Projektas
VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL Pajėgumų aukciono dalyvių pasiūlymų ir aukciono didžiausiųjų kainų nustatymo METODIKOS PATVIRTINIMO
2020 m. d. Nr. O3E-
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 22 punktu bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus 2020 m. d. pažymą Nr. O5E- „Dėl Pajėgumų aukciono dalyvių pasiūlymų ir aukciono didžiausiųjų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ Taryba n u t a r i a:
Patvirtinti Pajėgumų aukciono dalyvių pasiūlymų ir aukciono didžiausiųjų kainų nustatymo metodiką (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2020 m. d.
nutarimu Nr. O3E-
PAJĖGUMŲ AUKCIONO DALYVIŲ PASIŪLYMŲ IR AUKCIONO DIDŽIAUSIŲJŲ KAINŲ NUSTATYMO METODIKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pajėgumų aukciono dalyvių pasiūlymų ir aukciono didžiausiųjų kainų nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja esamus ir planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų didžiausiųjų pasiūlymų kainų ribų atitinkamiems pajėgumų aukcionams (toliau – didžiausios kainos) galimo dydžio nustatymo tvarką.
2. Valstybinės energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba), vadovaudamasi Metodika, nustato didžiausias kainas, kurios naudojamos perdavimo sistemos operatoriui (toliau – PSO) vertinant esamus ir planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymus pajėgumų aukcionuose.
II SKYRIUS
BEDNRI DIDŽIAUSIŲ KAINŲ NUSTATYMO PRINCIPAI
4. Tarybos nustatomų didžiausių kainų nustatymo pagrindai ir sąlygos:
4.1. skatinti sąžiningą konkurenciją, laikantis technologinio neutralumo principo ir sudaryti sąlygas konkurencijai tarp rinkos dalyvių elektros energetikos sektoriuje grindžiamos elektros energetikos sistemos plėtrai;
4.2. užtikrinti efektyvų pajėgumų aukcionų veikimą užkertant kelią asmenims piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi rinkoje ar kitokiais veiksmais daryti neigiamą įtaką efektyviai konkurencijai tarp asmenų, kurie valdo esamus ir planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius;
5. Tarybos didžiausių kainų nustatymo procesu siekiama užtikrinti, kad naudojamos didžiausių kainų ribų nustatymo prielaidos atitiktų rinkos pokyčius, o pajėgumų užtikrinimo mechanizmu kuriama rinka įgyvendintų Įstatyme nustatytus tikslus.
6. Nustatant didžiausias kainas naujo dalyvio elektros energijos gamybos, energijos kaupimo įrenginiams elektros sistemoje (toliau – kaupimo įrenginiai), nepriklausomų elektros energijos paklausos telkėjo telkimo įrenginiams (toliau – telkimo įrenginiai) atliekamas vertinimas šiais etapais:
6.3. nustatomi bendri atskaitinės technologijos kaštai, kurie apskaičiuojami kaip bendros metinės grynosios pajamos, tenkančios nominalių pajėgumų vienetui, kurias per savo ekonominį gyvavimo laiką turėtų gauti naujo dalyvio elektros energijos gamybos, kaupimo įrenginiai, telkimo įrenginiai, kad būtų galima susigrąžinti kapitalo ir pastovius kaštus;
6.4. nustatomi grynieji naujo dalyvio kaštai, kurie apskaičiuojami kaip trūkstamos metinės grynosios pajamos, iš bendrų naujo dalyvio kaštų atėmus potencialiai galimą uždirbti pelną dalyvaujant valstybių narių, kurių elektros energetikos sistemos jungiamąja linija (ar linijomis) yra sujungtos su Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistema, pajėgumų užtikrinimo mechanizmuose ir (ar) vykdant didmeninę prekybą elektros energija ir (ar) teikiant sistemines paslaugas;
III SKYRIUS
ATSKAITINĖS TECHNOLOGIJOS PASIRINKIMAS
7. Atskaitinė technologija laikoma technologija, nagrinėjama pagal Metodiką ir kuri atitinka kriterijus, kurie turi būti taikomi atskaitinei technologijai.
8. Elektros energijos gamybos, kaupimo įrenginių, telkimo įrenginių atskaitinės technologijos nustatymo pagrindai ir sąlygos:
8.1. atsižvelgiama į viešai prieinamą informaciją apie kitų šalių praktiką nustatant pajėgumų mechanizmams naudotinas atskaitines technologijas;
8.2. atsižvelgiama į Įstatyme ir jo įgyvendinamuose teisės aktuose nustatytus tikslus, numatančius, kad atskaitinė technologija turi prisidėti sprendžiant paklausos poreikį esant adekvatumo problemai;
8.3. atskaitinė technologija turi prisidėti užtikrinant rezervavimo ir kitų sisteminių tinklo paslaugų prieinamumą;
9. Pasirenkant atskaitinę technologiją ir nustatant šios technologijos kaštus:
9.1. peržiūrimos potencialiai galimos technologijos kandidatės, kurios gali būti laikomos atskaitinėmis technologijomis;
9.3. aprašomi pasirinktos atskaitinės technologijos kapitalo sąnaudų ir pastovių metinių kaštų nustatymo metodai;
10. Atskaitinė technologija turi atitikti šiuos tris kriterijus:
10.1. neturėti valstybės pagalbos požymių, išskyrus atvejį, kai skaičiuojant bendrus naujo dalyvio kaštus neatsižvelgiama į subsidijas, ar bet kokią valstybės pagalbos paramą. Tam, kad būtų nustatyta, kad atskaitinė technologija neturi valstybės pagalbos požymių turi būti patikrinta, ar tokiai technologijai netaikoma valstybės pagalba, išskyrus, kai valstybės pagalba taikoma pajėgumų mechanizmo tikslu.
10.2. būti standartine technologija. Technologija laikoma standartine, kuomet:
10.2.1. turima patikima bendro pobūdžio informacija apie atskaitinės technologijos kaštų komponentus;
10.2.2. technologijos kaštai gali būti palyginami tai pačiai technologijai tarp skirtingų investicijų projektų;
10.3. turi turėti pagrįstų galimybių patekti į rinką. Technologija laikoma turinti galimybių patekti į rinką, kuomet:
10.3.1. šią technologiją atspindintys pajėgumai buvo sukurti praeityje, yra plėtojami arba planuojami vystyti artimiausiu metu;
IV SKYRIUS
ATSKAITINĖS TECHNOLOGIJOS SAVYBIŲ APRAŠYMAS
12. Pasirinktai atskaitinei technologijai aprašomos jos potencialiai galimos techninės specifikacijos. Turi būti siekiama, kad šios specifikacijos apimtų:
12.4. elektros energijos gamybos arba, jeigu taikoma, bendrą gamybos įrenginio efektyvumą (termofikacinėms elektrinėms);
12.6. nuolatinio energijos gamybos ir gamybos diapazono reguliavimo apribojimus (pvz., maksimali įrenginio paleidimo trukmė, techninis gamybos minimumas ir maksimumas);
12.7. numatomas eksploatavimo sąlygas (pvz., elektros energijos gamybos potencialas, galimas paleidimų skaičius, įkrovimo / iškrovimo ciklai kaupimo įrenginiams);
12.8. jei pasirinkta telkimo įrenginių technologija, aprašomi vartotojų tipai, kurie gali sumažinti savo vartojimą;
13. Metodikos 12 punkte nurodytos atskaitinės technologijos charakteristikos aprašomos kiek įmanoma detaliau, atsižvelgiant į atskaitinės technologijos specifiką, kuri aprašoma remiantis viešai skelbiamais duomenimis. Taip pat šis vertinimas gali būti atliekamas remiantis potencialių investuotojų į atskaitinę technologiją apklausa, taip pat praeityje į pasirinktą atskaitinę technologiją atliktų investicijų charakteristikomis ir (ar) vadovaujantis Metodikos 26 punkte nurodytais duomenų gavimo ir vertinimo šaltiniais.
V SKYRIUS
ATSKAITINĖS TECHNOLOGIJOS KAPITALO IR PASTOVIŲ
KAŠTŲ NUSTATYMAS
14. Skaičiuojant bendruosius naujo dalyvio kaštus, įvertinami atskaitinės technologijos kapitalo ir pastovūs kaštai. Pasirinktai atskaitinei technologijai apibrėžiami metiniai pastovūs kaštai. Jei reikia (pavyzdžiui, jei padidėja priežiūros kaštai), kiekvieniems ekonominio gyvenimo metams gali būti apibrėžti konkretūs metiniai pastovūs kaštai. Metinių pastoviųjų kaštų elementai gali būti (kai taikoma ir tinkama), tačiau jais neapsiribojama:
15. Gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomos dedamosios prie gamtinių dujų perdavimo kainos sąnaudos vertinamos atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba kituose teisės aktuose nustatytą tvarką.
16. Kapitalo kaštai ir metiniai pastovūs kaštai vertinami remiantis kitų šalių patirtimi, naujausia ekspertų, kompetentingų institucijų ir suinteresuotųjų šalių informacija, tyrimais ir moksline literatūra arba konsultantų atliktomis analizėmis, taip pat gali būti naudojama perdavimo sistemos operatoriaus pateikta informacija ar atliktas duomenų modeliavimas.
VI SKYRIUS
ATSKAITINĖS TECHNOLOGIJOS GRYNŲJŲ
KAŠTŲ NUSTATYMAS
18. Bendrieji naujo dalyvio kaštai koreguojami potencialiai galimu uždirbti rinkos pelnu, dalyvaujant valstybių narių, kurių elektros energetikos sistemos jungiamąja linija (ar linijomis) yra sujungtos su Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistema, pajėgumų užtikrinimo mechanizmuose ir (ar) vykdant didmeninę prekybą elektros energija ir (ar) teikiant sistemines paslaugas.
19. Rinkos pelno dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant į viešai prieinamą informaciją apie kitų šalių praktiką dėl atskaitinės technologijos.
20. Grynieji naujo dalyvio kaštai apskaičiuojami pagal 1 formulę:
, EUR/kW/metus (1)
čia:
CONEgrynoji – Grynieji naujo dalyvio kaštai, EUR/kW/metus;
CONEbendra – Bendrieji naujo dalyvio kaštai, EUR/kW/metus;
Pkoef – koeficientas, kuriuo koreguojami bendrieji naujo dalyvio kaštai ir kuriuo įvertinamas potencialiai galimas uždirbti iš rinkos pelnas dalyvaujant valstybių narių, kurių elektros energetikos sistemos jungiamąja linija (ar linijomis) yra sujungtos su Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistema, pajėgumų užtikrinimo mechanizmuose ir (ar) vykdant didmeninę prekybą elektros energija ir (ar) teikiant sistemines paslaugas.
VII SKYRIUS
DIDŽIAUSIŲ KAINŲ NUSTATYMAS
22. Bendrojo naujo dalyvio kaštų lygio nustatymas yra susijęs su prognozuojamų sąnaudų neapibrėžtumais, todėl taikomas 1,5 koeficientas nuo grynųjų naujo dalyvio kaštų nustatant didžiausios kainos ribos planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymams:
, EUR/kW/metus (2)
čia:
KVRnaujiems – didžiausios kainos riba, nustatoma planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymams, Eur/MW;
CONEgrynoji – Grynieji naujo dalyvio kaštai, Eur/MW.
23. Bendro naujo dalyvio kaštų lygio nustatymas yra susijęs su prognozuojamų sąnaudų neapibrėžtumais, todėl taikomas 0,6 koeficientas nuo nustatytos didžiausios kainos ribos planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymams:
, EUR/kW/metus (3)
čia:
KVResamiems – didžiausios kainos riba, nustatoma esamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymams, Eur/MW;
KVRnaujiems – didžiausios kainos ribos planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdančių asmenų pasiūlymams, Eur/MW.
24. Visais kitais metais, einančiais po pirmųjų metų, kuriems nustatytos didžiausios kainos esamus ir planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdantiems asmenims pagal Metodikos 22 ir 23 punktus, didžiausios kainos nustatomos šias ribas pakoreguojant Lietuvos Respublikos finansų ministerijos vidutinio metinio vartotojų kainų indekso pokyčiu, pakoreguotu efektyvumo rodikliu, kuris yra lygus 1 proc.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Metodikoje pateikti kriterijai, kiti parametrai vertinami remiantis kitų šalių patirtimi, naujausia ekspertų, kompetentingų institucijų ir suinteresuotųjų šalių informacija, tyrimais ir moksline literatūra arba konsultantų atliktomis analizėmis, taip pat gali būti naudojama perdavimo sistemos operatoriaus pateikta informacija ar atliktas duomenų modeliavimas.
27. Taryba ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį iki pajėgumų aukciono paskelbimo dienos, vadovaudamasi Metodika, nustato ir savo interneto svetainėje skelbia atitinkame pajėgumų aukcione taikomas didžiausias kainų ribas esamus ir planuojamus pajėgumus užtikrinančius įrenginius valdantiems asmenims.
28. Taryba turi teisę iš esamus ir potencialius naujus elektros energijos gamybos, kaupimo įrenginius, telkimo įrenginius valdančių asmenų bei PSO per Tarybos nustatytą protingą terminą gauti visą informaciją ir dokumentus, būtinus didžiausioms kainoms nustatyti.
29. Asmenys, pažeidę Metodikoje nustatytus reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.