Projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

REZOLIUCIJA

 

DĖL PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ ATKŪRIMO Į ŽEMĘ TEISĖTUMO SUSTIPRINIMO

 

2003 m.              d.
Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

atsižvelgdamas į Seimo Teisės ir Teisėtvarkos komiteto, vykdant Seimo pavedimą, pateiktą išvadą ir įvertinęs Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos, Seimo kontrolierių bei Ministro Pirmininko 2003  m. birželio 25 d. potvarkiais Nr. 134 ir Nr. 135 sudarytų darbo grupių pateiktą informaciją, reikšdamas susirūpinimą dėl piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo vykdant žemės reformą  skaidrumo ir teisėtumo, konstatuoja, kad:

 

1) Pradėjus vykdyti žemės reformą Lietuvoje, buvo neįvertintos realios galimybės tinkamai parengti žemės reformos žemėtvarkos projektus, dėl to išryškėjo projektavimo ir projektų viešo svarstymo procedūrų pažeidimai. Vykdant piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimą ne visais atvejais užtikrinamas įstatymuose ir kituose teisės aktuose įtvirtintas nuosavybės teisių į žemę atkūrimo natūra prioriteto principo įgyvendinimas;

 

2) nustatyti atvejai, kai nuosavybės teisių į žemę atkūrimas vykdant žemės reformą vyksta  pažeidžiant nuosavybės teisių atkūrimą į žemę bei žemės reformą reglamentuojančius teisės aktus, nesilaikant  nustatyto  eiliškumo ir terminų, bei   nesant patikslintų ir patvirtintų aiškių šių procesų vykdymo planų ir programų;

 

3) valstybės ir savivaldybių tarnautojų veiklos teisėtumo kontrolė, vykdant šioms institucijoms įstatymais nustatytas funkcijas piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos srityje, yra nepakankama.

 

Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos siūlo:

 

1. Vyriausybei:

 

·    Užtikrinti, kad apskričių viršininkai kiekvienais metais parengtų realias programas, susietas su žemės reformos darbų finansavimu, numatančias piliečių nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir valstybinės žemės privatizavimo darbų vykdymą, griežtai laikantis  Žemės reformos įstatymo 10 straipsnyje nurodyto eiliškumo;

 

·    nedelsiant  patikslinti Vyriausybės nutarimu tvirtinamą žemės vertės nustatymo metodiką, kad ji užtikrintų įstatymo reikalaujamo lygiavertiškumo principo įgyvendinimą atkuriant nuosavybės teises ekvivalentine natūra.

 

·    ne rečiau kaip kartą per ketvirtį teikti Seimui informaciją apie nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos vykdymo eigą.

 

·    siekiant užtikrinti žemės grąžinimo proceso skaidrumą, efektyvų ir operatyvų piliečių skundų ir pareiškimų nagrinėjimą bei savalaikį informacijos visiems suinteresuotiems asmenims pateikimą, nustatyti ir kontroliuoti, kad apskričių viršininkų su rangovais, rengiančiais žemės reformos projektus, naujai sudaromose ir galiojančiose  sutartyse būtų numatyta rangovų prievolė teisės aktuose bei sutartyse nustatytais terminais ir tvarka teikti valstybės ir savivaldybių tarnautojams bei gyventojams reikalingą informaciją.

 

       2. Valstybės kontrolei:

·    atlikti   žemės reformai skirtų lėšų panaudojimo valstybės auditą bei įvertinti laisvos žemės fondo būklę visose apskrityse ir iki 2004 m. sausio 01 d. pateikti informaciją Seimui;

 

·    pagal Nacionalinės žemės tarnybos pateiktą informaciją nedelsiant atlikti nuosavybės teisių atkūrimo į žemę ir žemės reformos esamos būklės auditą pasirinktose kiekvienos savivaldybės kadastro vietovėse, atskirai įvertinant nuosavybės teisių į žemę atkūrimo natūra bei laisvos žemės fondo būklę  ir žemės  privatizavimo galimybes.

 

3. Visoms valstybės ir savivaldybių institucijoms:

·    sugriežtinti valstybės ir savivaldybių tarnautojų veiklos teisėtumo, vykdant      teisės aktuose nustatytas funkcijas nuosavybės teisių į žemę atkūrimo ir žemės reformos srityse, kontrolę ir atsakomybę.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKAS                                           ARTŪRAS PAULAUSKAS

 

 

Redakcinė komisija: