Projektas-2

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ASMENS IDENTIFIKAVIMO KORTELĖS

ĮSTATYMAS

 

2001 m.                        d. Nr.

 

Vilnius

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šis Įstatymas nustato asmens identifikavimo kortelės paskirtį, jos išdavimo, keitimo, naudojimo ir galiojimo sąlygas, joje įrašomus duomenis.

 

2 straipsnis. Asmens identifikavimo kortelė ir jos paskirtis

1. Asmens identifikavimo kortelė yra pagrindinis Lietuvos Respublikos piliečio (toliau– pilietis) asmens dokumentas, patvirtinantis jo asmens tapatybę ir pilietybę ir skirtas naudoti Lietuvos Respublikoje.

2. Asmens identifikavimo kortelė gali būti naudojama vykti į užsienio valstybes, su kuriomis yra sudarytos atitinkamos tarptautinės sutartys ar susitarimai.

3. Asmens identifikavimo kortelėje gali būti techninė sudedamoji dalis, kurios naudojimą nustato kiti Lietuvos Respublikos įstatymai.

4. Pilietis, kuriam sukako 16 metų, per vieną mėnesį privalo kreiptis į įgaliotą instituciją dėl asmens identifikavimo kortelės išdavimo. Prireikus asmens identifikavimo kortelė gali būti išduota ir piliečiui, nesulaukusiam 16 metų.

 

3 straipsnis. Asmens identifikavimo kortelės galiojimo terminas

1. Piliečiui iki 16 metų išduota asmens identifikavimo kortelė galioja ne ilgiau kaip 5 metus.

2. Piliečiui nuo 16 metų išduota asmens identifikavimo kortelė galioja 10 metų.

 

4 straipsnis. Įrašai asmens identifikavimo kortelėje

1. Asmens identifikavimo kortelėje pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro (toliau – gyventojų registras) duomenų centrinės bazės duomenis įrašomi šie duomenys apie pilietį:

1)   vardas (vardai);

2)   pavardė;

3) lytis;

4) gimimo data;

5) asmens kodas;

6) pilietybė.

2. Asmens identifikavimo kortelėje turi būti piliečio nuotrauka ir piliečio parašas. Piliečiui, kuris nesugeba pasirašyti dėl fizinės negalios ar yra neveiksnus, asmens identifikavimo kortelė gali būti išduota be jo parašo.

3. Be šio straipsnio 1 dalyje nurodytų duomenų, asmens identifikavimo kortelėje taip pat įrašoma:

1) asmens identifikavimo kortelės išrašymo data;

2) asmens identifikavimo kortelę išdavusios įstaigos pavadinimas;

3) data, iki kurios galioja asmens identifikavimo kortelė.

4. Duomenys asmens identifikavimo kortelėje įrašomi lietuviškais rašmenimis, piliečio vardas (vardai) ir pavardė – valstybine kalba.

 

 

5 straipsnis. Asmens identifikavimo kortelės išdavimas ir keitimas

1. Asmens identifikavimo kortelę išduoda ir keičia vidaus reikalų ministro įgaliotos institucijos (toliau – įgaliota institucija).

2. Pilietis dėl asmens identifikavimo kortelės išdavimo ar keitimo turi pats atvykti į įgaliotą instituciją pagal gyventojų registre įrašytą jo gyvenamąją vietą (toliau – gyvenamoji vieta). Neveiksnus pilietis dėl asmens identifikavimo kortelės išdavimo ar keitimo kreipiasi per savo globėją ar kitą teisėtą atstovą, o pilietis, kuris dėl fizinės negalios negali pats atvykti,– per įgaliotą asmenį.

3. Piliečiui iki 16 metų asmens identifikavimo kortelė išduodama ar keičiama vieno iš tėvų (įtėvių) ar vaiko globėjo (rūpintojo) prašymu. Jeigu vaiko tėvai išsituokę, asmens identifikavimo kortelė išduodama ar keičiama vieno iš tėvų (įtėvių), su kuriuo nustatyta vaiko gyvenamoji vieta, prašymu. Atsižvelgiant į vaiko interesus, asmens identifikavimo kortelė gali būti išduota ar pakeista be šio prašymo, tarpininkaujant valstybinei  vaiko  teisių apsaugos institucijai.

4. Pilietis dokumentus dėl asmens identifikavimo kortelės išdavimo įgaliotai institucijai pagal gyvenamąją vietą turi pateikti ne vėliau kaip per vieną mėnesį po to, kai  jam sukako 16 metų.

5. Asmens identifikavimo kortelė keičiama, jeigu:

1)   pilietis pakeičia šio Įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nurodytus duomenis;

2)   ji tapo netinkama naudoti;

3)   joje yra netikslių įrašų;

4)   pasibaigė jos galiojimo laikas;

5)   to pageidauja pilietis, kai iki jos galiojimo laiko pabaigos lieka ne daugiau kaip vieneri metai.

6. Pilietis, pateikdamas dokumentus dėl asmens identifikavimo kortelės keitimo, įgaliotai institucijai pagal savo gyvenamąją vietą privalo pateikti keičiamą asmens identifikavimo kortelę. Sutikrinus duomenis, ši kortelė jam grąžinama.

7. Naują asmens identifikavimo kortelę atsiima pilietis arba jo įgaliotas asmuo. Jeigu asmens identifikavimo kortelę atsiima piliečio įgaliotas asmuo, jis turi pateikti įgaliojimą ir asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, o jeigu asmens identifikavimo kortelę atsiima neveiksnaus piliečio globėjas ar kitas teisėtas atstovas, jis turi pateikti minėtas aplinkybes bei asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus.

8. Atsiimant naują asmens identifikavimo kortelę, turi būti pateikta keičiama asmens identifikavimo kortelė. Ji pažymima kaip negaliojanti ir grąžinama piliečiui arba jo įgaliotam asmeniui, o jeigu pilietis neveiksnus, – jo globėjui ar kitam teisėtam atstovui. Jeigu paimti grąžinamą negaliojančią asmens identifikavimo kortelę atsisakoma, ji sunaikinama pagal vidaus reikalų ministro nustatytą asmens identifikavimo kortelės išdavimo, keitimo, paskelbimo negaliojančia ir  naikinimo tvarką.

9. Praradęs asmens identifikavimo kortelę pilietis apie tai turi pranešti policijai ar įgaliotai institucijai pagal savo gyvenamąją vietą. Prarasta asmens identifikavimo kortelė skelbiama negaliojančia. Piliečiui išduodama nauja asmens identifikavimo kortelė.

10. Praradusiam asmens identifikavimo kortelę piliečiui gali būti išduodamas laikinasis pažymėjimas. Jo  formą ir išdavimo tvarką nustato Vyriausybė.

11. Jeigu asmens identifikavimo kortelė prarandama, tampa netinkama naudoti ar pasibaigia jos galiojimo laikas piliečiui laikinai esant užsienio valstybėje, Lietuvos Respublikos diplomatinė atstovybė ar konsulinė įstaiga užsienio valstybėje (toliau – Lietuvos Respublikos konsulinė įstaiga) gali išduoti dokumentą, leidžiantį grįžti į Lietuvos Respubliką, ar dokumentą, leidžiantį tęsti kelionę, jeigu pilietis neturi kito galiojančio kelionės dokumento. Šių dokumentų formas ir išdavimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministras.

12. Asmuo, radęs kito piliečio asmens identifikavimo kortelę, ją turi atiduoti policijai ar įgaliotai institucijai.

13. Įgaliota institucija asmens identifikavimo kortelę išduoda ar pakeičia ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo dokumentų gavimo dienos.

14. Už asmens identifikavimo kortelės išdavimą ir keitimą imama Vyriausybės nustatyto dydžio valstybės rinkliava.

 

6 straipsnis. Asmens identifikavimo kortelės negaliojimas

1. Asmens identifikavimo kortelė negalioja pasibaigus jos galiojimo laikui, paskelbus ją negaliojančia ar piliečiui mirus.

2. Negaliojančia paskelbiama asmens identifikavimo kortelė:

1) priklausiusi Lietuvos Respublikos pilietybės netekusiam asmeniui;

2) prarasta;

3) pakeista šio Įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nustatytais pagrindais;

4) piliečio neatsiimta per vienerius metus nuo išrašymo dienos;

5) paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių ji negalėjo būti išduota;

6) suklastota.

3. Asmuo, netekęs Lietuvos Respublikos pilietybės, taip pat asmuo, kuriam išdavus asmens identifikavimo kortelę paaiškėjo aplinkybės, dėl kurių ji negalėjo būti išduota, turi grąžinti asmens identifikavimo kortelę įgaliotai institucijai ar Lietuvos Respublikos konsulinei įstaigai. Lietuvos Respublikos konsulinė įstaiga grąžintą asmens identifikavimo kortelę perduoda ją išdavusiai įgaliotai institucijai.

4. Mirusio piliečio asmens identifikavimo kortelė grąžinama gyvenamosios vietos arba mirties vietos civilinės metrikacijos įstaigai ar Lietuvos Respublikos konsulinei įstaigai, o šios įstaigos asmens identifikavimo kortelę perduoda ją išdavusiai įgaliotai institucijai.

5. Asmens identifikavimo kortelė paskelbiama negaliojančia pagal vidaus reikalų ministro nustatytą asmens identifikavimo kortelės išdavimo, keitimo, paskelbimo negaliojančia ir naikinimo tvarką.

 

7 straipsnis. Asmens identifikavimo kortelės paėmimas

1. Policija ar kita teisėsaugos institucija, o jeigu pilietis yra užsienyje – Lietuvos Respublikos konsulinė įstaiga, nustačiusi, kad pilietis naudojasi šio Įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 1, 2, 5 ir 6 punktuose nustatytais pagrindais paskelbta negaliojančia asmens identifikavimo kortele arba kito piliečio asmens identifikavimo kortele, privalo ją paimti ir perduoti ją išdavusiai įgaliotai institucijai.

2. Iš suimto piliečio, taip pat iš piliečio, nuteisto laisvės atėmimu arba kuriam paskirtas administracinis areštas, asmens identifikavimo kortelę paima policija ar kita teisėsaugos institucija arba teismas. Piliečiui, paleistam iš suėmimo, lygtinai paleistam iš laisvės atėmimo vietos, atlikusiam bausmę arba kuriam pasibaigė administracinis areštas, asmens identifikavimo kortelė grąžinama.

3. Paimti iš piliečio asmens identifikavimo kortelę draudžiama, išskyrus šio ar kitų įstatymų nustatytais atvejais.

 

8 straipsnis. Atsakomybė

Asmenys, pažeidę šį Įstatymą, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Įstatymas įsigalioja nuo 2003 m. sausio 1 d.

2. Įstatymo įgyvendinimo tvarką nustato Asmens identifikavimo kortelės įstatymo įgyvendinimo įstatymas.

 

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS