Projektas
Lietuvos Respublikos Vyriausybė
Nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2009 M. LAPKRIČIO 11 D. NUTARIMO NR. 1480 „DĖL VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS“ PAKEITIMO
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 11 d. nutarimą Nr. 1480 „Dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS Vyriausybė
Nutarimas
DĖL VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 151 straipsnio 6 dalimi, 152 straipsnio 1 dalies 1 ir 4 punktais, 153 straipsnio 5 ir 6 dalimis, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 14 straipsnio 3, 11 ir 12 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles (pridedama).
2. Įgalioti:
2.1. Valstybės duomenų agentūrą viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendinančiam viešojo sektoriaus subjektui teikti išvadą dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai;
2.2. viešąją įstaigą Centrinę projektų valdymo agentūrą – viešojo ir privataus sektorių partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centrą – vykdyti šias veiklas:
2.2.1. teikti metodinę ir konsultacinę pagalbą viešojo sektoriaus subjektams viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo, privataus sektoriaus subjektų atrankos, viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo klausimais, išskyrus Koncesijų įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytus klausimus;
2.2.2. tvirtinti ir skelbti interneto svetainėje ppplietuva.lt viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodinius dokumentus (toliau – metodiniai dokumentai);
2.2.3. teikti viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendinančiam viešojo sektoriaus subjektui išvadas dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės taikymo tikslingumo ir privataus sektoriaus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems metodiniuose dokumentuose;
2.2.4. finansų ministro nustatyta tvarka rinkti duomenis apie viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimą ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymą, šių duomenų pagrindu rengti metinę viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitą ir ją skelbti interneto svetainėje https://ppplietuva.lt;
2.2.5. teikti Valstybės duomenų agentūrai informaciją, reikalingą šio nutarimo 2.1 papunktyje nurodytai išvadai parengti;
2.2.6. kaupti, sisteminti ir skelbti interneto svetainėje ppplietuva.lt gerąją praktiką viešojo ir privataus sektorių partnerystės klausimais;
2.2.7. dalyvauti darbo grupių, komisijų arba komitetų, susijusių su viešojo ir privataus sektorių partnerystės sritimi, veikloje;
2.2.8. bendradarbiauti su užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis viešojo ir privataus sektorių partnerystės klausimais;
2. Nustatyti, kad pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki 2024 m. lapkričio 30 d., pradėti rengti arba įgyvendinti viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal iki 2024 m. lapkričio 30 d. galiojusias teisinio reguliavimo nuostatas. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai laikomi pradėtais rengti pagal iki 2024 m. lapkričio 30 d. galiojusį teisinį reguliavimą, kai yra pateiktos viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros išvados dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2009 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1480
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2024 m. d. nutarimo Nr. redakcija)
VIEŠOJO IR PRIVATAUS SEKTORIŲ PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) reglamentuojamas viešojo ir privataus sektorių partnerystės (toliau – partnerystė) projektų: valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų bei koncesijos projektų, (toliau kartu – partnerystės projektai) rengimas, vertinimas, sprendimų dėl partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo priėmimas, partnerystės projektų įgyvendinimas, partnerystės procese dalyvaujančių institucijų teisės ir pareigos.
2. Taisyklėmis vadovaujasi Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 151 straipsnio 3 dalyje nurodyti viešojo sektoriaus subjektai (toliau – viešasis subjektas) ir 4 dalyje nurodyti privataus sektoriaus subjektai (toliau – privatus subjektas).
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
II SKYRIUS
CENTRINĖS VALDŽIOS PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMAS, VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLINGUMO PRIĖMIMAS
4. Partnerystė yra planuojama strateginio valdymo sistemą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Jeigu strateginio valdymo sistemą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas planuojamas įgyvendinti Investicijų įstatyme nustatytais partnerystės būdais, centrinės valdžios partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas (toliau – centrinės valdžios viešasis subjektas), vadovaudamasis Taisyklėmis ir partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centro (toliau – kompetencijų centras) patvirtintais partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo metodiniais dokumentais (toliau – metodiniai dokumentai), rengia partnerystės projektą ir teikia jį kompetencijų centrui, kuris per 20 darbo dienų nuo partnerystės projekto, parengto pagal metodinius dokumentus, gavimo dienos įvertina partnerystės taikymo tikslingumą ir teikia centrinės valdžios viešajam subjektui (viešiesiems subjektams) išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo. Jeigu partnerystės projektas parengtas nesilaikant metodinių dokumentų, kompetencijų centras kreipiasi į centrinės valdžios viešąjį subjektą ir nustato jam ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti.
5. Kompetencijų centro išvadoje dėl partnerystės taikymo tikslingumo turi būti nurodyta informacija apie: partnerystės projekto atitiktį Investicijų įstatymo ir (ar) Koncesijų įstatymo reikalavimams; privačiam subjektui perduodamas viešojo subjekto funkcijoms priskirtas veiklas ir (ar) ekonominę veiklą; privačiam subjektui perduotiną valstybei, savivaldybei ar valstybės arba savivaldybės kontroliuojamam juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausantį turtą, reikalingą partnerystės projekte nurodytai veiklai vykdyti; atsakomybės ir rizikų perdavimo privačiam subjektui galimybes ir tikslingumą; partnerystės projekto įgyvendinimo terminą; viešojo subjekto (viešųjų subjektų) galimybes finansuoti partnerystės projektą ir jo patrauklumą rinkai; partnerystės projektų konsolidavimo poreikį, galimybes ir naudą ir kita su partnerystės taikymo tikslingumo vertinimu susijusi informacija.
6. Centrinės valdžios viešasis subjektas, gavęs kompetencijų centro išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo, kurioje nurodyta, kad partnerystę taikyti tikslinga, arba atitinkamos valdymo srities ministerija, jeigu centrinės valdžios viešasis subjektas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymą neturi teisės teikti Vyriausybės nutarimų projektų, teikia Vyriausybei sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo projektą. Jeigu kompetencijų centro išvadoje dėl partnerystės taikymo tikslingumo nurodyta, kad partnerystės taikyti netikslinga, toks projektas partnerystės būdu neįgyvendinamas.
7. Kartu su Vyriausybės sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo projektu Vyriausybei teikiama:
7.3. bendradarbiavimo sutartis, nurodyta Investicijų įstatymo 15³ straipsnio 3 dalyje arba Koncesijų įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje, jeigu įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas (toliau – bendradarbiavimo sutartis);
8. Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nurodoma:
8.2. partnerystės projektą įgyvendinantis centrinės valdžios viešasis subjektas arba viešieji subjektai, jeigu įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, įgaliojamas (įgaliojami) pasirašyti partnerystės sutartį – valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį ar koncesijų sutartį (toliau kartu – partnerystės sutartis);
8.5. privačiam subjektui perduodama viešojo subjekto funkcijoms priskirta veikla ir (ar) ekonominė veikla;
8.6. viešojo subjekto (viešųjų subjektų) įsipareigojimai, įvertinami naudojant pinigų srautus, apskaičiuotus realia verte ir išreikštus grynąja dabartine verte;
8.7. duomenys apie privačiam subjektui perduodamą valdyti, naudoti ir disponuoti valstybės turtą, reikalingą partnerystės projektui įgyvendinti, jeigu tokį turtą planuojama perduoti privačiam subjektui;
9. Vyriausybei priėmus sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, centrinės valdžios viešasis subjektas ne vėliau kaip per 180 dienų nuo sprendimo įsigaliojimo dienos viešuosius pirkimus arba koncesijas reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka pradeda vykdyti privataus subjekto atrankos procedūras. Šiame punkte nustatytas terminas motyvuotu centrinės valdžios viešojo subjekto vadovo sprendimu arba bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka priimtu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgesniam nei vienų metų laikotarpiui.
10. Centrinės valdžios viešasis subjektas, prieš paskelbdamas privataus subjekto atranką, vadovaudamasis metodiniais dokumentais, parengia privataus subjekto atrankos dokumentus ir teikia juos kompetencijų centrui. Kompetencijų centras, įvertinęs privataus subjekto atrankos dokumentų atitiktį metodiniams dokumentams, per 20 darbo dienų nuo privataus subjekto atrankos dokumentų gavimo dienos teikia centrinės valdžios viešajam subjektui išvadą dėl privataus subjekto atrankos dokumentų atitikties reikalavimams, nustatytiems metodiniuose dokumentuose (toliau – išvada dėl atrankos dokumentų). Išvadą dėl atrankos dokumentų centrinės valdžios viešasis subjektas teikia Viešųjų pirkimų tarnybai kartu su skelbimo apie privataus subjekto atranką dokumentais.
11. Centrinės valdžios viešasis subjektas, vykdydamas privataus subjekto atrankos procedūras, parengia partnerystės sutarties projektą ir, jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos atitinka Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytas sąlygas, pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.
12. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos neatitinka Vyriausybės sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytų sąlygų, centrinės valdžios viešasis subjektas:
13. Kompetencijų centras per Taisyklių 4 punkte nurodytą terminą pateikia centrinės valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis. Kompetencijų centrui išvadoje nurodžius, kad partnerystės taikymas pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis yra netikslingas, centrinės valdžios viešasis subjektas projekto partnerystės būdu neįgyvendina. Kompetencijų centrui išvadoje nurodžius, kad partnerystės taikymas pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis yra tikslingas, centrinės valdžios viešasis subjektas arba atitinkamos valdymo srities ministerija, jeigu centrinės valdžios viešasis subjektas pagal Vyriausybės įstatymą neturi teisės teikti Vyriausybės nutarimų projektų, teikia Vyriausybei sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pakeitimo projektą kartu su Taisyklių 7 punkte nurodytais dokumentais.
14. Vyriausybei priėmus sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis, centrinės valdžios viešasis subjektas pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.
15. Įgyvendinant konsoliduotą partnerystės projektą dalyvaujančių centrinės valdžios viešųjų subjektų sudarytos bendradarbiavimo sutarties pagrindu Taisyklėse centrinės valdžios viešajam subjektui priskirtas funkcijas atlieka vienas iš bendradarbiavimo sutartyje nurodytų centrinės valdžios viešųjų subjektų, o partnerystės sutartį pasirašo visi konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinantys centrinės valdžios viešieji subjektai.
III SKYRIUS
VIETOS VALDŽIOS PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ RENGIMAS, VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO TIKSLINGUMO PRIĖMIMAS
16. Jeigu strateginio valdymo sistemą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas planuojamas įgyvendinti Investicijų įstatyme nustatytais partnerystės būdais, vietos valdžios partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas (toliau – vietos valdžios viešasis subjektas), vadovaudamasis Taisyklėmis ir metodiniais dokumentais, rengia partnerystės projektą ir teikia jį kompetencijų centrui.
17. Įgyvendinant konsoliduotą savivaldybių partnerystės projektą dalyvaujančių vietos valdžios viešųjų subjektų sudarytos bendradarbiavimo sutarties pagrindu Taisyklėse vietos valdžios viešajam subjektui priskirtas funkcijas atlieka vienas iš bendradarbiavimo sutartyje nurodytų vietos valdžios viešųjų subjektų, išskyrus Taisyklių 22, 23, 25 ir 27 punktuose nurodytas išimtis. Sprendimus dėl konsoliduoto partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo ir dėl pritarimo pasikeitusioms partnerystės sutarties sąlygoms priima konsoliduotą partnerystės projektą įgyvendinančių savivaldybių tarybos, gavusios kiekvienos įgyvendinant konsoliduotą partnerystės projektą dalyvaujančios savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvadas, nurodytas atitinkamai Taisyklių 19 ir 25 punktuose.
18. Kompetencijų centras per 20 darbo dienų nuo partnerystės projekto, parengto pagal metodinius dokumentus, gavimo dienos įvertina partnerystės taikymo tikslingumą ir teikia vietos valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo. Jeigu partnerystės projektas parengtas nesilaikant metodinių dokumentų, kompetencijų centras kreipiasi į vietos valdžios viešąjį subjektą ir nustato jam ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti.
19. Vietos valdžios viešasis subjektas, gavęs kompetencijų centro išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo, parengia savivaldybės tarybos sprendimo dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo projektą ir kartu su Taisyklių 7 punkte nurodytais dokumentais ir savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvada dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo teikia jį savivaldybės tarybai. Savivaldybės tarybos sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nurodomi Taisyklių 8 punkte nustatyti duomenys.
20. Savivaldybės tarybai priėmus sprendimą dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, vietos valdžios viešasis subjektas ne vėliau kaip per 180 dienų nuo tokio sprendimo priėmimo dienos viešuosius pirkimus arba koncesijas reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka pradeda vykdyti privataus subjekto atrankos procedūras. Šiame punkte nustatytas terminas motyvuotu vietos valdžios viešojo subjekto vadovo sprendimu arba bendradarbiavimo sutartyje nustatyta tvarka priimtu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgesniam nei vienų metų laikotarpiui.
21. Vietos valdžios viešasis subjektas, prieš paskelbdamas privataus subjekto atranką, vadovaudamasis metodiniais dokumentais, parengia privataus subjekto atrankos dokumentus ir teikia juos kompetencijų centrui, kuris per 20 darbo dienų nuo privataus subjekto atrankos dokumentų gavimo dienos turi pateikti išvadą dėl atrankos dokumentų. Šią išvadą vietos valdžios viešasis subjektas teikia Viešųjų pirkimų tarnybai kartu su skelbimo apie privataus subjekto atranką dokumentais.
22. Vietos valdžios viešasis subjektas, vykdydamas privataus subjekto atrankos procedūras, parengia partnerystės sutarties projektą. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos atitinka savivaldybės tarybos (savivaldybių tarybų) sprendime (sprendimuose) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytas sąlygas, vietos valdžios viešasis subjektas arba savivaldybių sprendimuose, kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, nurodyti vietos valdžios viešieji subjektai pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.
23. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos sąlygos neatitinka savivaldybės tarybos (savivaldybių tarybų) sprendime (sprendimuose) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo nustatytų sąlygų, vietos valdžios viešasis subjektas arba savivaldybių sprendimuose, kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, nurodyti vietos valdžios viešieji subjektai:
24. Kompetencijų centras įvertina pasikeitusias partnerystės projekto sąlygas ir per Taisyklių 4 punkte nurodytą terminą pateikia vietos valdžios viešajam subjektui išvadą dėl partnerystės taikymo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis.
25. Vietos valdžios viešasis subjektas (kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, – visi vietos valdžios partnerystės projektą įgyvendinantys viešieji subjektai) kartu su kompetencijų centro išvada dėl partnerystės taikymo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis ir savivaldybės (savivaldybių) kontrolės ir audito tarnybos (tarnybų) išvada (išvadomis) dėl pritarimo galutinėms partnerystės sutarties sąlygoms, teikia savivaldybės tarybai (kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, – savivaldybių taryboms) sprendimo (sprendimų) projektą (projektus) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis.
26. Savivaldybės tarybai (kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, – savivaldybių taryboms) priėmus sprendimą (sprendimus) dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo pasikeitusiomis partnerystės projekto sąlygomis, vietos valdžios viešasis subjektas (kai įgyvendinamas konsoliduotas partnerystės projektas, – visi vietos valdžios partnerystės projektą įgyvendinantys viešieji subjektai) pasirašo partnerystės sutartį ir įgyvendina partnerystės projektą.
IV SKYRIUS
PARTNERYSTĖS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMAS
28. Partnerystės projekto rengimui ir įgyvendinimui koordinuoti jį įgyvendinantis viešasis subjektas turi paskirti už partnerystės projekto valdymą atsakingus asmenis.
30. Partnerystės projektą įgyvendinantis viešasis subjektas per 20 darbo dienų nuo partnerystės sutarties pasirašymo dienos pateikia kompetencijų centrui ir Valstybės duomenų agentūrai pasirašytą partnerystės sutartį kartu su jos vertimu į anglų kalbą, jeigu toks vertimas reikalingas Valstybės duomenų agentūrai, kad ši pateiktų išvadą dėl partnerystės sutarties poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir skolai.
32. Partnerystės sutarties įgyvendinimo laikotarpiu iškilus poreikiui keisti ar nutraukti pasirašytą partnerystės sutartį, ši sutartis keičiama ar nutraukiama partnerystės sutartyje nustatytomis sąlygomis. Jeigu keičiamos partnerystės sutarties nuostatos, reglamentuojančios finansines sąlygas ir rizikų paskirstymą partnerystės sutarties šalims, dėl tokių pakeitimų turi būti gauta Taisyklių 30 punkte nurodyta Valstybės duomenų agentūros išvada ir Taisyklių 25 punkte nurodyta savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvada, kai įgyvendinamas vietos valdžios partnerystės projektas.
______________