Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
dėl pagrindinių darbų BENDROJO UGDYMO srityje
pabrėždamas išskirtinį švietimo vaidmenį tvarios ir klestinčios Lietuvos valstybės ateities kūrime,
konstatuodamas nepatenkinamą šiandieninę švietimo sistemos būklę, suvaržančią Lietuvos vaikų galimybes tapti sėkmingomis bei visapusiškai išplėtotomis asmenybėmis,
suprasdamas poreikį nedelsiant imtis spręsti įsisenėjusias ir gilėjančias bendrojo ugdymo, kaip svarbiausios švietimo grandies, problemas,
suvokdamas sutarimo tarp skirtingų politinių jėgų būtinybę, kad galėtų prasidėti ir būti įgyvendinami ilgalaikiai kokybiniai pokyčiai švietimo srityje,
N u t a r i a įpareigoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę įgyvendinti šiuos pagrindinius darbus bendrojo ugdymo srityje:
1 straipnis. Mokytojų kvalifikacijos ir darbo sąlygų gerinimas
1. Įvykdyti mokytojų rengimo sistemos pertvarką,
1.2. skiriant papildomą finansavimą minėtiems universitetams sukurti aukščiausio lygio pedagogų rengimo programas, pritraukti tarptautinio lygmens dėstytojus, tuo pačiu įgyvendinant „rengėjų rengimo“ (angl. – train-the-trainers) programas,
1.3. įtvirtinant nuoseklų pedagogų rengimo modelį, derinant gilų mokomo dalyko išmanymą su pedagogikos studijomis,
1.4. palaipsniui pereinant prie reikalavimo mokytojams turėti pedagogikos magistro laipsnį, skatinant dviejų ir daugiau mokomųjų dalykų įvaldymą,
2. Įgyvendinti mokytojo profesijos prestižo atkūrimo programą,
2.2. nuosekliai didinant mokytojų atlyginimus – iki 2020 m. pasiekiant, kad minimalus mokytojų atlyginimas siektų 75 proc. nuo BVP/capita, o maksimalus – 135 proc. (dabar šie dydžiai siekia atitinkamai 32,3 ir 59,4 proc.),
2.3. užtikrinant nuolatinę asistentų pagalbą pedagogams, dirbantiems klasėse su specialių poreikių vaikais,
2.5. sukuriant pedagogų perkvalifikavimo sistemą mokytojams, ketinantiems palikti pedagogo darbą, persikvalifikuoti,
2.6. sudarant galimybes anksčiau išeiti į pensiją su papildomomis socialinėmis garantijomis, taip užtikrinant spartesnę pedagogų kaitą,
2.7. įdiegiant apmokamas tobulėjimo atostogas, suteikiančias mokytojams galimybę reguliariai atnaujinti savo kvalifikaciją ir profesinius įgūdžius,
2 straipsnis. Veiksmingas ir kokybiškas mokyklų valdymas
1.1. centralizuojant ir į nacionalinį lygmenį perkeliant kasmetinį ugdymo įstaigų vadovų atestavimą ir išorinį jų veiklos vertinimą,
1.3. užtikrinant mokyklų vadovams konkurencingus atlyginimus, sukuriant motyvacines paskatas ir lyderystės vykdymui būtiną savarankiškumą bei vadybinį mechanizmą,
1.4. užtikrinant nuolatinį vadovavimo įgūdžių tobulinimą, sudarant sąlygas perimti gerąsias tarptautines mokyklų valdymo praktikas bei pradedantiesiems mokyklų vadovams sukuriant specialias mentorystės programas,
2.1. eliminuojant politikų įtaką skiriant mokyklų vadovus ir išplečiant tiesioginį Švietimo ir mokslo ministerijos dalyvavimą mokyklų priežiūroje,
2.3. įgyvendinant tolesnį mokyklų tinklo optimizavimą – kai neįmanoma užtikrinti aukštos ugdymo kokybės bei sukurti socializacijai tinkamos terpės mažose mokyklose.
3. Sukurti vieningą, skaidrią, aiškią ir prasmingą mokyklų veiklos kokybės stebėsenos bei vertinimo sistemą,
3.1. reformuojant egzistuojančias mokyklų vertinimo institucijas, formuojant naujas valstybines vertinimo ir stebėsenos kompetencijas,
3.2. vertinant ne tik galutinius ugdymo proceso rezultatus, bet ir suteikiamą pridėtinę ugdymo vertę bei pačio ugdymo proceso kokybę,
3 straipsnis. Diferencijuota valstybės politika gerai veikiančių ir probleminių mokyklų atžvilgiu
1.1. formuojant mobilias ekspertų grupes, kurios vietose įvertintų pagrindines probleminių mokyklų problemas, parengtų rekomendacijas ir prižiūrėtų jų įgyvendinimą,
1.4. finansiškai ir kitomis motyvacinėmis priemonėmis skatinant geriausius pedagoginį išsilavinimą įgijusius absolventus vykti dirbti į tokias mokyklas,
1.5. sukuriant specialų valstybės fondą ugdymo kokybei kelti prastus ugdymo rezultatus demonstruojančiose mokyklose, šio fondo lėšomis finansuojant aukščiau išvardintas veiklas.
2. Užtikrinti, kad mokykla taptų veiksminga socializacijos alternatyva socialinės rizikos aplinkai moksleivių namuose,
2.1. sudarant galimybes mokytojams plėsti kvalifikaciją ir vykdyti socialines funkcijas, kaip kad teikti pagalbą vaikams iš socialinės rizikos šeimų lengviau integruotis mokyklos bendruomenėje bei įveikti ugdymo procese iškylančius iššūkius,
2.2. garantuojant mokytojams, dirbantiems su vaikais iš socialinės rizikos šeimų, nuolatinę socialinių asistentų pagalbą,
2.3. įtvirtinant „visos dienos“ mokyklos modelį – didinant moksleivių iš probleminės aplinkos užimtumą bei laiką, praleidžiamą mokykloje, įskaitant neformalių ugdymo veiklų plėtrą, bei užtikrinant visapusišką formalaus ir neformalaus ugdymo integralumą.
3. Skatinti pažangiose (geriausius ugdymo rezultatus pasiekiančiose) mokyklose taikomų ugdymo metodų įvairovę,
3.2. sudarant galimybę pažangioms mokykloms įsidiegti norimą ugdymo kultūrą (klasikinė gimnazija, gamtos mokslų licėjus, Valdorfo mokykla ir pan.),
4 straipsnis. Ugdymo turinio bei rezultatų vertinimo sistemos peržiūrėjimas
1.1. perorientuojant mokymo procesą nuo ugdymo pločio į gylį, į mąstymo, sąmoningumo, analitinių gebėjimų ugdymą,
1.2. plėtojant minkštųjų kompetencijų, civilizacinių įgūdžių ir kūrybiškumo ugdymą visoje ugdymo programos apimtyje,
2.1. suderinant egzaminų imtį su ugdymo turiniu bei užtikrinant, kad egzaminai tikrintų ne tik moksleivių žinias, bet ir kompetencijas bei gebėjimus,
5 straipsnis. Naujo pagrindo Lietuvos švietimo politikai parengimas
1. Įgyvendinus šiame nutarime įvardytus darbus bendrojo ugdymo srityje, parengti naują ilgalaikę Lietuvos švietimo sistemos koncepciją,
1.1. atviroje diskusijoje tarp visuomenės, švietimo sektoriaus ekspertų ir politikų iškristalizuojančią strateginę Lietuvos švietimo viziją XXI amžiui ir apibrėžiančią pagrindinį ilgalaikį Lietuvos švietimo sistemos tikslą,
1.2. švietimo politiką formuojančią ir jos įgyvendinimo žingsnius numatančią remiantis naujausiomis švietimo idėjomis ir tyrimų duomenimis,