosios mokyklos negali steigti ir investuoti į neribotos civilinės atsakomybės juridinius asmenis.

 

17 straipsnis. Trečiųjų asmenų prievolių užtikrinimas

Valstybinei aukštajai mokyklai draudžiama jos valdomu turtu užtikrinti trečiųjų asmenų prievoles.

 

18 straipsnis. Neatlygintinas turto perleidimas

Šio įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje numatytas turtas negali būti neatlygintinai perduodamas kitų asmenų nuosavybėn.

 

ŠEŠTASIS  SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

1. Šio įstatymo 6 straipsnyje numatyta valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo 2008 metų ataskaita pirmą kartą skelbiama iki 2009 m. gegužės 1 d.

2. Vyriausybė per devynis mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos turi peržiūrėti ir  pakeisti galiojančius įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus bei ilgalaikio materialaus turto uzufrukto sutarties sudarymo tvarką.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos valstybinių aukštųjų mokyklų  turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo

priedas

 

 

 

VALSTYBINĖS AUKŠTOSIOS MOKYKLOS

VALSTYBĖS TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ATASKAITOJE PATEIKIAMA INFORMACIJA

 

1. Valstybinės aukštosios mokyklos, kurios teisinė forma biudžetinė įstaiga, valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ataskaitoje pateikiama informacija:

1.1. trumpi duomenys apie valstybinę aukštąją mokyklą (pavadinimas, kodas juridinių asmenų registre, buveinė, institucijos  darbuotojų ir studentų skaičius, kiti duomenys, kuriuos aukštoji mokykla  mano esant reikalinga pateikti šioje ataskaitoje);

1.2. visi toliau nurodyti duomenys pateikiami nurodant bendrą turto vertę (tūkst. Lt)  ataskaitinių finansinių metų ir praėjusių finansinių metų pabaigoje ir turto būklės pasikeitimą per ataskaitinius finansinius metus, išskiriant kokią turto dalį sudaro turtas, nurodytas šio įstatymo 8 straipsnio 2 ir 3 dalyje, ir kokią – šio įstatymo 8 straipsnio 4 dalyje:

1.2.1. bendra valstybinei aukštajai mokyklai patikėto valstybės turto vertė. Šie duomenys detalizuojami pagal apskaitomo turto rūšis, trumpai apibūdinama šio turto sudėtis ir valstybinės aukštosios mokyklos nuomone reikšmingi įvykiai ar veiksmai, turėję įtakos turto būklės pasikeitimui:

1.2.1.1. nematerialusis turtas;

1.2.1.2. ilgalaikis materialusis turtas:

žemė;

pastatai ir statiniai;

mašinos ir įrengimai;

transporto priemonės;

kita įranga, prietaisai, įrankiai ir įrenginiai;

nebaigta statyba;

kitas ilgalaikis materialusis turtas;

1.2.1.3.finansinis turtas;

1.2.1.4. trumpalaikis materialusis turtas;

1.2.2. duomenys santykine išraiška (procentais) apie turtą, kurio atžvilgiu priimti ir įgyvendinti sprendimai, įvardyti šio įstatymo 10, 11, ir 12 straipsniuose pagal atskiras turto rūšis;

1.2.3. duomenys apie įkeistą turtą;

1.3. duomenys apie tai, ar ataskaitiniais finansiniais metais susidarė aplinkybės, numatytos šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje, ar buvo kreiptasi į Švietimo ir mokslo ministeriją dėl pritarimo sandoriui ir ar toks pritarimas buvo gautas;

1.4. duomenys apie viešuosius juridinius asmenis, kurių dalininkė yra valstybinė aukštoji mokykla, taip pat informacija apie turtą, kuris ataskaitiniais finansiniais metais buvo perduotas tokiems asmenims kaip steigėjo turtinis įnašas, jei ši informacija neatskleista kitoje ataskaitos dalyje;

1.5. kita valstybinės aukštosios mokyklos nuomone reikšminga informacija, susijusi su valstybės turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo.

2. Valstybinės aukštosios mokyklos, valdančios valstybės turtą pagal patikėjimo sutartį, valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ataskaitoje pateikiama ši informacija:

2.1. trumpi duomenys apie valstybinę aukštąją mokyklą, specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros ir turto patikėjimo sutarčių turinį;

2.2. santykinė išraiška (procentais) patikėjimo teise valdomo turto su jos nuosavybės teise valdomu turtu atskirai pagal kiekvieną turto grupę;

2.3. patikėjimo teise valdomo turto būklės pasikeitimas (tūkst. Lt) ataskaitiniais finansiniais metais ir to pasikeitimo priežastys;

2.4. specialistų rengimo ir/arba mokslinių tyrimų, ir/arba eksperimentinės (socialinės) plėtros sutarties sąlygų vykdymas ir kitos patikėjimo sutartyje numatytos ar valstybinės aukštosios mokyklos nuomone reikšmingos aplinkybės.

 

 

____________________