Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MOKĖJIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-1596 2, 15, 64, 71, 72, 73 IR 75 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 281 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS

 

2023 m.                d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnį 211 dalimi:

211. Maža įmonė – kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 3 straipsnio 2 dalį.“

2. Papildyti 2 straipsnį 212 dalimi:

212. Labai maža įmonė – kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 3 straipsnio 3 dalį.“

3. Papildyti 2 straipsnį 401 dalimi:

401. Momentinis kredito pervedimas – kredito pervedimas, kuris bet kurią dieną ir bet kuriuo paros metu įvykdomas nedelsiant.“

 

2 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

Papildyti 15 straipsnį 11 dalimi:

11. Mokėjimo paslaugų teikėjas, keisdamas vartotojams teikiamų su mokėjimo sąskaita susijusių paslaugų komisinių atlyginimų dydžius, kartu su pateikiama informacija apie pakeitimus, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, taip pat turi pateikti informaciją apie galimybę taikomą mokėjimo paslaugų kainodaros būdą pakeisti į kitą mokėjimo paslaugų teikėjo siūlomą būdą, o Lietuvos teritorijoje veikianti kredito įstaiga, kuri teikia pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, kaip nurodyta šio įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje, papildomai informuoja apie galimybę pasinaudoti pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslauga.

 

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 281 straipsniu

Papildyti Įstatymo III skyriaus trečiąjį skirsnį 281 straipsniu:

281 straipsnis. Lyginamoji interneto svetainė, skirta mažoms ir labai mažoms įmonėms

1. Priežiūros institucija administruoja mažoms ir labai mažoms įmonėms skirtą lyginamąją interneto svetainę, kuria galima naudotis nemokamai ir kurioje skelbiama informacija apie komisinius atlyginimus, kuriuos mokėjimo paslaugų teikėjai taiko už mokėjimo paslaugas, aktualias mažoms ir labai mažoms įmonėms, ir kita su mokėjimo paslaugomis susijusi informacija (toliau šiame straipsnyje – lyginamoji svetainė).

2. Lyginamojoje svetainėje mokėjimo paslaugų teikėjai neturi būti diskriminuojami dėl paieškos rezultatų ir šioje svetainėje privalo būti:

1) nurodytas lyginamosios svetainės savininkas;

2) nurodyti objektyvūs kriterijai, kuriais remiantis bus lyginamas komisinis atlyginimas;

3) pateikta informacija paprasta ir nedviprasmiška kalba;

4) pateikta tiksli ir naujausia informacija ir nurodyta, kada lyginamoji svetainė paskutinį kartą atnaujinta;

5) pateikta informacija apie siūlomas mokėjimo paslaugas, siekiant apimti didelę rinkos dalį. Kai pateikiama informacija ne apie visų mokėjimo paslaugų teikėjų teikiamas mokėjimo paslaugas, tai turi būti nurodoma prieš ją pateikiant;

6) suteikta galimybė mokėjimo paslaugų teikėjams pranešti apie neteisingai paskelbtą informaciją.

3. Mokėjimo paslaugų teikėjai privalo priežiūros institucijai pateikti informaciją apie savo teikiamų mokėjimo paslaugų įkainius.

4. Priežiūros institucija nustato mažoms ir labai mažoms įmonėms aktualių mokėjimo paslaugų sąrašą, detalius informacijos skelbimo lyginamojoje svetainėje reikalavimus ir mokėjimo paslaugų teikėjams taikomus detalius reikalavimus dėl informacijos teikimo priežiūros institucijai.“

 

4 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 64 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) pateikiama informacija apie siūlomą platų mokėjimo sąskaitų pasirinkimą, siekiant apimti didelę rinkos dalį. Kai pateikiama informacija ne apie visų mokėjimo paslaugų teikėjų teikiamas mokėjimo paslaugas, tai yra aiškiai nurodoma prieš ją pateikiant;“.

2. Pakeisti 64 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7) suteikiama galimybė mokėjimo paslaugų teikėjams pranešti apie neteisingai paskelbtą informaciją.“

 

5 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 71 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą privalo teikti įstaigos, teikiančios visas šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4–7 punktuose nurodytas paslaugas vartotojams. Priežiūros institucija sudaro ir tvarko įstaigų, teikiančių pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, sąrašą ir jį skelbia savo interneto svetainėje. Įstaigos įrašomos į pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos teikėjų sąrašą, išbraukiamos iš šio sąrašo ir šis sąrašas tvarkomas priežiūros institucijos nustatyta tvarka.“

2. Pakeisti 71 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) Lietuvos Respublikoje veikiančioje įstaigoje vartotojas jau turi mokėjimo sąskaitą, suteikiančią galimybę naudotis šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalyje nurodytomis paslaugomis, išskyrus atvejį, kai vartotojas informuoja, kad jis yra gavęs pranešimą, kad jo mokėjimo sąskaita bus uždaryta. Įstaiga turi teisę remtis vartotojo pasirašytu patvirtinimo dokumentu arba vartotojo sutikimu ir nepagrįstai neapsunkindama vartotojo tikrinti, ar vartotojas Lietuvos Respublikoje veikiančioje įstaigoje turi mokėjimo sąskaitą, suteikiančią galimybę naudotis šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalyje nurodytomis paslaugomis;“.

 

6 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 72 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

72 straipsnis. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos ypatybės

1. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančios mokėjimo paslaugos ir mokėjimo operacijos:

1) mokėjimo sąskaitos atidarymas, tvarkymas ir uždarymas, taip pat šiems veiksmams vykdyti reikalingos paslaugos;

2) gaunamų mokėjimų įskaitymas į mokėjimo sąskaitą;

3) grynųjų pinigų įmokėjimas į mokėjimo sąskaitą valstybėse narėse klientų aptarnavimo vietose įstaigos darbo laiku arba į bankomatus įstaigos darbo ir ne darbo laiku;

4) grynųjų pinigų išėmimas iš mokėjimo sąskaitos valstybėse narėse klientų aptarnavimo vietose įstaigos darbo laiku arba iš bankomatų įstaigos darbo ir ne darbo laiku;

5) mokėjimo priemonių – mokėjimo kortelės arba kitos mokėjimo priemonės, sudarančios galimybę atsiskaityti fizinėse prekybos ir (arba) paslaugų teikimo vietose, – išdavimas;

6) mokėjimo operacijos, įskaitant mokėjimus internetu, naudojant šios dalies 5 punkte nurodytas mokėjimo priemones;

7) klientų aptarnavimo vietose ir (arba) elektroninėmis priemonėmis atliekamų kredito pervedimų, įskaitant periodinio pervedimo nurodymus ir momentinius kredito pervedimus, vykdymas valstybėse narėse;

8) tiesioginio debeto operacijos.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas paslaugas įstaigos turi teikti kaip pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos dalį tokia apimtimi, kokia jas teikia vartotojams, turintiems mokėjimo sąskaitų, kurios nėra pagrindinės mokėjimo sąskaitos.

3. Įstaiga pagrindinę mokėjimo sąskaitą atidaro eurais.

4. Įstaiga privalo užtikrinti galimybę vartotojui valdyti pagrindinę mokėjimo sąskaitą ir inicijuoti mokėjimo operacijas iš savo pagrindinės mokėjimo sąskaitos įstaigos klientų aptarnavimo vietose ir (arba) naudojantis elektroninėmis priemonėmis.

5. Priežiūros institucija nustato detalų paslaugų, už kurias įstaiga gali imti ne didesnį nei šio įstatymo 73 straipsnyje nustatytą komisinį atlyginimą, sąrašą, užtikrindama, kad būtų tenkinamos visos šios sąlygos:

1) sudaroma galimybė naudotis bent viena mokėjimo sąskaita;

2) šio straipsnio 1 dalies 2, 3, 4 ir 6 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų skaičius turi būti neribotas;

3) šio straipsnio 1 dalies 2, 3, 6, 7 ir 8 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų vertė turi būti neribota;

4) minimali iš sąskaitos išimama grynųjų pinigų suma per mėnesį, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalies 4 punkte, nustatoma taip, kad tenkintų ne mažiau kaip 90 procentų Lietuvos gyventojų, turinčių mokėjimo sąskaitą, poreikius pasiimti grynųjų pinigų Lietuvoje;

5) minimalus šio straipsnio 1 dalies 7 ir 8 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų, inicijuojamų elektroninėmis priemonėmis, išskyrus šio straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyta mokėjimo priemone inicijuotas mokėjimo operacijas, skaičius per mėnesį nustatomas taip, kad tenkintų ne mažiau kaip 90 procentų Lietuvos gyventojų, turinčių mokėjimo sąskaitą, poreikius atlikti pervedimus Lietuvoje;

6) suteikiama bent viena šio straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyta mokėjimo priemonė, kuri priimama daugelyje prekybos ir paslaugų vietų;

7) šio straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nurodytos grynųjų pinigų paslaugos teikiamos plačiame bankomatų tinkle;

8) mokėjimo operacijos vykdomos eurais;

9) suteikiama priemonė valdyti mokėjimo sąskaitą ir inicijuoti mokėjimo operacijas elektroniniu būdu.

6. Priežiūros institucija, atsižvelgdama į mokėjimo rinkos pokyčius, kas 3 metus atnaujina šio straipsnio 5 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytų paslaugų apimtį.

7. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas paslaugas įstaiga privalo teikti tomis pačiomis sąlygomis, kokiomis jos yra teikiamos kitas mokėjimo sąskaitas turintiems vartotojams, ir neribodama paslaugų ir operacijų, viršijančių priežiūros institucijos nustatytą pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančių paslaugų ir mokėjimo operacijų skaičių, apimties.

8. Laikydamasi Vartojimo kredito įstatyme nustatytų reikalavimų, įstaiga turi teisę vartotojo prašymu sudaryti sąskaitos kreditavimo sutartį dėl pagrindinės mokėjimo sąskaitos arba papildomai išduoti kredito kortelę. Galimybė naudotis pagrindine mokėjimo sąskaita negali būti suteikiama reikalaujant įsigyti šią paslaugą ar siejama su šios paslaugos teikimu.“

 

7 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 73 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

73 straipsnis. Su pagrindine mokėjimo sąskaita susijęs komisinis atlyginimas

1. Įstaiga už pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, kaip nustatyta priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 72 straipsnio 5 dalį, turi teisę imti komisinį atlyginimą, kurio maksimalų dydį per mėnesį kas 3 metus apskaičiuoja priežiūros institucija, užtikrindama, kad maksimalus komisinis atlyginimas būtų lygus mažiausiam iš šių dydžių:

1) 0,119 procento minimaliosios mėnesinės algos, kuri galioja metų, einančių prieš apskaičiuojamo maksimalaus komisinio atlyginimo įsigaliojimą, liepos 1 dieną;

2) iki apskaičiuojamo naujo maksimalaus komisinio atlyginimo nustatymo galiojantis maksimalus komisinis atlyginimas, padaugintas iš santykio, parodančio šio įstatymo 72 straipsnio 5 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytų paslaugų apimties pokyčius, lyginant apskaičiuotą naują paslaugų apimtį su iki perskaičiavimo galiojančia paslaugų apimtimi. Šis santykis apskaičiuojamas taikant tokias proporcijas: grynųjų pinigų išėmimo sumos pokytis atitinka 2/3 dalis, o mokėjimo operacijų, nurodytų šio įstatymo 72 straipsnio 5 dalies 5 punkte, skaičiaus pokytis – 1/3 dalį.

2. Vartotojams, kuriems paskirta piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą (toliau – vartotojai, kuriems paskirta piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams), įstaigos už pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, kaip nustatyta priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 72 straipsnio 5 dalį, taikomas komisinis atlyginimas, jeigu taikomas, negali viršyti 50 procentų šio straipsnio 1 dalyje nurodyto maksimalaus komisinio atlyginimo.

3. Šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytas komisinis atlyginimas gali būti taikomas nepaisant to, ar naudojamasi visomis pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančiomis paslaugomis ir mokėjimo operacijomis, jeigu šalys nesusitarė kitaip.

4. Komisinis atlyginimas už paslaugas ir mokėjimo operacijas, viršijančias priežiūros institucijos paskelbtame sąraše, nurodytame šio įstatymo 72 straipsnio 5 dalyje, nurodytą paslaugų apimtį, negali būti didesnis, negu įprastai įstaigos taikomas komisinis atlyginimas už su mokėjimo sąskaita susijusias paslaugas.

5. Įstaiga vartotojus, kuriems paskirta piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams, nustato pagal Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos duomenis. Duomenys iš Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos turi būti gaunami ne rečiau kaip vieną kartą per kalendorinį mėnesį.

6. Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos valdytojas su įstaiga sudarytos duomenų teikimo sutarties pagrindu ir joje nustatyta tvarka sudaro įstaigai galimybę naudotis Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos duomenų bazės duomenimis apie piniginės socialinės paramos gavėjus. Įstaigos turi teisę tvarkyti asmens duomenis, kurie leidžia nustatyti, ar vartotojui, besinaudojančiam pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslauga, paskirta piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams.

7. Įstaiga šio straipsnio 2 dalyje nurodytą komisinį atlyginimą už pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą vartotojams, kuriems paskirta piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams, pradeda taikyti nuo atitinkamų duomenų iš Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos gavimo dienos.“

 

8 straipsnis. 75 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 75 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Įstaiga vartotojams nemokamai teikia prieinamą informaciją apie pagrindinei mokėjimo sąskaitai būdingas savybes, su ja susijusius komisinius atlyginimus, jos naudojimo sąlygas ir su tuo susijusią pagalbą. Įstaiga į vartotojams teikiamą pasiūlymą dėl bendrosios sutarties sudarymo turi įtraukti ir pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos alternatyvą. Teikdama šią informaciją, įstaiga aiškiai nurodo, kad norint naudotis pagrindine mokėjimo sąskaita neprivaloma pirkti papildomų paslaugų.“

 

9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 3 ir 4 straipsnius ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 3 ir 4 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos bankas iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 3 straipsnio nuostatų įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Lietuvos bankas iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 6 ir 7 straipsnių nuostatų įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

Respublikos Prezidentas