Projektas TP-32

2022-09-29

 

PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PAVEDIMO UŽDARAJAI AKCINEI BENDROVEI „PAKRUOJO KOMUNALININKAS” TEIKTI KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ SRAUTE SUSIDARANČIŲ PAKUOČIŲ ATLIEKŲ IR ANTRINIŲ ŽALIAVŲ RŪŠIUOJAMOJO SURINKIMO, VEŽIMO, PAKUOČIŲ ATLIEKŲ IR ANTRINIŲ ŽALIAVŲ RŪŠIUOJAMOJO SURINKIMO SISTEMOS INFRASTRUKTŪROS, JOS ĮRENGIMO, ATNAUJINIMO, PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE PASLAUGAS

 

2022 m.                        d. Nr. T-

Pakruojis

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 31 punktu, 8 straipsnio 1 ir 5 dalimis, 9 straipsnio 1 dalimi, 2 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 1 ir 2 dalimis, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 25 straipsniu, 30 straipsnio 6,  11 dalimis, Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. balandžio 29 d. įsakymu Nr. D1-123 „Dėl Pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimo būtinųjų reikalavimų ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties būtinųjų sąlygų patvirtinimo“ ir siekdama užtikrinti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros, jos įrengimo, atnaujinimo, priežiūros ir plėtros Pakruojo rajono savivaldybės teritorijoje paslaugų teikimą:

1. Pavesti vidaus sandorio pagrindu Uždarajai akcinei bendrovei „Pakruojo komunalininkas“ (toliau – bendrovė) teikti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros, jos įrengimo, atnaujinimo, priežiūros ir plėtros paslaugas Pakruojo rajono savivaldybės teritorijoje (toliau – Paslaugos).   

2. Pavesti Pakruojo rajono savivaldybės administracijai parengti ir pasirašyti sutartį 5 (penkerių) metų laikotarpiui su bendrove dėl Paslaugų teikimo.

3. Pavesti Pakruojo rajono savivaldybės administracijai Paslaugų administravimą.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

Savivaldybės meras                                                                                                   

 

 

Įtraukti į darbotvarkę

Pakruojo r. sav. meras

Saulius Margis

Pakruojo r. sav. administracijos direktorė

 

Ilona Gelažnikienė

 

Pakruojo r. sav. admin. Teisės ir civilinės metrikacijos  skyriaus vedėja Jovita Kirdeikienė

 

 

Pakruojo r. sav. admin. Kultūros, paveldosaugos ir viešųjų ryšių sk. vyr. kalbos tvarkytoja

 

Rita Nikalajevienė

 

Atliktinas antikorupcinis vertinimas

 

 

Jovita Kirdeikienė

 

Parengė

Pakruojo r. sav. admin. Žemės ūkio skyriaus mentorė

Kazimiera Klabienė

 

 

 

PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS SPRENDIMO PROJEKTO

DĖL PAVEDIMO UŽDARAJAI AKCINEI BENDROVEI „PAKRUOJO KOMUNALININKAS” TEIKTI KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ SRAUTE SUSIDARANČIŲ PAKUOČIŲ ATLIEKŲ IR ANTRINIŲ ŽALIAVŲ RŪŠIUOJAMOJO SURINKIMO, VEŽIMO, PAKUOČIŲ ATLIEKŲ IR ANTRINIŲ ŽALIAVŲ RŪŠIUOJAMOJO SURINKIMO SISTEMOS INFRASTRUKTŪROS, JOS ĮRENGIMO, ATNAUJINIMO, PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PAKRUOJO RAJONO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE PASLAUGAS“

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

2022 m. rugsėjo 13 d.

Pakruojis

 

1.   Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

 

Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 1 dalis nurodo, kad  Savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, parinkdama viešųjų paslaugų teikėjus, įgyvendindama viešųjų paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę. Pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 1 punktą Savivaldybė Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka gali pavesti viešosios paslaugos teikimą jau įsteigtam viešųjų paslaugų teikėjui, kai teikiamos atliekų tvarkymo paslaugos;

Parengto Pakruojo rajono savivaldybės tarybos sprendimo projekto „Dėl pavedimo Uždarajai akcinei bendrovei „Pakruojo komunalininkas” teikti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros, jos įrengimo, atnaujinimo, priežiūros ir plėtros Pakruojo rajono savivaldybės teritorijoje paslaugas“ tikslas – imtis veiksmų, kad būtų užtikrinta komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros, jos įrengimo, atnaujinimo, priežiūros ir plėtros paslaugos Pakruojo rajono savivaldybės teritorijoje (toliau – Paslaugos).

Šį  tikslą Pakruojo rajono savivaldybė gali įgyvendinti Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pavesdama vidaus sandorio pagrindu viešosios paslaugos teikimą jau įsteigtam viešosios paslaugos  (atliekų tvarkymo paslaugos) teikėjui – Uždarajai akcinei bendrovei „Pakruojo komunalininkas“ (toliau – Bendrovė). 

Vykdydama savarankiškąsias Pakruojo rajono savivaldybės funkcijas, kurios pagal veiklos pobūdį priskiriamos viešųjų paslaugų teikimui, Bendrovė tenkina Pakruojo rajono savivaldybės bendruomenės viešojo intereso poreikius, užtikrindama viešųjų paslaugų nepertraukiamumą, gerą kokybę ir prieinamumą netgi ten, kur tokių paslaugų teikimas nėra ekonomiškai naudingas ar netgi nuostolingas.

Komunalinių atliekų sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimas ir perdirbimo organizavimas yra savarankiškoji  savivaldybių funkcija. Savivaldybė yra atsakinga  už šių funkcijų vykdymą.

 

2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių atstovai) ir rengėjai.

Pakruojo rajono savivaldybės administracija.

 

3.Kaip šiuo metu yra reguliuojami projekte aptarti teisiniai santykiai.

Nuo 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojusios naujos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos sudarė galimybę savivaldybėms sudaryti vidaus sandorius (nustatyta tvarka pavesti viešosios paslaugos teikimą jau įsteigtam viešųjų paslaugų teikėjui) nevykdant konkurencinių procedūrų. Vadovaujantis šiomis nuostatomis, Pakruojo rajono savivaldybės taryba 2020 m. vasario 27 d. sprendimu Nr. T-57 „Dėl pavedimo Uždarajai akcinei bendrovei Pakruojo komunalininkas“ teikti mišrių komunalinių, buityje susidarančių pavojingų, bioskaidžių, elektros ir elektroninės įrangos, didelio gabarito atliekų, naudotų padangų ir antrinių žaliavų surinkimo ir transportavimo į jų šalinimo vietas paslaugas“ pavedė Bendrovei teikti  mišrių komunalinių, buityje susidarančių pavojingų, bioskaidžių, elektros ir elektroninės įrangos, didelio gabarito atliekų, naudotų padangų ir antrinių žaliavų surinkimo ir transportavimo į jų šalinimo vietas paslaugą. Tad dalis viešosios paslaugos jau yra pavesta vykdyti Bendrovei.

Rengiant šį sprendimo projektą vadovautasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo:

6 straipsnio 31 punktu, kuris nurodo, kad „išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija yra komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas“;

8 straipsnio 1 ir 5 dalimis, kurios nurodo, kad „1. Savivaldybė yra atsakinga už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams. Savivaldybės institucijos ir administracija viešųjų paslaugų neteikia, išskyrus šiame straipsnyje nustatytus atvejus. Jas teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir kiti subjektai.“ „5. Savivaldybė turi užtikrinti, kad viešosiomis paslaugomis galėtų naudotis visi savivaldybės gyventojai ir kad šios paslaugos būtų teikiamos nuolat.“

9 straipsnio 1 dalimi, kuri nurodo, kad „Savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, taisykles ir režimą, steigdama biudžetines ir viešąsias įstaigas, savivaldybės įmones, akcines bendroves, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinkdama viešųjų paslaugų teikėjus ir įgyvendindama viešųjų paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę“; ir 2 dalies 1 punktu, kuris nurodo, kad „Savivaldybė gali steigti naujus viešųjų paslaugų teikėjus ir (ar) Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo arba Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo, arba Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo nustatyta tvarka pavesti viešosios paslaugos teikimą jau įsteigtam viešųjų paslaugų teikėjui, kai: 1) teikiamos vandens tiekimo, nuotekų valymo, šilumos tiekimo, atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros ir tvarkymo, maitinimo švietimo, socialinės globos arba sveikatos priežiūros įstaigose paslaugos“;

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 1 dalimi nustatyta, kad šio įstatymo reikalavimai netaikomi vidaus sandoriams, kuriuos perkančioji organizacija sudaro su kita perkančiąja organizacija, kai yra visos šios sąlygos kartu:

1) perkančioji organizacija kitą perkančiąją organizaciją kontroliuoja kaip savo pačios tarnybą ar struktūrinį padalinį, darydama lemiamą įtaką jos strateginiams tikslams ir reikšmingiems sprendimams, įskaitant sprendimus dėl: ilgalaikio turto investavimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo, hipotekos; kitų ūkio subjektų akcijų įsigijimo arba perleidimo; teisės valdyti ūkio subjekto (subjektų) skyrius perdavimo. Tokią kontrolę gali atlikti ir kitas juridinis asmuo, kurį patį tokiu pačiu būdu kontroliuoja perkančioji organizacija;

2) per paskutinius 3 finansinius metus daugiau kaip 80 procentų kontroliuojamos perkančiosios organizacijos gautų vidutinių pajamų iš pirkimo–pardavimo sutarčių sudaro pajamos, gautos iš sutarčių, sudarytų su kontroliuojančia perkančiąja organizacija ar su juridiniais asmenimis, kuriuos kontroliuoja ta perkančioji organizacija, ir skirtų jos (jų) poreikiams tenkinti ar funkcijoms atlikti. Jeigu kontroliuojama perkančioji organizacija vykdė veiklą trumpiau kaip 3 finansinius metus, tai atitinkami rezultatai turi būti numatyti pagal jos veiklos planus;

3) kontroliuojamoje perkančiojoje organizacijoje nėra tiesioginio privataus kapitalo dalyvavimo.

Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo:

25 straipsniu, kuris nurodo, kad „Savivaldybės organizuoja komunalinių atliekų tvarkymo sistemas, būtinas jų teritorijose susidarančioms komunalinėms atliekoms tvarkyti, užtikrina tų sistemų funkcionavimą, organizuoja šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymą ir administruoja komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimą“.

30 straipsnio 6 dalimi, kuri nurodo, kad „Savivaldybės privalo užtikrinti, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.

30 straipsnio 11 dalimi, kuri nurodo, kad „Savivaldybė ar savivaldybės pavedimu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius atrenka komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą teikiančius atliekų tvarkytojus įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka“.

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 1 ir 2 dalimis, kuriose nurodyta, kad „Šio įstatymo reikalavimai netaikomi vidaus sandoriams, kuriuos perkančioji organizacija sudaro su kita perkančiąja organizacija, kai yra visos šios sąlygos kartu:                 

1) perkančioji organizacija kitą perkančiąją organizaciją kontroliuoja kaip savo pačios tarnybą ar struktūrinį padalinį, darydama lemiamą įtaką jos strateginiams tikslams ir reikšmingiems sprendimams, įskaitant sprendimus dėl: ilgalaikio turto investavimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo, hipotekos; kitų ūkio subjektų akcijų įsigijimo arba perleidimo; teisės valdyti ūkio subjekto (subjektų) skyrius perdavimo. Tokią kontrolę gali atlikti ir kitas juridinis asmuo, kurį patį tokiu pačiu būdu kontroliuoja perkančioji organizacija;

2) per paskutinius 3 finansinius metus daugiau kaip 80 procentų kontroliuojamos perkančiosios organizacijos gautų vidutinių pajamų iš pirkimo–pardavimo sutarčių sudaro pajamos, gautos iš sutarčių, sudarytų su kontroliuojančia perkančiąja organizacija ar su juridiniais asmenimis, kuriuos kontroliuoja ta perkančioji organizacija, ir skirtų jos (jų) poreikiams tenkinti ar funkcijoms atlikti. Jeigu kontroliuojama perkančioji organizacija vykdė veiklą trumpiau kaip 3 finansinius metus, tai atitinkami rezultatai turi būti numatyti pagal jos veiklos planus;

3) kontroliuojamoje perkančiojoje organizacijoje nėra tiesioginio privataus kapitalo dalyvavimo.

2. kai įsigyjamos viešosios paslaugos, administruojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 2 dalimi.“

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Nesiūloma. Teigiamas rezultatas – bus vykdomi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimai.  

 

5. Galimos neigiamos priimto sprendimo projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios priėmus sprendimo projektą.

Papildomų teisės aktų priimti nereikės.

 

7. Sprendimo projektui įgyvendinti reikalingos lėšos, finansavimo šaltiniai.

Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme nurodyta pareiga gamintojams ir importuotojams apmokėti Paslaugos teikimą.

 

8. Sprendimo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Nėra.

 

9. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai.

Nėra.

 

10. Sprendimo projekto antikorupcinis vertinimas.

Nereikalingas.

 

11. Kiti, iniciatoriaus nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

12. Pridedami dokumentai.

Nėra.

 

Mentorė                                                                                                          Kazimiera Klabienė