LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS MOKSLO TARYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2007 m. d. Nr.
Vilnius
2 straipsnis.
Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. balandžio 17 d. Nr. IX-1515 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr.39-1768).
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Seimo
2007 m. .............. d. nutarimu Nr. .......
LIETUVOS MOKSLO TARYBOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos mokslo taryba (toliau – Taryba) yra Lietuvos Respublikos Seimo įsteigta valstybės įstaiga.
2. Taryba yra viešasis juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu, taip pat sąskaitų banke. Tarybos adresas: Gedimino pr. 3, LT-01103 Vilnius, Lietuvos Respublika.
3. Taryba ir jos vykdomos programos finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skiriamų mokslui ir studijoms, taip pat iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos programų lėšų.
4. Taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.
II. TARYBOS UŽDAVINIAI, FUNKCIJOS IR TEISĖS
5. Pagrindiniai Tarybos uždaviniai yra:
5.4. skatinti Lietuvos mokslinio potencialo (personalas, jo kvalifikacija, infrastruktūra, tyrimų lygis) kokybinį tobulėjimą ir mokslo prestižo kilimą;
6. Įgyvendindama savo uždavinius, Taryba:
6.1. rengia, teikia ir vertina siūlymus dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų sistemos plėtros strategijos ir dėl mokslinių tyrimų prioritetų, koordinuoja patvirtintų prioritetų įgyvendinimą;
6.2. rengia ir įgyvendina pavyzdinių mokslo centrų plėtros ir finansavimo programas, vertina mokslo ir studijų institucijų mokslinę veiklą ir suteikia Lietuvos pavyzdinio mokslo centro statusą institucijoms ar jų padaliniams;
6.3. nustatyta tvarka rengia ir tvirtina nacionalinių mokslo programų projektus ir vertina jų įgyvendinimo priemones;
6.4. rengia ir įgyvendina tyrėjų gebėjimų ugdymo programas (parama mokslininkams stažuotojams, stipendijos ypač pasižymėjusiems doktorantams, jauniesiems bei pasižymėjusiems mokslininkams, parama mokslininkams, grįžtantiems iš užsienio tęsti mokslinę veiklą Lietuvoje, studentų mokslinės praktikos ir pan.);
6.5. teikia siūlymus ir išvadas Seimui ir Vyriausybei dėl valstybės biudžeto asignavimų, skiriamų mokslui ir studijoms, mokslinių tyrimų finansavimo tvarkos tobulinimo, programinio ir konkursinio finansavimo plėtotės ir skirtų lėšų naudojimo veiksmingumo;
6.6. teikia siūlymus ir išvadas Seimui ir Vyriausybei dėl mokslo ir studijų infrastruktūros objektų funkcionavimo užtikrinimo, mokslo ir studijų institucijų laboratorinės ir eksperimentinės bazės stiprinimo, nacionalinių duomenų bazių plėtotės, dėl naujų institucijų ir infrastruktūros objektų steigimo;
6.7. analizuoja mokslo ir studijų sistemą reglamentuojančius teisės aktus bei jų projektus, tarptautinių sutarčių projektus ir teikia siūlymus dėl jų tobulinimo;
6.9. teikia apibendrintas motyvuotas išvadas dėl mokslo ir studijų institucijų ir mokslininkų siūlymų, kuriuos pagal kompetenciją sprendžia Seimas, Vyriausybė ar ministerijos;
7. Taryba, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir atlikdama jai nustatytas funkcijas, turi teisę pagal kompetenciją:
7.1. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, viešųjų įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, kitų įmonių, įstaigų bei organizacijų informaciją, statistinius duomenis ir dokumentus, kurių reikia Tarybos uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti;
7.2. pasitelkti kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, tarptautinių organizacijų atstovus ir specialistus sprendžiamoms problemoms nagrinėti;
7.3. kviesti nacionalinius ir užsienio ekspertus vertinti mokslo tyrimo darbų programas, projektus, kitus dokumentus arba dirbti Tarybos formuojamose grupėse, komisijose ar komitetuose;
7.5. siūlyti Vyriausybei ir Seimui priimti ar keisti teisės aktus studijų, mokslo ir taikomosios mokslo veiklos klausimais;
8. Seime ir Vyriausybėje svarstant nutarimų ir tarptautinių sutarčių, reglamentuojančių studijų, mokslo ir eksperimentinės plėtros klausimus, projektus, turi būti išklausoma Tarybos įgalioto atstovo nuomonė.
III. Tarybos struktūra
10. Tarybą sudaro:
11. Valdyba yra kolegialus Tarybos valdymo organas, organizuojantis ir koordinuojantis jos darbą. Ją sudaro:
12. Tarybos Humanitarinių ir socialinių mokslų komitetas ir Gamtos ir technikos mokslų komitetas (toliau – komitetai) svarsto atitinkamų mokslo sričių plėtros ir programinio finansavimo klausimus. Komitetų sprendimai, priimti jų kompetencijos, apibrėžtos Tarybos reglamentu, ribose yra galutiniai.
IV. Tarybos SUDARYMAS
14. Tarybos personalinę sudėtį (toliau – Tarybos nariai) švietimo ir mokslo ministro teikimu tvirtina Vyriausybė.
15. Tarybos pirmininko, sekretoriaus ir pirmininko pavaduotojų – komitetų pirmininkų kandidatūras, konsultuodamasis su mokslo organizacijomis – Lietuvos mokslų akademija, Lietuvos universitetų rektorių konferencija, Lietuvos mokslo institutų direktorių konferencija ir Lietuvos mokslininkų sąjunga – parenka švietimo ir mokslo ministras. Bendru ministro ir mokslo organizacijų teikimu Ministro Pirmininko potvarkiu sudaromos dvi mokslininkų grupės: viena – Humanitarinių ir socialinių mokslų komiteto komitetų nariams pasiūlyti, kita – Gamtos ir technikos mokslų komiteto nariams pasiūlyti (toliau – atrankos grupės). Kiekvienoje atrankos grupėje yra trys nariai ir ministro siūlomas komiteto pirmininkas.
16. Atrankos grupės viešai paskelbia kvietimą teikti siūlymus dėl kandidatūrų į Humanitarinių ir socialinių mokslų komiteto ir Gamtos ir technikos mokslų komiteto narius. Siūlymus dėl kandidatų į komitetų narius atrankos grupių nustatytais terminais gali teikti valstybės, mokslo ir studijų institucijos, mokslininkų organizacijos bei mokslininkai (jie gali kelti ir savo kandidatūras). Į komitetų narius gali būti siūlomi nepriekaištingos reputacijos, plačios erudicijos, aktyviai mokslinį darbą dirbantys mokslininkai, turintys mokslo organizavimo, teisės aktų rengimo ir ekspertinio darbo patirties bei išmanantys Lietuvos mokslo, technologijų plėtros, ūkio ir visuomenės gyvenimo klausimus.
17. Atrankos grupės, įvertinusios gautus siūlymus, į kiekvieno komiteto narius išrenka po 20 kandidatų. Iš jų švietimo ir mokslo ministras, konsultuodamasis su mokslo organizacijomis, pasiūlo 10 kiekvieno komiteto narių. Kiti kandidatai siūlomi skirti komitetų nariais nutrūkus paskirtųjų narių kadencijai.
18. Gavęs atrankos komitetų siūlymus švietimo ir mokslo ministras mokslinei visuomenei suteikia galimybę per dvi savaites pareikšti pastabų dėl komitetų sudėties. Apsvarstęs gautus pareiškimus dėl pasiūlytų kandidatų, ministras teikia tvirtinti Vyriausybei personalinę Tarybos sudėtį.
19. Tarybos pirmininko, jo pavaduotojų ir sekretoriaus kadencija – penkeri metai. Jie gali eiti šias pareigas ne ilgiau kaip dvi kadencijas. Kitų valdybos narių kadencija sutampa su jų pareigų atstovaujamose institucijose kadencija.
20. Kasmet tą dieną, kai buvo paskirti, ilgiausiai Taryboje dirbę du Humanitarinių ir socialinių mokslų komiteto ir du Gamtos ir technikos mokslų komiteto nariai atleidžiami. Jei narių, kurie turi būti atleidžiami, yra daugiau (buvo paskirti komitetų nariais tą pačią dieną), atleidžiamus narius pasiūlo komitetas. Į atleidžiamų narių vietas švietimo ir mokslo ministras teikia skirti kitus atrankos grupių pasiūlytus asmenis.
V. Tarybos darbo organizavimas
22. Tarybos darbui vadovauja ir jai atstovauja Tarybos pirmininkas. Įgaliojimus atstovauti Tarybai konkrečiais klausimais Tarybos pirmininkas gali suteikti kitam Tarybos nariui. Tarybos pirmininko nesant, jo pareigas eina vienas iš jo pavaduotojų.
23. Tarybos pirmininkas veikia Tarybos vardu ir atsako už Tarybos veiklą ir jai įstatymų, poįstatyminių teisės aktų ir šių nuostatų priskirtų uždavinių įgyvendinimą. Jis atskaitingas Seimui ir Vyriausybei.
24. Tarybos pirmininko pavaduotojai ir sekretorius yra atskaitingi Tarybos pirmininkui. Pirmininko pavaduotojai atsakingi už komitetų, kuriems jie vadovauja, veiklą.
25. Taryba dirba pagal šiuos nuostatus ir valdybos patvirtintą reglamentą. Tarybos veiklą reglamento nustatyta tvarka organizuoja Tarybos sekretorius.
26. Plenariniai Tarybos posėdžiai paprastai kviečiami kartą per ketvirtį. Valdybai nutarus gali būti kviečiamas neeilinis Tarybos posėdis.
27. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė valdybos narių ir ne mažiau kaip pusė kiekvieno komiteto narių. Tarybos nutarimai priimami bendru sutarimu.
28. Tarybos plenariniai posėdžiai yra atviri, juose gali dalyvauti mokslo ir studijų institucijų, jų tarybų ir senatų vadovai, ministerijų, visuomeninių organizacijų atstovai, mokslininkai.
29 Taryba plenariniuose posėdžiuose:
29.1. svarsto siūlymus ir išvadas, teikiamas Lietuvos Respublikos Seimui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei;
29.2. svarsto siūlymus ir išvadas dėl mokslo politikos krypčių ir jos įgyvendinimo priemonių, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros prioritetų, tikslinio ir programinio konkursinio finansavimo plėtotės;
29.3. tvirtina komitetų siūlymus dėl mokslo ir studijų institucijų mokslinės veiklos vertinimo kriterijų ir tvarkos;
29.4. tvirtina komitetų siūlymus dėl Lietuvos pavyzdinio mokslo centro statuso suteikimo mokslo ir studijų institucijoms ar jų padaliniams ir dėl jų finansavimo;
29.5. svarsto komitetų išvadas dėl nacionalinių mokslo programų tematikos ir įgyvendinimo priežiūros, teikia siūlymus rekomendacijoms įgyvendinti ir tvirtina nacionalines mokslo programas;
29.6. tvirtina komitetams ir jų įgyvendinamoms programoms skiriamas lėšas ir jų naudojimo prioritetus;
29.7. svarsto išvados ir siūlymai dėl mokslo ir studijų institucijų mokslinės veiklos rezultatų, jų vertinimo, veiksmingumo ir atitikimo valstybės reikmes;
VI. Valdybos darbo organizavimas
30. Valdybos posėdžiai paprastai kviečiami kartą per mėnesį. Neeilinis komiteto posėdis gali būti sušauktas, jei to reikalauja ne mažiau kaip 1/3 valdybos narių arba Tarybos pirmininkas. Valdybos posėdžiuose be balso teisės gali dalyvauti Tarybos administracijos vadovas. Valdybos nutarimai priimami bendru sutarimu.
31. Valdyba:
31.1. rengia Tarybai skirtų asignavimus paskirstymo komitetams ir jų įgyvendinamoms programoms projektus;
31.2. teikia Tarybai išvadas dėl nacionalinių mokslo programų rengimo, tematikos, tvirtinimo ir įgyvendinimo ir dėl šių programų valdymo grupių personalinės sudėties;
31.4. rengia siūlymus dėl ekspertų, kviečiamų vertinti programų projektus ir prašymus finansavimui skirti, kvalifikacinių reikalavimų ir skyrimo tvarkos;
31.5. tvirtina Tarybos darbo reglamentą ir mokslininkų profesinės ir akademinės etikos klausimų nagrinėjimo tvarkos aprašus;
31.6. tvirtina Tarybai teikiamų prašymų skirti finansavimą priėmimo, nagrinėjimo, tvirtinimo, ataskaitų teikimo ir jų vertinimo tvarkos aprašus;
VII. komitetų darbo organizavimas
32. Komitetų posėdžiai kviečiami paprastai kartą per mėnesį. Neeilinis komiteto posėdis gali būti sušauktas, jei to reikalauja ne mažiau kaip 1/3 komiteto narių arba komiteto pirmininkas.
33. Nutarimai priimami, jei jiems pritaria daugiau kaip pusė komiteto narių. Komitetų posėdžiuose be balsavimo teisės gali dalyvauti Tarybos pirmininkas ir direktorius.
34. Komitetai:
34.1. apibendrina komiteto kompetencijos mokslų sričių ir krypčių mokslinių tyrimų rezultatus, vertina jų veiksmingumą bei atitikimą valstybės reikmes ir rengia siūlymus dėl tyrimų plėtotės;
34.2. svarsto ir tvirtina savo mokslo sričių mokslo ir studijų institucijų (jų padalinių) mokslinės veiklos rezultatų vertinimo kriterijus, skiria ekspertų komisijas institucijoms vertinti ir tvirtina vertinimo rezultatus;
34.3. rengia ir teikia Tarybai siūlymus dėl Lietuvos pavyzdinio mokslo centro statuso pripažinimo mokslo ir studijų institucijoms ar jų padaliniams ir dėl šių centrų finansavimo;
34.4. rengia ir teikia valdybai siūlymus dėl nacionalinių mokslo programų tematikos, jų rengimo, valdymo ir priežiūros grupių personalinės sudėties, jų darbo rezultatų ir rekomendacijų;
34.5. sudaro specialistų grupes rengti studijas, skirtas tam tikroms mokslo ir studijų sistemos problemoms analizuoti ir siūlymams dėl jų parengti, ir priima jų parengtus projektus;
VIII. Tarybos ADMINISTRACIJA
35. Tarybos administracija yra viešojo administravimo institucija, atliekanti Tarybos organizacinį, informacinį ir parengiamąjį darbą. Jos struktūrą ir etatų sąrašą tvirtina valdyba. Tarybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, etatų skaičių nustato Vyriausybė
36. Tarybos administracijai vadovauja direktorius, kurį viešojo konkurso tvarka skiria valdyba. Jis yra pavaldus ir atskaitingas Tarybos pirmininkui. Direktoriaus laikinai nesant, jo funkcijas atlieka direktoriaus pavaduotojas, kurį į pareigas, valdybai pritarus, skiria direktorius.
37. Direktoriaus paskirti administracijos darbuotojai rengia medžiagą, organizuoja ir protokoluoja Tarybos, valdybos ir komitetų posėdžiams ir tvarko jų dokumentaciją.
38. Tarybos ir valdybos posėdžių protokolus ir nutarimus pasirašo Tarybos pirmininkas ir sekretorius, komitetų posėdžių protokolus ir nutarimus – komiteto pirmininkas ir posėdžio sekretorius, kuris kiekvieno posėdžio pradžioje bendru sutarimu skiriamas iš posėdyje dalyvaujančių narių.
39. Direktorius:
39.1. veikia Tarybos administracijos vardu, yra atsakingas už Tarybos personalo veiklą, Tarybai pavestų uždavinių įgyvendinimą bei funkcijų atlikimą ir Tarybos, valdybos bei jos komitetų nutarimų įgyvendinimą;
39.2. užtikrina, kad Tarybos veikloje būtų laikomasi Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, kad būtų vykdomi Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, švietimo ir mokslo ministro įsakymai ir kiti teisės aktai;
39.4. vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teisės aktais, tvirtina administracijos darbuotojų pareigybių sąrašus, pareigines instrukcijas, skiria eiti pareigas ir atleidžia iš pareigų darbuotojus, sudaro su jais darbo sutartis, nustato jų darbo užmokestį, priedus ir priemokas, skiria jiems nuobaudas ir juos skatina;
39.5. vadovaudamasis Tarybos reglamentu, valdybos ir komitetų nutarimais, sudaro sutartis su Tarybos nariais, ekspertais, projektų, studijų ir kitų dokumentų projektų rengimo grupių nariais ir kitais Lietuvos Respublikos bei užsienio valstybių fiziniais ir juridiniais asmenimis, kurių paslaugų reikia Tarybos funkcijoms atlikti;
39.8. organizuoja Tarybos finansinės veiklos auditą, teikia Finansų ministerijai jos nustatyta tvarka lėšų naudojimo apyskaitas;
39.9. atsako už Tarybos kaip asignavimų valdytojos lėšų naudojimą pagal patvirtintas programas ir sąmatas;
IX. Tarybos lėšų šaltiniai, lėšų naudojimas ir finansinės veiklos kontrolė
40. Tarybos lėšas sudaro Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai, skirti Tarybos vykdomoms programoms finansuoti ir Tarybos veiklai administruoti (Tarybos narių, ekspertų, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbui apmokėti, studijų ir dokumentų projektų rengimo, leidybos ir kitoms Tarybos veiklos metinėms išlaidoms padengti, materialinei bazei atnaujinti ir plėtoti). Taryba taip pat disponuoja Europos Sąjungos struktūrinės paramos, skirtos mokslinių tyrimų sistemos žmonių išteklių plėtros ir tyrėjų gebėjimų ugdymo programoms, lėšomis. Ji gali dalyvauti ir kitų fondų finansuojamose programose ir gauti lėšų jų vykdymui, taip pat lėšų valstybės institucijų ir ministerijų pavedimams vykdyti.
41. Tarybos administracija finansinę veiklą ir buhalterinę apskaitą organizuoja ir atskaitomybę tvarko vadovaudamasi teisės aktų reikalavimais.
42. Tarybos pirmininkui, jo pavaduotojams ir sekretoriui mokamas atlyginimas, nustatytas Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymu pagal specialius įstatymus paskirtų valstybinių (nuolatinių) komisijų ir tarybų vadovams ir nariams. Jie gali dirbti mokslo ir studijų institucijose ir gauti atlyginimą už mokslinį ar pedagoginį darbą, taip pat honorarus.
X. TARYBOS ATSAKOMYBĖ IR ATSKAITOMYBĖ
45. Taryba yra atskaitinga Lietuvos Respublikos Seimui ir Vyriausybei. Tarybos pirmininkas kasmet pateikia Seimui ir Vyriausybei metinę Tarybos veiklos ataskaitą.
46. Taryba atsakinga už ekspertizei valstybės institucijų pateiktų teisės aktų ir kitų dokumentų projektų laiku parengtas argumentuotas išvadas ir rekomendacijas.
XI. baigiamosios nuostatos
48. Taryba gali būti likviduota, reorganizuota arba pertvarkyta steigėjo sprendimu, laikantis teisės aktų nustatytos tvarkos.