Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 171, 18 IR 182 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

2024 m.                              d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 171 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 171 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Užtikrindama tolimojo susisiekimo viešųjų paslaugų prieinamumą, šių paslaugų teikimo poreikį numato Transporto saugos administracija, vadovaudamasi Reglamentu (EB) Nr. 1370/2007. Savivaldybių institucijos, vadovaudamosi Reglamentu (EB) Nr. 1370/2007, užtikrina bendrus interesus tenkinančių keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų vietinio susisiekimo maršrutais teikimą, kurio, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, vežėjai neprisiimtų arba neprisiimtų tokiu mastu ar tokiomis pačiomis sąlygomis negaudami atlygio.“

2. Pakeisti 171 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Transporto saugos administracija nustato tolimojo susisiekimo viešosios paslaugos poreikį, remdamasi šio straipsnio 5 dalyje nustatytais kriterijais, ir sudaro viešųjų paslaugų teikimo sutartį su vežėju dėl naujo šiam poreikiui tenkinti skirto maršruto aptarnavimo. Vertinant viešosios paslaugos poreikį ir sudarant naują maršrutą, kuriame bus teikiama tolimojo susisiekimo viešoji paslauga, šio kodekso 18 straipsnio 16 dalies 4 punktas nėra taikomas. Jeigu yra viešosios paslaugos poreikis ir sudaroma sutartis dėl viešosios paslaugos teikimo esamame maršrute, kurį aptarnavusiam vežėjui buvo panaikintas leidimas vežti keleivius ir naujas leidimas nėra išduotas nė vienam vežėjui, šio straipsnio 5 dalies 2 punktas netaikomas. Sudarant sutartį dėl viešosios paslaugos teikimo minimalaus autobusų išvykimo užtikrinimo tikslais, šio kodekso 18 straipsnio 16 dalies 4 punktas ir šio straipsnio 5 dalis netaikomi. Transporto saugos administracija vežėjus tolimojo susisiekimo viešosioms paslaugoms teikti pagal viešųjų paslaugų įsipareigojimus parenka konkurso būdu, vadovaudamasi Reglamento (EB) Nr. 1370/2007 5 straipsnyje nurodytais reikalavimais. Teikti tolimojo susisiekimo viešąsias paslaugas gali tik vežėjai, turintys šio kodekso 8 straipsnio 2 dalies 1 ar 4 punkte nurodytą licenciją.“

3. Pakeisti 171 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Tolimojo susisiekimo tarp dviejų ir daugiau Lietuvos Respublikos savivaldybių centrų, esančių bendros ribos neturinčiose savivaldybėse (neįskaitant miestų savivaldybių), tarp kurių kelių trasa ilgesnė kaip 50 km, viešoji paslauga privalo būti teikiama, jeigu tenkinami visi šie kriterijai:

1) Vyriausybės įgaliota institucija nustato tolimojo susisiekimo viešųjų paslaugų poreikį, jeigu tarp išvykimo ir galinio punktų nėra užtikrintas tolimasis susisiekimas arba jeigu tarp išvykimo ir atvykimo punktų esanti atkarpa sudaro esamo maršruto dalį, tačiau tokiu maršrutu keleivių vežimo paslaugas teikiantis vežėjas atsisako padidinti atliekamų reisų skaičių;

2) išvykimo arba galinis punktas yra savivaldybės,  turinčios iki 20 000 gyventojų, centras;

3) tarp išvykimo ir galinio punktų nėra teikiama viešoji keleivių, bagažo vežimo geležinkelių transportu paslauga ir (ar) viešoji kombinuotojo keleivių vežimo vietiniais maršrutais paslauga, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, pradžia ir pabaiga.“

4. Pakeisti 171 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Vežėjas, su kuriuo sudaryta viešosios paslaugos teikimo sutartis, privalo užtikrinti, kad valstybės lėšos, skirtos vežėjui viešosioms paslaugoms teikti, būtų traukiamos į apskaitą atskirai nuo kitų vežėjo vykdomų veiklų ir negali būti naudojamos kitai veiklai.“

5. Pakeisti 171 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Transporto saugos administracija privalo nedelsdama, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, nutraukti viešųjų paslaugų teikimo sutartį, jeigu paaiškėja, kad šio kodekso 8 straipsnio 2 dalies 1 ar 4 punkte nurodytos vežėjo licencijos galiojimas panaikinamas arba pasibaigia jos galiojimo terminas. Transporto saugos administracija, paaiškėjus, kad vežėjo, su kuriuo sudaryta viešųjų paslaugų teikimo sutartis, licencijos galiojimas sustabdytas, užtikrina laikiną paslaugos teikimą paskirdama naują vežėją, kurį parenka apklausos būdu. Naujas vežėjas parenkamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo licencijos galiojimo sustabdymo vežėjui, su kuriuo sudaryta viešųjų paslaugų teikimo sutartis. Transporto saugos administracija, nutraukusi viešųjų paslaugų teikimo sutartį, užtikrina šios paslaugos teikimo tęstinumą Reglamento Nr. 1370/2007 5 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“

 

2 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Reguliarūs reisai – reisai, kuriais keleiviai vežami nustatytu dažnumu ir maršrutais, kelionės metu paimant ir išleidžiant keleivius tam tikslui nustatytose stotelėse, laikantis iš anksto nustatytų reisų tvarkaraščių. Reisų tvarkaraštyje turi būti nurodyti stotelių, kuriose bus įlaipinami ir išlaipinami keleiviai, pavadinimai, išvykimo iš stotelių laikai. Reguliarūs reisai organizuojami, jeigu gatvių ir kelių būklė atitinka susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus. Keleiviai reguliariais reisais vežami tik autobusais, troleibusais ir maršrutiniais taksi.“

2. Pakeisti 18 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

11. Tolimojo susisiekimo maršrutas – esama arba nustatoma nauja gatvių ir kelių trasa tarp dviejų ir daugiau Lietuvos Respublikos savivaldybių centrų, esančių bendros ribos neturinčiose savivaldybėse (neįskaitant miestų savivaldybių), ilgesnė kaip 50 km, kuria vežami keleiviai ir kuri apibūdinama Transporto saugos administracijos suteiktu identifikaciniu numeriu, miesto (punkto), iš kurio išvykstama ir į kurį atvykstama, pavadinimais ir tarpiniais sustojimo punktais, jeigu tokių yra (autobusų stotis, geležinkelio stotis, oro uostas, miestas ar gyvenamoji vietovė), patikslinančiais ir atskiriančiais maršrutą nuo kitų maršrutų. Vėžėjai turi teisę siūlyti Transporto saugos administracijai nustatyti naujus tolimojo susisiekimo maršrutus pagal šio straipsnio 16 dalyje nustatytus reikalavimus.“

3. Papildyti 18 straipsnį naujomis 12 ir 13 dalimis:

12. Esamas tolimojo susisiekimo maršrutas – tolimojo susisiekimo maršrutas, kuriuo leidimas vežti keleivius įsigaliojo 2023 m. liepos 1 d., taip pat tolimojo susisiekimo maršrutas, kuris buvo sudarytas po 2023 m. liepos 1 d., laikantis šio straipsnio 16 dalyje nustatytos tvarkos.

13. Naujas tolimojo susisiekimo maršrutas – tolimojo susisiekimo maršrutas, kuris iki jo paskelbimo nepatenka į esamų tolimojo susisiekimo maršrutų tinklą ir kuris yra sudaromas šio straipsnio 16 dalyje nustatyta tvarka.“

4. Buvusias 18 straipsnio 12–18 dalis laikyti atitinkamai 14–20 dalimis

5. Pakeisti 18 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

15. Keleiviams vežti reguliariais reisais nustatytu maršrutu išduodamas leidimas, išskyrus šio kodekso 171 straipsnyje numatytus atvejus. Leidimą vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu išduoda Transporto saugos administracija, vadovaudamasi šio kodekso 182 straipsniu ir susisiekimo ministro tvirtinamomis leidimų išdavimo taisyklėmis. Keleiviams vežti reguliariais reisais nustatytu tolimojo susisiekimo maršrutu išduodamas vienas leidimas vienam vežėjui. Leidimus vežti keleivius tarptautinio susisiekimo maršrutais išduoda Transporto saugos administracija, vadovaudamasi Reglamentu (EB) Nr. 1073/2009, Lietuvos Respublikos ir užsienio šalies ar daugiašaliais susitarimais ir susisiekimo ministro nustatyta paraiškų gauti leidimą vežti keleivius tarptautinio susisiekimo maršrutais nagrinėjimo tvarka.“

6. Pakeisti 18 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:

16. Tolimojo susisiekimo maršrutus Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ (toliau – IS „Vintra“) skelbia Transporto saugos administracija, nurodydama šio straipsnio 11 dalyje nurodytą informaciją apie maršrutą ir maršrutą aptarnaujantį vežėją arba, kai aptarnaujančio vežėjo nėra, nurodo, kad maršrute keleivių vežimo paslauga neteikiama. Jeigu sudaryti naują maršrutą pasiūlė vežėjas, skelbdama tokį naują maršrutą IS „Vintra“ Transporto saugos administracija iš karto maršrutą aptarnaujančiu vežėju nurodo jį pasiūliusį vežėją, jeigu vežėjas atitinka šio kodekso 182 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus. Naujus tolimojo susisiekimo maršrutus nustato Transporto saugos administracija. Nustatant naują tolimojo susisiekimo maršrutą, nurodomas išvykimo punktas, tarpiniai punktai, jeigu tokių yra (autobusų stotis, geležinkelio stotis, oro uostas, miestas ar gyvenamoji vietovė), ir galinis punktas. Jeigu šalia nustatomo tolimojo susisiekimo maršruto 100 m atstumu yra Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaiga, kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį, teikianti Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytų lygių viešąsias sveikatos priežiūros paslaugas, ir jos lankytojams skirta stotelė, maršrute turi būti numatomas tarpinis punktas, kad šias įstaigas būtų lengviau pasiekti. Naujas tolimojo susisiekimo maršrutas nustatomas laikantis šių kriterijų:

1) maršrutas nustatomas tarp dviejų ir daugiau savivaldybių centrų, esančių bendros ribos neturinčiose savivaldybėse (neįskaitant miestų savivaldybių), tarp kurių yra ne mažesnis kaip 50 km atstumas automobilių keliais;

2) maršrutas prasideda ir baigiasi autobusų stotyse, o savivaldybių centruose, kuriuose nėra autobusų stoties, – savivaldybės vykdomosios institucijos arba jos įgalioto viešojo administravimo subjekto nurodytoje stotelėje, maršrutas taip pat gali prasidėti ir (arba) baigtis oro uostuose;

3) maršruto trasa sudaroma tik gatvėmis ir keliais su kieta danga (betono, asfalto danga, grindinys), išskyrus atvejus, kai maršruto trasos dalis keliais su kita kelio danga yra mažesnė kaip 10 procentų viso maršruto ilgio;

4) sudaromo naujo maršruto trasa nesutampa su esamų maršrutų trasomis daugiau kaip 50 procentų, palyginti su kiekvienu esamu maršrutu atskirai.

7. Papildyti 18 straipsnį nauja 17 dalimi:

17. Transporto saugos administracija IS „Vintra“ skelbia autobusų išvykimo dažnumą ir užtikrina minimalų autobusų išvykimo dažnumą tarp miesto (punkto), iš kurio išvykstama ir į kurį atvykstama, atsižvelgdama į visų šioje atkarpoje keleivių vežimo paslaugas tolimojo susisiekimo maršrutais teikiančių vežėjų atliekamus reisus. Jeigu Transporto saugos administracija nustato, kad minimalus autobusų išvykimo dažnumas nėra užtikrinamas, ji pasiūlo atitinkamoje atkarpoje keleivių vežimo paslaugas tolimojo susisiekimo maršrutais teikiantiems vežėjams padidinti jų atliekamų reisų skaičių ir, jeigu vežėjai tai daryti atsisako, Transporto saugos administracija, įvertinusi tolimojo susisiekimo dažnumo poreikį tarp miesto (punkto), turinčio iki 20 000 gyventojų, iš kurio išvykstama arba į kurį atvykstama, organizuoja tolimojo susiekimo viešosios paslaugos teikimą sudarydama naują maršrutą šiam poreikiui užtikrinti šio kodekso 171 straipsnyje nustatyta tvarka. Vežėjai gali teikti keleivių vežimo paslaugas didesniu negu minimalus autobusų išvykimo dažnumu arba, gavę Transporto saugos administracijos sutikimą, sumažinti dažnumą iki šiame punkte numatyto minimalaus dažnumo, suderinę tokį sprendimą su autobusų stotimis ar oro uostais, o savivaldybių centruose, kuriuose nėra autobusų stoties, – savivaldybės vykdomosios institucijos arba jos įgalioto viešojo administravimo subjekto nurodytos stotelės infrastruktūros valdytoju. Vežėjai taip pat gali padidinti ar sumažinti stotelių skaičių atitinkamame tolimojo susisiekimo maršrute taip, kad nebūtų pakeičiama tokio tolimojo susisiekimo maršruto trasa ir tarpiniai punktai, apibrėžiantys maršrutą, kaip numatyta šio straipsnio 11 dalyje. Minimalus autobusų išvykimo dažnumas nustatomas pagal gyventojų skaičių, kuris vertinamas pagal Valstybės duomenų agentūros skelbiamus duomenis, mieste (punkte), iš kurio išvykstama ir į kurį atvykstama, vertinant mažesnį gyventojų skaičių turinčio miesto (punkto) gyventojų skaičių:

a) miestuose, turinčiuose iki 10 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po vieną reisą pirmyn ir atgal per dieną;

b) miestuose, turinčiuose nuo 10 001 iki 50 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 2 reisus pirmyn ir atgal per dieną;

c) miestuose, turinčiuose nuo 50 001 iki 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 3 reisus pirmyn ir atgal per dieną;

d) miestuose, turinčiuose daugiau kaip 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 5 reisus pirmyn ir atgal per dieną.“

8. Buvusias 18 straipsnio 17–20 dalis laikyti atitinkamai 18–21 dalimis.

9. Pakeisti 18 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip:

20. Jeigu vežėjui išduotas leidimas vežti keleivius esamu tolimojo susisiekimo maršrutu panaikinamas, toks maršrutas iš karto nėra naikinamas. Transporto saugos administracija IS „Vintra“ pašalina informaciją apie tokį maršrutą aptarnavusį vežėją ir kiti vežėjai turi teisę kreiptis dėl leidimo vežti keleivius tokiu tolimojo susisiekimo maršrutu išdavimo šio kodekso 182 straipsnyje nustatyta tvarka. Jeigu, praėjus vienam mėnesiui nuo tolimojo susisiekimo maršrutą aptarnaujančio vežėjo panaikinimo ar naujai sudaryto maršruto paskelbimo IS „Vintra“ dienos, nebuvo gauta vežėjų prašymų dėl šio kodekso 182 straipsnio 1 dalyje nurodyto leidimo gavimo, Transporto saugos administracija gali keisti, panaikinti maršrutą arba nustatyti viešųjų paslaugų teikimą šio kodekso 171 straipsnyje nustatyta tvarka. Transporto saugos administracija, įvertinusi keleivių srautus, gali keisti minimalų autobusų išvykimo dažnumą. Vežėjas, įvertindamas sezoninius (vasaros ir žiemos) keleivių srautų pasikeitimus, gali keisti autobusų išvykimo laiką du kartus per metus.“

 

3 straipsnis. 182 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 182 straipsnio 14 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) būti ne senesnis kaip 14 metų.“

 

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus 3 straipsnį ir šio straipsnio 3–5 dalis, įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.

2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d. Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ paskelbia esamus tolimojo susisiekimo maršrutus, kuriems leidimas vežti keleivius įsigaliojo 2023 m. liepos 1 d., ir panaikina Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ 2023 m. spalio 4 d. paskelbtą 189 tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą, patvirtintą Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2022 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 2BE-250 „Dėl Keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutų sąrašo patvirtinimo“.

4. Leidimai vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais, įsigalioję 2023 m. liepos 1 d., galioja neterminuotai, jeigu jų galiojimas nebuvo sustabdytas arba panaikintas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d. pakeičia šioje dalyje nurodytų leidimų galiojimo terminą į neterminuotą.

5. Nuo 2023 m. birželio 1 d. iki 2023 m. liepos 1 d. su Lietuvos transporto saugos administracija sudarytos ir šiuo metu galiojančios sutartys dėl keleivių vežimo galioja neterminuotai. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d pakeičia šioje dalyje nurodytų sutarčių dėl keleivių vežimo galiojimo terminą į neterminuotą.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas