Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO PAKEITIMO IR PAPILDYMO
ĮSTATYMAS
2001 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1996, Nr. 119-2772; 1998, Nr. 105-2895)
1 straipsnis. 1 straipsnio 1 dalies pakeitimas
2 straipsnis. 2 straipsnio 3 ir 6 dalių pakeitimas, papildymas 7 dalimi ir 11 dalies
pripažinimas netekusia galios
1. Pakeisti 2 straipsnio 3 ir 6 dalis bei papildyti šį straipsnį 7 dalimi ir jas išdėstyti taip:
„6. Lengvasis automobilis – motorinė transporto priemonė, turinti ne daugiau kaip 9 sėdimas vietas, įskaitant vairuotojo vietą, skirta keleiviams bei bagažui vežti.
7. Lengvasis automobilis – taksi – motorinė kelių transporto priemonė, skirta keleiviams ir bagažui vežti, turinti ne daugiau kaip 7 sėdimas vietas, įskaitant vairuotojo vietą, įrengtą taksometrą bei atpažinimo ženklą – plafoną ir atitinkanti lengviesiems automobiliams – taksi keliamus techninius reikalavimus. Techninius reikalavimus lengviesiems automobiliams – taksi nustato Susisiekimo ministerija.“
3 straipsnis. 4 straipsnio 2 dalies papildymas ir 3 dalies pakeitimas
Papildyti 4 straipsnio 2 dalį bei pakeisti 3 dalį ir jas išdėstyti taip:
„2. Susisiekimo ministerija pagal savo kompetenciją leidžia savivaldybėms, fiziniams ir juridiniams asmenims privalomus teisės aktus, reguliuojančius kelių transporto veiklą ir keleivių bei krovinių vežimą. Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota institucija formuoja keleivių tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutų tinklą.
4 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Licencija (leidimas) verstis vežimais
1. Kelių transporte licencijuojama keleivių ir krovinių vežimo už atlyginimą ūkinė – komercinė veikla.
2. Vežant keleivius licencija (leidimas) reikalinga, kai keleiviai vežami:
3. Vežant krovinius licencija (leidimas) reikalinga, kai kroviniai vežami:
1) tarptautiniais vežimais transporto priemonėmis, kurių keliamoji galia, įskaitant priekabą, didesnė kaip 3,5 tonos arba bendroji masė, įskaitant priekabą, didesnė kaip 6 tonos – iki 2002 m. gruodžio 31 d.;
4. Licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimais tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais bei krovinių vežimais išduoda Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Valstybinė kelių transporto inspekcija).
5. Licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimais vietinio susisiekimo maršrutais ir lengvaisiais automobiliais – taksi išduoda savivaldybės institucijos.
5 straipsnis. 13 straipsnio 2 dalies 2 punkto pakeitimas
6 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas ir papildymas
Pakeisti 14 straipsnio 1 ir 2 dalis, papildyti straipsnį nauja 3 dalimi, buvusias 3 ir 4 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„14 straipsnis. Kelių transporto kontrolės tarnybų įgaliojimai
1. Valstybinės kelių transporto inspekcijos transporto veiklos kontrolės įgaliojimus nustato šis kodeksas bei Keleivinio kelių transporto kontrolės nuostatai, kuriuos tvirtina Susisiekimo ministerija.
2. Valstybinės kelių transporto inspekcijos pareigūnai turi teisę sustabdyti krovinines ir keleivines kelių transporto priemones, jas pasverti, tikrinti jų matmenis, apipavidalinimą, techninę būklę, valstybinės techninės apžiūros atlikimo periodiškumą, ekipažo, taip pat keleivių, bagažo ir krovinių vežimui privalomus dokumentus, tarp jų – keleivių ir bagažo bilietus, važtaraščius, bei ekipažo darbo ir poilsio režimo laikymąsi.
3. Savivaldybių arba jų įgaliotų institucijų kelių transporto veiklos kontrolės tarnybų įgaliojimus nustato šis kodeksas bei Keleivinio kelių transporto kontrolės nuostatai, kuriuos tvirtina Susisiekimo ministerija.
4. Savivaldybių arba jų įgaliotų institucijų kelių transporto veiklos kontrolės tarnybų pareigūnai turi teisę sustabdyti keleivines kelių transporto priemones ir savo bei gretimų savivaldybių teritorijose tikrinti lengvuosius automobilius – taksi bei kitas keleivines transporto priemones, dirbančias vietinio ir tolimojo susisiekimo maršrutuose, bei šių priemonių ekipažų, taip pat keleivių ir bagažo vežimui privalomus dokumentus, tarp jų – keleivių ir bagažo bilietus bei ekipažų darbo ir poilsio režimo laikymąsi.
7 straipsnis. 16 straipsnio 2 ir 3 dalių pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnio 2 ir 3 dalis ir jas išdėstyti taip:
8 straipsnis. 17 straipsnio pavadinimo ir šio straipsnio pakeitimas ir papildymas
1. Pakeisti 17 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
2. Straipsnio 2 dalyje išbraukti žodžius „ar siunčia“, po jų įrašyti žodžius „su savimi keleivine“, papildyti šią dalį žodžiais „ar jos bagažinėje“, papildyti straipsnį nauja 3 dalimi, buvusią 3 dalį laikyti 4 dalimi ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Keleivio, bagažo ir smulkių siuntų sąvokos
1. Keleivis – fizinis asmuo, kuris pagal sutartį arba kitu teisiniu pagrindu naudojasi kelių transporto priemone (važiuoja ir veža bagažą), taip pat kitais vežėjo teikiamais patarnavimais.
3. Smulkios siuntos – daiktai arba krovinys, kuriuos juridiniai ar fiziniai asmenys siunčia keleivine kelių transporto priemone.
9 straipsnis. Kodekso papildymas 171 straipsniu
Papildyti kodeksą 171 straipsniu:
„171 straipsnis. Visuomenės aptarnavimo organizavimas
1. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, taip pat savivaldybių institucijos užtikrina būtinų keleivinio kelių transporto paslaugų teikimą visuomenei netgi ir vežėjams komerciškai nenaudingomis sąlygomis. Dėl šių paslaugų teikimo patiriami nuostoliai vežėjams yra kompensuojami Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Šiems visuomenės aptarnavimo įsipareigojimams vykdyti vežėjai parenkami konkurso tvarka. Su konkurso nugalėtojais sudaromos visuomenės aptarnavimo sutartys.
2. Sutartyse nustatomos keleivių vežimo sąlygos (paslaugų kokybė, veiklos nenutrūkstamumas, reguliarumas ir kiti reikalavimai). Visuomenės aptarnavimo sutartys sudaromos ne ilgiau kaip 5 metams.
10 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas ir papildymas
Pakeisti 18 straipsnio 1, 2, 4, 5, 6, 7 ir 9 dalis bei papildyti šį straipsnį 7 ir 8 dalimis, buvusias 7, 8 ir 9 dalis laikyti 9, 10, 11 dalimis ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„18 straipsnis. Keleivių vežimas
1. Keleiviai vežami keleivinėmis kelių transporto priemonėmis – autobusais, troleibusais ir lengvaisiais automobiliais, pagamintomis keleiviams vežti. Keleivių vežimą reglamentuoja Keleivių ir bagažo vežimo taisyklės bei Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais – taksi taisyklės, kurias tvirtina Susisiekimo ministerija.
2. Keleiviai vežami reguliariais ir specialiais reisais bei nereguliariais vežimais vietinio (miesto ir priemiestinio), tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais.
3. Reguliarūs reisai - reisai, kuriais keleiviai vežami nustatytu dažnumu ir maršrutais, kelionės metu paimant ir išlaipinant keleivius tam tikslui nustatytose stotelėse, laikantis iš anksto nustatytų tvarkaraščių ir tarifų. Reguliarūs reisai organizuojami, jei gatvių ir kelių būklė atitinka reikalavimus, kuriuos nustato Susisiekimo ministerija.
4. Nereguliarūs vežimai – vežimai, kai iš anksto suformuotos keleivių grupės yra vežamos ir grąžinamos į išvykimo vietą arba anksčiau nuvežta keleivių grupė grąžinama atgal į išvykimo vietą vėlesniu vežimu, arba keleivių grupė nuvežama, o transporto priemonė grįžta tuščia. Samprata „iš anksto suformuota keleivių grupė“ reiškia grupę, su kuria iš anksto sudaryta vežimo sutartis pagal išankstinį užsakymą (kai keleiviai vyksta turizmo, verslo reikalais, į parodas, simpoziumus, konferencijas, seminarus, pasitarimus, koncertus, spektaklius, vestuves ir panašiais atvejais). Iš anksto suformuotos keleivių grupės turi būti vežamos su keleivių vežimo lapais, išskyrus, kai jos vežiojamos tame pačiame mieste, kuriame vyksta šioje dalyje minimi renginiai. Keleivių vežimo lapų apskaitos, užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarką nustato Susisiekimo ministerija.
5. Specialūs reisai – reisai, kai vežamos specialios keleivių grupės (darbininkų – į darbovietes ir iš jų, moksleivių – į mokyklas ir iš jų ar pan.).
6. Vietinio (miesto) susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių (kelių) trasa, kuria keleiviai vežami miesto teritorijoje.
7. Vietinio (priemiestinio) susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių ir kelių trasa, kuria keleiviai vežami ne daugiau kaip per dviejų gretimų savivaldybių (neįskaitant miestų savivaldybių) teritorijas.
8. Keleivių vežimas maršrutiniais taksi – keleivių vežimo reguliariais reisais rūšis, kai jie vežami autobusais, turinčiais iki 17 sėdimų vietų, įskaitant vairuotojo vietą, ir atpažinimo ženklą – plafoną, tik sėdimose vietose, pagal patvirtintus tvarkaraščius, nustatytais vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo maršrutais, paimant ir išleidžiant keleivius stotelėse arba kitose jų pageidaujamose vietose, kur nedraudžia sustoti Kelių eismo taisyklės – nuo 2002 m. sausio 1 d.
9. Tolimojo susisiekimo maršrutas – nustatyta gatvių ir kelių trasa Lietuvos Respublikos teritorijoje, kuria keleiviai vežami daugiau kaip per dviejų savivaldybių (neįskaitant miestų savivaldybių) teritorijas.
10. Tarptautinio susisiekimo maršrutas – keleivių vežimas, kai transporto priemonė kerta valstybės sieną.
11. Keleiviai reguliariais reisais gali būti vežami tik autobusais – nuo 2002 sausio 1 d. Keleiviams vežti reguliariais reisais nustatytu maršrutu išduodamas leidimas. Leidimus keleiviams vežti vietiniais maršrutais išduoda savivaldybės arba jų įgaliotos institucijos, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais – Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota institucija. Leidimų išdavimo sąlygas nustato Susisiekimo ministerija.“
11 straipsnis. 20 straipsnio 1 dalies pakeitimas
Išbraukti 20 straipsnio 1 dalies antrame sakinyje žodžius „nėra“ bei „arba jis“ ir visą šią dalį išdėstyti taip:
12 straipsnis. 21 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų pakeitimas
Išbraukti 21 straipsnio 1 dalies 2 punkte žodžius „ar siųsti“ bei pakeisti 21 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir šiuos punktus išdėstyti taip:
„2) Keleivių ir bagažo vežimo taisyklių nustatyta tvarka nemokamai vežtis nustatyto svorio ir dydžio bagažą;
13 straipsnis. 23 straipsnio 1 dalies papildymas
Papildyti 23 straipsnio 1 dalį po žodžių „ir išduoti jį keleiviui“ žodžiais „arba bet kuriam bagažą atsiimti teisę turinčiam asmeniui“ ir visą šią dalį išdėstyti taip:
14 straipsnis. 29 straipsnio 3 ir 4 dalių pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnio 3 ir 4 dalis ir jas išdėstyti taip:
„3. Važtaraštyje gali būti įrašyti ir kiti duomenys, susiję su krovinio pristatymo terminu, jo įvertinimu, pakuote ar kitomis vežimo sąlygomis. Privalomus važtaraščio rekvizitus nustato finansų ministras.
4. Važtaraščiai apskaitomi Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos nustatyta tvarka, suderinta su Finansų ministerija. Finansų ministras gali nustatyti reikalavimus naudoti specialius tam tikrų prekių važtaraščių blankus. Specialių važtaraščių blankų apskaitos, užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarką nustato finansų ministras.“
15 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 37 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„37 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimas
1. Pavojingi kroviniai tarptautiniais maršrutais vežami pagal 1957 m. Europos sutartį dėl pavojingų krovinių tarptautinių vežimų keliais, pasirašytą Ženevoje (ADR).
16 straipsnis. 40 straipsnio ir jo pavadinimo pakeitimas
Pakeisti 40 straipsnio pavadinimą, o visą šį straipsnį išdėstyti taip:
„40 straipsnis. Pašto, dokumentų siuntų vežimo sutartis
1. Pašto, dokumentų siuntų vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nuvežti pateiktą jam pašto, dokumentų siuntą į paskirties punktą ir išduoti gavėjui, o siuntėjas už pašto, dokumentų siuntų vežimą įsipareigoja sumokėti sutartyje nustatytą mokestį.
17 straipsnis. Septintojo skirsnio antraštės pakeitimas
18 straipsnis. 42 straipsnio 2 dalies pakeitimas
Išbraukti 42 straipsnio 2 dalyje žodžius „nukentėjusiojo tyčios“, vietoje jų įrašyti žodžius „nukentėjusio asmens tyčios ar didelio neatsargumo“ ir šią dalį išdėstyti taip:
19 straipsnis. 44 straipsnio 1 dalies pakeitimas
Išbraukti 44 straipsnio 1 dalies antrame sakinyje žodžius „Žmonių saugos darbe ir Draudimo nuo nelaimingų atsitikimų darbe įstatymų nustatytais dydžiais ir tvarka“, vietoje jų įrašyti žodžius „Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nustatyta tvarka“ ir šią dalį išdėstyti taip:
20 straipsnis. 47 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimas ir papildymas
Papildyti 47 straipsnio 1 dalies pirmąjį sakinį, skliausteliuose, po žodžio „miesto“ žodžiais „ir priemiesčio“, po žodžio „pašto“ žodžiu „dokumentų“, 2 dalyje išbraukti žodžius „kurios jis negalėjo ir neprivalėjo numatyti ir išvengti“, vietoje jų įrašyti žodžius „transporto priemonės gedimo, gręsiančio keleivių sveikatai ar gyvybei, šalinimo arba kitokių nuo vežėjo nepriklausančių aplinkybių“ ir šias dalis išdėstyti taip:
„1. Vežėjas, pažeidęs keleivio, bagažo ar krovinio vežimo terminus (išskyrus keleivio vežimą miesto ir priemiesčio maršrutais), privalo atlyginti keleiviui, krovinio ar pašto, dokumentų siuntėjui arba gavėjui turėtus nuostolius, atsiradusius dėl pavėluoto vežimo, jeigu sutartyje nebuvo numatyta atsakomybė netesybomis. Negautos pajamos neatlyginamos.
21 straipsnis. 57 ir 58 straipsnių pripažinimas netekusiais galios