Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮMONIŲ IR ĮMONIŲ GRUPIŲ ATSKAITOMYBĖS
ĮSTATYMAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šio įstatymo tikslas – reglamentuoti įmonių (įmonių grupių) atskaitomybę, susijusią su viešai skelbiamomis ataskaitomis, siekiant teisingai įmonės (įmonių grupės) veiklą atskleidžiančių ataskaitų, leidžiančių esamiems ir potencialiems investuotojams bei kitiems įmonių (įmonių grupių) ataskaitų vartotojams priimti pagrįstus ekonominius sprendimus.
2. Šis įstatymas nustato įmonių (įmonių grupių) viešai skelbiamų ataskaitų ir (arba) jų rinkinių sudėties, juose teikiamos informacijos, įmonių (įmonių grupių) viešai skelbiamų ataskaitų ar jų rinkinių parengimo, pateikimo ir paskelbimo, kokybės užtikrinimo reikalavimus bei atsakomybę už šiuos veiksmus.
2 straipsnis. Įstatymo taikymas
1. Šio įstatymo nuostatos dėl finansinių ataskaitų taikomos šioms įmonėms:
1) ribotos civilinės atsakomybės pelno siekiantiems juridiniams asmenims, įregistruotiems Lietuvos Respublikoje;
2) tikrosioms ūkinėms bendrijoms ir komanditinėms ūkinėms bendrijoms, kurių visi tikrieji nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės arba kurios veikia kaip investicinės bendrovės;
3) kitoms nei šios dalies 2 punkte nurodytoms tikrosioms ūkinėms bendrijoms, komanditinėms ūkinėms bendrijoms, kai jų veiklos sutartyje nustatyta rengti finansines ataskaitas arba jas nusprendžiama rengti savo nuožiūra;
2. Šio įstatymo nuostatos dėl konsoliduotųjų finansinių ataskaitų taikomos akcinėms bendrovėms, uždarosioms akcinėms bendrovėms ir šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytoms įmonėms, kurios gali daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį vienai ar kelioms įmonėms, kurios yra pelno siekiantys juridiniai asmenys.
3. Šio įstatymo nuostatos dėl (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos, taikomos:
2) tikrosioms ūkinėms bendrijoms ir komanditinėms ūkinėms bendrijoms, kurių visi tikrieji nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės;
3) kitų teisinių formų, nei nurodytos šios dalies 1 ir 2 punktuose, įmonėms, kurios yra:
4. Šio įstatymo nuostatos dėl (konsoliduotosios) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos, pelno mokesčio informacijos ataskaitos taikomos:
2) tikrosioms ūkinėms bendrijoms ir komanditinėms ūkinėms bendrijoms, kurių visi tikrieji nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės;
5. Jeigu bankų, kitų kredito ir finansų įstaigų, reguliuojamos rinkos operatoriaus, Centrinio vertybinių popierių depozitoriumo, draudimo įmonių ir perdraudimo įmonių veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatyta papildomų nei šiame įstatyme reikalavimų dėl (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų, (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos, (konsoliduotosios) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos, pelno mokesčio informacijos ataskaitos, taikomi ir šio įstatymo, ir kitų įstatymų reikalavimai.
3 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
2. Ataskaitos prieinamumas visuomenei – tvarumo ataskaitos, pelno mokesčio informacijos ataskaitos pateikimas Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbimas interneto svetainėje pagal šio įstatymo reikalavimus.
3. Ataskaitų vartotojai – (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų, (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos, (konsoliduotosios) mokėjimų valdžios isntitucijoms ataskaitos ir (arba) pelno mokesčio informacijos ataskaitos vartotojai – esami ir galimi investuotojai, skolintojai ir kiti kreditoriai, įskaitant turto valdytojus, kredito įstaigas, draudimo įmones, taip pat kiti vartotojai, įskaitant įmonės verslo partnerius, profesines sąjungas ir socialinius partnerius, visuomenę ir nevyriausybines organizacijas, valdžios sektorių, analitikus ir akademinės bendruomenės atstovus.
5. Europos Sąjungos vienas elektroninio ataskaitų teikimo formatas (toliau – ES elektroninio ataskaitų teikimo formatas) – elektroninio ataskaitų teikimo formatas, nustatytas 2018 m. gruodžio 17 d. Komisijos deleguotajame reglamente (ES) 2019/815, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2004/109/EB papildoma techniniais reguliavimo standartais, kuriais nustatomas vienas elektroninio ataskaitų teikimo formatas.
6. Europos tvarumo atskaitomybės standartai – Europos Komisijos deleguotaisiais aktais nustatyti tvarumo atskaitomybės standartai.
7. (Konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų ir (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos kokybės stebėsena – Juridinių asmenų registre viešai skelbiamų (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų, (konsoliduotosios) įmonės vadovybės ataskaitos atitikties reikalavimams, nustatytiems finansinių ataskaitų ir įmonės vadovybės ataskaitos rengimą reglamentuojančiuose teisės aktuose, vertinimas šiame įstatyme nustatyta tvarka.
8. Finansų kontroliuojančioji įmonė – įmonė, kurios vienintelė veiklos kryptis yra įsigyti kitų įmonių akcijų, jas valdyti ir iš to gauti pelną, nei tiesiogiai, nei netiesiogiai nedalyvaujant tų įmonių valdyme, nedarant poveikio jų, kaip akcininkų, teisėms.
10. Įmonės finansinė atskaitomybė – įmonės finansinių ataskaitų rinkinio rengimas, teikimas ir skelbimas.
11. Įmonės vadovas – juridinio asmens vadovas arba juridinio asmens, kuris neturi vadovo, savininkas, arba mažosios bendrijos atstovas. Ūkinėje bendrijoje ūkio subjekto vadovu laikytinas tikrasis narys, kuris paskirtas vykdyti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.82 straipsnio 3 dalyje nurodytas valdymo organo pareigas.
13. Įmonių grupės konsoliduotoji vadovybės ataskaita (toliau – konsoliduotoji vadovybės ataskaita) – įmonių grupės metinių ataskaitų rinkinio sudėtinė dalis, kurioje pateikiami teisės aktų nurodyti duomenys apie įmonių grupę ir jos įmonių veiklą bei, kai taikytina, konsoliduotoji bendrovių valdysenos ataskaita, konsoliduotoji atlygio ataskaita ir konsoliduotoji tvarumo ataskaita.
14. Įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys (toliau – konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys) – įmonių grupės finansinių ataskaitų rinkinys, sudaromas ir teikiamas kaip vienos įmonės finansinių ataskaitų rinkinys.
15. Mokesčių jurisdikciją turinti teritorija – valstybinei arba nevalstybinei jurisdikcijai priklausanti teritorija, turinti fiskalinę autonomiją pelno mokesčio atžvilgiu.
16. Netiesioginis lemiamas poveikis įmonei – lemiamas poveikis įmonei, daromas kitos įmonės per savo patronuojamąsias įmones arba patronuojamųjų įmonių patronuojamąsias įmones dėl bent vienos iš šio straipsnio 24 dalyje nustatytų sąlygų.
17. Pagrindinė patronuojančioji įmonė – įmonė, rengianti įmonių grupės, apimančios kitas įmonių grupes, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį.
18. Pagrindiniai nematerialieji ištekliai – fizinio pavidalo neturintys ištekliai, nuo kurių iš esmės priklauso įmonės verslo modelis ir kurie yra įmonės vertės kūrimo šaltinis.
19. Pardavimo grynosios pajamos – ataskaitiniais finansiniais metais pardavus prekes ir paslaugas uždirbtos pajamos, iš kurių atimtos grąžintų prekių pardavimo, nukainojimo, nuolaidų sumos. Draudimo įmonių ir perdraudimo įmonių, kredito įstaigų pardavimo grynosios pajamos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos tarptautiniuose finansinės atskaitomybės standartuose. Įmonių, kurioms taikomos šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies nuostatos dėl tvarumo ataskaitos, pardavimo grynosios pajamos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos arba suprantamos teisės aktuose, pagal kuriuos rengiamos finansinės ataskaitos.
20. Patronuojamoji įmonė – įmonė, kuriai kita įmonė gali daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį.
21. Patronuojančioji įmonė – įmonė, kuri kitai įmonei gali daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį.
22. Reikšminga informacija – informacija, kurios nepateikimas arba klaidingas pateikimas gali iškreipti ataskaitas ir paveikti ataskaitų vartotojų priimamus sprendimus.
23. Tarpinės finansinės ataskaitos – finansinės ataskaitos, sudaromos apibendrinus laikotarpio, trumpesnio negu finansiniai metai, duomenis.
24. Tiesioginis lemiamas poveikis įmonei – teisė valdyti kitos įmonės finansinę ir ūkinę veiklą, siekiant gauti iš to naudos, atsirandanti dėl bent vienos iš šių sąlygų:
2) įmonė, būdama kitos įmonės dalyvė, turi teisę rinkti arba atšaukti tos kitos įmonės vadovą, daugumą valdymo ar priežiūros organo narių;
3) įmonė turi teisę kitai įmonei daryti lemiamą poveikį pagal su šia įmone sudarytą sutartį arba pagal steigimo sutartį ar įstatus;
25. Trečioji valstybė – valstybė, kuri nėra Europos Sąjungos narė, taip pat nėra Europos ekonominės erdvės valstybė.
26. Trečiosios valstybės įmonė – trečiojoje valstybėje įsteigtas juridinis asmuo, kurio teisinė forma atitinka Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme reglamentuojamas juridinių asmenų teisines formas (akcinę bendrovę arba uždarąją akcinę bendrovę) ir kuriam netaikomi Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktai.
27. Tvarumo atskaitomybė – su tvarumo klausimais susijusios informacijos rengimas, teikimas ir skelbimas.
28. Tvarumo klausimai – aplinkos, socialinių ir žmogaus teisių bei valdymo veiksniai, įskaitant tvarumo veiksnius, apibrėžtus 2019 m. lapkričio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2019/2088 dėl su tvarumu susijusios informacijos atskleidimo finansinių paslaugų sektoriuje 2 straipsnio 24 punkte.
29. Vadovybė – juridinio asmens valdymo ir (arba) priežiūros organų nariai ir darbuotojai, turintys įgaliojimus duoti pavaldiems asmenims nurodymus, priimti reikšmingus sprendimus, susijusius su juridinio asmens valdymu ir veikla.
30. Valdžios institucija – valstybės narės ar trečiosios valstybės nacionalinė, regioninė ar vietos valdžios institucija. Prie valdžios institucijų priskiriami valdžios institucijos kontroliuojami departamentai, agentūros ir įmonės.
31. Šiame įstatyme vartojama sąvoka „viešojo sektoriaus subjektai“ suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
32. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 1997 m. Konvencijoje dėl kovos su užsienio pareigūnų papirkimu sudarant tarptautinius verslo sandorius, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme, Lietuvos Respublikos draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatyme, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme, Europos tvarumo atskaitomybės standartuose.
33. Kai šio įstatymo normos taikomos:
1) finansinėms ataskaitoms, vadovybės ataskaitai, mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitai ir pelno mokesčio informacijos ataskaitai, vartojama sąvoka „ataskaitos“;
2) konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms, konsoliduotajai vadovybės ataskaitai ir konsoliduotajai mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitai vartojama sąvoka „konsoliduotosios ataskaitos“;
3) finansinėms ataskaitoms ir konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms, vartojama sąvoka „(konsoliduotosios) finansinės ataskaitos“;
4) finansinių ataskaitų rinkiniui ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniui, vartojama sąvoka „(konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų rinkinys“;
5) tvarumo ataskaitai ir konsoliduotajai tvarumo ataskaitai, vartojama sąvoka „(konsoliduotoji) tvarumo ataskaita“;
II SKYRIUS
ĮMONIŲ IR ĮMONIŲ GRUPIŲ KATEGORIJOS
4 straipsnis. Įmonių kategorijos
1. Labai mažos įmonės – įmonės, kurių ne mažiau kaip 2 rodikliai paskutinę finansinių metų dieną neviršija šių dydžių:
2. Mažos įmonės – įmonės, kurių ne mažiau kaip 2 rodikliai paskutinę finansinių metų dieną neviršija šių dydžių:
3. Vidutinės įmonės – įmonės, kurių ne mažiau kaip 2 rodikliai paskutinę finansinių metų dieną neviršija šių dydžių:
4. Didelės įmonės – įmonės, kurių ne mažiau kaip du rodikliai paskutinę finansinių metų dieną viršija dydžius, nurodytus šio straipsnio 3 dalyje.
5. Vidutinis metinis darbuotojų skaičius apskaičiuojamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
5 straipsnis. Įmonių grupių kategorijos
1. Mažos įmonių grupės – įmonių grupės, kurių ne mažiau kaip 2 bendri įmonių grupės metinių finansinių ataskaitų rodikliai patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną neviršija šių dydžių:
2) pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus (neatskaitant tarpusavio pardavimo pajamų) –10 000 000 eurų;
2. Vidutinės įmonių grupės – įmonių grupės, kurių ne mažiau kaip 2 bendri įmonių grupės metinių finansinių ataskaitų rodikliai patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną neviršija šių dydžių:
2) pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus (neatskaitant tarpusavio pardavimo pajamų) – 50 000 000 eurų;
3. Didelės įmonių grupės – įmonių grupės, kurių ne mažiau kaip 2 bendri įmonių grupės metinių finansinių ataskaitų rodikliai patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną viršija dydžius, nurodytus šio straipsnio 2 dalyje.
4. Įmonių grupė priskiriama kitai įmonių grupių kategorijai, kai šio straipsnio 1 – 3 dalyse nurodyti rodikliai patronuojančiosios įmonės paskutinę finansinių metų dieną neviršijami arba pradedami viršyti 2 iš eilės finansinius metus.
III SKYRIUS
(KONSOLIDUOTŲJŲ) ATASKAITŲ RINKINIŲ SUDĖTIS
6 straipsnis. Metinių (konsoliduotųjų) ataskaitų rinkinio sudėtis
Metinių (konsoliduotųjų) ataskaitų rinkinį sudaro:
3) (konsoliduotoji) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaita, kai turi būti rengiama arba rengiama savo nuožiūra;
7 straipsnis. Metinių (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų rinkinio sudėtis
1. Metinių (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų rinkinį, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnyje nurodytas išimtis, sudaro:
1) (konsoliduotoji) finansinės būklės ataskaita arba balansas – finansinė ataskaita, kurioje nurodomas visas įmonės (įmonių grupės) turtas, nuosavas kapitalas ir įsipareigojimai paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną;
2) (konsoliduotoji) pelno (nuostolių) ataskaita – finansinė ataskaita, kurioje nurodomos visos įmonės (įmonių grupės) ataskaitinio laikotarpio pajamos, sąnaudos ir veiklos rezultatai – pelnas arba nuostoliai;
3) (konsoliduotoji) nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita – finansinė ataskaita, kurioje pateikiami duomenys apie įmonės (įmonių grupės) nuosavo kapitalo pasikeitimus per ataskaitinį laikotarpį;
4) (konsoliduotoji) pinigų srautų ataskaita – finansinė ataskaita, kurioje nurodomos visos įmonės (įmonių grupės) pinigų ir pinigų ekvivalentų įplaukos ir išmokos per ataskaitinį laikotarpį;
8 straipsnis. Mažoms ir labai mažoms įmonėms taikomos finansinių ataskaitų rinkinio sudėties išimtys
1. Mažų įmonių finansinių ataskaitų rinkinį sudaro šios finansinės ataskaitos:
2. Labai mažos įmonės, išskyrus, jei jos yra finansų kontroliuojančiosios įmonės, gali nerengti aiškinamojo rašto ir tada jų finansinių ataskaitų rinkinį sudaro šios finansinės ataskaitos:
9 straipsnis. Sutrumpintos ir trumpos finansinės ataskaitos
1. Sutrumpinto balanso, trumpo balanso, trumpos pelno (nuostolių) ataskaitos reikalavimai nustatomi Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose, jeigu finansinės ataskaitos rengiamos pagal Lietuvos finansinės atskaitomybės standartus.
2. Jeigu labai maža įmonė pasirenka taikyti šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje ir 19 straipsnio 8 dalyje nustatytas išimtis, ji po balansu pateikia, jeigu turi:
1) informaciją apie balanse neparodytus finansinius pasižadėjimus, garantijas, neapibrėžtuosius įsipareigojimus, neapibrėžtąjį turtą bendromis sumomis, nurodydama visų reikšmingų užstatų rūšį ir pobūdį;
2) informaciją apie visus pasižadėjimus, susijusius su pensijomis pagal ilgalaikio atlygio planus ir įmonių grupės įmonėmis, pagal jungtinės veiklos sutartį kontroliuojamomis bendrosiomis įmonėmis arba asocijuotosiomis įmonėmis;
3) informaciją apie įmonės vadovui, valdymo ir priežiūros organų nariams išmokėtų avansų ir suteiktų paskolų sumas, nurodydama palūkanų normas, pagrindines paskolų sąlygas ir visas sugrąžintas, nurašytas arba atsisakytas sumas, taip pat už šiuos asmenis teikiant visų rūšių garantijas įmonės prisiimtų pasižadėjimų sumą, nurodydama atskirai įmonės vadovui, valdymo ir priežiūros organų nariams tenkančią sumą;
10 straipsnis. (Konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos sudėtis
(Konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą sudaro:
IV SKYRIUS
BENDROSIOS (KONSOLIDUOTŲJŲ) ATASKAITŲ RENGIMO NUOSTATOS
11 straipsnis. Bendrieji (konsoliduotųjų) ataskaitų (rinkinio) rengimo reikalavimai
1. (Konsoliduotųjų) ataskaitų (rinkinio) rengimo reikalavimai priklauso nuo kategorijos, kuriai įmonė priskiriama, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nurodytas įmones.
2. Investicinių bendrovių, mažųjų bendrijų, kredito unijų ir šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nurodytų neribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų finansinių ataskaitų rinkinio parengimo reikalavimai nepriklauso nuo kategorijos, kuriai įmonė priskiriama, ir yra nustatyti Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose.
3. Labai mažos įmonės, išskyrus, jei jos yra finansų kontroliuojančiosios įmonės, turi teisę pasirinkti taikyti šiame įstatyme nurodytas finansinių ataskaitų rinkinio ir vadovybės ataskaitos rengimo išimtis.
4. Kai labai maža įmonė netaiko išimčių, nustatytų šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje ir 19 straipsnio 8 dalyje, jai taikomi tokie patys reikalavimai kaip mažai įmonei, išskyrus reikalavimus rengti tvarumo ataskaitą ir atlygio ataskaitą, kaip nustatyta šio įstatymo 19 straipsnio 1 ir 2 dalyse.
5. Laikoma, kad labai mažų įmonių pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje ir 9 straipsnio 2 dalyje nustatytas išimtis parengtos finansinės ataskaitos neprieštarauja šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nustatytam reikalavimui.
12 straipsnis. Finansinės (konsoliduotųjų) ataskaitų informacijos reikalavimai
(Konsoliduotosiose) ataskaitose teikiama finansinė informacija turi būti:
2) patikima, nes:
a) teisingai rodo finansinę būklę, veiklos rezultatus ir pinigų srautus, jeigu įmonė rengia pinigų srautų ataskaitą;
13 straipsnis. Bendrieji (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų rengimo reikalavimai
1. (Konsoliduotosios) finansinės ataskaitos turi būti rengiamos taip, kad tikrai ir teisingai parodytų įmonės (įmonių grupės) turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas, sąnaudas, ir pinigų srautus, jeigu įmonė (įmonių grupė) rengia pinigų srautų ataskaitą.
2. Metines (konsoliduotąsias) finansines ataskaitas įmonės (įmonių grupės) parengia pasibaigus jų finansiniams metams pagal finansinių metų ir jų paskutinės dienos duomenis, išskyrus 15 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytus atvejus.
3. Tarpines (konsoliduotąsias) finansines ataskaitas įmonės (įmonių grupės) parengia, kai to reikia, arba kitų teisės aktų, reglamentuojančių ataskaitų sudarymą, nustatyta tvarka ar periodiškumu pagal ataskaitinio laikotarpio ir jo paskutinės dienos duomenis.
4. Įregistruotos naujos įmonės parengia veiklos pradžios balansą, kuriame turi būti nurodytas įmonės veiklos pradžioje buvęs turtas, nuosavas kapitalas ir įsipareigojimai.
5. (Konsoliduotosios) finansinės ataskaitos rengiamos vadovaujantis šiuo įstatymu, Lietuvos finansinės atskaitomybės standartais arba tarptautiniais finansinės atskaitomybės standartais (toliau kartu – finansinės atskaitomybės standartai), kaip nustatyta Finansinės apskaitos įstatyme. (Konsoliduotajame) aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, pagal kokius finansinės atskaitomybės standartus parengtos finansinės ataskaitos.
6. (Konsoliduotosios) finansinės ataskaitos rengiamos naudojant eurą, o prireikus – ir eurą, ir užsienio valiutą.
7. Iki finansinių ataskaitų parengimo į įmonės finansinę apskaitą turi būti įtrauktos visos ataskaitinio laikotarpio ūkinės operacijos.
8. Ataskaitinių finansinių metų pradžios (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų straipsnių sumos turi sutapti su praėjusių finansinių metų pabaigos (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų atitinkamų straipsnių sumomis.
9. Kai šio įstatymo ir finansinės atskaitomybės standartų nuostatų neužtenka, kad (konsoliduotosios) finansinės ataskaitos tikrai ir teisingai parodytų įmonės (įmonių grupės) turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas, sąnaudas ir pinigų srautus, jeigu įmonė (įmonių grupė) rengia pinigų srautų ataskaitą, (konsoliduotajame) aiškinamajame rašte turi būti pateikta papildoma informacija.
14 straipsnis. Finansiniai metai
1. Įmonės finansiniai metai (ataskaitinis laikotarpis, kuriam sudaromas įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinys) trunka 12 mėnesių, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus. Įmonės pasirenka finansinius metus atsižvelgdamos į savo veiklos pobūdį.
2. Finansiniai metai gali būti keičiami ne dažniau kaip vieną kartą per 5 metus. Ši nuostata netaikoma, jeigu įmonė keičia savo finansinius metus į finansinius metus, sutampančius su kalendoriniais metais.
3. Įmonės, kuri pradeda ūkinę veiklą, pirmieji finansiniai metai yra laikotarpis nuo jos įsteigimo dienos iki finansinių metų pabaigos.
4. Įmonės, kuri baigia savo ūkinę veiklą dėl reorganizavimo ar likvidavimo, paskutiniai finansiniai metai yra laikotarpis nuo finansinių metų pradžios iki likvidavimo ar reorganizavimo pabaigos dienos.
5. Įmonės, kuri keičia savo finansinius metus, finansinių metų pabaiga yra naujų finansinių metų pabaiga, jeigu laikotarpis nuo finansinių metų pradžios iki naujų finansinių metų pabaigos yra ne ilgesnis negu 18 mėnesių. Jeigu šis laikotarpis yra ilgesnis negu 18 mėnesių, nustatomi pereinamieji finansiniai metai, kurių pradžia yra senų finansinių metų pabaiga, o pabaiga – naujų finansinių metų pradžia.
15 straipsnis. Reorganizuojamų arba likviduojamų įmonių papildomi atskaitomybės reikalavimai
2. Jeigu įmonė yra reorganizuojama, ji turi parengti reorganizavimo pabaigos finansinę ataskaitą pagal paskutinės įmonės veiklos dienos iki reorganizavimo pabaigos dienos duomenis. Jeigu įmonė yra likviduojama, ji turi parengti likvidavimo pabaigos finansinę ataskaitą pagal paskutinės įmonės veiklos dienos iki likvidavimo pabaigos dienos duomenis.
3. Jeigu nuo finansinių metų pabaigos iki paskutinės įmonės veiklos dienos iki likvidavimo pabaigos dienos praėjo ne daugiau negu 3 mėnesiai, paskutinių iki likvidavimo pasibaigusių finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinys gali būti nerengiamas, jei visa finansinių metų reikšminga informacija pateikiama likvidavimo pabaigos finansinėje ataskaitoje.
4. Reorganizavimo pabaigos finansinės ataskaitos ir likvidavimo pabaigos finansinės ataskaitos turinys detalizuojamas Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose.
V SKYRIUS
KONSOLIDUOTŲJŲ FINANSINIŲ ATASKAITŲ IR KONSOLIDUOTOSIOS VADOVYBĖS ATASKAITOS PARENGIMAS
16 straipsnis. Pareiga parengti konsoliduotąsias finansines ataskaitas ir konsoliduotąją vadovybės ataskaitą
1. Patronuojančioji įmonė, išskyrus mažą įmonių grupę, kurioje nėra viešojo intereso įmonių, ir šio įstatymo 17 straipsnyje nurodytas išimtis, privalo parengti metines konsoliduotąsias finansines ataskaitas ir konsoliduotąją vadovybės ataskaitą.
2. Patronuojančioji įmonė, turinti tik patronuojamąsias įmones, kurių kiekviena atskirai ir visos kartu yra nereikšmingos, kaip nurodyta šio įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 4 papunktyje, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir konsoliduotosios vadovybės ataskaitos gali nerengti.
17 straipsnis. Sąlygos, kai patronuojančioji įmonė, būdama kitos įmonių grupės patronuojamoji įmonė, nerengia konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir konsoliduotosios vadovybės ataskaitos
1. Patronuojančioji įmonė gali nerengti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir konsoliduotosios vadovybės ataskaitos, jeigu ji yra patronuojamoji įmonė ir atitinka vieną iš šių sąlygų:
2. Įmonė, kuri atitinka vieną iš šio straipsnio 1 dalyje nustatytų sąlygų, gali nerengti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir konsoliduotosios vadovybės ataskaitos, kai:
1) jos ir jos patronuojamųjų įmonių finansinės ataskaitos įtrauktos į kitos įmonių grupės konsoliduotąsias finansines ataskaitas, kurias patronuojančioji įmonė rengia vadovaudamasi šiuo įstatymu arba kitos valstybės narės teisės aktais arba tarptautiniais finansinės atskaitomybės standartais, arba būdu, lygiaverčiu tarptautiniams finansinės apskaitos standartams;
2) jos ir jos patronuojamųjų įmonių vadovybės ataskaitos įtrauktos į kitos įmonių grupės konsoliduotąją vadovybės ataskaitą, kurią patronuojančioji įmonė rengia vadovaudamasi šiuo įstatymu arba kitos valstybės narės teisės aktais, išskyrus į konsoliduotąją vadovybės ataskaitą įtrauktą konsoliduotąją tvarumo ataskaitą, kuri rengiama vadovaujantis Europos tvarumo atskaitomybės standartais arba būdu, lygiaverčiu Europos tvarumo atskaitomybės standartams;
3) šios dalies 1 ir 2 punktuose nurodytos įmonių grupės konsoliduotosios finansinės ataskaitos ir konsoliduotoji vadovybės ataskaita kartu su auditoriaus išvada lietuvių kalba skelbiamos vadovaujantis šiuo įstatymu;
4) jos aiškinamajame rašte nurodytas patronuojančiosios įmonės, kuri rengia šios dalies 1 punkte nurodytas konsoliduotąsias finansines ataskaitas, pavadinimas, kodas, buveinės adresas, informacija apie sprendimą atleisti nuo konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rengimo ir atleidimo priežastys;
5) jos vadovybės ataskaitoje nurodytas patronuojančiosios įmonės, kuri rengia šios dalies 2 punkte nurodytą konsoliduotąją vadovybės ataskaitą, pavadinimas, kodas, buveinės adresas, informacija apie sprendimą atleisti nuo konsoliduotosios vadovybės ataskaitos rengimo ir atleidimo priežastys, taip pat šio įstatymo 23 straipsnyje nurodyta informacija.
18 straipsnis. Sąlygos, kai patronuojamosios įmonės finansinės ataskaitos ir vadovybės ataskaita nekonsoliduojamos
1. Patronuojamosios įmonės finansinės ataskaitos gali būti nekonsoliduojamos, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:
1) patronuojamosios įmonės akcijos įsigytos numatant jas parduoti per vienus metus nuo įsigijimo dienos;
2) patronuojamosios įmonės veiklai taikomi reikšmingi ilgalaikiai apribojimai, kurie suvaržo jos valdymą ir galimybę perleisti patronuojančiajai įmonei turtą;
3) ypač retais atvejais, kai nedarant per didelių išlaidų arba pernelyg nedelsiant neįmanoma gauti informacijos, reikalingos konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms sudaryti;
4) patronuojamoji įmonė nereikšminga įmonių grupės požiūriu. Įmonių grupės požiūriu patronuojamoji įmonė laikoma nereikšminga, jeigu jos turtas finansinių metų pabaigoje neviršija 5 procentų patronuojančiosios įmonės turto, o pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius metus neviršija 5 procentų patronuojančiosios įmonės pardavimo grynųjų pajamų per tą patį laikotarpį.
2. Šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyta sąlyga netaikoma, jeigu toje pačioje įmonių grupėje yra keletas tokių patronuojamųjų įmonių ir nekonsolidavus jų finansinių ataskaitų būtų pažeistas šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytas reikšmingumo principas ir reikalavimas teisingai parodyti įmonių grupės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas, sąnaudas ir pinigų srautus.
VI SKYRIUS
(KONSOLIDUOTOJI) VADOVYBĖS ATASKAITA
19 straipsnis. (Konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos sudėtis
1. Įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, išskyrus labai mažas įmones, į vadovybės ataskaitą turi įtraukti šio įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytą informaciją, tvarumo ataskaitą, bendrovių valdymo ataskaitą ir atlygio ataskaitą.
2. Labai mažos įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, į vadovybės ataskaitą turi įtraukti šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją, bendrovių valdysenos ataskaitą ir atlygio ataskaitą.
3. Kitos, nei nurodyta šio straipsnio 1 dalyje didelės įmonės, ir šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalies 3 punkte nurodytos įmonės į vadovybės ataskaitą turi įtraukti šio įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytą informaciją ir tvarumo ataskaitą.
4. Kitos, nei nurodyta šio straipsnio 1 ir 2 dalyse, labai mažos ir mažos įmonės, kurios nesirenka taikyti šio straipsnio 8 dalyje leidžiamos išimties, ir vidutinės įmonės į vadovybės ataskaitą įtraukia šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją.
5. Didelės įmonių grupės patronuojančioji įmonė į konsoliduotąją vadovybės ataskaitą turi įtraukti šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nurodytą informaciją ir konsoliduotąją tvarumo ataskaitą.
6. Vidutinės įmonių grupės patronuojančioji įmonė į konsoliduotąją vadovybės ataskaitą turi įtraukti šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nurodytą informaciją.
7. Į vadovybės ataskaitą tvarumo ataskaitos gali neįtraukti įmonės, kai tenkinamos šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytos sąlygos.
8. Labai mažos ir mažos įmonės, išskyrus įmones, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, ir kitas viešojo intereso įmones, gali nerengti vadovybės ataskaitos, jei šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose nurodytą informaciją labai mažos įmonės pateikia po balansu, o mažos įmonės – aiškinamajame rašte.
20 straipsnis. (Konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos turinys
1. Vadovybės ataskaitoje turi būti pateikiama:
1) objektyvi įmonės būklės, veiklos vykdymo ir plėtros apžvalga, pagrindinių rizikos rūšių ir neapibrėžtumų, su kuriais įmonė susiduria, apibūdinimas;
2) finansinių ir nefinansinių veiklos rezultatų analizės informacija, su aplinkosaugos, išskiriant veiksmus dėl klimato, personalo, kovos su korupcija ir kyšininkavimu, atskirai išskiriant užsienio pareigūnų papirkimą sudarant tarptautinius verslo sandorius, klausimais susijusi informacija, kai reikia, – nuorodos į metinėse finansinėse ataskaitose pateiktus duomenis ir papildomi šių duomenų paaiškinimai;
3) visų įmonės įsigytų ir turimų savų akcijų skaičius, jų nominalioji vertė ir įstatinio kapitalo dalis, kurią tos akcijos sudaro;
4) per ataskaitinį laikotarpį įsigytų ir perleistų savų akcijų skaičius, jų nominalioji vertė ir įstatinio kapitalo dalis, kurią tos akcijos sudaro;
11) informacija apie finansinės rizikos valdymo tikslus, naudojamas apsidraudimo priemones, kurioms taikoma apsidraudimo sandorių apskaita, ir įmonės kainų rizikos, kredito rizikos, likvidumo rizikos ir pinigų srautų rizikos mastą, kai įmonė naudoja finansines priemones ir kai tai yra svarbu vertinant įmonės turtą, nuosavą kapitalą, įsipareigojimus, pajamas ir sąnaudas;
12) informacija apie akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių kitas einamas vadovaujamas pareigas (juridinio asmens (teisinė forma, pavadinimas, kodas, buveinė (adresas) vadovo, juridinio asmens (teisinė forma, pavadinimas, kodas, buveinė (adresas) valdymo organo arba priežiūros organo nario) ir svarbiausia informacija apie pagrindinę jų darbovietę (pareigos, juridinio asmens teisinė forma, pavadinimas, kodas, buveinė (adresas);
13) kai įmonei taikomas 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088 (toliau – Taksonomijos reglamentas), šio reglamento 8 straipsnyje nurodyta informacija, jei ji nėra įtraukta į tvarumo ataskaitą;
14) jei nustatyta šio įstatymo 19 straipsnyje, tvarumo ataskaita, parengta pagal šio įstatymo 21 straipsnio reikalavimus;
15) jei nustatyta šio įstatymo 19 straipsnyje, bendrovių valdysenos ataskaita, parengta pagal šio įstatymo 24 straipsnio reikalavimus;
2. Šio įstatymo 19 straipsnio 1, 3 ir 5 dalyse nurodytos įmonės, be šio straipsnio 1 dalyje nurodytos informacijos, (konsoliduotojoje) vadovybės ataskaitoje pateikia informaciją apie pagrindinius nematerialiuosius išteklius ir paaiškina, kokį poveikį jie daro įmonės verslo (įmonių grupės) modeliui ir prisideda prie įmonės (įmonių grupės) vertės kūrimo.
3. Konsoliduotojoje vadovybės ataskaitoje, be šio įstatymo 19 straipsnio 5 dalyje nurodytos informacijos ir ataskaitos, turi būti pateikiama šio straipsnio 1 dalies 1, 2, 4, 6–8, 13 ir 14 punktuose nurodyta konsoliduota informacija įmonių grupės lygmeniu, taip pat:
1) nurodoma patronuojančiosios įmonės akcijų, priklausančių pačiai įmonei, jos patronuojamosioms įmonėms arba jų pavedimu, bet savo vardu veikiantiems asmenims, skaičius ir nominalioji vertė;
4. Mažos ir vidutinės įmonės, nurodytos šio įstatymo 19 straipsnio 4 dalyje, savo vadovybės ataskaitose gali nepateikti šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos nefinansinės informacijos.
21 straipsnis. (Konsoliduotosios) tvarumo ataskaitos turinys
1. (Konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje pateikiama informacija, reikalinga suprasti:
2. Išskyrus šio straipsnio 9 dalyje nurodytą atvejį, šio straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija apima bent šių dalykų aprašymą ir rodiklius, kai taikoma, trumpuoju, vidutiniu ir ilguoju, laikotarpiais:
1) įmonės (įmonių grupės) verslo modelio ir strategijos, be kita ko, nurodant:
a) įmonės (įmonių grupės) verslo modelio ir strategijos atsparumą rizikai, susijusiai su tvarumo klausimais;
c) įmonės (įmonių grupės) planus, įskaitant įgyvendinimo veiksmus ir susijusius finansinius ir investicijų planus, kuriais užtikrinama, kad jos verslo modelis ir strategija būtų suderinami su perėjimu prie tvarios ekonomikos ir 2015 m. gruodžio 12 d. Paryžiaus susitarimu priimtu Jungtinių Tautų bendrosios klimato kaitos konvencijos šalių konferencijoje (Paryžiaus susitarime) nustatytu tikslu apriboti visuotinį atšilimą 1,5 °C ir poveikio klimatui neutralumo tikslu iki 2050 m., kaip nustatyta 2021 m. birželio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2021/1119, kuriuo nustatoma poveikio klimatui neutralumo pasiekimo sistema ir iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 401/2009 ir (ES) 2018/1999 (Europos klimato teisės aktas), ir, kai aktualu, tai, kokį poveikį įmonei (įmonių grupei) daro su anglimis, nafta ir dujomis susijusi veikla;
d) tai, kaip įmonės (įmonių grupės) verslo modeliu ir strategija atsižvelgiama į įmonės (įmonių grupės) suinteresuotų subjektų interesus ir įmonės (įmonių grupės) poveikį tvarumo klausimams;
2) įmonės (įmonių grupės) nustatytų per tam tikrą laiką pasiektinų tikslų, susijusių su tvarumo klausimais, įskaitant, kai aktualu, absoliutaus išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo tikslus bent 2030 ir 2050 metais, padarytą pažangą siekiant šių tikslų ir pareiškimą, ar įmonės (įmonių grupės) tikslai, susiję su aplinkos veiksniais, yra pagrįsti įtikinamais moksliniais įrodymais;
3) įmonės (įmonių) vadovo (vadovų), valdymo ir priežiūros organų vaidmens, susijusio su tvarumo klausimais bei jų ekspertinių žinių ir įgūdžių, kurių reikia tam vaidmeniui atlikti, arba tokių organų galimybės naudotis tokiomis žiniomis ir įgūdžiais;
5) esamų paskatų sistemų, siūlomų su tvarumo klausimais susijusiems įmonės (įmonių) vadovui (vadovams), valdymo ir priežiūros organų nariams;
6) išsamaus patikrinimo proceso, įmonės (įmonių grupės) vykdomo tvarumo klausimais ir, kai taikytina, laikantis Europos Sąjungos reikalavimų įmonėms vykdyti išsamaus patikrinimo procesą;
7) pagrindinio faktinio arba galimo neigiamo poveikio, susijusio su įmonės (įmonių grupės) veikla ir jos vertės grandine, įskaitant jos produktus ir paslaugas, verslo santykius ir tiekimo grandinę, veiksmų, kurių imtasi tam poveikiui nustatyti ir stebėti, ir kito neigiamo poveikio, kurį patronuojančioji įmonė turi nustatyti pagal kitus Europos Sąjungos reikalavimus įmonėms vykdyti išsamaus patikrinimo procesą;
8) visų veiksmų, kurių įmonė (įmonių grupės) ėmėsi siekdama užkirsti kelią faktiniam arba galimam neigiamam poveikiui, jį sušvelninti, ištaisyti ir pašalinti, ir tokių veiksmų rezultatų;
3. (Patronuojančioji) įmonė nurodo informacijos, įtrauktos į (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą, nustatymo procesą.
4. (Konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje pateikiama informacija apie įmonės (įmonių grupės) veiklą ir jos vertės grandinę, įskaitant produktus ir paslaugas, verslo santykius ir tiekimo grandinę.
5. (Konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje taip pat pateikiamos ir papildomai paaiškinamos nuorodos į kitą informaciją, įtrauktą į (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą, ir į sumas, nurodytas (konsoliduotosiose) finansinėse ataskaitose.
6. (Konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje galima neatskleisti informacijos apie būsimus pokyčius arba su vykstančiomis derybomis susijusius klausimus, jeigu, remiantis tinkamai pagrįsta (patronuojančiosios) įmonės vadovo, valdymo ir priežiūros organų narių, veikiančių pagal jiems įstatymais atitinkamai priskirtą kompetenciją, nuomone, tokios informacijos atskleidimas labai pakenktų komercinei atitinkamos įmonės (įmonių grupės) padėčiai, o jos neatskleidimas netrukdytų teisingai suprasti įmonės (įmonių grupės) plėtros, veiklos rezultatų, būklės ir jos veiklos poveikio.
7. Jeigu (patronuojančioji) įmonė nustato reikšmingų skirtumų tarp įmonių grupei kylančios rizikos arba poveikio ir vienos ar daugiau jos patronuojamųjų įmonių rizikos arba poveikio, ta įmonė (konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje nurodo atitinkamos (atitinkamų) patronuojamosios (-patronuojamųjų) įmonės (įmonių) riziką ir poveikį.
8. Įmonės nurodo, kurioms konsoliduotosioms patronuojamosioms įmonėms netaikomas reikalavimas parengti (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą atitinkamai pagal šio įstatymo 23 straipsnį.
9. Šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytos mažos ir vidutinės įmonės gali nuspręsti, kad tvarumo ataskaitoje bus teikiamas tik šios informacijos aprašymas ir rodikliai:
3) pagrindinio faktinio arba galimo neigiamo įmonės poveikio tvarumo srityje ir visų veiksmų, kurių imamasi siekiant nustatyti ir stebėti tokį faktinį arba galimą neigiamą poveikį, užkirsti jam kelią, jį sušvelninti arba ištaisyti;
10. Šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytos įmonės, kurios yra mažos ir nesudėtingos įstaigos, apibrėžtos 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 575/2013 dėl riziką ribojančių reikalavimų kredito įstaigoms, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012, 4 straipsnio 1 dalies 145 punkte, ir priklausomos draudimo ar perdraudimo įmonės, apibrėžtos Draudimo įstatyme (toliau ˗ mažos ir nesudėtingos įstaigos, kaip apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 575/2013 4 straipsnio 1 dalies 145 punkte ir priklausomos draudimo ar perdraudimo įmonės), gali nuspręsti, kad tvarumo ataskaitoje bus teikiama tik šio straipsnio 9 dalyje nurodyta informacija.
22 straipsnis. (Konsoliduotosios) tvarumo ataskaitos parengimo reikalavimai
1. (Patronuojančioji) įmonė, tvarumo ataskaitoje pateikdama šio įstatymo 21 straipsnio 1–6 dalyse nurodytą informaciją, vadovaujasi Europos tvarumo atskaitomybės standartais.
2. Mažos ir vidutinės įmonės, mažos ir nesudėtingos įstaigos, kaip apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 575/2013 4 straipsnio 1 dalies 145 punkte, ir priklausomos draudimo ar perdraudimo įmonės, kurios vadovaujasi šio įstatymo 21 straipsnio 9 dalimi, tvarumo ataskaitoje teikia informaciją laikydamosi mažoms ir vidutinėms įmonėms taikomų Europos tvarumo atskaitomybės standartų.
3. Laikoma, kad įmonės, kurios laikosi šio įstatymo 21 straipsnio 1–7 dalyse nustatytų reikalavimų, ir įmonės, kurios vadovaujasi šio įstatymo 21 straipsnio 9 dalimi, įvykdė šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytą reikalavimą.
4. (Konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje teikiama informacija ir Taksonomijos reglamento 8 straipsnyje nurodyta informacija teikiama (konsoliduotojoje) vadovybės ataskaitoje, kai ji nėra įtraukta į (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą, ženklinama pagal Europos Sąjungos elektroninio ataskaitų teikimo formatą.
23 straipsnis. Sąlygos, kai (patronuojančioji) įmonė nerengia (konsoliduotosios) tvarumo ataskaitos
1. (Konsoliduotosios) tvarumo ataskaitos gali nerengti (patronuojančioji) įmonė, kuriai netaikomas reikalavimas rengti tvarumo ataskaitą, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytą atvejį, kuri yra:
1) patronuojamoji įmonė, jeigu jos ir jos patronuojamųjų įmonių informacija yra įtraukta į vadovaujantis šiuo įstatymu arba kitos valstybės narės teisės aktais rengiamą patronuojančiosios įmonės konsoliduotąją vadovybės ataskaitą;
2) patronuojančiosios įmonės, įsisteigusios trečiojoje valstybėje, patronuojamoji įmonė, jeigu tokia įmonė ir jos patronuojamosios įmonės yra įtrauktos į tos patronuojančiosios įmonės konsoliduotąją vadovybės ataskaitą ar konsoliduotąją tvarumo ataskaitą ir konsoliduotoji tvarumo ataskaita yra parengta laikantis Europos tvarumo atskaitomybės standartų arba būdu, lygiaverčiu Europos tvarumo atskaitomybės standartams, kaip nustatyta pagal Europos Komisijos įgyvendinimo aktą dėl Europos tvarumo atskaitomybės standartų lygiavertiškumo (toliau – būdas, lygiavertis Europos tvarumo atskaitomybės standartams).
2. Jei taikoma šio straipsnio 1 dalyje nurodyta išimtis, turi būti:
1) patronuojamosios įmonės, kuriai netaikomas reikalavimas rengti tvarumo ataskaitą, vadovybės ataskaitoje pateikiama visa ši informacija:
a) patronuojančiosios įmonės, teikiančios tvarumo ataskaitą grupės lygmeniu pagal Europos tvarumo atskaitomybės standartus arba būdu, lygiaverčiu Europos tvarumo atskaitomybės standartams, pavadinimas ir buveinė (adresas);
b) nuorodos į interneto svetainėje skelbiamą patronuojančiosios įmonės konsoliduotąją vadovybės ataskaitą arba, kai taikytina, į patronuojančiosios įmonės konsoliduotąją tvarumo ataskaitą, nurodytą šio straipsnio 1 dalies 2 punkte, ir į tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadą, nurodytą šio įstatymo 37 straipsnio 1 dalyje, arba į tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadą, nurodytą šios dalies 2 punkte;
2) kai patronuojančioji įmonė yra įsteigta trečiojoje valstybėje, jos konsoliduotoji tvarumo ataskaita ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada dėl konsoliduotosios tvarumo ataskaitos, kurią pateikė vienas ar daugiau asmenų arba įmonių, kurie pagal patronuojančiajai įmonei taikomą teisę įgalioti pateikti užtikrinimo išvadą dėl informacijos apie tvarumą, teikiamos Juridinių asmenų registro tvarkytojui šio įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka. Patronuojančiosios įmonės konsoliduotoji vadovybės ataskaita arba konsoliduotoji tvarumo ataskaita skelbiama lietuvių ir (arba) anglų kalbomis (kalba);
3) jei patronuojančioji įmonė įsteigta trečiojoje valstybėje, Taksonomijos reglamento 8 straipsnyje nurodyta atskleistina informacija, apimanti Europos Sąjungoje įsteigtos patronuojamosios įmonės, kuriai netaikomas reikalavimas rengti tvarumo ataskaitą, ir jos patronuojamųjų įmonių, kurioms netaikomas reikalavimas rengti tvarumo ataskaitą, vykdomą veiklą, įtraukiama į patronuojamosios įmonės, kuriai netaikomas reikalavimas rengti tvarumo ataskaitą, vadovybės ataskaitą arba į trečiojoje valstybėje įsteigtos patronuojančiosios įmonės parengtą konsoliduotąją tvarumo ataskaitą.
3. Siekiant taikyti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą išimtį, kai taikomas Reglamento (ES) Nr. 575/2013 10 straipsnis, kredito įstaigos, kurios yra didelės įmonės arba įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, ir kurios nuolat susijusios su centrine įstaiga, kuri jas prižiūri Reglamento (ES) Nr. 575/2013 10 straipsnyje nustatytomis sąlygomis, laikomos tos centrinės įstaigos patronuojamosiomis įmonėmis.
4. Siekiant taikyti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą išimtį, draudimo įmonės, kurios yra didelės įmonės arba įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje ir kurios priklauso draudimo ir (ar) perdraudimo įmonių grupei, kaip ji apibrėžta Draudimo įstatyme, ir kurioms pagal Draudimo įstatymą taikoma įmonių grupės priežiūra, laikomos tos įmonių grupės patronuojančiosios įmonės patronuojamosiomis įmonėmis.
24 straipsnis. (Konsoliduotosios) bendrovių valdysenos ataskaitos turinys
1. (Konsoliduotojoje) bendrovių valdysenos ataskaitoje turi būti pateikiama:
1) nuoroda (nuorodos) į taikomą (taikomus) bendrovių valdymo kodeksą (kodeksus) ir kur jis (jie) viešai paskelbtas (paskelbti) ir (arba) nuoroda į viešai paskelbtą visą reikalingą informaciją apie įmonės (įmonių grupės) valdymo praktiką;
2) jeigu nuo taikomo (taikomų) bendrovių valdymo kodekso (kodeksų) nuostatų nukrypstama ir (arba) jų nesilaikoma, nuostatos, nuo kurių nukrypstama ir (arba) kurių nesilaikoma, ir to priežastys;
3) informacija apie rizikos mastą ir rizikos valdymą – apibūdinamas su finansine atskaitomybe susijusios rizikos valdymas, rizikos mažinimo priemonės ir įmonėje (įmonių grupėje) įdiegta vidaus kontrolės sistema;
4) informacija apie reikšmingus tiesiogiai arba netiesiogiai valdomus (patronuojamosios) įmonės akcijų paketus;
5) informacija apie (patronuojamosios) įmonės sandorius su susijusiomis šalimis, kaip nustatyta Akcinių bendrovių įstatymo 372 straipsnyje (nurodant sandorio šalis (juridinio asmens teisinė forma, pavadinimas, kodas, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie šį asmenį, buveinė (adresas); fizinio asmens vardas, pavardė, adresas korespondencijai) ir sandorio vertę);
6) informacija apie (patronuojamosios) įmonės akcininkus, turinčius specialias kontrolės teises, ir šių teisių aprašymas;
7) informacija apie visus esamus balsavimo teisių apribojimus, tokius kaip tam tikrą balsų procentą arba skaičių turinčių asmenų balsavimo teisių apribojimai, terminus, iki kurių galima pasinaudoti balsavimo teisėmis, arba sistemas, pagal kurias vertybinių popierių suteikiamos turtinės teisės yra atskiriamos nuo vertybinių popierių turėtojo;
8) informacija apie taisykles, reglamentuojančias (patronuojamosios) įmonės valdybos narių išrinkimą ir pakeitimą, taip pat įmonės įstatų pakeitimus;
10) informacija apie (patronuojamosios) įmonės visuotinio akcininkų susirinkimo kompetenciją, akcininkų teises ir jų įgyvendinimą, jeigu ši informacija nenustatyta įstatymuose;
11) informacija apie (patronuojamosios) įmonės valdymo, priežiūros organų ir jų komitetų sudėtį, jų ir įmonės vadovo veiklos sritis;
12) (patronuojamosios) įmonės vadovo, valdymo ir priežiūros organų narių išrinkimui taikomos įvairovės politikos, susijusios su lytimi kitais aspektais, kaip amžius, negalia, išsilavinimas, profesinė patirtis, aprašymas, šios politikos tikslai, jos įgyvendinimo būdai ir rezultatai ataskaitiniu laikotarpiu. Jeigu įvairovės politika netaikoma, paaiškinamos netaikymo priežastys;
2. Laikoma, kad įmonė, kuri turi rengti (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą pagal šio įstatymo reikalavimus, pateikė šio straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodytą informaciją, jei į savo (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą įtraukė šią informaciją ir (konsoliduotojoje) bendrovių valdysenos ataskaitoje pateikė nuorodą į tą informaciją.
25 straipsnis. Atlygio ataskaitos turinys
1. Atlygio ataskaitoje turi būti nurodyta, kaip buvo atsižvelgta į ankstesnio ataskaitinio laikotarpio visuotinio akcininkų susirinkimo balsavimo dėl atlygio ataskaitos rezultatus. Į atlygio ataskaitą neįtraukiami valdymo ir priežiūros organų narių asmens duomenys, nurodyti 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 9 straipsnio 1 dalyje, arba asmens duomenys, kurie parodo valdymo ir priežiūros organų narių šeiminę padėtį. Atlygio ataskaitoje nurodoma ši informacija apie kiekvieną valdymo ir priežiūros organų nario atlygį:
1) visas atlygis ir visos atlygio dalys, santykinės fiksuotojo ir kintamojo atlygio dalys, paaiškinimas, kaip atlygis atitinka patvirtintą atlygio politiką, įskaitant tai, kaip juo prisidedama prie įmonės ilgojo laikotarpio rezultatų, ir informacija apie tai, kaip buvo taikomi veiklos rezultatų kriterijai;
2) metiniai atlygio pokyčiai; įmonės rezultatų ir vidutinio atlygio, remiantis įmonės darbuotojų, kurie nėra valdymo ir priežiūros organų nariai, darbo visą darbo laiką ekvivalentu, pokyčiai per bent 5 paskutinius finansinius metus, pateikti taip, kad būtų galima juos palyginti;
4) suteiktos akcijos, akcijų pasirinkimo sandorių suteiktos teisės, tų sandorių kainos ir datos ir bet kokie šių sandorių pakeitimai;
2. Į atlygio ataskaitą įtraukti įmonės valdymo ir priežiūros organų narių asmens duomenys (vardas, pavardė ir šio straipsnio 1 dalyje nurodyti duomenys) tvarkomi šiame straipsnyje nustatyta tvarka, siekiant šių tikslų:
VII SKYRIUS
TREČIOSIOS VALSTYBĖS ĮMONIŲ TVARUMO ATASKAITŲ PRIEINAMUMAS VISUOMENEI
26 straipsnis. Trečiosios valstybės įmonių tvarumo ataskaitų prieinamumo visuomenei užtikrinimo sąlygos
1. Lietuvos Respublikoje įsteigta patronuojamoji įmonė, kurios pagrindinė patronuojančioji įmonė yra trečiosios valstybės įmonė, turi užtikrinti pagrindinės patronuojančiosios įmonės konsoliduotosios tvarumo ataskaitos prieinamumą visuomenei.
2. Šio straipsnio 1 dalies nuostata taikoma įmonėms, kurių vertybiniais popieriais leidžiama prekiauti reguliuojamoje rinkoje, išskyrus labai mažas įmones, ir didelėms įmonėms tais atvejais, kai trečiosios valstybės įmonių grupės lygmeniu arba, jei netaikoma, atskiros įmonės pardavimo grynosios pajamos, uždirbtos Europos Sąjungoje, paskutinę praėjusių finansinių metų dieną 2 finansinius metus iš eilės viršijo 150 000 000 eurų.
3. Filialas, kurį įsteigė trečiosios valstybės įmonė, privalo:
1) užtikrinti jį įsteigusios įmonės atskiros tvarumo ataskaitos prieinamumą visuomenei, kai filialą įsteigusi įmonė nepriklauso įmonių grupei;
4. Šio straipsnio 3 dalies nuostatos filialui taikomos, jei tenkinamos šios sąlygos:
1) filialo pardavimo grynosios pajamos paskutinę praėjusių finansinių metų dieną viršijo 40 000 000 eurų;
5. Šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nurodyta trečiosios valstybės įmonės (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita turi būti parengta pagal Europos Komisijos deleguotuoju aktu nustatytus trečiosios valstybės juridiniams asmenims taikomus tvarumo atskaitomybės standartus, kuriuose nurodoma informacija, įtrauktina į tvarumo ataskaitą, arba būdu, lygiaverčiu Europos tvarumo atskaitomybės standartams arba vadovaujantis Europos tvarumo atskaitomybės standartais. Šioje ataskaitoje turi būti pateikta informacija, nurodyta šio įstatymo 21 straipsnio 2 dalies 1 punkto b–e papunkčiuose, ir 2–8 punktuose.
6. Kai šiame straipsnyje nurodyta tvarumo ataskaita neparengiama arba parengiama nesilaikant šio straipsnio 5 dalies nuostatų, patronuojamoji įmonė, arba filialas prašo savo pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės pateikti informaciją, kuri reikalinga tvarumo ataskaitai parengti. Jeigu pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė visos reikalingos informacijos nepateikia, patronuojamoji įmonė arba filialas parengia tvarumo ataskaitą, kurioje pateikiama visa turima arba gauta informacija, ir pareiškimą, kuriame nurodoma, kad pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė nepateikė informacijos, kuri reikalinga tvarumo ataskaitai parengti, ir užtikrina tvarumo ataskaitos ir, kai taikoma, pareiškimo prieinamumą.
VIII SKYRIUS
(KONSOLIDUOTOJI) MOKĖJIMŲ VALDŽIOS INSTITUCIJOMS ATASKAITA
27 straipsnis. (Konsoliduotosios) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos rengimo sąlygos
1. (Konsoliduotąją) mokėjimų valdžioms institucijoms ataskaitą kiekvienais finansiniais metais privalo parengti šio įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nurodytos (patronuojančiosios) didelės ir viešojo intereso įmonės, kurios yra gavybos pramonės arba pirmykščių miškų medienos ruošos įmonės, išskyrus įmones, nurodytas šio įstatymo 28 straipsnyje.
28 straipsnis. Sąlygos, kai įmonė nerengia (konsoliduotosios) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos
1. Mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitos nerengia įmonė, kuri yra patronuojamoji ar patronuojančioji įmonė, jeigu tenkinama viena iš šių sąlygų:
1) jos patronuojančiajai įmonei taikomi Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktai ir įmonės mokėjimai valdžios institucijoms įtraukiami į jos patronuojančiosios įmonės rengiamą konsoliduotąją mokėjimų valdžios institucijoms ataskaitą;
IX SKYRIUS
PELNO MOKESČIO INFORMACIJOS ATASKAITA
30 straipsnis. Pelno mokesčio informacijos ataskaitos rengimo pareiga ir išimtys
1. Metinę pelno mokesčio informacijos ataskaitą privalo parengti šio įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nurodytos (pagrindinės patronuojančiosios) įmonės, kurių (konsoliduotosios) pajamos, nurodytos jų metinėse (konsoliduotosiose) finansinėse ataskaitose kiekvienais iš 2 finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų, šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytas įmones.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta pareiga nebetaikoma, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodytos konsoliduotosios pajamos ir atskiros įmonės metinėse finansinėse ataskaitose nurodytos pajamos kiekvienais iš 2 finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną neviršija 750 000 000 eurų.
3. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos netaikomos:
1) atskiroms įmonėms arba pagrindinėms patronuojančiosioms įmonėms ir jų grupės įmonėms, jeigu tokios įmonės, įskaitant jų filialus, yra įsisteigusios arba turi nuolatinę verslo arba nuolatinės verslo veiklos vietą tik Lietuvos Respublikos teritorijoje ir nėra įsisteigusios arba tokios vietos neturi jokioje kitoje mokesčių jurisdikciją turinčioje teritorijoje;
2) atskiroms įmonėms ir pagrindinėms patronuojančiosioms įmonėms, jeigu tokios įmonės arba jų grupės įmonės paskelbia informaciją pagal Lietuvos banko valdybos nustatomus visuomenei skelbiamos informacijos reikalavimus ir pateikia informaciją apie visą savo ir įmonių grupės įmonių, įtrauktų į metines konsoliduotąsias finansines ataskaitas, veiklą.
31 straipsnis. Trečiosios valstybės įmonių pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumo visuomenei užtikrinimas
1. Pareiga užtikrinti trečiosios valstybės pagrindinės patronuojančiosios įmonės ir atskiros įmonės pelno mokesčio ataskaitos prieinamumą visuomenei yra, kai pagrindinės patronuojančiosios įmonės metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodytos konsoliduotosios pajamos ir atskiros įmonės metinėse finansinėse ataskaitose nurodytos pajamos kiekvienais iš 2 finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 750 000 000 eurų.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pareigą turi:
1) vidutinės ir didelės patronuojamosios įmonės, kontroliuojamos šio straipsnio 1 dalyje nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės;
2) šio straipsnio 1 dalyje nurodytų įmonių įsteigti filialai, kurių pardavimo grynosios pajamos kiekvienais iš 2 finansinių metų iš eilės paskutinę finansinių metų dieną viršija 8 000 000 eurų;
3. Kai šio straipsnio 1 dalyje nurodyta pelno mokesčio informacijos ataskaita neparengiama ir vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė arba filialas pelno mokesčio informacijos ataskaitai rengti reikalingos informacijos neturi, ji arba asmuo (asmenys), paskirtas (paskirti) vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale, prašo savo pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės pateikti informaciją, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti. Jei visa prašoma informacija nepateikiama, vidutinė arba didelė patronuojamoji įmonė arba filialas parengia pelno mokesčio informacijos ataskaitą, kurioje pateikiama visa turima arba gauta informacija, ir pareiškimą, kuriame nurodoma, kad jos pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė nepateikė informacijos, kuri reikalinga išsamiai pelno mokesčio informacijos ataskaitai parengti, bei užtikrina jų prieinamumą visuomenei.
4. Šio straipsnio 3 dalies nuostatos filialui taikomos, jeigu filialą įsteigusios įmonės pagrindinė patronuojančioji įmonė, tenkinanti šio straipsnio 1 dalyje nurodytas sąlygas, neturi vidutinės arba didelės patronuojamosios įmonės, kaip nurodyta šio straipsnio 2 dalies 1 punkte.
5. Šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytos pareigos nebetaikomos, kai 2 finansinius metus iš eilės netenkinamas šio straipsnio 1dalyje nurodytas kriterijus.
6. Šio straipsnio 2 dalyje nurodyta vidutinė ir didelė patronuojamoji įmonė arba filialas neprivalo užtikrinti pelno mokesčio informacijos ataskaitos prieinamumo visuomenei, kai trečiosios valstybės pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė yra parengusi pelno mokesčio informacijos ataskaitą, kuri atitinka šiuos kriterijus:
1) ataskaita prieinama visuomenei nemokamai ir elektroniniu formatu, kuris nuskaitomas mašininiu būdu, pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba atskiros įmonės interneto svetainėje bent viena iš Europos Sąjungos oficialiųjų kalbų ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos pelno mokesčio informacijos ataskaita yra parengta, paskutinės dienos;
32 straipsnis. Pelno mokesčio informacijos ataskaitos turinys
1. Pelno mokesčio informacijos ataskaitoje pateikiama finansų ministro nustatyta informacija, susijusi su visa atskiros įmonės arba pagrindinės patronuojančiosios įmonės veikla, įskaitant visų įmonių grupės įmonių, įtrauktų į atitinkamų finansinių metų konsoliduotąsias finansines ataskaitas, veiklą.
2. Šio įstatymo 30 straipsnio 1 ir 2 dalyse ir 31 straipsnio 1 dalyje nurodytos pajamos suprantamos kaip:
1) įmonių, kurioms taikomi Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktai ir kurios netaiko tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų, pardavimo grynosios pajamos;
X SKYRIUS
(KONSOLIDUOTŲJŲ) FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITAS. (KONSOLIDUOTOSIOS) TVARUMO ATSKAITOMYBĖS UŽTIKRINIMAS. (KONSOLIDUOTŲJŲ) FINANSINIŲ ATASKAITŲ IR (KONSOLIDUOTOSIOS) VADOVYBĖS ATASKAITŲ KOKYBĖS STEBĖSENA
33 straipsnis. (Konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų auditas
34 straipsnis. (Konsoliduotosios) tvarumo atskaitomybės užtikrinimas
35 straipsnis. Finansinių ataskaitų ir vadovybės ataskaitos kokybės stebėsena
1. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateiktų (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų ir (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos, kai ji pagal šį ar įmonių veiklą reguliuojančius įstatymus privalo būti rengiama (toliau kartu šiame straipsnyje – ataskaitos), kokybės stebėsenos tvarką ir paskiria stebėsenos instituciją.
2. Stebėsenos institucija, atlikdama ataskaitų kokybės stebėseną, turi teisę kreiptis į įmonę dėl papildomos informacijos, reikalingos ataskaitų kokybės stebėsenai atlikti, pateikimo.
3. Įmonė, gavusi stebėsenos institucijos kreipimąsi dėl papildomos informacijos, reikalingos ataskaitų kokybės stebėsenai atlikti, pateikimo, vadovaudamasi šio straipsnio 1 dalyje nurodyta Vyriausybės nustatyta tvarka, turi pateikti stebėsenos institucijos prašomą informaciją.
4. Stebėsenos institucija, atlikusi įmonės ataskaitų kokybės stebėseną, pateikia Juridinių asmenų registro tvarkytojui stebėsenos ataskaitą, kurios pagrindu Juridinių asmenų registre įregistruojamas faktas apie atliktą stebėseną ir nustatytus finansinių ataskaitų ir (arba) vadovybės ataskaitos trūkumus, jei jie buvo nustatyti. Šis faktas Juridinių asmenų registre skelbiamas tol, kol skelbiamos atitinkamos ataskaitos.
XI SKYRIUS
ATASKAITŲ PASIRAŠYMAS, TVIRTINIMAS, TEIKIMAS, SKELBIMAS IR SAUGOJIMAS
36 straipsnis. Ataskaitų pasirašymas ir tvirtinimas
1. (Konsoliduotąsias) ataskaitas pasirašo (patronuojančiosios) įmonės vadovas arba (patronuojančiosios) įmonės vadovas ir kiti įmonių veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nurodyti atsakingi asmenys (nurodomas pareigų pavadinimas, vardas ir pavardė).
2. (Konsoliduotąsias) finansines ataskaitas taip pat pasirašo (konsoliduotąsias) finansines ataskaitas parengęs asmuo (nurodomas vardas ir pavardė, pareigų pavadinimas, finansinės apskaitos paslaugas teikiančio juridinio asmens pavadinimas, taip pat nurodoma, jei finansinės apskaitos paslaugos teikiamos savarankiškai).
3. Pelno mokesčio informacijos ataskaitą ir pareiškimą pasirašo įmonės vadovas arba asmuo, paskirtas vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale, kaip nurodyta šio įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje.
37 straipsnis. (Konsoliduotųjų) ataskaitų teikimas Juridinių asmenų registro tvarkytojui
1. (Konsoliduotosios) finansinės ataskaitos ir (konsoliduotoji) vadovybės ataskaita kartu su auditoriaus išvada (tais atvejais, kai auditas privalomas pagal įstatymus, numatytas įmonės įstatuose arba atliktas įmonės iniciatyva) ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada (kai į įmonės (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą yra įtraukta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita) teikiamos Juridinių asmenų registro tvarkytojui įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių šių ataskaitų teikimo tvarką, nustatytais atvejais Vyriausybės nustatyta tvarka.
2. Juridinių asmenų registro tvarkytojui ne vėliau kaip per 10 dienų nuo įmonės reorganizavimo, likvidavimo pabaigos dienos turi būti pateiktos įmonės reorganizavimo pabaigos finansinė ataskaita ir likvidavimo pabaigos finansinė ataskaita.
3. (Konsoliduotoji) mokėjimų valdžios institucijoms ataskaita pateikiama Juridinių asmenų registrui kartu su (konsoliduotosiomis) finansinėmis ataskaitomis ir (konsoliduotąja) vadovybės ataskaita.
4. Šio įstatymo 30 ir 31 straipsniuose nurodyta pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje, pateikiami Juridinių asmenų registro tvarkytojui per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta ataskaita, paskutinės dienos.
5. Šio įstatymo 26 straipsnyje nurodyta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje, kartu su tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada pateikiami Juridinių asmenų registro tvarkytojui per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta tvarumo ataskaita, paskutinės dienos.
6. Įmonės, išskyrus įmones, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamose rinkose, kurių dalyviai yra viešojo sektoriaus subjektai, ir valstybės valdomos įmonės bei savivaldybių valdomos įmonės savo metinius finansinių ataskaitų rinkinius kartu su auditoriaus išvada, jeigu auditas privalomas pagal įstatymus, numatytas įmonės įstatuose arba atliktas įmonės iniciatyva ar viešojo sektoriaus subjekto iniciatyva, teikia tiems viešojo sektoriaus subjektams, kurie yra šių juridinių asmenų dalyviai ar įgyvendina savininko teises ir pareigas, Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka ir terminais, ketvirčio finansinių ataskaitų duomenis pateikdami pasibaigus ketvirčiui ne vėliau kaip per 25 dienas.
7. Juridinių asmenų registro tvarkytojas nepriima įmonės (įmonių grupės) pateikto (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų rinkinio be auditoriaus išvados, jeigu auditas privalomas pagal įstatymus arba numatytas įmonės įstatuose.
38 straipsnis. (Konsoliduotųjų) ataskaitų skelbimas interneto svetainėse
1. Viešojo intereso įmonių, valstybės ir savivaldybės įmonių, įmonių, į kurių (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą turi būti įtraukta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita, (konsoliduotosios) finansinės ataskaitos ir vadovybės ataskaita kartu su auditoriaus išvada ir tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada (kai į vadovybės ataskaitą yra įtraukta tvarumo ataskaita) skelbiamos jų interneto svetainėse.
2. Šio įstatymo 26 straipsnyje nurodyta pagrindinės patronuojančiosios įmonės arba filialą įsteigusios trečiosios valstybės įmonės (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita ir pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje, skelbiami bent viena iš oficialiųjų Europos Sąjungos kalbų ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta tvarumo ataskaita, paskutinės dienos patronuojamosios įmonės arba filialo interneto svetainėje. Ši tvarumo ataskaita skelbiama kartu su tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada, kuri parengta pagal Finansinių ataskaitų audito ir kitų užtikrinimo paslaugų įstatymo reikalavimus, valstybės narės tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadai keliamus reikalavimus arba pagal trečiosios valstybės reikalavimus. Kai trečiosios valstybės įmonė nepateikia tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvados, šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje nurodyta patronuojamoji įmonė, filialas parengia pareiškimą, kad pagrindinė patronuojančioji įmonė arba atskira įmonė nepateikė užtikrinimo išvados.
3. Atlygio ataskaitą įmonė skelbia savo interneto svetainėje, kur ji nemokamai turi būti prieinama 10 metų. Atlygio ataskaita su įtrauktais įmonės valdymo ir priežiūros organų narių asmens duomenimis skelbiama įmonės interneto svetainėje ne ilgiau kaip 10 metų nuo atlygio ataskaitos paskelbimo dienos. Atlygio ataskaita be asmens duomenų įmonės interneto svetainėje gali būti skelbiama ilgiau kaip 10 metų.
4. Pelno mokesčio informacijos ataskaita ir, kai taikytina, pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje, turi būti paskelbti bent viena iš oficialiųjų Europos Sąjungos kalbų ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo finansinių metų, už kuriuos parengta pelno mokesčio informacijos ataskaita, paskutinės dienos:
5. Įmonės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikia ir savo interneto svetainėse skelbia ES elektroninio ataskaitų teikimo formatu parengtas konsoliduotąsias finansines ataskaitas.
6. Kai į (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą įtraukta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita, Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikiama ir interneto svetainėse skelbiama ES elektroninio ataskaitų teikimo formatu parengta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita.
7. Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateiktų ir juridinių asmenų interneto svetainėse skelbiamų (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų ir (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos formos ir tekstai turi būti tokie, pagal kuriuos buvo parengta auditoriaus išvada ir, kai į vadovybės ataskaitą įtraukta tvarumo ataskaita, – tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada.
XII SKYRIUS
SU ATASKAITŲ RENGIMU SUSIJUSIOS TEISĖS BEI PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ
40 straipsnis. Su ataskaitų rengimu susijusios teisės ir pareigos
1. Patronuojančioji įmonė turi pasinaudoti teise daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį, siekdama užtikrinti, kad jos reikalavimu patronuojamosios įmonės laiku pateiktų informaciją, būtiną šio įstatymo reikalavimams įvykdyti.
2. Įmonė, rengianti tvarumo ataskaitą turi imtis veiksmų, kad (konsoliduotojoje) tvarumo ataskaitoje reikalinga pateikti informacija taip pat būtų gauta ir iš kitų įmonių ar asmenų, dalyvaujančių vertės grandinėje ar tiekimo grandinėje.
3. (Patronuojančioji) įmonė turi informuoti darbuotojų atstovus ir su jais aptarti su tvarumu susijusią informaciją ir jos gavimo bei patikrinimo būdus. Darbuotojų atstovų nuomonė prireikus perduodama atitinkamai (patronuojančiosios) įmonės vadovui, valdymo ar priežiūros organams.
4. Valstybės valdomos įmonės ar savivaldybių valdomos įmonės, kurios pagal 2013 m. gegužės 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 549/2013 dėl Europos nacionalinių ir regioninių sąskaitų sistemos Europos Sąjungoje nuostatas priskiriamos prie vietos arba centrinės valdžios sektoriaus ir nurodytos Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatyme nustatytame oficialiosios statistikos portale, turi rengti tarpines ketvirčio finansines ataskaitas ir jas skelbti savo interneto svetainėse.
41 straipsnis. Atsakomybė už (konsoliduotųjų) ataskaitų parengimą, pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbimą
1. Įmonės vadovas atsakingas už:
2. (Patronuojančiosios) įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai įstatymų nustatyta tvarka pagal vadovui, valdymo ir priežiūros organams įstatymais atitinkamai priskirtą kompetenciją atsakingi už įmonės (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų, (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos parengimą ir pateikimą kartu su auditoriaus išvada (jeigu auditas privalomas pagal įstatymus, numatytas įmonės įstatuose arba atliktas įmonės iniciatyva) ir, kai į (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą įtraukta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita, – tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada Juridinių asmenų registro tvarkytojui pagal šio įstatymo ir, kai taikytina, tarptautinių finansinės atskaitomybės standartų arba Lietuvos finansinės atskaitomybės standartų, Europos tvarumo atskaitomybės standartų arba mažoms ir vidutinėms įmonėms taikomų Europos tvarumo atskaitomybės standartų ir Europos Sąjungos elektroninio ataskaitų teikimo formato reikalavimus.
3. (Patronuojančiosios) įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai, nevykdantys savo pareigų, susijusių su įmonės (konsoliduotųjų) finansinių ataskaitų, (konsoliduotosios) vadovybės ataskaitos parengimu ir pateikimu kartu su auditoriaus išvada (jeigu auditas privalomas pagal įstatymus, numatytas įmonės įstatuose arba atliktas įmonės iniciatyva) ir, kai į (konsoliduotąją) vadovybės ataskaitą įtraukta (konsoliduotoji) tvarumo ataskaita, – tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada Juridinių asmenų registro tvarkytojui, arba netinkamai jas vykdantys, atsakingi už su tokiu nevykdymu ar netinkamu vykdymu susijusią žalą, padarytą (patronuojančiajai) įmonei ir (arba) kitiems asmenims.
4. Šio įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje nurodytos patronuojamosios įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai, kiek leidžia asmens (asmenų) turimos žinios ir gebėjimai, atsakingi už tvarumo ataskaitos ir pareiškimo, nurodyto šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje, parengimą pagal šio įstatymo 26 straipsnyje nustatytus reikalavimus ir (arba) prieinamumo visuomenei užtikrinimą pagal įstatymuose priskirtą kompetenciją.
5. Šio įstatymo 26 straipsnio 4 dalyje nurodyto filialo paskirtas (paskirti) vykdyti reikalavimus asmuo (asmenys), kiek leidžia asmens (asmenų) turimos žinios ir gebėjimai, užtikrina, kad tvarumo ataskaita ir pareiškimas, nurodytas šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje, būtų parengti pagal šio įstatymo 26 straipsnyje nustatytus reikalavimus ir (arba) užtikrintas jų prieinamumas visuomenei.
6. Už šio įstatymo 30 ir 31 straipsniuose nurodytos pelno mokesčio informacijos ataskaitos ir pareiškimo, nurodyto šio įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje, parengimą ir (arba) prieinamumo visuomenei užtikrinimą pagal įstatymuose priskirtą kompetenciją, kiek leidžia asmens (asmenų) turimos žinios ir gebėjimai, atsako šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės ar atskiros įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai arba šio įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje nurodytos patronuojamosios įmonės vadovas, valdymo ir priežiūros organų nariai arba asmuo (asmenys), paskirtas (paskirti) vykdyti informacijos atskleidimo reikalavimus filiale.
XIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
42 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos įgaliota institucija iki 2024 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Šio įstatymo 4 ir 5 straipsniuose nurodyti įmonių ir įmonių grupių piniginių dydžių kriterijai, pagal kuriuos nustatoma įmonės kategorija, taikomi rengiant ataskaitas pradedant 2024 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančiais ataskaitiniais laikotarpiais.
4. Didelės viešojo intereso įmonės, kurių vidutinis metinis darbuotojų skaičius per ataskaitinius finansinius metus paskutinę tų metų dieną viršija 500, ir didelės įmonių grupės patronuojančiosios įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje ir kurių vidutinis metinis darbuotojų skaičius per ataskaitinius finansinius metus paskutinę tų metų dieną viršija 500, tvarumo ataskaitą rengia pradedant 2024 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančiais ataskaitiniais laikotarpiais.
5. Kitos didelės įmonės, nei nurodyta šio straipsnio 3 dalyje, kitos didelės įmonių grupės, nei nurodyta šio straipsnio 3 dalyje, ir patronuojančiosios įmonės (konsoliduotąją) tvarumo ataskaitą rengia pradedant 2025 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančiais ataskaitiniais laikotarpiais.
6. Mažos ir vidutinės įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, tvarumo ataskaitą rengia pradedant 2026 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančiais ataskaitiniais laikotarpiais.
7. Kai tvarumo ataskaitas pradėjusi rengti (patronuojančioji) įmonė pirmuosius 3 metus neturi visos reikiamos pateikti informacijos apie savo vertės grandinę, kaip nustatyta šio įstatymo 21 straipsnio 4 dalyje, ji savo tvarumo ataskaitoje paaiškina, kokias pastangas deda siekdama gauti reikiamą informaciją apie savo vertės grandinę, nurodo priežastis, kodėl nebuvo gauta visa reikiama informacija, ir planus, kaip ji ateityje ketina gauti reikiamą informaciją.
8. Mažos ir vidutinės įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, mažos ir nesudėtingos įstaigos, kaip apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 575/2013 4 straipsnio 1 dalies 145 punkte ir priklausomos draudimo ar perdraudimo įmonės gali nuspręsti į savo vadovybės ataskaitą neįtraukti tvarumo ataskaitos už iki 2028 m. sausio 1 d. prasidedantį ataskaitinį laikotarpį. Tokiais atvejais įmonė savo vadovybės ataskaitoje trumpai paaiškina, kodėl informacija apie tvarumą nebuvo pateikta.
9. Jeigu patronuojančioji įmonė, kuri yra trečiosios valstybės įmonė, ataskaitiniais laikotarpiais, prasidėjusiais iki 2030 metų, nerengia konsoliduotosios tvarumo ataskaitos, kaip nurodyta šio įstatymo 26 straipsnio 6 dalyje, konsoliduotąją tvarumo ataskaitą, į kurią įtraukia visas patronuojančiosios įmonės Europos Sąjungoje įsteigtas patronuojamąsias įmones, atitinkančias šio įstatymo 19 straipsnio 1 ir 3 dalių nuostatas, gali rengti patronuojamoji įmonė, kuri atitinka šio įstatymo 19 straipsnio 1 ir 3 dalių nuostatas, jeigu tenkinama šio straipsnio 10 dalyje nustatyta sąlyga.
10. Šio straipsnio 9 dalyje nurodytu atveju, patronuojamoji įmonė į konsoliduotąją tvarumo ataskaitą gali įtraukti Taksonomijos reglamento 8 straipsnyje nurodytą atskleistiną informaciją, kuri apima visų Europos Sąjungoje įsteigtų patronuojamųjų įmonių, nurodytų šio straipsnio 8 dalyje, veiklas.
11. Šio straipsnio 9 dalyje nurodytą konsoliduotąją tvarumo ataskaitą gali rengti Lietuvos Respublikoje įsteigta patronuojamoji įmonė, kai ji yra viena iš įmonių grupės Europos Sąjungoje įsteigtų patronuojamųjų įmonių ir jos apyvarta (kai taikytina, konsoliduota apyvarta) bent vienais iš ankstesnių 5 finansinių metų buvo didžiausia Europos Sąjungoje.
12. Lietuvos Respublikoje įsteigta patronuojamoji įmonė, parengusi šio straipsnio 9 dalyje nurodytą konsoliduotąją tvarumo ataskaitą, ją skelbia šio įstatymo 38 straipsnyje nustatyta tvarka.
13. Šio straipsnio 9 dalyje nurodyta konsoliduotoji tvarumo ataskaita laikoma atitinkančia patronuojančiosios įmonės grupės lygmens tvarumo ataskaitą.
14. Šio įstatymo 26 straipsnyje nustatyti reikalavimai dėl trečiųjų valstybių tvarumo ataskaitų prieinamumo užtikrinimo taikomi 2028 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančiais ataskaitiniais laikotarpiais.
15. Įsigaliojus šiam įstatymui:
1) kituose teisės aktuose nuorodos į Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą ir Lietuvos Respublikos įmonių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymą laikomos nuorodomis į Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą;
43 straipsnis. Įstatymų pripažinimas netekusiais galios
Lietuvos Respublikos
įmonių ir įmonių grupių
atskaitomybės įstatymo
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 2002 m. liepos 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1606/2002 dėl tarptautinių apskaitos standartų taikymo.
2. 2008 m. lapkričio 3 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1126/2008, priimantis tam tikrus tarptautinius apskaitos standartus pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1606/2002.
3. 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2013/34/ES dėl tam tikrų rūšių įmonių metinių finansinių ataskaitų, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir susijusių pranešimų, kuria iš dalies keičiama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/43/EB ir panaikinamos Tarybos direktyvos 78/660/EEB ir 83/349/EEB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2021/2101 ir 2022 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2022/2464, kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 537/2014, Direktyva 2004/109/EB, Direktyva 2006/43/EB ir Direktyva 2013/34/ES dėl įmonių informacijos apie tvarumą teikimo.
4. 2017 m. gegužės 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2017/828, kuria iš dalies keičiamos Direktyvos 2007/36/EB nuostatos, susijusios su akcininkų ilgalaikio dalyvavimo skatinimu.
_____________________