Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ELEKTROS ENERGIJOS KAUPIMO ĮRENGINIAI VALSTYBĖS, SAVIVALDYBIŲ, TRADICINIŲ RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ, RELIGINIŲ BENDRIJŲ AR CENTRŲ POREIKIAMS“ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. d. Nr.
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punktu, įgyvendindamas 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“ 5.2 papunktį ir vykdydamas 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, III skyriaus 2.1.3 papunktį,
t v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės „Elektros energijos kaupimo įrenginiai valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų poreikiams“ tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2022 m. d. įsakymo Nr. D1-
redakcija
KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ELEKTROS ENERGIJOS KAUPIMO ĮRENGINIAI VALSTYBĖS, SAVIVALDYBIŲ, TRADICINIŲ RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ, RELIGINIŲ BENDRIJŲ AR CENTRŲ POREIKIAMS“ TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Klimato kaitos programos priemonės „Elektros energijos kaupimo įrenginiai valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų poreikiams“ tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato sąlygas gauti finansinę paramą, reikalavimus projektų paraiškoms (toliau – paraiška), reikalavimus projektų išlaidoms, paraiškų vertinimo, finansavimo skyrimo, pareiškėjo deklaracijų, mokėjimo prašymų teikimo ir apmokėjimo tvarką, įsipareigojimų, atsiradusių gavus subsidiją, priežiūrą..
2. Finansavimas teikiamas pagal Klimato kaitos programos (toliau – Programa) ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pažangos priemonės aprašas), patvirtintą priemonę „Elektros energijos kaupimo įrenginiai valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų poreikiams“ (toliau – priemonė), siekiant prisidėti prie išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo (toliau – ŠESD) ir skatinti naudoti atsinaujinančius energijos išteklius.
3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Ministerija) administruoja Programą ir nustato finansavimo skyrimo tvarką įsirengiant elektros energijos kaupimo įrenginius, skirtus savo poreikiams.
4. Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimą teikti paraiškas, vertina jas ir mokėjimo prašymus, skiria finansavimą ir vykdo subsidijų gavėjų (toliau – pareiškėjų) įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir Pažangos priemonės aprašu.
5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
5.1. APVIS – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros informacinė sistema, per kurią teikiamos paraiškos, mokėjimo prašymai, kiti dokumentai ir vykdomas susirašinėjimas.
5.2. Fiksuotasis įkainis – nustatytas vienodas projekto išlaidų vieneto įkainis, taikomas projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti ir apmokėti remiantis pateiktais dokumentais, įrodančiais, kad pasiektas projekto kiekybinis rezultatas.
5.3. Mokėjimo prašymas – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai per APVIS teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos prašymas apmokėti ir (ar) kompensuoti projekto išlaidas.
5.4. Pareiškėjas – Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytas ir Juridinių asmenų registre registruotas juridinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai paraišką gauti subsidiją ir įgyvendinantis projektą.
5.5. Paraiška – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai pareiškėjo teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintas nustatytos formos dokumentas gauti subsidiją iš Klimato kaitos programos lėšų.
5.6. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžia – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymo, kuriuo priimtas sprendimas pareiškėjui skirti finansavimą, įsigaliojimo data.
5.7. Projekto įgyvendinimo laikotarpis – Tvarkos aprašo 12 punkte nustatytas laikotarpis, per kurį įgyvendinama projekto įgyvendinimo veikla (pirkimo–pardavimo sutarčių pasirašymas, prekių, paslaugų įsigijimas, įrangos montavimas, darbų atlikimas, derinimas, paleidimas).
5.8. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga – data, iki kurios baigtos visos projekto veiklos, padarytos visos su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos ir per APVIS pateiktas galutinis mokėjimo prašymas, tačiau ne vėlesnė už nurodytą Tvarkos aprašo 12.1 ir (ar) 12.2. papunkčiuose, nuo projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžios.
5.9. Subsidija – Tvarkos apraše nustatyta tvarka teikiama nustatyto dydžio finansinė parama pareiškėjui įsirengti elektros energijos kaupimo įrenginį.
5.10. Šiltnamio efektą sukeliančios dujos – anglies dioksidas (CO2), metanas (CH4), azoto suboksidas (N2O), hidrofluorangliavandeniliai (HFC), perfluorangliavandeniliai (PFC), sieros heksafluoridas (SF6) ir azoto trifluoridas (NF3).
5.11. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatyme, statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.1.1-LVPA-V-115 priemonės „AIE namų ūkiams“ projektų finansavimo sąlygų apraše Nr. 1, patvirtintame Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2019 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 1-312 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ 04.1.1-LVPA-V-115 priemonės „AIE namų ūkiams“ projektų finansavimo sąlygų aprašo Nr. 1 patvirtinimo“.
II SKYRIUS
SĄLYGOS GAUTI FINANSINĘ PARAMĄ
6. Pagal Tvarkos aprašą tinkami pareiškėjai:
7. Pagal Tvarkos aprašą finansinė parama neteikiama pareiškėjui, jeigu jis paraiškos teikimo Agentūrai metu neatitinka Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytų reikalavimų arba nėra turto, į kurį planuojama investuoti, savininkas arba valdytojas.
8. Pagal Tvarkos aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su visais pakeitimais nuostatas, neteikiama. Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 500 000 Eur. Pareiškėjai negali vykdyti ūkinės veiklos, arba, jeigu ūkinė veikla vykdoma, negali iš projektui skirtų paramos lėšų įsigytos elektros energijos kaupimo įrenginio sukauptos energijos naudoti savo vykdomai ūkinei veiklai.
9. Pareiškėjas įsipareigoja projekto metu įrengtą elektros energijos kaupimo įrenginį ir jame kaupiamą elektros energiją penkerius metus pasibaigus projektui vartoti savo reikmėms.
10. Bendrieji reikalavimai pareiškėjams:
10.1. Pareiškėjas nėra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, neturi mokestinės nepriemokos valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu pareiškėjas yra įsiskolinęs, parama gali būti teikiama, jei jis pateikia dokumentus, įrodančius, kad apmokėjo visus įsiskolinimus valstybei.
10.2. Pareiškėjas yra grąžinęs visas grąžintinas lėšas, gautas pagal Programą, jeigu dėl tokių lėšų yra priimtas ir įsiteisėjęs sprendimas.
10.3. Einamaisiais metais pareiškėjas gali teikti tik vieną paraišką paskelbtam kvietimui pagal tą pačią Pažangos priemonės aprašo priemonę.
10.4. Pareiškėjas gali įsirengti ne galingesnį kaip 500 kWh galios elektros energijos kaupimo įrenginį.
11. Dokumentus, įrodančius pareiškėjų atitiktį keliamiems reikalavimams, Agentūra gali patikrinti naudodamasis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais. Jeigu tokiai patikrai atlikti Agentūros funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos, pareiškėjas Agentūros prašymu privalo pateikti dokumentus.
12. Projekto trukmės reikalavimai:
12.1. Projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 24 mėnesiai. Agentūra gali jį pratęsti neviršydama pusės nustatyto projekto įgyvendinimo laikotarpio dėl objektyvių nuo pareiškėjo nepriklausančių priežasčių, kurių pareiškėjas negalėjo numatyti teikdamas paraišką. Priėmusi sprendimą dėl projekto įgyvendinimo laikotarpio pratęsimo, Agentūra apie šį sprendimą per 10 darbo dienų informuoja pareiškėją per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS).
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS
14. Pareiškėjas paraiškoje turi nurodyti atsakingo ar įgalioto fizinio asmens vardą, pavardę, projekto pavadinimą, fizinio arba juridinio asmens kodą, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas), juridinio asmens (buveinės) adresą, telefono numerį, elektroninį paštą, fizinio asmens, teikiančio paraišką pareigas, vietovę ar pastatą, kuriame planuojama įrengti elektros energijos kaupimo įrenginį, įrenginio galią (kWh), prašomą subsidiją Eur/kW (apskaičiuojamą pagal Tvarkos aprašo 18 punkte nustatytą fiksuotąjį įkainį).
15. Su paraiška privalomi pateikti dokumentai:
15.1. įgaliojimas atstovauti pareiškėjui, išduotas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka, jei pareiškėjas įgalioja kitą fizinį ar juridinį asmenį už jį atlikti su projekto įgyvendinimu susijusius veiksmus (pateikti paraišką ir (ar) mokėjimo prašymą). Įgaliojimą pasirašo pareiškėjo (juridinio asmens) vadovas;
16. Pareiškėjas, įgyvendindamas projektą, įsipareigoja laikytis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų reikalavimų, gauti visus reikiamus leidimus, sutikimus, pritarimus ir (ar) kitus dokumentus. Kilus įtarimų, kad pareiškėjas neįvykdė teisės aktų reikalavimų ir (ar) negavo minėtų leidimų, sutikimų, pritarimų ir (ar) kitų dokumentų, Agentūra turi teisę prašyti pareiškėjo juos pateikti.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS
17. Subsidija teikiama ličio geležies fosfato elektros energijos kaupimo įrenginiui ar ličio jonų elektros energijos kaupimo įrenginiui įsigyti ir įsirengti.
18. Subsidijos fiksuotasis įkainis, skiriamas už 1 kWh galios elektros energijos kaupimo įrenginiui įsigyti, apskaičiuojamas vadovaujantis Elektros energijos kaupimo įrenginių įsigijimo ir įrengimo išlaidų fiksuotųjų vieneto įkainių nustatymo tyrimu ir sudaro 80 proc. lentelės 6 punkte nurodyto fiksuotojo įkainio:
18.1. įrengtam ličio geležies fosfato elektros energijos kaupimo įrenginiui – 720,42 Eur su PVM (595,38 Eur be PVM);
19. Tinkamos projekto išlaidos turi būti padarytos nuo 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo dienos. Projekto išlaidos iki finansavimo skyrimo Agentūros direktoriaus įsakymu daromos pareiškėjo rizika.
20. Fiksuotasis įkainis, nurodytas Tvarkos aprašo 18 punkte, apima šias tinkamas finansuoti išlaidas:
20.2. pirkimo ir (arba) importo PVM, kurio pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neturi teisės susigrąžinti (atskaityti);
21. Netinkamos finansuoti išlaidos:
21.1. išlaidos, kurios apmokėtos ar kurias apmokėti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų priimtas sprendimas;
21.3.įrangos, kuri pagal techninę specifikaciją ir paskirtį neskirta elektrai kaupti, įsigijimo išlaidos;
21.4. išlaidos, kai išrašytos PVM sąskaitos faktūros, prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai ir (ar) jos apmokėtos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) arba ne pareiškėjo lėšomis;
21.5. išlaidos, kai neišrašytos (nepateiktos) PVM sąskaitos faktūros ar prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai;
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS, SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO IR FINANSAVIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS
23. Ministerijai patvirtinus Pažangos priemonės aprašą, Agentūra suderina su ja kvietimo datą ir savo interneto svetainėje skelbia kvietimą teikti paraiškas ir reikalingą informaciją.
25. Pareiškėjas, teikdamas paraišką Agentūrai, užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų. Šis reikalavimas netaikomas nuosavo indėlio (prisidėjimo) prie projekto išlaidų daliai.
26. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos, kol pakanka Pažangos priemonės apraše priemonei skirtų lėšų, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių nuo kvietimo paskelbimo dienos. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas.
27. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijos suma viršija Pažangos priemonės apraše priemonei numatytą skirti finansavimą, paraiškos rašomos į rezervinį sąrašą. Rezervinis sąrašas sudaro 10 procentų kvietime skirtos priemonei sumos. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Paraiškos, gautos pasibaigus rezervinio sąrašo paraiškų priėmimo laikui, nevertinamos. Einamaisiais metais atsiradus papildomų lėšų, naujas kvietimas neskelbiamas, projektai finansavimui gauti teikiami eilės tvarka iš rezervinio projektų sąrašo.
28. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas ar perskirsčius Programos lėšas Pažangos priemonės apraše padidėjo skirtų lėšų suma priemonei. Projektai vertinimui atlikti ir finansavimui gauti teikiami eilės tvarka pagal registracijos datą APVIS.
29. Paraiškų atitiktį Tvarkos aprašo II ir III skyrių reikalavimams Agentūra gali patikrinti naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.
30. Jeigu vertinant paraišką nustatoma, kad ji užpildyta netinkamai, nepateiktas įgaliojimas atstovauti pareiškėjui, kaip nurodyta Tvarkos aprašo 16.2 papunktyje, ar netinkamai užpildyta pareiškėjo deklaracija, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų, patikslinti paraišką, pateikti trūkstamus dokumentus, nurodytus Tvarkos aprašo 16.1 ir 16.2 papunkčiuose, ar informaciją.
31. Jei per Tvarkos aprašo 30 punkte nurodytą terminą paraiška nepatikslinama ir (ar) nepateikiami trūkstami dokumentai, nenurodomos priežastys, kodėl per nustatytą terminą paraiška nepatikslinta, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), paraiška atmetama. Paraiškos atmetimo priežastys nurodomos per APVIS.
32. Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos registravimo APVIS dienos. Vertinant paraišką nustatoma, ar ji tinkamai užpildyta, ar pareiškėjui galima skirti subsidiją. Paraiškos, neatitinkančios pareiškėjui keliamų Tvarkos aprašo II skyriuje nustatytų reikalavimų, atmetamos. Agentūra per APVIS nurodo paraiškos atmetimo priežastis.
33. Paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros sutikimo po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.
34. Sprendimas skirti finansavimą per 5 darbo dienas po paraiškos įvertinimo įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu.
35. Apie priimtą sprendimą dėl finansavimo skyrimo Agentūra per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo raštu per APVIS informuoja pareiškėją. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų registre. Skelbiamoje informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai, subsidija.
36. Pareiškėjas bet kuriuo metu po finansavimo Agentūros direktoriaus įsakymu skyrimo turi teisę atsisakyti skirto finansavimo. Apie atsisakymą pareiškėjas informuoja Agentūrą pateikdamas prašymą per APVIS, nurodydo atsisakymo aplinkybes ir (ar) priežastis, kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo ir vertinimo metu. Pareiškėjas privalo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų grąžinti išmokėtą subsidiją ar jos dalį.
37. Pareiškėjas privalo laikytis įsipareigojimų, kurie nurodyti paraiškoje, pareiškėjo deklaracijoje ir Tvarkos apraše. Pareiškėjui nevykdant pareiškėjo deklaracijoje, paraiškoje ir Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę priimti sprendimą sustabdyti subsidijos teikimą, sumažinti išmokamos subsidijos dalį, susigrąžinti išmokėtą subsidiją arba taikyti finansines korekcijas Agentūros direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka.
38. Pareiškėjai prekių pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija, ir vadovaudamiesi Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.
39. Pareiškėjai turi vykdyti žaliuosius pirkimus vadovaudamiesi Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos ir perkantieji subjektai turi taikyti pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Produktų, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašų, Aplinkos apsaugos kriterijų ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo“ tvarkos aprašo patvirtinimo.
40. Perkančiosios organizacijos privalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų per Centrinės perkančiosios organizacijos (toliau – CPO) sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar vadovaudamosi preliminariąja sutartimi. Jei reikiamų įsigyti prekių, paslaugų ar darbų CPO kataloge nėra arba jos neatitinka perkančiosios organizacijos poreikių, perkančiosios organizacijos privalo motyvuoti savo sprendimą pirkti nesinaudojant CPO paslaugomis ir pateikti tai patvirtinantį dokumentą Agentūrai. Nepateikus patvirtinančio dokumento, taikoma finansinė korekcija vadovaujantis Finansinių pataisų nustatymo ir taikymo, kai nustatomi su pirkimu susiję pažeidimai tvarkos aprašu, patvirtintu Agentūros direktoriaus 2018 m. gruodžio 6 d. įsakymu Nr. T1-314 „Dėl Finansinių pataisų nustatymo ir taikymo, kai nustatomi su pirkimu susiję pažeidimai, tvarkos aprašo patvirtinimo“.
41. Skyrus finansavimą Agentūros direktoriaus įsakymu, pareiškėjas, Agentūrai pritarus raštu, gali pakeisti projektų techninius sprendimus (įrengiamo elektros kaupimo įrenginio galią ar vietą), kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo ar vertinimo metu. Didėjant įrengiamos elektros kaupimo įrenginio galiai, subsidijos suma negali viršyti Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos maksimalios subsidijos sumos; mažėjant įrengiamos įrangos galiai, – subsidijos suma perskaičiuojama pagal faktiškai diegiamos įrangos galią (skaičiuojant dviejų ženklų po kablelio tikslumu), padauginus iš Agentūros kvietime nustatyto fiksuoto įkainio. Prireikus Agentūra pakeičia įsakymą dėl finansavimo skyrimo.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS
42. Pareiškėjo prašymu Agentūra gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas pareiškėjui pateikus avansinio mokėjimo prašymą per APVIS ir finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos (reikalavimas pateikti garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos netaikomas biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė). Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš mokėjimo. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą Agentūra patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti pareiškėjui į prašyme nurodytą banko sąskaitą arba nurodo pareiškėjui finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantijos, laidavimo rašto ar laidavimo draudimo rašto trūkumus, kuriuos pareiškėjas turi ištaisyti per 5 darbo dienas.
43. Įgyvendinęs projektą iki jo įgyvendinimo pabaigos datos, pareiškėjas per APVIS Agentūrai pateikia mokėjimo prašymą su privalomais pateikti dokumentais.
44. Įgyvendinant projektus, finansuojamus pagal Tvarkos aprašą, projekto išlaidos apmokamos įgyvendinus projektą, pateikus vieną mokėjimo prašymą (neskaitant avansinio mokėjimo prašymo).
45. Norint įsitikinti, kad įsigyta, sumontuota eksploatuojama įranga atitinka paraiškoje nurodytą įrangą, su mokėjimo prašymu būtina pateikti:
45.1. įrangos, atitinkančios Tvarkos aprašo 20.1 ir 20.2 papunkčiuose nustatytus reikalavimus, įsigijimą pagrindžiančių dokumentų kopijas (pvz., sąskaitą faktūrą arba PVM sąskaitą faktūrą su privalomais rekvizitais; dokumentai turi būti išrašyti pareiškėjo vardu);
42.2. įrangos, atitinkančios Tvarkos aprašo 20.1 papunktyje nustatytus techninius duomenis, patvirtinančių dokumentų kopijas (įrenginio pasas ir (ar) techninė specifikacija, kuriuose nurodyta šio įrenginio talpa);
46. Su mokėjimo prašymu pareiškėjas turi pateikti elektros energijos tiekimo sutarčių ir (ar) atnaujinto elektros tinklų nuosavybės ribų akto ir (ar) sutarčių, kitų dokumentų, kurie sudaryti su elektros energijos tiekėju ir (ar) energetikos tinklų operatoriumi, pagal kuriuos galima identifikuoti, kad pareiškėjas yra įsirengęs ar įsigijęs saulės ar vėjo elektrinę ir laikomas gaminančiu vartotoju.
47. Agentūra, gavusi mokėjimo prašymą, vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą įrodančiais dokumentais, nustato, ar išlaidos atitinka Tvarkos aprašo IV skyriuje nustatytus reikalavimus, neviršija Agentūros direktoriaus įsakyme nurodytos subsidijos sumos.
48. Mokėjimo prašyme prašoma kompensuoti išlaidų suma turi atitikti faktiškai įdiegtos įrangos galią (skaičiuojant dviejų ženklų po kablelio tikslumu) padauginus iš kvietimo metu nustatyto fiksuoto įkainio, neviršijant Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos subsidijos sumos.
49. Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti pareiškėjui subsidijos, pareiškėjas per 10 darbo dienų nuo Agentūros kreipimosi turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodytos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.
50. Agentūra įvertina pateiktą tinkamai įformintą mokėjimo prašymą su visais privalomais pateikti dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje projektų sąrašą, atlieka patikrą projekto įgyvendinimo vietoje (išskyrus karantino, ekstremaliosios situacijos metu, kai projekto patikra gali būti atliekama nuotoliniu būdu, naudojant nuotraukas, vaizdo įrašus, dokumentus ir pan.) vadovaudamasi Agentūros direktoriaus 2021 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. T1-8 „Dėl Projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, nustatymo“.
51. Jei trūkumų nenustatoma, mokėjimo prašymas apmokamas ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo APVIS dienos.
52. Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą subsidiją pareiškėjas privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo dienos.
53. Agentūra projektams vertinti ir prižiūrėti naudoja iš AB „Energijos skirstymo operatorius“ gautą informaciją apie elektrinę įsirengusį juridinį asmenį: juridinio asmens pavadinimą, elektrinės objekto adresą, elektrinės galią, objektus, kuriems priskirta galia iš elektrinės (nurodant jų adresą) ir priskirtos galios dydis.
54. Pareiškėjai, įgyvendinę projektus, privalo įrengti informacinę lentą (nurodoma: projekto pavadinimas, Aplinkos ministerijos ir Agentūros logotipai, kad projektas finansuotas Klimato kaitos programos lėšomis, projekto užbaigimo metai). Rekomenduojamas informacinės lentos dydis – 800 x 600 mm. Pareiškėjas privalo apie įgyvendintą projektą paskelbti informaciją (savo, savivaldybės ar žiniasklaidos interneto svetainėje), nurodant projekto pavadinimą, įgyvendintą veiklą, gautą lėšų kiekį, finansavimo šaltinį.
VII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS SUBSIDIJAS, PRIEŽIŪRA
55. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio mėnesio 20 dienos Agentūra pateikia Ministerijai apibendrintą informaciją apie Programos lėšomis finansuotus projektus.
56. Jeigu pareiškėjas nesilaiko projekto pareiškėjo deklaracijos sąlygų, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo ir (ar) subsidijos teikimo nutraukimo arba finansinių korekcijų taikymo.
57. Agentūra per penkerius metus nuo mokėjimo prašymo apmokėjimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Pareiškėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą subsidiją.
58. Pareiškėjas už suteiktas subsidijos lėšas materialųjį turtą įsigyja nuosavybėn (arba tampa valdytoju) ir naudoja paraiškoje ir pareiškėjo deklaracijoje nustatytais tikslais projekto įgyvendinimo metu ir penkerius metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui. Be Agentūros sutikimo neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina subsidiją proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).
59. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip 10 metų pasibaigus projektui.
60. Ginčai, kilę dėl Tvarkos aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
61. Pareiškėjai turi teisę apskųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.
__________________________