Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETO ATLIKTO PARLAMENTINIO TYRIMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS NEPASIRUOŠIMO ĮGYVENDINTI LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS ĮSTATYMĄ NR. XII-1869 PRIEŽASČIŲ IŠVADOS
2016 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis.
Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nepasiruošimo įgyvendinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869 priežasčių išvadai (pridedama).
Seimo Pirmininkas
Teikia
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
Komiteto pirmininko pavaduotoja Milda Petrauskienė
PRITARTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2016 m. d. nutarimu
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETO PARLAMENTINIO TYRIMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS NEPASIRUOŠIMO ĮGYVENDINTI LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS ĮSTATYMĄ NR. XII-1869 PRIEŽASČIŲ
IŠVADA
2016 m. ............d. Nr.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui (toliau – Komitetas) Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. kovo 25 d. nenumatytame posėdyje (posėdžio protokolo Nr. SPP-329) priimtu protokoliniu nutarimu „Dėl pavedimo Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui ištirti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nepasiruošimo įgyvendinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869 priežastis“ buvo pavesta atlikti parlamentinį tyrimą ir išsiaiškinti, dėl kokių priežasčių Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija nesugebėjo laiku pasiruošti įgyvendinti Administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869.
Komitetas organizavo du Komiteto posėdžius – 2016 m. balandžio 20 d. ir 2016 m. gegužės 11 d., juose išklausė į posėdžius atvykusių Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos atstovų – vidaus reikalų viceministro Artūro Norkevičiaus, Vidaus reikalų ministerijos Teisės departamento direktoriaus pavaduotojos Irinos Urbonės, Vidaus reikalų ministerijos Informatikos ir ryšių departamento direktoriaus pavaduotojos Alvydos Pupkovienės, Policijos generalinio komisaro Lino Pernavo, Finansų ministerijos atstovės Rimos Ūsonienės – paaiškinimus ir analizavo šių ir kitų asmenų žodžiu bei raštu pateiktą informaciją.
1. Komitetas nustatė:
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2016-04-18 raštas „Dėl informacijos, reikalingos įvykdyti Seimo posėdžio protokolinį pavedimą, pateikimo“ (dokumentas registruotas Lietuvos Respublikos Seimo informacinėje duomenų bazėje 2016 m. balandžio 18 d., Nr. G-2016-3766):
„Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (toliau – Ministerija), atsakydama į Jūsų 2016 m. balandžio 8 d. raštą Nr. 2324 (toliau – raštas), teikia informaciją apie atliktas veiklas, rengiantis įgyvendinti Administracinių nusižengimų kodeksą (toliau – ANK). Informacija teikiama laikantis rašte pateiktų klausimų eiliškumo.
1.1. 2015 m. birželio 25 d. Lietuvos Respublikos Seimui priimant Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Ministerijos reguliavimo srities įstaigos vykdė projektą „Elektroninių paslaugų informacinės sistemos, skirtos ne ginčo tvarka paskirtų baudų fiziniams ir juridiniams asmenims administravimui, sukūrimas“ (toliau – projektas „E. bauda“), kurio metu pertvarkius Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registrą buvo sukurtas valstybės registras – Administracinių teisės pažeidimų registras (toliau – ATPR), kuriame kaupiami visi administraciniai teisės pažeidimai, fiksuojami Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (toliau – ATPK) nustatyta tvarka. ATPR priimtas eksploatuoti 2015 m. rugpjūčio 31 d., 2015 m. rugsėjo 29 d. buvo užbaigtos visos projekto „E. bauda“ veiklos. Iki 2015 m. rugsėjo 29 d. buvo vykdomi intensyvūs darbai ATPK nuostatoms įgyvendinti: sukurtas ATPR, derinami tarpinstituciniai duomenų mainai su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, vykdomi naudotojų mokymai, nustatomos Administracinio teisės pažeidimo protokolo, Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, Nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo, kai protokolas nesurašomas, formos ir jų pildymo taisyklės, derinami ATPR saugos politiką reglamentuojantys teisės aktai, techninė dokumentacija, susijusi su ATPR priėmimu eksploatuoti, vykdoma projekto „E. bauda“ patikra, parengtos galutinės projekto „E. bauda“ įgyvendinimo ataskaitos. Pažymėtina, kad tik užbaigus projekto „E. bauda“ veiklas ir jas įvykdžius atsirado galimybė vertinti ATPR funkcionalumą ir pakeitimų, kurie būtini Lietuvos Respublikos nusižengimų kodekso (toliau – ANK) nuostatoms įgyvendinti, poreikį ir specifikuoti (techninių ir funkcinių reikalavimų ATPR programinės įrangos tobulinimui parengimas) pirkimo užduotį.
Toliau chronologine tvarka teikiame informaciją apie atliktas poprojektines veiklas:
Investicijų projekto parengimas
2015 m. rugpjūčio mėn. parengtas investicijų projektas „Administracinių teisės pažeidimų registro programinių priemonių sukūrimas apsikeitimui administracinių teisės pažeidimų ir su jais susijusiais duomenimis su kitų valstybės institucijų informacinėmis sistemomis“ (toliau – Investicijų projektas), skirtas ATPR programinei įrangai tobulinti, pritaikant ją ANK nuostatoms įgyvendinti.
Pagal IT projektų derinimo reikalavimus, nustatytus Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2009 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. T-30 „Dėl Informacinės visuomenės plėtros investicijų projektų derinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2015 m. rugpjūčio 24 d. investicijų projektas pateiktas derinti Informacinės visuomenės plėtros komitetui prie Susisiekimo ministerijos. 2015 m. rugsėjo 24 d. Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos suderino Investicijų projektą.
Valstybės kapitalo investicijos Investicijų projektui skirtos tik 2016 m., priėmus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. vasario 10 d. nutarimą Nr. 120 „Dėl Valstybės investicijų 2016–2018 metų programoje numatytų 2016 metų kapitalo investicijų paskirstymo“. Tik skyrus lėšas (t. y. tik 2016 m.) atsirado reali galimybė vykdyti viešųjų pirkimų procedūras ir ATPR funkcionalumo pakeitimo darbus.
Techninių ir funkcinių reikalavimų specifikavimas bei pirkimo sąlygų rengimas
2015 m. spalio 22 d. Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus įsakymu Nr. 5V-63 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudaryta darbo grupė iš Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Informatikos ir ryšių departamentas) ir Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) specialistų, parengė techninius ir funkcinius reikalavimus (techninę specifikaciją) ATPR programinėms priemonėms sukurti pritaikant ATPR funkcionalumus pagal ANK nuostatas. Parengtas 71 funkcinis reikalavimas ATPR modifikavimui, sugrupuojant juos pagal prioritetus, ir reikalavimai ATPR programinės įrangos tobulinimo (palaikymo) paslaugoms. Pažymėtina, kad naujuoju ANK priimta daug administracinės teisenos naujovių. Atsižvelgiant į tai ir siekiant, kad ATPR būtų tinkamai pritaikytas pagal ANK nuostatas, funkcinių reikalavimų parengimui buvo atliktas imlus laikui analitinis darbas, reikalaujantis daug specifinių teisinių-techninių žinių.
Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) techninė užduotis (specifikacija) paskelbta 2015 m. gruodžio 28 d.
2016 m. sausio 15 d. Informatikos ir ryšių departamentas parengė pirkimo sąlygas (kvalifikacinius reikalavimus, sutartines sąlygas, pasiūlymų vertinimo kriterijus) ir pateikė paraišką pirkimui atlikti Turto valdymo ir ūkio departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – TVŪD). Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo, atlikimo bei atskaitomybės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2010 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. IV-809 (Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016 m. sausio 6 d. įsakymo Nr. 1V-8 redakcija), 39.5 papunktyje numatytas 20 darbo dienų terminas pirkimo dokumentų parengimui ir suderinimui.
2016 m. vasario 10 d. TVŪD Informacinių technologijų viešojo pirkimo komisija patvirtino pirkimo sąlygas ir per 1 darbo dieną parengtas, suderintas ir išsiųstas skelbimas Viešųjų pirkimų tarnybai apie pradedamą pirkimą.
2016 m. vasario 17 d. Viešųjų pirkimų tarnyba per 3 darbo dienas, kaip numatyta Viešųjų pirkimų įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje, patikrino skelbimą apie pirkimą – pirkimas paskelbtas CVP IS viešai.
2016 m. kovo 29 d. įvyko vokų su pasiūlymais atplėšimas.
2016 m. balandžio 12 d. nustatytas nugalėtojas, tikėtinas sutarties sudarymo terminas – 2016 m. balandžio 22 d.
Pastebėtina, kad viešųjų pirkimų procedūros atviro konkurso būdu nuo paraiškos pateikimo iki sutarties sudarymo pagal Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo, atlikimo bei atskaitomybės taisyklių 35.1 papunktį vyksta 145 kalendorines dienas, todėl konstatuotina, kad pirkimo procedūros ATPR programinėms priemonėms sukurti pritaikant ATPR funkcionalumus pagal ANK nuostatas atliktos anksčiausiai tikėtinais terminais. Be to, pastebėtina, kad atsižvelgus į preliminarią sutarties sudarymo datą, kuri artima ANK įsigaliojimo datai, pirkimo sąlygose buvo nustatyta, kad 46 proc. programinės įrangos kūrimo darbų turi būti įgyvendinta per 2 mėnesius nuo sutarties sudarymo dienos.
1.2. Svarstant ANK projektą Lietuvos Respublikos Seime, buvo pateikti skaičiavimai, kad Ministerijai ANK nuostatoms įgyvendinti preliminariai reikės apie 2 mln. litų, tačiau priėmus Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą reikalingas finansavimas nebuvo skirtas.
2015 m. kovo 24 d. Ministerija raštu Nr. 1D-3160(5) (pridedamas) atkreipė Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) dėmesį į poreikį modifikuoti valstybės registrą – ATPR – pritaikant esamus jo funkcionalumus pagal ANK nuostatas. Rašte taip pat minima, kad numatytiems darbams atlikti reikia skirti apie 490 tūkst. eurų.
2015 m. balandžio 9 d. gautas Finansų ministerijos raštas (pridedamas), kuriame nurodyta, kad 2015 metais skirti papildomų valstybės biudžeto asignavimų nėra galimybių.
2015 m. rengiant 2016 m. biudžeto projektą ANK nuostatoms įgyvendinti prašyta 450 tūkst. eurų: 2016 m. – 320 tūkst. eurų, 2017 m. – 130 tūkst. eurų.
Skirta finansavimo:
1. ATPR programinės įrangos modifikavimui:
2016 m. pirkimui skirta 320 tūkst. eurų, 2017 m. – 130 tūkst. eurų, bendra projekto vertė – 450 tūkst. eurų;
2. ATPR programinės įrangos palaikymo paslaugoms:
2016 m. pirkimui skirta 90 tūkst. eurų, 2017 m. – 90 tūkst. eurų, bendra projekto vertė – 180 tūkst. eurų.
Maksimalios pirkimui skirtos lėšos – 630 tūkst. eurų.
1.3. Pažymėtina, kad į Teisės ir teisėtvarkos komitetą buvo kreiptasi tik po to, kai Ministro Pirmininko pavedimu (2016 m. vasario 12 d.) Vidaus reikalų ministerijai kartu su Teisingumo ministerija buvo pavesta išanalizuoti galimybes nukelti ANK įsigaliojimo terminą ir prireikus pateikti siūlymus (teisės aktus). Įstatymo projektas, kuriuo siūlyta nukelti ANK įsigaliojimo datą, buvo rengiamas ir derinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka, gavus 2016 m. vasario 22 d. Teisingumo ministerijos nuomonę. Tačiau, paaiškėjus, kad iki 2016 m. balandžio 1 d. nebus suspėta projektui pritarti Vyriausybėje ir pateikti jį Seimui, 2016 m. kovo 7 d. raštu kreiptasi į Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą.
Atkreiptinas dėmesys, kad dar svarstant ANK projektą Seime Ministerija ir Policijos departamentas prie VRM ne kartą kėlė klausimą dėl šio kodekso įsigaliojimo vėlesnės datos nustatymo, įvertinant reikalingus atlikti pasirengimo darbus bei papildomų lėšų poreikį.
1.4. Ketinimų Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 pakeitimo įstatymo projektą (toliau –Įstatymo projektas) teikti Lietuvos Respublikos Seimui 2015 m. rudens sesijos metu nebuvo –Vidaus reikalų ministerija stengėsi visomis įmanomomis priemonėmis maksimaliai tinkamai ir laiku įgyvendinti priimtą įstatymą – tuo metu buvo vykdoma ATPR pritaikymo ANK nuostatoms analizė.
Be to, inicijuoti tik 2015 m. pavasario sesijos pabaigoje priimto įstatymo pakeitimą (kurio įsigaliojimas nebuvo atidėtas taip, kaip prašė Vidaus reikalų ministerija ir Policijos departamentas prie VRM), o naujų aplinkybių bei priežasčių nebuvo, manėme, kad realiai tokia iniciatyva nebūtų įgyvendinta.
1.5. Tarpinstitucinio derinimo procedūra pradėta gavus Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (toliau – Teisingumo ministerija) 2016 m. vasario 22 d. raštu Nr. (1.39.) 7R-1513 vertinimą dėl galimybių nukelti ANK įsigaliojimo datą pagal Ministro Pirmininko pavedimą, įformintą Vyriausybės kanclerio 2016 m. vasario 12 d. rezoliucija Nr. S-51-469 (pavedimas parengtas pagal Ministerijos 2016 m. vasario 10 d. raštą 1D-880 (5).
Atsižvelgiant į trumpą laikotarpį, likusį iki ANK įsigaliojimo, Ministerijoje skubos tvarka parengtas Įstatymo projektas 2016 m. vasario 24 d. pateiktas derinti Teisingumo ministerijai. Suderintas su Teisingumo ministerija Įstatymo projektas 2016 m. kovo 15 d. pateiktas Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Projektas buvo siųstas derinti tik Teisingumo ministerijai, nes pagal Vyriausybės darbo reglamentą šis pakeitimas turi būti derinamas tik su Teisingumo ministerija.
Atsakant į klausimą, kodėl buvo parengtas tik vienas projektas, pažymėtina, kad negavus pritarimo dėl pagrindinio įstatymo keitimo galimybių, nebuvo tikslinga rengti susijusių įstatymų projektus, todėl jie būtų buvę skubos tvarka parengti ir pateikti Vyriausybei.
1.6. Ministerija, įgyvendindama Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą, parengė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 22 d. nutarimo Nr. 640 „Dėl Administracinio teisės pažeidimo protokolo, Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, Nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo, kai protokolas nesurašomas, formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo (toliau – Nutarimas) projektą ir jo lydimuosius dokumentus. Nutarimo projektas ir lydimasis dokumentas 2015 m. gruodžio 30 d. pateikti derinti 23 suinteresuotoms institucijoms. Pagal suinteresuotų institucijų pateiktas pastabas patikslintas Nutarimo projektas 2016 m. vasario 24 d. pateiktas derinti Teisingumo ministerijai. Pagal Teisingumo ministerijos 2016 m. kovo 15 d. pateiktas pastabas patikslintas ir darbo tvarka suderintas Nutarimo projektas 2016 m. balandžio 8 d. Ministerijos raštu pateiktas svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei (nutarimo projekto registravimo Teisės aktų informacinėje sistemoje numeris – Nr. 15-14620).
Siekiant užtikrinti, kad Administracinio nusižengimo protokolo, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje ir Nutarimo dėl administracinio nusižengimo, kai protokolas nesurašomas, blankų (toliau – blankai) pagaminimas būtų organizuojamas, Nutarimo projekte nustatoma, kad:
1) blankai įsigyjami institucijų, nagrinėjančių administracinių nusižengimų bylas ne teismo tvarka ar kurių pareigūnai Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka pradeda administracinių nusižengimų teiseną (toliau – institucijos), atlieka administracinių nusižengimų tyrimą ir surašo administracinių nusižengimų protokolus (toliau – institucijos), lėšomis;
2) iki Nutarimo projekto įsigaliojimo pagaminti Administracinio teisės pažeidimo protokolo, Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, Nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo, kai protokolas nesurašomas, popieriniai blankai institucijų naudojami iki kol bus atspausdinti popieriniai blankai, bet ne ilgiau kaip iki 2017 m. kovo 1 d.
Pastebėtina, kad blankų gamybos užsakymą galima vykdyti tik atlikus Lietuvos Respublikos saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų gamybos įstatymo (toliau – Įstatymas) nustatytas privalomas procedūras – blankai priskiriami technologinės apsaugos lygiui ir polygiui, rengiamos paraiškos įregistruoti blankus į Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų registrą, rengiami saugiojo dokumento blanko eskizai ir grafiniai projektai ir kt. Atsižvelgiant į tai, Nutarimo projekte nustatomi atitinkami pavedimai institucijoms:
1) Ministerijai – kreiptis į Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų technologinės apsaugos nustatymo komisiją dėl popierinių dokumentų formų blankų vertinimo ir priskyrimo technologinės apsaugos lygiui ir polygiui bei patvirtinti blankuose nurodomų eilės numerių, priskirtų institucijoms, sąrašą;
2) kitoms institucijoms – pateikti Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos paraiškas įregistruoti blankus į Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų registrą, parengti saugiojo dokumento blanko eskizą ir grafinį projektą bei organizuoti blankų gamybą.“
Lietuvos Respublikos finansų reikalų ministerijos 2016-04-18 raštas „Dėl informacijos pateikimo“ (dokumentas registruotas Lietuvos Respublikos Seimo informacinėje duomenų bazėje 2016-04-18, Nr. G-2016-3781):
„Finansų ministerija susipažino su Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto 2016 m. balandžio 8 d. raštu Nr. 2324 „Dėl informacijos, reikalingos įvykdyti Seimo posėdžio protokolinį pavedimą, pateikimo“ ir teikia prašomą informaciją. Atkreipiame dėmesį, kad 2011 metais ir 2012 metais teikdamas svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso ir su juo susijusių teisės aktų projektus, projektų rengėjas (Teisingumo ministerija) aiškinamajame rašte nurodė, kad jiems įgyvendinti papildomų finansinių išteklių nereikės.
Rengdamas 2013 metų ir 2014 metų valstybės biudžeto projektus, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) papildomų lėšų poreikio Administracinių nusižengimų kodekso nuostatoms įgyvendinti nenurodė. Sudarant 2015 m. valstybės biudžeto projektą, Policijos departamentas pateikė 219,4 mln. litų (63,5 mln. eurų) bendrą lėšų poreikį, iš jų 2,1 mln. litų (0,6 mln. eurų) Administracinių nusižengimų kodekso projekto nuostatoms įgyvendinti (neprioritetinis poreikis).
Priėmus Administracinių teisės pažeidimų registro įstatymą (2013 m. lapkričio 19 d. Nr. XII-603), nuo 2015 m. Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių žinybinis registras, kurio tvarkytojas buvo Policijos departamentas, reorganizuotas į Administracinių teisės pažeidimų valstybės registrą (toliau – ATPR), kurio valdytoju paskirta Vidaus reikalų ministerija.
Vidaus reikalų ministerija 2015 m. kovo 24 d. raštu Nr. 1D-3160(5) kreipėsi į Finansų ministeriją ir nurodė, kad, atsižvelgiant į Administracinių nusižengimų kodekso projekto nuostatas, būtina patobulinti ATPR funkcines galimybes ir preliminarus papildomų lėšų poreikis šiam tikslui yra apie 486,3 tūkst. eurų. Finansų ministerija 2015 m. balandžio 9 d. raštu Nr. (1.19-0206)-5K- 1506947-6K-1502950 informavo, kad 2015 m. skirti papildomų valstybės biudžeto asignavimų nėra galimybių, todėl prireikus (jeigu būtų priimtas minėtas Administracinių nusižengimų kodekso projektas) Vidaus reikalų ministerija ATPR funkcinių galimybių tobulinimo darbus turėtų finansuoti iš 2015 m. valstybės biudžeto asignavimų, perskirstydama jai investicijoms skirtas lėšas, arba ieškoti galimybių šiam tikslui gauti Europos Sąjungos paramos lėšų. Finansų ministerija taip pat informavo, kad pagal galiojančią tvarką lėšos investicijų projektui finansuoti gali būti skiriamos tik tuomet, jeigu yra pateiktas pagal Investicijų projektų rengimui taikomų reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 201 (su vėlesniais pakeitimais), parengtas ir su Informacinės visuomenės plėtros komitetu prie Susisiekimo ministerijos suderintas investicijų projektas.
Administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymas Nr. XII-1869 priimtas 2015 m. birželio 25 d., tačiau Vidaus reikalų ministerija 2015 m. nustatyta tvarka parengto investicijų projekto dėl ATPR funkcinių galimybių tobulinimo nepateikė ir skirti lėšų jam finansuoti, perskirstant Vidaus reikalų ministerijai investicijoms skirtas lėšas, nenumatė, nors per 2015 m. 7 kartus tikslino ministerijai numatytų kapitalo investicijų paskirstymą pagal investicijų projektus ir perskirstė 1 552,4 tūkst. eurų kapitalo investicijoms finansuoti numatytų valstybės biudžeto lėšų (neįskaitant Europos Sąjungos paramos ir bendrojo finansavimo lėšų) bei perskirstė 763,6 tūkst. eurų Policijos departamentui investicijoms finansuoti numatytų valstybės biudžeto lėšų.
Kai buvo rengiamas Valstybės investicijų 2016–2018 metų programos projektas, Vidaus reikalų ministerija neprašė skirti papildomų lėšų ATPR funkcinių galimybių tobulinimo darbams finansuoti. Vidaus reikalų ministerija, paskirstydama Valstybės investicijų 2016–2018 metų programoje numatytas kapitalo investicijas pagal asignavimų valdytojus ir investicijų projektus (investicijų projektų įgyvendinimo programas), numatė 2016–2017 metais įgyvendinti investicijų projektą „Administracinių teisės pažeidimų registro programinių priemonių sukūrimas apsikeitimui administracinių teisės pažeidimų ir su jais susijusiais duomenimis su kitų valstybės institucijų informacinėmis sistemomis“, kurio bendra vertė 450 tūkst. eurų (2016 m. numatyta skirti 320 tūkst. eurų, 2017 m. – 130 tūkst. eurų).
Pažymime, kad pagal galiojančią tvarką rengiant tam tikrų metų valstybės biudžeto projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos organizuojamuose Ministro Pirmininko, finansų ministro ir vidaus reikalų ministro pasitarimuose apie strateginius tikslus, planuojamus pasiekti rezultatus bei asignavimus aptariamas papildomų lėšų poreikis ir priimami sprendimai dėl asignavimų limitų vidaus reikalų ministrui pavestai valdymo sričiai. Sprendimus dėl tam tikriems metams numatomų vidaus reikalų ministro valdymo srities valstybės kapitalo investicijų limitų paskirstymo pagal asignavimų valdytojus (savo pavaldžias įstaigas) ir investicijų projektus, atsižvelgdama į savo prioritetus, priima Vidaus reikalų ministerija.
Visuomenės apsaugos srities (Vidaus reikalų ministerijos ir jai pavaldžių statutinių įstaigų) investicijoms finansuoti iš valstybės biudžeto lėšų (neįskaitant Europos Sąjungos paramos lėšų) 2015 m. buvo skirta 21,2 mln. eurų (2,3 mln. eurų daugiau, palyginti su 2014 m.), 2016 m. – 25,3 mln. eurų (4,1 mln. eurų daugiau, palyginti su 2015 m.).
Kartu informuojame, kad 2015 m. Vidaus reikalų ministerijai ir jai pavaldžioms statutinėms įstaigoms, palyginti su 2014 m., iš viso papildomai skirta 18,8 mln. eurų, iš jų Policijos departamentui – 5,5 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų. 2016 m. Vidaus reikalų ministerijai ir jai pavaldžioms statutinėms įstaigoms iš viso papildomai skirta 28 mln. eurų, iš jų Policijos departamentui – 10,3 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų.“
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos 2016-04-18 raštas „Dėl informacijos, reikalingos įvykdyti Seimo posėdžio protokolinį pavedimą, pateikimo“:
„Susipažinę su Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto raštu, teikiame informaciją dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai adresuotų klausimų.
Pažymime, kad 2016 m. vasario 10 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijoje buvo gautas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2016 m. vasario 10 d. raštas Nr. 1D- 880(5) (pridedama), kuriame buvo pateikta nuomonė, kad dėl priežasčių, trukdžiusių tinkamai organizuoti Administracinių teisės pažeidimų registro funkcionalumo pakeitimą, skubos tvarka tikslinga inicijuoti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatų įsigaliojimo termino nukėlimą iki 2016 m. spalio 1 d. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai kartu su Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija Ministro Pirmininko pavedimu, įformintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanclerio 2016 m. vasario 12 d. pavedimu Nr. S-51-469, (pridedama) buvo pavesta įvertinti galimybes nukelti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso įsigaliojimo terminą ir informuoti apie nagrinėjimo rezultatus, prireikus pateikti suderintus siūlymus (teisės aktų projektus) Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Vykdydama šį pavedimą, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija 2016 m. vasario 22 d. raštu Nr. (1.39.)7R-1513 (pridedama) pateikė atsakymą Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai, o ši ministerija 2016 m. vasario 29 d. raštu Nr. 1D-1324(3) (pridedama) informavo Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliariją, kad, pagal kompetenciją įvertinusi galimybes nukelti Administracinių nusižengimų kodekso įsigaliojimo terminą, parengė ir pateikė derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 pakeitimo įstatymo projektą. 2016 m. kovo 15 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybei buvo pateiktas minėtas įstatymo projektas, tačiau jo svarstymo Ministerijų atstovų (viceministrų, kanclerių) 2016 m. kovo 29 d. pasitarime atsisakyta, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seime 2016 m. kovo 25 d. priimtą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 2, 3, 4, 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XII-2275.
Kartu norėtume informuoti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai nebuvo pateikta kitos papildomos informacijos apie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos identifikuotas aplinkybes, dėl kurių nėra galimybės tinkamai pasirengti 2016 m. balandžio 1 d. įgyvendinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija nebuvo informuota apie ministerijos veiksmus, siekiant pritaikyti Administracinių teisės pažeidimų registro funkcionalumą, organizuojant naujų blankų gamybą. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija 2016 m. sausio 26 d. raštu Nr. 1D-501(6) pateikė Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų registro įstatymo Nr. XII-603 pavadinimo ir 1, 3, 5, 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, kurio aiškinamajame rašte buvo nurodyta, kad įstatymo įgyvendinimui reikės valstybės biudžeto lėšų – 490 000 EUR, kurios bus panaudotos registro modernizavimui, siekiant užtikrinti registro veiklą įsigaliojus Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksui. Kitų pastebėjimų apie nepakankamus (neskirtus) valstybės asignavimus ar papildomą jų poreikį pranešta nebuvo.“
Vidaus reikalų ministerijos atstovas vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius pateikė paaiškinimus Komitetui 2016 m. balandžio 20 d. posėdyje:
„Jums yra pateikta pažyma, kuri papildyta įvairiomis aplinkybėmis, atliktais darbais ir situacijomis, kaip vyko mūsų darbai per 2015 metus ir per šiuos metus. Manau, kad pakankamai tiksliai ir aiškiai sudėliojome, nebent turėtumėte kokių klausimų, tai atsakytume.
O bendrąja prasme, sakyčiau, kad 2015 metai buvo pakankamai intensyvūs, ir po to, kai 2015 m. kovo mėnesį buvo svarstomas ANK įsigaliojimo klausimas Teisės ir teisėtvarkos komitete, kai buvo nuspręsta, kad jis įsigalios 2016 m. balandžio 1 d., iš karto kreipėmės į Finansų ministeriją, prieš tai, aišku, įvertinę savo galimybes, pajėgumus, investicinius projektus ir turimas lėšas, kad vis dėlto mums šiam projektui reikės papildomų lėšų, nes kitaip mes negalėsime tinkamai pasirengti. Be šito kreipimosi, vis tiek buvo atliekama daug darbų ir mano kolegos atlieka. Pasakysiu, kokie jie buvo, nes reikėjo pasiruošti ne tik pertvarkyti Administracinių teisės pažeidimų registrą, bet ir suderinti šitą registrą su e. baudos projektu, atitinkamai parengti techninius funkcinius reikalavimus naujajam registrui, reikėjo sutvarkyti klausimus su Informacinės visuomenės plėtros komitetu, reikėjo paraleliai ir tai buvo daroma, rengti blankų formas, tas buvo padaryta.
Iš tikrųjų mes puikiai žinome, kad nė vieno darbo nepadarysi be lėšų, tad buvo iš karto rengiamas investicijų projektas Administracinių nusižengimų registrui reformuoti. Tokie pinigai buvo gauti 2016 metų pradžioje ir atitinkamai visi darbai buvo pradėti daryti. Aišku, tenka paminėti ir tai, kad išankstinis pirkimas jau buvo pradėtas, žinant visas Viešųjų pirkimo įstatymo peripetijas, metų pabaigoje. Nes mes puikiai žinome, kad neturint pinigų negalime pradėti nė vieno darbo, ypač pirkti paslaugas ir darbus. Vidaus reikalų ministerija su Policijos departamentu tikrai dėjo visas pastangas, vykdydami darbus. Nors iš Finansų ministerijos buvo gautas nepalankus mums atsakymas, bet daryti visi darbai, kad būtų pasiruošta kiek įmanoma pagal tas apimtis (…)“.
Komiteto pirmininkas V. Bukauskas pateikė klausimą vidaus reikalų viceministrui A. Norkevičiui:
„Kodėl nebuvo kreiptasi į Seimą praėjusių metų rudens sesijoje, matant, kad nebus įgyvendintas teisės aktas iki balandžio 1 dienos, dėl termino datos nukėlimo?“
Vidaus reikalų ministerijos Teisės departamento direktoriaus pavaduotoja Irina Urbonė, atsakydama į pateiktą klausimą, teigė:
„Iš karto, kai tiktai buvo priimtas įstatymas dėl kodekso įsigaliojimo, kreiptasi nebuvo, nes prieš tai visi mūsų argumentai nebuvo išgirsti. Kadangi jų naujų neatsirado, tai iš karto, priėmus kodeksą, manėme, kad tą daryti yra netikslinga, nes naujų kokių nors argumentų nebuvo. Tačiau, kaip mes minim ir atsakyme, vis dėlto 2015 m. kovo 24 d. buvo rašytas raštas Teisės ir teisėtvarkos komitetui, kur buvo pasakyta, kad iš tikrųjų mes nepasirengę tą daryti. Tai vis dėlto kreiptasi buvo. Negalima sakyti, kad mes nesikreipėm. Ir netgi svarstant tą kodeksą prieš priėmimą ir Policijos departamentas raštais kreipėsi ir buvo sakyta, kad tikrai nesame pasirengę tą kodeksą įgyvendinti būtent iki tos dienos, kaip buvo nuspręsta.“
Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, papildydamas atsakymą, teigė:
„Iš tikrųjų 2015 metų kovo mėnesį mes iš tikrųjų siūlėme, kad kodekso įsigaliojimo data turėtų būti ne anksčiau kaip bent jau 2016 m. liepos 1 d. Tačiau buvo priimtas sprendimas tą datą nustatyti balandžio 1 dieną. Jeigu ji būtų liepos 1 diena, tai bent jau būtų minimalios galimybės tuos darbus padaryti laiku. Aišku, jeigu mums visi pirkimai, visi įsigijimo darbai vyktų sėkmingai.“
Komiteto narys Povilas Urbšys pateikė klausimą vidaus reikalų ministerijos atstovams:
„Turime informacijos, kad vidaus reikalų ministras S. Skvernelis buvo pavedęs atlikti tarnybinį patikrinimą. Ar tas tarnybinis patikrinimas yra atliktas ir buvo įvertintas viceministro ir ministerijos padalinių darbas, atliktas dėl minėtos problemos sprendimo?“
Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, atsakydamas į pateiktą klausimą, teigė:
„Yra tikrai ministro pavedimas atlikti tarnybinį tyrimą. Mes visi esame pateikę generaliniam inspektoriui savo paaiškinimus, turimą informaciją. Kiek žinau, inspektorius yra paprašęs ir renka medžiagą iš Seimo, kokie buvo mūsų pasisakymai, komentarai, kokios pozicijos, ir jis dabar šiuo metu tą vertina. Manau, kad jis tikrai stengiasi viską atlikti daug greičiau, negu per mėnesį [iki 2016 m. balandžio 29 d.].“
Komiteto pirmininkas V. Bukauskas, išklausęs vidaus reikalų viceministro Artūro Norkevičiaus atsakymą, pasiūlė Komitetui sprendimą priimti sulaukus tarnybinio patikrinimo rezultatų:
„Tai galbūt mes galime kaip komitetas, kuris turim pavedimą, palaukti, kol bus gauta tarnybinio patikrinimo pagal ministro pavedimą išvada, tada mes paprašytume, kad ta išvada mums būtų pateikta prie medžiagos.“
Komiteto nariai tam pritarė bendru sutarimu. Nutarta paprašyti Vidaus reikalų ministerijos atlikus tarnybinį patikrinimą pateikti Komitetui tarnybinio patikrinimo išvadą.
Komiteto narys Povilas Urbšys pateikė papildomą klausimą vidaus reikalų ministerijos atstovams:
„Praeitais [2015] metais Jūs kreipėtės į Finansų ministeriją dėl lėšų skyrimo. Finansų ministerija atsakė Jums, kad papildomų lėšų nebus skiriama. Jūs turite peržiūrėti Jums skirtus asignavimus investicijoms. Būtų gerai, kad Jūs dabar atsakytumėte, kodėl nebuvo skirta pinigų iš turimų asignavimų? Finansų ministerija pateikė, kad buvo skiriamos papildomos lėšos Vidaus reikalų ministerijai, Policijos departamentui. Tikrai būtų galima sužinoti, kodėl tų papildomų lėšų, kurios buvo skirtos, nebuvo galima panaudoti būtent tai ATPK procedūrai įgyvendinti?“
Vidaus reikalų ministerijos Informatikos ir ryšių departamento direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė, atsakydama į pateiktą klausimą, teigė:
„Galiu atsakyti į šitą klausimą. Kadangi esu projekto „E. bauda“, tai yra to didelio tarpinstitucinio projekto, vadovė. Dabar šiek tiek pakalbėsiu apie tai, kaip išsidėstė tie finansiniai srautai tuo metu, kai buvo vykdytas projektas „E. bauda“. Jis prasidėjo 2010 metais ir baigėsi 2015 metais, kaip mes rašėme, rugsėjo 29 dieną buvo pateikta galutinė ataskaita. Toliau vyko vertinimas ir atsiskaitymas. Vadinasi, tuo metu 8,5 mln. Lt – tai apie 2,5 mln. eurų – buvo finansuojamas tas pats registras. Nebuvo kalbos apie papildomą to paties objekto finansavimą.
Antra aplinkybė. Mes numatėme investicijų projektą, kuriuo numatėme sąsajas tobulinti tuo metu, bet priėmus ANK birželio mėnesį, mes investicijų projektą papildėme sąlygomis, kad registras būtų pritaikytas ANK, ir tas investicijų projektas rugpjūčio mėnesį buvo pateiktas jau Informacinės visuomenės plėtros komitetui derinti. Taigi investicijų lėšos išdėstytos 2016 ir 2017 metais. Iš viso 450 tūkst. eurų, 2016 metais – 320 tūkst. eurų.“
Finansų ministerijos atstovė Rima Ūsonienė, atsakydama į pateiktus Komiteto narių klausimus, teigė:
„Nuo 2015 metų šio registro modifikavimu turėjo rūpintis Vidaus reikalų ministerija. Tas pats raštas išėjo ir į Teisės ir teisėtvarkos komitetą, ir į Finansų ministeriją su paaiškinimais, kad galbūt ANK bus priimtas ir jam įgyvendinti, registrui tobulinti reikės apie 490 tūkst. eurų. Mes, aišku, pasakėme, kad 2015 metų įstatymas priimtas, pinigai patvirtinti, kad skirtume papildomai, reikia keisti biudžeto įstatymą. Dėl tokios sumos tikrai neisime ir nekeisime įstatymo, tuo labiau kad matome, jog Vidaus reikalų ministerija turi pakankamai vidinių išteklių prireikus skirti šitam projektui, bet pirmiausia ji turi parengti projektus ir suderinti su visuomene ir tada perskirstyti lėšas. <...> Bet jie <...> dėl 2015 metų, kad perskirstant lėšas reikia skirti lėšų šitam projektui, nesikreipė, projekto nepateikė. O kartu, kaip mes ir išdėstėme, paskaičiavome, suvedžiau visus skaičius, per 2015 metus, nuo gegužės mėnesio, perskirstymus darė tarp investicijų projektų ir perskirstė daugiau kai 1,5 mln. eurų. Vadinasi, tikrai turėjo galimybių skirti ir šitam projektui, ne visai, su galima pradžia, bet kad būtų pradėta investuoti į tą projektą, pradėti darbai ir finansavimas 2015 metais. Nuo 2015 metų vidurio tikrai. Taigi manau, kad ne. O čia, kad paskui 2016 metais rašo, kad buvo skirtos lėšos, tai noriu pasakyti, kad Vidaus reikalų ministerija irgi šitam reikalui papildomo poreikio jokio neteikė, jie skyrė šitas lėšas numatę šitą projektą finansuoti iš skirtų limitų, nes pakankamai šitam reikalui yra. Jie turėjo papildomų poreikių, didesnių problemų, matyt, bet turėjo galimybių iš sau skirtų limitų įtraukti šitą projektą.“
Generalinis policijos komisaras Linas Pernavas, atsakydamas į Komiteto narių pateiktus klausimus, teigė:
„Sakykim, galbūt ne visai mano reikalas, bet ką aš noriu paaiškinti, tai čia reikia labai aiškiai atskirti du dalykus. Vienas dalykas yra finansavimas ir antras dalykas – darbų atlikimo terminai. Kiek aš pamenu, matyt, bus ir stenogramos. Ir Teisės ir teisėtvarkos komitete buvo šitie du klausimai ir buvo kalbama. Vienas dalykas, kad reikalingi pinigai, aišku, čia galima diskutuoti: reikėjo perskirstyti, nereikėjo, galėjo, negalėjo, aš tikrai negaliu atsakyti, bet antras dalykas – terminai, kiek pamenu, mes buvome įvardiję, kad parengiamiesiems darbams reikia ne mažiau kaip vienų metų, iš esmės priimant. Prieš priimant, gerokai anksčiau buvo pasakyta, kad vienų metų, tikrai ne mažesnis terminas. Nagrinėjant šitą klausimą, aš manau, reikėtų žiūrėti dviem aspektais, net jeigu būtų pinigai, aš manau, kad priimant įstatymą galbūt buvo „užprogramuota“ ta problema.“
Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, pratęsdamas atsakymą į pateiktą klausimą, teigė:
„Aš tikrai nekartosiu, ką sakė departamento direktorė ir ką – Finansų ministerijos atstovė, bet investicijų projekto rengimo tvarka yra labai aiški, mes jos laikėmės ir pagal ją investicijų projektas buvo parengtas 2015 metų rugpjūčio mėnesį. Tol, kol mes nežinome, koks jis, kiek reikia, ką reikia padaryti, teikti perskirstymui investicijų programą ir ten bandyti atspėti trečdalį ar pusę sumos, yra tikrai nelogiška. Tai vienas dalykas.
Kitas dalykas, mes kovo mėnesį tikrai rašėme Finansų ministerijai, kad mums reikės 462, 86 tūkst. 342 eurų, tai buvo tikrai nuspėta suma, žinoma suma ir mums jos reikėjo. Tai yra apie 2 mln. Lt, tai nėra ta suma, kurią galima lengvai paimti iš savų resursų, surasti, perskirstyti ir t. t., nes įstaigos nėra tokios turtingos. Ir paskutinis, Administracinių nusižengimų kodeksas, kaip žinote, raštuose yra paaiškinta, apima beveik 300 institucijų, kurios per projektą „E. bauda“, per šitą <…> registrą, tvarkytų administracines nuobaudas, baudas, skiriamas mūsų visoje valstybėje. Suma maža, bet poveikis ir reikšmė labai didelė. Aš noriu [pasakyti], kad mes visi kartu turėjome labai vienodai įvertinti, o ne galbūt formaliai pasakyti, kad jūs darykite tą dalyką…“
Komiteto narys Povilas Urbšys, išklausęs atsakymus į pateiktus klausimus, pateikė savo nuomonę:
„Finansų ministerija konstatavo, kad Vidaus reikalų ministerija turėjo pakakamai lėšų, kurias galėjo panaudoti būtent šitam projektui įgyvendinti, ir paminėjo, kad 1,5 mln. eurų buvo perskirstyta Vidaus reikalų ministerijoje. Galima, aš manau, kad ne dabar, bet papildoma informacija buvo, kam buvo tie 1,5 mln. eurų paskirstyti, ar iš tikrųjų Vidaus reikalų ministerija turėjo dar lėšų skirti šitam projektui. Aš įsivaizduoju, kad tas perskirstymas buvo pagal konkrečius poreikius, pagal konkrečius prioritetus. Ir tada būtų galima įsitikinti, kiek tai buvo racionaliai panaudota, ar iš tikrųjų <…> turėjote papildomų pinigų, nes dar Finansų ministerija konstatuoja, kad jūs turėjote savo pinigų tam projektui įgyvendinti.“
Komiteto pirmininkas Valentinas Bukauskas apibendrino 2016 m. balandžio 20 d. Komiteto posėdžio diskusijas nagrinėtu klausimu ir teigė:
„<...> Vyriausybės atstovų, kiek supratau, neturime. Vyriausybė yra pateikusi pažymą mums, Jums ta pažyma ir išvada, vadinkime, yra prisegta, pateikta. Komitetas Vyriausybės atstovų paprašys, gal jie galės dalyvauti, jeigu ne, mes vadovausimės būtent pateikta pažyma. Noriu pasakyti, kad sprendimų mes šiandien jokių nepriimsime. Kaip ir minėjau, yra papildomai paprašyta, kad tolesniame svarstyme dalyvautų Teisės ir teisėtvarkos komiteto atstovas, ar jie pateikė atsakymą į paklausimą Vidaus reikalų ministerijai, kad negali įgyvendinti būtent to projekto toliau. Kaip žinote, ministro pavedimu vykdomas tarnybinis patikrinimas. Taip pat norėtume sulaukti išvados, kokie bus būtent to tarnybinio patikrinimo rezultatai. Ir, trečia, kaip minėjau, kreipsimės rytoj į Seniūnų sueigą, kad būtų nukeliamas mums pavesto atlikti tyrimo terminas į tolesnį laiką. Manau, kad gegužės 12 diena mes negalime apsiriboti, galbūt tada, kai bus pateikta būtent Vidaus reikalų ministerijos tarnybinio patikrinimo medžiaga ir komitetas apsvarstęs įregistruos išvadą. Galime taip?“
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2016-05-03 raštas „Dėl informacijos pateikimo“ (dokumento registruotas Lietuvos Respublikos Seimo informacinėje duomenų bazėje 2016-05-04, Nr. G-2016-4431):
„VRM Korupcijos prevencijos ir vidaus tyrimų skyriuje gautas vidaus reikalų ministro Sauliaus Skvernelio pavedimas įvertinti VRM Teisės departamento direktoriaus pavaduotojos Irinos Urbonės 2016-03-25 tarnybiniame pranešime Nr. 1T-96 nurodytas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimo kodekso (toliau – ANK) įsigaliojimo datos nukėlimo aplinkybes.
I. Urbonė tarnybiniame pranešime nurodo, kad 2016-03-25 LR Seimo neeiliniame posėdyje buvo priimtas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo XII-1869 2, 3, 4, 5, 6, 8 straipsnių pakeitimo įstatymas, kuriuo atidėtas ANK įsigaliojimas iki 2017-01-01 (turėjo įsigalioti 2016-04-01). ANK įsigaliojimo atidėjimą lėmė tai, kad pagal ANK numatoma nemažai administracinių nusižengimų teisenos pakeitimų, dėl kurių buvo būtina organizuoti Administracinių teisės pažeidimų registro (toliau – ATPR) funkcionalumo pakeitimą (pritaikymą). Iki 2016-04-01 tinkamai organizuoti ATPR funkcionalumo pakeitimą (pritaikymą) trukdė tai, kad nebuvo laiku skirtos tam reikalingos lėšos. Be to, priėmus ANK, atsirado būtinybė iš naujo patvirtinti ir pagaminti administracinių nusižengimų protokolų ir nutarimų administracinio nusižengimo byloje blankus.
Atsižvelgiant į pranešime nurodytas aplinkybes, šio tyrimo metu tiriamos ir vertinamos šios aplinkybės:
1. Ar lėšų neskyrimas buvo kliūtis VRM laiku (iki ANK įsigaliojo 2016-04-01) pasirengti tinkamai įgyvendinti ANK nuostatas, t. y. organizuoti ir vykdyti ATPR funkcionalumų pakeitimą, pritaikant jį pagal ANK nuostatas.
2. Ar priėmus ANK, iki jo įsigaliojimo 2016-04-01 objektyviai buvo galima patvirtinti ir pasigaminti protokolų ir nutarimų administracinio nusižengimo byloje blankus.
Dėl galimybės ATPR funkcionalumus pritaikyti ANK nuostatoms iki ANK įsigaliojimo 2016-04-01, neskyrus tam biudžeto lėšų
2015-06-25 Lietuvos Respublikos Seimas priėmė ANK patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869, kuriuo patvirtintas ANK ir numaityta jo įsigaliojimo data – 2016-04-01, t. y. po 9 mėn. nuo įstatymo priėmimo (1 str., 2 str.) (ANK parengtas ir pateiktas Seimui 2012-04-24, užregistruotas 2015-05-27, paskelbtas Teisės aktų registre 2015-07-10). Pažymėtina, kad šio įstatymo aiškinamajame rašte nurodyta, kad įsigaliojus kodeksui, jo įgyvendinimui papildomų finansinių išteklių nereikės. Svarstant ANK projektą Seime, dar 2012 m. buvo pateikti skaičiavimai, kad ANK nuostatoms įgyvendinti reikės 2 mln. litų, tačiau priėmus įstatymą lėšos nebuvo skirtos. 2016-03-25 Lietuvos Respublikos Seimas priėmė ANK patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 pakeitimo įstatymą Nr. XII-2275, kuriuo nukėlė ANK įsigaliojimo datą iki 2017-01-01 (1 str.).
Nustatyta, kad dar iki ANK priėmimo 2015-06-25, VRM (toliau – PD) buvo nagrinėtos galimybės pasirengti įgyvendinti ANK nuostatas tiek ieškant lėšų, tiek preliminariai vertinant ATPR modifikavimo būtinumą pagal ANK projekto nuostatas:
1. 2015-03-17 PD nuspręsta, kad ANK projekto nuostatos atitinka Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registro (ATPEĮR), kuris nuo 2015-07-01 bus modifikuotas į ATPR, funkcionalumus, tačiau tinkamam ANK nuostatų įgyvendinimui būtinas ATPR modifikavimas pagal naujus ANK projekto reikalavimus, parengta ANK projekto ir ATPR atitikties lentelė bei paskaičiuota papildomų lėšų poreikis ATPR tobulinimui (486 342 Eur), kuri pateikta VRM (PD 2015-03-17 raštas Nr. 5-S-2609).
2. 2015-03-24 VRM raštu Nr. 1D-3160(5) kreipėsi į LR Finansų ministeriją, prašydama ATPR tobulinimui 486 342 Eur, nurodant, kad šiuo metu vyksta ATPEĮR modifikavimo į ATPR darbai, numatyti įgyvendinant E. baudos projektą ir nėra numatyta galimybių plėsti būtinas modifikavimo darbų apimtis (tobulinant ATPR funkcionalumą) pagal naujus ANK projekto reikalavimus. Buvo gautas neigiamas Finansų ministerijos atsakymas (2015-04-09 raštas Nr. (1.19-0206)-5K-1506947-6K1502950) nurodant prireikus (jei būtų priimtas ANK projektas) ieškoti lėšų iš VRM skirtų 2015 m. valstybės biudžeto asignavimų, perskirstant VRM investicijoms skirtas lėšas, arba ieškoti galimybių šiam tikslui gauti Europos Sąjungos fondų lėšas bei primenant, jog pagal galiojančią tvarką lėšos investicijų projektui finansuoti gali būti skiriamos tik tuomet, jeigu yra pateiktas pagal Investicijų projektų rengimui taikomų reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001-07-04 įsakymu Nr. 201 (su vėlesniais pakeitimais), parengtas ir su Informacinės visuomenės plėtros komitetu prie Susisiekimo ministerijos (toliau – IVPK) suderintas Investicijų projektas. Nustatyta, kad PD, kuris iki 2015-07-01 buvo žinybinio ATPEĮR, reorganizuoto į valstybinį ATPR, valdytojas, dar 2014 m. kelis kartus prašė Finansų ministerijos skirti 2 100, 0 tūkst. ANK projekto nuostatoms įgyvendinti, nes jį priėmus bus poreikis tobulinti ATPREĮ registrą (keisti funkcionalumą – apie 2000 tūkst. Lt) ir pagaminti naujų blankų (apie 100 tūkst. Lt) (PD 2014-05-15 raštas Nr. 5-S-1746, 2015-08-21 raštas Nr. 5-S-2992), tačiau lėšos nebuvo skirtos.
3. 2015-03-24 VRM raštu Nr. 1D-3130(5) kreipėsi į LR Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (toliau – TTK) pirmininką Julių Sabatauską, kad numatyta ANK įsigaliojimo data 2015-07-01 yra nereali, nes: 1) ATRP modifikavimo procedūros (viešųjų pirkimų procedūros, programavimas, testavimas ir kt.), be kurių neįmanomas ANK nuostatų įgyvendinimas, užtruktų iki metų laiko, bei 2) priėmus ANK, atsiras būtinybė iš naujo patvirtinti ir pagaminti administracinių nusižengimų protokolų ir nutarimų blankus, o tokia procedūra užtrunka iki 9 mėn. nuo teisės akto, kuriuo patvirtinama dokumento forma, priėmimo; ATPR modifikavimo darbai, administracinių nusižengimų blankų gamyba gali prasidėti tik LR Seimui priėmus ANK, todėl nustatant ANK įsigaliojimo datą prašoma įvertinti nurodytas aplinkybes.
4. 2015-04-08 ir 2015-05-08 LR Seimo TTK posėdžiuose svarstant ANK ir jo įsigaliojimo datą, svarstymuose dalyvavę VRM ir PD atstovai (vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius, policijos generalinis komisaras Linas Pernavas, PD Viešosios policijos valdybos viršininkas Saulius Gagas ir šios valdybos vyriausiasis specialistas Kęstutis Stelmokas) siūlė numatyti ANK įsigaliojimo datą ne anksčiau nei po metų nuo ANK priėmimo, motyvuojant tuo, jog, įvertinus ATPR (kuris pradėjo veikti 2015-07-01) funkcionalumų atitikimą ANK nuostatoms, būtinas ATPR funkcionalumo tobulinimas, o šiam tobulinimui bei naujų blankų gamybai būtina numatyti papildomas biudžeto lėšas. Į šią nuomonę, pareigūnų žodiniu teigimu, nebuvo atsižvelgta, o nuspręsta numatyti ANK įsigaliojimo datą anksčiau nei po metų, t. y. 2016-04-01 (LR Seimo TTK 2015-05-08 išvados Nr. 102P-18 „Dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso projekto (XIP-3600(2)“), nurodant, jog jei nebus spėta pasirengti ANK įgyvendinimui iki 2016-04-01, LR Seimas be problemų pakeis ANK įsigaliojimo datą. Siekiant patvirtinti šias aplinkybes VRM 2016-03-31 raštu Nr. 1D-1972(56) LR Seimo TTK prašyta pateikti minėtų posėdžių garso įrašus, tačiau atsisakyta juos pateikti, nurodant, kad TTK posėdžiai buvo vieši, bei, esant poreikiui, su šiais įrašais bus supažindintas Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, kuriam pavesta išsiaiškinti, dėl kokių priežasčių VRM nesugebėjo laiku pasiruošti įgyvendinti ANK patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869 (LR Seimo TTK 2016-04-27 raštas Nr. S-2016-2875).
5. 2015 m. rugpjūčio mėn. Informatikos ir ryšių departamentas prie VRM (toliau – IRD) parengė investicijų projektą „Administracinių teisės pažeidimų registro programinių priemonių sukūrimas apsikeitimui administracinių teisės pažeidimų ir su jais susijusiais duomenimis su kitų valstybės institucijų informacinėmis sistemomis“ (toliau – Investicijų projektas), skirtą ATPR programinei įrangai tobulinti, pritaikant ją ANK nuostatoms įgyvendinti (rengėjas – IRD Informacijos apdorojimo ir statistikos skyriaus vedėja Neringa Rukšėnienė). Pagal IT projektų derinimo reikalavimus 2015 m. rugpjūčio 24 d. IRD raštu Nr. (6-2) 9R-1948 „Dėl Investicijų projektų derinimo“ Investicijų projektas pateiktas derinti IVPK, su kuria suderintas 2015-09-24 (2015-09-24 raštas Nr. S-1477). Investicijų projekte nurodyta, kad jį numatoma vykdyti 2016–2017 metais iš valstybės biudžeto lėšų, projekto vertė – 450 191 euras, (I d. 1 p., III d.), vienas iš projekto tikslų – ATPR modernizavimas, pritaikant jo funkcionalumą ANK nuostatoms įgyvendinti (3 p.). 2015 m. rengiant 2016 m. biudžeto projektą ANK nuostatoms įgyvendinti prašyta 450 000 eurų: 2016 m. – 320 000 eurų, 2017 m. – 130 000 eurų. Minėtos lėšos buvo skirtos 2016 m. Pagal IRD pateiktą informaciją teisinis pagrindas rengti Investicijų projektą atsirado tik 2015-06-25 priėmus įstatymą Nr. XII-1869 ir VRM nuo 2015-07-01 tapus ATPR valdytoju (Valstybės lėšų, skirtų valstybės kapitalo investicijoms, planavimo, tikslinimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-04-26 nutarimu Nr. 478, 7 p., ATPR įstatymo 5 str.).
6. 2015-10-22 IRD direktoriaus įsakymu Nr. 5V-63 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudaryta darbo grupė iš 8 IRD ir PD specialistų „ATPR programinėms priemonėms sukurti ir įdiegti pritaikant ATPR funkcionalumą pagal ANK nuostatas“ (grupės vadovė – IRD direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė), kuriai pavesta iki 2015-11-02, t. y. per 2 savaites, parengti techninę specifikaciją. Techninė specifikacija, IRD pateiktais duomenimis, parengta laiku (parengtas 71 funkcinis reikalavimas ATPR modifikavimui, sugrupuojant juos pagal prioritetus, ir reikalavimai ATPR programinės įrangos tobulinimo (palaikymo) paslaugoms), tačiau, atsižvelgiant į tai, kad lygiagrečiai buvo rengiama ir pirkimo užduotis (kvalifikaciniai reikalavimai tiekėjams, sutartinės sąlygos, pasiūlymų vertinimo kriterijai ir kt. sąlygos), techninės specifikacijos tam tikros sąlygos buvo derinamos su pirkimo užduoties sąlygomis iki 2015-12-23.
Techninė specifikacija buvo rengiama 2015 m. spalio mėn. pabaigoje, nes iki tol, t. y. 2015 m. birželio–rugsėjo mėn., buvo vykdomi intensyvūs projekto „Elektroninių paslaugų informacinės sistemos, skirtos ne ginčo tvarka paskirtų baudų fiziniams ir juridiniams asmenims administravimui, sukūrimas“ (toliau – projektas „E. bauda“) darbai (užtikrinamas tinkamas ATPR, kuris pradėjo veikti 2015-07-01 ir priimtas eksploatuoti 2015-08-31, funkcionalumas, naudotojų prisijungimas, baigiamos projekto veiklos – projekto viešinimas, CPVA patikra, priimami projekto rezultatai pagal 3 sutartis, teikiamos ataskaitos CPVA, užtikrinamas registro įteisinimas – iki rugsėjo 29 d. parengta ir patvirtinta ATPR techninė specifikacija, saugos nuostatai, parengtas ir patvirtintas registro tinkamumo eksploatuoti aktas ir kt.); užbaigus projekto „E. bauda“ veiklas ir jas įvykdžius atsirado reali galimybė vertinti ATPR funkcionalumą ir pakeitimų ANK nuostatoms įgyvendinti poreikį bei specifikuoti pirkimo užduotį; naujuoju ANK priimta daug administracinės teisenos naujovių, todėl siekiant, kad ATPR būtų tinkamai pritaikytas pagal ANK nuostatas, funkcinių reikalavimų parengimui buvo atliktas imlus laikui analitinis darbas, reikalaujantis daug specifinių teisinių ir techninių žinių; anksčiau rengti pirkimo dokumentus dėl ATPR funkcionalumų tobulinimo, pritaikant juos pagal ANK nuostatas, negalėjo, nesant tam teisinio pagrindo: vadovaujantis Registrų steigimo, kūrimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 881, ir Valstybės informacinių sistemų gyvavimo ciklo valdymo metodika, patvirtinta Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2014 m. vasario mėn. 25 d. įsakymu Nr. T-29, registro gyvavimo ciklas susideda iš nuoseklių stadijų: inicijavimas, sukūrimas, priėmimas ir eksploatacija ir tik tuomet modernizavimas; priėmus ANK numatyta veiksmų seka registro modernizavimui tokia: investicijų projekto parengimas, įgyvendinamieji teisės aktai, specifikacija, pirkimai, kas ir buvo daroma.
7. 2015-12-23 IRD raštu Nr. (6-2)9R-3144 „Dėl Administracinių teisės pažeidimų registro programinės įrangos modifikavimo pirkimo“ Turto valdymo ir ūkio departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – TVŪD) pateikė techninę užduotį (specifikaciją), prašydamas pradėti viešųjų pirkimų procedūras – techninę specifikaciją paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS). Techninė užduotis (specifikacija) paskelbta CVP IS 2015 m. gruodžio 28 d.
8. 2016-01-15 IRD parengė pirkimo sąlygas (kvalifikacinius reikalavimus, sutartines sąlygas, pasiūlymų vertinimo kriterijus) ir raštu Nr. (6-2)9R-116 „Dėl Administracinių teisės pažeidimų registro programinės įrangos modifikavimo ir palaikymo paslaugų pirkimo“ TVŪD pateikė ją kartu su pavedimu ir paraiška pirkimui atlikti, prašydamas pirkimą organizuoti kuo skubiau, siekiant iki 2016-04-01 modifikuoti ATPR pagal naujus ANK reikalavimus.
9. 2016-02-10 TVŪD Informacinių technologijų viešojo pirkimo komisija patvirtino pirkimo sąlygas ir per 1 darbo dieną parengė, suderino ir išsiuntė skelbimą Viešųjų pirkimų tarnybai (toliau –VPT) apie pradedamą pirkimą. Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų planavimo, organizavimo, atlikimo bei atskaitomybės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2010-12-28 įsakymu Nr. lV-809 (Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2016-01-06 įsakymo Nr. 1V-8 redakcija), 39.5 punkte numatytas 20 darbo dienų terminas pirkimo dokumentų parengimui ir suderinimui (šis terminas nepažeistas). Viešųjų pirkimų procedūros atviro konkurso būdu vidutiniškai trunka 83 dienas, todėl, atsižvelgus į preliminarią sutarties sudarymo datą (2016-05-02) ir reikiamus pakeitimus, pirkimo sąlygose nustatyta, kad iki 2016-07-01 turi būti įgyvendinta 46 proc. programinės įrangos kūrimo darbų, o iki 2016-12-16 turi būti atlikti visi Techninėje specifikacijoje numatyti aukšto prioriteto Registro programinės įrangos modifikavimo darbai ir įdiegimas (Pirkimo sąlygų 12.8.1 p.).
10. 2016-02-17 VPT patikrino skelbimą per 3 darbo dienas, kaip numatyta Viešųjų pirkimų įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje, jį patvirtino ir pirkimą paskelbė CVP IS viešai. Paskelbus pirkimo sąlygas TVŪD gauti tiekėjų paklausimai, į kuriuos 2016 m. kovo 9 d. IRD raštu Nr. (6-2)9R-624 ir 2016 m. kovo 21 d. raštu Nr. (6-2)9R-709 pateikė atsakymus TVŪD Informacinių technologijų viešojo pirkimo komisijai.
11. 2016-03-29 įvyko vokų su pasiūlymais atplėšimas (2016-03-29 numatytas pasiūlymo pateikimo ir susipažinimo su pasiūlymais terminas yra pats trumpiausias, koks yra leidžiamas pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 44 straipsnio 2 ir 4 dalis); pasiūlymą pateikė vienas tiekėjas – UAB „ATEA“ su jungtinės veiklos partneriu UAB „Asserte“.
12. 2016-04-12 TVŪD Informacinių technologijų viešojo pirkimo komisija pirkimo laimėtoju pripažino UAB „ATEA“ pasiūlymą.
13. 2016-04-22 TVŪD parengė ir išsiuntė IRD sutarties projektą. Sutarties projektas suderintas su pirkimo laimėtoju UAB „ATEA“. Iki šiol IRD sutarties nepasirašė, sutarties projektą dar vertina teisininkai.
Kaip ir nurodė VRM Finansų ministerija minėtame 2015-04-19 rašte Nr. (1.19-0206)-5K-1506947-6K-1502950), galiojantys teisės aktai prireikus (priėmus ANK) nedraudžia ieškoti lėšų iš VRM skirtų 2015 m. valstybės biudžeto asignavimų, perskirstant VRM investicijoms skirtas lėšas, arba ieškoti galimybių šiam tikslui gauti Europos Sąjungos fondų lėšas, tačiau lėšos investicijų projektui finansuoti gali būti skiriamos tik tuomet, jeigu yra parengtas ir su IVPK suderintas Investicijų projektas. Galimybę institucijoms perskirstyti investicijoms skirtas lėšas numato Valstybės lėšų, skirtų valstybės kapitalo investicijoms, planavimo, tikslinimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-04-26 nutarimu Nr. 478,29 p., o galimybę rengti valstybės institucijoms investicijų projektus įstatymais suteiktiems įgaliojimams vykdyti numato šių taisyklių 7 p.
Atsižvelgiant į tai, vertintina, kad teisinis pagrindas rengti investicijų projektą ir ieškoti lėšų jam, perskirstant VRM investicijoms skirtas lėšas, atsirado tik 2015-06-25 priėmus įstatymą Nr. XII-1869 ir VRM tapus ATPR valdytoju (Valstybės lėšų, skirtų valstybės kapitalo investicijoms, planavimo, tikslinimo, naudojimo, apskaitos ir kontrolės taisyklių 7 p. ir 29 p.; ATPR įstatymo 5 str.). Įvertinus tai, kad Investicijų projektas parengtas 2015-08-24 ir suderintas su IVPK 2015-09-24, t. y. per 2,5 mėn. nuo 2015-06-25 įstatymo Nr. XII-1869 įsigaliojimo (šis laiko tarpas nevertintinas kaip nepateisinamai ilgas), taip pat tai, kad atviro konkurso viešųjų pirkimų procedūros vidutiniškai trunka 83 dienas, o realiai ATPR modifikavimo procedūroms reikia apie metų laiko, poreikio 2015 m. VRM ieškoti lėšų ATPR programinės įrangos modifikavimui pritaikant ATPR funkcionalumą pagal ANK nuostatas, nebuvo, nes pirkimo sutartis būtų buvusi sudaryta tik 2016 m. pradžioje, o lėšos šiam Investicijų projektui 2016 m. jau buvo skirtos. Net darant prielaidą, jog visi pirkimui būtini dokumentai (techninė specifikacija, pirkimo sąlygos) būtų parengti ne 2015 m. gruodžio mėn., o kartu su Investicijų projektu (2015 m. spalio mėn.), atsižvelgiant į viešųjų pirkimų procedūrų trukmę, pinigai šiam pirkimui vis tiek būtų reikalingi tik 2016 m. Ta aplinkybė, kad 2016 m. valstybės biudžeto lėšos VRM investicijų projektams skirtos tik Vyriausybės 2016-02-10 nutarimu Nr. 120 paskirsčius valstybės kapitalo investicijas institucijoms, taip pat nebuvo pagrindas VRM ieškoti lėšų 2015 m., nes susitarti dėl atsiskaitymo už darbus terminų pirkimo sutartyje yra šalių prerogatyva. Be to, kaip nurodė IRD, vertinti ATPR funkcionalumą ir pakeitimų, kurie būtini ANK nuostatoms įgyvendinti, poreikį ir specifikuoti pirkimo užduotį galima buvo tik 2015-09-29 užbaigus visas projekto „E. bauda“ veiklas. Dėl nurodytų motyvų vertintina, kad įstatyme Nr. XII-1869 numatytas 9 mėn. laikotarpis ANK įsigaliojimui nėra realus, todėl objektyviai VRM nebūtų galėjusi laiku pasirengti ANK nuostatų įgyvendinimui iki įstatyme numatyto termino (2016-04-01). Apie tai laiku, t. y. dar iki įstatymo priėmimo, VRM informavo LR Seimo TTK tiek raštu (2015-03-24 raštas Nr. 1D-3130(5), tiek žodžiu svarstant įstatymo projektą LR Seimo TTK 2015-04-08, 2015-05-08 posėdžiuose.
Išvada: VRM stengėsi ir laiku atliko visus būtinus parengiamuosius veiksmus tinkamam ANK nuostatų įgyvendinimui, tačiau ATPR funkcionalumus pritaikyti ANK nuostatoms iki ANK įsigaliojimo 2016-04-01, laiku neskyrus tam biudžeto lėšų ir numačius per trumpus ANK įsigaliojimo terminus nuo jo priėmimo, nebuvo objektyvių galimybių.
Dėl galimybės, priėmus ANK, iki jo įsigaliojimo 2016-04-01 patvirtinti ir pagaminti
nutarimo ir protokolo administracinio nusižengimo byloje blankus
1. Dėl nutarimų ir protokolų administracinio nusižengimo byloje blankų patvirtinimo
2015-06-25 ANK patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869(paskelbta TAR 2015-07-10, Nr. 11216) 8 str. 1 d., 2 d. pasiūlyta Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2016-04-01 parengti ir pateikti Seimui su ANK įgyvendinimu susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektus bei Vyriausybei ar jos įgaliotoms institucijoms priimti su ANK įgyvendinimu susijusius teisės aktus. Minėtas terminas pratęstas iki 2017-01-01 (2016-03-15 įstatymo Nr. XII-2275 8 str. redakcija).
2015-07-13 Vyriausybė 2015-07-13 pavedimu Nr. 12-1546 (VRM gautas 2015-07-14, reg. Nr. 1G-7703) paprašė parengti ir Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka pateikti Vyriausybei su įstatymo Nr. XII-1869 įgyvendinimu susijusius teisės aktų projektus.
2015-08-07 VRM raštu Nr. 1D-6750 (3) informavo Vyriausybę apie numatomus rengti teisės aktus, tarp jų ir apie numatomą rengti Vyriausybės 2015-06-22 nutarimo Nr. 640 „Dėl Administracinio teisės pažeidimo protokolo, Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, Nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo, kai protokolas nesurašomas, formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektą (toliau – Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektas).
2015-08-10 viceministro Elvino Jankevičiaus pavedimu, atsižvelgiant į VRM Teisės departamento 2015-08-07 rašte Nr. 3D-750 pateiktą siūlymą, Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektą pavesta rengti VRM Viešojo valdymo politikos departamentui ir IRD.
2015-11-19 IRD direktoriaus įsakymu Nr. 5V-73 iš VRM, IRD ir PD darbuotojų sudaryta darbo grupė ATPR veiklą reglamentuojančių trijų teisės aktų pakeitimo pagal ANK nuostatas projektams, tarp ir jų Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektui, parengti (grupės vadovė – IRD direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė). Darbo grupei pavesta iki 2016-01-05 parengti Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektą ir jį pateikti derinti suinteresuotoms institucijoms išvadoms gauti (įsakymo 2.3. p.).
2015-12-30 darbo grupė parengė Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektą ir VRM raštu Nr. 1D-10186(6) jį pateikė derinti 23 suinteresuotoms institucijoms: Finansų ministerijai, Kultūros ministerijai, Susisiekimo ministerijai, Sveikatos apsaugos ministerijai, Švietimo ir mokslo ministerijai, Ūkio ministerijai, Aplinkos ministerijai, Krašto apsaugos ministerijai, Energetikos ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, Užsienio reikalų ministerijai, Žemės ūkio ministerijai, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcijai, Informacinės visuomenės plėtros komitetui, Nacionalinei teismų administracijai, Lietuvos automobilių kelių direkcijai, Transporto priemonių draudikų biurui, Valstybinei dokumentų technologinės apsaugos tarnybai, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijai, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai, Valstybinei mokesčių inspekcijai, Valstybės tarnybos departamentui, Lietuvos savivaldybių asociacijai.
2016-03-15 Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektas buvo derinamas ir tikslinamas pagal institucijų pateiktas pastabas.
VRM 2016-04-08 raštu Nr. 1D-2205 (6) ir 2016-04-14 raštu Nr. 1D-2339 (6) Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektas, patikslintas pagal Vyriausybės pateiktas pastabas, buvo pateiktas svarstyti Vyriausybei, paskelbtas Teisės aktų informacinėje sistemoje Nr. 15-14620. Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektas iki šiol nėra priimtas. Pagal IRD pateiktą informaciją, jokio trukdžio parengti minėto teisės akto projektą numatytais terminais nebuvo, tačiau jo parengimas buvo pristabdytas, nes kartu buvo teikiamas teisės akto projektas dėl šio termino atidėjimo, negalint ATPR funkcionalumų pritaikyti pagal ANK nuostatas iki ANK įgyvendinimo įstatyme numatyto termino.
Išvada. Priėmus ANK, iki jo įsigaliojimo 2016-04-01 patvirtinti Nutarimo Nr. 640 projektą objektyviai buvo galima. 2016-03-15 įstatymo Nr. XII-2275 8 str. šio teisės akto priėmimo terminą pratęsus iki 2017-01-01, 2016 m. kovo mėn. parengtas teisės akto projektas pateiktas Vyriausybei 2016 m. balandžio mėn.
2. Dėl blankų gamybos
Blankų gamybą reglamentuoja Lietuvos Respublikos saugiųjų dokumentų ir saugiųjų
dokumentų blankų gamybos įstatymas (toliau – SDSDBGĮ), konkrečiai įstatymo trečiasis skirsnis „Saugiųjų dokumentų ar saugiųjų dokumentų blankų leidyba ir gamyba“. Pagal SDSDBGĮ trečiojo skirsnio (9–17 str.) nuostatas, Vyriausybei patvirtinus privalomą dokumento formą, po privalomosios formos patvirtinančio teisės akto paskelbimo, jei toks skelbimas teisės aktu yra numatytas, tvirtinanti įstaiga per 30 dienų privalo kreiptis į Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų technologinės apsaugos nustatymo komisiją (toliau – Komisija) dėl dokumentų blankų vertinimo ir priskyrimo technologinės apsaugos lygiui ir polygiui; Komisija ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tvirtinančios įstaigos kreipimosi į Komisiją dienos privalo įvertinti ir priskirti dokumentų blankus technologinės apsaugos lygiui ir polygiui; priskyrus dokumentų blankus technologinės apsaugos lygiui ir pogrupiui, galima kreiptis į Valstybinę dokumentų technologinės apsaugos tarnybą prie Finansų ministerijos įregistruoti popierinių dokumentų formų blankus į Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų registrą ir parengti saugiojo dokumento blanko eskizą ir grafinį projektą (blanko eskizo ir grafinio projekto rengimui numatyta atskirai po 30 dienu). Blankų gamyba galima tik atlikus šias procedūras, kurios, kreipiantis į minėtas institucijas nedelsiant po teisė akto priėmimo, gali trukti iki 9 mėn., kaip ir nurodė LR Seimo TTK VRM ir PD atstovai, svarstant ANK projektą.
Nustatyta, kad Vyriausybės 2015-06-22 nutarimo Nr. 640 (įsigaliojo 2015-07-01) 4.3. p. buvo numatyta, kad iki šio nutarimo įsigaliojimo įsigyti protokolo, nutarimo blankai gali būti naudojami tol, kol pasibaigs jų atsargos, bet ne ilgiau kaip iki 2016-07-01. Įsigaliojus Nutarimui Nr. 640, VRM 2015-08-27 raštu 1D-7103(6), vadovaudamasi SDSDBGĮ 9 str. 5 ir 6 dalimis, kreipėsi į Komisiją dėl dokumentų formų įvertinimo ir priskyrimo / nepriskyrimo technologinės apsaugos lygiui ir polygiui. Komisijos posėdis įvyko 2015-11-13, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad rengiantis ANK įsigaliojimui iki 2016-04-01 (2015-06-25 įstatymo Nr. XII-1869 8 str.) turėjo būti parengtos naujos protokolo ir nutarimo formos, Komisija atidėjo svarstymą dėl patvirtinto blanko priskyrimo technologinės apsaugos lygiui ir polygiui iki bus patvirtintos naujos protokolo ir nutarimo formos, kurios atitiktų ANK nuostatas.
Atsižvelgiant į 2015-06-25 įstatymo Nr. XII-1869 (skelbtas TAR 2015-07-01) 8 str. 2 d. numatytą Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projekto parengimo terminą (iki 2016-04-01) bei Nutarimo Nr. 640 4.3 p. numatytą turimų blankų naudojimo terminą (iki 2016-07-01), blankų patvirtinimui ir gamybos pasirengimui ir gamybai lieka beveik 12 mėn., todėl iš esmės numatytas terminas pasirengti įgyvendinti ANK nuostatas yra realus ir įmanomas. Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projektą priėmus vėliausiai iki 2015-10-01, dokumentų blankų gamybai iki 2016-07-01 būtų likę 9 mėn. ir tokiu atveju įstatymo įgyvendinimo terminas būtų įgyvendintas. Tačiau Įstatyme numačius vėlesnį ANK įgyvendinamųjų teisės aktų (Nutarimo Nr. 640 pakeitimo projekto) priėmimo terminą (iki 2016-04-01) kiltų rizika nespėti laiku pasirengti ANK nuostatų įgyvendinimui, kadangi nebeliktų laiko dokumentų blankų gamybai. 2015-06-25 priėmus ANK, iki jo įsigaliojimo 2016-04-01 patvirtinus Nutarimo Nr. 640 projektą, objektyviai buvo galima pasigaminti šiuo teisės aktu patvirtinto nutarimo ir protokolo blankus su sąlyga, kad iki 2016-07-01 užteks iki Nutarimo įsigaliojimo įsigytų blankų. Taigi, pasibaigus senų blankų atsargoms anksčiau nei 2016-07-01, rizika nespėti pasigaminti naujų nutarimo ir protokolo blankų būtų išlikusi.
Atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta,
konstatuoju:
nuostatų įgyvendinimui, tačiau ATPR funkcionalumus pritaikyti ANK nuostatoms iki ANK įsigaliojimo 2016-04-01, laiku neskyrus tam biudžeto lėšų ir numačius per trumpus ANK įsigaliojimo terminus nuo jo priėmimo, nebuvo objektyvių galimybių.
projektą objektyviai buvo galima, tačiau pasigaminti šiuo teisės aktu patvirtinto nutarimo ir protokolo blankų, pasibaigus senų blankų atsargoms anksčiau nei 2016-07-01, rizika būtų išlikusi.
Siūlau:
apie patikrinimo rezultatus informuoti LR Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetą.“
2.1. Teigtina, kad vidaus reikalų ministras ir jo vadovaujama Vidaus reikalų ministerija dėjo pastangas tam, kad dar 2015 metais iš valstybės biudžeto būtų skirti asignavimai (490 tūkst. eurų) Administracinių teisės pažeidimų valstybės registrui modifikuoti, pritaikant jo funkcionalumus pagal Administracinių nusižengimų kodekso nuostatas (Vidaus reikalų ministerijos 2015 m. kovo 24 d. raštas Finansų ministerijai); per įmanomai trumpiausią laiką būtų parengtas ir su Informacinės visuomenės plėtros komitetu prie Susisiekimo ministerijos suderintas investicijų projektas, parengta techninė užduotis (specifikacija) ATPR programinėms priemonėms sukurti, pritaikant ATPR funkcionalumus pagal ANK nuostatas.
Vis dėlto, Finansų ministerijai nesutikus 2015 metais skirti prašomų asignavimų, o Vidaus reikalų ministerijai atsisakius perskirstyti vidaus reikalų sistemai 2015 metais skirtus asignavimus investicijų projektams, dalį reikalingo finansavimo 2015 metais nukreipiant Administracinių teisės pažeidimų valstybės registrui modifikuoti, jau 2015 metų IV ketvirtį tapo aišku, kad viešieji pirkimai bus vykdomi tik 2016 metų pradžioje ir iki 2016 m. balandžio 1 d. nebus spėta atlikti visų darbų, reikalingų tam, kad įsigaliotų ANK.
2.2. Teigtina, kad vidaus reikalų ministras ir jo vadovaujama Vidaus reikalų ministerija dėjo pastangas tam, kad pateikto Seimui svarstyti Administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo įsigaliojimo data būtų nustatyta ne anksčiau negu po vienų metų nuo šio įstatymo priėmimo (t. y. ne anksčiau kaip 2016 m. liepos 1 d. (Vidaus reikalų ministerijos 2015 m. kovo 24 d. raštas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui).
Vis dėlto Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2015 m. balandžio 8 d. ir 2015 m. gegužės 8 d. posėdžių metu teikiami motyvai dėl būtino laiko tinkamai atlikti registrų modifikavimo, nutarimų ir protokolų blankų gamybos ir kt. darbus nebuvo išgirsti.
2.3. Manytina, kad 2015 metų pavasario sesijos metu Seime svarstant ir priimant Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869 ir kitų su šiuo įstatymu susijusių įstatymų pakeitimų įstatymus, buvo nustatyta ankstesnė, negu buvo reikalinga, šių įstatymų įsigaliojimo data – 2016 m. balandžio 1 d. Realiai vertinant visą tyrimo metu gautą informaciją, konstatuotina, kad darbai – Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių žinybinio registro reorganizavimas į Administracinių teisės pažeidimų valstybės registrą (projekto „E. bauda“ įgyvendinimas visa apimtimi), Administracinių teisės pažeidimų valstybės registro funkcionalumo įvertinimas ir visi reikalingi pakeitimai, kurie būtini Administracinių nusižengimų kodekso nuostatoms įgyvendinti (investicijų projekto parengimas, viešųjų pirkimų procedūra atviro konkurso būdu, programinės įrangos modifikavimo (kūrimo) darbai ir kt.) – galėjo būti atlikti ne anksčiau kaip 2016 m. liepos 1 d.
2.4.1. dar 2015 metų lapkričio–gruodžio mėnesiais, kai jau buvo visi požymiai, kad nebus realių galimybių iki 2016 m. balandžio 1 d. visa apimtimi atlikti visus reikalingus Administracinių teisės pažeidimų valstybinio registro pakeitimus, kurie būtini Administracinių nusižengimų kodekso nuostatoms įgyvendinti (t. y. organizuoti ir įvykdyti viešųjų pirkimų procedūrą atviro konkurso būdu bei sudaryti sutartį su laimėtoju (nuo paraiškos pateikimo iki sutarties sudarymo tam paprastai reikia 145 dienų) ir atlikti programinės įrangos modifikavimo (kūrimo) darbų (tam numatyta 4 mėnesiai), nesikreipė į Vyriausybę ar Seimą ir Seimo 2015 m. rudens sesijos metu neteikė siūlymo nukelti Administracinių nusižengimų kodekso įsigaliojimo terminą. Į Ministrą Pirmininką su tokiu siūlymu Vidaus reikalų ministerija kreipėsi tik 2016 m. vasario 10 d.;
2.4.2. tik 2016 m. vasario 29 d. informavo Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliariją, kad, pagal kompetenciją įvertinus galimybes nukelti Administracinių nusižengimų kodekso įsigaliojimo terminą, parengė ir pateikė derinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 pakeitimo įstatymo projektą: a) tik Teisingumo ministerijai; b) kartu su šiuo įstatymo projektu neteikė kitų su šiuo kodeksu susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektų (numatant ir jų įsigaliojimo termino nukėlimą).