LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS dėl galimo neteisėto informacijos rinkimo apie asmenis ir panaudojimo, galimo neteisėto poveikio žvalgybos ir kitų teisėsaugos institucijų veiklai, GALIMO kišimosi į rinkimų procesus 2019 m LIETUVOS RESPUBLIKOS Prezidento rinkimų kampanijos metu, galimos neteisėtos paramos šiai rinkimų kampanijai, GALIMŲ pranešėjų teisių pažeidimų, galimos neteisėtos įtakos įvedant sankcijas Baltarusijos
Respublikai
PARLAMENTINIO TYRIMO ATLIKIMO SUDARYMO
2023 m. rugsėjo ____ d. Nr.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 71, 72, 73 straipsniais;
Būdamas giliai įsitikinęs, kad žmogaus ir piliečio teisės, laisvės bei asmens saugumas, Konstitucinė valstybės santvarka yra svarbūs nacionalinio saugumo objektai;
Pabrėždamas tai, kad Lietuvos žvalgybos tarnybų veikla grindžiama teisėtumo, pagarbos žmogaus teisėms ir pagrindinėms laisvėms, visuomenės ir valstybės intereso viršenybės, atskaitomybės valstybės aukščiausiosioms vadovaujančioms institucijoms, kurios vadovauja nacionalinio saugumo užtikrinimui, politinio neutralumo ir kitais Lietuvos Respublikos Žvalgybos įstatyme numatytais principais;
Pripažindamas, kad žvalgybos metodų taikymas renkant ir panaudojant žvalgybinę informaciją turi užtikrinti pagrindines žmogaus teises ir laisves, o pasitikėjimas žvalgybos institucijų veikla neatsiejamas nuo žvalgybos tarnybos ir jų darbuotojų formuojamos ir puoselėjamos žvalgybos kultūros, kuri turi būti pagrįsta pagarba įstatymams ir pagrindinėms žmogaus teisėms;
Primindamas, kad pagrindinis žvalgybos institucijų veiklos tikslas – stiprinti Lietuvos Respublikos nacionalinį saugumą, renkant informaciją apie rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, pateikiant ją nacionalinį saugumą užtikrinančioms institucijoms ir šalinant šiuos rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, o tinkama žvalgybos institucijų kontrolė turi būti vykdoma griežtai laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir turi būti naudojama tik tiek, kiek tai susijęs su viešuoju interesu ir žvalgybos institucijoms keliamų uždavinių įgyvendinimų ir jų veiklos teisėtumo užtikrinimu;
Įvertinęs 2019-04-25 Valstybės saugumo departamento pranešėjo (toliau tekste Pranešėjas) kreipimesi į Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą apie tai, kad kai kurie Valstybės saugumo departamento pareigūnai galimai darė neteisėtą poveikį šalies vidaus politiniams (rinkimų) procesams, neteisėtai rinko informaciją apie kandidatus 2019 metų Prezidento rinkimuose ir galimai neteisėtai ją panaudojo, o taip pat galimai pažeidė žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo ir politinio neutralumo principus;
Įvertinęs, kad vėliau ši Pranešėjo pateikta informacija buvo patvirtinta žurnalistų atliktame ir viešojoje erdvėje paskelbtame žurnalistiniame tyrime, apie galimą neteisėtą informacijos rinkimą žvalgybos institucijų veikloje, rinkimų principų pažeidimus ir galima neskaidrų ir neteisėtą 2019 metų Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų kampanijos finansavimą, galimai neskaidrią ir neteisėtą įtaką stabdant sankcijų įvedimą Baltarusijai, Pranešėjo teisių apsaugos pažeidimus;
Primindamas tai, kad dėl Pranešėjo pateiktos informacijos Lietuvos Respublikos Generalinė prokuratūra ir Specialiųjų tyrimų tarnyba arba kita teisėsaugos institucija iki šiol įstatymų nustatyta tvarka nepriėmė sprendimo pradėti ikiteisminį tyrimą arba sprendimo atsisakyti pradėti tokį tyrimą, taip pat nepateikė duomenų apie kitokio teisės aktuose numatyto sprendimo priėmimą bei atsižvelgdamas į tai, kad 2023 m. gegužės 18 d. Lietuvos Respublikos Generalinė prokuratūra išreiškė oficialią viešą poziciją, kad 2019 metais pateiktas Pranešėjo kreipimasis dėl Valstybės departamento veiklos liko tinkamai neišnagrinėtas, o žvalgybos institucijų kontrolė nėra priskirta prokuratūros veiklos sričiai;
Būdamas susirūpinęs, kad Pranešėjas, pranešęs apie galimus teisės pažeidimus, keliančius grėsmę viešajam interesui, patyrė neigiamą poveikį, nebuvo tinkamai užtikrintos jo teisės ir teisinė apsauga, įstatymų nustatyta tvarka nebuvo užtikrinta pagalba ir tai lėmė vėlesnį jo atleidimą iš tarnybos Valstybės saugumo departamente;
Būdamas įsitikinęs, kad Pranešėjo pateiktos informacijos patikrinimas, vertinimas, atskleidimas ir su ja susijusių aplinkybių išsamus tyrimas turės didelę reikšmę užtikrinant nacionalinio saugumo interesus, žmogaus teisių apsaugą, rinkimų principus, o taip pat keliant politikų ir pareigūnų konstitucinės atsakomybės klausimą, tobulinant žvalgybos institucijų veiklą ir Pranešėjų apsaugą;
Pabrėždamas, kad Lietuvos Respublikos Seimas, kaip įstatymų leidėjas, yra atsakingas už įstatymų, kuriais įkuriamos žvalgybos tarnybos, reglamentuojama jų veikla, nustatomos specialios galios ir veiklos apribojimai priėmimą taip pat tinkamą jų įgyvendinimą, taip pat privalo užtikrinti, kad žvalgybos veikla ir jos kontrolė neperžengtų teisinės sistemos ribų;
Siekdamas apsaugoti viešąjį interesą, užtikrinti Lietuvos Respublikos piliečių ir kitų asmenų pagrindines teises ir laisves žvalgybos institucijų veikloje, visų pirma teisę į privataus gyvenimo neliečiamybę, taip pat užtikrinti piliečių teisę lygiomis teisėmis dalyvauti valdant savo šalį tiek tiesiogiai, tiek per demokratiškai išrinktus atstovus;
Siekdamas gauti išsamią, objektyvią informaciją ir turėdamas diskreciją sudaryti tokius Seimo struktūrinius padalinius, kuriems būtų pavedama atlikti tyrimą, kad būtų surinkta informacija apie tam tikrus valstybėje ir visuomenėje vykstančius procesus, apie padėtį įvairiose valstybės bei visuomenės gyvenimo srityse ir jose kylančias problemas, o būtent žmogaus teisių ir laisvių užtikrinimą žvalgybos veikloje, rinkimų pagrindinių principų, Pranešėjų apsaugos užtikrinimą ir galimą neteisėtą poveikį įvedant sankcijas Baltarusijos Respublikai;
Vadovaudamasis tuo, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio teismo suformuotą Konstitucinę doktriną Seimas, įgyvendindamas savo konstitucinius įgaliojimus, vykdo klasikines demokratinės teisinės valstybės parlamento funkcijas: be kita ko - vykdo vykdomosios valdžios ir kitų valstybės institucijų (šiuo atveju – žvalgybos, kriminalinės žvalgybos ir kitų teisėsaugos institucijų) parlamentinę kontrolę (2004 m. gegužės 13 d., 2006 m. balandžio 4 d., 2016 m. gruodžio 22 d., 2019 m. gegužės 16 d., 2020 m. birželio 12 d. Konstitucinio teismo nutarimai);
nutaria:
1 straipsnis.
Sudaryti Lietuvos Respublikos Seimo laikinąją tyrimo komisiją dėl galimo neteisėto informacijos rinkimo apie asmenis ir panaudojimo, galimo neteisėto poveikio žvalgybos ir kitų teisėsaugos institucijų veiklai, galimo kišimosi į rinkimų procesus 2019 m Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų kampanijos metu, galimos neteisėtos paramos šiai rinkimų kampanijai, galimų pranešėjų teisių pažeidimų, galimos neteisėtos įtakos įvedant sankcijas Baltarusijos Respublikai (toliau – Komisija).
2 straipsnis.
4 straipsnis.
1. Apie kokius kandidatus 2019 metų Prezidento rinkimuose (jų aplinką) ir kokią informaciją rinko Valstybės saugumo departamentas ir/arba jo pareigūnai (toliau tekste - VSD) 2018-2019 metais? Ar VSD gavo kandidatų 2019 m. Prezidento rinkimuose ir/arba jiems talkinusių asmenų prašymų surinkti informaciją apie juos dominusius asmenis, įvykius, procesus? Jei taip, kokią informaciją ir kam teikė VSD? Ar buvo vykdoma tokios informacijos rinkimo ir panaudojimo teisėtumo kontrolė? Kokia konkrečiai informacija buvo renkama, kas davė pavedimus ir kada, kaip ji buvo naudojama? Kada ir kam ši informacija buvo perduota, kas su ja buvo supažindintas ir kada?
2. Ar 2018-2019 metais, Valstybės saugumo departamentas ir/arba atskiri jo pareigūnai rinko, informaciją apie asmenis, kuriuos nurodė Pranešėjas savo 2019-04-25 kreipimesi į Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą (kreipimasis pridedamas). Kokia konkrečiai ir kokios apimties informacija buvo renkama, kas davė pavedimus ir kada, kokiomis aplinkybėmis ir kodėl šis sąrašas atsirado VSD, kaip surinkta informacija buvo naudojama, kada ir kam perduota, kas su ja buvo supažindintas ir kada? Iš kokių šaltinių informacija buvo renkama? Ar buvo vykdoma ir kaip tokios informacijos rinkimo ir panaudojimo ir saugojimo teisėtumo kontrolė?
3. Ar 2019 m. Prezidento rinkimuose kurio nors kandidato kampanijoje buvo panaudoti SEB banko klientų duomenys? Ar šio banko darbuotojams, vadovams, klientams buvo daromas poveikis remti konkrečius kandidatus? Jei taip, kas ir kokiu būdu tokį poveikį darė?
4. Kokios buvo visų 2019 metų Prezidento rinkimų kampanijos kandidatų finansavimo išlaidos, lyginant su tuo metu viešojoje erdvėje paskelbtus rinkimų kampanijų monitoringo rezultatais? Kokių veiksmų ėmėsi Vyriausioji rinkimų komisija šią informaciją vertindama ir savo kompetencijos ribose užkardydama galimas neteisėtas veikas?
5. Kokią įtaką 2019 metų Prezidento rinkimus laimėjusiam kandidatui (jo sprendimams) ir arba jo štabo nariams, patarėjams darė Baltarusijos trąšų verslu besiverčiantys asmenys? Koks buvo šių asmenų vadimuo Prezidento rinkimų kampanijoje?
5 straipsnis.
Parlamentinio tyrimo metu užtikrinti komisijos posėdžių, apklausų viešumą;
Pavesti Komisijai parlamentinį tyrimą atlikti ir Lietuvos Respublikos Seimui pateikti išvadą ir nutarimo projektą iki 2024 m. sausio ___ d.
Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė Nielsen
Teikia Seimo nariai: