Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS

TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL INTERNETO PRIEIGOS PASLAUGŲ IR VIEŠŲJŲ ASMENŲ TARPUSAVIO RYŠIO PASLAUGŲ KOKYBĖS PARAMETRŲ NUSTATYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

m.                        d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 40 straipsnio 4 dalimi, įgyvendindama 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, atsižvelgdama į Europos telekomunikacijų standartų instituto (ETSI) parengtus standartizacijos vadovus: LST ETSI EG 202 057-1 V1.3.1:2011 „Kalbinių signalų apdorojimas, perdavimas ir kokybės aspektai. Paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybės (QoS) parametrų apibrėžtys ir matavimai. 1 dalis. Bendrieji dalykai“, LST ETSI EG 202 057-2 V1.3.2:2011 „Kalbinių signalų apdorojimas, perdavimas ir kokybės aspektai. Paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybės (QoS) parametrų apibrėžtys ir matavimai. 2 dalis. Balso telefonija, 3 grupės fakso aparatai, modemo duomenų paslaugos ir žinutės“, LST ETSI EG 202 057-3 V1.1.1:2007 „Kalbinių signalų apdorojimas, perdavimas ir kokybės aspektai. Paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybės (QoS) parametrų apibrėžtys ir matavimai. 3 dalis. Specialieji viešojo sausumos mobiliojo ryšio tinklų paslaugų kokybės (QoS) parametrai“, LST ETSI EG 202 057-4 V1.2.1:2011 „Kalbinių signalų apdorojimas, perdavimas ir kokybės aspektai. Paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybės (QoS) parametrų apibrėžtys ir matavimai. 4 dalis. Interneto prieiga“, taip pat į Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos rekomendaciją ITU-T Y.2617 „Paslaugų kokybės užtikrinimo mechanizmai ir viešųjų paketų komutavimo duomenų perdavimo tinklų veikimo modelis“ ir Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijos 2020 m. kovo 6 d. gaires Nr. BoR (20) 53, aprašančias paslaugų kokybės parametrus, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos taryba nutaria:

1. Patvirtinti Interneto prieigos paslaugų ir viešųjų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų kokybės parametrų nustatymo taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. vasario 24 d. įsakymą Nr. 1V-261 „Dėl Interneto prieigos paslaugų ir viešųjų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų kokybės parametrų nustatymo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

 

Tarybos pirmininkas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ryšių

reguliavimo tarnybos tarybos

m.                       d. nutarimu Nr.

 

 

INTERNETO PRIEIGOS PASLAUGŲ IR VIEŠŲJŲ ASMENŲ TARPUSAVIO RYŠIO PASLAUGŲ KOKYBĖS PARAMETRŲ NUSTATYMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Interneto prieigos paslaugų ir viešųjų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų kokybės parametrų nustatymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato interneto prieigos paslaugų, viešųjų asmenų tarpusavio ryšio paslaugų ir prisijungimo prie viešojo elektroninių ryšių tinklo (toliau – tinklas) (toliau visos kartu – paslaugos), įskaitant paslaugas, teikiamas galutiniams viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjams – asmenims su negalia (toliau – galutiniai paslaugų gavėjai), kokybės parametrus (toliau – parametrai), parametrų vertinimo metodus, informacijos apie parametrus skelbimo ir jos teikimo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai (toliau – Tarnyba) tvarką.

2. Taisyklės taikomos viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams, teikiantiems paslaugas galutiniams paslaugų gavėjams (toliau – teikėjai).

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Duomenų perdavimo sparta – dydis, išreiškiamas duomenų, perduodamų tarp serverio ir galutinio viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjo galinio įrenginio, kiekiu per laiko vienetą ir matuojamas megabitais per sekundę (Mb/s).

3.2. Kvietimas – bandymas prisiskambinti veikiančiu ryšio numeriu galutiniam viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjui, viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo kalbinio ryšio mazgui suteikus pakankamą informaciją apie tą galutinį viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėją.

3.3. Paslaugos kokybė – interneto prieigos paslaugos, viešųjų asmenų tarpusavio ryšio paslaugos ar prisijungimo prie viešojo elektroninių ryšių tinklo teikimo charakteristika, kuria apibūdinamas galutinio viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjo pasitenkinimo šia paslauga laipsnis.

3.4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos yra suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme.

 

II SKYRIUS

PIRMASIS SKIRNIS

PRIVALOMI PARAMETRAI

 

4. Teikėjai, teikiantys prisijungimą prie tinklo, vertindami savo teikiamų paslaugų kokybę, turi taikyti šiuos parametrus:

4.1. pradinio prisijungimo prie tinklo trukmės, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai teikėjas priima užsakymą teikti paslaugas, iki momento, kai galima naudotis teikėjo teikiamomis paslaugomis, parametrą;

4.2. gedimų skaičiaus vienoje vietinėje linijoje (toliau – linija) parametrą (skaičiuojami vienai linijai per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, tenkantys pasitvirtinę pranešimai apie gedimus teikėjo viešajame fiksuotojo ryšio tinkle, kai paslaugų teikimas nutrūksta arba paslaugos teikiamos nekokybiškai);

4.3. gedimų šalinimo trukmės, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai galutinis paslaugų gavėjas pranešė apie gedimą teikėjui, iki momento, kai paslaugomis galima naudotis, parametrą.

5. Taisyklių 4 punkte nurodyti parametrai taikomi galutiniams paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybei tinklo galiniame taške įvertinti. Tarptinklinio sujungimo įtaka teikėjo teikiamų paslaugų kokybei turi būti įvertinta atliekant parametrų vertinimą.

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

KITI PARAMETRAI

 

6. Papildomai prie Taisyklių 4 punkte nurodytų parametrų gali būti taikomi šiame skirsnyje nurodyti parametrai.

7. Jei teikėjai taiko šiame skirsnyje nurodytus parametrus, juos turi apskaičiuoti, informaciją apie juos skelbti ir teikti Tarnybai laikantis Taisyklėse nustatytų reikalavimų.

8. Teikėjai, teikiantys viešąsias asmenų tarpusavio ryšio paslaugas ir kontroliuojantys bent kai kuriuos tinklo elementus arba turintys atitinkamą paslaugų lygio susitarimą su prieigą prie tinklo teikiančiu teikėju, vertindami savo teikiamų paslaugų kokybę, gali taikyti šiuos parametrus:

8.1. nesėkmingų kvietimų dalies nuo viso bandymų prisiskambinti skaičiaus parametrą (procentais);

8.2. skambučio sujungimo trukmės, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai tinklas gauna skambučiui sujungti reikalingą informaciją, iki momento, kai skambinantysis išgirsta kvietimo, užimtumo arba atsakymo signalą, parametrą;

8.3. teikėjo pagalbos galutiniams paslaugų gavėjams tarnybos (toliau – pagalbos tarnyba) atsiliepimo trukmės, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai tinklas gauna skambučiui sujungti reikalingą informaciją, iki momento, kai skambinančiajam atsiliepia pagalbos tarnybos darbuotojas, atsakingas už pagalbos teikimą, parametrą;

8.4. skundų dėl sąskaitų, dėl kurių teisingumo galutiniai paslaugų gavėjai kreipėsi į teikėją, parametrą (procentais);

8.5. kalbinio ryšio sujungimo kokybės – dydžio, parodančio balso, perduodamo tinklu sėkmingo sujungimo metu, kokybę, išreikštą MOS (angl. Mean Opinion Score) balais – parametrą;

8.6. nutrūkusių skambučių dalies nuo visų sėkmingai užmegztų skambučių parametrą (procentais);

8.7. trikties tikimybės – santykio tarp visų nesėkmingų bandymų prisiskambinti ir visų bandymų prisiskambinti – parametrą;

8.8. skambučio signalizavimo delsos parametrus:

8.8.1. skambučio sujungimo delsos, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai skambutį inicijuojantis galinis įrenginys suteikia pakankamą informaciją apie galutinį paslaugų gavėją, kuriam skambinama, tam, kad būtų užmegztas ryšys, iki momento, kai galinis įrenginys, iš kurio inicijuojamas skambutis, gauna patvirtinimą, kad galutinis paslaugų gavėjas, kuriam skambinama, gauna pranešimą apie skambutį, parametrą;

8.8.2. skambučio atsiliepimo signalo delsos, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai galutinio paslaugų gavėjo, kuriam skambinama, galinis įrenginys praneša, kad jis pasirengęs pradėti skambutį, iki momento, kai skambutį inicijuojantis galinis įrenginys gauna šį pranešimą, parametrą;

8.8.3. skambučio perdavimo delsos, kuri apskaičiuojama nuo momento, kai galinis įrenginys, iš kurio inicijuojamas skambutis, inicijuoja skambučio sujungimą, iki momento, kai sujungimo patvirtinimo pranešimą gauna galutinio paslaugų gavėjo, kuriam skambinama, galinis įrenginys, parametrą.

9. Teikėjai, teikiantys interneto prieigos paslaugas, vertindami savo teikiamų paslaugų kokybę, gali taikyti šiuos parametrus:

9.1. delsos laiko tarpo (angl. latency), per kurį išsiunčiama ryšio patikrinimo komandos Ping užklausa į veikiantį interneto protokolo adresą ir gaunamas atsakas į šią užklausą, parametrą;

9.2. delsos trukmės kitimo (angl. jitter) (vidutinio kvadratinio nuokrypio) parametrą;

9.3. išsiųstų, tačiau sėkmingai neperduotų tinklu, duomenų paketų praradimų dalies nuo viso išsiųstų duomenų paketų skaičiaus per tam tikrą laikotarpį parametrą (procentais);

9.4. duomenų perdavimo spartos parametrus:

9.4.1. minimalios duomenų perdavimo spartos, kuri užtikrina interneto prieigos paslaugų teikimą galutiniam paslaugų gavėjui paslaugų teikimo sutartyje numatytomis sąlygomis parametrą; teikiant interneto prieigos paslaugas, duomenų perdavimo sparta neturėtų būti mažesnė nei minimali duomenų perdavimo sparta;

9.4.2. įprastos duomenų perdavimo spartos, kurios galutinis paslaugų gavėjas, atsižvelgdamas į paslaugų teikimo sutarties sąlygas, galėtų tikėtis ne mažiau kaip 80 procentų paros laiko arba bent 19 valandų per parą, parametrą;

9.4.3. didžiausios duomenų perdavimo spartos, kurios galutinis paslaugų gavėjas, atsižvelgdamas į paslaugų teikimo sutarties sąlygas, galėtų tikėtis bent 5 procentus paros laiko arba bent 1 valandą per parą, parametrą;

9.4.4. reklamuojamos duomenų perdavimo spartos, kurią teikėjas nurodo reklamuodamas interneto prieigos paslaugas, parametrą.

10. Teikėjai, teikiantys paslaugas galutiniams paslaugų gavėjams – asmenims su negalia, vertindami savo teikiamų paslaugų kokybę, gali taikyti šiuos parametrus:

10.1. perduodant balsą garso dažnių juosta – radijo dažnių (kanalų) diapazono, kuriame perduodamas balsas teikiant kalbinio ryšio paslaugą, parametrą;

10.2. rodomo teksto išskyrimo, kai išsiųstas tekstas vizualiai skiriasi ir yra atskirtas nuo gauto teksto, parametrą;

10.3. teikiant įvairiapusio ryšio realiuoju laiku paslaugą:

10.3.1. skiriamosios gebos – rodomo vaizdo taškų skaičiaus, tenkančio vienam ilgio vienetui, išreiškiamo pločio ir aukščio vienetų sandauga – parametrą;

10.3.2. kadrų dažnio – vaizdo kadrų skaičiaus, tenkančio vienam laiko vienetui, išreikšto kadrais per sekundę – parametrą;

10.3.3. sinchronizacijos tarp balso ir vaizdo – laiko skirtumo tarp girdimo balso ir matomo vaizdo gavėjo pusėje, kai siuntėjo pusėje balsas ir vaizdas sukuriamas vienu metu (sinchroniškai) – parametrą.

11. Jei teikėjai savo teikiamų paslaugų kokybę vertina taikydami Taisyklių 8–10 punktuose nurodytus parametrus, parametrai taikomi galutiniams paslaugų gavėjams teikiamų paslaugų kokybei tinklo galiniame taške įvertinti. Tarptinklinio sujungimo įtaka teikėjo teikiamų paslaugų kokybei įvertinama atliekant Taisyklių 8–10 punktuose nurodytų parametrų vertinimą.

 

III SKYRIUS

PASLAUGŲ KOKYBĖS VERTINIMAS

 

PIRMASIS SKIRNIS

PRADINIO PRISIJUNGIMO PRIE TINKLO TRUKMĖ

 

12. Teikėjas, skaičiuodamas pradinio prisijungimo prie tinklo trukmę, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

12.1. trukmę, per kurią įvykdoma 50 procentų užsakymų teikti paslaugas (skaičiuojama kalendorinėmis dienomis);

12.2. trukmę, per kurią įvykdoma 95 procentai užsakymų teikti paslaugas (skaičiuojama kalendorinėmis dienomis);

12.3. trukmę, per kurią įvykdoma 99 procentai užsakymų teikti paslaugas (skaičiuojama kalendorinėmis dienomis);

12.4. užsakymų teikti paslaugas, atliktų iki sutartos su galutiniu paslaugų gavėju datos, procentinę dalį; tuo atveju, kai užsakymų teikti paslaugas, atliktų iki sutartos su galutiniu paslaugų gavėju datos, procentinė dalis yra mažesnė negu 80 procentų, skaičiuojamas ir vidutinis paslaugų teikimo pagal užsakymus, kurie buvo įvykdyti vėliau, nei sutarta su galutiniu paslaugų gavėju, vėlavimo dienų skaičius.

13. Skaičiuojant pradinio prisijungimo prie tinklo trukmę:

13.1. įskaitomi visi atvejai, kai įrengiama nauja linija, kai esamą liniją pradeda naudoti kitas galutinis paslaugų gavėjas ir kai galutiniam paslaugų gavėjui įrengiama papildoma linija;

13.2. neįskaitomi atvejai, kai užsakymas teikti paslaugas yra atšaukiamas, galutinis paslaugų gavėjas pakeičia vieną teikėją kitu, o naujas teikėjas, atsakingas už pradinį prisijungimą prie tinklo, naudoja prieigą prie tinklo, teikiamą kitų tinklų teikėjų.

14. Teikėjui ir galutiniam paslaugų gavėjui susitarus, kad užsakymas įrengti kelias linijas ar teikti paslaugas bus atliekamas pagal sutartą darbų grafiką, teikėjas pradinio prisijungimo prie tinklo trukmę turi apskaičiuoti kiekvienam užsakymui atskirai.

15. Galutiniam paslaugų gavėjui užsakius paslaugų teikimą skirtingose vietose, pradinio prisijungimo prie tinklo trukmė kiekvienoje vietoje laikoma atskiru galutinio paslaugų gavėjo užsakymu ir teikėjas ją turi apskaičiuoti kiekvienam užsakymui atskirai.

16. Teikėjas turi įskaityti visas per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, įrengtas linijas.

17. Galinių įrenginių suteikimas galutiniam paslaugų gavėjui neįskaitomas į pradinio prisijungimo prie tinklo trukmę.

18. Teikėjas, skaičiuodamas pradinio prisijungimo prie tinklo trukmę pagal Taisyklių 12.1–12.4 papunkčius, neįskaito atvejų, kai užsakymo atlikimas buvo uždelstas dėl galutinio paslaugų gavėjo veiksmų ir (ar) neveikimo.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

GEDIMŲ SKAIČIUS VIENOJE LINIJOJE

 

19. Teikėjas, skaičiuodamas gedimų skaičių vienoje linijoje, apskaičiuoja gedimų skaičių, tenkantį vienai linijai per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, padalindamas pasitvirtinusių pranešimų apie gedimus skaičių iš vidutinio linijų skaičiaus arba užregistruotų linijų skaičiaus.

20. Visi pasitvirtinę pranešimai apie gedimus, gauti per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, turi būti įskaityti.

21. Teikėjai, kurie negali atskirti pasitvirtinusių gedimų tinkle, gedimų galutinio paslaugų gavėjo įrangoje bei nepasitvirtinusių gedimų, turi apskaičiuoti bendrą pranešimų apie gedimus skaičių.

22. Visi pranešimai apie gedimus turi būti laikomi pasitvirtinusiais, išskyrus atvejus, kai teikėjas turi objektyvių priežasčių juos laikyti nepasitvirtinusiais arba klaidingais. Jeigu galutinis paslaugų gavėjas pranešė apie gedimą, o vėlesnis teikėjo patikrinimas parodė, kad gedimo nėra, tokį pranešimą teikėjas privalo laikyti pasitvirtinusiu.

23. Pranešimai dėl daugiau nei vienos linijos gedimo tarp galutinių paslaugų gavėjų ir vietinės telefono stoties skaičiuojami pagal gautų pranešimų apie gedimus skaičių. Įskaitomas tik vienas pranešimas apie tos pačios linijos gedimą.

24. Į gedimų skaičių vienoje linijoje neįskaitomi galutiniam paslaugų gavėjui priklausančios įrangos gedimai.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

GEDIMŲ ŠALINIMO TRUKMĖ

 

25. Teikėjas, skaičiuodamas gedimų šalinimo trukmę, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

25.1. trukmę, per kurią atliekama 80 procentų greičiausių linijų gedimų pašalinimų (skaičiuojama valandomis); šiuos duomenis skaičiuoja tik teikėjai, teikiantys paslaugas viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

25.2. trukmę, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių linijų gedimų pašalinimų (skaičiuojama valandomis); šiuos duomenis skaičiuoja tik teikėjai, teikiantys paslaugas viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

25.3. linijų gedimų, pašalintų per paslaugų teikimo sutartyje numatytą laiką, procentinę dalį; šiuos duomenis skaičiuoja tik teikėjai, teikiantys paslaugas viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

25.4. darbo valandas, kuriomis priimami pranešimai apie gedimus (skaičiuojamos darbo valandos darbo ir švenčių dienomis).

26. Teikėjas, skaičiuodamas gedimų šalinimo trukmę, privalo įskaityti visus gedimus, pašalintus per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, išskyrus atvejus, kai gedimai šalinami kituose tinkluose, o teikėjas negauna informacijos apie šių gedimų šalinimą.

27. Gedimų šalinimo trukmė vertinama atsižvelgiant į gedimų šalinimo trukmę, numatytą paslaugų teikimo sutartyje. Į gedimų šalinimo trukmę neįskaitomi atvejai, kai teikėjas ir galutinis paslaugų gavėjas susitaria pašalinti gedimą greičiau arba per ilgesnį terminą, nei numatytas paslaugų teikimo sutartyje, arba gedimas pašalinamas už atlyginimą.

28. Gedimai, kurie turėjo būti šalinami galutinio paslaugų gavėjo valdoje, bet sutartu laiku nebuvo įmanoma į ją patekti, arba galutinis paslaugų gavėjas pageidavo pašalinti gedimą vėliau, negu buvo sutarta, neįskaitomi.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

NESĖKMINGŲ KVIETIMŲ DALIS

 

29. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.1 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas nesėkmingų kvietimų dalį, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 3 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

29.1. nesėkmingų nacionalinių kvietimų procentinę dalį ir bandymų prisiskambinti skaičių;

29.2. nesėkmingų tarptautinių kvietimų procentinę dalį ir bandymų prisiskambinti skaičių;

29.3. nesėkmingų nacionalinių ir tarptautinių kvietimų dalies absoliutų tikslumą esant 95 procentų pasikliovimo lygmeniui.

30. Nesėkmingu kvietimu laikomas bandymas prisiskambinti veikiančiu ryšio numeriu, surinktu išgirdus telefono stoties parengties signalą, kai per 30 sekundžių, tinklui gavus skambučiui sujungti reikalingą informaciją, skambinančiam galutiniam paslaugų gavėjui nėra girdimas nei kvietimo, nei užimtumo, nei atsakymo signalas.

31. Bandymai atliekami tiriant visą realų skambučių srautą ar realų skambučių srautą iš pasirinktų vietinių telefono stočių pasirinktais ryšio numeriais arba bandant prisiskambinti iš pasirinktų vietinių telefono stočių ar tinklo galinių taškų pasirinktais ryšio numeriais, arba derinant šiuos būdus.

32. Kai bandymai atliekami tiriant realų skambučių srautą iš pasirinktų vietinių telefono stočių pasirinktais ryšio numeriais arba bandant prisiskambinti iš pasirinktų vietinių telefono stočių ar tinklo galinių taškų pasirinktais ryšio numeriais, atliekamų bandymų tvarkaraštis turi būti sudarytas tokiu būdu, kad skambučiai atitiktų realų skambučių srauto kitimą dienos valandų, savaitės dienų ir metų mėnesių metu. Atliekant bandymus šiame punkte nurodytais būdais, telefono stočių arba tinklo galinių taškų pasirinkimas turi atitikti realų skambučių srauto krypčių pobūdį.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

SKAMBUČIO SUJUNGIMO TRUKMĖ

 

33. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.2 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas skambučio sujungimo trukmę, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 4 punkte nurodytą metodą, išskyrus Taisyklių 33.3, 33.4 ir 33.7 papunkčiuose nurodytas trukmes, kurios skaičiuojamos pagal Taisyklių 1 priedo 2 punkte nurodytą metodą, apskaičiuoti:

33.1. vidutinę nacionalinio skambučio sujungimo trukmę (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle;

33.2. vidutinę nacionalinio skambučio sujungimo trukmę (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame mobiliojo ryšio tinkle;

33.3. trukmę, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių nacionalinių skambučio sujungimų (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle;

33.4. trukmę, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių nacionalinių skambučio sujungimų (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame mobiliojo ryšio tinkle;

33.5. vidutinę tarptautinio skambučio sujungimo trukmę (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle;

33.6. vidutinę tarptautinio skambučio sujungimo trukmę (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame mobiliojo ryšio tinkle;

33.7. trukmę, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių tarptautinių skambučio sujungimų (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle;

33.8. trukmę, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių tarptautinių skambučio sujungimų (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame mobiliojo ryšio tinkle.

34. Skambučio sujungimo trukmė skaičiuojama nuo momento, kai tinklas gauna skambučiui sujungti reikalingą informaciją, iki momento, kai skambinantis galutinis paslaugų gavėjas išgirsta kvietimo, užimtumo arba atsakymo signalą. Nustatant skambučio sujungimo trukmę, kai tinkle naudojama mišri signalizacija, laiko atskaita pradedama į tinklą perdavus tiek informacijos, kad tinklas galėtų nukreipti skambutį.

35. Teikėjas, skaičiuodamas skambučio sujungimo trukmę, privalo įskaityti ir skambučius ryšio numeriais, kurie buvo perkelti Tarnybos nustatyta tvarka ir sąlygomis.

36. Skambučiai, kurie įvertinti kaip nesėkmingi kvietimai šio skyriaus ketvirtojo skirsnio nustatyta tvarka, neįskaitomi.

37. Matavimai atliekami tiriant visą realų skambučių srautą ar realų skambučių srautą iš pasirinktų vietinių telefono stočių pasirinktais ryšio numeriais arba skambinant iš pasirinktų vietinių telefono stočių ar tinklo galinių taškų pasirinktais ryšio numeriais, arba derinant šiuos būdus.

38. Kai matavimai atliekami per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, tiriant realų skambučių srautą iš pasirinktų vietinių telefono stočių pasirinktais ryšio numeriais arba skambinant iš pasirinktų vietinių telefono stočių ar tinklo galinių taškų pasirinktais ryšio numeriais, skambučių tvarkaraštis turi būti sudarytas taip, kad skambučiai atitiktų realų skambučių srauto kitimą dienos valandų, savaitės dienų ir metų mėnesių metu. Atliekant matavimus šiame punkte nurodytais būdais, telefono stočių arba tinklo galinių taškų pasirinkimas turi atitikti realų skambučių srauto krypčių pobūdį.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

PAGALBOS TARNYBOS ATSILIEPIMO TRUKMĖ

 

39. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.3 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas pagalbos tarnybos atsiliepimo trukmę, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 4 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

39.1. vidutinę trukmę iki atsiliepimo (skaičiuojama sekundėmis);

39.2. skambučių, į kuriuos atsiliepta per 20 sekundžių, procentinę dalį.

40. Į pagalbos tarnybos atsiliepimo trukmę įskaitoma skambučio sujungimo trukmė ir trukmė, kol atsilieps pagalbos tarnybos darbuotojas, atsakingas už pagalbos suteikimą.

41. Į pagalbos tarnybos atsiliepimo trukmę įskaitoma visų per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, pagalbos tarnybai skirtų skambučių trukmė arba skambučiai, atsitiktinai matavimams atrinkti per tą patį laikotarpį.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

SKUNDAI DĖL SĄSKAITŲ TEISINGUMO

 

42. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.4 papunktyje nustatytą parametrą, vertindamas skundų dėl sąskaitų teisingumą, privalo apskaičiuoti sąskaitų, dėl kurių galutiniai paslaugų gavėjai pareiškė nusiskundimus, procentinę dalį.

43. Paklausimai dėl paslaugų apmokestinimo nelaikomi skundais dėl sąskaitų teisingumo.

44. Teikėjas, vertindamas skundų dėl sąskaitų teisingumą, turi įskaityti visus skundus dėl sąskaitų teisingumo per parametrų vertinimo laikotarpį, nurodytą Taisyklių 66 punkte, nepaisant skundų pagrįstumo.

 

AŠTUNTASIS SKIRSNIS

KALBINIO RYŠIO SUJUNGIMO KOKYBĖ

 

45. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.5 papunktyje nustatytą parametrą, vertindamas kalbinio ryšio sujungimo kokybę, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 5 punkte nurodytą metodą įvertinti:

45.1. vidutinę kalbinio ryšio sujungimo kokybę, išreikštą MOS balais, kai skambinama iš viešojo fiksuotojo ryšio tinklo į viešąjį fiksuotojo ryšio tinklą;

45.2. vidutinę kalbinio ryšio sujungimo kokybę, išreikštą MOS balais, kai skambinama iš viešojo fiksuotojo ryšio tinklo į viešąjį mobiliojo ryšio tinklą;

45.3. vidutinę kalbinio ryšio sujungimo kokybę, išreikštą MOS balais, kai skambinama iš viešojo mobiliojo ryšio tinklo į viešąjį fiksuotojo ryšio tinklą;

45.4. vidutinę kalbinio ryšio sujungimo kokybę, išreikštą MOS balais, kai skambinama iš viešojo mobiliojo ryšio tinklo į viešąjį mobiliojo ryšio tinklą.

 

DEVINTASIS SKIRSNIS

NUTRŪKUSIŲ SKAMBUČIŲ DALIS

 

46. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.6 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas nutrūkusių skambučių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle, dalį, privalo pagal Taisyklių 1 priedo 3 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

46.1. nutrūkusių nacionalinių skambučių procentinę dalį ir sėkmingai pradėtų skambučių skaičių;

46.2. nutrūkusių tarptautinių skambučių procentinę dalį ir sėkmingai pradėtų skambučių skaičių;

46.3. nutrūkusių nacionalinių ir tarptautinių skambučių dalies absoliutų tikslumą esant 95 procentų pasikliovimo lygmeniui.

47. Nutrūkusiu skambučiu laikomas skambutis, kai tinkle sukurtas sujungimas tarp galutinių paslaugų gavėjų galinių įrenginių yra nutraukiamas dėl priežasčių, susijusių su teikėjo tinklu.

 

DEŠIMTASIS SKIRSNIS

TRIKTIES TIKIMYBĖ

 

48. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 8.7 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas trikties tikimybę, kai skambinama interneto protokolo technologija pagrįstame tinkle, įskaitant atvejus, kai bent vienas kalbinio ryšio paslaugas aptarnaujantis mazgas tinkle veikia interneto protokolo technologijos pagrindu, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 3 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti trikties tikimybę, kuri turi būti ne didesnė nei 3×10-5.

49. Nesėkmingu bandymu prisiskambinti laikomi atvejai, kai neįvyksta skambučio sujungimas galutinio paslaugų gavėjo galiniame įrenginyje arba nėra pranešama apie sėkmingą sujungimą galutinio paslaugų gavėjo galiniame įrenginyje į skambutį inicijuojantį galinį įrenginį.

 

VIENUOLIKTASIS SKIRSNIS

SKAMBUČIO SIGNALIZAVIMO DELSA

 

50. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas 8.8 papunktyje nustatytus parametrus, skaičiuodamas skambučio signalizavimo delsą, kai skambinama interneto protokolo technologija pagrįstame tinkle, teikėjas privalo apskaičiuoti:

50.1. vidutinę skambučio signalizavimo delsą (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame fiksuotojo ryšio tinkle;

50.2. vidutinę skambučio signalizavimo delsą (skaičiuojama sekundėmis) ir atliktų matavimų skaičių, kai skambinama viešajame mobiliojo ryšio tinkle.

51. Skambučio signalizavimo delsa apskaičiuojama:

51.1. nuo momento, kai skambutį inicijuojantis galinis įrenginys suteikia pakankamą informaciją apie galutinį paslaugų gavėją, kuriam skambinama, tam, kad būtų užmegztas ryšys iki momento, kai galinis įrenginys, iš kurio inicijuojamas skambutis, gauna patvirtinimą, kad galutinis paslaugų gavėjas, kuriam skambinama, gauna pranešimą apie skambutį;

51.2. nuo momento, kai galutinio paslaugų gavėjo, kuriam skambinama, galinis įrenginys praneša, kad jis pasirengęs pradėti skambutį, iki momento, kai galinis įrenginys gauna šį pranešimą;

51.3. nuo momento, kai galinis įrenginys, iš kurio inicijuojamas skambutis, inicijuoja skambučio sujungimą, iki momento, kai sujungimo patvirtinimo pranešimą gauna galutinio paslaugų gavėjo, kuriam skambinama, galinis įrenginys.

52. Matavimai atliekami tiriant visą realų skambučių srautą ar realų skambučių srautą iš pasirinktų vietinių telefono stočių pasirinktais ryšio numeriais arba bandant prisiskambinti iš pasirinktų vietinių telefono stočių ar tinklo galinių taškų pasirinktais ryšio numeriais, arba derinant šiuos būdus.

 

DVYLIKTASIS SKIRSNIS

DELSA

 

53. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.1 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas delsą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 6 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

53.1. vidutinę aritmetinę delsos vertę milisekundėmis;

53.2. delsos verčių medianą milisekundėmis;

53.3. 95 procentus mažiausias delsos vertes milisekundėmis;

53.4. visų delsai apskaičiuoti atliktų matavimų skaičių.

 

TRYLIKTASIS SKIRSNIS

DELSOS TRUKMĖS KITIMAS

 

54. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.2 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas delsos trukmės kitimą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 7 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

54.1. vidutinę aritmetinę delsos trukmės kitimo vertę milisekundėmis;

54.2. delsos trukmės kitimo verčių medianą milisekundėmis;

54.3. visų delsos trukmės kitimui įvertinti atliktų matavimų skaičių.

 

KETURIOLIKTASIS SKIRSNIS

DUOMENŲ PAKETŲ PRARADIMŲ DALIS

 

55. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.3 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas duomenų paketų praradimų dalį, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 8 punkte nurodytą metodą apskaičiuoti:

55.1. duomenų perdavimo metu prarastų duomenų paketų procentinę dalį nuo visų išsiųstų duomenų paketų;

55.2. visų duomenų paketų praradimų daliai įvertinti atliktų bandymų skaičių.

 

PENKIOLIKTASIS SKIRSNIS

DUOMENŲ PERDAVIMO SPARTA

 

56. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.4.1 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas minimalią duomenų perdavimo spartą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 ir 9 punktuose nurodytus metodus apskaičiuoti:

56.1. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartą, kuri užtikrina interneto prieigos paslaugų teikimą, kai duomenys perduodami viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

56.2. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartą, kuri užtikrina interneto prieigos paslaugų teikimą, kai duomenys perduodami viešuoju mobiliojo ryšio tinklu.

57. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.4.2 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas įprastą duomenų perdavimo spartą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 ir 9 punktuose nurodytus metodus apskaičiuoti:

57.1. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartos 80-tą procentilį, apskaičiuotą pagal atliktus duomenų perdavimo spartos matavimus, kai duomenys perduodami viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

57.2. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartos 80-tą procentilį, apskaičiuotą pagal atliktus duomenų perdavimo spartos matavimus, kai duomenys perduodami viešuoju mobiliojo ryšio tinklu;

57.3. visų įprastai duomenų perdavimo spartai įvertinti atliktų matavimų skaičių.

58. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.4.3 papunktyje nustatytą parametrą, skaičiuodamas didžiausią duomenų perdavimo spartą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 ir 9 punktuose nurodytus metodus apskaičiuoti:

58.1. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartos 95-tą procentilį, apskaičiuotą pagal atliktus duomenų perdavimo spartos matavimus, kai duomenys perduodami viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu;

58.2. gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartos 95-tą procentilį, apskaičiuotą pagal atliktus duomenų perdavimo spartos matavimus, kai duomenys perduodami viešuoju mobiliojo ryšio tinklu;

58.3. visų duomenų perdavimo spartai įvertinti atliktų matavimų skaičių.

59. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 9.4.4 papunktyje nustatytą parametrą , skaičiuodamas reklamuojamą duomenų perdavimo spartą, teikėjas privalo pagal Taisyklių 1 priedo 2 ir 9 punktuose nurodytus metodus apskaičiuoti gaunamojo ir siunčiamojo ryšio spartos vertes, kurias teikėjas nurodo reklamuodamas atitinkamą interneto prieigos paslaugų mokėjimo planą. Nurodytos vertės skaičiuojamos kiekvienam teikėjo interneto prieigos paslaugų mokėjimo planui atskirai, pažymint kokiame tinkle – viešajame fiksuotojo ar mobiliojo ryšio – yra perduodami duomenys.

 

ŠEŠIOLIKTASIS SKIRSNIS

PARAMETRAI, TAIKOMI PASLAUGOMS, TEIKIAMOMS GALUTINIAMS PASLAUGŲ GAVĖJAMS – ASMENIMS SU NEGALIA

 

60. Jeigu teikėjas vertina savo teikiamų paslaugų kokybę taikydamas Taisyklių 10 punkte nustatytą (-us) parametrą (-us), privalo vadovautis šio skirsnio reikalavimais.

61. Teikėjas, vertindamas garso dažnių juostą balsui perduoti, privalo apskaičiuoti viršutinę atkoduotų garso dažnių juostos ribą, kHz.

62. Teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugą, siekdamas užtikrinti gerą garso kokybę, privalo užtikrinti, kad balso perdavimas būtų koduojamas, perduodamas ir atkoduojamas garso dažnių juostoje, kurios viršutinė riba yra ne žemesnė nei 7000 Hz.

63. Vizualiam rodomo teksto išskyrimui įvertinti nurodoma, ar gautas ir išsiųstas tekstas yra vizualiai išskirtas.

64. Išsiskiriančio teksto atvaizdavimo atveju rodomas išsiųstas tekstas turi būti vizualiai skirtingas ir atskirtas nuo gauto teksto.

65. Teikėjas, teikiantis įvairiapusio ryšio realiuoju laiku paslaugas, privalo:

65.1. skiriamajai gebai įvertinti apskaičiuoti kadro taškų skaičių;

65.2. palaikyti bent QVGA (angl. quarter common intermediate format) (320x240) skiriamąją gebą ir VGA (angl. video graphics array) skiriamąją gebą;

65.3. kadrų dažniui įvertinti apskaičiuoti kadrų dažnį, kadrais per sekundę;

65.4. kadrų dažniui palaikyti bent 20 kadrų per sekundę dažnį, taip pat, esant vaizdo transliacijai su arba be gestų kalbos, kadrų dažniui palaikyti bent 30 kadrų per sekundę dažnį;

65.5. sinchronizacijai tarp balso ir vaizdo įvertinti apskaičiuoti sinchronizacijos tarp balso ir vaizdo laiko skirtumą, milisekundėmis, kuris siekiant užtikrinti sinchronizaciją tarp balso ir vaizdo turi būti ne didesnis nei 100 ms.

 

IV SKYRIUS

INFORMACIJOS APIE PARAMETRUS SKELBIMAS IR TEIKIMAS

 

66. Teikėjai, teikiantys prisijungimą prie tinklo, privalo vertinti Taisyklių 4 punkte nustatytus parametrus kiekvienais metais nuo atitinkamų metų sausio 1 d. iki gruodžio 31 d. Jei teikėjai taiko Taisyklių 8–10 punktuose nurodytus parametrus, juos vertina kiekvienais metais nuo atitinkamų metų sausio 1 d. iki gruodžio 31 d. Kokybės parametrų verčių skaičiavimo metodas ataskaitiniam laikotarpiui nurodytas Taisyklių 1 priedo 1 punkte.

67. Teikėjai, teikiantys prisijungimą prie tinklo, privalo užpildyti Taisyklių 2 priede nustatytos formos ataskaitos I skyrių už praėjusius kalendorinius metus.

68. Teikėjai, ataskaitiniu laikotarpiu taikę Taisyklių 8–10 punktuose nurodytą (-us) parametrą (-us), privalo užpildyti Taisyklių 2 priede nustatytos formos ataskaitos II – IV skyrių dalį (-is), kurioje (-se) nurodytą (-us) parametrą (-us) vertino praėjusiais kalendoriniais metais.

69. Teikėjai iki kiekvienų metų gegužės 1 d. privalo pagal Taisyklių 67 ir 68 punktų reikalavimus užpildytą ataskaitą paskelbti savo interneto svetainėse ir pateikti Tarnybai tiesioginę nuorodą į interneto svetainėse paskelbtas ataskaitas.

70. Teikėjai privalo skelbti apibendrintus parametrus bendrai visoms galutinių paslaugų gavėjų kategorijoms. Teikėjai, kurie skirsto galutinius paslaugų gavėjus į kategorijas – gyventojus, verslo ir kitus paslaugų gavėjus – gali papildomai išskirti parametrus pagal atskiras galutinių paslaugų gavėjų kategorijas.

71. Ypatingų aplinkybių atvejais, kai tinklai nesugadinami, o parametrų vertėms įtaką daro ženkliai padidintos tinklų apkrovos, teikėjai turi apskaičiuoti parametrus, nepaveiktus ypatingų aplinkybių, kartu pateikdami išsamius paaiškinimus apie gautus verčių skirtumus.

72. Tarnyba kasmet iki gegužės 5 d. Tarnybos interneto svetainėje paskelbia nuorodas į teikėjų interneto svetainėse skelbiamas metines teikėjų teikiamų paslaugų kokybės parametrų ataskaitas.

73. Tarnyba vykdo teikėjų teikiamų paslaugų kokybės priežiūrą šiais būdais:

73.1. Tarnybos atstovams dalyvaujant teikėjo atliekamuose parametrų matavimuose;

73.2. savo įranga atlikdama pasirinktų teikėjų parametrų matavimus arba pasitelkdama specialistus, ekspertus matavimams atlikti;

73.3. vykdydama galutinių paslaugų gavėjų apklausą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

74. Teikėjai už Taisyklių nesilaikymą atsako Elektroninių ryšių įstatymo nustatyta tvarka.

75. Tarnybos veiksmai ar neveikimas, susiję su Taisyklių taikymu ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_______________

 

 

Interneto prieigos paslaugų ir viešųjų asmenų

tarpusavio ryšio paslaugų

kokybės parametrų nustatymo taisyklių

1 priedas

 

PARAMETRŲ SKAIČIAVIMO METODAI

 

1. Parametrai apskaičiuojami vidurkinant skaitmenines ar procentines vertes, gautas iš matavimų ar bandymų metu surinktų duomenų.

Vertinant parametrų vertes naudojama ši formulė:

, kur:

ii-asis bandymų ar matavimų laikotarpis;

Ni – bandymų ar matavimų skaičius i-ąjį laikotarpį;

Si – parametro vertė i-ąjį laikotarpį;

Sm – parametro vidutinė vertė per visą ataskaitinį laikotarpį.

2. Trukmė ir duomenų perdavimo sparta apskaičiuojami visas stebėtų įvykių vertes sunumeruojant ir išdėstant didėjančia tvarka pagal formulę:

 

, kur

n – X proc. trukmės arba duomenų perdavimo spartos įvykių vertė;

N – bendras stebėtų įvykių skaičius, kuris atitinka 100 procentų;

X – dominantis procentas įvykių.

Pritaikius formulę, apskaičiuojama n vertė, kuri atitinka n-tuoju numeriu pažymėtą parametro vertę sunumeruotoje ir išdėstytoje didėjančia tvarka įvykių eilėje.

3. Bandymų skaičiaus nustatymo metodas, skirtas bandymų skaičiui, reikalingo parametrams, nurodytiems Taisyklių 8.1 ir 8.6 papunkčiuose, įvertinti, nustatyti, atsižvelgiant į reikalaujamą matavimų tikslumą. Metodas naudotinas tuo atveju, jeigu nėra matuojamas visas realus skambučių srautas.

3.1. jeigu yra nustatoma k nesėkmingų kvietimų arba nutrūkusių skambučių iš N bandymų, tikroji nesėkmingų kvietimų arba nutrūkusių skambučių santykio reikšmė yra tarp k/N–Δ ir k/N+Δ su pasikliovimo lygmeniu 1-α, o Δ apskaičiuojamas (esant didelei N reikšmei) pagal šią formulę:


, kur

p – numatoma nesėkmingų kvietimų arba nutrūkusių skambučių dalis;

σ (α) – (1 – (α/2)) × 100 normalusis procentinis pasiskirstymas su vidurkiu 0 ir standartiniu nuokrypiu 1 (N(0,1)). Taigi, reikalingas bandymų skaičius yra:

kai pasikliovimo lygmuo 1-α = 0,95, tai σ (α) = 1,96 ≈ 2;

3.2. kai p ≤ 0,01 ir reikalaujamas tikslumas Δp = 0,001, bandymų skaičius apskaičiuojamas taip:

N = 4 × 106 × p(1-p), pasikliovimo lygmuo 95 procentai;

3.3. kai p > 0,01 ir reikalaujamas tikslumas Δp/p = 0,1, bandymų skaičius apskaičiuojamas taip:

N = 400 × ((1-p)/p), pasikliovimo lygmuo 95 procentai;

3.4. jeigu numatomas nesėkmingų kvietimų arba nutrūkusių skambučių santykis yra 1 procentas ir tikslumas Δp = 0,001, 95 procentų pasikliovimo lygmuo pasiekiamas tada, kai bandymų skaičius bus:

N = 4 × 106 × 0,01(1 – 0,01) = 39600;

3.5. jeigu numatomas nesėkmingų kvietimų arba nutrūkusių skambučių santykis yra 3 procentai ir santykinis tikslumas Δp/p = 0,1, 95 procentų pasikliovimo lygmuo pasiekiamas tada, kai bandymų skaičius bus:

N = 400 × ((1 – 0,03)/0,03) ≈ 13000.

4. Laiko trukmės matavimams reikalingas matavimų skaičius apskaičiuojamas pagal šią formulę:

, kur

z1-α/21-α/2 normalusis procentinis pasiskirstymas;

s – numatomas skambučio sujungimo trukmės vidutinis kvadratinis (standartinis) nuokrypis (apskaičiuojamas iš buvusių matavimų);

vid(x) – numatoma skambučio sujungimo trukmės vidutinė reikšmė (apskaičiuojama iš buvusių matavimų);

a – santykinis tikslumas.

Net ir tais atvejais, kai nėra reikalavimo nurodyti vidutinį kvadratinį (standartinį) nuokrypį, šioje formulėje turi būti panaudota bent jau numatoma jo reikšmė.

Lentelėje pateikiamos apskaičiuotos reikšmės, kai z1-α/21,96, pasikliovimo lygmuo 95 procentai ir a = 2 procentai.

 

Lentelė

s/vid(x)

Matavimų skaičius, n

<0,1

100

0,1–0,3

1000

>0,3–0,5

2500

>0,5–0,7

5000

>0,7–0,9

7500

>0,9

10000

 

5. Kalbinio ryšio sujungimo kokybė yra įvertinama bandymo metu siunčiant tam tikrą skaičių pavyzdinių balso įrašų iš vieno galinio įrenginio į kitą. Kiekvienam pavyzdiniam balso įrašui, perduotam tinklu ir sėkmingai priimtam, yra suteikiama MOS skaitinė vertė ir apskaičiuojamas visų pavyzdinių balso įrašų MOS skaitinių verčių vidurkis. Perduodamo balso kokybė yra vertinama tik tada, jeigu skambutis buvo sėkmingai užbaigtas. Teikėjas, pateikdamas Tarnybai vertinimo rezultatus, privalo nurodyti, kokį algoritmą naudojant buvo įvertinta kalbinio ryšio sujungimo kokybė, pavyzdžiui, POLQA (angl. perceptual objective listening quality analysis), PESQ (angl. perceptual evaluation of speech quality) ar kita.

6. Delsos matavimai atliekami tokia tvarka:

6.1. naudojant UDP protokolą (angl. User Datagram Protocol) su ICMP protokolu (angl. Internet Control Message Protocol) arba TCP protokolą (angl. Transmission Control Protocol) kaip atsarginį, įvykdoma bent 10 Ping užklausų vieno matavimo metu;

6.2. apskaičiuojamas Ping užklausos metu užfiksuotų laiko verčių aritmetinis vidurkis.

7. Delsos trukmės kitimas apskaičiuojamas pagal šią formulę:

 

, kur

J – delsos trukmės kitimas;

 – delsos aritmetinis vidurkis;

n –  duomenų paketų skaičius delsai matuoti;

 – duomenų i-tojo paketo delsos trukmė.

8. Duomenų paketų praradimų dalis apskaičiuojama kaip santykis tarp duomenų paketų skaičiaus, kurie nebuvo sėkmingai perduoti tinklu, ir viso išsiųstų duomenų paketų skaičiaus, apskaičiuotas pagal šią formulę:

Duomenų paketų praradimų dalis

=

prarastų duomenų paketų skaičius

× 100.

visų išsiųstų duomenų paketų skaičius

 

Jei duomenų paketas nėra sėkmingai perduodamas per tam tikrą laikotarpį (pavyzdžiui, per 3 sekundes), jis laikomas prarastu duomenų paketu.

Atliekant duomenų paketų praradimų dalies parametro matavimus, rekomenduojama siųsti didelį duomenų paketų skaičių, tai yra ne mažesnį nei 1000.

Duomenų paketų praradimų dalies parametro matavimai turi būti atliekami per pakankamai ilgą laikotarpį, tam kad matavimai kuo labiau atspindėtų realią situaciją dėl laike kintančių duomenų paketų komutavimo tinklo charakteristikų.

9. Duomenų perdavimo sparta apskaičiuojama pagal šią formulę:

Duomenų perdavimo sparta [Mb/s]

=

Perduodamų duomenų dydis [Mb]

 

Duomenų perdavimo trukmė [s]

Duomenų perdavimo trukmė = t2 – t1, kur

t1 – momentas, kai inicijuojamas duomenų perdavimas;

t2 – momentas, kai sėkmingai užbaigiamas duomenų perdavimas.

___________

 

 

Interneto prieigos paslaugų ir viešųjų asmenų

tarpusavio ryšio paslaugų

kokybės parametrų nustatymo taisyklių

2 priedas

 

(Paslaugų kokybės parametrų vertinimo ataskaitos forma)

________________________________________________________________________________

(viešojo elektroninių ryšių tinklo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo pavadinimas, kodas)

________________________________________________________________________________

(viešojo elektroninių ryšių tinklo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo adresas, ryšio numeris, el. pašto adresas, interneto svetainės adresas)

 

 

20___M. PASLAUGŲ KOKYBĖS PARAMETRŲ VERTINIMO ATASKAITA

___________________

(data)

___________________

(sudarymo vieta)

 

I SKYRIUS

PRADINIO PRISIJUNGIMO PRIE VIEŠOJO ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ TINKLO KOKYBĖS PARAMETRŲ VERTINIMAS

 

Eil. Nr.

Parametrai

Parametrų vertės

1.

Pradinio prisijungimo trukmė

Trukmė, per kurią įvykdoma 50 procentų užsakymų teikti paslaugas

Dienos

 

 

Trukmė, per kurią įvykdoma 95 procentai užsakymų teikti paslaugas

Dienos

Trukmė, per kurią įvykdoma 99 procentai užsakymų suteikti paslaugas

Dienos

Užsakymai teikti paslaugas, kurie buvo atlikti iki sutartos su galutiniu elektroninių ryšių paslaugų gavėju datos

Procentai

 

Vėlavimo dienų skaičius

(jei < 80 %)

2.

Gedimų skaičius vienoje vietinėje linijoje

Gedimų skaičius vienoje vietinėje linijoje

Pranešimų, tenkančių vienai vietinei linijai, skaičius

 

Pranešimų, tenkančių vienai vietinei linijai, skaičius

3.

Gedimų šalinimo trukmė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trukmė, per kurią atliekama 80 procentų greičiausių vietinių linijų gedimų šalinimų

Valandos

 

 

Trukmė, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių vietinių linijų gedimų šalinimų

Valandos

 

 

Gedimai, pašalinti vietinėse linijose per paslaugų teikimo sutartyje numatytą trukmę

Procentai

Darbo valandos pranešimams apie gedimus priimti

Darbo dienomis

nuo……….iki……..

Šeštadieniais

nuo……….iki……..

Sekmadieniais

nuo……….iki……..

 

II SKYRIUS

VIEŠŲJŲ ASMENŲ TARPUSAVIO RYŠIO PASLAUGŲ KOKYBĖS PARAMETRŲ VERTINIMAS

 

Jeigu paslaugos teikiamos viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu ir viešuoju mobiliojo ryšio tinklu, pildomos dvi atskiros lentelės.

Eil. Nr.

Parametrai

Parametrų vertės

4.

Nesėkmingų kvietimų dalis

Nesėkmingų nacionalinių kvietimų dalis

Procentai

Bandymų skaičius =

 

Nesėkmingų tarptautinių kvietimų dalis

procentai

Bandymų skaičius =

 

 

Nesėkmingų nacionalinių ir tarptautinių kvietimų dalies absoliutus tikslumas esant 95 procentų pasikliovimo lygmeniui

Procentai

5.

Skambučio sujungimo trukmė

Vidutinė nacionalinio skambučio sujungimo trukmė

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

Trukmė, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių nacionalinių skambučio sujungimų

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

Vidutinė tarptautinio skambučio sujungimo trukmė

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

Trukmė, per kurią atliekama 95 procentai greičiausių tarptautinių skambučio sujungimų

Sekundės

Bandymų skaičius =

6.

Pagalbos tarnybų atsiliepimo trukmė

Vidutinė trukmė iki atsiliepimo

Skambučiai, į kuriuos atsiliepta per 20 sekundžių

Sekundės

proc.

Bandymų skaičius =

 

7.

Skundai dėl sąskaitų teisingumo

Gauti skundai dėl sąskaitų teisingumo

Procentai

 

8.

Kalbinio ryšio sujungimo kokybė

Vidutinė kalbinio ryšio sujungimo kokybė, kai skambinama iš viešojo fiksuotojo ryšio tinklo į viešąjį fiksuotojo ryšio tinklą

MOS balai

 

 

Vidutinė kalbinio ryšio sujungimo kokybė, kai skambinama iš viešojo fiksuotojo ryšio tinklo į viešąjį mobiliojo ryšio tinklą

MOS balai

 

 

Vidutinė kalbinio ryšio sujungimo kokybė, kai skambinama iš viešojo mobiliojo ryšio tinklo į viešąjį fiksuotojo ryšio tinklą

MOS balai

 

 

Vidutinė kalbinio ryšio sujungimo kokybė, išreikšta MOS balais, kai skambutis atliekamas iš viešojo mobiliojo ryšio tinklo į viešąjį mobiliojo ryšio tinklą

MOS balai

9.

Nutrūkusių skambučių dalis

Nutrūkę nacionaliniai skambučiai

Procentai

Bandymų skaičius =

 

Nutrūkę tarptautiniai skambučiai

Procentai

Bandymų skaičius =

 

Nutrūkusių nacionalinių ir tarptautinių skambučių dalies absoliutus tikslumas esant 95 procentų pasikliovimo lygmeniui

Procentai

10.

Trikties tikimybė

Trikties tikimybė

< 3×10-5

 

11.

Skambučio signalizavimo delsa

Skambučio sujungimo delsa

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

 

Skambučio atsiliepimo signalo delsa

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

 

Skambučio perdavimo delsa

Sekundės

Bandymų skaičius =

 

 

III SKYRIUS

INTERNETO PRIEIGOS PASLAUGŲ KOKYBĖS PARAMETRŲ VERTINIMAS

 

Jeigu paslaugos teikiamos viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu ir viešuoju mobiliojo ryšio tinklu, pildomos dvi atskiros lentelės.

Eil. Nr.

Parametrai

Parametrų vertės

12.

Delsa

Vidutinė aritmetinė delsos vertė

ms

 

 

Delsos verčių mediana

ms

 

 

95 procentai mažiausių delsos verčių

ms

 

 

Visų delsai apskaičiuoti atliktų matavimų skaičius

Matavimų skaičius, vnt.

13.

Delsos trukmės kitimas

Vidutinė aritmetinė delsos trukmės kitimo vertė

ms

 

 

 

Delsos trukmės kitimo verčių mediana

ms

 

 

Visų delsos trukmės kitimui įvertinti atliktų matavimų skaičius

Matavimų skaičius, vnt.

14.

Duomenų paketų praradimų dalis

Duomenų perdavimo metu prarastų duomenų paketų procentinė dalis nuo visų išsiųstų duomenų paketų

Procentai

 

 

 

Visų duomenų paketų praradimų daliai įvertinti atliktų bandymų skaičius

Bandymų skaičius, vnt.

15.

Duomenų perdavimo sparta

Minimali duomenų perdavimo sparta

Gaunamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Siunčiamojo ryšio sparta, Mb/s

 

 

 

Įprasta duomenų perdavimo sparta (80-tas procentilis)

 

Gaunamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Siunčiamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Bandymų skaičius, vnt.

 

 

Didžiausia duomenų perdavimo sparta (95-tas procentilis)

 

Gaunamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Siunčiamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Bandymų skaičius, vnt.

 

 

Reklamuojama duomenų perdavimo sparta

Gaunamojo ryšio sparta, Mb/s

 

Siunčiamojo ryšio sparta, Mb/s

 

IV SKYRIUS

PARAMETRŲ, TAIKOMŲ PASLAUGOMS, TEIKIAMOMS GALUTINIAMS

ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ GAVĖJAMS - ASMENIMS SU NEGALIA, VERTINIMAS

 

Jeigu paslaugos teikiamos viešuoju fiksuotojo ryšio tinklu ir viešuoju mobiliojo ryšio tinklu, pildomos dvi atskiros lentelės.

Eil. Nr.

Parametrai

Parametrų vertės

16.

Garso dažnių juosta balsui perduoti

Viršutinė atkoduotų garso dažnių juostos riba

kHz

17.

Vizualus rodomo teksto išskyrimas

 

Ar rodomas išsiųstas tekstas yra vizualiai skirtingas ir atskirtas nuo gauto teksto

Taip/Ne

18.

Skiriamoji geba

 

Vaizdo plotis

Kadro taškų skaičius (pikseliai)

 

 

Vaizdo aukštis

 

19.

Kadrų dažnis

Kadrų dažnis

Kadrai per sekundę

20.

Sinchronizacija tarp balso ir vaizdo

Laiko skirtumas tarp girdimo balso ir matomo vaizdo

ms

 

____________________