Projektas

 

VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

 

DĖL valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 m. liepos 10 d. nutarimo Nr. O3-100 „DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2003 M. BIRŽELIO 17 D. NUTARIMO NR. O3-35 „DĖL ENERGETIKOS ĮMONIŲ INVESTICIJŲ PROJEKTŲ DERINIMO VALSTYBINĖJE KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOJE TVARKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m.              Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 33 punktu, 15 straipsnio 3 dalimi, 181 straipsniu ir atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2021 m.       pažymą Nr.    „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 m. liepos 10 d. nutarimo Nr. O3-100 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2003 m. birželio 17 d. nutarimo Nr. O3-35 „Dėl Energetikos įmonių investicijų projektų derinimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarkos patvirtinimo“ pakeitimo“ pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

Pakeisti Energetikos įmonių investicijų vertinimo ir derinimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarkos aprašą, patvirtintą Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2009 m. liepos 10 d. nutarimu Nr. O3-100 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2003 m. birželio 17 d. nutarimo Nr. O3-35 „Dėl Energetikos įmonių investicijų projektų derinimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarkos patvirtinimo“ pakeitimo“:

1. Papildyti 531 punktu:

531. Bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdomiems, su energetikos inovacijų, atitinkančių Asmenų prašymų leisti veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje pateikimo ir nagrinėjimo bei veiklos bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdymo tvarkos apraše, patvirtintame Tarybos 2020 m. rugpjūčio 7 d. nutarimu Nr. O3E-699 „Dėl Asmenų prašymų leisti veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje pateikimo ir nagrinėjimo bei veiklos bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Bandomosios aplinkos aprašas) inovacijai nustatytus kriterijus, diegimu susijusiems investiciniams projektams taikomi šie reikalavimai:

531.1. Su energetikos inovacijų diegimu susijusio, investicinio projekto paskirstomųjų išlaidų daliai padengti, nuo investicinio projekto įgyvendinimo pradžios kainų ir (ar) pajamų viršutinių ribų nustatymo metu numatoma vienkartinė papildoma reguliuojamos veiklos pajamų dedamoji, sudaranti ne daugiau nei 0,5 proc. Tarybos einamiesiems metams nustatyto reguliuojamos veiklos metinių pajamų lygio arba kainos. Papildoma reguliuojamos veiklos pajamų dedamoji nėra skiriama projektui, kuriam yra skirta kitų institucijų ir fondų parama, ir (ar) projektui, kuriam pagal Tvarkos aprašo 58 punkto nuostatas apskaičiuota FGDV yra didesnė arba lygi nuliui, t. y. projektas yra finansiškai gyvybingas ir be papildomos reguliuojamos veiklos pajamų dedamosios.

531.2. Ne mažesnė su energetikos inovacijų diegimu susijusių investicinio projekto ne bandomojoje aplinkoje investicinių išlaidų dalis, negu skyrė Taryba, turi būti finansuojama iš energetikos įmonės pelno ir (arba) akcininkų įnašų.

2. Papildyti 532 punktu:

532. Ne bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje vykdomiems, su energetikos inovacijų diegimu susijusiems investiciniams projektams, atitinkantiems Bandomosios aplinkos apraše inovacijai nustatytus kriterijus, taikomi šie reikalavimai:

532.1. Su energetikos inovacijų diegimu susijusio investicinio projekto paskirstomųjų išlaidų daliai padengti nuo investicinio projekto įgyvendinimo pradžios kainų ir (ar) pajamų viršutinių ribų nustatymo metu numatoma vienkartinė papildoma reguliuojamos veiklos pajamų dedamoji, sudaranti ne daugiau nei 0,5 proc. Tarybos einamiesiems metams nustatyto reguliuojamos veiklos metinių pajamų lygio arba kainos. Papildoma reguliuojamos veiklos pajamų dedamoji nėra skiriama projektui, kuriam yra skirta kitų institucijų ir fondų parama, ir (ar) projektui, kuriam pagal Tvarkos aprašo 58 punkto nuostatas apskaičiuota FGDV yra didesnė arba lygi nuliui, t. y. projektas yra finansiškai gyvybingas ir be papildomos reguliuojamos veiklos pajamų dedamosios.

532.2. Ne mažesnė su energetikos inovacijų diegimu susijusių investicinio projekto ne bandomojoje aplinkoje investicinių išlaidų dalis, negu skyrė Taryba, turi būti finansuojama iš energetikos įmonės pelno ir (arba) akcininkų įnašų.“

3. Papildyti 601 punktu:

601. Su energetikos inovacijų, atitinkančių Bandomosios aplinkos apraše inovacijai nustatytus kriterijus, diegimu susijęs investicinis projektas, kuris pretenduoja į dalies investicinių išlaidų finansavimą iš reguliuojamų elektros kainų, siekiant pagrįsti poreikį dalį investicinių išlaidų finansuoti iš reguliuojamų elektros kainų, turi atitikti šiuos reikalavimus:

601.1 Investicinio projekto finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV), be iš reguliuojamų elektros kainų finansuotos investicinių išlaidų dalies, turi būti neigiama, o finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) – mažesnė, nei atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

601.2 Investicinio projekto finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV), su iš reguliuojamų elektros kainų finansuota investicinių išlaidų dalimi, turi būti didesnė arba lygi nuliui, o finansinė vidinė grąžos norma (FVGN) – ne mažesnė, nei atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

601.3 Investicinis projektas turi būti finansiškai gyvybingas (grynasis pinigų srautas didesnis arba lygus nuliui).

4. Papildyti 691 punktu:

691. Su energetikos inovacijų, atitinkančių Bandomosios aplinkos apraše inovacijai nustatytus kriterijus, diegimu susijusio investicinio projekto galimos papildomos naudos:

691.1.  išvengtas gamtinių dujų ar elektros energijos paklausos sumažėjimas, sukeltas klimato pokyčių ir (ar) energijos tiekimo ar infrastruktūros sutrikimų, vertinamas kaip vartotojų išlaidų skirtumas dėl sumažėjusios transportavimo ir (ar) energijos kainos įgyvendinus investiciją bei neįgyvendinus investicijos;

691.2.  CO2 emisijos sumažinimas, įgyvendinus investiciją bei neįgyvendinus investicijos, apskaičiuojamas naudojant CO2 rinkos kainą arba alternatyvią anglies socialinę kainą (pvz., apyvartinių taršos leidimų kainą);

691.3. reguliuojamos įmonės gali nurodyti kitą naudą ją tinkamai pagrindžiant.“

5. Pakeisti 1 priedą (pridedama).

 

 

Tarybos pirmininkas

Energetikos įmonių investicijų

derinimo Valstybinėje kainų ir

energetikos kontrolės komisijoje

tvarkos aprašo

1 priedas 

 

Energetikos įmonių investicijų vertinimo kriterijai

 

 

Eil. Nr.

 

Investicijos

 

Finansinis investicijos pagrindimas

 

Ekonominis investicijos vertinimas

 

Finansinė grynoji dabartinė vertė (FGDV)

 

Finansinė vidinė grąžos norma (FVGN)

 

Įmonės finansinio pajėgumo įvertinimas

 

Kaštų ir naudos analizė

 

Įtaka reguliuojamoms kainoms

 

Kiti socialiniai-ekonominiai ir sistemos saugumo aspektai

 

1.

 

Investicijos, skirtos pagal Vyriausybės patvirtintą priemonių įgyvendinimo planą Nacionalinėje energetikos nepriklausomybės strategijoje nustatytiems energetikos prioritetams įgyvendinti, Nacionalinį elektros ir gamtinių dujų perdavimo infrastruktūros projektų įgyvendinimo planą, paminėtos galiojančiuose teisės aktuose, kaip privalomos atlikti energetikos įmonėms, sistemų saugumui ir tiekimo patikimumui užtikrinti bei esamos sistemos atnaujinimui, elektros gamintojų iš atsinaujinančių energijos išteklių prijungimui.

 

Apskaičiuojama ir nurodoma investicijos FGDV.

 

Apskaičiuojama ir nurodoma investicijos FVGN.

 

Įmonės finansinis pajėgumas turi būti pakankamas.

 

Nagrinėjamos Dujų, SND ir Elektros įmonių investicijos (išskyrus Dujų, SND ir Elektros įmonių investicijas, skirtas ilgalaikio turto atnaujinimui bei elektros gamintojų iš atsinaujinančių energijos išteklių prijungimui, bei investicijas, nurodytas Tvarkos aprašo 52.4 punkte) turi teikti grynąją naudą.

 

Įvertinama ir nurodoma įtaka reguliuojamoms kainoms.

 

Nurodoma socialinė-ekonominė, sistemos saugumo ir tiekimo patikimumo užtikrinimo, nauda.

 

2.

 

Elektros ir Dujų įmonių investicijos į išmaniąsias matavimo priemones, Elektros ir Dujų Bendro intereso projektai.

 

Apskaičiuojama ir nurodoma investicijos FGDV.

 

Apskaičiuojama ir nurodoma investicijos FVGN.

 

Įmonės finansinis pajėgumas turi būti pakankamas.

 

Nagrinėjama investicija turi teikti grynąją naudą.

 

Įvertinama ir nurodoma įtaka reguliuojamoms kainoms.

 

Nurodoma socialinė-ekonominė nauda.

 

3.

 

Investicijos, skirtos energetikos sistemų plėtrai, naujų vartotojų prijungimui.

 

FGDV turi būti didesnė arba lygi nuliui.

 

FVGN turi būti ne mažesnė kaip atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

 

Įmonės finansinis pajėgumas turi būti pakankamas.

 

Nagrinėjama Elektros, Dujų ar SND įmonės investicija turi teikti grynąją naudą.

 

Neturi didinti kainos esamiems vartotojams (išskyrus prijungimo investicijas elektros sektoriuje).

 

4.

 

Investicijos, skirtos esamų energetikos sistemų efektyvumo didinimui modernizuojant sistemas.

 

FGDV turi būti didesnė arba lygi nuliui.

 

FVGN turi būti ne mažesnė kaip atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

 

Įmonės finansinis pajėgumas turi būti pakankamas.

 

Nagrinėjama Elektros, Dujų ar SND įmonės investicija turi teikti grynąją naudą.

 

Neturi didinti kainos esamiems vartotojams.

 

Nurodoma socialinė-ekonominė, sistemos saugumo ir tiekimo patikimumo užtikrinimo nauda.

 

5.

 

Su energetikos inovacijų, atitinkančių Bandomosios aplinkos apraše inovacijai nustatytus kriterijus, diegimu susiję investiciniai projektai, kurie pretenduoja į dalies investicinių išlaidų finansavimą  iš reguliuojamų elektros kainų.

 

FGDV be iš reguliuojamų elektros kainų finansuotos investicinių išlaidų dalies turi būti neigiama

 

FGDV su iš reguliuojamų elektros kainų finansuota investicinių išlaidų dalimi turi būti didesnė arba lygi nuliui.

 

FVGN be iš reguliuojamų elektros kainų finansuotos investicinių išlaidų dalies turi būti mažesnė, nei atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

 

FVGN su iš reguliuojamų elektros kainų finansuota investicinių išlaidų dalimi turi būti ne mažesnė, nei atitinkamo sektoriaus įmonei nustatyta kapitalo grąžos norma.

 

Įmonės finansinis pajėgumas turi būti pakankamas.

 

Nagrinėjama Elektros, Dujų ar SND įmonės investicija turi teikti grynąją naudą.

 

Įvertinama ir nurodoma įtaka reguliuojamoms kainoms.

 

Nurodoma socialinė-ekonominė, energetikos inovacijos diegimo nauda.

 

Investicinis projektas turi būti finansiškai gyvybingas (projekto metinis grynasis pinigų srautas didesnis arba lygus nuliui).