Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
REZOLIUCIJA
DĖL Padėties sakartvele ir sakartvelo europinės ateities
2024 m. gruodžio 3 d.
Vilnius
remdamasis Jungtinių Tautų Chartija ir 1948 m. Visuotine žmogaus teisių deklaracija, kurioje įtvirtinta teisė į gyvybę, laisvę, asmens saugumą, įsitikinimų raišką ir pabrėžiama, kad niekas negali būti kankinamas arba patirti žiaurų, nežmonišką ar žeminantį jo orumą elgesį arba būti taip baudžiamas;
atsižvelgdamas į Seimo 2020 m. gruodžio 10 d. rezoliuciją Nr. XIV-65 „Dėl Lietuvos Respublikos užsienio ir Europos politikos ilgalaikių gairių bei tęstinumo“, kurioje pabrėžiama, kad „pamatinių vertybių, įtvirtintų Europos Sąjungos sutarties 2 straipsnyje: pagarbos žmogaus orumui, laisvės, demokratijos, lygybės, pagarbos žmogaus teisėms, įskaitant mažumoms priklausančių asmenų teises, ir teisinės valstybės, – erdvė turi būti plečiama tiek pačioje Europos Sąjungoje, tiek už jos ribų“;
atsižvelgdamas į 2024 m. lapkričio 28 d. Europos Parlamento rezoliuciją dėl Sakartvele gilėjančios demokratijos krizės po neseniai įvykusių parlamento rinkimų ir įtariamo rinkimų klastojimo (2024/2933(RSP));
atsižvelgdamas į tarptautinės rinkimų stebėjimo misijos (I-EOM), kuriai vadovavo Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos Demokratinių institucijų ir žmogaus teisių biuras (ESBO ODIHR), pareiškimą dėl preliminarių faktų ir išvadų dėl 2024 m. spalio 26 d. Sakartvele surengtų parlamento rinkimų ir į Europos Parlamento rinkimų stebėjimo delegacijos vadovo pareiškimą;
atsižvelgdamas į Sąjungos vyriausiojo įgaliotinio užsienio reikalams ir saugumo politikai Josepo Borrellio 2024 m. spalio 29 d. pareiškimą dėl naujausių pokyčių po Sakartvele įvykusių parlamento rinkimų ir į vyriausiojo įgaliotinio ir Komisijos 2024 m. spalio 27 d. bendrą pareiškimą dėl parlamento rinkimų Sakartvele;
atsižvelgdamas į ES ministrų 2024 m. spalio 28 d. bendrą pareiškimą dėl rinkimų Sakartvele;
atsižvelgdamas į ES vyriausiosios įgaliotinės ir Komisijos 2024 m. gruodžio 1 d. pareiškimą dėl situacijos Sakartvele;
atsižvelgdamas į Europos Vadovų Tarybos 2023 m. gruodžio 14–15 d. aukščiausiojo lygio susitikime Sakartvelui suteiktą ES šalies kandidatės statusą;
atsižvelgdamas į Sakartvelo žmonių išreikštą valią nenukrypti nuo užsibrėžto kelio į Europos Sąjungą ir NATO;
primena, kad, priėmus tokius naujus antidemokratinius teisės aktus kaip įstatymas dėl užsienio įtakos skaidrumo ir įstatymas dėl šeimos vertybių ir nepilnamečių apsaugos, Sakartvelo integracijos į ES procesas buvo faktiškai sustabdytas; primena, kad ES taip pat įšaldė lėšų skyrimą Sakartvelui;
kadangi mėnesiai iki 2024 m. spalio 26 d. Sakartvele surengtų parlamento rinkimų pasižymėjo dideliais išpuoliais prieš demokratiją, pvz., skubotu antidemokratinių teisės aktų, kuriuos kritikavo Jungtinės Tautos, Venecijos komisija („Europos komisija už demokratiją per teisę“) ir Europos Sąjunga, priėmimu; priešrinkiminiu laikotarpiu nebuvo laikomasi demokratinių standartų, valdančioji partija „Sakartvelo svajonė“ ir valdžios institucijos savo veiksmais skatino baimės atmosferą, įskaitant opozicijos politikų, pilietinės visuomenės lyderių, žurnalistų, tyrėjų ir kitų vyriausybę kritikuojančių asmenų areštus, reidus namuose ir bauginimą, taip pat prieš juos nukreiptą smurtą;
kadangi 2024 m. spalio 26 d. Sakartvelo parlamento rinkimus aptemdė reikšmingi pažeidimai, gausūs dokumentais pagrįsti pranešimai apie manipuliavimą balsais ir rinkėjų laisvių slopinimą, balsų pirkimo atvejai, priekabiavimas prie stebėtojų, žiniasklaidos atstovų, rinkėjų bauginimas rinkimų apylinkėse ir už jų ribų, rinkėjų sekimas ir tapatybės dokumentų konfiskavimas kaimo vietovėse, vėliau juos perduodant ištikimiems valdančiosios partijos aktyvistams balsuoti, organizuotas rinkėjų vežimas, neapykantą kurstančios kalbos, nepakankamos Sakartvelo piliečių galimybės dalyvauti rinkimuose užsienyje ir neįtikėtini moterų ir vyrų rinkėjų aktyvumo skirtumai kaimo vietovėse; viešojo sektoriaus darbuotojų ir socialinių išmokų gavėjų patirtas spaudimas remti valdančiąją partiją;
atsižvelgdamas į Europos parlamento išvadas, kad dėl priešrinkiminės prievartos, manipuliavimo rinkimų dieną ir apribotos prieigos stebėtojams rinkimai neatspindi tikrosios Sakartvelo žmonių valios, negali būti laikomi laisvais ir sąžiningais, todėl rinkimų rezultatai negali būti tarptautinės bendruomenės pripažinti, ir kviečiama surengti naujus rinkimus per artimiausius metus, užtikrinant skaidrų ir sąžiningą rinkimų organizavimo procesą;
kadangi Sakartvelo prezidentė Salomė Zurabašvili viešai pasmerkė rinkimus kaip suklastotus, atsisakė pripažinti rezultatų pagrįstumą ir paragino atlikti tarptautinį tyrimą ir surengti naujus rinkimus; keturios opozicijos koalicijos, viršijusios išrinkimo slenkstį, atmetė rinkimų rezultatus ir atsisakė laikyti teisėtu per juos išrinktą parlamentą bei prisijungti prie 11-ojo parlamento sušaukimo; 2024 m. lapkričio 13 d. Sakartvelo ministras pirmininkas I. Kobachidzė pakartojo rugpjūčio mėnesį padarytus pareiškimus ir dar kartą pareiškė, jog planuoja konstituciškai uždrausti didžiąsias opozicines partijas, jei jos atsisakys priimti savo parlamentinius įgaliojimus; visa tai rodo, jog Sakartvelas patiria konstitucinę krizę;
kadangi 2024 m. spalio 28 d. Tbilisyje prasidėjo protestai dėl rinkimų klastojimo ir tūkstančiai žmonių susirinko kvestionuoti valdančiosios partijos paskelbtos pergalės teisėtumo; policija prievarta išvaikė demonstracijas, naudodama neproporcingą smurtą prieš taikius protestuotojus ir žurnalistus, ir dalį jų, įskaitant opozicinės Girchi partijos lyderį Zurabą Japaridzę, neteisėtai sulaikė ;
kadangi pagal Sakartvelo Konstitucijos 78 straipsnį „konstitucinės institucijos pagal savo kompetenciją imasi visų priemonių, kad užtikrintų visišką Sakartvelo integraciją į Europos Sąjungą ir Šiaurės Atlanto sutarties organizaciją“;
kadangi Sakartvelas, kaip ES šalis kandidatė, turėtų visapusiškai laikytis Asociacijos susitarimo ir atlikti devynis veiksmus, kuriuos nustatė Europos Komisija kaip sąlygą Sakartvelui gauti šalies kandidatės statusą;
kadangi Sakartvelo stojimo į ES procesas Europos Vadovų Tarybos 2024 m. birželio 27 d. buvo de facto sustabdytas dėl su kandidatės statusu nesuderinamų veiksmų ir sprendimų;
tvirtai remia teisėtus Sakartvelo žmonių europinius siekius ir norą gyventi klestinčioje demokratinėje šalyje, kurioje nebūtų korupcijos, kurioje būtų visapusiškai gerbiamos pagrindinės laisvės, ginamos žmogaus teisės ir užtikrinama atvira visuomenė, nepriklausoma žiniasklaida bei laisvi ir sąžiningi rinkimai; primygtinai ragina Sakartvelo valdžios institucijas užtikrinti piliečių teisę į susirinkimus ir nepagrįstai prieš juos nenaudoti jėgos;
primena Sakartvelo vyriausybei, kad didelė dauguma gyventojų tvirtai remia provakarietišką šalies kursą ir Europos integracijos aspiracijas;
pabrėžia, kad partijos „Sakartvelo svajonė“ įgyvendinama politika yra nesuderinama su Sakartvelo euroatlantine integracija, kad rinkimų sąžiningumo pažeidimai yra nesuderinami su standartais, kurių tikimasi iš ES šalies kandidatės, ir kad rinkimų eiga buvo dar viena nuolatinio demokratinio nuosmukio, už kurį visiškai atsakinga valdančioji partija, išraiška;
griežtai smerkia sistemingai valdančiosios partijos pareigūnų ir vyriausybei palankios žiniasklaidos platintus rusiškos propagandos dezinformacinius naratyvus, siekiant paveikti demokratinius procesus Sakartvele, pvz. „Pasaulinio karo partijos“ sąmokslo teoriją; ragina Sakartvelo valdžios institucijas užtikrinti faktais pagrįstą informaciją ir komunikaciją, susilaikyti nuo prieš ES nukreiptos propagandos, kuri prieštarauja nurodytam stojimo į ES tikslui, ir stiprinti Sakartvelo visuomenės atsparumą Rusijos dezinformacijai ir propagandai;
griežtai smerkia daugybę šiurkščių spalio 26 d. parlamento rinkimų pažeidimų, įskaitant dokumentais įformintus bauginimo, manipuliavimo balsais, biuletenių klastojimo, kišimosi į rinkimų stebėtojų ir žiniasklaidos veiklą atvejus, pranešimus apie manipuliavimą elektroniniais balsavimo aparatais, dėl kurių buvo galima balsuoti kelis kartus su tuo pačiu tapatybės dokumentu; didelį finansinių išteklių disbalansą, valdžios senbuvių privalumus ir tai, kad nebuvo ištirti rimti procedūriniai pažeidimai;
nepripažįsta spalio 26 d. Sakartvelo parlamento rezultatų ir naujai susirinkusio parlamento, todėl laiko, kad prezidentės Salomės Zurabišvili mandatas turi galioti, kol neįvyks nauji laisvi ir sąžiningi parlamento rinkimai
griežtai smerkia Sakartvelo vyriausybės smurtą prieš taikius protestuotojus Tbilisyje ir kitose šalies vietose, pilietinės visuomenės ir žiniasklaidos atstovų bei opozicijos lyderių gąsdinimą bei neteisėtą sulaikymą;
pabrėžia, kad demokratinių valstybių piliečiai turi teisę į taikų protestą, o teisės, visuomenės rimties, viešosios tvarkos ir moralės normų laužymas protestų metu negali būti išnaudojamas politinėms manipuliacijoms;
ragina Europos Parlamentą, valstybių narių nacionalinius parlamentus, o taip pat naujai išrinktą Lietuvos Seimą ir būsimą Vyriausybę griežtai pasmerkti Sakartvelo vyriausybės smurtą prieš taikius protestuojančius Sakartvelo piliečius, vietos ir užsienio žurnalistus.
ragina ES ir jos valstybes nares taikyti asmenines sankcijas Sakartvelo pareigūnams ir politiniams lyderiams, tiesiogiai ar netiesiogiai atsakingiems už smurtines represijas prieš šalies civilius gyventojus;
pritaria raginimui atlikti nepriklausomą ir skaidrų tarptautinį tyrimą dėl įtarimų rinkimų manipuliavimu, rinkėjų bauginimu ir sisteminių pažeidimų atvejų, kurie, pasak pranešimų, vyko priešrinkiminiu laikotarpiu ir rinkimų dieną;
palankiai vertina Europos išorės veiksmų tarnybos (EIVT) sprendimą siųsti į Sakartvelą misiją; ragina EIVT ir Komisiją nustatyti plačius misijos įgaliojimus, siekiant tinkamai ir visapusiškai įvertinti pažeidimus, vykstančius iki rinkimų dienos, kai veikia nusistovėjusi spaudimo valstybės pareigūnams, rinkėjų bauginimo ir trukdymo vietos rinkimų stebėtojams sistema;
ragina ES labai apriboti oficialius ES lygmens ryšius su Sakartvelo vyriausybe ir parlamentu bei stabdyti finansinę paramą Sakartvelo vyriausybei ir valdžios institucijomis, atitinkamai padidinant paramą Sakartvelo pilietinei visuomenei ir laisvai žiniasklaidai.
pabrėžia, kad pagrindinių teisių užtikrinimas yra būtinas ES vizų režimo liberalizavimo kriterijus, ir ragina Komisiją ir Tarybą peržiūrėti Sakartvelo bevizio režimo statusą ir galimai tokį režimą sustabdyti, jei nėra laikomasi ES demokratinio valdymo ir laisvių standartų.
pabrėžia, kad toliau palaikys Sakartvelo žmonių integracijos į ES aspiracijas, nors progresas integracijos kelyje ir išlieka sustabdytas, kol nebus iš esmės išspręstos pagrindinės problemos, susijusios su fundamentaliaisiais ES plėtros kriterijais.
Teikia
Seimo nariai:
Giedrimas Jeglinskas
Remigijus Motuzas