Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠEIMOS STIPRINIMO

ĮSTATYMAS

 

2016 m.                     d. Nr.

Vilnius

 

PREAMBULĖ

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

pripažindamas, kad šeimos pagrindas yra laisvas vyro ir moters apsisprendimas prisiimti šeimai būdingas moralinio ir teisinio pobūdžio pareigas,

gerbdamas ir pripažindamas, kad šeimos narius siejančios teisės ir pareigos yra prigimtinės,

pabrėždamas, kad vyro ir moters papildomumas yra šeimos, kaip pirminės ir prigimtinės bendruomenės bei palankiausios vaiko augimo, vystymosi ir ugdymo aplinkos kūrimo pagrindas,

vertindamas ir gerbdamas piliečių apsisprendimą kurti šeimą arba rinktis kitokį gyvenimo būdą,

siekdamas realizuoti konstitucinę nuostatą dėl motinystės, tėvystės ir vaikystės visokeriopos apsaugos,

priima šį įstatymą.

 

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šio įstatymo paskirtis – nustatyti šeimos stiprinimo įgyvendinimo principus, bendrąsias šeimos stiprinimo nuostatas, šeimos stiprinimo kryptis ir šeimos stiprinimo organizavimą per šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo sistemą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Su šeimomis dirbančios organizacijos – viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos, kurių pagrindinis veiklos tikslas – teikti paslaugas šeimoms ar tėvams.

2. Šeimos stiprinimas – kryptinga veikla, kuria siekiama sudaryti teisines, socialines, ekonomines, kultūrines ir kitas sąlygas, skatinančias asmenis sukurti, puoselėti bei išsaugoti šeimą, kaip pirminę ir prigimtinę bendruomenę bei palankiausią vaiko augimo, vystymosi ir ugdymo aplinką, užtikrinančią Lietuvos valstybės bei tautos gyvybingumą ir istorinį išlikimą.

3. Šeimų organizacijos – viešosios naudos ir nacionalinės skėtinės nevyriausybinės organizacijos, kurių pagrindinis veiklos tikslas – atstovauti šeimoms ar tėvams bei kurti šeimai palankią aplinką.

 

3 straipsnis. Šeimos stiprinimo įgyvendinimo principai

Pagrindiniai šeimos stiprinimo įgyvendinimo principai yra šie:

1. Subsidiarumo – šeima pripažįstama kaip savarankiškas ir turintis išteklių subjektas, skatinama šeimos iniciatyva tuos išteklius panaudoti ir prisidėti kuriant bendrąjį gėrį. Pagalba ir parama šeimai teikiama atsižvelgiant į jos poreikius ir skatinant šeimos pastangas pačiai savarankiškai veikti ir teikiama tuo lygmeniu, kuriuo yra veiksmingiausia.

2. Pagarbos šeimos gyvenimo privatumui – šeima pati sprendžia, kokia informacija apie šeimos gyvenimą gali tapti viešai prieinama.

3. Bendrojo gėrio – teikiant paramą šeimoms prioritetas teikiamas tiems šeimos gyvenimo pasirinkimams, kurie labiau prisideda prie pačios šeimos ir visos visuomenės (įskaitant ir asmenis nesukūrusius šeimos) bendrojo gėrio.

4. Tėvystės ir motinystės papildomumo – teikiant paramą ir pagalbą šeimai turi būti atsižvelgiama į vaiko prigimtinį poreikį turėti tėvą (įtėvį) ir motiną (įmotę).

5. Informavimo – valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos informuoja šeimas joms aktualiais klausimais priimtina ir prieinama forma.

6. Dalyvavimo – su šeimomis susiję klausimai sprendžiami šeimoms dalyvaujant ir derinant su šeimų organizacijų atstovais.

7. Tarpžinybinio koordinavimo – valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, spręsdamos su šeimomis susijusius klausimus, bendrauja ir bendradarbiauja tarpusavyje.

8. Solidarumo – šeimos stiprinimas įgyvendinamas jungiant valstybės ir visuomenės bei visų jų grandžių pastangas.

9. Kompleksiškumo – teikiama pagalba ir parama šeimai apima visas šeimos atliekamas funkcijas, užtikrinančias šeimos materialinę, socialinę ir dvasinę gerovę.

10. Tėvų teisės ugdyti vaikus pagal savo įsitikinimus – tėvai ir globėjai nevaržomi rūpinasi vaikų ir globotinių religiniu ir doroviniu auklėjimu, renkasi jų ugdymo formą pagal savo įsitikinimus.

11. Teisėtų vaiko interesų prioritetiškumo – priimant sprendimus ar imantis bet kokių veiksmų, susijusių su parama šeimai, atsižvelgiama į teisėtus vaiko interesus.

 

4 straipsnis. Bendrosios šeimos stiprinimo nuostatos

1. Valstybės ir savivaldybių institucijos pagal kompetenciją privalo užtikrinti:

1) sąlygas pilnavertiškam šeimų funkcionavimui;

2) sąlygas atsakingos tėvystės ir motinystės plėtotei, pagarbą gyvybei bei žmogiškajam orumui bet kuriame žmogaus gyvenimo etape;

3) skatinimą stiprinti visuomenėje teigiamą požiūrį į šeimą;

4) valstybės pagalbos ir paramos šeimai stiprinimą;

5) šeimai palankios aplinkos, apimančios įvairias visuomenės gyvenimo sritis, tiesiogiai ar netiesiogiai įtakojančias šeimą, kūrimą.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

ŠEIMOS STIPRINIMO KRYPTYS

 

5 straipsnis. Šeimos stiprinimo kryptys

1. Valstybės ir savivaldybių institucijos, siekdamos sumažinti demografinės krizės ir šeimų irimo nešamą didelį emocinį, socialinį ir finansinį nuostolį visuomenei, pasitelkdamos nevyriausybines organizacijas, šeimos stiprinimą įgyvendina šiomis kryptimis:

1) švietimas ir kultūravalstybė imasi priemonių padėti šeimai parengti vaikus ir jaunimą savarankiškam gyvenimui, kurti funkcionalią ir darnią šeimą, ugdyti brandžias, dorovingas, savarankiškas, atsakingas, gebančias bendradarbiauti ir kurti savo ir bendruomenės gyvenimą asmenybes;

2) materialinio saugumo užtikrinimasvalstybė, siekdama sudaryti galimybę šeimoms gauti pakankamas pajamas, plėtoja lanksčias užimtumo formas, padedančias derinti profesinius interesus su šeiminėmis pareigomis, sudaro palankias sąlygas šeimos verslui, formuoja šeimoms palankią mokestinę ir socialinio draudimo sistemas, esant nepakankamoms pragyvenimui pajamoms, teikia paramą;

3) apsirūpinimas būstu ir palanki šeimai gyvenamoji aplinkavalstybė, siekdama paskatinti jaunimo apsisprendimą kurti šeimą ir šeimų apsisprendimą auginti vaikus, kuria šeimai palankią gyvenamąją aplinką ir sudaro palankias sąlygas būsto nuomai ar pirmojo būsto įsigijimui;

4) kompleksinė pagalba šeimai – valstybė užtikrina galimybes šeimoms gauti būtiną pagalbą, siekiant stiprinti šeimos gebėjimus savarankiškai spręsti savo socialines problemas, motyvaciją kurti saugią, sveiką ir darnią aplinką savo šeimoje;

5) kompleksinės paslaugos krizę patiriančioms šeimoms bei vienišiems tėvamsvalstybė, siekdama nedubliuoti ir neperimti šeimos funkcijų vykdymo, imasi priemonių įgalinti pačią šeimą, kad šeimos nariai sąmoningai prisiimtų atsakomybę už savo sprendimus bei savo gyvenimo kūrimą;

6) šeimos sveikata – valstybė, siekdama stiprinti šeimų sveikatą, vykdo palankią šeimai sveikatos politiką, ypatingą dėmesį skirdama žalingų įpročių prevencijos programoms, skatina šeimos narius aktyviai prisidėti prie sveikatinimo;

7) teigiamo visuomenės požiūrio į šeimą stiprinimas valstybė imasi priemonių formuoti teigiamą visuomenės požiūrį į šeimą kaip visuomenės ir valstybės pagrindą, puoselėti šeimos vertybes per visuomenės informavimo priemones, renginius ir kitas laisvalaikio formas;

8) paslaugų kokybės užtikrinimas, tyrimai, stebėsena ir vertinimasvalstybė imasi priemonių, kad būtų užtikrinta teikiamų paslaugų kokybė, atliekami pagrįsti bei patikimi tyrimai, stebima šeimos gyvenimo kokybės bei demografinių duomenų kitimo dinamika, vykdoma nuolatinė šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo stebėsena bei vertinimas.

 

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ŠEIMOS STIPRINIMO ORGANIZAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

6 straipsnis. Šeimos stiprinimo organizavimas ir įgyvendinimas

Šeimos stiprinimas organizuojamas ir įgyvendinamas per institucinę šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo sistemą.

 

7 straipsnis. Šeimos politiką formuojančios institucijos

1. Šeimos politiką Lietuvos Respublikoje pagal kompetenciją formuoja:

1) Lietuvos Respublikos Seimas.

2) Lietuvos Respublikos Vyriausybė, ministerijos ir kitos valstybės institucijos.

3) Savivaldybių institucijos.

 

8 straipsnis. Šeimos politiką formuojančių institucijų kompetencija

1. Lietuvos Respublikos Seimas:

1) nustato valstybės ir savivaldybių institucijoms strategines šeimos politikos kryptis, vykdo šeimos politikos įgyvendinimo parlamentinę kontrolę;

2) sudaro Nacionalinę šeimos tarybą ir tvirtina jos nuostatus;

3) taiko tokias įstatymų leidybos procedūras, kad teisės aktai, susiję su šeimos politika, būtų vertinami poveikio šeimai požiūriu.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė:

1) strateginio planavimo dokumentuose nustato šeimos stiprinimo prioritetus;

2) teikia Lietuvos Respublikos Seimui šeimos politiką reglamentuojančių teisės aktų projektus;

3) tvirtina Vyriausybės įgaliotos institucijos parengtą ilgalaikę valstybinę šeimos stiprinimo programą, apimančią visas šeimos stiprinimo kryptis ir finansuojamą iš valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų bei tarptautinių programų;

4) sudaro tarpinstitucinę Šeimos politikos komisiją prie Vyriausybės ir tvirtina jos nuostatus;

5) užtikrina tarpinstitucinės veiklos koordinavimą šeimos politikos srityje.

3. Ministerijos:

1) dalyvauja formuojant šeimos politiką joms pavestose valdymo srityse;

2) šeimos stiprinimui skirtas programas ir jų įgyvendinimo priemones numato strateginio planavimo dokumentuose;

3) įstatymų nustatyta tvarka skatina ir remia šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų veiklą;

4) kaupia, sistemina, analizuoja ir skleidžia informaciją šeimos politikos klausimais.

4. Kitos valstybės institucijos dalyvauja šeimos politikos formavime, siekiant įgyvendinti bendrąsias šeimos stiprinimo nuostatas.

5. Savivaldybių institucijos:

1) nustato šeimos stiprinimo savivaldybėje prioritetus;

2) sudaro šeimos komitetus ar pakomitečius;

3) gali sudaryti savivaldybės šeimos tarybą;

4) šeimos stiprinimo programas ir priemones numato savivaldybės strateginiame plėtros ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos planuose;

5) įstatymų nustatyta tvarka skatina ir remia šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų veiklą;

6) kaupia, sistemina, analizuoja ir skleidžia informaciją šeimos politikos klausimais.

 

9 straipsnis. Šeimos politiką įgyvendinančios įstaigos ir jų kompetencija

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija yra atsakinga už šeimos politikos įgyvendinimą. Siekiant užtikrinti šiuo įstatymu nustatytas bendrąsias šeimos stiprinimo nuostatas, Vyriausybės įstaigos, kitos ministerijos, įstaigos prie ministerijų, kitos valstybės ir savivaldybių įstaigos dalyvauja įgyvendinant šeimos stiprinimo priemones ir programas.

 

10 straipsnis. Nacionalinė šeimos taryba

1. Nacionalinė šeimos taryba yra šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo vertinimo patariamoji institucija, sudaroma iš savivaldybių šeimų tarybų, mokslo ir studijų institucijų, šeimų organizacijų ir su šeimomis dirbančių organizacijų atstovų. Nacionalinės šeimos tarybos sudėtį ir jos nuostatus tvirtina Seimas.

2. Nacionalinė šeimos taryba dalyvauja formuojant šeimos politiką ir nustatant strategines šeimos politikos kryptis bei šeimos stiprinimo prioritetus, palaiko ryšius su Lietuvos šeimomis, šeimų ir su šeimomis dirbančiomis organizacijomis, analizuoja jų lūkesčius, teikia Seimui ir Vyriausybei išvadas ir pasiūlymus dėl šeimos politikos įgyvendinimo.

3. Nacionalinė šeimos taryba rengia ir kasmet Seimo posėdyje pristato pranešimą apie šalies šeimų būklę ir šeimos politikos formavimo bei įgyvendinimo situaciją.

 

11 straipsnis. Šeimos politikos komisija

1. Siekiant užtikrinti šeimos politiką formuojančių valstybės ir savivaldybių institucijų bendradarbiavimą bei jų veiklos koordinavimą, sudaroma tarpinstitucinė Šeimos politikos komisija.

2. Šeimos politikos komisija sudaroma iš ministerijų ir kitų valstybės institucijų įgaliotų atstovų, taip pat Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovų. Jos sudėtį ir nuostatus tvirtina Vyriausybė.

3. Šeimos politikos komisija derina ministerijų ir kitų valstybės bei savivaldybių institucijų veiklą, susijusią su šeimos politikos formavimu ir įgyvendinimu, svarsto su tuo susijusius svarbiausius rengiamus ir priimamus sprendimus.

4. Šeimos politikos komisija rengia ir kasmet pateikia Vyriausybei šeimos politikos formavimo ir įgyvendinimo apžvalgą.

 

12 straipsnis. Savivaldybių šeimos tarybos

1. Savivaldybėje gali būti sudaroma visuomeniniais pagrindais veikianti patariamoji institucija − savivaldybės šeimos taryba. Savivaldybės šeimos taryba sudaroma savivaldybės tarybos kadencijos laikotarpiui, pariteto principu: pusė narių atstovauja savivaldybės institucijoms ir įstaigoms, kita pusė – šeimų organizacijoms ir su šeimomis dirbančioms organizacijoms. Savivaldybės šeimos tarybos nuostatus tvirtina savivaldybės taryba.

2. Savivaldybės šeimos taryba padeda įgyvendinti savivaldybės šeimos stiprinimo funkcijas ir stiprina bendradarbiavimą tarp savivaldybės institucijų ar įstaigų ir šeimų organizacijų bei su šeimomis dirbančių organizacijų. Savivaldybės šeimos taryba analizuoja, stebi ir vertina savivaldybės teisės aktų, įtakojančių šeimų padėtį savivaldybėje, rengimą ir įgyvendinimą, teikia savivaldybės tarybai siūlymus dėl savivaldybės prioritetų, susijusių su šeimos stiprinimu savivaldybėje, nustatymo ir šeimoms aktualių klausimų sprendimo, teikia savivaldybių institucijoms ir įstaigoms siūlymus dėl šeimos stiprinimo savivaldybėje veiksmų įgyvendinimo tobulinimo.

3. Seniūnijose ir seniūnaitijose šeimos gali telktis į visuomeniniais pagrindais veikiančias vietines šeimos tarybas, kurios svarstytų tos vietovės šeimoms rūpimus klausimus ir teiktų pasiūlymus seniūnams ir seniūnaičiams, savivaldybių šeimos taryboms.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2017 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Seimas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

3. Lietuvos Respublikos Seimas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė rengdami bei įgyvendindami teisės aktus šeimos politikos srityje atsižvelgia ir derina juos su šiame įstatyme nustatytais šeimos stiprinimo įgyvendinimo principais bei bendrosiomis šeimos stiprinimo nuostatomis.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija bendradarbiaudama su šeimos politiką formuojančiomis ir įgyvendinančiomis institucijomis, įstaigomis bei šeimų organizacijomis ir su šeimomis dirbančiomis organizacijomis per 1 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo parengia ir patvirtina ilgalaikę valstybinę šeimos stiprinimo programą.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

Teikia Seimo nariai

 

1.   Rimantas Jonas Dagys

2.   Rita Tamašunienė

3.   Algimantas Dumbrava

4.   Vida Marija Čigriejienė

5.   Mečislovas Zasčiurinskas

6.   Mantas Adomėnas

7.   Rima Baškienė

8.   Valentinas Stundys

9.   Vilija Aleknaitė Abramikienė

10. Povilas Urbšys

11. Aurelija Stancikienė

12. Naglis Puteikis

13. Vanda Kravčionok

14. Leonard Talmont

15. Audronius Ažubalis

16. Michal Mackevič

17. Irina Rozova

18. Zbignev Jedinskij

19. Jurgis Razma

20. Juzef Kvetkovskij

21. Stasys Šedbaras

22. Dainius Kreivys

23. Irena Degutienė

24. Kęstutis Masiulis

25. Pranas Žeimys

26. Bronius Bradauskas

27. Algis Strelčiūnas

28. Andrius Palionis

29. Arvydas Anušauskas

30. Liutauras Kazlavickas

31. Vytautas Juozapaitis

32. Paulius Saudargas

33. Arvydas Vidžiūnas

34. Kazys Starkevičius

35. Valdas Vasiliauskas

36. Kęstutis Bartkevičius

37. Jonas Varkala

38. Remigijus Ačas

39. Petras Gražulis

40. Sergejus Jovaiša

41. Vincė Vaidevutė Margevičienė

42. Rasa Juknevičienė

43. Rytas Kupčinskas

44. Kazimieras Kuzminskas

45. Arimantas Dumčius

46. Rokas Žilinskas

47. Egidijus Vareikis

48. Ričardas Sargūnas

49. Vydas Gedvilas

50. Dangutė Mikutienė

51. Kęstutis Daukšys

52. Emanuelis Zingeris

53. Audrius Nakas

54. Zita Žvikienė

55. Agnė Bilotaitė