Projektas

PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL VIENKARTINIŲ, TIKSLINIŲ IR PERIODINIŲ PAŠALPŲ SKYRIMO IR MOKĖJIMO PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2025 m. kovo 27 d. Nr. T1-

Plungė

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 30 punktu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi, Plungės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Plungės rajono savivaldybės tarybos 2019 m. kovo 21 d. sprendimą Nr. T1-48 „Dėl Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo su visais pakeitimais ir papildymais.

3. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Savivaldybės interneto svetainėje www.plunge.lt.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SUDERINTA:

Savivaldybės tarybos narys Algirdas Pečiulis

Administracijos direktorius Dalius Pečiulis

Administracijos direktoriaus pavaduotoja Jovita Šumskienė

Savivaldybės tarybos posėdžių sekretorė Irmantė Kurmienė

Teisės personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus patarėja Donata Norvaišienė

Teisės personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėjas Vytautas Tumas

L. e. Finansų ir biudžeto skyriaus vedėjo pavaduotojo pareigas Monika Dambrauskienė

Bendrųjų reikalų skyriaus kalbos tvarkytoja Simona Grigalauskaitė

 

Sprendimo projektą rengė:

Socialinės paramos skyriaus vedėja Jolanta Puidokienė

Socialinės paramos skyriaus socialinių išmokų specialistė Greta Šimkutė

 

PATVIRTINTA

Plungės rajono savivaldybės

tarybos 2025 m. kovo 27 d.

sprendimu Nr. T1-

 

VIENKARTINIŲ, TIKSLINIŲ IR PERIODINIŲ PAŠALPŲ SKYRIMO IR MOKĖJIMO PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo sąlygas, dydžius, skyrimo ir mokėjimo tvarką.

2. Vienkartinės, tikslinės ir periodinės pašalpos skiriamos bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, deklaravusiems gyvenamąją vietą Plungės rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė) arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą Savivaldybėje, išskyrus asmenis, kurie kreipiasi šio Tvarkos aprašo 8.3, 9.13 papunkčiuose nurodytais atvejais.

3. Vienkartinės, tikslinės ir periodinės pašalpos skiriamos siekiant padėti bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, atsidūrusiam sunkioje materialinėje padėtyje, susidariusioje dėl įvykusios nelaimės, asmens sveikatos sutrikimų, kai nepakanka valstybės teikiamos socialinės paramos. Buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas yra dokumentas, patvirtinantis asmens faktinę gyvenamąją vietą, šeimos sudėtį, gaunamas pajamas, daiktų suniokojimo patirtus nuostolius, pašalpos skyrimo būtinumą bei jos išmokėjimo būdus.

4. Šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

4.1. vienkartinė pašalpa – vienkartinio pobūdžio išmoka, skiriama nevertinant asmens pajamų;

4.2. tikslinė pašalpa – išmoka, skiriama asmeniui, patekusiam į sunkią materialinę padėtį, siekiant suteikti jam tikslinę paramą individualiu atveju;

4.3. periodinė pašalpa – išmoka, skiriama asmeniui, kurio gaunamos pajamos yra nepakankamos patenkinti būtiniausius jo poreikius;

4.4. valstybės remiamos pajamos (toliau – VRP) – teisės aktų nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas valstybės remiamų pajamų dydis;

4.5. bazinė socialinė išmoka (toliau – BSI) – teisės aktų nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas išmokos dydis.

5. Kitos šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme (toliau –Įstatymas).

6. Vienkartinė, tikslinė ar periodinė pašalpa mokama iš Savivaldybės biudžete socialinei paramai skirtų lėšų.

7. Šiuo Tvarkos aprašu privalo vadovautis Savivaldybės administracijos seniūnijos, Socialinės paramos skyrius, Buhalterinės apskaitos skyrius, Plungės socialinių paslaugų centras, Plungės krizių centras ir Vienkartinės, tikslinės, periodinės pašalpų skyrimo komisija (toliau – Komisija) ir kiti asmenys, kuriems gali būti taikomos šio Tvarkos aprašo nuostatos.

 

II SKYRIUS

VIENKARTINĖS PAŠALPOS SKYRIMO ATVEJAI

 

8. Vienkartinė pašalpa skiriama bendrai gyvenantiems asmenims ar vienam gyvenančiam asmeniui, nevertinant pajamų, vieną kartą per metus šiais atvejais:

8.1. 100 ir daugiau metų sukakties proga, pagal seniūnų pateiktą informaciją Socialinės paramos skyriui, nepriklausomai nuo asmens pajamų, skiriama išmoka - 4 BSI;

8.2. gimus daugiau nei vienam vaikui, per 6 mėnesius nuo gimimo dienos, pagal seniūnų pateiktą informaciją Socialinės paramos skyriui, skiriama išmoka šeimoms po 10 BSI už kiekvieną gimusį vaiką;

8.3. asmens tapatybės dokumentams išsiimti skiriama asmenims, neturintiems lėšų arba ekstremaliais atvejais, neatsižvelgiant į gaunamas pajamas apmokant asmens tapatybės dokumentų padarymo išlaidas, bet ne daugiau 1 BSI. Vienkartinė pašalpa gali būti skiriama asmenims, nedeklaravusiems gyvenamosios vietos ir neįtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, bet faktiškai gyvenantiems Plungės rajono savivaldybėje, tuo tikslu surašomas buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas, kuriuo patvirtinama faktinė gyvenamoji vieta;

8.4. iš pataisos įstaigų paleistiems asmenims (netaikoma arešto bausmę atlikusiems asmenims), grįžus iš socialinės ir psichologinės reabilitacijos įstaigų, jeigu asmuo įstaigoje išbuvo ne trumpiau nei 6 mėnesius ir kreipiasi ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo paleidimo, pateikdamas pranešimo apie asmens paleidimą iš nurodytos įstaigos formą, kurioje nurodytas bausmės atlikimo laikas ar gydymosi laikas socialinės ir psichologinės reabilitacijos įstaigoje – 3,5 BSI;

8.5. sergantiems onkologine liga, kai per 12 mėnesių iki kreipimosi buvo diagnozuota onkologinė liga ir buvo arba yra taikomas aktyvus gydymas (atlikta transplantacinė ar medicininė operacija, taikomas radioterapinis, chemoterapinis ar kitas gydymas) dėl šios ligos, pateikiant medicininių dokumentų išrašą apie asmeniui diagnozuotą ligą ir taikytus gydymo metodus, skiriama vienkartinė išmoka – 8 BSI;

8.6. iš pataisos įstaigos paleistam asmeniui, asmens tapatybės dokumentams išsiimti bei maisto produktų rinkiniams gauti išmokama Savivaldybės direktoriaus įsakymu per 24 val. nuo asmens kreipimosi į Socialinės paramos skyrių. Jeigu vienkartinės pašalpos mokėjimo diena sutampa su ne darbo diena (šeštadieniu, sekmadieniu ar švenčių diena), ši pašalpa mokama pirmąją darbo dieną, einančią po ne darbo dienos (šeštadienio, sekmadienio ar švenčių dienos).

9. Tikslinė pašalpa skiriama asmeniui (šeimai), įvertinus buities ir gyvenimo sąlygas, gaunamas pajamas ir kitas turinčias reikšmės aplinkybes pašalpai gauti, vieną kartą per metus šiais atvejais:

9.1. nukentėjus nuo gaisro ar stichinės nelaimės asmenims, atsižvelgiant į nuosavybės teise priklausančio nekilnojamo turto, esančio Plungės rajono savivaldybės teritorijoje, patirtus nuostolius, pateikus atitinkamų įstaigų pažymas, buities tyrimo aktą ir (ar) nuostolių įvertinimo aktą, pašalpa skiriama:

9.1.1. nukentėjus gyvenamajam būstui (namui) ir jame esančiam turtui, kuris yra vienintelis turimas gyvenamasis būstas ir asmuo tuo adresu deklaruoja savo gyvenamąją vietą ir nuolat jame gyvena, nepriklausomai nuo šeimos pajamų, atsižvelgiant į buities tyrimo akte nurodytus nuostolius ir specialistų ir (ar) seniūnų rekomendacijas:

·   jei nukentėjo mažiau nei pusė gyvenamųjų patalpų dalies ir (ar) namų turto – iki 20 BSI dydžio;

·   jei nukentėjo pusė dalies ar didesnė dalis gyvenamųjų patalpų ir (ar) namų turtas – nuo 21 BSI iki 60 BSI dydžių;

9.1.2. nukentėjus pagalbinio ūkio pastatui, kuris tarnauja pagrindiniam daiktui (t. y. tvartas, daržinė, sandėlis, garažas, kietojo kuro sandėlis (malkinė)) ir jame esančiam turtui, kai vidutinės pajamos per mėnesį vienam iš bendrai gyvenančių asmenų neviršija 3 VRP, o vieno gyvenančio asmens pajamos neviršija 4 VRP dydžio per mėnesį, atsižvelgiant į buities tyrimo akte nurodytus nuostolius ir seniūnų ir (ar) specialistų rekomendacijas:

·   jei nukentėjo mažiau nei pusė pagalbinio ūkio pastato dalies ir (ar) pagalbinio ūkio pastato turto – iki 15 BSI dydžio;

·   jei nukentėjo pusė dalies ar didesnė dalis pagalbinio ūkio pastato ir (ar) pagalbinio ūkio pastato turtas – nuo 16 BSI iki 40 BSI dydžių;

9.1.3. gaisro, stichinės nelaimės atvejais ar likviduojant šiuos padarinius sugadinus baldus ir (ar) namų apyvokos daiktus, jei bendrai gyvenančių asmenų pajamos neviršija 3 VRP dydžio vienam asmeniui per mėnesį, o vieno gyvenančio asmens pajamos neviršija 4 VRP dydžio per mėnesį, atsižvelgiant į sugadintų daiktų patirtus nuostolius, skiriama iki 20 BSI dydžio. Tikslinė pašalpa skiriama asmenims, deklaravusiems gyvenamąją vietą Savivaldybėje arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą ir faktiškai gyvenantiems Savivaldybėje;

9.2. sergantiems onkologine liga:                                          

9.2.1. kai reikalingas tęstinis aktyvus gydymas (transplantacinė ar medicininė operacija, radioterapinis, chemoterapinis ar kitas gydymas) dėl šios ligos ir kreipiamasi nebe pirmą kartą, atsižvelgiant į pateiktą medicininių dokumentų išrašą, kai vienam iš bendrai gyvenančių asmenų pajamos per mėnesį neviršija 3 VRP , vieno gyvenančio asmens pajamos neviršija 3,5 VRP, pašalpa skiriama – 5 BSI;

9.2.2. kai netaikomas aktyvus gydymas ir vienam iš bendrai gyvenančių asmenų pajamos per mėnesį neviršija 3 VRP, vieno gyvenančio asmens pajamos neviršija 3,5 VRP, pašalpa skiriama – iki 4 BSI;

9.3. kitų sunkių ligų atveju, kai liga nurodyta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtintame Sunkių ligų sąraše, kai buvo taikomas aktyvus gydymas, traumos ar sudėtingos operacijos atvejais, įvykusiais per paskutinius 12 mėnesių nuo prašymo skirti pašalpą dienos, atsižvelgiant į medicininių dokumentų išrašą (forma Nr. 027/a) arba stacionaro epikrizę, į dokumentus, įrodančius patirtas gydymosi išlaidas, bei pašalpų teikimo periodiškumą, kai vienam iš bendrai gyvenančių asmenų pajamos per mėnesį neviršija 3 VRP, vieno gyvenančio asmens pajamos neviršija 3,5 VRP, pašalpa skiriama – 8 BSI;

9.4. apmokėti ar iš dalies apmokėti būtinas mokamas gydymo išlaidas, mokamus medicininių tyrimų išlaidas, kurių nėra galimybės atlikti nemokamai, gydytojų paskirtų būtinų nekompensuojamų vaistų, medicininių, techninės pagalbos priemonių, naudojamų namų sąlygomis (klausos aparatų, insulino pompų, ir kt.) dirbtinių akies lęšiukų ir akinių įsigijimą pateikus dokumentus, įrodančius patirtas (patiriamas) išlaidas (sąskaitos faktūros, pinigų paėmimo kvitai, kasos čekiai, išankstinės sąskaitos ir kt.), kai vidutinės pajamos per mėnesį vienam iš bendrai gyvenančių asmenų neviršija 2 VRP dydžių, vieno gyvenančio asmens – 2,5 VRP dydžio per mėnesį, tačiau neviršijant pateiktuose dokumentuose nurodytų sumų – tikslinės pašalpos dydis 4 BSI;

9.5. privalomuoju sveikatos draudimu nedraustiems asmenims, atsidūrusiems krizinėje situacijoje, kai reikalingas stacionarus gydymas, apmokamos faktiškai patirtos sveikatos draudimo išlaidos pagal valstybinių ligonių kasų nustatytus įkainius, tačiau ne daugiau kaip 4 BSI, lėšas pervedant Valstybinei ligonių kasai;

9.6. asmenims, sergantiems priklausomybės nuo psichoaktyvių medžiagų ligomis, atsižvelgiant į medicininių dokumentų išrašą (forma Nr. 027/a) arba stacionaro epikrizę, į dokumentus, įrodančius patirtas gydymosi išlaidas, kai vidutinės pajamos per mėnesį vienam iš bendrai gyvenančių asmenų neviršija 2 VRP dydžių, vieno gyvenančio asmens – 2,5 VRP dydžio per mėnesį, tačiau neviršijant pateiktuose dokumentuose nurodytų sumų – ne daugiau kaip 4 BSI;

9.7. tikslinė pašalpa gali būti skiriama krosnių, kaminų remonto, valymo išlaidoms padengti ar iš dalies padengti, pateikus atitinkamus dokumentus, kai vidutinės pajamos per mėnesį vienam asmeniui neviršija 2 VRP dydžio, tačiau nedaugiau kaip 10 BSI;

9.8. sudėtingoje materialinėje situacijoje atsidūrusiam asmeniui pašalpa skiriama, kai vidutinės bendrai gyvenančių asmenų pajamos neviršija 2 VRP dydžio vienam asmeniui per mėnesį, pašalpa skiriama iki 4 BSI. Konkretus paramos dydis nustatomas, atsižvelgiant į gaunamas pajamas, kreipimosi periodiškumą ir patiriamas išlaidas;

9.9. maisto produktų rinkiniai (talonai maistui) krizinėje situacijoje atsidūrusiems asmenims, kurie neturi jokių pajamų arba mėnesinės pajamos yra ne didesnės už 1,5 VRP dydžio, skiriami 1–2 kartus per metus iki 1 BSI vertės;

9.10. tikslinė pašalpa asmeniui arba šeimai gali būti skiriama Tvarkos aprašo 9.1.2, 9.1.3, 9. 2, 9.3, 9.4, 9.6, 9.7 papunkčiuose numatytais atvejais, atsižvelgiant į patirtas išlaidas, kai asmens (šeimos) pajamos iki 20 procentų viršija nurodytus VRP dydžius, visiems Komisijos nariams pritarus, – iki 3 BSI dydžio;

9.11. giminaičiams ar asmenims, laikinai savo šeimoje apgyvendinus vaiką, kuriam reikalinga globa (rūpyba), bet laikinoji globa (rūpyba) dar nenustatyta, išlaikymo išlaidoms apmokėti skiriama 0,3 BSI dydžio išmoka už kiekvieno vaiko faktiškai šeimoje gyventą dieną. Išmoka mokama gavus asmens prašymą, vaiko apgyvendinimo šeimoje aktą ir kitus apgyvendinimo faktą nusakančius dokumentus;

9.12. apmokėti už atliekamas asmens būsto švarinimo, kenkėjų naikinimo ar sukauptų šiukšlių iš būsto išvežimo paslaugas, jei asmens elgesys pažeidžia visuomenės viešąją tvarką ir bendruomenės interesus, dėl jo neveikimo kyla grėsmė jo ir aplinkinių saugumui, bet asmuo neadekvačiai vertina situaciją ir savarankiškai negali jos spręsti (nevertinant pajamų), – ne didesnė kaip 16 BSI dydžio;

9.13. karo pabėgėliams, pasitraukusiems iš Ukrainos dėl Rusijos Federacijos karo veiksmų, laukiantiems laikino leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje ir faktiškai gyvenantiems Plungės rajono savivaldybėje, neatsižvelgiant į jų gaunamas pajamas būtinoms priemonėms nusipirkti ar įsikūrimui, skiriama asmeniui (šeimai) – 4 BSI, už kiekvieną nepilnametį vaiką – 2 BSI.

10. Periodinė pašalpa skiriama asmeniui ar šeimai šiais atvejais:

10.1. pagalbos pinigai mokami už kiekvieną šeimoje, šeimynoje globojamą vaiką po 3 BSI kiekvieną mėnesį, kurių teikimo sąlygos nustatytos atskiru Savivaldybės tarybos sprendimu;

10.2. apmokėti būsto nuomai ir komunalinių paslaugų išlaidas asmenims, patiriantiems socialinę riziką, kurie išėjo savarankiškai gyventi iš Plungės krizių centro, kai vidutinės vieno bendrai gyvenančio asmens pajamos neviršija 2 VRP dydžių, vieno gyvenančio asmens – 3 VRP dydžių. 2 BSI dydžio pašalpa skiriama ir išmokama, vadovaujantis Plungės krizių centro siūlymu apmokėti patalpų nuomos, teikiamų paslaugų išlaidas, ne ilgiau kaip 3 mėn.;  

10.3. kreditui, paimtam daugiabučiam namui atnaujinti (modernizuoti), ir palūkanoms apmokėti, mirus vienam iš bendrai gyvenusių asmenų (buto savininkui), kol bus tvarkomi būsto paveldėjimo dokumentai, bet ne ilgiau kaip 3 mėn. Periodinės pašalpos dydis – mokama kredito ir palūkanų suma, bet ne didesnė kaip 2 BSI dydžio.   

11. Turint nepanaudotų Savivaldybės biudžeto lėšų, atskiru Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu gali būti skiriami maisto ir kitų prekių paketai mažas pajamas gaunantiems asmenims, gausioms ar vaikus su negalia auginančioms šeimoms, taip pat globojamiems ir kitiems asmenims švenčių ir kitomis progomis.

12. Jeigu pašalpa neskiriama, pakartotinai dėl pašalpos skyrimo asmuo gali kreiptis po 3 mėnesių nuo prašymo svarstymo Komisijoje datos.

13. Seniūnijos pagal šio Tvarkos aprašo 8.1. ir 8.2. papunkčius, informaciją Socialinės paramos skyriui pateikia iki kiekvieno mėnesio 10 d.

 

III SKYRIUS

KREIPIMASIS DĖL PAŠALPŲ SKYRIMO

 

14. Asmuo dėl vienkartinės, tikslinės ar periodinės pašalpos kreipiasi į Socialinės paramos skyrių, jei gyvena Plungės mieste, ar į seniūnijos specialistą socialiniam darbui pagal nuolatinę gyvenamąją vietą ir pateikia prašymą. Tais atvejais, kai asmuo dėl objektyvių priežasčių (ligos, amžiaus, negalios) prašymo pateikti pats negali, už jį gali pateikti globėjas arba įgaliotas asmuo, nurodydamas pašalpos reikalingumo motyvus, asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir, priklausomai nuo aplinkybių, šiuos dokumentus:

 

14.1. pažymas iš laisvės atėmimo ar reabilitacijos įstaigų;

14.2. pažymas apie gaisrus (stichines nelaimes);

14.3. gydytojų konsultacinės komisijos ar gydymo įstaigos pažymas apie sveikatos būklę ar atliktą operaciją;

14.4. kitus dokumentus, reikalingus pašalpai skirti, kurių nėra valstybės registruose ar kitose valstybės ar savivaldybių informacinėse sistemose;

14.5. pažymą apie darbingų bendrai gyvenančių asmenų (neatsižvelgiant į tai, kur jie deklaruoja gyvenamąją vietą) paskutinių 3 mėnesių iki kreipimosi pajamas arba kreipimosi mėnesio, jeigu palyginti su praėjusiais 3 mėnesiais pasikeitė pajamų šaltinis ir bendrai gyvenančių asmenų sudėtis;

14.6. teismo sprendimą kuriame nurodyta, kad prašymą teikiantis asmuo yra paskirtas pašalpos gavėjo globėju;

14.7. pašalpos gavėjo įgaliojimą.

15. Gavus asmens prašymą bei nustačius, kad sprendimo dėl pašalpos skyrimo/neskyrimo priėmimui trūksta dokumentų, trūkstami dokumentai turi būti pateikti ne vėliau kaip per mėnesį nuo tokių dokumentų pareikalavimo dienos. Tokiu atveju, asmens prašymas nagrinėjamas ir sprendimas priimamas per mėnesį nuo paskutinių dokumentų pateikimo dienos.

16. Asmuo, besikreipiantis dėl tikslinės ar periodinės pašalpos, privalo Socialinės paramos skyriaus specialistui ar seniūnijos specialistui socialiniam darbui sudaryti galimybę tikrinti jo gyvenimo sąlygas, užimtumą, leisti namuose surašyti buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą. Asmeniui, neleidus namuose surašyti buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo akto, tikslinė ar periodinė pašalpa neskiriama.

17. Prašymai dėl vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo registruojami Socialinės paramos skyriuje teisės aktų nustatyta tvarka ir kartu su papildomais dokumentais perduodami svarstyti Komisijai.

18. Skiriant pašalpą, į pajamas įskaitomos visų bendrai gyvenančių asmenų ar vieno gyvenančio asmens faktiškai gaunamos pajamos per mėnesį ir apskaičiuojamos pagal vidutines trijų praėjusių mėnesių iki kreipimosi arba pagal kreipimosi mėnesio pajamas, vadovaujantis Įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka. Skiriant pašalpą į pareiškėjo pajamas taip pat įskaitomos tikslinės kompensacijos (slaugos, priežiūros), išmokos vaikams, stipendijos, subsidijos, pajamos iš žemės ūkio veiklos ir kitos lėšos. Atskirais atvejais, žymiai pasikeitus nuolat gaunamoms pajamoms, skaičiuojamos kreipimosi metu gaunamos pajamos. Pašalpa neskiriama, kai bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pajamos viršija Tvarkos aprašo punktuose nustatytus VRP dydžius. 

19. Plungės mieste gyvenančių šeimų (asmenų) buities tyrimo aktus surašo ir pašalpos skyrimo tikslingumą nurodo Socialinės paramos skyriaus socialiniai darbuotojai, Plungės socialinių paslaugų centro, Plungės krizių centro ir sveikatos įstaigų socialiniai darbuotojai, seniūnijose gyvenančių šeimų buities tyrimo aktus surašo socialinio darbo organizatoriai, pašalpos skyrimo tikslingumą rekomenduoja seniūnai.

20. Specialistai, gavę duomenų, kad asmuo nuslėpė arba pateikė neteisingą informaciją apie gaunamas pajamas, bendrai gyvenančius asmenis, užimtumą arba nepateikė paramos būtinumą įrodančių ir patirtas išlaidas patvirtinančių dokumentų ar kitus duomenis, turi teisę pareikalauti pateikti papildomus dokumentus, įrodančius pareiškėjo teisę į pašalpą. Jei asmuo nepateikia prašomos informacijos, asmens prašymas nesvarstomas.

 

IV SKYRIUS

VIENKARTINIŲ, tikslinių ir PERIODINIŲ PAŠALPŲ SKYRIMO KOMISIJOS DARBO TVARKA

 

21. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 5 ir ne daugiau kaip 7 narių (vienas Plungės miesto seniūnijos darbuotojas ir Savivaldybės administracijos darbuotojai). Komisijos sudėtį, šios Komisijos pirmininką ir jo pavaduotoją tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius. Komisijos veikla grindžiama kolegialaus klausimų svarstymo, demokratijos, nešališkumo, objektyvumo ir teisėtumo principais, taip pat asmenine Komisijos narių atsakomybe už Komisijos veiklą. Komisija savo veikloje vadovaujasi šiuo Tvarkos aprašu. Nagrinėjant prašymus ar kitų asmenų siūlymus dėl pašalpos skyrimo, Komisija turi teisę gauti iš Socialinės paramos skyriaus specialistų, seniūnijos specialistų, kitų įstaigų ir organizacijų reikalingą informaciją ir dokumentus. Gavusi informacijos ar kilus įtarimų, kad asmuo pateikė neteisingus duomenis ar apgaulės būdu siekia gauti pašalpą, Komisija teisės aktų nustatyta tvarka gali patikrinti duomenų bazėse informaciją apie bendrai gyvenančių asmenų (vieno gyvenančio asmens) turimą turtą, savarankiškai tirti situaciją, lankytis pas bendrai gyvenančius asmenis (pas vieną gyvenantį asmenį), kviesti į posėdžius kitus specialistus bei prašymą pateikusį asmenį.

22. Komisijos pirmininkas organizuoja Komisijos darbą, šaukia Komisijos posėdžius ir jiems pirmininkauja. Jo nesant, tai atlieka pirmininko pavaduotojas.

23. Komisijos posėdžiai rengiami vieną kartą per mėnesį, posėdžiai teisėti, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė visų Komisijos narių.

24. Komisija svarstomais klausimais priima protokolinius nutarimus, kurie priimami posėdyje dalyvaujančių narių balsų dauguma atviru balsavimu. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia posėdžio pirmininko balsas.

25. Komisijos posėdžiai protokoluojami, protokolus pasirašo Komisijos pirmininkas, posėdžio sekretorius ir posėdyje dalyvavę Komisijos nariai.

25.1. posėdžio sekretorius paskiriamas Savivaldybės direktoriaus įsakymu.

25.2. posėdžio sekretorius, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, parengia Komisijos protokolą ir pateikia jį pasirašymui, bei  Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų projektus dėl pašalpų skyrimo/neskyrimo.

26. Komisijos darbo technines funkcijas atlieka Socialinės paramos skyriaus paskirtas darbuotojas.

27. Komisijos priimti sprendimai yra rekomendacinio pobūdžio.

28. Kiekvienas Komisijos narys už savo veiklą atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS 

VIENKARTINIŲ, tikslinių ir PERIODINIŲ  PAŠALPŲ SKYRIMAS

 

29. Komisija svarsto dėl paramos skyrimo šio Tvarkos aprašo II skyriuje nurodytus vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo atvejus, išskyrus Tvarkos aprašo 8.6 papunktyje nustatytą atvejį.

30. Komisija įvertina gyventojų prašymus, buities tyrimo aktuose nurodytas visas aplinkybes ir asmenims (šeimoms), nesugebantiems disponuoti pinigais ir naudojantiems pašalpas ne pagal paskirtį, pašalpas gali skirti nepinigine forma.

31. Sprendimas dėl vienkartinės, tikslinės ar periodinės pašalpos skyrimo/neskyrimo priimamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

32. Gyventojų prašymai dėl pašalpų skyrimo išnagrinėjami ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo prašymo ir visų dokumentų gavimo dienos, išskyrus atvejus, kurie nurodyti šio tvarkos aprašo 8.6 papunktyje.

33. Komisija gali siūlyti Savivaldybės administracijos direktoriui neskirti vienkartinės, tikslinės ir periodinės pašalpos asmeniui, jeigu asmuo neatitinka šio Tvarkos aprašo II skyriuje įtvirtintų kriterijų arba tais atvejais, kai savivaldybės biudžete nepakanka lėšų šiai paramai teikti.

 

 

VI SKYRIUS

VIENKARTINIŲ, tikslinių ir PERIODINIŲ PAŠALPŲ IŠMOKĖJIMAS

 

34. Vienkartinės, tikslinės ir periodinės pašalpos išmokamos iš Savivaldybės biudžete socialiniai paramai skirtų lėšų. Pagal suformuotus mokėjimo žiniaraščius Buhalterinės apskaitos skyrius lėšas perveda į asmens nurodytą atsiskaitomąją sąskaitą Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiame banke ar pašto skyriuje.

35. Jeigu paskirta pašalpa, kai lėšų mokėjimas vykdomas Plungės pašte arba lėšos pervestos Plungės socialinių paslaugų centrui maisto produktų rinkinio įsigijimui, per 30 kalendorinių dienų nėra atsiimta, jos grąžinamos į Savivaldybės biudžetą.

36. Pašalpos, paskirtos asmenims nepinigine forma (maisto produktais ar prekių įsigijimo kortelėmis), teikimą organizuoja Plungės socialinių paslaugų centras ir seniūnijos, kurios paruošia nustatytos vertės paketus ir išduoda pareiškėjams. Pašalpos nepinigine forma gali būti pervedamos į socialinę kortelę, apmokamos vaikų maitinimo išlaidos mokyklose ar dienos centruose, apmokamos suaugusių asmenų gydymosi išlaidos, apmokamos patirtos išlaidos pagal asmens pateiktas (išankstines) sąskaitas faktūras, kvitus, įsiskolinimo pažymas ir kitus dokumentus šių paslaugų teikėjams.

37. Socialinės paramos skyriaus atsakingas darbuotojas, gavęs įsakymus dėl vienkartinės, tikslinės ar periodinės pašalpos skyrimo, suveda informaciją į programą „Parama“ bei paruošia išmokėjimo dokumentus. Komisijos posėdžių protokolai, gyventojų prašymai saugomi kaip ir kiti piniginiai dokumentai įstatymų nustatyta tvarka.

38. Mirus asmeniui, kuriam paskirta vienkartinė, tikslinė ar periodinė pašalpa, ji neišmokama.

 

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Prašymą teikiantis asmuo atsako už pateiktos informacijos ir pateiktų duomenų teisingumą.

40. Už vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo reikalingumo įvertinimą ir tinkamą dokumentų įforminimą atsako Socialinės paramos skyriaus ir seniūnijų specialistai socialiniam darbui.

41. Šio tvarkos aprašo įgyvendinimo kontrolę vykdo Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba.

42. Asmenys pažeidę šio Tvarkos aprašo nuostatas atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

43. Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimai dėl vienkartinės, tikslinės ar periodinės pašalpos skyrimo arba neskyrimo gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

44. Šis Tvarkos aprašas gali būti papildomas, pakeičiamas ar pripažįstamas netekusiu galios Plungės rajono savivaldybės tarybos sprendimu.

 

_______________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SOCIALINĖS PARAMOS SKYRIUS

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

PRIE SAVIVALDYBĖS TARYBOS SPRENDIMO PROJEKTO

„DĖL VIENKARTINIŲ, TIKSLINIŲ IR PERIODINIŲ PAŠALPŲ SKYRIMO IR MOKĖJIMO PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“

 

2025 m. kovo 6 d.

Plungė

 

1.   Parengto sprendimo projekto tikslai, uždaviniai.

Sprendimo projektu siūloma patvirtinti Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (toliau – Tvarkos aprašas).

2. Siūlomos teisinio reguliavimo nuostatos, šiuo metu esantis teisinis reglamentavimas, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja ir kokius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą tarybos sprendimo projektą.

Šiuo metu galioja Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašas, patvirtintas Plungės rajono savivaldybės tarybos 2019 m. kovo 21 d. sprendimu Nr. T1-48 „Dėl Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ (kartu su jį keitusiu 2019 m. liepos 25 d. sprendimu Nr. T1-183, 2020 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. T1-101, 2021 m. kovo 25 d. sprendimu Nr. T1-74, 2022 m. kovo 24 d. sprendimu Nr. T1-66, 2022 m. gegužės 26 d. sprendimu Nr. T1-131 ir 2024 m. birželio 27 d. sprendimu Nr. T1-172). Šiuo metu reikalingi nauji pakeitimai dėl išmokos skyrimo asmenims, sergantiems onkologine liga, todėl Tvarkos aprašą siūloma tvirtinti nauja redakcija.

3. Kodėl būtina priimti sprendimą, kokių pozityvių rezultatų laukiama.

Plungės rajono savivaldybės administracija 2024 m. birželio 20 d. gavo POLA raštą, Nr. AG-4297 „Dėl tobulintinų reglamentavimo aspektų, susijusių su socialinių išmokų skyrimu asmenims, sergantiems onkologinėmis ir kitomis ligomis“, kuriame pateikta analizė ir rekomendacijos, į kurias raginama atsižvelgti skiriant tikslinę pašalpą asmenims, sergantiems onkologine liga.

Atsižvelgiant į POLA rekomendacijas, Tvarkos apraše siūloma, kad asmenys, kuriems diagnozuota onkologinė liga (ir buvo taikytas aktyvus gydymas) per 12 mėnesių laikotarpį galės kreiptis į Socialinės paramos skyrių ir užpildę prašymą bei pateikę pažymą iš gydymo įstaigos gaus vienkartinę išmoką nevertinant asmens pajamų. Atsisakius pajamų vertinimo, pašalpos gavimo procesas taps paprastesnis ir greitesnis. Šis sprendimas užtikrins vienodą galimybę visiems asmenims, susirgusiems onkologine liga, gauti finansinę pagalbą. Susirgus onkologine liga reikalavimų pajamoms netaiko Biržų r. sav., Druskininkų sav., Kalvarijos sav., Klaipėdos r. sav., Kupiškio r. sav., Pakruojo r. sav., Šakių r. sav., Šalčininkų r. sav., Telšių sav., Utenos r. sav., Zarasų r. sav.

Kai reikalingas tęstinis aktyvus gydymas dėl minėtos ligos, skiriama tikslinė pašalpa atsižvelgiant į bendrai gyvenančių (vieno gyvenančio) asmenų pajamas. Nauja tvarka taip pat suteiks galimybę gauti tikslinę pašalpą ir tiems asmenims, kuriems yra diagnozuota onkologine liga, tačiau aktyvus gydymas nėra taikomas. Tiksline pašalpa siekiama padėti asmenims, kurie baigė gydymo kursą, tačiau vis dar susiduria su ilgalaikėmis ligos pasekmėmis. Ši pašalpa skiriama atsižvelgiant į gaunamas pajamas.

Numatoma, kad dėl vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo asmuo prašymą galės teikti pats, o kai dėl objektyvių priežasčių (ligos, amžiaus, negalios) prašymo pateikti pats negalės, už jį galės pateikti globėjas, įgaliotas asmuo arba asmens pasirašytą prašymą pristatyti į skyrių galės artimasis.

4. Lėšų poreikis ir finansavimo šaltiniai.

Plungės r. sav. Visuomenės sveikatos biuro duomenimis asmenų, sergančių onkologinėmis ligomis, skaičius:

Ligotumas piktybiniais navikais Plungės r. sav. Nauji susirgimo atvejai:

2020 m. – 1057                                                                       32

2021 m. – 1101                                                                       33

2022 m. – 1166                                                                       35

2023 m. – 1242                                                                       37

 

Socialinės paramos skyriaus duomenys:

2023 m. 01–12 mėn. laikotarpiu:

Pirmą kartą kreipėsi 34 asmenys, išmokėta 13 328 eurai (išmokos suma – 392 eurai);

Tęstiniam gydymui kreipėsi 24 asmenys, išmokėta 4 704 eurai (išmokos suma – 196 eurai);

Išimties atveju, kai pajamos viršija, bet ne daugiau negu 20 proc., kreipėsi 17 asmenų, išmokėta 2 415 eurų (išmokos suma iki 147 eurų).

Iš viso patenkinti 75 prašymai, išmokėta 20 447 eurai.

9 asmenims (kreipiantis pirmą kartą arba tęstiniam gydymui) neskirta, nes gaunamos pajamos viršijo nustatytus dydžius arba šeima jau gavo šios rūšies išmoką tais metais.

2023 m. vienkartinėms, tikslinėms ir periodinėms pašalpoms iš Savivaldybės biudžeto lėšų išmokėta – 82 259,92 eurai.

2024 m. 01–12 mėn. laikotarpiu:

Pirmą kartą kreipėsi 45 asmenys, išmokėta 19 800 eurų (išmokos suma – 440 eurų);

Tęstiniam gydymui kreipėsi 31 asmuo, išmokėta 6 820 eurų (išmokos suma – 220 eurų);

Išimties atveju, kai pajamos viršija, bet ne daugiau negu 20 proc., kreipėsi 17 asmenų, išmokėta 2 805 eurai (išmokos suma iki 165 eurų).

Iš viso patenkinti 93 prašymai, išmokėta 29 425 eurai.

13 asmenų (kreipiantis pirmą kartą arba tęstiniam gydymui) neskirta, nes gaunamos pajamos viršija nustatytus dydžius arba šeima jau gavo šios rūšies išmoką tais metais.

2024 m. vienkartinėms, tikslinėms ir periodinėms pašalpoms iš Savivaldybės biudžeto lėšų išmokėta – 134 119,19 eurų.

2025 m. suplanuotos Savivaldybės biudžeto lėšos 144,0 tūkst. eurų.

5. Pateikti kitus sprendimui priimti reikalingus pagrindimus, skaičiavimus ir paaiškinimus.

Asmenų, kuriems diagnozuojama onkologine liga, tendencija yra didėjanti. Išmokų ir pajamų dydžiai pašalpoms gauti taip pat kasmet didėja.

2025 m. vienkartinė išmoka susirgus onkologine liga siekia 8 BSI – 560 eurų, tęsiant aktyvų gydymą būtų skiriama 5 BSI – 350 eurų, kai netaikomas aktyvus gydymas 4 BSI – 280 eurų.

Šiuo metu galiojantis Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo ir mokėjimo Plungės rajono savivaldybėje tvarkos aprašas neapibrėžia laikotarpio, per kurį asmuo, susirgęs onkologine liga, gali kreiptis tikslinei pašalpa gauti.

6. Pateikti sprendimo projekto lyginamąjį variantą, jeigu teikiamas sprendimo pakeitimo projektas.

Sprendimo projekto lyginamasis variantas nerengiamas, nes Tvarkos aprašas tvirtinamas nauja redakcija.

7. Sprendimo projekto antikorupcinis vertinimas.

Vertinimas atliekamas vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymu 8 straipsnio 1 dalies 2 punktu.

8. Nurodyti, kieno iniciatyva sprendimo projektas yra parengtas.

Sprendimo projektas parengtas atsižvelgiant į gautą POLA rekomendaciją, Vienkartinių, tikslinių ir periodinių pašalpų skyrimo komisijos narių ir Plungės rajono savivaldybės gyventojų siūlymus.

9. Nurodyti, kuri sprendimo projekto ar pridedamos medžiagos dalis (remiantis teisės aktais) yra neskelbtina.

Nėra.

10. Kam (institucijoms, skyriams, organizacijoms ir t. t.) patvirtintas sprendimas turi būti išsiųstas.

Sprendimą paskelbti Teisės aktų registre, Plungės rajono savivaldybės interneto svetainėje www.plunge.lt, išsiųsti seniūnijoms.

11. Kita svarbi informacija (gali būti nurodomos kitos galimos projekto ir (ar) jo įgyvendinimo alternatyvos, taip pat jų poveikio įvertinimas; nurodoma, kokios institucijos būtų atsakingos už jo atlikimą, kokie duomenys turėtų būti renkami, siekiant vėliau įvertinti, ar buvo pasiektas projekto tikslas; nurodoma, ar buvo konsultuotasi su visuomene, apibendrinami konsultavimosi rezultatai (nurodoma, su kokiomis suinteresuotomis grupėmis buvo konsultuotasi, ar atsižvelgta į suinteresuotų grupių pateiktus siūlymus, kiek į juos atsižvelgta) ir kita.).

Nėra.

12. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas*

Sritys

Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai

Teigiamas poveikis

Neigiamas poveikis

Ekonomikai

 

Nenumatomas

Finansams

 

Reikalingas didesnis lėšų poreikis pašalpoms, kurios skiriamos asmenims, sergantiems onkologine liga

Socialinei aplinkai

Bus teikiama finansinė pagalba visiems asmenims, susirgusiems onkologine liga, taip užtikrinant vienodą galimybę gauti pagalbą. Nauja tvarka suteiks galimybę gauti paramą ir tuo atveju, kai onkologinė liga nustatyta, bet aktyvus gydymas nebetaikomas, o asmuo vis dar susiduria su ilgalaikėmis ligos pasekmėmis

Nenumatomas

Viešajam administravimui

 

Nenumatomas

Teisinei sistemai

 

Nenumatomas

Kriminogeninei situacijai

 

Nenumatomas

Aplinkai

 

Nenumatomas

Administracinei naštai

Sumažinta administracinė našta, kadangi asmenims, besikreipiantiems dėl vienkartinės pašalpos, onkologinės ligos atveju, nereikės pristatyti pažymų apie gaunamas pajamas, nebus pildomi buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktai

Nenumatomas

Regiono plėtrai

 

Nenumatomas

Kitoms sritims, asmenims ar jų grupėms

 

Nenumatomas

 

*Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas atliekamas rengiant teisės akto, kuriuo numatoma reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, taip pat kuriuo iš esmės keičiamas teisinis reguliavimas, projektą. Atliekant vertinimą, nustatomas galimas teigiamas ir neigiamas poveikis to teisinio reguliavimo sričiai, asmenims ar jų grupėms, kuriems bus taikomas numatomas teisinis reguliavimas.

 

 

Rengėjai:                                                     

Socialinės paramos skyriaus vedėja                                                               Jolanta Puidokienė

Socialinės paramos skyriaus socialinių išmokų specialistė                            Greta Šimkutė