Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL BENDROJO UGDYMO DALYKŲ VADOVĖLIŲ IR MOKYMO PRIEMONIŲ ATITIKTIES TEISĖS AKTAMS ĮVERTINIMO IR APRŪPINIMO JAIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2018 m. d. Nr. V-

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 40 straipsnio 3 dalimi:

1. T v i r t i n u  Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir mokymo priemonių atitikties teisės aktams įvertinimo ir aprūpinimo jais tvarkos aprašą (pridedama).

2. P a v e d u:

2.1. Ugdymo plėtotės centrui organizuoti vadovėlių vertinimą;

2.2. Švietimo aprūpinimo centrui administruoti Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių duomenų bazę.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. lapkričio 30 d. įsakymą Nr. V-2310 „Dėl bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir mokymo priemonių atitikties teisės aktams įvertinimo ir aprūpinimo jais tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

Švietimo ir mokslo ministras

                 Patvirtinta

                    Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro

2018 m.                   d. įsakymu Nr. V-

 

 

BENDROJO UGDYMO DALYKŲ VADOVĖLIŲ IR MOKYMO PRIEMONIŲ ATITIKTIES TEISĖS AKTAMS ĮVERTINIMO IR APRŪPINIMO JAIS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir mokymo priemonių atitikties teisės aktams įvertinimo ir aprūpinimo jais tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių vertinimo ir aprūpinimo bendrojo ugdymo dalyko vadovėliais ir mokymo priemonėmis tvarką.

2. Apraše vartojamos sąvokos:

Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių duomenų bazė (toliau – duomenų bazė) – duomenų bazė, kurioje kaupiama informacija apie įvertintus vadovėlius.

Mokymo priemonės – tiesiogiai mokymui(si) ir ugdymui(si) naudojamos spausdintos ar skaitmeninės mokymo priemonės, daiktai, medžiagos ir įranga.

Bendrojo ugdymo dalyko vadovėlis (toliau – vadovėlis) – mokiniui skirta daugkartinio naudojimo spausdinta ar skaitmeninė mokymo priemonė, turinti metodinę struktūrą, padedanti siekti konkretaus ugdymo tarpsnio ar ugdymo srities, integruoto kurso, švietimo ir mokslo ministro tvirtinamoje dalyko bendrojoje programoje (toliau – bendroji programa) apibrėžtų pasiekimų.

Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

BENDROJO UGDYMO DALYKŲ VADOVĖLIŲ VERTINIMAS

 

3. Siekiant užtikrinti vadovėlių turinio kokybę ir nustatyti jų tinkamumą naudoti ugdymo procese, vertinami pirmą kartą leidžiami vadovėliai ir  atnaujinus ar pakeitus dalykų bendrąsias programas pataisyti vadovėliai. 

4. Vertinti teikiamas vadovėlis privalo atitikti šiuos reikalavimus:

4.1. tekstinė ir vaizdinė medžiaga turi būti pritaikyta siekti dalyko bendrojoje programoje įvardintų tikslų ir uždavinių bei  ugdyti dalyko bendrojoje programoje apibrėžtus mokinių pasiekimus;

4.2. metodinė struktūra turi padėti mokytis, užduotyse turi būti skatinama taikyti įvairius mokymosi metodus, užduotys turi būti skirtingų tipų ir sudėtingumo, pritaikytos įvairiems gebėjimams ugdytis, turi būti užduočių, skirtų aukštesniesiems mąstymo gebėjimams ugdytis, įsivertinti pažangą ir pasiekimus;

4.3. turinys turi atitikti pagrindines demokratinės visuomenės vertybes, neprieštarauti Lietuvos Respublikos teisės aktams, turinys turi būti nešališkas lyties, amžiaus, negalios, gebėjimų, socialinės padėties, rasės, tautybės, etninės priklausomybės, kilmės, kalbos, religijos, tikėjimo, lytinės orientacijos, įsitikinimų ar pažiūrų atžvilgiu. 

5. Vadovėlio turinio vertinimą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija (toliau – įgaliota institucija).

6. Įgaliota institucija, suderinusi su Švietimo ir mokslo ministerija, nustato vertinimo procedūras ir vertinimo kriterijus, pagal kuriuos vertinamas vadovėlių turinys ir technologija.

7. Įgaliota institucija:

7.1. organizuoja vertinimo paslaugų pirkimą ir specialistų, vertinančių vadovėlių turinį (toliau – vertintojai), atranką, mokymus, konsultuoja su vadovėlių ir mokymo priemonių rengimu, leidyba ir platinimu susijusius fizinius ar juridinius asmenis (toliau – teikėjai);

7.2. pasikeitus bendrosioms programoms, per 1 metus nuo jų įsigaliojimo datos organizuoja vadovėlių turinio vertinimą dėl atitikties pakeistoms bendrosioms programoms ir tinkamumo naudoti ugdymo procese.

8. Teikėjas privalo užtikrinti, kad vadovėlio turinys būtų nešališkas lyties, amžiaus, negalios, gebėjimų, socialinės padėties, rasės, tautybės, etninės priklausomybės, kilmės, kalbos, religijos, tikėjimo, lytinės orientacijos, įsitikinimų ar pažiūrų atžvilgiu.

9. Teikėjas atsako už:

9.1. užsienyje išleisto vadovėlio užsienio kalbai mokytis kokybę ir privalo užtikrinti, kad vadovėlio turinys atitiktų Aprašo 8 punkto reikalavimus; 

9.2. pataisyto vadovėlio (kai jo turinys pakeistas arba papildytas naujais tekstiniais ar vaizdiniais elementais mažiau kaip 30 proc.) kokybę;

9.3. įvertinto vadovėlio ir mokymo priemonių vertimo į kitas kalbas (mokykloms tautinių mažumų kalba) kokybę.

10. Teikėjas įvertintame vadovėlyje privalo įrašyti:

10.1. dalyką (ugdymo sritį, integruotą kursą), ugdymo tarpsnį, klasę (užsienio kalbos vadovėliuose nurodomi mokymo metai, kalbos mokėjimo lygis pagal bendruosius Europos kalbų metmenis);

10.2. asmens, vertinusio vadovėlį, vardą ir pavardę;

10.3. jei vadovėlis pritaikytas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, asmens, dalyvavusio vadovėlį pritaikant mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, vardą ir pavardę;

10.4. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos sprendimą dėl vadovėlio kalbos atitikties kalbos taisyklingumo reikalavimams.

11. Informacija apie įvertintus vadovėlius, užsienyje išleistus vadovėlius užsienio kalbai mokytis teikiama duomenų bazėje, institucijos, atsakingos už duomenų bazės tvarkymą, nustatyta tvarka. 

 

III SKYRIUS

APRŪPINIMAS BENDROJO UGDYMO DALYKŲ VADOVĖLIAIS IR MOKYMO PRIEMONĖMIS

 

12. Mokykla už mokinio krepšelio lėšas, skirtas vadovėliams ir mokymo priemonėms, gali įsigyti tik įvertintų vadovėlių (informacija apie kuriuos teikiama duomenų bazėje), mokymo priemonių, vadovėlių, skirtų pagal tarptautines programas besimokančiam mokiniui, priešmokykliniam ugdymui skirtų mokymo priemonių.

13. Mokyklos vadovas:

13.1. nustato vadovėlių ir mokymo priemonių įsigijimo, priėmimo, apskaitos, saugojimo ir išdavimo mokiniams tvarką;

13.2. paskiria atsakingus asmenis už vadovėlių ir mokymo priemonių apskaitą, išdavimą ir saugojimą.

14. Mokyklos vadovas, suderinęs su mokyklos taryba, priima sprendimus:

14.1. dėl duomenų bazėje esančių įvertintų vadovėlių  ar teisės naudotis jų skaitmenine versija  įsigijimo už mokinio krepšelio lėšas;

14.2. dėl mokymo priemonių ar teisės naudotis jų skaitmenine versija įsigijimo už mokinio krepšelio lėšas;                     

14.3. dėl įvertintų vadovėlių ir mokymo priemonių ar teisės naudotis jų skaitmenine versija  įsigijimo ne už mokinio krepšelio lėšas.    

15. Mokyklos vadovas metams pasibaigus iki kovo 1 d. mokyklos tarybai pateikia informaciją, kiek ir kokių vadovėlių ir mokymo priemonių įsigijo mokykla per kalendorinius metus.

16. Mokyklos, vykdančios bendrojo ugdymo programas, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), savininkas priima sprendimus dėl turimų vadovėlių ir mokymo priemonių perskirstymo tarp pavaldžių mokyklų.

17. Mokyklos, vykdančios bendrojo ugdymo programas, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), Švietimo ir mokslo ministerijos ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka teikia informaciją apie mokinio krepšelio lėšų vadovėliams ir mokymo priemonėms panaudojimą.

18. Įstaigos, vykdančios ikimokyklinio ugdymo programas, už mokinio krepšelio lėšas perka priemonių, kurios ikimokyklinio ugdymo programoje numatytos kaip ugdymo turiniui įgyvendinti reikalingos priemonės.

19. Esant poreikiui Švietimo ir mokslo ministerija numato lėšų ir inicijuoja aktualių vadovėlių ir mokymo priemonių rengimą bei leidybą.

20. Be mokinio krepšelio lėšų vadovėliams ir mokymo priemonėms įsigyti taip pat gali būti skiriama papildomai lėšų iš savivaldybės ir valstybės biudžetų.

21. Mokyklos taip pat gali būti aprūpinamos vadovėliais ir mokymo priemonėmis centralizuotai už valstybės biudžeto lėšas.

 

_____________________