LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 4, LT-01105 Vilnius, tel. +370 626 22 252, el. p. [email protected], https://am.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188602370 |
||||
|
||||
Pagal adresatų sąrašą
|
|
2024- |
Nr. |
|
Į |
|
Nr. |
|
|
|
||||
DĖL APLINKOS MINISTRO ĮSAKYMO PROJEKTO
|
Aplinkos ministerija teikia derinti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymo „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 10 d. įsakymo Nr. 631 „Dėl Apvaliosios medienos bei nenukirsto miško matavimo ir tūrio nustatymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Projektas).
1. Projektu sprendžiama problema ir Projektą rengti paskatinusios priežastys
Projektas rengiamas siekiant aiškiau išdėstyti teisės akto nuostatas, spręsti medienos pirkėjų, VĮ Valstybinių miškų urėdijos (toliau – urėdija), Valstybinės miškų tarnybos, Nepriklausomų medienos matuotojų asociacijos keliamas praktinio teisės akto taikymo problemas dėl medienos matavimų vykdymo, fotogrametrinio apvaliosios medienos matavimo būdo taikymo, apvaliosios medienos sortimentų tūrio kontrolinių patikrinimų, sukrovimo kokybės nustatymo ir kt.
Atsižvelgiant į Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 162.2 papunktyje numatytą iniciatyvą efektyvinti urėdijos veiklą ir siekiant užtikrinti apvaliosios medienos, pagamintos urėdijos patikėjimo teise valdomuose valstybiniuose miškuose, matavimo ir apskaitos tikslumą, sumažinti korupcijos pasireiškimo galimybes šioje veiklos srityje bei didinti įmonės vykdomos miškų ūkio veiklos ir atskirų jos procesų skaitmenizavimą, urėdijos direktoriui Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021-07-22 pavedimo Nr. D18-15 „Dėl apvaliosios medienos matavimo ir apskaitos bei įmonės veiklos skaitmenizavimo“, 2 punktu pavesta parengti detalų fotogrametrinio apvaliosios medienos matavimo būdo naudojimo urėdijos veikloje praktinio įdiegimo ir taikymo planą, numatantį grupinio medienos matavimo taikant glaudumo koeficientus apimčių mažinimą, bei, prireikus, pateikti su tuo susijusius siūlymus dėl medienos matavimą ir apskaitą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo. Vykdydama pavedimą urėdija pateikė atitinkamus pasiūlymus, kurie išdėstyti Projekte.
Projektu prisidedama prie urėdijos 2024–2028 m. veiklos strategijoje iškeltų tikslų dėl veiklos procesų skaitmenizavimo ir aplinkos ministro 2022 m. rugsėjo 12 d. rašte urėdijai Nr. D8(E)-4860 „Dėl valstybės siekiamų tikslų ir keliamų lūkesčių, susijusių su valstybės įmone Valstybinių miškų urėdija“ iškeltų lūkesčių, kuriuose numatyta, kad urėdija savo veikloje pradėtų naudoti fotogrametrinio apvaliosios medienos matavimo būdą.
Fotogrametrinio apvaliosios medienos matavimo būdo naudojimas – tai svarbus žingsnis siekiant efektyvinti medienos apskaitą, pardavimą ir logistiką. Šis medienos matavimo būdas naudojamas tiek Europoje, tiek Skandinavijos šalyse ir yra objektyvus būdas matuoti medieną išvengiant žmogiškojo faktoriaus: medieną matuojantis darbuotojas negali koreguoti duomenų, jie tampa skaitmeniniais, duomenų papildomai nereikia įvesti rankiniu būdu, todėl medienos matavimo procese užtikrinamas maksimalus skaidrumas. Svarbu ir tai, kad pamatuotos medienos duomenys ir nuotraukos išsaugomos duomenų analizei, užtikrinti skaidrumo, vidaus kontrolės principai, bus galima pertikrinti seniau perduotos medienos duomenis, jų teisingumą, atliktų matavimų tikslumą, tolimesnį medienos kelią pirkėjui.
Nors urėdija teiks pirmenybę medienos matavimui fotogrametriniu apvaliosios medienos matavimo būdu, tačiau ir kiti medienos matavimo būdai liks aktualūs, nes ne visais atvejais bus tinkamos sąlygos naudoti fotogrametrinio matavimo būdą.
2. Projektu siūlomo teisinio reguliavimo esmė – problemos sprendimas
Siekiant spręsti teisės akto praktinio taikymo problemas, Projektu siūloma aiškiau išdėstyti nuostatas dėl medienos su kliuviniu matavimo, apvaliosios medienos sortimentų tūrio kontrolinių patikrinimų vykdymo, fotogrametrinio apvaliosios medienos matavimo būdo taikymo, sukrovimo kokybės nustatymo.
Valstybinės miškų tarnybos siūlymu, siekiant harmonizuoti medienos tūrio įvertinimui naudojamų normatyvų teisinę bazę, projektu keičiamas medienos sortimentinės struktūros įvertinimui pušynuose taikomas modelis (Projekto 2 priedo 14 skirsnio 14 lentelė). Šis modelis taikomas įvairiose miškų inventorizacijos sistemose (sklypinėje miškų inventorizacijoje (SMI), nacionalinėje miškų inventorizacijoje), miškų našumo modelyje, naudojamame medienos tūrio prieaugio kiekviename sklype SMI įvertinimui, ir kt. Siūlomas modelis yra harmonizuotas su formrodžio modeliu, naudotu 1966 – 1993 m. miškų inventorizacijose ir miškų apskaitose, taip užtikrinant informacijos apie Lietuvos miškus tęstinumą jau šeštą dešimtmetį. Taip pat jis naudojamas ne tik aukščiau išvardintose srityse, bet ir medynų formavimui, ugdomųjų kirtimų projektavimui skirtame normatyve – standartinio tūrio modelyje. Pažymėtina, kad galiojančiose Apvaliosios medienos bei nenukirsto miško matavimo ir tūrio nustatymo taisyklėse (toliau – Taisyklės) nustatytas pušies stiebų formrodžių modelis yra naudojamas įvertinant medienos sortimentinę struktūrą, o skirtumai tarp tūrių, nustatytų panaudojant šiuo metu taikomą ir Projektu siūlomą modelį, neviršija 1,7 %, t. y. šio tipo modeliams leistinose ribose.
3. Pasiūlymų įgyvendinimo mechanizmas, kaštai ir nauda
Projekto pakeitimai prisidės prie aiškesnio medienos matavimo reglamentavimo, padės išvengti konfliktinių situacijų, sumažins žmogiškojo faktoriaus klaidų tikimybę ir padidins medienos matavimo objektyvumą ir skaidrumą.
Taisyklės privalomos miškų savininkams, valdytojams, nepriklausomiems medienos matuotojams, pardavėjams ir pirkėjams. Projekto nuostatos iš esmės nekeičia vykdomos veiklos, todėl jų įgyvendinimas papildomai nekainuos.
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos[1] nuostatų įgyvendinimas (pažymimas tinkamas variantas)
☒ Projektu įgyvendinamos šios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatos: 162.2 papunktyje nurodyta priemonė kiek tai susiję su urėdijos darbo efektyvumo didinimu.
☐ Projektas neprieštarauja Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas[2] (pažymimas tinkamas variantas)
☐ Atliktas Projekto numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas (pateikiamos Projekto poveikio vertinimo rezultatų išvados – apibendrinta informacija, kurioje nurodomas numatomo teisinio reguliavimo tikslas, galimas teigiamas ir (ar) neigiamas Projekto poveikis kiekvienu vertinimo aspektu, kur įmanoma, pagrįstas atliktais skaičiavimais; jeigu atliekamas Projekto poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimas[3], kokybiškai ir (ar) kiekybiškai įvertinamas ir aprašomas galimas poveikis aplinkai ir klimato kaitai[4]; dėl poveikio aplinkai ir klimato kaitai vertinimo konsultuoja Aplinkos apsaugos agentūra[5]).
☒ Projekto numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas neatliekamas.
6. Europos Sąjungos teisės aktų perkėlimas ir (ar) įgyvendinimas (pažymimas tinkamas variantas)
☒ Projektu neperkeliamos ir neįgyvendinamos Europos Sąjungos teisės aktų nuostatos.
☐ Projektu perkeliamos (dėl Direktyvų) ir (ar) įgyvendinamos (dėl Reglamentų ir Sprendimų) šios Europos Sąjungos teisės aktų nuostatos: (išvardijama). (Taip pat nurodomi kiti su Projektu susiję tiesiogiai taikomi Europos Sąjungos teisės aktai, kai jie nėra įgyvendinami.) Projektas yra įtrauktas į perkeliamo ir (ar) įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto perkėlimo ir įgyvendinimo planą Lietuvos narystės Europos Sąjungoje informacinėje sistemoje (LINESIS), į kurią įkelta atitikties lentelė[6]. Siekiant užtikrinti visišką susijusių Europos Sąjungos teisės aktų perkėlimą ir (ar) įgyvendinimą, reikės priimti ...(išvardijami Lietuvos Respublikos teisės aktai, kuriuos reikės priimti) (arba Siekiant užtikrinti visišką susijusių Europos Sąjungos teisės aktų perkėlimą ir (ar) įgyvendinimą, kitų teisės aktų priimti nereikės).
7. Notifikavimas[7] Europos Komisijai (pažymimas tinkamas variantas)
☒ Projektas nenotifikuotinas Europos Komisijai.
☐ Projektas notifikuotinas Europos Komisijai (nurodoma data).
8. Pranešimo Europos Komisijai teikimas[8] (pažymimas tinkamas variantas)
☐ Pranešimas Europos Komisijai teiktinas.
☒ Pranešimas Europos Komisijai neteiktinas.
9. Teisės aktai, kuriuos reikės priimti, pakeisti arba pripažinti netekusiais galios (pažymimas tinkamas variantas)
☒ Projektui įtraukti į teisės sistemą kitų teisės aktų priimti nereikės.
☐ Projektui įtraukti į teisės sistemą reikės priimti šiuos teisės aktus: (išvardijama).
10. Informacija apie sąvokų įvertinimą Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka (pažymimas tinkamas variantas)
☐ Projekte naujų sąvokų nėra.
☒ Projekte vartojamos sąvokos derinamos Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Kita reikalinga informacija
Projekte nereglamentuojamas asmens duomenų naudojimas.
Rengiant Projektą dalyvavo VĮ Valstybinių miškų urėdija, Valstybinė miškų tarnyba, Nepriklausomų medienos matuotojų asociacija, Medienos perdirbimo asociacija.
(Pateikiama kita, rengėjų nuomone, reikalinga informacija.)
12. Konsultavimasis su visuomene[9] interneto svetainėje epilietis.lrv.lt (pažymimas tinkamas variantas)
☐ Projektas viešosioms konsultacijoms skelbtas interneto svetainėje epilietis.lrv.lt, kur pastabas ir pasiūlymus nuo 202.. m. ... ... d. iki 202.. m. ... ... d. galėjo teikti visi suinteresuoti asmenys (nurodomas konsultavimosi tikslas (tikslai), būdas (būdai), suinteresuoti asmenys, su kuriais konsultuotasi, konsultavimosi trukmė ir apibendrinti konsultavimosi rezultatai – pateikiamos bendros (agreguotos) viešųjų konsultacijų dalyvių nuomonių tendencijos, nurodoma, kaip į konsultavimosi su visuomene rezultatus atsižvelgta Projekte) (arba Projektas viešosioms konsultacijoms paskelbtas (arba bus skelbiamas) interneto svetainėje epilietis.lrv.lt, kur pastabas ir pasiūlymus gali teikti (arba galės teikti) visi suinteresuoti asmenys (nurodomas konsultavimosi tikslas (tikslai), būdas (būdai), suinteresuoti asmenys ir konsultavimosi trukmė).
☒ Projekto skelbti viešosioms konsultacijoms interneto svetainėje epilietis.lrv.lt neplanuojama.
13. Derinimas su suinteresuotomis institucijomis ir suinteresuotais asmenimis
Projektas skelbiamas Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS).
Derinimo terminas (pažymimas tinkamas variantas):
☒ 12 darbo dienų.
☐ 5 darbo dienos (jeigu dėl nenumatytų aplinkybių Projektas turi būti priimtas nedelsiant, surašomas motyvuotas prašymas suinteresuotų institucijų pateikti išvadas, o suinteresuotų asmenų – pastabas ir pasiūlymus dėl Projekto skubos tvarka Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų rengimo taisyklių[10] 19 punkte išvardytais išimtiniais atvejais).
14. Projekto rengėjai
Projektą parengė Aplinkos ministerijos Miškų politikos grupės (vadovas – Aurimas Saladžius, tel. +370 696 59 321, el. p. aurimas.saladzius@am.lt) vyresnysis patarėjas Donatas Vaikasas, tel. +370 696 49 889, el. p. donatas.vaikasas@am.lt.
PRIDEDAMA:
2. Antikorupcinio vertinimo pažyma, 6 lapai.
Aplinkos viceministras |
Kęstutis Šetkus |
|
|
D. Vaikasas, tel. +370 696 49 889, el. p. [email protected]
|
ADRESATŲ SĄRAŠAS
Ekonomikos ir inovacijų ministerija
Konkurencijos taryba
Specialiųjų tyrimų tarnyba
Valstybinė miškų tarnyba
Lietuvos standartizacijos departamentas
Lietuvos metrologijos inspekcija
VĮ Valstybinių miškų urėdija
Nepriklausomų medienos matuotojų asociacija
Vakarų Lietuvos medienos perdirbėjų ir eksportuotojų asociacija
Lietuvos medienos pramonės įmonių asociacija „Lietuvos mediena“
Medienos perdirbimo asociacija
Lietuvos biomasės energetikos asociacija „Litbioma“
Medienos prekybos asociacija
Medinės taros gamintojų asociacija
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija
Privačių miškų savininkų asociacija
[1] Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“.
[2] Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“, 4 punktas.
[3] Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“, 171 ir 35 punktai.
[4] Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2024 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. D1-57 „Dėl Teisėkūros poveikio aplinkai ir klimato kaitai (ex ante) vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
[5] https://aaa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/teisekuros-poveikio-vertinimas/
[6] Europos Sąjungos reikalų koordinavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 9 d. nutarimu Nr. 21 „Dėl Europos Sąjungos reikalų koordinavimo“, 7 priedas.
[7] Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“.
[8] Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo ir Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 1389 „Dėl pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo“.
[9] https://epilietis.lrv.lt/lt/.
[10] Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų rengimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento ir Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų rengimo taisyklių patvirtinimo“.