Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮMONIŲ SOCIALINIŲ INICIATYVŲ SKATINIMO
ĮSTATYMAS
2016 m. d. Nr.
Vilnius
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo tikslas ir paskirtis
1. Šis Įstatymas apibrėžia įmonių socialinės atsakomybės bei įmonių įgyvendinamų socialinių iniciatyvų sampratą, tikslus ir rūšis, reglamentuoja socialinių iniciatyvų įgyvendinimą, organizavimą ir nustato teisines, organizacines bei kitas paskatas, kuriomis siekiama paremti tokių socialinių iniciatyvų diegimą ir įgyvendinimą.
2 straipsnis. Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos
1. Apskaitos dokumentas – kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme.
2. Įmonės darbuotojų atstovai – profesinės sąjungos, darbo tarybos, taip pat darbuotojų atstovai, išrinkti darbuotojų susirinkime (konferencijoje).
3. Įmonė, įgyvendinanti socialines iniciatyvas – juridinis asmuo, įregistruotas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka, taip pat užsienio juridinių asmenų filialas ar atstovybė, šio įstatymo nustatyta tvarka įgyvendinanti socialines iniciatyvas.
4. Įmonių socialinė atsakomybė – tai įmonių ideologija, politika bei praktika, atspindinti tokią įmonių elgseną, kai jos į savo veiklą savanoriškai įtraukia socialinius ir aplinkosauginius klausimus bei santykiuose su visais suinteresuotais asmenimis vadovaujasi pagarbos žmogui, visuomenei bei gamtai vertybiniais principais.
5. Investicijos – įmonės piniginės lėšos, panaudotos socialinėms iniciatyvoms diegti ir joms įgyvendinti reikalingos infrastruktūros sukūrimui arba įsigijimui, išlaidos socialinių iniciatyvų įgyvendinimui, mokėjimai tretiesiems asmenims ir kiti įmonės patirti kaštai, susiję su socialinių iniciatyvų įgyvendinimu.
6. Įmonių socialinės iniciatyvos – socialinės atsakomybės formos, pasireiškiančios įmonių veikla, nukreipta į darbuotojų ir kitų asmenų socialinės gerovės didinimą ir jų lojalumo skatinimą, žmogaus teisių užtikrinimą, visuomenės sveikatos gerinimą, aplinkosaugos standartų laikymąsi, skaidrią ir etišką verslo praktiką, įmonių prestižo, patrauklumo bei konkurencingumo didinimą ir kitų socialiai atsakingo verslo bei viešųjų tikslų pasiekimą. Socialinėmis iniciatyvomis nelaikoma įmonių teikiama labdara ir parama Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo numatyta tvarka.
7. Paslaugų elektroninė kortelė – įmonės išleidžiama elektroninė kortelė, patvirtinanti suinteresuotų šalių teisę gauti įmonės teikiamas šio Įstatymo 5 straipsnyje nurodytas paslaugas.
8. Sutartis – rašytinis įmonės ir trečiojo asmens susitarimas dėl socialinių iniciatyvų įgyvendinimo.
10. Tiesioginė nauda – nauda, kurią įmonei įgyvendinant socialines iniciatyvas betarpiškai gauna suinteresuota šalis.
II SKYRIUS
ĮMONIŲ SOCIALINĖS INICIATYVOS IR JŲ ĮGYVENDINIMO PRINCIPAI
4 straipsnis. Įmonių socialinių iniciatyvų rūšys
Šio Įstatymo tikslais įmonės ar trečiojo asmens, veikiančio su įmone sudarytos sutarties pagrindu, įgyvendinamos šios socialinės iniciatyvos:
5 straipsnis. Paslaugos suinteresuotoms šalims
1. Suinteresuotoms šalims teikiamos šios įmonių paslaugos:
1) sveikatinimo paslaugos (gydymas ar reabilitacija, odontologijos paslaugos įmonės įkurtuose sveikatinimo centruose, sanatorijose, poliklinikose, medicinos punktuose ar trečiųjų asmenų teikiamos gydymo ar reabilitacijos paslaugos);
3) sporto ir kūno kultūros paslaugos (abonementų į sporto klubus, plaukimo baseinus išdavimas, sporto salių, aikštelių nuoma);
4) poilsio paslaugos (kelialapių į įmonės įkurtas ar tretiesiems asmenims priklausančias poilsiavietes, vasaros, žiemos poilsio stovyklas išdavimas);
5) maitinimo paslaugos (maitinimo įmonės įkurtose maitinimo įstaigose, kitose maitinimo vietose ar trečiųjų asmenų teikiamos maitinimo paslaugos);
6) transportavimo paslaugos (darbuotojų vežiojimas įmonės ar trečiųjų asmenų transportu į darbą, iš darbo);
9) motyvavimo sistemos kūrimas ir darbo aplinkos gerinimas (motyvavimo kursų rengimas, nuolatinės žmogiškųjų išteklių plėtros sistemos kūrimas, darbo saugos, darbo vietos standartų diegimas, darbo klimato gerinimas, apdovanojimas);
11) suinteresuotų šalių šeimų gerovės tobulinimas (vasaros ir žiemos poilsio stovyklų, ikimokyklinio ugdymo suinteresuotų šalių vaikams organizavimas, psichologo paslaugos);
12) pagalba apsirūpinant būstu, paskolų gyvenamajam būstui įsigyti ar statyti teikimas lengvatinėmis sąlygomis;
14) pensijų kaupimas įmonės darbuotojams papildomo savanoriško pensijų kaupimo (III pakopos) fonduose;
6 straipsnis. Socialinės integracijos (sanglaudos) didinimas
1. Įmonių socialinės integracijos (sanglaudos) didinimo priemonės:
1) asmenų dėl amžiaus (jaunimo ir pagyvenusių žmonių), neįgalumo, socialinių problemų (našlaičių, išėjusių iš globos namų), iš dalies ar visiškai neturinčių, neįgijusių arba praradusių gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime įtraukimas į darbo veiklą (naujų darbo vietų kūrimą), jų aprūpinimas būtiniausiomis priemonėmis;
2. Socialinės integracijos (sanglaudos) didinimu gali būti laikoma ir kita, šio straipsnio 1 dalyje nenurodyta veikla, jeigu ja siekiama padėti šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems asmenims integruotis į visuomenę, mažinti jų socialinę atskirtį, padėti psichologiškai ir teisiškai spręsti susidariusias problemas, kelti jų kvalifikaciją bei padėti įsidarbinti.
7 straipsnis. Saugios ir ekologiškai švarios aplinkos kūrimas ir palaikymas
1. Saugios ir ekologiškai švarios aplinkos įmonėse kūrimo ir palaikymo priemonės:
3) teršalų išmetimo ir išleidimo į aplinką bei aplinkosaugos valdymo ir kokybės standartų bei sistemų diegimas ir įgyvendinimas;
4) produktų ekologinis sertifikavimas, ekologiškos produkcijos gamyba, produktų saugumo ir ženklinimo užtikrinimas;
5) gamtos išteklių racionalaus naudojimo, atkūrimo, gausinimo ir saugojimo projektų (projektų, susijusių su žemės, žemės gelmių, paviršinių ir požeminių vandenų, aplinkos oro, augalijos, miškų, gyvūnijo, žuvų bei kitų gamtos išteklių racionaliu naudojimu, atkūrimu, gausinimu ir saugojimu) rengimas ir vykdymas;
2. Saugios ir ekologiškai švarios aplinkos kūrimu ir palaikymu gali būti laikoma ir kita, šio straipsnio 1 dalyje nenurodyta veikla, jeigu ji susijusi su švaresnės gamybos, prevencinių, aplinkos atkūrimo, neigiamą poveikį aplinkai naikinančių ar mažinančių ar kitų aplinkos apsaugos priemonių taikymu.
8 straipsnis. Skaidrios ir etiškos verslo praktikos diegimas
1. Įmonių vykdomos skaidrios ir etiškos verslo praktikos diegimo priemonės:
1) etikos ir garbės kodeksų (reguliuojančių darbuotojų ir kitų asmenų teises, kyšininkavimo ir korupcijos užkardymą, dalyvavimą viešuosiuose pirkimuose, sveikatos ir saugos, aplinkosauginius bei kitus klausimus) rengimas ir priėmimas;
5) įgyvendinamų socialinių iniciatyvų viešas deklaravimas, įskaitant deklaravimą vertybinių popierių biržoje;
9 straipsnis. Valstybės konkurencingumo didinimas
1. Įmonių vykdomos valstybės konkurencingumo didinimo priemonės:
1) įmonių bendradarbiavimas su mokslo įstaigoms, kuriant ir diegiant naujas technologijas bei inovacijas, skatinančias konkurencingumą;
2) įmonių veikla, susijusi su pagalba Lietuvos ir užsienio verslo subjektams bei mokslinio – techninio sektoriaus institucijomis įsijungti į Europos Sąjungos ir ūkinę erdvę per technologines platformas, pramoninius klasterius, technologinės ekscelencijos centrus ir visų šių struktūrinių instrumentų bei jų veiklos atskirų elementų (žmogiškų išteklių programų, investicinių programų, viešinimo programų rengimas ir įgyvendinimas) efektyvaus valdymo diegimas;
10 straipsnis. Socialinių iniciatyvų įgyvendinimo principai
1. Socialinių iniciatyvų įgyvendinimo principai:
1) socialinės partnerystės. Socialinės iniciatyvos įgyvendinamos derybų ir susitarimų būdu derinant įmonės, darbuotojų atstovų, taip pat valstybės institucijų interesus.
2) bendradarbiavimo. Socalinių iniciatyvų įgyvendinimas remiasi įmonių, trečiųjų asmenų, suinteresuotų šalių, kitų visuomenės atstovų bei valstybės institucijų bendradarbiavimu bei tarpusavio pagalba siekiant rezultatyvaus ir tinkamo socialinių iniciatyvų organizavimo bei įgyvendinimo;
3) darnaus vystymosi. Darnaus vystymosi požiūris reikalauja vienu metu vertinti ekonomikos, gamtosaugos ir socialinius prioritetus su atsakomybe prieš ateities kartas;
4) regionų plėtros. Regionų plėtros principas reikalauja užtikrinti vienodas galimybes verslui ir gyvenimui visoje šalies teritorijoje;
5) žinių visuomenės. Žinių visuomenės ir ekonomikos principas reikalauja visą įmonių ir bendruomenių veiklą grįsti žinių kūrimu ir panaudojimu visuose veiklos etapuose.
6) laisvanoriškumo. Įmonė pati laisva valia nusprendžia įgyvendinti, ar ne socialines iniciatyvas, taip pat pasirenka suinteresuotas šalis bei įgyvendinamų socialinių iniciatyvų rūšis;
7) lygiateisiškumo. Įmonėms draudžiama įgyvendinant socialines iniciatyvas nustatyti skirtingas galimybes bei privilegijas pavieniams asmenims, turi būti sudarytos lygios galimybės suinteresuotoms šalims gauti socialinių iniciatyvų teikiamą naudą;
8) nediskriminavimo. Įmonėms draudžiama suinteresuotas šalis diskriminuoti dėl jų lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, pilietybės ir socialinės padėties, tikėjimo, santuokinės ir šeiminės padėties, amžiaus, įsitikinimų ar pažiūrų, priklausomybės politinėms partijoms ir visuomeninėms organizacijoms, aplinkybių, nesusijusių su suinteresuotų šalių dalykinėmis savybėmis;
9) nepiktnaudžiavimo. Suinteresuotos šalys negali piktnaudžiauti socialinių iniciatyvų teikiama tiesiogine nauda;
10) skaidrumo. Įmonės ir tretieji asmenys atlieka suteiktų paslaugų, joms panaudotų lėšų bei investicijų į socialines iniciatyvas apskaitą, rengia socialines bei aplinkosaugines ataskaitas;
III SKYRIUS
SOCIALINIŲ INICIATYVŲ ORGANIZAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS
11 straipsnis. Socialinių iniciatyvų organizavimas
1. Socialinių iniciatyvų įgyvendinimą šio įstatymo nustatyta tvarka turi teisę organizuoti įmonė, suderinusi su darbuotojų atstovais, pati investuodama į šioms socialinėms iniciatyvoms diegti ir įgyvendinti reikalingą infrastruktūrą ir įgyvendindama socialines iniciatyvas, arba pasitelkdama trečiuosius asmenis socialinėms iniciatyvoms įgyvendinti.
12 straipsnis. Įmonių teisės ir pareigos socialinių iniciatyvų įgyvendinimo srityje
1. Įmonė, įgyvendinanti socialines iniciatyvas, turi teisę gauti Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytas lengvatas.
2. Įmonė privalo informuoti suinteresuotas šalis apie jos pačios įgyvendinamas socialinių iniciatyvų rūšis ir trečiuosius asmenis, su kuriais sudarė sutartis dėl socialinių iniciatyvų įgyvendinimo bei pateikti visą reikalingą informaciją suinteresuotoms šalims apie galimybę gauti tiesioginę naudą iš šių socialinių iniciatyvų.
3. Įmonė, teikdama šio Įstatymo 5 straipsnyje nurodytas paslaugas, privalo:
2) užtikrinti, kad suinteresuotoms šalims, kurioms buvo išduotos paslaugų elektroninės kortelės, būtų suteikta galimybė gauti paslaugas;
13 straipsnis. Trečiųjų asmenų teisės ir pareigos socialinių iniciatyvų įgyvendinimo srityje
1. Trečiasis asmuo įgyja teisę įgyvendinti konkrečios įmonės socialines iniciatyvas nuo to momento, kai ši įmonė su juo sudaro sutartį arba nuo sutartyje nurodytos datos.
2. Trečiasis asmuo sudarytos sutarties pagrindu turi teisę įgyvendinti įmonės socialines iniciatyvas sutartyje nurodyta apimtimi bei gauti už tai sutartą atlyginimą.
3. Trečiasis asmuo, teikdamas šio Įstatymo 5 straipsnyje nurodytas paslaugas, privalo:
14 straipsnis. Socialinių iniciatyvų įgyvendinimo tvarka
1. Įmonė, nusprendusi įgyvendinti socialines iniciatyvas, teikiančias tiesioginę naudą suinteresuotoms šalims, šio Įstatymo nustatyta tvarka išduoda paslaugų elektroninę kortelę, suteikiančią teisę gauti įmonės ar trečiojo asmens, veikiančio su įmone sudarytos sutarties pagrindu, teikiamas paslaugas. Paslaugos turi būti teikiamos suinteresuotoms šalims pagal jų pareikštą pageidavimą, laikantis šio Įstatymo 10 straipsnyje nustatytų socialinių iniciatyvų įgyvendinimo principų.
IV SKYRIUS
PASLAUGŲ TEIKIMAS
15 straipsnis. Paslaugų elektroninė kortelė
3. Paslaugų elektroninėje kortelėje turi būti nurodyta ši informacija:
16 straipsnis. Paslaugų elektroninių kortelių išdavimas
1. Paslaugų elektronines korteles išduoda įmonė arba trečiasis asmuo, jeigu taip numatyta sutartyje.
17 straipsnis. Paslaugų elektroninių kortelių galiojimo terminas
18 straipsnis. Paslaugų elektroninių kortelių platinimas ir panaudojimas
1. Suinteresuotos šalys gali pateikti paslaugų elektronines korteles tik tiems tretiesiems asmenims, su kuriais įmonė yra sudariusi sutartis.
2. Suinteresuotos šalys turi teisę panaudoti paslaugų elektronines korteles toms paslaugoms gauti, kurias nusprendė teikti įmonė. Klaidinti įmonę ar trečiuosius asmenis dėl paslaugų rūšies ir apimties draudžiama.
3. Paslaugų elektroninės kortelės naudojimo metu įmonė ar trečiasis asmuo privalo užtikrinti, kad apskaitos dokumente būtų užfiksuota paslaugų suteikimo data ir jų vertė.
19 straipsnis. Atsiskaitymas už suteiktas paslaugas
1. Trečiasis asmuo pateikia įmonei sąskaitą atsiskaitymui už suteiktas paslaugas sutartyje nustatytais terminais.
V SKYRIUS
socialinių INICIATYVŲ SKATINIMAS
20 straipsnis. Socialinių iniciatyvų įgyvendinimo paskatos
1. Įmonėms, šio įstatymo nustatyta tvarka įgyvendinančioms socialines iniciatyvas, taikomos Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme nustatytos pelno mokesčio lengvatos.
2. Suinteresuotoms šalims, šio įstatymo nustatyta tvarka gaunančioms paslaugas, taikomos Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme nustatytos gyventojų pajamų mokesčio lengvatos.
VI SKYRIUS
Baigiamosios nuostatos
21 straipsnis. Įstatymo vykdymo priežiūra
22 straipsnis. Atsakomybė už šio Įstatymo pažeidimus
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia:
Seimo nariai