Projektas  3

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETINĖS SANDAROS

ĮSTATYMO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2000 m. ¼¼¼¼¼¼¼¼mėn. ¼¼¼d.

Vilnius

(Žin., 1990, Nr. 24-596; 1992, Nr.29(1)-854, Nr.34-1036; 1993, Nr.54-1049; 1995, Nr. 18-404, Nr.47-1136, Nr.92-2056, 1996, Nr.48-1141, Nr.57-1344; 1997, Nr.58-1328, Nr.69-1744; 2000, Nr.5-126)

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymo nauja redakcija

 

Pakeisti Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymą ir jį išdėstyti taip:

 

"LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS

ĮSTATYMAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis, tikslas

 

1. Įstatymo paskirtis - nustatyti Lietuvos Respublikos, valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų turinį, šių biudžetų pajamų sudarymo ir asignavimų naudojimo teisinius pagrindus, taip pat biudžetų rengimo, tvirtinimo, vykdymo, vertinimo ir kontrolės pagrindines nuostatas, procedūras, asignavimų valdytojų pareigas, teises ir atsakomybę.

2. Biudžeto sandaros įstatymo tikslas – siekiant ilgalaikės , visapusiškos ekonominės ir socialinės Lietuvos Respublikos piliečių gerovės, užtikrinti, kad sudarant ir vykdant Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus piniginiai ištekliai būtų naudojami efektyviai.

 

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

 

1. Apyvartos lėšos - lėšos, kurios sudaromos iš biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka, - iš planinių pajamų ir naudojamos laikinam pajamų trūkumui padengti.

2. Asignavimai - valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatyta lėšų suma, kurią asignavimų valdytojas turi teisę gauti, pateikęs paraišką Valstybės iždą tvarkančiai institucijai arba savivaldybių finansų tarnyboms, konkrečioms programoms finansuoti.

3. Bendroji dotacija - valstybės biudžeto asignavimai savivaldybių biudžetams jų mokestinėms pajamoms išlyginti, išlaidų struktūros skirtumams, kuriuos lemia nuo savivaldybių veiklos nepriklausantys objektyvūs veiksniai, išlyginti.

4. Biudžetiniai metai – metai nuo sausio 1 dienos  ir iki gruodžio 31 dienos.

5. Biudžeto išlaidos – panaudoti biudžeto asignavimai.

6. Biudžeto pajamos - įmokos iš mokesčių, rinkliavų ir kitų įstatymais nustatytų pajamų šaltinių bei negrąžintina finansinė parama (piniginės lėšos), skirta valstybės (savivaldybių) biudžeto programoms finansuoti.

7. Biudžeto perteklius arba deficitas - skirtumas tarp patvirtintų biudžeto pajamų ir asignavimų.

8. Ekonominė klasifikacija - biudžetų išlaidų bei asignavimų klasifikavimas pagal bendrus ekonominius lėšų paskirstymo požymius.

9. Finansavimas - lėšų perdavimas į asignavimų valdytojų vadovaujamų institucijų sąskaitas jų išlaidoms apmokėti arba tiesioginis šių institucijų išlaidų apmokėjimas iš biudžetų (iždo) sąskaitų.

10. Funkcinė klasifikacija - biudžetų išlaidų bei asignavimų klasifikavimas pagal valstybės funkcijas.

11. Išlaidų sąmata (sąmata) - dokumentas, kuriame pagal išlaidų ekonominę ir funkcinę klasifikaciją yra nurodytos išlaidų,  programoms vykdyti, sumos.

12. Nacionalinis biudžetas – valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų visuma.

13. Nepaprastosios išlaidos - išlaidos, skirtos ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui kurti, įsigyti bei valstybės rezervams sudaryti.

14. Paprastosios išlaidos - išlaidos, susijusios su valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų funkcionavimu ir programų vykdymu, nedidinant šių institucijų ir įstaigų  ilgalaikio turto vertės.

15. Planuojamos biudžeto išlaidos – patvirtinti biudžeto asignavimai.

16. Programa – Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas asignavimų valdytojų institucijos dokumentas, kuriame nustatyti tikslai, uždaviniai, priemonės ir lėšų poreikis uždaviniams įgyvendinti bei vertinimo kriterijai.

17. Savivaldybės biudžetas - savivaldybės pajamų ir asignavimų planas biudžetiniams metams.

18. Specialioji programa –  Vyriausybės ar savivaldybės vykdomosios institucijos tvirtinama programa, kurios įgyvendinimo išlaidos apmokamos iš nacionalinio biudžeto ir kitų įstatymų patvirtintų lėšų šaltinių arba tik iš kitų įstatymų patvirtintų lėšų šaltinių (biudžetinių įstaigų pajamos už teikiamas paslaugas bei asignavimų valdytojų administruojamos pajamos, mokamos į biudžetą).

19. Specialioji tikslinė dotacija - valstybės biudžeto lėšos remiantis priimtais įstatymais perduodamos savivaldybių biudžetams naudoti pagal tikslinę paskirtį.

20. Valstybės biudžetas – valstybės pajamų ir asignavimų planas biudžetiniams metams.

 

 

3 straipsnis. Nacionalinis biudžetas

 

1.   Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų visuma sudaro Lietuvos Respublikos nacionalinį biudžetą.

2.   Nacionalinio  biudžeto  pajamas  sudaro  visos valstybės  biudžeto  ir savivaldybių  biudžetų sukaupiamos lėšos, išskyrus skolintas lėšas. Valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos ir išlaidos gali būti tik piniginės lėšos.

3. Nacionalinio biudžeto asignavimai naudojami valstybės ir savivaldybių funkcijoms bei asignavimų valdytojų programoms vykdyti. Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos gali būti perskirstomi tik per Lietuvos Respublikos nacionalinį biudžetą, Valstybinį socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, Kelių fondą.

4.   Valstybės biudžete apskaitomos ir kitos specialiųjų programų išlaidoms apmokėti

( išskyrus priskiriamas valstybės biudžeto pajamoms ) įstatymais patvirtintų šaltinių lėšos.

 

4 straipsnis. Asignavimų valdytojai

1. Valstybės biudžeto asignavimų valdytojai yra valstybės institucijų ir įstaigų,  nurodytų Seimo patvirtintame valstybės biudžete, arba institucijų, kurioms asignavimus Seimo pavedimu patvirtino Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba kita tam Seimo įgaliota valstybės institucija, vadovai arba jų įgalioti asmenys.

2. Savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai yra savivaldybių institucijų ir įstaigų, nurodytų savivaldybės tarybos patvirtintame savivaldybės biudžete, arba institucijų, kurioms asignavimus savivaldybės tarybos pavedimu patvirtino savivaldybės valdyba (meras),  vadovai.

 

5 straipsnis. Asignavimų valdytojų pareigos

 

1. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai privalo:

1) naudoti skirtus biudžeto asignavimus pagal nustatytą paskirtį savo vadovaujamos institucijos programoms vykdyti, paskirstyti jiems skirtas biudžeto lėšas pavaldžioms institucijoms jų veiklai bei programoms vykdyti ir uždaviniams įgyvendinti;

2) nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos institucijos programų išlaidų sąmatas, neviršijant šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, tarp jų - paprastosioms išlaidoms, iš jų darbo užmokesčiui, ir nepaprastosioms išlaidoms, sumų;

3) organizuoti programų, finansuojamų iš valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų, rengimą ir vykdymą;

4) teikti finansinę ir kitą atskaitomybę Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;

5) kontroliuoti ir vykdyti savo turtinius įsipareigojimus, atlikti pavaldžių institucijų finansinės atskaitomybės analizę;

6) užtikrinti vadovaujamos institucijos finansinių ir statistinių ataskaitų teisingumą;

7) užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo efektyvumą ir rezultatyvumą .

2. Valstybės biudžeto asignavimų valdytojai rengia darbuotojų skaičiaus normatyvus ir, suderinę su Finansų ministerija, jeigu įstatymai nenustato kitaip, tvirtina juos pavaldžių institucijų programoms vykdyti.

3. Savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai rengia šio straipsnio 2 dalyje nurodytus normatyvus, jeigu jie nėra nustatyti teisės aktų ir, suderinę su savivaldybės finansų tarnyba, tvirtina juos programoms vykdyti.

 

6 straipsnis. Asignavimų valdytojų teisės

 

Valstybės biudžeto ir savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas turi teisę:

1) biudžetiniais metais ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo  ketvirčio pabaigos keisti patvirtintų jų vadovaujamų institucijų ir jiems pavaldžių institucijų veiklai biudžetų asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas informuoja apie tai Finansų ministeriją, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas - savivaldybės finansų tarnybą), neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai ir funkcijai bendrųjų asignavimų paprastosioms išlaidoms, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimų sumos paprastosioms išlaidoms, iš jų darbo užmokesčiui, yra maksimalios ir jų ekonomija gali būti naudojama nepaprastosioms išlaidoms finansuoti;

2) keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą programai vykdyti, suderinęs su Finansų ministerija ( valstybės biudžeto asignavimų valdytojas) arba su savivaldybės finansų tarnybomis (savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas);

3) valstybės biudžeto asignavimų valdytojas, sudarydamas programų ir programų išlaidų sąmatų projektus, teikti programų bei jų išlaidų sąmatų alternatyvas Finansų ministerijai, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas - atitinkamai savivaldybės finansų tarnybai.

 

7 straipsnis. Asignavimų valdytojų atsakomybė

 

Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka atsako už savo vadovaujamų ir pavaldžių institucijų:

1) programų vykdymą, išlaidų sąmatų sudarymą ir vykdymą neviršijant patvirtintų asignavimų sumų, už paskirtų asignavimų efektyvų, atitinkantį programoje nustatytus tikslus ir rezultatyvų naudojimą;

2) atsiskaitymus su darbuotojais, mokesčių administravimo institucijomis, visų rūšių energijos ir kitų darbų, paslaugų bei prekių tiekėjais;

3) teisingą buhalterinę apskaitą bei finansinių ir statistinių ataskaitų teisingumą ir jų atitikimą apskaitos duomenims.

 

8 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas

 

1. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas yra Lietuvos Respublikos Konstitucija, šis įstatymas, Vyriausybės patvirtinta biudžetų sudarymo ir vykdymo tvarka, atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas ir kiti biudžeto pajamų gavimą ir išlaidų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai.

2. Savivaldybių biudžetų teisinis pagrindas yra atitinkamų savivaldybių tarybų priimti sprendimai dėl atitinkamų biudžetinių metų savivaldybių biudžetų patvirtinimo.

3. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojams pavaldžių institucijų išlaidų teisinis pagrindas yra asignavimų valdytojų patvirtintos šių institucijų išlaidų sąmatos, parengtos remiantis jų programomis.

 

9 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija

 

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto  ir savivaldybių biudžetų pajamos ir išlaidos klasifikuojamos  vienodai – kaip  nustato Finansų ministerija.

 

10 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų skoliniai santykiai

 

1. Savivaldybės, laikydamosi Seimo patvirtintų skolinimosi limitų ir Vyriausybės nustatyta tvarka  gali:

1) imti ilgalaikes  vidaus arba užsienio paskolas (kurių trukmė ilgesnė kaip vieneri metai ir grąžinimo terminas ne tais pačiais biudžetiniais metais) arba teikti garantijas dėl paskolų, naudojamų tik investiciniams projektams finansuoti;

2) imti trumpalaikes vidaus ir užsienio paskolas (kurių grąžinimo terminas tais pačiais biudžetiniais metais) biudžetiniais  metais laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartos lėšų.

2. Vyriausybės nustatyta tvarka biudžetiniais  metais savivaldybėms gali būti teikiamos trumpalaikės paskolos iš valstybės biudžeto laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartos lėšų.

3. Savivaldybėms suteiktos trumpalaikės paskolos turi būti grąžintos kreditoriams  sutartyse nustatytais terminais  iki biudžetinių metų pabaigos.

4. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai savo vardu negali skolintis lėšų ir prisiimti skolinių įsipareigojimų.

5. Už valstybės garantijų ir paskolų valdymą atsakinga Finansų ministerija.

 

11 straipsnis. Informacijos apie valstybės ir savivaldybių biudžetus viešumas

 

1. Informacija apie valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymą, priėmimą, vykdymą, vertinimą, kontrolę turi būti aiški ir vieša, išskyrus informaciją, kuri įstatymų nustatyta tvarka yra valstybės paslaptis.

2. Informaciją apie patvirtintą valstybės biudžetą, jo pajamas ir asignavimus, jų vykdymą skelbia Finansų ministerija leidinyje “Valstybės žinios” ir Finansų ministerijos Interneto puslapyje.

3. Informaciją apie patvirtintus savivaldybių biudžetus, jų vykdymą skelbia savivaldybių finansų tarnybos vietinėse informacijos priemonėse.

 

12 straipsnis. Reikalavimai priimant kitus teisės aktus

 

Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, priimami ne vėliau kaip tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas arba jų įsigaliojimas numatomas nuo biudžetinių metų pradžios.

 

 

II SKYRIUS

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETAS

 

13 straipsnis. Valstybės biudžeto paskirtis

 

Valstybės biudžete sukaupiamos lėšos reikalingos Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams įgyvendinti , valstybės funkcijoms bei programoms vykdyti .

 

14 straipsnis. Valstybės biudžeto pajamos

 

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto pajamas sudaro:

1) pajamos iš mokesčių;

2) pajamos iš valstybės turto (išskyrus pajamas, gaunamas pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymą);

3) valstybės biudžetinių įstaigų pajamos, gautos už teikiamas paslaugas, asignavimų valdytojų administruojamos pajamos;

4) pajamos už valstybės lėšų likučius einamosiose sąskaitose;

5) pajamos, gautos iš skolininkų, kuriems suteikta paskola su valstybės garantija arba kurie paskolas yra gavę valstybės vardu pagal sutartinius įsipareigojimus ;

6) gaunama negrąžintina finansinė parama (piniginės lėšos), skirta valstybės biudžeto programoms finansuoti ;

7) kitos pajamos.

 

15 straipsnis. Valstybės biudžeto asignavimai

 

1. Valstybės biudžeto asignavimai yra naudojami Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams įgyvendinti:

1) valstybės funkcijoms bei Vyriausybės tvirtinamoms programoms vykdyti;

2) dotacijoms savivaldybių biudžetams teikti;

3) valstybės įsipareigojimams vykdyti.

2. Viršplaninės arba nepanaudotos įmokos į biudžetą, įskaitant valstybės biudžetinių įstaigų pajamas, gautas už teikiamas paslaugas, skirtos specialiosioms programoms finansuoti einamaisiais biudžetiniais metais arba perkeltos į kitus biudžetinius metus bei negrąžintos nepanaudotų asignavimų sumos baigiamiems statybų objektams finansuoti, gali būti naudojamos viršijant  Seimo patvirtintas bendras asignavimų sumas.

 

16 straipsnis. Nacionalinio biudžeto  rezervo lėšos

 

Valstybės biudžete sudaromas nacionalinio  biudžeto  rezervas, kurio konkretų dydį kasmet nustato Seimas, Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu. Per metus iš   rezervo lėšų kreditai teikiami savivaldybėms, kuriose nevykdomi biudžetų mokestinių pajamų planai. Metams pasibaigus, rezervo lėšos naudojamos negautoms savivaldybių biudžetų mokestinėms pajamoms ir valstybės biudžeto negautoms pajamoms padengti. Nepanaudotos nacionalinio biudžeto rezervo lėšos  skiriamos valstybės skolai dengti.

 

17 straipsnis. Vyriausybės rezervo lėšos

 

1. Valstybės biudžete sudaromas Vyriausybės rezervas, kuris turi būti ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų sumos. Konkretų Vyriausybės rezervo dydį kasmet nustato Seimas   Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu. Vyriausybės rezervo lėšos skirstomos Vyriausybės nutarimu.

2. Vyriausybės rezervo lėšos naudojamos tik tokioms reikmėms, kurių negalima numatyti sudarant valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektą ir priimant Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą. Paprastai šios lėšos naudojamos stichinių nelaimių ir ekologinių katastrofų padariniams likviduoti bei kitoms reikmėms.

 

18 straipsnis. Valstybės biudžeto apyvartos lėšos

 

1.   Tvirtinant valstybės biudžetą, nustatomos  apyvartos lėšos.

2. Apyvartos lėšos naudojamos pajamų laikinam trūkumui padengti ir turi būti atkurtos ne vėliau kaip iki biudžetinių metų pabaigos.

 

19 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projekto rengimo pagrindinės nuostatos

 

1. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių projektą rengia Finansų ministerija.

2. Valstybės biudžeto projektas rengiamas trejiems biudžetiniams metams remiantis šiuo įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei teisės aktais , šalies ūkio vystymosi makroekonominėmis prognozėmis,  Vyriausybės veiklos programa, strateginio planavimo principais ir patvirtintais preliminariais pagrindiniais nacionalinio biudžeto rodikliais, taip pat valstybės biudžeto asignavimų valdytojų pateiktomis programomis ir išlaidų sąmatų projektais.

3. Asignavimų valdytojai programas ir išlaidų sąmatų projektus rengia vadovaudamiesi Vyriausybės nustatytais strateginiais tikslais (prioritetais).

 

20 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto pateikimas Seimui

 

1. Vyriausybė atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą pateikia Seimui ne vėliau kaip prieš 75 kalendorines dienas iki biudžetinių metų pabaigos. Vyriausybė prieš teikdama projektą Seimui, pateikia jį Lietuvos savivaldybių asociacijai pagal Vyriausybės nustatytą finansinių rodiklių derinimo tvarką.

2. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte nustatoma:

1)  bendra pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

2) įmokų į valstybės biudžetą, skiriamų pagal įstatymus specialiosioms programoms finansuoti, paskirstymas pagal asignavimų valdytojus;

3) bendra asignavimų suma, jų paskirstymas pagal institucijas Vyriausybės tvirtinamoms programoms įgyvendinti. Asignavimai skiriami paprastosioms išlaidoms, iš jų - darbo užmokesčiui, ir nepaprastosioms išlaidoms;

4) bendros valstybės biudžeto asignavimų sumos paskirstymas pagal jų funkcinę klasifikaciją;

5) lėšų suma, valstybės biudžeto apyvartos lėšoms sudaryti (papildyti);

6)   maksimalus valstybės skolos dydis;

7)   biudžetiniais metais pasirašomų valstybės garantijų limitas;

8) savivaldybių skolinimosi limitai;

9) savivaldybių biudžetams skiriamų bendrųjų ir specialiųjų tikslinių dotacijų sumos, bendrosios dotacijos kompensacijų sumos;

10) kiekvienos savivaldybės biudžeto mokestinių pajamų sumos;

11) fizinių asmenų pajamų mokesčio dalis (procentais), tenkanti atskiroms savivaldybėms.

3.Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo atitinkamų metų projekte gali būti pateikiamos nuostatos, apribojančios teisę prisiimti įsipareigojimus naudoti biudžeto lėšas.

 

21 straipsnis. Dokumentai, teikiami Seimui kartu su Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu

 

Vyriausybė kartu su atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu  Seimui pateikia:

1) Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto aiškinamąjį raštą;

2) Vyriausybės tvirtinamo valstybės biudžetinių asignavimų paskirstymo pagal programas projektą;

3) duomenis apie skolininkų, kuriems suteiktos paskolos, gautos valstybės vardu arba su valstybės garantija, nevykdomų finansinių įsipareigojimų atidėjimus;

4) duomenis apie numatomą valstybės skolinimosi iš užsienio ir vidaus kreditorių bendrą sumą;

5)asignavimų valdytojų programų uždavinių vertinimo kriterijus;

6)   Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų projektus, Privatizavimo fondo lėšų sąmatą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo sąmatą, Kelių fondo sąmatą;

7)   kitus Lietuvos Respublikos įstatymų bei teisės aktų nustatytus dokumentus.

 

22 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių svarstymas ir tvirtinimas Seime

 

1. Seimas svarsto Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą atsižvelgdamas į Seimo komitetų pasiūlymus bei išvadas ir papildomus pranešimus  Seimo statute nustatyta tvarka.

2. Seimas valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetų finansinius rodiklius vieneriems biudžetiniams metams tvirtina įstatymu ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų iki biudžetinių metų pradžios. Jeigu valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo  projektas laiku nepatvirtinamas, tai biudžetas vykdomas šio įstatymo 31 straipsnyje nustatyta tvarka.

3. Valstybės biudžetas patvirtinamas pagal rodiklius, nurodytus šio įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje.

4. Atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme gali būti nustatyti valstybės biudžeto mėnesinių asignavimų dydžių apribojimai.

 

 

 

III SKYRIUS

SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETAI

 

23 straipsnis. Savivaldybių biudžetų paskirtis

 

1.Savivaldybių biudžetuose sukaupiamos lėšos, reikalingos Lietuvos Respublikos Konstitucijai įgyvendinti, įstatymų priskirtoms funkcijoms vykdyti ir savivaldybėms įstatymų deleguotoms valstybės funkcijoms bei programoms vykdyti.

2.Kiekviena savivaldybė turi savarankišką biudžetą.

3.Savivaldybių biudžetai tvirtinami be deficito.

 

24 straipsnis. Savivaldybių biudžetų pajamos

 

Savivaldybių biudžetų pajamas sudaro:

1) pajamos iš mokesčių, gaunamos į savivaldybės biudžetą pagal įstatymus ir kitus teisės aktus;

2) pajamos iš savivaldybių turto (nuosavybės);

3) baudos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka;

4) vietinės rinkliavos;

5) savivaldybės biudžetinių institucijų pajamos, gautos už teikiamas paslaugas;

6)  pajamos už savivaldybių lėšų likučius einamosiose sąskaitose;

7) pajamos, gautos Vyriausybės nustatyta tvarka paskirsčius lėšas už parduotus ir išnuomotus ne žemės ūkio paskirčiai valstybinės žemės sklypus;

8) valstybės biudžeto dotacijos;

9) kitos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytos pajamos;

8)   negrąžintina finansinė parama (piniginės lėšos), skirta savivaldybių biudžetų programoms finansuoti.

 

25  straipsnis. Savivaldybių biudžetų asignavimai

 

Savivaldybių biudžetų asignavimai yra naudojami Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Vietos savivaldos įstatymui ir kitiems įstatymams įgyvendinti:

1) savivaldybėms įstatymų deleguotoms valstybės funkcijoms vykdyti;

2) savivaldybių tarybų patvirtintoms programoms vykdyti.

 

26 straipsnis. Savivaldybių biudžetų apyvartos lėšos

 

1.Savivaldybių biudžetuose numatomos apyvartos lėšos. Jos sudaromos iš biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka, - iš planinių pajamų. Apyvartos lėšų dydis nustatomas tvirtinant savivaldybių biudžetus.

2.Apyvartos lėšos naudojamos laikinam pajamų trūkumui padengti ir turi būti atkurtos ne vėliau kaip iki biudžetinių metų pabaigos.

 

27 straipsnis. Savivaldybės valdybos ( mero ) rezervas

 

1.Savivaldybės gali sudaryti savivaldybės valdybos ( mero ) rezervą, kuris turi būti ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų savivaldybės biudžeto asignavimų sumos. Konkretų savivaldybės valdybos ( mero ) rezervo dydį kasmet nustato savivaldybės taryba, tvirtindama atitinkamų biudžetinių metų savivaldybės biudžetą. Savivaldybės valdybos ( mero ) rezervo lėšas skirsto savivaldybės valdyba ( meras ).

2. Rezervo lėšos naudojamos tik toms reikmėms, kurių negalima numatyti sudarant ir tvirtinant savivaldybės biudžetą. Paprastai šios lėšos naudojamos stichinių nelaimių ir ekologinių katastrofų padariniams likviduoti ir kitoms reikmėms pagal savivaldybių tarybų nustatytus prioritetus.

 

28 straipsnis. Savivaldybių biudžetų rengimas, tvirtinimas ir pateikimas  Vyriausybei arba jos įgaliotai institucijai

 

1. Savivaldybių biudžetų projektus rengia savivaldybių vykdomosios institucijos, remdamosi šiuo įstatymu,  kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Vyriausybės patvirtinta biudžetų sudarymo ir vykdymo tvarka, valstybinės statistikos duomenimis, socialinėmis ir ekonominėmis programomis.

2. Savivaldybių vykdomosios institucijos parengtus biudžetų projektus teikia savivaldybių taryboms.

3. Savivaldybių tarybos svarsto biudžetų projektus atsižvelgdamos į savivaldybių vykdomųjų institucijų pranešimus, tarybos komitetų pasiūlymus bei išvadas ir vadovaudamosi tarybų patvirtintais komitetų darbo reglamentais.

4.Savivaldybių biudžetus tvirtina savivaldybių tarybos. Biudžetas tvirtinamas savivaldybės tarybos sprendimu. Sprendime nurodoma:

1) bendra pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

2) bendra asignavimų suma ir jų paskirstymas institucijoms šių programoms vykdyti. Asignavimai skiriami paprastosioms išlaidoms, iš jų darbo užmokesčiui, ir nepaprastosioms išlaidoms;

3) apyvartos lėšų suma.

5. Savivaldybių tarybos biudžetus patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo. Jeigu savivaldybių biudžetų projektai laiku nepatvirtinami, biudžetai vykdomi šio įstatymo 31 straipsnyje nustatyta tvarka.

6. Patvirtintus biudžetus savivaldybių merai pateikia Finansų ministerijai.

 

 

IV SKYRIUS

BIUDŽETŲ VYKDYMAS

 

 

29 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų vykdymo organizavimas ir vykdančios institucijos

 

1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto vykdymą organizuoja  Vyriausybė.

2. Valstybės biudžeto kasos operacijų vykdymą organizuoja Finansų ministerija per Lietuvos Respublikos kredito įstaigas.

3. Savivaldybių biudžetų vykdymą organizuoja savivaldybių valdybos ( merai ).

4. Savivaldybių biudžetų kasos operacijų vykdymą organizuoja savivaldybių finansų tarnybos per Lietuvos Respublikos kredito įstaigas.

5. Mokesčių ir kitų įmokų į valstybės ir savivaldybių biudžetus apskaičiavimą ir mokėjimą kontroliuoja įstatymų įgaliotos institucijos.

 

30 straipsnis. Pajamų ir išlaidų įskaitymas

 

1. Į konkrečių metų biudžetų pajamas įskaitomos tik tos gautos iki kitų metų sausio 10 dienos įmokos, kurių mokėjimų pavedimų įvykdymo pradžia nustatyta iki gruodžio 31 dienos įskaitytinai.

2. Į konkrečių metų biudžetų išlaidas įskaitomos perduotinos lėšos, kurių mokėjimo pavedimų įvykdymo pradžia nustatyta iki gruodžio 31 dienos įskaitytinai.

 

31 straipsnis. Nepatvirtintų biudžetų vykdymas

 

Jeigu valstybės arba savivaldybių biudžetai laiku nepatvirtinami,  išlaidos metų pradžioje iki biudžetų patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio biudžetų išlaidų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo išlaidos kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir tik tęstinei veiklai bei įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti.

 

32 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių biudžetų gautų viršplaninių pajamų ir netekusių paskirties asignavimų panaudojimas

 

1. Vykdant valstybės biudžetą gautos viršplaninės pajamos ir netekę paskirties asignavimai gali būti naudojami valstybės skolai apmokėti, ir savivaldybių biudžetų negautoms mokestinėms pajamoms padengti.

2. Savivaldybių biudžetų gautos viršplaninės pajamos ir netekę paskirties asignavimai skirstomi savivaldybės tarybos arba jos įgaliotos institucijos sprendimais.

 

 

33 straipsnis. Valstybės biudžeto asignavimų valdytojų finansavimas

 

1. Valstybės biudžeto asignavimų valdytojai mokėjimų paraiškas patvirtintiems  asignavimams gauti teikia Finansų ministerijai,  laikydamiesi  finansų ministro patvirtintų  Valstybės iždo  procedūrų.

2. Jeigu asignavimų valdytojai per 15 dienų lėšų negauna, jiems mokami delspinigiai. Delspinigių dydis  nustatomas  vidutinę praėjusio kalendorinio ketvirčio palūkanų normą, kuri mokama už Vyriausybės ne ilgiau kaip vieneriems metams  išleistas obligacijas litais, padidinus iki 10 punktų. 

 

 

34 straipsnis. Savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų finansavimas

 

1. Finansavimas iš savivaldybių biudžetų vykdomas savivaldybių tarybų nustatyta tvarka.

2. Jeigu asignavimų valdytojai per 15 dienų lėšų negauna, jiems mokami delspinigiai. Delspinigių dydis  nustatomas vidutinę praėjusio kalendorinio ketvirčio palūkanų normą, mokamą už Vyriausybės ne ilgiau kaip vieneriems metams  išleistas obligacijas litais, padidinus iki 10 punktų.

 

35 straipsnis. Valstybės biudžeto  ir savivaldybių biudžetų vykdymas

 

1. Jeigu valstybės biudžeto 3 mėnesių  iš eilės išlaidos mažesnės kaip 24 procentai  metams patvirtintų išlaidų, Vyriausybė įstatymų nustatyta tvarka teikia Seimui  patikslinto biudžeto įstatymo projektą.

2. Jeigu savivaldybių biudžetai nevykdomi, t.y. gaunama mažiau pajamų, negu buvo numatyta, finansavimas iš savivaldybių biudžetų vykdomas savivaldybių tarybų nustatyta tvarka. Jeigu numatoma, kad nustatytas pajamų planas iki metų pabaigos nebus įvykdytas, sprendimus dėl šiuose biudžetuose numatytų išlaidų finansavimo tvarkos savivaldybės valdybos (mero ) teikimu priima savivaldybės taryba.

3. Asignavimų valdytojams pervedamos valstybės biudžeto arba savivaldybių biudžetų asignavimų sumos specialiosioms programoms finansuoti mažinamos faktiškai negautomis

(palyginti su planu) lėšų už teikiamas paslaugas ir kitų asignavimų valdytojų administruojamų pajamų įmokomis.

 

 

 

36 straipsnis. Nepanaudotų lėšų grąžinimas ir įskaitymas

 

1. Metams pasibaigus asignavimų valdytojų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos, išskyrus specialiosioms programoms finansuoti nepanaudotas įmokas ir nepanaudotus asignavimus baigiamiems statybos objektams finansuoti, grąžinamos į atitinkamą biudžetą ne vėliau kaip iki sausio 10 dienos:

1) valstybės biudžeto lėšos pervedamos iš valstybės biudžeto asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių įstaigų disponuojamų sąskaitų į Valstybės iždo sąskaitą;

2) savivaldybių biudžetų lėšos pervedamos iš savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių įstaigų disponuojamų sąskaitų į savivaldybių biudžetų sąskaitas.

2. Užsienio reikalų ministerijai ir kitoms ministerijoms paliekami mėnesio išlaidų dydžio pereinamieji lėšų likučiai, esantys Lietuvos Respublikos diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų ir specialiųjų atašė sąskaitose užsienio kredito įstaigose.

3. Metų pabaigoje likusios  nepanaudotos tikslinės paskirties lėšos, nustatytos savivaldybių biudžetams priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymus, lėšos, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybių biudžetams pagal atskirus įstatymus arba Vyriausybės nutarimus, arba panaudotos ne pagal savo tikslinę paskirtį, grąžinamos į valstybės biudžetą - pervedamos iš savivaldybių biudžetų sąskaitų į Valstybės iždo sąskaitą.

 

37 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tikslinimas biudžetiniais metais

 

Seimui priėmus įstatymus arba Vyriausybei priėmus nutarimus vykdant Lietuvos Respublikos įstatymus, dėl kurių keičiasi valstybės ir savivaldybių biudžetų einamųjų biudžetinių metų įsipareigojimai, Finansų ministerija bei savivaldybių vykdomosios institucijos įstatymų nustatyta tvarka  patikslina valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tarpusavio atsiskaitymus.

 

38 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaita

 

1. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitos parengiamos atsižvelgiant į konkrečių metų patvirtinto valstybės biudžeto ir savivaldybių  biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo rodiklius, panaudotas Vyriausybės rezervo lėšas ir savivaldybės valdybos ( mero ) rezervo lėšas bei perkeltas viršplanines ir nepanaudotas įmokų į biudžetą, skirtų specialiosioms programoms finansuoti, sumas.

2. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitą rengia Finansų ministerija, remdamasi valstybės biudžeto buhalterinės apskaitos duomenimis - į valstybės biudžetą gautų pajamų ir valstybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktomis jų sąmatų įvykdymo apyskaitomis.

3. Savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitą rengia savivaldybių finansų tarnybos, remdamosi savivaldybių biudžetų apskaitos duomenimis -  į savivaldybių biudžetus gautų pajamų ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktomis jų sąmatų įvykdymo apyskaitomis.

4. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitos privalomas dokumentas - atitinkamo biudžeto įvykdymo rezultatų ataskaita.

5. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitoje pateikiama biudžetiniais metais valstybės pasiskolintų lėšų suma ir anksčiau perskolintų ūkio subjektams valstybės pasiskolintų lėšų grąžintina suma (ne balanso dalyje).

6. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitos sudarymo tvarką ir periodiškumą nustato Finansų ministerija.

7. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitą Vyriausybei teikia Finansų ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais.

8. Valstybės ir savivaldybių biudžetų finansuojamų įstaigų gaunama negrąžintina finansinė parama įtraukiama į valstybės ir savivaldybių  biudžetų finansuojamų biudžetinių įstaigų labdaros ir paramos apskaitą.

 

39 straipsnis. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitos tvirtinimas

 

1. Vyriausybė gautą valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitą išnagrinėja, priima atitinkamus sprendimus ir pateikia Seimui tvirtinti Seimo Statute nustatyta tvarka ir  terminais.

2. Valstybės biudžeto įvykdymo apyskaita tvirtinama pagal šio įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje 1-9 p. nurodytus rodiklius.

3. Savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitą tvirtina savivaldybių tarybos pagal rodiklius, nurodytus šio įstatymo 28 straipsnio 4 dalyje.

4. Savivaldybių biudžetų įvykdymo apyskaitą rengia Finansų ministerija ir pateikia Vyriausybei jos nustatyta tvarka ir terminais.

 

V SKYRIUS

BIUDŽETŲ VYKDYMO KONTROLĖ IR BIUDŽETŲ VYKDYMO VERTINIMAS

 

 

40 straipsnis. Nacionalinio biudžeto vykdymo kontrolė

 

1. Valstybės biudžeto vykdymo kontrolę atlieka Valstybės kontrolė, savivaldybių biudžetų vykdymo kontrolę atlieka Valstybės kontrolė ir  savivaldybių kontrolieriaus tarnybos arba savivaldybių kontrolieriai.

2. Teikiamoje Seimui Valstybės kontrolės išvadoje turi būti nurodyta, ar paskirti asignavimai panaudoti programose nustatytiems tikslams, ar asignavimai panaudoti galimu efektyviausiu būdu, ar naudojant asignavimus nepadaryta kitų teisės pažeidimų,  taip pat, kiek pasiekti programose nustatyti tikslai.

3. Savivaldybių biudžetų vykdymo, savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų institucijų programų išlaidų sąmatų, savivaldybių biudžetų lėšų apskaitos ir finansinės atskaitomybės kontrolę atlieka savivaldybių kontrolieriaus tarnybos arba savivaldybių kontrolieriai.

4. Valstybės ir savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų ir joms pavaldžių institucijų programų išlaidų sąmatų vidaus auditą atlieka vidaus audito tarnybos.

5. Programų vykdymą vertina vidaus audito tarnybos. Programų vykdymo vertinimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.”

 

2 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymo  pakeitimo įstatymo įsigaliojimas

 

1. Šiuo  įstatymu pakeisto Biudžeto sandaros įstatymo nuostatomis Vyriausybė pradeda vadovautis rengdama 2001 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.

2. Kad galiojantys įstatymai būtų suderinti su naujos redakcijos Biudžeto sandaros įstatymu,  Vyriausybė iki 2000 m. rugsėjo 31d. parengia  ir pateikia Seimui svarstyti  su juo susijusių  įstatymų projektus.

3. Vyriausybė iki 2000 m. gruodžio 31 d. su Biudžeto sandaros  įstatymu suderina jo lydimuosius  teisės aktus.

4. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų pajamos už teikiamas paslaugas į valstybės ir savivaldybių biudžetus įskaitomos nuo 2002 m. sausio 1 d. (išskyrus valstybės institucijų ir kontroliuojančių organizacijų specialiųjų lėšų įmokas).

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS