Projektas

 

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBOS 2015 M. RUGSĖJO 22 D. NUTARIMO NR. O3-510 „DĖL INVESTICIJŲ GRĄŽOS NORMOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m.                     Nr. O3E-

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 68 straipsnio 13 dalimis, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 32 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 32 straipsnio 1 ir 3 dalimis, 33 straipsnio 8 dalies 3 ir 6 punktais, 9 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 30 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 6 ir 16 dalimis, atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau  Taryba) Šilumos ir vandens departamento Ekonominės analizės skyriaus 2023 m.             pažymą Nr. O5E-    „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

1Pakeisti Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr.  O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau  Metodika):

1.1.  Pakeisti Metodikos 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1. Investicijų grąžos normos nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja asmenų, vykdančių veiklą gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, elektros energetikos, šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją sektoriuose bei regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų ir kuriai taikomos valstybės reguliuojamos kainos (toliau kartu – Ūkio subjektai), investicijų grąžos normos nustatymo reikalavimus.“;

1.2.  Pakeisti Metodikos 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu, Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodeksu, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu, Šilumos kainų nustatymo metodika, patvirtinta Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) 2009 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. O3-96 „Dėl Šilumos kainų nustatymo metodikos“, Karšto vandens kainų nustatymo metodika, patvirtinta Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2009 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. O3-106 „Dėl Karšto vandens kainų nustatymo metodikos“, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo metodika, patvirtinta Tarybos 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3-92 „Dėl Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“, Keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją didžiausių tarifų nustatymo metodika, patvirtinta Komisijos 2012 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. O3-106 „Dėl Keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją didžiausių tarifų nustatymo metodikos patvirtinimo“, Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodika, patvirtinta Tarybos 2022 m. gruodžio 30 d. nutarimu Nr. O3E-1804 „Dėl Komunalinių atliekų tvarkymo regioninės kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“, ir Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo metodika, patvirtinta Tarybos 2022 m. gruodžio 30 d. nutarimu Nr. O3E-1803 „Dėl Po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energetinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo metodikos patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais.“;

1.3.  Pakeisti Metodikos 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6. Jeigu ūkio subjektas turi ilgalaikių paskolų, skolinto kapitalo kaina nustatoma pagal formulę:

Čia:

Rd – skolinto kapitalo kaina, proc.;

Rdf – Ūkio subjekto faktinės paskolų litais ir (arba) eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučio palūkanų normos svertinis vidurkis, kuris negali būti didesnis nei to paties laikotarpio Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkis;

Rskr – efektyvaus skolinimosi skatinimo riba, nustatoma pagal Metodikos 7 punktą;

SKP  skolinto kapitalo priedas, nustatomas pagal Metodikos 6.3 papunktį.

6.1. Skolinto kapitalo kaina (palūkanų norma, už kurią Ūkio subjektas gali gauti ilgalaikę paskolą), proc., atitinka Ūkio subjekto faktinės paskolų litais ir (arba) eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučio palūkanų normos svertinį vidurkį:

6.1.1. gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, elektros energetikos sektoriuose – paskutinių dvylikos mėnesių, prieš Tarybai nustatant skolinto kapitalo kainą;

6.1.2. šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo sektoriuose – šilumos bazinių kainų nustatymo atveju šilumos bazinės kainos ataskaitinio laikotarpio paskutinių metų, perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų nustatymo atveju perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų ataskaitinio laikotarpio, karšto vandens kainos dedamųjų nustatymo atveju ataskaitinio laikotarpio;

6.1.3. geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo sektoriuje – geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo paslaugų bazinių kainų nustatymo atveju geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo bazinės kainos ataskaitinio laikotarpio paskutinių metų, perskaičiuotų geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo kainų nustatymo atveju kainų perskaičiavimo ataskaitinio laikotarpio;

6.1.4. keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją sektoriuje – didžiausio tarifo derinimo atveju ataskaitinio laikotarpio paskutinių metų, perskaičiuoto didžiausio tarifo derinimo atveju ataskaitinio laikotarpio;

6.1.5. regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų atveju – regioninės kainos ir komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo ataskaitinio laikotarpio paskutinių metų, o perskaičiavimo atveju kainų perskaičiavimo ataskaitinio laikotarpio.

6.2. Ūkio subjekto faktinė ir Tarybos nustatyta skolinto kapitalo kaina, proc., negali viršyti to paties laikotarpio Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkio, išskyrus atvejus, numatytus 6.3 papunktyje. Tuo atveju, jeigu elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, sektoriui Taryba vertina vidutinę svertinę kapitalo kainą, faktinio skolinto kapitalo kaina skaičiuojama kaip elektros energetikos sektoriaus faktinio skolinto kapitalo kainos svertinis vidurkis.

6.3. Skolinto kapitalo priedas, lygus iki 1 procentinio punkto dydžiui, gali būti skiriamas, kai Ūkio subjektas Tarybai pagrindžia, kad:

6.3.1. Ūkio subjektas atlieka investicijas, vykdydamas specialiuosius teisinius įpareigojimus, kylančius iš teisinio reguliavimo ir įgyvendinant Valstybės ilgalaikės raidos strategijoje ir Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje numatytus valstybės energetikos politikos tikslus ir uždavinius ir Ūkio subjektas minėtas investicijas finansuoja skolintu kapitalu, įkeisdamas ar kitaip apsunkindamas Ūkio subjektui priklausančio didelės vertės komercinio turto panaudojimą komerciniams tikslams (pavyzdžiui, skolinimuisi komerciniams projektams) arba skolinto kapitalo naudojimas minėtoms investicijoms reikšmingai riboja Ūkio subjekto galimybes rinkos sąlygomis skolintis nereguliuojamos komercinės veiklos strateginiams tikslams ir uždaviniams įgyvendinti;

6.3.2. Ūkio subjekto faktinė skolinto kapitalo kaina yra daugiau nei du kartus didesnė nei Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei 1 metai, likučių palūkanų normų vidurkis, o bendras Ūkio subjekto faktinių ilgalaikių paskolų, gautų iš finansų rinkos dalyvių, turinčių licenciją ar leidimą, išduoto Lietuvos Banko, likutis paskutinio mėnesio, už kurį yra teikiama informacija pagal Metodikos priedą, pabaigai yra didesnis nei 50 proc. ir skolinto kapitalo dalis faktinėje Ūkio subjekto kapitalo struktūroje sudaro daugiau kaip 50 proc.

6.3.3. Ūkio subjekto faktinė skolinto kapitalo kaina yra daugiau nei 1 procentiniu punktu didesnė nei Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei 1 metai, likučių palūkanų normų vidurkis, o bendras Ūkio subjekto faktinių ilgalaikių paskolų, gautų iš finansų rinkos dalyvių, turinčių licenciją ar leidimą, išduoto Lietuvos Banko likutis paskutinio mėnesio, už kurį yra teikiama informacija pagal Metodikos priedą, pabaigai yra didesnis nei 70 proc., ir skolinto kapitalo dalis faktinėje Ūkio subjekto kapitalo struktūroje sudaro daugiau kaip 50 proc.“;

1.4.  Pakeisti Metodikos 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7. Jeigu Ūkio subjekto faktinė ilgalaikių paskolų palūkanų norma yra mažesnė nei Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų litais (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) ir eurais (nuo 2015 m. sausio 1 d.), kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių palūkanų normų vidurkis,:

7.1. Ūkio subjektui, vykdančiam veiklą gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, ir (ar) elektros energetikos sektoriuose skolinto kapitalo kaina padidinama dalimi, kuri lygi skirtumui tarp vidutinės svertinės skolinto kapitalo kainos, suskaičiuotos kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis, ir Ūkio subjekto faktinės skolinto kapitalo kainos (efektyvaus skolinimosi skatinimo riba). Efektyvaus skolinimosi skatinimo riba skaičiuojama tik tuo atveju, kai Ūkio subjekto faktinė skolinto kapitalo kaina yra mažesnė nei vidutinė skolinto kapitalo kaina, suskaičiuota kaip atitinkamo sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, svertinis vidurkis;

7.2. Ūkio subjektui, vykdančiam veiklą šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją, komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuose skolinto kapitalo kaina padidinama dalimi, kuri lygi skirtumui tarp atitinkamos paslaugos kainos ar viršutinės ribos nustatymo, ar didžiausio tarifo derinimo projekto pateikimo Tarybai metu Europos pinigų rinkos instituto (angl. European Money Markets Institute) tinklapyje paskelbtos mėnesio pirmos dienos EURIBOR indekso reikšmės ir Ūkio subjekto faktinės skolinto kapitalo kainos (efektyvaus skolinimosi skatinimo riba). Efektyvaus skolinimosi skatinimo riba skaičiuojama tik tuo atveju, kai Ūkio subjekto faktinė skolinto kapitalo kaina yra mažesnė nei 6 mėnesių EURIBOR indekso reikšmė (neigiama EURIBOR indekso reikšmė prilyginama nuliui).“;

1.5.  Pakeisti Metodikos 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8. Jeigu Ūkio subjektas neturi ilgalaikių paskolų:

8.1. gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, elektros energetikos sektoriuose skolinto kapitalo kaina skaičiuojama kaip energetikos sektoriaus, kuriame Ūkio subjektas vykdo veiklą, skolinto kapitalo kainos svertinis vidurkis, netaikant Metodikos 7 punkto nuostatų;

8.2. šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją, komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuose skolinto kapitalo kaina skaičiuojama kaip atitinkamos paslaugos kainos ar viršutinės ribos nustatymo, ar didžiausio tarifo derinimo projekto pateikimo Tarybai metu Europos pinigų rinkos instituto (angl. European Money Markets Institute) tinklapyje paskelbta mėnesio pirmos dienos 6 mėnesių EURIBOR indekso reikšmė (neigiama EURIBOR indekso reikšmė prilyginama nuliui).“.

1.6.  Pakeisti Metodikos 9.3.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.3.6. šilumos gamybos, išskyrus Metodikos 9.3.7 papunktį, ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo veiklą vykdantiems Ūkio subjektams ir regioninių atliekų tvarkymo centrams – naudojant Europos valstybių komunalinių paslaugų veiklų finansinio sverto neturinčios beta (βU) aritmetinį vidurkį, nustatytą viešai prieinamoje A. Damodaran duomenų bazėje;“.

1.7.  Pakeisti Metodikos 9.3.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.3.7. šilumos gamybos, panaudojant atsinaujinančius energijos išteklius, nepanaudotą (atliekinę) šilumą, veiklai, taip pat bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų, nepriklausomų šilumos gamintojų ir šilumos tiekėjų šilumos gamybos šaltiniuose pagaminamos ir šilumos aukciono būdu parduodamos šilumos veiklai (nepriklausomai nuo šilumos gamybai naudojamo kuro rūšies)  naudojant Europos valstybių žaliosios ir atsinaujinančios energijos (angl. Green and renewable energy) veiklos finansinio sverto neturinčios beta (βU) aritmetinį vidurkį, nustatytą viešai prieinamoje A. Damodaran duomenų bazėje;“.

1.8.  Pakeisti Metodikos 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

15. Ūkio subjektai, vykdantys veiklą gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, elektros energetikos sektoriuose, duomenis apie Ūkio subjekto ilgalaikių paskolų palūkanų normas faktinei skolinto kapitalo kainai nustatyti bei perskaičiuoti Tarybai pateikia pagal Metodikos priede pateikiamą lentelę kasmet iki liepos 10 d.“.

1.9.  Metodiką papildyti 151 punktu:

151. Ūkio subjektai, vykdantys veiklą šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją, komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuose, duomenis apie Ūkio subjekto ilgalaikio paskolų palūkanų normas faktinei skolinto kapitalo kainai nustatyti bei perskaičiuoti Tarybai pateikia pagal Metodikos priede pateikiamą lentelę kartu su atitinkamos paslaugos kainos ar viršutinės ribos nustatymo, ar didžiausio tarifo derinimo projektais.“.

1.10. Pakeisti Metodikos 16 punktą ir jį išdėstyti taip:

16. Duomenys investicijų grąžos normai apskaičiuoti skelbiami Tarybos interneto svetainėje kasmet iki rugpjūčio 1 d. Šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją, komunalinių atliekų tvarkymo sektorių atveju iki kiekvieno mėnesio dvidešimtos dienos Tarybos interneto svetainėje skelbiami mėnesio pirmos dienos Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių 12 mėnesių palūkanų normų vidurkis ir 6 mėnesių EURIBOR indekso reikšmė. Energetikos sektoriaus skolinto kapitalo kainos svertinio vidurkio duomenys neskelbiami jeigu tame energetikos sektoriuje veiklą vykdo vienas Ūkio subjektas.“.

1.11. Pakeisti Metodikos priedą ir jį išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

2.    Lietuvos banko skelbiamų nefinansinėms korporacijoms (bendrovėms) suteiktų paskolų eurais, kurių trukmė ilgesnė nei vieneri metai, likučių 12 mėnesių palūkanų normų vidurkis ir 6 mėnesių EURIBOR indekso reikšmė www.vert.lt tinklalapyje paskelbiami per 5 darbo dienas nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos.

 

 

 

Tarybos pirmininkas

 

Investicijų grąžos normos nustatymo

metodikos

priedas

 

 

Duomenys apie ūkio subjektą:

 

Duomenys apie kontaktinį asmenį:

 

Pavadinimas

 

V., pavardė

 

Kodas

 

Pareigos

 

Buveinės adresas

 

Telefonas

 

Telefonas

 

Faksas

 

Faksas

 

El. paštas

 

Tinklalapis

 

 

 

El. paštas

 

 

 

 

ILGALAIKIŲ PASKOLŲ PALŪKANŲ NORMŲ DUOMENYS INVESTICIJŲ GRĄŽOS NORMOS SKOLINTO KAPITALO KAINAI SKAIČIUOTI

 

 

Metai, mėnuo

Paskolos likutis mėnesio pabaigoje

Paskolos valiuta

Paskolos palūkanų norma, proc.

Grąžinimo terminas (metai, mėnuo)

Paskolos sutarties Nr., sudarymo data, paskolos teikėjas

Paskolos paskirtis

 

1.

1.

1.

1.

1.

 

2.

2.

2.

2.

2.

 

...

...

...

...

...

 

 

Pastabos:

1. Ūkio subjektai, vykdantys veiklą gamtinių dujų, centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų, elektros energetikos sektoriuose, informaciją teikia už laikotarpį nuo praėjusių ataskaitinių metų liepos 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d.

2. Ūkio subjektai, vykdantys veiklą šilumos gamybos ir (ar) tiekimo, karšto vandens tiekimo, geriamojo vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo, keleivių ir transporto priemonių perkėlimo keltais per Kuršių marias (per Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją) į (iš) Kuršių neriją, komunalinių atliekų tvarkymo sektoriuose, informaciją teikia už laikotarpį numatytą Metodikos 6.1.2–6.1.5 papunkčiuose.

 

 

Tvirtinu:

____________

Pareigos

________

Parašas

_______________ Vardas, pavardė