Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS
TARYBA
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ ĮSTATYMO 51 STRAIPSNIO 2 IR 4 DALIŲ NUOSTATŲ ĮGYVENDINIMO
Nr.
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 51 straipsnio 2, 4 dalimis ir 82 straipsnio 3 dalies 9 punktu, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) taryba nutaria:
1. Patvirtinti pridedamas:
2. Nustatyti, kad šiuo nutarimu patvirtintų Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklių 11.3–11.6 papunkčiuose nurodyti reikalavimai netaikomi viešojo elektroninių ryšių tinklo daliai, kurioje galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų (toliau – gavėjai) galiniai įrenginiai sujungiami su viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo viešuoju elektroninių ryšių tinklu, (angl. access network) (toliau – Prieigos tinklas) kurią Prieigos tinklo teikėjas planuoja demontuoti per ateinančius 3 metus nuo šio nutarimo oficialaus paskelbimo dienos.
3. Prieigos tinklo teikėjas per 3 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos privalo pateikti Tarnybai elektroninio pašto adresu [email protected] informaciją ir susijusius dokumentus dėl šio nutarimo 2 punkte nurodytos planuojamos demontuoti Prieigos tinklo dalies.
4. Rekomenduoti viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjams, teikiantiems viešąsias elektroninių ryšių paslaugas 3 000 arba mažiau gavėjų, vadovautis šiuo nutarimu patvirtintose Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklėse nustatytais techniniais reikalavimais viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti.
5. Pripažinti netekusiu galios Tarnybos direktoriaus 2018 m. balandžio 25 d. įsakymą Nr. 1V-394 „Dėl Viešųjų ryšių tinklų vientisumo užtikrinimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
6. Nustatyti, kad:
6.1. šis nutarimas, išskyrus šio nutarimo 1.2 papunktį, 2 ir 4 punktus, įsigalioja po 3 mėnesių nuo šio nutarimo oficialaus paskelbimo dienos;
6.2. šio nutarimo 1.1 papunktis netenka galios po 24 mėnesių nuo šio nutarimo oficialaus paskelbimo dienos;
6.3. šio nutarimo 1.2 papunktis, 2 ir 4 punktai įsigalioja po 24 mėnesių nuo šio nutarimo oficialaus paskelbimo dienos;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo
tarnybos tarybos 2024 m. nutarimu Nr.
INFORMACIJOS APIE VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMĄ TEIKIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo masto vertinimo kriterijus ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų atliekamo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) informavimo apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą, atitinkantį masto vertinimo kriterijus, tvarką bei sąlygas.
II SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMĄ VERTINIMAS IR TEIKIMAS
3. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai privalo teikti informaciją apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą laikydamiesi šių reikalavimų:
3.1. Nedelsdami, bet ne vėliau kaip per dvi valandas po viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo nustatymo, informuoti Tarnybą apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą, kuris atitinka Taisyklių 1 priedo lentelės 1–4 punktuose nurodytus kriterijus elektroninio pašto adresu [email protected], pateikdami užpildytą Taisyklių 2 priede pateiktos formos pranešimą.
3.2. Nedelsdami, bet ne vėliau kaip per vieną valandą po Taisyklių 3.1 papunktyje nurodyto viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo, informuoti Tarnybą elektroninio pašto adresu [email protected] apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimą, pateikdami informaciją apie tikslų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo laiką ir, jei reikia, patikslintą viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo priežastį ir patikslintą galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų (toliau – gavėjai), kuriems buvo nutrauktas viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas, skaičių.
3.3. Ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo kiekvieno ketvirčio pabaigos elektroninio pašto adresu [email protected] pateikti Tarnybai užpildytą Taisyklių 3 priede pateiktos formos ataskaitą apie visus per praėjusį ketvirtį įvykusius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus, atitinkančius Taisyklių 1 priedo lentelės 5 punkte nurodytus kriterijus.
4. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai turi teisę Taisyklių 3.1 papunktyje nustatyta tvarka informuoti Tarnybą ir apie kitus, Taisyklių 1 priede nurodytų kriterijų neatitinkančius, viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus.
5. Tarnyba, gavusi Taisyklių 3.1 papunktyje ar 4 punkte nurodytą pranešimą (toliau – pranešimas), įvertina, ar pateikta informacija yra tiksli ir išsami. Jei gautame pranešime pateikta ne visa Taisyklių 2 priede nurodyta informacija, pateikta netiksli arba neišsami informacija, Tarnyba informuoja apie tai pranešimą pateikusį viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėją ir nustato terminą pranešimui papildyti ir (arba) patikslinti.
6. Viešojo elektroninių ryšių tinklo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas nedelsdamas neatlygintinai, elektroninių ryšių priemonėmis ar kitu sutartiniuose dokumentuose numatytu būdu, privalo informuoti savo gavėjus apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą.
7. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas, elektroninių ryšių priemonėmis ar kitu sutartiniuose dokumentuose numatytu būdu privalo informuoti gavėjus, kuriems viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas teikia viešąsias elektroninių ryšių paslaugas, ir Tarnybą apie numatomus planinius darbus, kuriuos atliekant yra tikimybė nutraukti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimą.
8. Tarnyba užtikrina pranešime nurodytos konfidencialios informacijos apsaugą nuo neteisėto šios informacijos paviešinimo, taip pat užtikrina, kad ši informacija nebūtų atskleista, kopijuojama ar naudojama kitiems tikslams, kurie gali sukelti neigiamų padarinių konfidencialią informaciją pateikusiam asmeniui, išskyrus teisės aktuose numatytus atvejus.
9. Tarnybos sukaupta ir apibendrinta informacija apie įvykusius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus gali būti teikiama Europos Sąjungos bei Lietuvos Respublikos institucijoms teisės aktų nustatyta tvarka. Prireikus apie įvykusį viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą Tarnyba gali pranešti Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentui, Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui prie Krašto apsaugos ministerijos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėms reguliavimo institucijoms, Europos tinklų ir informacijos apsaugos agentūrai ir visuomenei.
Informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą teikimo taisyklių
1 priedas
VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ teikimo NUTRAUKIMO masto vertinimo KRITERIJAI
Eil. Nr. |
Kriterijus |
Kriterijaus reikšmė |
Paslaugų teikimo nutraukimo trukmė |
1. |
Interneto prieigos paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 25 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
2. |
Viešųjų fiksuotojo kalbinio ryšio paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 10 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
3. |
Viešųjų mobiliojo kalbinio ryšio paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 10 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
4. |
Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos transliavimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 25 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
5. |
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų (nurodytų šios lentelės 1–4 punktuose) nutraukimas |
Daugiau kaip 1 000 paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 5 km2 šalies teritorijos (jei nežinomas paslaugų gavėjų skaičius) |
1 valanda ir ilgiau |
___________________________
Informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą teikimo taisyklių
2 priedas
(Pranešimo apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą forma)
________________________________________________________________
(viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo pavadinimas arba vardas ir pavardė)
_________________________________________________________________
(juridinio asmens buveinės arba fizinio asmens nuolatinės gyvenamosios vietos adresas)
_________________________________________________________________
(ryšio numeris, elektroninio pašto adresas)
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai
PRANEŠIMAS
APIE VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMĄ
___________Nr._________
(data)
______________
(sudarymo vieta)
Kontaktinė informacija |
Asmuo, atsakingas už informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą (toliau – nutraukimas) valdymą |
Vardas, pavardė: |
|
Pareigos: |
|
Ryšio numeris, elektroninio pašto adresas: |
|
Nutraukimo |
Nutraukimo apibūdinimas ir jo priežastis (nurodyti kiek įmanoma detalesnę informaciją): |
Tiksli data: ____-__-__ Laikas:__ val. ___ min. Fizinė vieta, kur nutraukimas įvyko ir nustatytas: |
|
Viešosios elektroninių ryšių paslaugos (toliau – paslaugos), kurių teikimas buvo nutrauktas: |
|
Paslaugų gavėjų, kuriems nutrauktas paslaugų teikimas, skaičius: |
|
Jei paslaugų nutraukimas yra susijęs su dirbtinio intelekto sistemomis, prašome nurodyti ir apibūdinti:
|
|
Nutraukimo valdymas |
Taikytos (planuojamos taikyti) nutraukimo šalinimo priemonės ir (arba) veiksmai, kurių imtasi (arba planuojama imtis): |
Kita svarbi informacija |
Informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą teikimo taisyklių
3 priedas
(Ataskaitos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą forma)
________________________________________________________________
(viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo pavadinimas arba vardas ir pavardė)
_________________________________________________________________
(juridinio asmens buveinės arba fizinio asmens nuolatinės gyvenamosios vietos adresas)
_________________________________________________________________
(ryšio numeris, elektroninio pašto adresas,)
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai
20___M. ____ KETVIRTĮ ĮVYKUSIŲ VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMŲ
ATASKAITA
___________Nr._________
(data)
______________
(sudarymo vieta)
Eil. Nr. |
Tiksli data, pradžios laikas |
Trukmė |
Paslaugų gavėjų, kuriems buvo nutrauktas paslaugų teikimas, skaičius arba paslaugų, kurių teikimas buvo nutrauktas, aprėpties plotas |
Paslaugų teikimo nutraukimo apibūdinimas ir jo priežastys |
Paslaugų teikimo nutraukimo valdymas, kita svarbi informacija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ _______________ ____________________
(pareigos) (parašas) (vardas pavardė)
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo
tarnybos tarybos 2024 m. nutarimu Nr.
VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ NEPERTRAUKIAMO TEIKIMO UŽTIKRINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja techninius ir organizacinius reikalavimus viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjams savo viešaisiais elektroninių ryšių tinklais teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti, viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo masto vertinimo kriterijus ir viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų atliekamo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) informavimo apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą, atitinkantį masto vertinimo kriterijus, tvarką bei sąlygas.
2. Taisyklių nuostatos, reglamentuojančios informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą vertinimą ir teikimą, yra taikomos visiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams.
3. Taisyklių nuostatos, reglamentuojančios organizacinius reikalavimus viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti yra taikomos visiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjams.
4. Taisyklių nuostatos, reglamentuojančios techninius reikalavimus viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti, yra taikomos tik viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjams, kurie atitinka bent vieną iš šių kriterijų:
4.1. teikia viešąsias elektroninių ryšių paslaugas daugiau nei 3 000 galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų (toliau – gavėjai);
5. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjai, kurie neatitinka nei vieno iš Taisyklių 4 punkte nurodytų kriterijų, privalo įgyvendinti teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų apimtį ir pobūdį atitinkančias technines priemones, užtikrinančias jų viešaisiais elektroninių ryšių tinklais teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamą teikimą.
6. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas, įgyvendindamas tinkamas technines ir (ar) organizacines priemones, kuriomis užtikrintų savo viešuoju elektroninių ryšių tinklu teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamą teikimą, privalo atsižvelgti į šias pagrindines rizikų sritis:
6.3. žmogaus pavieniai veiksmai (pavyzdžiui, darbuotojo, aptarnaujančio viešuosius elektroninių ryšių tinklus, nekompetencija, pašalinių žmonių tyčiniai ar netyčiniai veiksmai);
6.5. technologinės rizikos (pavyzdžiui, aparatūros, įrenginių ar sistemų pažeidžiamumas, jų perkrovos, nepakankamas atskyrimas ar segmentacija, gamintojo nebepalaikoma įranga (angl. End Of Factory Support), viešojo elektroninių ryšių tinklo perkrova, kai daroma įtaka viešosioms elektroninių ryšių paslaugoms);
6.6. naudojimosi pagrindiniais ištekliais galimybės praradimas ar jų tiekimo (veikimo) sutrikimas – siejama su svarbiausiais ištekliais, reikalingais viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui (tokiais kaip elektros energija, globalinės padėties nustatymo sistema (angl. Global Positioning System (GPS), kuras);
7. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas, įgyvendindamas tinkamas technines ir organizacines priemones, kuriomis užtikrintų savo viešuoju elektroninių ryšių tinklu teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamą teikimą, turi teisę atsižvelgti ir į Taisyklių 6 punkte nenurodytas kitas susijusias ir svarbias rizikas, kurios kyla teikiant viešąsias elektroninių ryšių paslaugas.
II SKYRIUS
ORGANIZACINIAI REIKALAVIMAI VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ NEPERTRAUKIAMAM TEIKIMUI UŽTIKRINTI
9. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjai privalo laikytis šių organizacinių reikalavimų savo viešaisiais elektroninių ryšių tinklais teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti:
9.1. ne rečiau nei kartą per metus arba įvykus viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimui, kurio metu buvo paveikta daugiau kaip 25 000 gavėjų, atlikti rizikos ir poveikio viešųjų elektroninių ryšių tinklams analizę (toliau – rizikos ir poveikio tinklams analizė), kuri apima rizikų bei jų poveikio viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui įvertinimą, tikimybių, jog nustatytos rizikos realizuosis vertinimą, galimų pasekmių, kurios gali kilti rizikoms realizuojantis, vertinimą ir kitus vertinimus, kurie gali būti naudingi užtikrinant viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamą teikimą;
9.2. turėti viešųjų elektroninių ryšių tinklų rizikos valdymo planą, kuris yra paremtas atlikta rizikos ir poveikio tinklams analize, jame įvertinant pagrindinius viešųjų elektroninių ryšių tinklų elementus ir veiksnius, kurių sutrikimas ar atsiradimas gali turėti įtakos nepertraukiamam viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui viešaisiais elektroninių ryšių tinklais bei numatant reikalingus atlikti veiksmus ir rizikų užkardymo ir mažinimo priemones;
9.3. turėti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo šalinimo planą, kuriame būtų numatyti konkretūs veiksmai ir jų seka viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimui šalinti, kasmet atnaujinti numatytą planą, atsižvelgiant į per praėjusius metus įvykusius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus;
9.4. turėti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo tęstinumo planą, kuriame būtų numatytos priemonės, veiksmai, kurių imamasi po viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo, ir kita susijusi reikšminga informacija, ir kuriuo siekiama, kad viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimas nesikartotų;
9.5. vykdyti periodines, ne rečiau nei kartą per 2 metus, viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo simuliacijas ir jų suvaldymo pratybas, siekiant patikrinti Taisyklių 9.2, 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nurodytų planų veiksmingumą;
9.6. vykdyti nuolatinę viešųjų elektroninių ryšių tinklų elementų ir jų parametrų stebėseną, siekiant operatyviai reaguoti į viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą ir užkardyti tokio nutraukimo galimybę;
9.7. vykdyti periodinius viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjų personalo, aptarnaujančio viešuosius elektroninių ryšių tinklus, apmokymus ir atestavimus, instruktuoti trečiųjų šalių darbuotojus, aptarnaujančius viešuosius elektroninių ryšių tinklus;
9.8. optimizuoti procesų valdymą, susijusį su viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimu – vykdyti nuolatinį incidentų fiksavimą, šalinimą ir užtikrinti ilgalaikį viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo sprendimą, taip pat įdiegti veiksmingus veiklos valdymo procesus, apimančius šias sritis: gedimų ir incidentų valdymas, planuojamų darbų ir planinės priežiūros valdymas, konfigūracijų ir esminių pokyčių valdymas, veiklos valdymas, rizikos valdymas, bandymų vykdymo valdymas.
III SKYRIUS
TECHNINIAI REIKALAVIMAI VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ NEPERTRAUKIAMAM TEIKIMUI UŽTIKRINTI
10. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų teikėjai privalo laikytis šiame skyriuje nustatytų techninių reikalavimų savo viešaisiais elektroninių ryšių tinklais teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti.
11. Viešojo elektroninių ryšių tinklo daliai, kurioje gavėjų galiniai įrenginiai sujungiami su viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo viešuoju elektroninių ryšių tinklu, (angl. access network) (toliau – Prieigos tinklas, o daugiau nei vienas – Prieigos tinklai) keliami šie minimalūs techniniai reikalavimai viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti:
11.2. pagalbinių inžinerinių sistemų, kurios yra būtinos įrangos funkcionavimui (šildymas, vėdinimas, kondicionavimas), veikimo užtikrinimas. Šis reikalavimas galioja ir Taisyklių 11.3 papunktyje nurodytomis sąlygomis;
11.3. įvykus elektros energijos tiekimo nutraukimui ar sutrikimui, Prieigos tinklo teikėjas privalo užtikrinti, kad įprastos kokybės viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas visa šių paslaugų apimtimi būtų užtikrintas visiems gavėjams mažiausiai 2 valandas;
11.4. jei per Taisyklių 11.3 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Prieigos tinklo teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugas ir interneto prieigos paslaugas, nuo 3 iki 6 valandos gali mažinti šių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų kokybę. Šiuo atveju visiems gavėjams turi būti užtikrinama galimybė naudotis kalbinio ryšio paslaugomis ir interneto prieigos paslaugomis sparta, kiek tai techniškai įmanoma artimesne pakankamos plačiajuostės interneto prieigos paslaugų spartai, kaip ji apibrėžta Universaliųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklėse, patvirtintose Tarnybos direktoriaus 2011 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 1V-889 „Dėl Universaliųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“, (toliau – Universaliųjų paslaugų taisyklės);
11.5. jei per Taisyklių 11.4 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Prieigos tinklo teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugas ir interneto prieigos paslaugas, nuo 7 valandos iki 24 valandų visiems gavėjams turi užtikrinti galimybę naudotis skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112 (toliau – numeris 112) ir perduoti trumpuosius perspėjimo pranešimus koriniu transliavimu;
11.6. jei per Taisyklių 11.3 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas arba sutrikimas nėra pašalinamas, Prieigos tinklo teikėjas, kurio Prieigos tinklu teikiamos tik kalbinio ryšio paslaugos, tik interneto prieigos paslaugos ir (arba) kitos viešosios elektroninių ryšių paslaugos, nuo 3 valandos iki 24 valandų gali mažinti atitinkamų teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų kokybę, tačiau visiems gavėjams turi užtikrinti galimybę naudotis šiomis paslaugomis.
12. Viešojo elektroninių ryšių tinklo daliai, kurioje sujungiami Prieigos tinklai ir centrinė viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo elektroninių ryšių infrastruktūra, (angl. distribution network) (toliau – Skirstymo tinklas, o daugiau nei vienas – Skirstymo tinklai) keliami šie minimalūs techniniai reikalavimai viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti:
12.2. pagalbinių inžinerinių sistemų, kurios yra būtinos įrangos funkcionavimui (šildymas, vėdinimas, kondicionavimas), veikimo užtikrinimas. Šis reikalavimas galioja ir Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytomis sąlygomis;
12.3. įvykus elektros energijos tiekimo nutraukimui ar sutrikimui, Skirstymo tinklo teikėjas privalo užtikrinti, kad įprastos kokybės viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas visa šių paslaugų apimtimi visiems gavėjams būtų užtikrintas mažiausiai 6 valandas;
12.4. jei per Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Skirstymo tinklo teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugas ir interneto prieigos paslaugas, nuo 7 valandos iki 23 valandų gali mažinti šių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų kokybę. Šiuo atveju visiems gavėjams turi būti užtikrinama galimybė naudotis kalbinio ryšio paslaugomis ir interneto prieigos paslaugomis sparta, kiek tai techniškai įmanoma artimesne pakankamos plačiajuostės interneto prieigos paslaugų spartai, kaip ji apibrėžta Universaliųjų paslaugų taisyklėse;
12.5. jei per Taisyklių 12.4 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Skirstymo tinklo teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugas ir interneto prieigos paslaugas, nuo 24 valandos iki tol, kol leidžia techninės galimybės visiems gavėjams turi užtikrinti galimybę naudotis numeriu 112 ir perduoti trumpuosius perspėjimo pranešimus koriniu transliavimu.
12.6. jei per Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Skirstymo tinklo teikėjas, kurio Skirstymo tinklu teikiamos tik kalbinio ryšio paslaugos, tik interneto prieigos paslaugos ir (arba) kitos viešosios elektroninių ryšių paslaugos, nuo 7 valandos iki 24 valandų gali mažinti atitinkamų teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų kokybę, tačiau visiems gavėjams turi užtikrinti galimybę naudotis šiomis paslaugomis;
12.7. Skirstymo tinklo teikėjas privalo užtikrinti pakankamą transmisinių (sujungimo) paslaugų ir (arba) linijų, skirtų elektroniniams ryšiams tiekti, dubliavimą ir (arba) diferencijavimą, numatant mažiausiai 2 (dvi) paslaugas ir (arba) linijas;
13. Viešojo elektroninių ryšių tinklo daliai, kurioje sujungiami Skirstymo tinklai ir užtikrinamas viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas, (angl. core network) (toliau – Centrinis tinklas) keliami šie minimalūs techniniai reikalavimai viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti:
13.2. pagalbinių inžinerinių sistemų, kurios yra būtinos įrangos funkcionavimui (šildymas, vėdinimas, kondicionavimas), veikimo užtikrinimas. Šis reikalavimas galioja ir Taisyklių 13.3 papunktyje nurodytomis sąlygomis;
13.3. įvykus elektros energijos tiekimo nutraukimui ar sutrikimui, Centrinio tinklo teikėjas privalo užtikrinti, kad įprastos kokybės viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas visa šių paslaugų apimtimi visiems gavėjams būtų užtikrintas mažiausiai 72 valandas;
13.4. jei per Taisyklių 13.3 papunktyje nurodytą laiką elektros energijos tiekimo nutraukimas ar sutrikimas nėra pašalinamas, Centrinio tinklo teikėjas, teikiantis kalbinio ryšio paslaugas ir interneto prieigos paslaugas, nuo 73 valandos gali mažinti šių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų kokybę, ir iki tol kol leidžia techninės galimybės visiems gavėjams turi užtikrinti galimybę naudotis šiomis paslaugomis. Šis papunktis taip pat taikomas ir Centrinio tinklo teikėjui, kurio Centriniu tinklu teikiamos tik kalbinio ryšio paslaugos, tik interneto prieigos paslaugos ir (arba) kitos viešosios elektroninių ryšių paslaugos;
13.5. Centrinio tinklo teikėjas privalo įgyvendinti svarbiausių paslaugų, kurios būtinos Centriniu tinklu teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, dubliavimą ir (arba) diferencijavimą, jog įvykus incidentui šios paslaugos veiktų nepertraukiamai;
13.6. Centrinio tinklo teikėjas privalo įgyvendinti svarbiausių sistemų, komponentų, ryšių linijų ar įrenginių, kurie būtini Centriniu tinklu teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, fizinį dubliavimą;
13.7. Centrinio tinklo teikėjas privalo sukonfigūruoti svarbiausias automatines paslaugų, skirtų elektroniniams ryšiams tiekti, perjungimo schemas;
14. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas turi teisę taikyti ir kitas papildomas technines priemones jo viešuoju elektroninių ryšių tinklu teikiamų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamam teikimui užtikrinti.
15. Jei elektros energijos tiekimui, pasitelkiant atsarginius elektros energijos šaltinius, ar viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimui trukdo atsiradusios nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, Taisyklių 11.3, 12.3, 13.3 papunkčiuose ir 17 punkte nurodyti terminai pradedami skaičiuoti po šių aplinkybių ar jų pasekmių išnykimo.
16. Jei viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas teikia Prieigos tinklą ir (arba) Skirstymo tinklą ir (arba) Centrinį tinklą, Taisyklių 11–13 punktuose nustatyti techniniai reikalavimai taikomi atitinkamai Prieigos tinklui ir (arba) Skirstymo tinklui ir (arba) Centriniam tinklui.
17. Įvykus viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimui, nesusijusiam su elektros energijos tiekimo nutraukimu ar sutrikimu, viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas privalo užtikrinti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimą ne vėliau kaip per:
17.1. 4 valandas, jei viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimas paveikė daugiau kaip 100 000 gavėjų arba Centrinį tinklą;
17.2. 5 valandas, jei viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimas paveikė 25 000–100 000 gavėjų arba Skirstymo tinklą;
18. Jei viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartyje, sudarytoje su abonentu, arba viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklėse nurodytas trumpesnis viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo terminas nei Taisyklių 17 punkte nurodytas terminas, viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas privalo užtikrinti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimą sutartiniuose dokumentuose nurodytais terminais.
19. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas privalo bent kartą per 3 metus vykdyti savo viešojo elektroninių ryšių tinklo atsarginių maitinimo šaltinių bandymus, kurių metu būtų įvertinamas pasirengimas įgyvendinti Taisyklių 11.3, 12.3, 13.3 papunkčiuose nurodytus reikalavimus. Tarnybos atstovai turi teisę iš anksto informavus viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėją dalyvauti šiuose bandymuose.
20. Viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjas privalo ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo kalendorinių metų pabaigos pateikti Tarnybai užpildytą Taisyklių 4 priede pateiktos formos ataskaitą apie visus per praėjusius kalendorinius metus vykusius Taisyklių 19 punkte nurodytus bandymus ir jų rezultatus.
IV SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMĄ VERTINIMAS IR TEIKIMAS
21. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai privalo teikti informaciją apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą laikydamiesi šių reikalavimų:
21.1. Nedelsdami, bet ne vėliau kaip per dvi valandas po viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo nustatymo, informuoti Tarnybą apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą, kuris atitinka Taisyklių 1 priedo lentelės 1–4 punktuose nurodytus kriterijus elektroninio pašto adresu [email protected], pateikdami užpildytą Taisyklių 2 priede pateiktos formos pranešimą.
21.2. Nedelsdami, bet ne vėliau kaip per vieną valandą po Taisyklių 21.1 papunktyje nurodyto viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo, informuoti Tarnybą elektroninio pašto adresu [email protected] apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimą, pateikdami informaciją apie tikslų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo pašalinimo laiką ir, jei reikia, patikslintą viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimo priežastį ir patikslintą gavėjų, kuriems buvo nutrauktas viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimas, skaičių.
21.3. Ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo kiekvieno ketvirčio pabaigos elektroninio pašto adresu [email protected] pateikti Tarnybai užpildytą Taisyklių 3 priede pateiktos formos ataskaitą apie visus per praėjusį ketvirtį įvykusius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus, atitinkančius Taisyklių 1 priedo lentelės 5 punkte nurodytus kriterijus.
22. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai turi teisę Taisyklių 21.1 papunktyje nustatyta tvarka informuoti Tarnybą ir apie kitus, Taisyklių 1 priede nurodytų kriterijų neatitinkančius, viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus.
23. Tarnyba, gavusi Taisyklių 21.1 papunktyje ar 22 punkte nurodytą pranešimą (toliau – pranešimas), įvertina, ar pateikta informacija yra tiksli ir išsami. Jei gautame pranešime pateikta ne visa Taisyklių 2 priede nurodyta informacija, pateikta netiksli arba neišsami informacija, Tarnyba informuoja apie tai pranešimą pateikusį viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėją ir nustato terminą pranešimui papildyti ir (arba) patikslinti.
24. Viešojo elektroninių ryšių tinklo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas nedelsdamas neatlygintinai, elektroninių ryšių priemonėmis ar kitu sutartiniuose dokumentuose numatytu būdu, privalo informuoti gavėjus apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą.
25. Skirstymo tinklo arba Centrinio tinklo teikėjas ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas, elektroninių ryšių priemonėmis ar kitu sutartiniuose dokumentuose numatytu būdu privalo informuoti gavėjus, kuriems Skirstymo tinklo arba Centrinio tinklo teikėjas teikia viešąsias elektroninių ryšių paslaugas, ir Tarnybą apie numatomus planinius darbus, kuriuos atliekant yra tikimybė nutraukti viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimą.
26. Tarnyba užtikrina pranešime nurodytos konfidencialios informacijos apsaugą nuo neteisėto šios informacijos paviešinimo, taip pat užtikrina, kad ši informacija nebūtų atskleista, kopijuojama ar naudojama kitiems tikslams, kurie gali sukelti neigiamų padarinių konfidencialią informaciją pateikusiam asmeniui, išskyrus teisės aktuose numatytus atvejus.
27. Tarnybos sukaupta ir apibendrinta informacija apie įvykusius viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimus gali būti teikiama Europos Sąjungos bei Lietuvos Respublikos institucijoms teisės aktų nustatyta tvarka. Prireikus apie įvykusį viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą Tarnyba gali pranešti Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentui, Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui prie Krašto apsaugos ministerijos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėms reguliavimo institucijoms, Europos tinklų ir informacijos apsaugos agentūrai ir visuomenei.
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklių
1 priedas
VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ teikimo NUTRAUKIMO masto vertinimo KRITERIJAI
Eil. Nr. |
Kriterijus |
Kriterijaus reikšmė |
Paslaugų teikimo nutraukimo trukmė |
1. |
Interneto prieigos paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 25 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
2. |
Viešųjų fiksuotojo kalbinio ryšio paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 10 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
3. |
Viešųjų mobiliojo kalbinio ryšio paslaugų teikimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 10 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
4. |
Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos transliavimo nutraukimas |
Daugiau kaip 1/3 savivaldybės paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 25 000 paslaugų gavėjų |
1 valanda ir ilgiau |
5. |
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų (nurodytų šios lentelės 1–4 punktuose) nutraukimas |
Daugiau kaip 1 000 paslaugų gavėjų arba daugiau kaip 5 km2 šalies teritorijos (jei nežinomas paslaugų gavėjų skaičius) |
1 valanda ir ilgiau |
___________________________
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklių
2 priedas
(Pranešimo apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą forma)
________________________________________________________________
(viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo pavadinimas arba vardas ir pavardė)
_________________________________________________________________
(juridinio asmens buveinės arba fizinio asmens nuolatinės gyvenamosios vietos adresas)
_________________________________________________________________
(ryšio numeris, elektroninio pašto adresas)
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai
PRANEŠIMAS
APIE VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMĄ
___________Nr._________
(data)
______________
(sudarymo vieta)
Kontaktinė informacija |
Asmuo, atsakingas už informacijos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą (toliau – nutraukimas) valdymą |
Vardas, pavardė: |
|
Pareigos: |
|
Ryšio numeris, elektroninio pašto adresas: |
|
Nutraukimo |
Nutraukimo apibūdinimas ir jo priežastis (nurodyti kiek įmanoma detalesnę informaciją): |
Tiksli data: ____-__-__ Laikas:__ val. ___ min. Fizinė vieta, kur nutraukimas įvyko ir nustatytas: |
|
Viešosios elektroninių ryšių paslaugos (toliau – paslaugos), kurių teikimas buvo nutrauktas: |
|
Paslaugų gavėjų, kuriems nutrauktas paslaugų teikimas, skaičius: |
|
Jei paslaugų nutraukimas yra susijęs su dirbtinio intelekto sistemomis, prašome nurodyti ir apibūdinti: |
|
Nutraukimo valdymas |
Taikytos (planuojamos taikyti) nutraukimo šalinimo priemonės ir (arba) veiksmai, kurių imtasi (arba planuojama imtis): |
Kita svarbi informacija |
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklių
3 priedas
(Ataskaitos apie viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo nutraukimą forma)
________________________________________________________________
(viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo pavadinimas arba vardas ir pavardė)
_________________________________________________________________
(juridinio asmens buveinės arba fizinio asmens nuolatinės gyvenamosios vietos adresas)
_________________________________________________________________
(ryšio numeris, elektroninio pašto adresas,)
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai
20___M. ____ KETVIRTĮ ĮVYKUSIŲ)VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO NUTRAUKIMŲ
ATASKAITA
___________Nr._________
(data)
______________
(sudarymo vieta)
Eil. Nr. |
Tiksli data, pradžios laikas |
Trukmė |
Paslaugų gavėjų, kuriems buvo nutrauktas paslaugų teikimas, skaičius arba paslaugų, kurių teikimas buvo nutrauktas, aprėpties plotas |
Paslaugų teikimo nutraukimo apibūdinimas ir jo priežastys |
Paslaugų teikimo nutraukimo valdymas, kita svarbi informacija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ _______________ ____________________
(pareigos) (parašas) (vardas pavardė)
Viešųjų elektroninių ryšių paslaugų nepertraukiamo teikimo užtikrinimo taisyklių
4 priedas
(Ataskaitos apie viešojo elektroninių ryšių tinklo atsarginių maitinimo šaltinių bandymus forma)
________________________________________________________________
(viešojo elektroninių ryšių tinklo teikėjo pavadinimas arba vardas ir pavardė)
_________________________________________________________________
(juridinio asmens buveinės arba fizinio asmens nuolatinės gyvenamosios vietos adresas)
_________________________________________________________________
(ryšio numeris, elektroninio pašto adresas)
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai
20___ M. ĮVYKUSIŲ VIEŠOJO ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ TINKLO ATSARGINIŲ MAITINIMO ŠALTINIŲ BANDYMŲ
ATASKAITA
___________Nr._________
(data)
______________
(sudarymo vieta)
Eil. Nr. |
Elektroninių ryšių infrastruktūros (ERI) pavadinimas, adresas ir teikėjo priskirtas identifikacinis Nr. |
Bandymo data ir laikas |
Taikomas bandymo kriterijus (viešojo elektroninių ryšių tinklo dalis) |
Bandymo rezultatas (ERI veikimo trukmė visa paslaugų apimtimi ir tinklo aprėptimi naudojantis tik atsarginiais maitinimo šaltiniais) |
Bandymo rezultatas (ERI veikimo trukmė visa tinklo aprėptimi naudojantis tik atsarginiais maitinimo šaltiniais) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ _______________ ____________________
(pareigos) (parašas) (vardas pavardė)