Projektas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

ĮSTATYMAS

 

2001 m.                    d. Nr.

Vilnius

 

(Žin., 1996, Nr. 119-2772; 1998, Nr. 105-2895)

 

 

1 straipsnis. 1 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos kelių transporto kodeksas (toliau – šis kodeksas) reguliuoja keleivių, bagažo, krovinių ir pašto, dokumentų siuntų vežimų organizavimą bei vykdymą, vežimų valstybinį valdymą ir kontrolę, atsakomybę už turtinę žalą.“

 

2 straipsnis. 2 straipsnio 3 ir 6 dalių pakeitimas, papildymas 7 dalimi ir 11 dalies

pripažinimas netekusia galios                               

1. Pakeisti 2 straipsnio 3 ir 6 dalis bei papildyti šį straipsnį 7 dalimi ir jas išdėstyti taip:

3. Keleivinėms transporto priemonėms priskiriamos motorinės ir elektrinės transporto priemonės, pagamintos keleiviams vežti. Tai autobusai, troleibusai, lengvieji automobiliai.“

6. Lengvasis automobilis – motorinė transporto priemonė, turinti ne daugiau kaip 9 sėdimas vietas, įskaitant vairuotojo vietą, skirta keleiviams bei bagažui vežti.

7. Lengvasis automobilis – taksi – motorinė kelių transporto priemonė, skirta keleiviams ir bagažui vežti, turinti ne daugiau kaip 7 sėdimas vietas, įskaitant vairuotojo vietą, įrengtą taksometrą bei atpažinimo ženklą – plafoną ir atitinkanti lengviesiems automobiliams – taksi keliamus techninius reikalavimus. Techninius reikalavimus lengviesiems automobiliams – taksi nustato Susisiekimo ministerija.“

2. 2 straipsnio 11 dalį pripažinti netekusia galios.

3. Buvusias 2 straipsnio 7, 8, 9 ir 10 dalis laikyti atitinkamai 8, 9, 10 ir 11 dalimis. 

 

3 straipsnis. 4 straipsnio 2 dalies papildymas ir 3 dalies pakeitimas

Papildyti 4 straipsnio 2 dalį bei pakeisti 3 dalį ir jas išdėstyti taip:

2. Susisiekimo ministerija pagal savo kompetenciją leidžia savivaldybėms, fiziniams ir juridiniams asmenims privalomus teisės aktus, reguliuojančius kelių transporto veiklą ir keleivių bei krovinių vežimą. Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota institucija formuoja keleivių tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutų tinklą.

3. Savivaldybės arba jų įgaliotos institucijos valdo ir organizuoja keleivių vežimą vietinio susisiekimo maršrutais ir lengvaisiais automobiliais – taksi. Savivaldybių institucijos pagal savo kompetenciją leidžia vežėjams privalomus teisės aktus.“

 

4 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. Licencija (leidimas) verstis vežimais

1. Kelių transporte licencijuojama keleivių ir krovinių vežimo už atlyginimą ūkinė – komercinė veikla.

2. Vežant keleivius licencija (leidimas) reikalinga, kai keleiviai vežami:

1) lengvaisiais automobiliais – taksi;

2) reguliariais reisais lengvaisiais automobiliais – iki 2001 m. gruodžio 31 d.;

3) autobusais.

3. Vežant krovinius licencija (leidimas) reikalinga, kai kroviniai vežami:

1) tarptautiniais vežimais transporto priemonėmis, kurių keliamoji galia, įskaitant priekabą, didesnė kaip 3,5 tonos arba bendroji masė, įskaitant priekabą, didesnė kaip 6 tonos – iki 2002 m. gruodžio 31 d.;

2) vidaus ir tarptautiniais vežimais transporto priemonėmis, kurių bendroji masė, įskaitant priekabą, didesnė kaip 3,5 tonos – nuo 2003 m. sausio 1 d.

4. Licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimais tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais bei krovinių vežimais išduoda Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Valstybinė kelių transporto inspekcija). 

5. Licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimais vietinio susisiekimo maršrutais ir lengvaisiais automobiliais – taksi išduoda savivaldybės institucijos.

6. Kelių transporto veiklos licencijavimo taisykles tvirtina Vyriausybė.“

 

5 straipsnis. 13 straipsnio 2 dalies 2 punkto pakeitimas

13 straipsnio 2 dalies 2 punkte po žodžio „savivaldybių“ įrašyti žodžius „arba jų įgaliotų institucijų“ ir šį punktą išdėstyti taip:

2) savivaldybių arba jų įgaliotų institucijų kontrolės tarnybos;“

 

6 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas ir papildymas

Pakeisti 14 straipsnio 1 ir 2 dalis, papildyti straipsnį nauja 3 dalimi, buvusias 3 ir 4 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis ir šį straipsnį išdėstyti taip:

14 straipsnis. Kelių transporto kontrolės tarnybų įgaliojimai

1. Valstybinės kelių transporto inspekcijos transporto veiklos kontrolės įgaliojimus nustato  šis kodeksas bei Keleivinio kelių transporto kontrolės nuostatai, kuriuos tvirtina Susisiekimo ministerija.

2. Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai turi teisę sustabdyti krovinines ir keleivines kelių transporto priemones, jas pasverti, tikrinti jų matmenis, apipavidalinimą, techninę būklę, valstybinės techninės apžiūros atlikimo periodiškumą, ekipažo, taip pat keleivių, bagažo ir krovinių vežimui privalomus dokumentus, tarp jų – keleivių ir bagažo bilietus, važtaraščius, bei ekipažo darbo ir poilsio režimo laikymąsi.

3. Savivaldybių arba jų įgaliotų institucijų kelių transporto veiklos kontrolės tarnybų įgaliojimus nustato šis kodeksas bei Keleivinio kelių transporto kontrolės nuostatai, kuriuos tvirtina Susisiekimo ministerija.

4. Savivaldybių arba jų įgaliotų institucijų kelių transporto veiklos kontrolės tarnybų pareigūnai turi teisę sustabdyti keleivines kelių transporto priemones ir savo bei gretimų  savivaldybių teritorijose tikrinti lengvuosius automobilius – taksi bei kitas keleivines transporto priemones, dirbančias vietinio ir tolimojo susisiekimo maršrutuose, bei šių priemonių ekipažų, taip pat keleivių ir bagažo vežimui privalomus dokumentus, tarp jų – keleivių ir bagažo bilietus bei ekipažų darbo ir poilsio režimo laikymąsi.

5. Kitos institucijos, kontroliuojančios kelių transporto veiklą, veikia pagal savo įgaliojimus.“ 

 

7 straipsnis. 16 straipsnio 2 ir 3 dalių pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 2 ir 3 dalis ir jas išdėstyti taip:

 

 

2. Keleivių vežimo reguliariais reisais vietinio susisiekimo maršrutais tarifus nustato savivaldybių tarybos.

3. Kiti keleivių bei krovinių vežimo tarifai nustatomi šalių susitarimu. Su keleivių bei krovinių vežimu susijusių papildomų paslaugų tarifus nustato šių paslaugų teikėjai.“ 

 

8 straipsnis. 17 straipsnio pavadinimo ir šio straipsnio pakeitimas ir               papildymas

1. Pakeisti 17 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Keleivio, bagažo ir smulkių siuntų sąvokos“

2. Straipsnio 2 dalyje išbraukti žodžius „ar siunčia“, po jų įrašyti žodžius „su savimi keleivine“, papildyti šią dalį žodžiais „ar jos bagažinėje“, papildyti straipsnį nauja 3 dalimi, buvusią 3 dalį laikyti 4 dalimi ir šį straipsnį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Keleivio, bagažo ir smulkių siuntų sąvokos

1. Keleivis – fizinis asmuo, kuris pagal sutartį arba kitu teisiniu pagrindu naudojasi kelių transporto priemone (važiuoja ir veža bagažą), taip pat kitais vežėjo teikiamais patarnavimais.

2. Bagažas – daiktai, kuriuos keleivis vežasi kelių transporto priemone.  

3. Smulkios siuntos – daiktai arba krovinys, kuriuos juridiniai ar fiziniai asmenys siunčia keleivine kelių transporto priemone.

4. Bagažo ir smulkių siuntų maksimalų dydį ir svorį nustato Keleivių ir bagažo vežimo taisyklės.“

 

9 straipsnis. Kodekso papildymas 171 straipsniu

Papildyti kodeksą 171 straipsniu:

171 straipsnis. Visuomenės aptarnavimo organizavimas

1. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, taip pat savivaldybių institucijos užtikrina būtinų keleivinio kelių transporto paslaugų teikimą visuomenei netgi ir vežėjams komerciškai nenaudingomis sąlygomis. Dėl šių paslaugų teikimo patiriami nuostoliai vežėjams yra kompensuojami Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Šiems visuomenės aptarnavimo įsipareigojimams vykdyti vežėjai parenkami konkurso tvarka. Su konkurso nugalėtojais sudaromos visuomenės aptarnavimo sutartys.

2. Sutartyse nustatomos keleivių vežimo sąlygos (paslaugų kokybė, veiklos nenutrūkstamumas, reguliarumas ir kiti reikalavimai). Visuomenės aptarnavimo sutartys sudaromos ne ilgiau kaip 5 metams.

3. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, taip pat savivaldybių institucijos, priėmę sprendimus nutraukti visuomenės aptarnavimo sutartis, privalo sudaryti galimybę visuomenei naudotis alternatyvia transporto paslauga.“ 

 

10 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas ir papildymas           

Pakeisti 18 straipsnio 1, 2, 4, 5, 6, 7 ir 9 dalis bei papildyti šį straipsnį 7 ir 8 dalimis, buvusias 7, 8 ir 9 dalis laikyti 9, 10, 11 dalimis ir šį straipsnį išdėstyti taip:

18 straipsnis. Keleivių vežimas

1. Keleiviai vežami keleivinėmis kelių transporto priemonėmis – autobusais, troleibusais ir lengvaisiais automobiliais, pagamintomis keleiviams vežti. Keleivių vežimą reglamentuoja Keleivių ir bagažo vežimo taisyklės bei Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais – taksi taisyklės, kurias tvirtina Susisiekimo ministerija.

2. Keleiviai vežami reguliariais ir specialiais reisais bei nereguliariais vežimais vietinio (miesto ir priemiestinio), tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais.

3. Reguliarūs reisai - reisai, kuriais keleiviai vežami nustatytu dažnumu ir maršrutais, kelionės metu paimant ir išlaipinant keleivius tam tikslui nustatytose stotelėse, laikantis iš anksto nustatytų tvarkaraščių ir tarifų. Reguliarūs reisai organizuojami, jei gatvių ir kelių būklė atitinka reikalavimus, kuriuos nustato Susisiekimo ministerija.

4. Nereguliarūs vežimai – vežimai, kai iš anksto suformuotos keleivių grupės yra vežamos ir grąžinamos į išvykimo vietą arba anksčiau nuvežta keleivių grupė grąžinama atgal į išvykimo vietą vėlesniu vežimu, arba keleivių grupė nuvežama, o transporto priemonė grįžta tuščia. Samprata „iš anksto suformuota keleivių grupė“ reiškia grupę, su kuria iš anksto sudaryta vežimo sutartis pagal išankstinį užsakymą (kai keleiviai vyksta turizmo, verslo reikalais, į parodas, simpoziumus, konferencijas, seminarus, pasitarimus, koncertus, spektaklius, vestuves ir panašiais atvejais). Iš anksto suformuotos keleivių grupės turi būti vežamos su keleivių vežimo lapais, išskyrus, kai jos vežiojamos tame pačiame mieste, kuriame vyksta šioje dalyje minimi renginiai. Keleivių vežimo lapų apskaitos, užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.

5. Specialūs reisai – reisai, kai vežamos specialios keleivių grupės (darbininkų – į darbovietes ir iš jų, moksleivių – į mokyklas ir iš jų ar pan.).        

6. Vietinio (miesto) susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių (kelių) trasa, kuria keleiviai vežami miesto teritorijoje.

7. Vietinio (priemiestinio) susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių ir kelių trasa, kuria keleiviai vežami ne daugiau kaip per dviejų gretimų savivaldybių (neįskaitant miestų savivaldybių) teritorijas.

8. Keleivių vežimas maršrutiniais taksi – keleivių vežimo reguliariais reisais rūšis, kai jie vežami autobusais, turinčiais iki 17 sėdimų vietų, įskaitant vairuotojo vietą, ir atpažinimo ženklą – plafoną, tik sėdimose vietose, pagal patvirtintus tvarkaraščius, nustatytais vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo maršrutais, paimant ir išleidžiant keleivius stotelėse arba kitose jų pageidaujamose vietose, kur nedraudžia sustoti Kelių eismo taisyklės – nuo 2002 m. sausio 1 d.

9. Tolimojo susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių ir kelių trasa Lietuvos Respublikos teritorijoje, kuria keleiviai vežami daugiau kaip per dviejų savivaldybių (neįskaitant miestų savivaldybių) teritorijas.

10. Tarptautinio susisiekimo maršrutas – keleivių vežimas, kai transporto priemonė kerta valstybės sieną. 

11. Keleiviai reguliariais reisais gali būti vežami tik autobusais – nuo 2002 sausio 1 d. Keleiviams vežti reguliariais reisais nustatytu maršrutu išduodamas leidimas. Leidimus keleiviams vežti vietiniais maršrutais išduoda savivaldybės arba jų įgaliotos institucijos, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais – Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota institucija. Leidimų išdavimo  sąlygas nustato Susisiekimo ministerija.“

 

11 straipsnis. 20 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Išbraukti 20 straipsnio 1 dalies antrame sakinyje žodžius „nėra“ bei „arba jis“ ir visą šią dalį išdėstyti taip:

1. Keleivio bilietas – keleivio vežimo sutartį patvirtinantis dokumentas. Keleivio vežimo sutartis laikoma galiojančia ir tada, kai keleivio bilietas yra neteisingai įformintas. Vežant keleivius reguliariais reisais, keleivio bilietas yra būtinas.“

 

12 straipsnis. 21 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų pakeitimas

Išbraukti 21 straipsnio 1 dalies 2 punkte žodžius „ar siųsti“ bei pakeisti 21 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir šiuos punktus išdėstyti taip:

2) Keleivių ir bagažo vežimo taisyklių nustatyta tvarka nemokamai vežtis nustatyto svorio ir dydžio bagažą;

3) nemokamai vežtis du iki 7 metų vaikus, jei jie neužima atskiros sėdimos vietos, reguliarių reisų vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo maršrutų autobusais ir troleibusais  bei tolimojo susisiekimo maršrutų autobusais;“

 

13 straipsnis. 23 straipsnio 1 dalies papildymas

Papildyti 23 straipsnio 1 dalį po žodžių „ir išduoti jį keleiviui“ žodžiais „arba bet kuriam bagažą atsiimti teisę turinčiam asmeniui“ ir visą šią dalį išdėstyti taip:

1. Keleivio bagažo vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nuvežti keleivio bagažą į keleivio biliete ar bagažo kvite nurodytą paskirties punktą ir išduoti jį keleiviui arba bet kuriam bagažą atsiimti teisę turinčiam asmeniui, o keleivis įsipareigoja sumokėti sutartyje nustatyto dydžio atlyginimą.“

 

14 straipsnis. 29 straipsnio 3 ir 4 dalių pakeitimas

Pakeisti 29 straipsnio 3 ir 4 dalis ir jas išdėstyti taip:

3. Važtaraštyje gali būti įrašyti ir kiti duomenys, susiję su krovinio pristatymo terminu, jo įvertinimu, pakuote ar kitomis vežimo sąlygomis. Privalomus važtaraščio rekvizitus nustato finansų ministras.

4. Važtaraščiai apskaitomi Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos nustatyta tvarka, suderinta su Finansų ministerija. Finansų ministras gali nustatyti reikalavimus naudoti specialius tam tikrų prekių važtaraščių blankus. Specialių važtaraščių blankų apskaitos, užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarką nustato finansų ministras.“

 

15 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 37 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

37 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimas

1. Pavojingi kroviniai tarptautiniais maršrutais vežami pagal 1957 m. Europos sutartį dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais, pasirašytą Ženevoje (ADR).

2. Pavojingų krovinių vežimą Lietuvos Respublikoje reguliuoja Lietuvos Respublikos įstatymai, Vyriausybės nutarimai ir kiti teisės aktai.“

 

16 straipsnis. 40 straipsnio ir jo pavadinimo pakeitimas

Pakeisti 40 straipsnio pavadinimą, o visą šį straipsnį išdėstyti taip:

40 straipsnis. Pašto, dokumentų siuntų vežimo sutartis

1. Pašto, dokumentų siuntų vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nuvežti pateiktą jam pašto, dokumentų siuntą į paskirties punktą ir išduoti gavėjui, o siuntėjas už pašto, dokumentų siuntų vežimą įsipareigoja sumokėti sutartyje nustatytą mokestį.

2. Pašto, dokumentų siuntų pateikimą vežti, jų vežimo ir išdavimo gavėjui tvarką nustato sutartys tarp pašto paslaugų teikėjų ir vežėjų.“  

 

17 straipsnis. Septintojo skirsnio antraštės pakeitimas

Išbraukti septintojo skirsnio pavadinime žodžius „IR DRAUDIMAS“ ir jį išdėstyti taip:

SEPTINTASIS SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ“

 

18 straipsnis. 42 straipsnio 2 dalies pakeitimas

Išbraukti 42 straipsnio 2 dalyje žodžius „nukentėjusiojo tyčios“, vietoje jų įrašyti žodžius „nukentėjusio asmens tyčios ar didelio neatsargumo“ ir šią dalį išdėstyti taip:

2. Vežėjas, kaip didesnio pavojaus šaltinio valdytojas, privalo atlyginti keleiviui žalą, padarytą didesnio pavojaus šaltinio, jeigu nėra įrodymų, kad žala atsirado dėl nenugalimos jėgos arba nukentėjusio asmens tyčios ar didelio neatsargumo.“

 

19 straipsnis. 44 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Išbraukti 44 straipsnio 1 dalies antrame sakinyje žodžius „Žmonių saugos darbe ir Draudimo nuo nelaimingų atsitikimų darbe įstatymų nustatytais dydžiais ir tvarka“, vietoje jų įrašyti žodžius „Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nustatyta tvarka“ ir šią dalį išdėstyti taip:

1. Vežėjas atsako už žalą, padarytą kelių transporto priemonės ekipažo nario sveikatai ar gyvybei. Žala atlyginama Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nustatyta tvarka.“

 

20 straipsnis. 47 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimas ir papildymas

Papildyti 47 straipsnio 1 dalies pirmąjį sakinį, skliausteliuose, po žodžio „miesto“ žodžiais „ir priemiesčio“, po žodžio „pašto“ žodžiu „dokumentų“, 2 dalyje išbraukti žodžius „kurios jis negalėjo ir neprivalėjo numatyti ir išvengti“, vietoje jų įrašyti žodžius „transporto priemonės gedimo, gręsiančio keleivių sveikatai ar gyvybei, šalinimo arba kitokių nuo vežėjo nepriklausančių aplinkybių“ ir šias dalis išdėstyti taip:

1. Vežėjas, pažeidęs keleivio, bagažo ar krovinio vežimo terminus (išskyrus keleivio vežimą miesto ir priemiesčio maršrutais), privalo atlyginti keleiviui, krovinio ar pašto, dokumentų siuntėjui arba gavėjui turėtus nuostolius, atsiradusius dėl pavėluoto vežimo, jeigu sutartyje nebuvo numatyta atsakomybė netesybomis. Negautos pajamos neatlyginamos.

2. Vežimo terminas laikomas nepraleistu, jeigu vežėjas savo įsipareigojimo negalėjo įvykdyti dėl nenugalimos jėgos, transporto priemonės gedimo, gręsiančio keleivių sveikatai ar gyvybei, šalinimo arba kitokių nuo vežėjo nepriklausančių aplinkybių.“

 

21 straipsnis. 57 ir 58 straipsnių pripažinimas netekusiais galios

Pripažinti netekusiais galios 57 ir 58 straipsnius.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS