Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

Į S T A T Y M A S

 

2004 m.                       Nr.

Vilnius

 

(Žin., 1991, Nr. 17-447; 1992, Nr. 13-350; 1994, Nr. 39-702, Nr. 88-1666, Nr. 96-1874; 1995, Nr. 36-889, Nr. 59-1481, Nr. 89-1987; 1996, Nr. 53-1250, Nr. 57-1341, Nr. 98-2232; 1997, Nr. 67-1651; Nr. 67-1665; 1998, Nr. 114- 3191, Nr. 115-3242; 1999, Nr. 32-900, Nr. 50-1599, Nr. 88-2583, Nr. 99-2844; 2000,

Nr. 28-763, Nr. 56-1652,  Nr. 58-1714, Nr. 111-3577; 2001, Nr. 91-3189, Nr. 103-3657; 2002, Nr. 52-1983, Nr. 73-3095, Nr. 123-5509, Nr. 123-5521, Nr. 123-5535, Nr. 124-5621; 2003, Nr. 42-1913, Nr. 91-4107, Nr.101- 4535, Nr. 113-5056)

 

1 straipsnis.    Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą ir jį išdėstyti taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINIO DRAUDIMO

Į S T A T Y M A S

 

2004 m.                       Nr.

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BendrOSIOS nuostatOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos socialinio draudimo santykių pagrindus: socialinio draudimo rūšis, socialiniu draudimu draudžiamų asmenų kategorijas, socialinio draudimo valdymo sistemos principus bei struktūrą, jos subjektų teises, pareigas ir atsakomybę.

2. Šiuo įstatymu įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai nurodyti šio įstatymo priede.

 

2 straipsnis. Pagrindinės sąvokos

1. Apdraustieji asmenys – fiziniai asmenys, kurie šiame įstatyme nustatyta tvarka socialinio draudimo įmokas moka patys ir (arba) už juos šias įmokas moka draudėjai.

2. Draudžiamosios pajamos – visos asmens pajamos, nuo kurių šiame įstatyme nustatyta tvarka priskaičiuotos ir privalo būti įmokėtos socialinio draudimo įmokos, taip pat ligos, motinystės, motinystės (tėvystės), ligos dėl nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo pašalpos bei nedarbo socialinio draudimo išmokos.

3. Draudėjai – visi juridiniai asmenys bei jų filialai ir atstovybės, taip pat fiziniai asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka privalo mokėti socialinio draudimo įmokas.

4. Draudiminis įvykis – juridinis faktas dėl kurio atsiranda teisė į socialinio draudimo išmoką įstatymų nustatyta tvarka.

5. Kaupiamoji pensijų įmoka – socialinio pensijų draudimo įmokos dalis,  kuri kaupiama pagal Pensijų kaupimo įstatymą.

6. Pensijų išmokos – išmokos, nustatytos Pensijų kaupimo įstatyme, mokamos iš pensijų fonde asmens sukaupto pensijų turto.

7. Pensijų kaupimo bendrovės – pensijų fondų valdymo įmonė ar gyvybės draudimo įmonė, turinti priežiūros institucijos išduotą leidimą ar licenciją Lietuvos Respublikos teritorijoje verstis Pensijų kaupimo įstatyme nustatyta pensijų kaupimo veikla.

8. Savarankiškai dirbantys asmenys – individualių įmonių savininkai; tikrųjų ūkinių bendrijų ir komanditinių ūkinių bendrijų tikrieji nariai; asmenys, besiverčiantys individualia veikla, kaip ji apibrėžta Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme (advokatai, advokatų padėjėjai, notarai, antstoliai, verslo liudijimus turintys asmenys ir kiti asmenys).

9. Socialinio draudimo išmokos – įstatymų nustatytos socialinio draudimo išmokos, į kurias, įvykus draudiminiam įvykiui, įgyja teisę apdraustieji ir kiti įstatymų nustatyti fiziniai asmenys.

10. Socialinio draudimo įmokos - apdraustųjų asmenų ir (arba) jų draudėjų mokamos įstatymų nustatyto dydžio įmokos.

11. Valstybinis socialinio draudimo fondas (toliau – Fondas) – šio įstatymo nustatyta tvarka valdomi centralizuoti tiksliniai finansiniai ir materialiniai ištekliai, kurie yra apskaitomi nuo valstybės ir savivaldybių biudžetų atskirtame Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžete ir yra naudojami socialiniam pensijų, ligos ir motinystės, nedarbo, sveikatos bei nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų draudimui finansuoti, valdyti ir administruoti.

12. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos (toliau – Fondo įstaigos) –Valstybinio socialinio draudimo fondo centrinė administracija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo centrinė administracija), Valstybinio socialinio draudimo fondo teritorinės tarnybos (toliau – Fondo teritorinės tarnybos) ir kitos Fondo įstaigos, susijusios su Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimu. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos yra valstybės įstaigos.

13. Socialinio draudimo stažas – laikotarpis, per kurį asmuo pats moka arba už jį mokamos socialinio draudimo įmokos, taip pat ligos, motinystės, motinystės (tėvystės), ligos dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar profesinių ligų pašalpų bei nedarbo draudimo išmokų gavimo laikotarpis.

14. Socialinis draudimas – socialinės apsaugos sistemos dalis, kurios priemonėmis visiškai ar iš dalies kompensuojamos apdraustiesiems asmenims ir įstatymų nustatytais atvejais jų šeimų nariams dėl draudiminių įvykių prarastos darbo pajamos arba padengiamos papildomos išlaidos.

 

3 straipsnis. Socialinio draudimo rūšys

Šis įstatymas taikomas tokioms socialinio draudimo rūšims:

1) socialiniam pensijų draudimui, kuriuo draudžiama pagrindinei ar pagrindinei ir papildomai pensijos dalims, numatytoms Valstybinių socialinio draudimo pensijų  įstatyme ir/ar pensijų išmokoms, numatytoms Pensijų kaupimo įstatyme;

2) ligos ir motinystės socialiniam draudimui, kai draudžiama ligos ir motinystės, motinystės (tėvystės) išmokoms, numatytoms Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme;

3) nedarbo socialiniam draudimui, kai draudžiama išmokoms, numatytoms Nedarbo socialinio draudimo įstatyme;

4) nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniam draudimui, kai draudžiama išmokoms, numatytoms Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatyme;

5) sveikatos draudimui, kai draudėjas nuo darbo užmokesčio draudžia sveikatos priežiūros paslaugoms ir kompensacijoms, numatytoms Sveikatos draudimo įstatyme.

 

4 straipsnis. Asmenys, draudžiami socialiniu draudimu pagal socialinio draudimo rūšis

1. Šio įstatymo 3 straipsnyje nustatytomis socialinio draudimo rūšimis privalomai draudžiami:

1) asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis įmonėse, įstaigose, organizacijose, kituose padaliniuose bei organizacinėse struktūrose ar pas fizinius asmenis, kandidatai į notarus (asesoriai), o taip pat darbo užmokestį gaunantys asmenys ir einantys narystės pagrindu renkamąsias pareigas renkamose organizacijose, Vyriausiosios rinkimų komisijos skiriami į apygardų, miestų, rajonų rinkimų ir referendumo komisijas asmenys;

2) Valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatyme ir Valstybės tarnybos įstatyme nurodyti valstybės politikai, teisėjai, valstybės pareigūnai, valstybės tarnautojai (išskyrus valstybės tarnautojus, nurodytus šio straipsnio 2 dalyje), o taip pat gaunantys darbo užmokestį Seimo, Seimo Pirmininko, Respublikos Prezidento ar Ministro Pirmininko skiriami į pareigas asmenys.

2. Šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose nustatytomis socialinio draudimo rūšimis privalomai draudžiami:

1) vidaus tarnybos sistemos pareigūnai, Valstybės saugumo departamento sistemos, Specialiųjų tyrimų tarnybos ir Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos bei jam pavaldžių įstaigų ir įmonių pareigūnai;

2) krašto apsaugos sistemos profesinės karo tarnybos kariai;

3) nesukakę senatvės pensijos amžiaus nedirbantys valstybės tarnautojų ir profesinės karo tarnybos karių sutuoktiniai - tuo laikotarpiu, kai jie gyvena užsienyje kartu su valstybės tarnautoju ar profesinės karo tarnybos kariu, dirbančiu ar atliekančiu karo tarnybą Lietuvos Respublikos diplomatinėje atstovybėje, konsulinėje įstaigoje, Lietuvos Respublikos atstovybėje prie tarptautinės organizacijos, NATO štabe, kitoje tarptautinėje organizacijoje bei karinėje mokymo įstaigoje;

4) privalomosios pradinės karo tarnybos ir alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos kariai.

3. Savarankiškai dirbantys asmenys, išskyrus tuos, kurie verčiasi individualia veikla turėdami verslo liudijimus, privalomai draudžiami tik socialiniu pensijų draudimu pagrindinei ir papildomai pensijos dalims. Šie asmenys papildomai pensijos daliai privalomai draudžiami tuo atveju, jeigu jų pajamų metinė suma, apskaičiuota iš apmokestinamojo pelno, apskaičiuoto pagal Pelno mokesčio įstatymą, atėmus mokestinių metų pelno mokesčio sumą, arba pajamų metinė suma, apskaičiuota iš apmokestinamųjų pajamų, apskaičiuotų pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą, atėmus mokestinių metų pajamų mokesčio sumą, yra lygi arba didesnė už 12 minimalių mėnesinių algų sumą. Tuo atveju, kai šioje dalyje įvardyti asmenys draudžiami socialiniu pensijų draudimu papildomai pensijos daliai, jie gali draustis pensijų išmokoms, numatytoms Pensijų kaupimo įstatyme.

4. Socialiniu pensijų draudimu tik pagrindinei pensijos daliai privalomai draudžiami:

1) asmenys, kurie vykdo individualią veiklą turėdami verslo liudijimą;

2) šeimos pasirinkimu motina (įmotė), tėvas (įtėvis), faktiškai auginantis vaiką, arba vaiko globėjas, auginantys vaiką iki trejų metų;

3) tradicinių ir kitų valstybės pripažintų religinių bendruomenių ir bendrijų dvasininkai ir tik vienuolyne dirbantys vienuoliai;

4) nesukakęs senatvės pensijos amžiaus vienas iš visiškos negalios invalido tėvų (įtėvių) arba asmuo, nustatyta tvarka pripažintas visiškos negalios invalido globėju arba rūpintoju, slaugantis namuose visiškos negalios invalidą.

5. Tik nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniu draudimu privalomai draudžiami gaunantys darbo užmokestį:

1) profesinių mokyklų moksleiviai, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų studentai bei asmenys, teritorinių darbo biržų siųsti persikvalifikuoti, jų profesinio mokymo (praktikos) įstaigoje ar įmonėje metu;

2) asmenys, esantys socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigose, –  jų darbo laiku;

3) nuteistieji laisvės atėmimu – jų darbo laiku.

6. Lietuvos Respublikos ar Europos Sąjungos valstybės narės nuolatiniai gyventojai ne jaunesni kaip 16 metų gali savanoriškai draustis socialiniu pensijų draudimu pagrindinei ar pagrindinei ir papildomai pensijos daliai bei ligos ir motinystės socialiniu draudimu ligos ir motinystės pašalpoms tuo laiku, kai jie nėra privalomai draudžiami šiomis socialinio draudimo rūšimis, arba įstatymų nustatyta tvarka privalomai draudžiami (draudžiasi) socialiniu pensijų draudimu tik pagrindinei pensijos daliai. Socialinio draudimo įmokų mokėjimo ir sutarčių sudarymo tvarką šiais atvejais nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

Socialinio draudimo įmokos ir išmokos

 

5 straipsnis.    Socialinio draudimo įmokų mokėjimo prievolė ir socialinio draudimo

įmokų tarifai

1. Asmenų, įvardintų šio įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse, socialinio draudimo įmokas privalo mokėti apdraustieji ir draudėjai.

2. Asmenys, įvardinti 4 straipsnio 4 dalies 1 punkte už save socialinio draudimo įmokas moka patys, o asmenys, įvardinti 4 straipsnio 3 dalyje, socialinio draudimo įmokas moka patys arba jų draudėjai.

3. Asmenys, įvardinti šio įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 2-4 punktuose pagrindinei valstybinės socialinio draudimo pensijos daliai draudžiami valstybės lėšomis. Asmenys įvardinti 4 straipsnio 4 dalies 2 ir 4 punktuose draudžiami valstybės lėšomis tik tuo atveju, jeigu jie tuo laikotarpiu neturi draudžiamųjų pajamų ir ji (jis) neturi prievolės draustis pensijų socialiniu draudimu pagrindinei pensijos daliai. Asmenys, įvardinti šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte, privalomai draudžiami nuo 0,5 pareiginės valstybės tarnautojo ar profesinės karo tarnybos kario  pareiginės algos. Asmenys, įvardinti šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte draudžiami valstybės lėšomis pagrindinei ir papildomai valstybinės socialinio draudimo pensijos dalims nuo Vyriausybės patvirtintos minimalios mėnesinės algos.

4. Asmenys, turintys meno kūrėjo statusą ir užsiimantys individualia veikla, kai jų pajamų metinė suma, apskaičiuota pagal šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatytą tvarką, yra mažesnė už 12 minimalių mėnesinių algų, Vyriausybės nustatyta tvarka turi teisę mokėti dalį socialinio draudimo įmokos valstybinei socialinio draudimo pagrindinei pensijos daliai. Kita Fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatyta socialinio draudimo įmokos dalis valstybinei socialinio draudimo pagrindinei pensijos daliai dengiama valstybės lėšomis. Šios socialinio draudimo įmokos mokamos minėtųjų asmenų ir Biudžeto sandaros įstatyme nurodytų valstybės biudžeto asignavimų valdytojų.

5. Asmenų, įvardintų šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje, socialinio draudimo įmokas privalo mokėti draudėjai.

6. Socialinio draudimo įmokų tarifai bei jų dydžiai (jų dalys) atskiroms socialinio draudimo rūšims tvirtinami Fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme.

7. Apdraustųjų asmenų, dalyvaujančių kaupiamajame pensijų draudime, socialinio pensijų draudimo įmokų tarifas pagal Pensijų sistemos reformos įstatymą nustatomas atitinkamų metų Fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme.

 

6 straipsnis. Socialinio draudimo stažo nustatymas

1. Socialinio draudimo stažas nustatomas pagal priskaičiuotas socialinio draudimo įmokas į Fondą bei ligos, motinystės, motinystės (tėvystės), ligos dėl nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo pašalpų bei nedarbo socialinio draudimo išmokų iš Fondo gavimo laikotarpius. Savarankiškai dirbančių asmenų socialinio draudimo stažas nustatomas pagal faktiškai sumokėtas socialinio draudimo įmokas.

2. Socialinio draudimo stažą atskiroms socialinio draudimo išmokoms gauti nustato atitinkamas socialinio draudimo rūšis reglamentuojantys įstatymai.

 

7 straipsnis. Pajamos, nuo kurių skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos

1. Apdraustųjų asmenų, išvardintų šio įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse, socialinio draudimo įmokos skaičiuojamos nuo kiekvienam apdraustajam asmeniui apskaičiuotos darbo užmokesčio sumos, su darbo santykiais susijusių kompensacinio ar skatinamojo  pobūdžio išmokų, nustatytų teisės aktuose ir kolektyvinėse sutartyse, nepriklausomai nuo mokėjimo šaltinių, įskaitant:

1) darbuotojui apskaičiuoto pagrindinio darbo užmokesčio ir visų papildomų uždarbių, nustatytų Darbo kodekse ir kituose teisės aktuose, bet kokiu būdu darbdavio apskaičiuojamų darbuotojui už jo atliktą darbą;

2) valstybės tarnautojui apskaičiuojamo darbo užmokesčio, kurį sudaro pareiginė alga, priedai, priemokos, nustatyti Valstybės tarnybos įstatyme bei teisės aktuose, reglamentuojančiuose šių išmokų mokėjimą;

3) Valstybės politikui, teisėjui ar valstybės pareigūnui apskaičiuoto darbo užmokesčio, nustatyto Valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatyme;

4) priedų ir išeitinių išmokų, apskaičiuojamų 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytiems asmenims;

5) apskaičiuotų kompensacijų už kasmetines, tikslines atostogas (išskyrus nėštumo ir gimdymo atostogas bei atostogas vaikui prižiūrėti, kol jam sueis treji metai), apskaičiuotų piniginių kompensacijų už nepanaudotas atostogas ar už prastovos laiką;

6) premijų, pašalpų ir kitų išmokų (išskyrus šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytų išmokų).

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje išvardintų asmenų socialinio draudimo įmokos papildomai pensijos daliai skaičiuojamos nuo jų pasirinktos socialiniam draudimui deklaruojamų pajamų metinės sumos, kuri negali būti mažesnė negu 12 minimalių mėnesinių algų per kalendorinius metus.

 

8 straipsnis. Pajamos ir atvejai, kada socialinio draudimo įmokos neskaičiuojamos

1. Socialinio draudimo įmokos neskaičiuojamos nuo:

1) pašalpos, kurią apdraustajam asmeniui išmoka darbdavys, mirus šio apdraustojo asmens sutuoktiniui, vaikams (įvaikiams), tėvams (įtėviams), taip pat stichinių nelaimių, gaisrų ir sprogimų atvejais, sumos ne didesnės kaip 5 minimalios mėnesinės algos;

2) pašalpos, kurią, apdraustajam asmeniui mirus, darbdavys išmoka jo sutuoktiniui arba vaikams (įvaikiams), arba tėvams (įtėviams);

3) išmokų už buto nuomą, elektros, šiluminę energiją, karštą ir šaltą vandenį, komunalines ir ryšių paslaugas, asmeninio transporto naudojimą, darbuotojų maitinimą ir išmokų, skirtų kompensuoti išlaidas  darbuotojams, kurių darbas atliekamas kelionėje, lauko sąlygomis, susijęs su važiavimu arba yra kilnojamojo pobūdžio, mokamų Lietuvos Respublikos Seimo ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto dydžio ir nustatytais atvejais;

4) išmokų, skirtų komandiruočių išlaidoms atlyginti, neapmokestinamų gyventojų pajamų mokesčiu, bei komandiruočių išlaidų už asmenis, vykstančius į užsienį tarnybiniais reikalais, kai apmokamas tik vykimas ir grįžimas (iš jų vizos įforminimas, draudimas ligos atveju ir kitos būtinosios išlaidos, susijusios su valstybių sienų kirtimu), mokamų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto dydžio ir nustatytais atvejais;

5) įstatymais nustatytų išmokų turtinei žalai dėl suluošinimo, kitokio sveikatos pakenkimo arba maitintojo mirties atlyginti;

6) įmonių, įstaigų, organizacijų mokamų sumų už darbuotojų mokymą, kvalifikacijos tobulinimą, perkvalifikavimą seminaruose, kursuose, mokymo įstaigose;

7) ligos pašalpų, mokamų iš darbdavio lėšų už  pirmąsias  dvi ligos dienas;

8) delspinigių už pavėluotą išmokų, susijusių su darbo santykiais, mokėjimą;

9) įmokų, darbdavių mokamų draudimo bendrovei už darbuotojų papildomą nelaimingų atsitikimų ar civilinės atsakomybės draudimą;

10) autorinio atlyginimo pagal autorinę sutartį, sudarytą raštu, ir autorinio atlyginimo pagal rašytinę autorinę sutartį dėl kūrinio paskelbimo periodiniuose leidiniuose;

11) draudėjo lėšų, sumokėtų už darbuotojų skiepijimą nuo infekcinių ligų ir privalomą profilaktinį darbuotojų sveikatos patikrinimą;

12) teismų priteistos ir išieškotos sumos turtinei ir neturtinei žalai atlyginti;

13) mokymo įstaigų studentų, taip pat doktorantų, rezidentų ir moksleivių stipendijų, pašalpų ir kompensacijų, skirtų atlyginti kelionės ir mokslo studijų užsienyje išlaidas, kurioms mokėti naudojamos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų lėšos, Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių įstatymų nustatyta tvarka įsteigtų pelno nesiekiančių vienetų lėšos,  jeigu stipendijos gavėjas nėra stipendiją mokančio vieneto dalyvis ar darbuotojas ir jeigu tokia stipendija nėra susijusi su stipendijos gavėjo šiems vienetams atliktais arba numatomais atlikti darbais, suteiktomis arba numatomomis suteikti paslaugomis;

14) kompensacijų, mokamų  priimant arba perkeliant į kitoje vietovėje esantį darbą;

15) kompensacijų už darbuotojams priklausančių įrankių, darbo drabužių nusidėvėjimą;

16) kompensacijų, mokamų valstybės tarnautojų sutuoktinių ir vaikų (įvaikių), išvykusiems į užsienį kartu su paskirtais valstybės tarnautojais, išlaikymui;

17) su darbu užsienyje susijusių išlaidų kompensacijų, mokamų atstovybės darbuotojams, kurie yra atstovybės diplomatinio personalo ar administracinio techninio personalo nariai;

18) kompensacijų ir kitokių išmokų, gautų iš Europos Sąjungos ir tarptautinių organizacijų, kai dirbama perkėlus į Europos Sąjungos ir tarptautinių organizacijų institucijas, taip pat darbo užmokesčio, gauto iš Europos Sąjungos ir tarptautinių organizacijų, kai dirbama perkėlus į Europos Sąjungos ir tarptautinių organizacijų institucijas, jei nuo jo skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos pagal teisės aktus, kuriais vadovaujantis institucijos moka darbo užmokestį.

2. Asmenys, išvardyti šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje, socialinio draudimo įmokų gali nemokėti (tas laikotarpis bus neįskaitytas į socialinio draudimo stažą) tik tuo atveju, kai šių asmenų pajamų metinė suma, apskaičiuota iš apmokestinamojo pelno (pajamų), apskaičiuoto pagal Pelno mokesčio įstatymą (Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą), atėmus mokestinių metų pelno (pajamų) mokesčio sumą, yra mažesnė už 12 minimalių mėnesinių algų sumą ir šie asmenys:

1) gauna valstybinę socialinio draudimo senatvės, I ar II grupės invalidumo pensiją, paskirtą pagal Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymą;

2) gauna šalpos pensiją ar kompensaciją, išskyrus šalpos našlaičių pensiją, paskirtą pagal Valstybinių šalpos išmokų įstatymą;

3) gauna su socialinio draudimo santykiais susijusią (socialinio draudimo) senatvės ar invalidumo pensiją iš Europos Sąjungos valstybės narės, o taip pat iš šalies, su kuria Lietuvos Respublika yra sudariusi tarptautinę sutartį dėl socialinės apsaugos taikymo;

4) yra laisvės atėmimo vietose arba jiems Baudžiamojo kodekso nustatyta tvarka teismo nuosprendžiu yra paskirtos priverčiamosios stacionarinio stebėjimo medicinos priemonės ar auklėjamojo poveikio priemonės specializuotose psichikos sveikatos priežiūros įstaigose;

5) yra įregistravę likviduojamos individualios įmonės ar ūkinės bendrijos statusą Juridinių asmenų registre, o visi individualios įmonės ar  ūkinės bendrijos darbuotojai atleisti iš darbo;

6) privalomai draudžiami socialiniu draudimu pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

7) turi būtinąjį socialinio draudimo stažą valstybinei socialinio draudimo senatvės pensijai gauti pagal Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymą.

3. Asmenys, išvardyti šio įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 1 punkte, draudimo įmokų gali nemokėti (tas laikotarpis bus neįskaitytas į draudimo stažą) šio straipsnio 2 dalies 1-4 ir 6, 7 punktuose numatytais atvejais, taip pat kai jie yra sukakę senatvės pensijos amžių pagal Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymą.

 

9 straipsnis. Socialinio draudimo įmokų mokėjimas

1. Draudėjo ir apdraustojo asmens socialinio draudimo įmokas į Fondą apskaičiuoja, išskaito ir moka draudėjas nuo tos dienos, kurią apdraustasis asmuo pradeda dirbti, neatsižvelgdamas į draudėjo įregistravimo teritorinėje mokesčių inspekcijoje datą. Už asmenis, išvardintus šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkte, socialinio draudimo įmokas sumoka valstybės institucija, siunčianti valstybės tarnautoją ar profesinės karo tarnybos karį dirbti ar atlikti karo tarnybą Lietuvos Respublikos diplomatinėje atstovybėje, konsulinėje įstaigoje, Lietuvos Respublikos atstovybėje prie tarptautinės organizacijos. Socialinio draudimo įmokos mokamos iš valstybės institucijoms patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų.

2. Apskaičiuotas socialinio draudimo įmokas draudėjas sumoka ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 dienos, išskyrus šiame įstatyme nustatytus atvejus. Įstaigos ir organizacijos, visiškai  išlaikomos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų, apskaičiuotas socialinio draudimo įmokas turi sumokėti tą dieną, kurią iš Lietuvos Respublikos kredito įstaigų gauna lėšas praėjusio mėnesio darbo užmokesčiui mokėti, bet ne vėliau kaip iki kito mėnesio 15 dienos.

3. Žemės ūkio bendrovės, žemės ūkio kooperatyvai ir ūkininkai už samdomus darbuotojus socialinio draudimo įmokas į Fondą gali sumokėti iš anksto draudėjo ir Fondo teritorinės tarnybos pasirašytose sutartyse nustatytu laiku, bet ne vėliau kaip iki lapkričio 15 dienos. Kalendoriniais metais gali būti pasirašyta tik atsiskaitymo už einamuosius kalendorinius metus sutartis.

4. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje ir 4 dalies 1 punkte nurodytų asmenų socialinio draudimo įmokos mokamos taip: individualios įmonės moka įmokas už šių įmonių savininkus, tikrosios ūkinės bendrijos ir komanditinės ūkinės bendrijos - už jų tikruosius narius nuo individualios įmonės  ar bendrijos įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos, kiti savarankiškai dirbantys asmenys jiems priklausančias mokėti socialinio draudimo įmokas moka į Fondo teritorinės tarnybos sąskaitą nuo veiklos vykdymo pradžios iki veiklos pabaigos. Verslo liudijimus turintys asmenys socialinio draudimo įmokas sumoka už verslo liudijimo galiojimo laiką.

5. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje išvardytų asmenų socialinio draudimo įmokos mokamos kartą per ketvirtį, ne vėliau kaip iki to ketvirčio paskutinio mėnesio 15 dienos.

6. Asmenys, kurie verčiasi veikla, įsigiję verslo liudijimus, išduotus trumpesniam negu 3 mėnesių laikotarpiui, privalo sumokėti socialinio draudimo įmokas už visą verslo liudijimo galiojimo laikotarpį per 5 darbo dienas nuo verslo liudijimo įsigaliojimo ar jo galiojimo laiko pratęsimo. Asmenys, kurie verčiasi veikla, įsigiję verslo liudijimus, išduotus ketvirčiui ar ilgesniam laikotarpiui, socialinio draudimo įmokas moka šio straipsnio 5 dalyje nustatytais terminais.

7. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte ir 4 dalies 2-4 punktuose nurodytų asmenų socialinio draudimo įmokas bei 5 straipsnio 4 dalyje nurodytų asmenų, kurie sumokėjo jiems priklausančią socialinio draudimo įmokų dalį, kitą socialinio draudimo įmokų dalį valstybės biudžeto lėšomis sumoka Biudžeto sandaros įstatyme nurodyti valstybės biudžeto asignavimų valdytojai.

8. Asmenys, išvardinti šio įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje, socialinio draudimo įmokas moka į Fondo teritorinės tarnybos sąskaitą. Įmokų dydis nustatomas sutartyse, sudaromose Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

9. Pertvarkomų individualių įmonių savininkų, tikrųjų ūkinių bendrijų  ir komanditinių ūkinių bendrijų tikrųjų narių prievolė mokėti valstybinio socialinio draudimo įmokas pagrindinei ir papildomai pensijos dalims nustatoma pagal pertvarkymo dieną valstybiniam socialiniam draudimui jų pačių deklaruotas pajamų sumas už mokestinį laikotarpį iki pertvarkymo pabaigos.

10. Socialinio draudimo įmokų mokėjimo tvarką nustato Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės.

 

10 straipsnis. Pranešimų apie apskaičiuotas socialinio draudimo įmokas pateikimas ir

saugojimas

1. Socialinio draudimo įmokoms ir socialinio draudimo išmokoms teisingai apskaičiuoti Fondo įstaigų informacinėje duomenų bazėje (registre) yra kaupiami duomenys apie draudėjus, apdraustuosius asmenis, socialinio draudimo išmokų gavėjus. Šių duomenų formavimo ir naudojimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

2. Draudėjai privalo pateikti finansines apyskaitas, ataskaitas apie apdraustiesiems asmenims apskaičiuotas sumas ir socialinio draudimo įmokas, kitus dokumentus, reikalingus socialinio draudimo įmokoms ir socialinio draudimo stažui apskaityti. Apyskaitų, ataskaitų ir kitų dokumentų formas, pateikimo terminus ir tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

3. Visos socialinio draudimo išmokos skaičiuojamos pagal duomenis turimus apdraustųjų įskaitos informacinėje duomenų bazėje (registre).

 

11 straipsnis.  Socialinio draudimo išmokos

Socialinio draudimo išmokos - tai Valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatyme, Pensijų kaupimo įstatyme, Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme, Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatyme, Sveikatos draudimo įstatyme bei Nedarbo socialinio draudimo įstatyme numatytos išmokos.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

Draudėjų, apdraustųjų ASMENŲ ir SOCIALINIO DRAUDIMO išmokų gavėjų teisės, PAREIGOS ir atsakomybė

 

12 straipsnis. Teisė gauti informaciją

1. Draudėjai, apdraustieji asmenys ir socialinio draudimo išmokų gavėjai turi teisę gauti apie juos Fondo įstaigų informacinėje duomenų bazėje sukauptą informaciją.

2. Informacija apie draudėją, apdraustąjį asmenį arba socialinio draudimo išmokos gavėją gali būti pateikta kitiems asmenims tik esant raštiškam draudėjo, apdraustojo asmens arba socialinio draudimo išmokos gavėjo sutikimui arba jo prašymui, išskyrus įstatymuose nustatytus atvejus, kai draudėjo, apdraustojo asmens arba socialinio draudimo išmokų gavėjo sutikimo nereikia. Informacijos pateikimo tvarką nustato Fondo centrinė administracija.

 

13 straipsnis. Duomenų apie draudėjus, apdraustuosius asmenis ir socialinio draudimo išmokų gavėjus tvarkymas

Duomenys apie draudėją, apdraustąjį asmenį arba socialinio draudimo išmokos gavėją, pateikti Fondo įstaigoms, turi būti tvarkomi vadovaujantis Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.

 

14 straipsnis. Draudėjų pareigos

1. Visi draudėjai privalo registruotis teritorinėse valstybinėse mokesčių inspekcijose Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka.

2. Draudėjai privalo teisingai ir laiku apskaičiuoti ir mokėti socialinio draudimo įmokas pagal tarifus ir terminus, nustatytus šio ir kitų įstatymų.

3. Draudėjai privalo teritorinėms valstybinėms mokesčių inspekcijoms ir Fondo įstaigoms pateikti teisingus duomenis apie save ir apdraustuosius asmenis šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

15 straipsnis. Apdraustųjų asmenų ir socialinio draudimo išmokų gavėjų pareigos

Apdraustieji asmenys ir socialinio draudimo išmokų gavėjai socialinį draudimą reglamentuojančių  įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka privalo laiku pateikti Fondo įstaigoms teisingą informaciją, reikalingą socialiniam draudimui vykdyti.

 

16 straipsnis. Atsakomybė už ne laiku ir neteisingą socialinio draudimo įmokų mokėjimą

1. Už pavėluotai į Fondą pervestas socialinio draudimo įmokas Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka skaičiuojami delspinigiai. Delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo kitos dienos po to, kai socialinio draudimo įmokos turėjo būti sumokėtos arba pervestos, ir baigiami skaičiuoti socialinio draudimo įmokų sumokėjimo (pervedimo) dieną įskaitytinai. Delspinigiai negali būti skaičiuojami ilgiau kaip 180 dienų nuo teisės išieškoti socialinio draudimo įmokas atsiradimo dienos.

2. Jei patikrinimo metu nustatoma, kad socialinio draudimo įmokos neteisėtai sumažintos, priskaičiuojama trūkstama socialinio draudimo įmokų suma ir skiriama dviguba šios sumos dydžio bauda. Jeigu draudėjas pastebėjo, kad apskaičiavo per mažas socialinio draudimo įmokas, bet iki datos, nurodytos pavedime patikrinti draudėją (jei pavedimo nėra - iki tikrinimo pradžios), klaidas savanoriškai ištaisė, sumokėjo trūkstamą socialinio draudimo įmokų sumą ir pristatė patikslintas ataskaitas bei informavo apie apdraustųjų asmenų draudžiamąsias pajamas, bauda už padarytą pažeidimą neskiriama. Šiuo atveju delspinigiai skaičiuojami šio straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka.

3. Fondo centrinė administracija Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklėse nustatyta tvarka gali atidėti socialinio draudimo įmokų į Fondą įsiskolinimo mokėjimą iki vienerių metų, sumokant atidėtą sumą pagal draudėjo ir Fondo įstaigos suderintą įsiskolinimo grąžinimo grafiką. Pažeidus mokėjimo grafiką taikomas išieškojimas priverstine tvarka.

4. Fondo centrinė administracija Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklėse nustatyta tvarka gali atidėti delspinigių, apskaičiuotų draudėjams už pavėluotai pervestas socialinio draudimo įmokas, išieškojimo laiką arba atleisti juos nuo priskaičiuotų delspinigių mokėjimo, jei buvo aplinkybės, nepriklausančios nuo draudėjų valios ir kurių jie nenumatė ir negalėjo numatyti.

5. Fondo centrinė administracija Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklėse nustatyta tvarka gali atleisti draudėją nuo baudų mokėjimo, jei draudėjas įrodo, kad apskaičiavo per mažas socialinio draudimo įmokas dėl aplinkybių, kurios nepriklausė nuo jo valios ir kurių jis nenumatė ir negalėjo numatyti. Nenumatytų aplinkybių buvimą draudėjas turi įrodyti pats.

6. Fondo teritorinės tarnybos gali atidėti baudų išieškojimą iki vienerių metų, nustatydami baudos mokėjimo grafiką Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklėse nustatyta tvarka. Pažeidus mokėjimo grafiką taikomas išieškojimas priverstine tvarka.

7. Apskaičiuotos, bet į Fondą nesumokėtos draudėjų ir apdraustųjų asmenų socialinio draudimo įmokos ir apskaičiuoti delspinigiai bei baudos išieškomi priverstine tvarka netaikant senaties termino. Pirmiausia sumokamos socialinio draudimo įmokos, po to – baudos, o vėliausiai - delspinigiai.

8. Fondui priklausančios socialinio draudimo įmokos gali būti apskaičiuojamos arba perskaičiuojamos už bet kurį laikotarpį po 1994 metų sausio 1 d.

9. Draudėjas, prieš pateikdamas patikslintas apyskaitas (ataskaitas) ir informaciją apie draudžiamųjų asmenų didesnes pajamas už praėjusį laikotarpį, privalo sumokėti į Fondą trūkstamas socialinio draudimo įmokas ir delspinigius pagal tuo laikotarpiu galiojusius dydžius.

10. Patikrinimo metu apskaičiuotos socialinio draudimo įmokos, baudos ir delspinigiai turi būti sumokėti Mokesčių administravimo įstatymo nustatytais terminais.

 

17 straipsnis. Socialinio draudimo įmokų ir su jomis susijusių sumų išieškojimo priverstine tvarka būdai

Fondo teritorinės tarnybos laiku nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas gali išieškoti priverstine tvarka tokiais būdais:

1) duodamos privalomą nurodymą kredito įstaigai nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas nurašyti iš draudėjo sąskaitos kredito įstaigoje šio Įstatymo 21 straipsnyje nustatyta tvarka;

2) duodamos privalomą nurodymą skolininko darbdaviui, kai skola susiformavo skolininkui užsiimant individualia veikla, išieškoti iš skolininko darbo užmokesčio nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas į Fondą;

3) priimdamos sprendimą per antstolius išieškoti nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas į Fondą iš draudėjo turto Civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka;

4) duodamos nurodymus Lietuvos Respublikos kredito įstaigoms nutraukti pinigų išdavimą bei pervedimą iš draudėjų sąskaitų, jeigu jie nustatytu laiku nepateikė Fondo įstaigoms finansinės apyskaitos ar nemoka socialinio draudimo įmokų ilgiau kaip tris mėnesius, neleidžia patikrinti kaip draudėjas vykdo prievoles Fondui.

5) kreipdamosios dėl draudėjo turto priverstinės hipotekos ar įkeitimo įregistravimo Civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka;

6) areštuodamos draudėjo turtą, jeigu nesumokėti (nepervesti) Fondui socialinio draudimo įmokos, baudos ir/ar delspinigiai;

7) inicijuodamos bankroto bylų iškėlimą.

 

18 straipsnis. Atsakomybė už Fondui padarytą žalą

1. Juridiniai arba fiziniai asmenys, dėl kurių kaltės Fondo įstaigos neteisėtai išmokėjo apdraustiesiems asmenims tam tikras išmokas arba kurių neteisėtais (kaltais) veiksmais buvo padaryta kitokia turtinė žala Fondui, privalo tą žalą atlyginti įstatymų nustatyta tvarka.

2. Jeigu socialinio draudimo išmokos neteisėtai išmokėtos dėl jų gavėjų kaltės, susidariusi permoka Fondo teritorinės tarnybos direktoriaus sprendimu išieškoma iš bet kurios gavėjo gaunamos socialinio draudimo išmokos, mokamos tam asmeniui iš Fondo lėšų. Išieškomos sumos dydis per mėnesį negali viršyti 50 proc. gavėjui priklausančios socialinio draudimo išmokų sumos. Jeigu asmuo jokių socialinio draudimo išmokų negauna, permoka išieškoma teismo tvarka.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

Socialinio draudimo finansai ir turtas

 

19 straipsnis. Fondo finansai ir Fondo biudžete apskaitytas turtas

1. Fondo finansų pagrindą sudaro savarankiškas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetas, neįtraukiamas į valstybės, savivaldybių ir kitus biudžetus.

2. Fondo biudžete apskaitomas trumpalaikis ir ilgalaikis turtas, įgytas Fondo lėšomis ar gautas iš kitų subjektų neatlygintinai. Šis turtas yra valstybės nuosavybė ir gali būti naudojamas tik socialinio draudimo reikmėms bei papildomoms Fondo biudžeto pajamoms gauti. Perduodant šį turtą kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms Fondui turi būti kompensuota jo vertė.

3. Fondo biudžeto sudarymą, vykdymą ir finansinę atskaitomybę reglamentuoja Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatymas ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės.

4. Fondo centrinė administracija Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka patikėjimo teise valdo, naudoja ir disponuoja Fondo biudžete apskaitytu turtu.

 

20 straipsnis. Fondo biudžeto ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto santykiai

1. Asignavimai iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto skiriami, kai dėl Lietuvos Respublikos Seimo ar Vyriausybės priimtų teisės aktų padidėja kurios nors socialinio draudimo rūšies išlaidos arba sumažėja pajamos, o socialinio draudimo įmokų tarifai šiai socialinio draudimo rūšiai nekeičiami arba keičiami nepakankamu dydžiu.

2 Asignavimai iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ar kitų valstybės piniginių išteklių gali būti skiriami išlaidoms, susijusioms su pensijų sistemos reforma, kompensuojant socialinio draudimo įmokų sumas, pervedamas į  pensijų kaupimo bendrovių valdomus pensijų fondus.

3. Sprendimą dėl valstybės biudžeto asignavimų Fondo biudžetui priima Lietuvos Respublikos Seimas, tvirtindamas šio Fondo biudžetą.

 

21 straipsnis. Fondo įstaigų santykiai su Lietuvos Respublikos kredito įstaigomis

1. Lietuvos Respublikos kredito įstaigos Fondo lėšų apyvartos  operacijas atlieka  nemokamai.

2. Kredito įstaiga Fondo įstaigos pareigūno nurodymą nurašyti iš šioje kredito įstaigoje asmens atidarytos sąskaitos nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas privalo pilnai įvykdyti Mokėjimų įstatyme mokėjimo nurodymo įvykdymo terminais. Fondo įstaigos pareigūno nurodymas nurašyti iš šioje kredito įstaigoje atidarytos asmens sąskaitos nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas turi būti priimamas bei vykdomas ir tuomet, kai draudėjo sąskaitoje nėra pinigų ar yra mažesnė negu nurašytina pinigų suma. Tokiu atveju nurašymas turi būti atliekamas, tol kol iš draudėjo sąskaitos bus nurašyta visa nurodyme nurodyta suma. Fondo įstaigos pareigūnas sumažina nurodyme, kuris jau pateiktas kredito įstaigai, numatytą nurašyti sumą, jei nesumokėtos socialinio draudimo įmokos, neginčytini delspinigiai ir neginčijamos baudos iš dalies padengiami kitokiu būdu. Šiuo atveju Fondo įstaigos pareigūnas apie reikalavimo sumažinimą nedelsdamas informuoja kredito įstaigą, o ši pateiktą nurodymą vykdo, patikslindama sumas.

3. Jei kredito įstaigai yra pateiktas Fondo įstaigos pareigūno nurodymas priverstine tvarka nurašyti nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas iš draudėjo sąskaitos ir atitinkamas antstolių patvarkymas ar kitos valstybinės institucijos sprendimas dėl priverstinio išieškojimo, o draudėjo sąskaitoje nėra pakankamai lėšų visiems minėtiems sprendimams ar nurodymams patenkinti, kredito įstaiga privalo vykdyti Fondo įstaigos pareigūno nurodymą, atsižvelgdama į Civilinio proceso kodekso 754 straipsnyje nustatytą lėšų nurašymo eilę bei minėtų dokumentų pateikimo datą. Šio straipsnio 2 dalyje numatytu atveju Fondo įstaigos pareigūnui patikslinus nurašytiną sumą, nurodymo pateikimo data nesikeičia.

 

22 straipsnis. Fondo įstaigų santykiai su fondais

1. Fondo centrinė administracija gautas nedarbo socialinio draudimo įmokas, taip pat papildomai išieškotas nedarbo socialinio draudimo įmokas perveda į Lietuvos darbo biržos sąskaitą Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklėse nustatytais terminais ir tvarka.

2. Fondo centrinė administracija Sveikatos draudimo įstatyme nustatytas ir gautas privalomojo sveikatos draudimo įmokas, taip pat papildomai išieškotas privalomajam sveikatos draudimui priklausančias draudimo įmokas, perveda į Valstybinės ligonių kasos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sąskaitą Sveikatos draudimo įstatyme nustatyta tvarka.

3. Fondo centrinė administracija kaupiamąsias pensijų įmokas pensijų kaupimo bendrovių valdomiems pensijų fondams perveda Pensijų kaupimo įstatyme nustatytais terminais ir tvarka.

 

23 straipsnis. Fondo įstaigų delspinigiai 

Fondo įstaigos moka delspinigius už draudėjams pavėluotai pervestas lėšas ligos ir motinystės socialinio draudimo pašalpoms mokėti ar už pensijų kaupimo bendrovėms dėl Fondo įstaigų kaltės pavėluotai pervestas kaupiamąsias pensijų įmokas. Delspinigių dydis nustatomas pagal finansų ministro nustatytą normą, taikomą už pavėluotą mokesčių mokėjimą. Delspinigiai pradedami skaičiuoti nuo tos dienos, kurią draudėjas, nustatytu laiku iš Fondo negavęs lėšų, išmokėjo šią išmoką jos gavėjui iš savo lėšų, ar kurią pasibaigė Pensijų kaupimo įstatyme nustatytas terminas pervesti pensijų kaupimo bendrovėms kaupiamąsias pensijų įmokas ir skaičiuojami tol, kol bus pervesta draudėjo išmokėtų šių išmokų suma ar nesumokėtų pensijų kaupimo bendrovėms kaupiamųjų pensijų įmokų suma.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

Socialinio draudimo valdymo SISTEMa

 

24 straipsnis. Socialinio draudimo valdymo sistema ir Fondo valdymo struktūra

1. Lietuvos Respublikos socialinio draudimo valdymo sistemą sudaro:

1) Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;

2) Fondo taryba;

3) Fondo centrinė administracija, Fondo teritorinės tarnybos ir kitos įstaigos;

4) Valstybinė mokesčių inspekcija;

5) Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos;

6) Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos;

7) draudėjai;

8) pensijų kaupimo bendrovės.

2. Fondo valdymo struktūrą sudaro Fondo centrinė administracija, Fondo teritorinės tarnybos ir kitos įstaigos.

 

25 straipsnis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos funkcijos socialinio draudimo valdymo sistemoje

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, vykdydama socialinio draudimo valdymo funkcijas ir įgyvendindama šioje srityje valstybės politiką:

1) koordinuoja socialinio draudimo bei strateginių jo krypčių plėtojimą;

2) analizuoja, ar socialinio draudimo teikiamos garantijos atitinka valstybės bei apdraustųjų asmenų ir išmokų gavėjų interesus;

3) rengia ir teikia Vyriausybei teisės aktų projektus, susijusius su socialinio draudimo politikos vykdymu;

4) nustato perspektyvinius ir artimiausius socialinio draudimo uždavinius;

5) kontroliuoja Fondo centrinės administracijos veiklą ir organizuoja šios veiklos patikrinimus;

6) pagal kompetenciją tvirtina Fondo centrinės administracijos nuostatus ir kitus teisės aktus;

7) nagrinėja ir teikia išvadas Fondo centrinei administracijai dėl Fondo investicijų ir veiklos sąnaudų projekto;

8) teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei Fondo biudžeto projektą bei jo įvykdymo ataskaitą.

 

26 straipsnis. Fondo taryba 

1. Fondo taryba yra lygiateisio trišalio bendradarbiavimo pagrindu sudaryta kolegiali institucija, nagrinėjanti ir priimanti sprendimus socialinio draudimo politikos įgyvendinimo klausimais.

2. Fondo tarybą sudaro 15 narių.

3. Fondo taryba sudaroma iš vienodo skaičiaus lygiateisių narių, atstovaujančių apdraustųjų interesus ginančias organizacijas, darbdavių organizacijas bei valstybės institucijas.

4. Apdraustųjų asmenų ir darbdavių atstovus deleguoja atstovaujamos organizacijos savo susitarimu, o valstybės institucijų atstovus skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Fondo tarybos sudėtį socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu tvirtina Vyriausybė.

5. Fondo tarybos veiklai rotacijos principu vadovauja jos pirmininkas, kuris Fondo tarybos narių renkamas šešiems mėnesiams.

6. Fondo tarybos sprendimai priimami paprasta jos narių balsų dauguma. Esant vienodam balsų skaičiui, Fondo tarybos pirmininko balsas yra lemiamas.

7. Fondo taryba veikia pagal jos pačios patvirtintą reglamentą.

8. Fondo tarybos darbą techniškai aptarnauja Fondo centrinė administracija.

9. Fondo taryba gali turėti patarėjų, kurių statusą ir skaičių nustato Fondo tarybos reglamentas.

10. Fondo tarybos sprendimai, pasiūlymai bei išvados teikiamos socialinio draudimo valdymo  sistemoje dalyvaujančioms institucijoms.

 

27 straipsnis. Fondo tarybos kompetencija

Fondo taryba:

1) nagrinėja bei teikia pasiūlymus ir išvadas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai apie tai, kaip įgyvendinami socialinį draudimą reglamentuojantys teisės aktai ir kaip vykdoma Fondo centrinės administracijos veikla;

2) teikia pasiūlymus ir išvadas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl socialinį draudimą reglamentuojančių įstatymų projektų;

3) teikia siūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl socialinio draudimo įmokų tarifų, asignavimų iš valstybės biudžeto skyrimo, fondo rezervo formavimo;

4) nagrinėja ir teikia pasiūlymus Fondo centrinei administracijai dėl draudėjų prašymų atidėti socialinio draudimo įmokų skolų ar delspinigių, viršijančių 100 tūkst. Lt, mokėjimą;

5) svarsto ir pateikia išvadą Fondo centrinei administracijai bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl Fondo biudžeto projekto bei jo įvykdymo ataskaitos;

6) teikia išvadą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl Fondo biudžeto audito ir Fondo centrinės administracijos veiklos audito rezultatų;

7) pagal savo patvirtintą metodiką tvirtina praeitų metų draudžiamąsias pajamas ir nustato einamųjų metų draudžiamąsias pajamas, kurias nustatyta tvarka tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

8) vadovaudamasi  Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymu tvirtina kiekvieno draudėjo priskyrimą konkrečiai įmokų tarifo grupei;

9) nagrinėja ir sprendžia kitus socialinio draudimo bei įtakojančius jo organizavimą ir veiklos rezultatus klausimus.

 

28 straipsnis. Fondo centrinė administracija

1. Fondo centrinė administracija yra viešojo administravimo institucija organizuojanti socialinį draudimą ir vykdanti operatyvų Fondo lėšų tvarkymą bei apskaitą, užtikrinant priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, baudų, delspinigių surinkimą ir išieškojimą į Fondą, teisingą duomenų apie apdraustuosius asmenis tvarkymą bei įstatymuose nustatytų socialinio draudimo išmokų paskyrimą ir mokėjimą gavėjams. Fondo centrinė administracija yra biudžetinė įstaiga, turinti antspaudą su savo pavadinimu ir Lietuvos valstybės herbu, spaudą su pavadinimu ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtinta simbolika, atsiskaitomąsias bei specialiųjų lėšų sąskaitas Lietuvos Respublikoje registruotose kredito įstaigose ir sudaranti Fondo biudžeto finansines ataskaitas ir Fondo įstaigų veiklos sąnaudų finansines ataskaitas.

2. Fondo centrinė administracija steigiama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos ir yra išlaikoma iš Fondo lėšų bei veikia pagal šį įstatymą ir socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamus Valstybinio socialinio draudimo fondo centrinės administracijos nuostatus.

3. Fondą administruoja Fondo centrinė administracija, vadovaujama direktoriaus, kurį skiria į pareigas ir atleidžia iš jų socialinės apsaugos ir darbo ministras Valstybės tarnybos įstatyme nustatyta tvarka. Fondo centrinės administracijos direktorius yra tiesiogiai atskaitingas socialinės  apsaugos ir darbo ministrui.

4. Fondo centrinė administracija, vadovaudamasi Valstybinio socialinio draudimo fondo centrinės administracijos nuostatais ir kitais teisės aktais, socialinio draudimo funkcijoms vykdyti steigia Fondo teritorines tarnybas bei kitas įstaigas ir tvirtina jų nuostatus.

 

29 straipsnis. Fondo centrinės administracijos funkcijos ir teisės

1. Fondo centrinė administracija organizuodama socialinį draudimą ir vykdydama Fondo biudžetą:

1) rengia ir suderinusi su atitinkamomis valstybės institucijomis teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai Fondo biudžeto projektą bei jo įvykdymo ataskaitą kartu su Fondo tarybos išvada;

2) savo kompetencijos ribose administruoja socialinio draudimo įmokas, užtikrina socialinį draudimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų socialinio draudimo išmokų teisingą apskaičiavimą, skyrimą ir organizuoja savalaikį socialinio draudimo išmokų mokėjimą;

3) sudaro sutartis su juridiniais ar fiziniais asmenimis dėl socialinio draudimo funkcijų vykdymo; 

4) koordinuoja ir užtikrina Fondo teritorinių tarnybų ir kitų įstaigų efektyvų ir kokybišką darbą bei jas kontroliuoja; 

5) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja šio įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje išvardintų asmenų socialinį draudimą;

6) atsiskaito socialinės apsaugos ir darbo ministrui ir Fondo tarybai apie Fondo veiklą ir teikia informaciją apie Fondo biudžeto vykdymą;

7) tvarko Fondo centrinėje administracijoje kaupiamą informacinę draudėjų, apdraustųjų asmenų ir socialinio draudimo išmokų gavėjų duomenų bazę;

8) vykdo apdraustųjų asmenų, dalyvaujančių pensijų kaupime pagal Pensijų kaupimo įstatymą, ir pensijų kaupimo sutarčių duomenų tvarkymą;

9) organizuoja kaupiamųjų pensijų įmokų pervedimą į apdraustųjų asmenų pasirinktus pensijų kaupimo bendrovių valdomus pensijų fondus bei socialinio draudimo įmokų pervedimą į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sąskaitą ir į Lietuvos darbo biržos sąskaitą;

10) nustato ir tvirtina Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių;

11) tvirtina Fondo lėšų naudojimo ir apskaitos tvarkas;

12) organizuoja Fondo finansinės atskaitomybės auditą;

13) organizuoja Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų mokymą;

14) užtikrina įstatymais ir kitais teisės aktais nustatytų išmokų iš valstybės biudžeto teisingą ir savalaikį skyrimą ir/ar mokėjimą;

15) nagrinėja apdraustųjų asmenų, draudėjų, socialinio draudimo išmokų gavėjų, asmens sveikatos priežiūros įstaigų skundus dėl Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų  veiksmų ir sprendimų;

16) organizuoja ir vykdo laikinojo nedarbingumo, ilgalaikio ir pastovaus darbingumo netekimo (invalidumo) nustatymo pagrįstumo, teisėtumo ir teisingumo tikrinimus, tais klausimais teikia metodinę ir praktinę pagalbą Fondo teritorinėms tarnyboms;

17) teikia pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl socialinio draudimo teisės aktų tobulinimo ar pakeitimo;

18) teikia nurodymus Fondo įstaigoms dėl išmokų skyrimą ir mokėjimą reglamentuojančių teisės aktų taikymo;

19) suderinusi su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, teikia ir skelbia socialinį draudimą reglamentuojančių teisės aktų paaiškinimus;

20) teikia Valstybinei mokesčių inspekcijai informaciją, reikalingą socialinio draudimo įmokų apskaičiavimo kontrolei užtikrinti;

21) Tarybos reglamento 1408/71/EEB bei tarybos reglamento 574/72/EEB bei kitais Lietuvos Respublikos sudarytų tarptautinių sutarčių dėl socialinės apsaugos numatytais atvejais veikia kaip kompetentinga įstaiga ir  užtikrina šių sutarčių įgyvendinimą;

22) nagrinėja, aiškina ir sprendžia klausimus, susijusius su socialinį draudimą reglamentuojančių teisės aktų taikymu;

23) vykdo kitas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.

2. Fondo centrinė administracija turi teisę:

1) įstatymų nustatyta tvarka įsigyti, parduoti, nuomoti ar išsinuomoti turtą, reikalingą socialinio draudimo funkcijoms atlikti;

2) įstatymų nustatyta tvarka įsigyti vertybinių popierių ir juos valdyti bei jais disponuoti;

3) įstatymų nustatyta tvarka sudaryti sutartis su Lietuvos Respublikos ir užsienio šalių ūkio subjektais;

4) atstovauti Fondo įstaigoms tarptautinėse organizacijose;

5) įstatymų nustatyta tvarka steigti įmones ar įstaigas, susijusias su socialinio draudimo funkcijų atlikimu arba padedančias jas vykdyti, bei tvirtinti jų nuostatus;

6) Fondo tarybai pritarus, atsisakyti visų ar dalies kreditorinių finansinių reikalavimų;

7) suderinus su Fondo taryba įgyvendinti priemones papildomoms pajamoms gauti;

8) atidėti socialinio draudimo įmokų įsiskolinimo mokėjimą ir priskaičiuotų delspinigių išieškojimo laiką, atleisti nuo delspinigių, baudų bei pripažinti skolas beviltiškomis Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka;

9) Vyriausybės nustatyta tvarka ginčyti invalidumo (darbingumo netekimo) nustatymo teisingumą asmenims, turintiems teisę gauti socialinio draudimo išmokas;

10) vykdant savo funkcijas, įstatymų nustatyta tvarka gauti reikalingą informaciją ir duomenis;

11) perleisti įmonės, kuriai iškelta bankroto ar restruktūrizavimo byla, mokestinės nepriemokos reikalavimo teisę AB Turto bankui  abipusio susitarimo pagrindu.

 

30 straipsnis. Fondo teritorinės tarnybos ir kitos įstaigos

1. Fondo teritorinės tarnybos yra Fondo centrinės administracijos steigiamos teritorinės įstaigos, kurių pagrindinis uždavinys – operatyvus Fondo lėšų tvarkymas, užtikrinant priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų surinkimą ir išieškojimą į Fondą, savalaikį ir teisingą socialinio draudimo išmokų paskyrimą ir mokėjimą gavėjams. Fondo teritorinės tarnybos pavaldžios ir atskaitingos Fondo centrinei administracijai. Fondo teritorinei tarnybai vadovauja direktorius, kurį skiria į pareigas ir atleidžia iš jų Fondo centrinės administracijos direktorius Valstybės tarnybos įstatyme nustatyta tvarka.

2. Fondo teritorinės tarnybos yra išlaikomos iš Fondo lėšų ir veikia pagal šį įstatymą ir Fondo centrinės administracijos tvirtinamus Valstybinio socialinio draudimo fondo teritorinių tarnybų ir kitų įstaigų nuostatus.

3. Fondo teritorinės tarnybos steigiamos socialinio draudimo funkcijoms vykdyti, įvertinus klientų srautus ir jų poreikius. Fondo teritorinių tarnybų veiklą reglamentuoja jų nuostatai.

4. Fondo teritorinės tarnybos yra biudžetinės įstaigos, turinčios antspaudą su savo pavadinimu ir Lietuvos valstybės herbu, spaudą su pavadinimu ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtinta simbolika, atsiskaitomąsias bei specialiųjų lėšų sąskaitas Lietuvos Respublikoje registruotose kredito įstaigose ir sudarančios veiklos sąnaudų ir Fondo teritorinės tarnybos finansines ataskaitas.

5. Kitų Fondo įstaigų veiklą reglamentuoja jų nuostatai, tvirtinami Fondo centrinės administracijos direktoriaus. Šių įstaigų nuostatuose nustatomi įstaigų uždaviniai, funkcijos, teisės, darbo organizavimas, finansavimas, valdymas, veiklos kontrolė ir kt.

 

31 straipsnis. Fondo teritorinių tarnybų funkcijos

Fondo teritorinės tarnybos:

1) kontroliuoja priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų, baudų, delspinigių sumokėjimą ir vykdo laiku nesumokėtų socialinio draudimo įmokų, baudų ir delspinigių priverstinį išieškojimą;

2) priima  prašymus gauti  pensiją,  pašalpą ar kitą išmoką ir ją skiria;

3) tvarko apdraustųjų asmenų įskaitą ir kontroliuoja duomenų keitimo apdraustųjų asmenų įskaitoje pagrįstumą;

4) analizuoja  socialinio  draudimo rodiklius ir įgyvendina priemones šių rodiklių pagerinimui, teikia atitinkamus pasiūlymus Fondo centrinei administracijai;

5) Fondo centrinės administracijos nustatyta  tvarka  atlieka  socialinio draudimo lėšų apskaitą;

6) apskaičiuoja delspinigius;

7) priverstine tvarka išieško iš draudėjų lėšas, jų išmokėtas iš Fondo pažeidžiant nustatytąją tvarką;

8) įstatymų nustatyta tvarka išieško dėl gavėjų kaltės permokėtas pensijų, pašalpų ir kitų išmokų sumas;

9) įformina ir saugo pensijų, pašalpų ar kitų išmokų gavėjų bylas, išduoda jiems nustatytos formos pažymėjimus;

10) moka pensijas, pašalpas ar kitas išmokas ir tvarko jų apskaitą;

11) nagrinėja pareiškimus ir skundus socialinio draudimo klausimais, ypatingais atvejais padeda pareiškėjams  gauti pensijai arba pašalpai skirti reikalingus dokumentus;

12) skiria ir moka išmokas iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų teisės aktų nustatyta tvarka;

13) pagal susitarimą su savivaldybės valdymo institucijomis moka socialinio pobūdžio išmokas iš savivaldybių biudžetų;

14) kontroliuoja nedarbingumo pažymėjimų bei nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimų išdavimo ir tęsimo teisėtumą bei pagrįstumą (laikinojo nedarbingumo nustatymo teisėtumą ir pagrįstumą);

15) tikrina bei Vyriausybės nustatyta tvarka ginčija invalidumo ir darbingumo netekimo laipsnio nustatymo pagrįstumą ir teisingumą;

16) Fondo centrinės administracijos nustatyta tvarka kaupia duomenis apie nesukakusių senatvės pensijos amžiaus asmenų įgytą socialinio draudimo ir jam prilyginamą stažą bei turėtas draudžiamąsias ir joms prilyginamas pajamas;

17) atideda baudų (išskyrus baudas, skiriamas vadovaujantis Administracinių teisės pažeidimų kodeksu) išieškojimą iki  vienerių metų;

18) teisės aktų nustatyta tvarka teikia duomenis apie draudėją, apdraustąjį asmenį arba socialinio draudimo išmokos gavėją;

19) sudaro sutartis su šio įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje išvardintais asmenimis bei tvarko šių asmenų įskaitą;

20) vykdo asmenų, draudžiamų valstybės lėšomis, socialinį draudimą bei apskaitą;

21) vykdo kitas įstatymų ir  kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.

 

32 straipsnis. Valstybinės mokesčių inspekcijos funkcijos socialinio draudimo valdymo sistemoje

Valstybinė mokesčių inspekcija šiame įstatyme ir Mokesčių administravimo įstatyme nustatytais pagrindais ir tvarka vykdo šias su socialinio draudimo įmokų apskaičiavimo kontrole, ginčų nagrinėjimu susijusias funkcijas:

1) registruoja draudėjus ir teikia jiems informaciją apie socialinio draudimo įmokų mokėjimo prievoles;

2) tikrina draudėjų ir apdraustųjų socialinio draudimo įmokų apskaičiavimą, taip pat šių įmokų sumokėjimą kiek tai susiję su tikrinamais draudėjais, skiria baudas už patikrinimo metu nustatytus pažeidimus;

3) įformina bei patvirtina patikrinimo rezultatus;

4) nagrinėja mokestinius ginčus dėl patikrinimo metu apskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, paskirtų baudų;

5) turi teisę atstovauti Fondo interesams įmonėse, viešosiose įstaigose, kurioms iškeltos bankroto ar restruktūrizavimo bylos pagal Įmonių bankroto įstatymo ir Įmonių restruktūrizavimo įstatymo suteiktas kreditoriaus teises Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos ir Fondo centrinės administracijos abipusio susitarimo pagrindu;

6) teikia Fondo centrinei administracijai ir Fondo teritorinėms tarnyboms informaciją, reikalingą socialiniam draudimui vykdyti. Socialinio draudimo įmokų kontrolės ir informacijos teikimo tvarką nustato Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų  ministerijos, suderinusi su Fondo centrine administracija. 

 

33 straipsnis. Lietuvos darbo biržos funkcijos socialinio draudimo valdymo sistemoje

Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos:

1) disponuoja įstatymų ir socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka iš Valstybinio socialinio draudimo fondo gautomis lėšomis, skirsto jas teritorinėms darbo biržoms darbo rinkos politikos priemonėms finansuoti ir vykdo jų panaudojimo kontrolę;

2) įstatymų nustatyta tvarka skiria ir moka nedarbo socialinio draudimo ir kitas numatytas pinigines išmokas;

3) kas ketvirtį teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ataskaitas apie Lietuvos darbo biržos veiklą ir nedarbo draudimo lėšų panaudojimą.

 

34 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos socialinio draudimo valdymo sistemoje

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos:

1) disponuoja teisės aktų nustatyta tvarka iš Valstybinio socialinio draudimo fondo gautomis lėšomis;

2) įstatymų nustatyta vykdo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą.

 

35 straipsnis. Pensijų kaupimo bendrovių funkcijos socialinio draudimo valdymo sistemoje

Pensijų kaupimo bendrovės:

1) teisės aktų nustatyta tvarka sudaro duomenų teikimo sutartį su Fondo centrine administracija;

2) įstatymų nustatyta tvarka sudaro pensijų kaupimo sutartis su asmenimis, pareiškusiais norą ir turinčiais teisę tapti pensijų kaupimo dalyviais ir apie sudarytas bei nutrauktas pensijų kaupimo sutartis praneša Fondo įstaigoms;

3) ne rečiau kaip kartą per kalendorinius metus praneša kiekvienam pensijų kaupimo dalyviui apie jo asmeninėje sąskaitoje apskaičiuoto pensijų turto dydį.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

FONDO įstaigų teisės ir atsakomybė

 

36 straipsnis. Fondo įstaigų teisės

1. Fondo centrinė administracija ir Fondo teritorinės tarnybos turi teisę tikrinti dokumentus, kuriais grindžiamos jų administruojamos socialinio draudimo įmokos ir socialinio draudimo išmokos.

2. Fondo įstaigų valstybės tarnautojai, atlikdami šio įstatymo jiems pavestas funkcijas, turi teisę:

1) neatlygintinai gauti iš įmonių, įstaigų bei organizacijų ir kitų asmenų, įskaitant kredito įstaigas, pareigoms atlikti reikalingą informaciją, paaiškinimus bei dokumentų nuorašus socialinio draudimo klausimais;

2) norėdami nustatyti, kaip draudėjas vykdo prievoles Fondui, be išankstinio įspėjimo, pateikę tarnybinį pažymėjimą, įeiti į draudėjo patalpas (įskaitant ir nuomojamas) ar teritoriją, susijusias su jo veikla. Be išankstinio įspėjimo įeiti į draudėjo patalpas ar teritoriją (įskaitant ir nuomojamas) galima tik draudėjo darbo metu. Kitais atvejais reikalingas draudėjo sutikimas;

3) paimti laikinai - iki 30 kalendorinių dienų - iš draudėjo dokumentus, kuriuose fiksuojamos darbo pajamos, nuo kurių skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos, taip pat socialinio draudimo išmokos iš Fondo lėšų, palikus dokumentų paėmimo aktą (šiuo atveju draudėjui turi būti leidžiama pasidaryti paimamų dokumentų kopijas); 

4)  užantspauduoti laikinai - iki 30 kalendorinių dienų - dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietas (jei įmanoma, netrukdant draudėjo veiklai), daryti dokumentų kopijas arba išrašus, žymas ant draudėjo dokumentų, kad būtų išvengta jų klastojimo;

5) duoti draudėjui  privalomus vykdyti nurodymus socialinio draudimo klausimais;

6) vadovaujantis Administracinių teisės pažeidimų kodeksu surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus dėl pažeidimų, kurių išaiškinimas priklauso Fondo įstaigų valstybės tarnautojų  kompetencijai;

7) pareikalauti iš draudėjo sutvarkyti buhalterinę apskaitą;

8) gauti iš draudėjo paaiškinimus dėl socialinio draudimo įmokų ir socialinio draudimo išmokų mokėjimo, draudėjo pateikiamų socialinio draudimo duomenų paaiškinimus bei paaiškinimus iš draudėjo teritorijoje esančių asmenų dėl darbo santykių, kai yra pagrindo manyti, kad jie faktiškai ten dirba;

9) surašyti nustatytų pažeidimų aktus dėl socialinio draudimo išmokų apskaičiavimo, žalos, padarytos Fondui, atlyginimo arba nepriemokų išmokėjimo gavėjams, taip pat kitų šio įstatymo reikalavimų vykdymo.

10) atlikti veiksmus, numatytus kituose teisės aktuose.

3. Fondo centrinės administracijos direktorius ir jo pavaduotojai, Fondo teritorinių tarnybų direktoriai ir jų pavaduotojai turi  teisę:

1) priverstine tvarka išieškoti iš draudėjų sąskaitų Lietuvos Respublikos kredito įstaigose laiku nesumokėtas socialinio draudimo įmokas bei delspinigius ir baudas;

2) duoti nurodymus Lietuvos Respublikos kredito įstaigoms nutraukti pinigų išdavimą bei pervedimą iš draudėjų sąskaitų, jeigu jie nustatytu laiku nepateikė Fondo įstaigoms finansinės apyskaitos ar nemokėjo socialinio draudimo įmokų ilgiau kaip tris mėnesius, neleidžia patikrinti kaip draudėjas vykdo prievoles Fondui.

3) įstatymų nustatyta tvarka skirti administracines nuobaudas. Paskirtos piniginės baudos išieškomos į Fondo biudžetą;

4) kreiptis į visų teisinių formų įmonių, įstaigų, organizacijų vadovus dėl aplinkybių ir sąlygų, trukdančių Fondo įstaigų valstybės tarnautojams tinkamai atlikti pareigas. Įmonių vadovai bei kiti pareigūnai privalo išnagrinėti Fondo įstaigų valstybės tarnautojų nurodymus ir nedelsdami (ne vėliau kaip kitą dieną po nurodymo gavimo) pranešti Fondo įstaigai apie  priimtas priemones;

5) duoti privalomą nurodymą skolininko darbdaviui išieškoti iš skolininko darbo užmokesčio nesumokėtas socialinio draudimo įmokas, delspinigius ir baudas į Fondą, kai skola susiformavo skolininkui užsiimant individualia veikla;.

6) teikti Juridinių asmenų registro tvarkytojui pasiūlymus dėl draudėjo likvidavimo iniciavimo Civilinio kodekso nustatytais atvejais;

7) inicijuoti bankroto bylų iškėlimą.

4. Fondo centrinės administracijos direktorius ir jo pavaduotojai turi teisę:

1) kreiptis dėl draudėjo turto priverstinės hipotekos ar įkeitimo įregistravimo Civilinio proceso kodekse nustatyta tvarka;

2) areštuoti draudėjo turtą, jeigu nesumokėti (nepervesti) Fondui socialinio draudimo įmokos, baudos ir/ar delspinigiai.

5. Fondo teritorinių tarnybų direktoriai ir jų pavaduotojai turi teisę priimti sprendimus dėl socialinio draudimo išmokų gavėjų kaltės permokėtų socialinio draudimo ir kitų išmokų, kurių skyrimas ir mokėjimas pavestas šioms tarnyboms, sumų išieškojimo, neapribojant kokiu nors terminu. 

6. Fondo įstaigų valstybės tarnautojai ar darbuotojai, įgyvendindami įstatymų jiems suteiktas teises ir eidami pareigas, atliekamus veiksmus įformina dokumentais, kurių formas (aktas, pažyma, nurodymas, nutarimas, raginimas ir kt.) ir užpildymo tvarką nustato Fondo centrinė administracija.

 

37 straipsnis. Fondo įstaigų valstybės tarnautojų atsakomybė

Fondo įstaigų valstybės tarnautojai, viršiję savo įgaliojimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

38 straipsnis. Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiksmų ir sprendimų

apskundimas

1. Draudėjai, apdraustieji asmenys bei kiti suinteresuoti asmenys turi teisę apskųsti Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų veiksmus ir sprendimus. Fondo centrinė administracija yra ikiteisminio nagrinėjimo institucija.

2. Fondo centrinės administracijos ir Fondo teritorinių tarnybų valstybės tarnautojų ar darbuotojų veiksmai ir sprendimai  gali būti skundžiami teismui. 

3. Skundai dėl Fondo įstaigų valstybės tarnautojų ar darbuotojų veiksmų nagrinėjami, jeigu jie pateikti per 30 kalendorinių dienų, o dėl sprendimų – per 3 metus nuo tos dienos, kurią juridinis ar fizinis asmuo sužinojo arba turėjo sužinoti apie pažeistą teisę arba priimtą sprendimą. Skundą dėl nepriimto sprendimo juridiniai ar fiziniai asmenys turi teisę pateikti per 30 kalendorinių dienų nuo tos dienos, kurią baigėsi sprendimui priimti nustatytas terminas.

4. Šiame straipsnyje nustatytais terminais pateiktą skundą Fondo teritorinės tarnybos direktorius ar jo pavaduotojas arba Fondo centrinės administracijos direktorius ar jo pavaduotojas pagal savo kompetenciją išnagrinėja ir priima sprendimą ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo skundo gavimo toje įstaigoje dienos.  Šis terminas gali būti pratęstas iki 60 dienų, jeigu skundui nagrinėti reikalingas papildomas tyrimas. Apie tai turi būti raštu pranešta skundą padavusiam asmeniui.

5. Fondo centrinės administracijos direktorius ar jo pavaduotojas pagal savo kompetenciją priima vieną iš šių sprendimų:

1) patvirtina Fondo teritorinės tarnybos direktoriaus ar jo pavaduotojo sprendimą;

2) panaikina Fondo teritorinės tarnybos direktoriaus ar jo pavaduotojo sprendimą;

3) visiškai ar iš dalies pakeičia Fondo teritorinės tarnybos direktoriaus ar jo pavaduotojo sprendimą;

4) duoda nurodymą atlikti papildomą patikrinimą ir priimti naują sprendimą.

6. Skundui paduoti nustatytas terminas, praleistas dėl svarbių priežasčių, kurias asmuo pagrindžia atitinkamais dokumentais, gali būti pratęstas Fondo teritorinės tarnybos direktoriaus ar jo pavaduotojo arba Fondo direktoriaus (ar jo pavaduotojo) sprendimu.

7. Draudėjų skundai dėl patikrinimo metu papildomai priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, paskirtų baudų, bei dėl kitų Valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnų veiksmų nagrinėjami Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka.

8. Ginčus dėl socialinio pensijų draudimo stažo ir dėl draudžiamųjų bei joms prilyginamų pajamų nagrinėja teismas.

9. Fondo įstaigos atleidžiamos nuo žyminio mokesčio mokėjimo visais atvejais, kai jos vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų joms priskirtas funkcijas.

______________________________________

 


 

Lietuvos Respublikos 2004 m.                d.

įstatymo Nr. IX-

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 1971 liepos 5 d. Tarybos reglamentas 1408/71/EEB dėl socialinės apsaugos sistemų taikymo pagal darbo sutartį dirbantiems asmenims, savarankiškai dirbantiems asmenims ir jų šeimos nariams, persikeliantiems Bendrijoje“.

2. 1972 kovo 21 d. Tarybos reglamentas 574/71/EEB nustatantis Reglamento Nr. 1408/71/EEB dėl socialinės apsaugos sistemų taikymo pagal darbo sutartį dirbantiems asmenims, savarankiškai dirbantiems asmenims ir jų šeimos nariams, persikeliantiems Bendrijoje įgyvendinimo tvarką“.“

___________________________________

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį ir 3 straipsnį, įsigalioja nuo 2005 metų sausio 1 dienos.

2. Iki bus priimti teisės aktai, būtini šiam įstatymui įgyvendinti, anksčiau galioję teisės aktai taikomi ta apimtimi, kiek jie neprieštarauja šio įstatymo nuostatoms.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėti ginčai su draudėjais dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos ir jos teritorinių skyrių priimtų sprendimų, susijusių su valstybinio socialinio draudimo įmokų apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumo patikrinimu, delspinigių apskaičiavimu ir baudų paskyrimu, nagrinėjami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias taisykles.

4. Nuo šio Įstatymo įsigaliojimo kituose teisės aktuose vartojamos sąvokos „Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba“, „Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniai skyriai“, „Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinio skyriaus vedėjas“ atitinka sąvokas „Valstybinio socialinio draudimo fondo centrinė administracija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“, „Valstybinio socialinio draudimo fondo teritorinės tarnybos“, „Valstybinio socialinio draudimo fondo teritorinės tarnybos direktorius“.

 

3 straipsnis. Pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei per šešis mėnesius nuo šio įstatymo priėmimo parengti su šiuo įstatymu susijusių įstatymų pakeitimo projektus bei priimti teisės aktus, būtinus šiam įstatymui įgyvendinti.

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS