Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PAVOJINGŲ KROVINIŲ VEŽIMO

ĮSTATYMAS

 

2001 m.          d. Nr.      

 

Vilnius

 

 

 

 

PIRMAS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymo sritis

1.    Šis įstatymas nustato pavojingų krovinių vežimo kelių, geležinkelių, vidaus vandenų, jūrų ir oro transportu Lietuvos Respublikoje teisinius ir organizacinius pagrindus, siekiant užtikrinti saugų pavojingų krovinių vežimą.

2.    Įstatymas nereglamentuoja civilinės saugos veiklos, branduolinių medžiagų, skirtų branduolinei energetikai, bei karinių pavojingų krovinių vežimo teisinių ir organizacinių pagrindų.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1.    Pavojingi kroviniai - medžiagos ar gaminiai, kurie dėl savo cheminių ar fizinių savybių gali sukelti pavojų žmogaus sveikatai, aplinkai ar turtui, ir kuriems suteikti identifikaciniai numeriai, įrašyti į Jungtinių Tautų Organizacijos Ekonominės Komisijos (UNECE) sudarytą pavojingų medžiagų sąrašą, bei išvardinti Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse, reglamentuojančiose pavojingų krovinių vežimą.

2.    Pavojingų krovinių vežimas – pavojingų krovinių parengimas išsiųsti, priėmimas iš siuntėjo, vežimas bei jo išdavimas gavėjui, įskaitant pakrovimą, iškrovimą, perkrovimą bei laikiną sandėliavimą.

3.    Pavojingų krovinių vežimo dalyviai – pavojingų krovinių siuntėjas, vežėjas, gavėjas ir sandėliuotojas.

4.    Pavojingų krovinių vežėjas – įmonė, įregistruota įstatymų nustatyta tvarka ir turinti teisę vežti pavojingus krovinius.

5.    Pavojingų krovinių siuntėjas – fizinis ar juridinis asmuo, perduodantis vežti pavojingus krovinius.

6.    Pavojingų krovinių gavėjas - fizinis ar juridinis asmuo, gaunantis pavojingus krovinius.

7.    Pavojingų krovinių sandėliuotojas – įmonė, įregistruota įstatymų nustatyta tvarka, sandėliuojanti pavojingus krovinius.

8.    Transporto priemonė – automobilis, priekaba ar puspriekabė, prekinis vagonas, orlaivis ir laivas, kuriais gali būti vežami pavojingi kroviniai. Ši sąvoka apima traktorius bei savaeiges mašinas ir mechanizmus, kai vykdoma pavojingų krovinių vežimo kontrolė keliuose.

 

3 straipsnis. Teisinis pavojingų krovinių vežimo reguliavimas

1.    Pavojingų krovinių vežimą Lietuvos Respublikoje reguliuoja šis įstatymas, Saugios laivybos įstatymas, Aviacijos įstatymas, kiti Lietuvos Respublikos įstatymai, Vyriausybės nutarimai, taip pat kiti teisės aktai.

2.    Lietuvos Respublikos tarptautinį bendradarbiavimą pavojingų krovinių vežimo srityje reguliuoja Lietuvos Respublikos įstatymai, Vyriausybės nutarimai bei Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys.

 

ANTRAS SKIRSNIS

PAVOJINGŲ KROVINIŲ VEŽIMO VALSTYBINIS VALDYMAS

 

4 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimo valstybinis valdymas

1.              Pavojingų krovinių vežimo valstybinį valdymą vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliotos institucijos, taip pat savivaldybių institucijos.

2.              Užtikrindamos saugų pavojingų krovinių vežimą Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliotos institucijos:

1)              rengia, tvirtina ir įgyvendina pavojingų krovinių vežimo veiklą reglamentuojančius teisės aktus;

2)              kontroliuoja pavojingų krovinių vežimą;

3)              nustato pavojingų krovinių vežimo maršrutus;

4)              organizuoja ir įgyvendina avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, prevencijos priemones;

5)              organizuoja avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, ir jų pasekmių likvidavimo darbus;

6)              atlieka avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, sukėlusių itin sunkias pasekmes, ekspertizę ir apskaitą;

7)              kaupia statistinius duomenis apie pavojingų krovinių vežimo veiklą;

8)              teikia konsultacijas pavojingų krovinių vežimo klausimais;

9)              nustato pavojingų krovinių vežimo apribojimus nacionalinio saugumo ir aplinkos apsaugos tikslais;

10)            vykdo kitas įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą, nustatytas funkcijas.

3.    Savivaldybių institucijos nustato maršrutus vietinės reikšmės keliais, kuriais draudžiama ar rekomenduojama vežti pavojingus krovinius, bei transporto priemonių, vežančių pavojingus krovinius, sustojimo vietas, organizuoja avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, ir jų pasekmių likvidavimo darbus bei įgyvendina avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, prevencijos priemones, vykdo kitas įstatymų bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą, nustatytas funkcijas.

 

TREČIAS SKIRSNIS

Saugaus PAVOJINGŲ KROVINIŲ VEŽIMO užtikrinimas

 

5 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimo saugos specialistas

Kiekvienoje įmonėje, kurios veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu keliais, geležinkeliais ar vidaus vandenimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka privalo būti paskirtas pavojingų krovinių vežimo saugos specialistas, atsakingas už saugų pavojingų krovinių vežimą.

 

6 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimo statistika

Visos įmonės, kurių veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu, privalo Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka Statistikos departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikti statistinius duomenis apie pavojingų krovinių vežimą.

 

7 straipsnis. Maršrutų pavojingiems kroviniams vežti nustatymas

1.    Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija nustato maršrutus valstybinės reikšmės automobilių, geležinkelių bei vidaus vandenų keliais, kuriais draudžiama ar rekomenduojama vežti pavojingus krovinius bei organizuoja stovėjimo vietų transporto priemonėms su pavojingais kroviniais įrengimą.

2.    Maršrutai, kuriais draudžiama vežti pavojingus krovinius, skelbiami visuomenės informavimo priemonėse.

 

8 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimo kontrolė

1.    Pavojingų krovinių vežimo kontrolės tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

2.    Pavojingų krovinių vežimo kontrolę atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija.

 

9 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimo ekspertų komisija

Vyriausybė iš Susisiekimo ministerijos, Aplinkos ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos ir Vidaus reikalų ministerijos atstovų sudaro Pavojingų krovinių vežimo ekspertų komisiją avarijų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu ir sukėlusių itin sunkias pasekmes, ekspertizei atlikti. Jos nuostatus ir sudėtį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

10 straipsnis. Išimtys

Šio įstatymo 5, 7, ir 8 straipsnių nuostatos netaikomos pavojingus krovinius vežant jūrų ir oro transportu.

 

KETVIRTAS SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ IR DRAUDIMAS

 

11 straipsnis. Atsakomybė už šio įstatymo pažeidimus

Asmenys administracinėn ir baudžiamojon atsakomybėn dėl šio įstatymo pažeidimų traukiami įstatymų nustatyta tvarka.

 

12 straipsnis. Draudimas

Pavojingų krovinių vežimo dalyviai apdraudžia savo civilinę atsakomybę už žalą, kuri vežant pavojingus krovinius gali būti padaryta tretiesiems asmenims ir/ar jų turtui ir aplinkai.

 

PENKTAS SKIRSNIS

Baigiamosios nuostatos

 

13 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja nuo 2002 m. kovo 1 d.

 

14 straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai

Pasiūlyti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai iki 2002 m. kovo 1 d. parengti ir patvirtinti šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

 

 

 

           

 

pkv ist proj.1 po derinimo 1vyr.doc