Projektas

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2020 m.                                        d. 

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 3 straipsnio 4 dalimi ir 2019 m. gegužės 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/947 dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos:

1. T v i r t i n u  Bepiločių orlaivių naudojimo taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2014 m. sausio 23 d. įsakymą Nr. 4R-17 „Dėl Bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. Šis įsakymas įsigalioja 2020 m. liepos 1 d.

4. Informuoju, kad šis įsakymas skelbiamas Teisės aktų registre ir Lietuvos transporto saugos administracijos interneto svetainėje.

 

 

 

Administracijos direktorius

PATVIRTINTA

Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus

2020 m.            d. įsakymu Nr.

 

 

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ NAUDOJIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bepiločių orlaivių naudojimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato bepiločių orlaivių naudojimo, skrydžių vykdymo jais, atitinkamų leidimų suteikimo sąlygas ir tvarką.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2019 m. gegužės 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/947 dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos (toliau – Reglamentas) reikalavimais.

3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. bepilotis orlaivis - kiekvienas orlaivis be įgulos (įskaitant ir žaislinius orlaivius bei aviamodelius), kurį galima valdyti nuotoliniu būdu arba kurio skrydis valdomas automatiškai, taip pat bepilotis sklandytuvas;

3.2. bepilotis sklandytuvas– bepilotis orlaivis, kurio keliamoji jėga skrendant susidaro dėl aerodinaminių reakcijų su fiksuotais keliamaisiais paviršiais ir kurio sklendimas nepriklauso nuo jėgainės. Jame gali būti įmontuota jėgainė, skirta naudoti ekstremaliojoje situacijoje.

4. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nustatytas Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme ir  Reglamente.

5. Šiose Taisyklėse nustatyti reikalavimai galioja visiems Lietuvos Respublikos oro erdve skrydžius vykdantiems bepiločių orlaivių naudotojams, nuotoliniams pilotams ir bepiločiams orlaiviams, kuriems taikomas Reglamentas. Lietuvos oro erdvėje bepiločiais orlaiviais gali naudotis bepiločių orlaivių naudotojai Lietuvos Respublikos piliečiai, Europos Sąjungos šalių piliečiai, kurių gyvenamoji vieta Lietuvos Respublikoje ir trečiųjų šalių piliečiai, kurie turi leidimą laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje (fiziniai asmenys) arba kurie registruoti Lietuvos Respublikoje (juridiniai asmenys).

6. Šių Taisyklių reikalavimai netaikomi valstybės orlaiviams.

 

II SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ KATEGORIJOS

 

7. Bepiločiais orlaiviais vykdomi skrydžiai skirstomi į atvirąją, specialiąją ir sertifikuotąją kategorijas, kaip nurodyta Reglamento 3 straipsnyje.

8. Atvirosios kategorijos skrydžiams, vykdomiems naudojant bepilotį orlaivį, nereikia jokio išankstinio naudojimo leidimo ar bepiločio orlaivio naudotojo veiklos deklaracijos prieš vykdant skrydį.

9. Specialiosios kategorijos skrydžiams, vykdomiems naudojant bepilotį orlaivį, reikia gauti naudojimo leidimą, kurį išduoda viešoji įstaiga Transporto kompetencijų agentūra (toliau – TKA), arba bepiločio orlaivio naudotojas turi TKA pateikti deklaraciją. Naudojimo leidimo arba deklaracijos nereikia Reglamento 5 straipsnio 6 dalyje numatytais atvejais. Kai pateikiama deklaracija, skrydį galima vykdyti tik gavus TKA patvirtinimą, kad deklaracija gauta, ji tinkama ir pagal ją galima vykdyti skrydį.

10. Sertifikuotosios kategorijos skrydžiams vykdyti bepilotis orlaivis turi būti TKA sertifikuotas pagal 2019 m. kovo 12 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) 2019/945 dėl bepiločių orlaivių sistemų ir trečiųjų valstybių bepiločių orlaivių sistemų naudotojų (toliau – reglamentas 2019/945), o bepiločio orlaivio naudotojas – turėti TKA išduotą pažymėjimą ir, kai taikoma, bepiločio orlaivio pilotas - nuotolinio piloto licenciją.

11. Bepiločių orlaivių skrydžiai priskiriami prie:

11. 1. atvirosios kategorijos skrydžių – pagal Reglamento 4 straipsnio reikalavimus;

11.2. specialiosios kategorijos skrydžių - pagal Reglamento 5 straipsnio reikalavimus;

11.3. sertifikuotosios kategorijos skrydžių - pagal Reglamento 6 straipsnio reikalavimus.

12. Vykdant Reglamento 4 straipsnio 1 dalies a) punkte nustatytą reikalavimą atvirosios kategorijos skrydžiams dėl bepiločio orlaivio priskyrimo atitinkamai klasei, privataus sukonstravimo ar Reglamento 20 straipsnio taikymo, bepiločio orlaivio naudotojas yra atsakingas už dokumentų, pagrindžiančių atitiktį šiems reikalavimams turėjimą.

13. Vykdant Reglamento 4 straipsnio 1 dalies c) punkte nustatytą reikalavimą atvirosios kategorijos skrydžiams dėl saugaus atstumo nuo žmonių, toks atstumas turi būti ne mažesnis kaip 50 metrų, išskyrus, jei Reglamento priede nurodytas kitas atstumas.

14. Jeigu vykdant bepiločio orlaivio skrydį kompetentingų institucijų nustatyti bet kokie tokio skrydžio vykdymo apribojimai ar reikalavimai, bepiločio orlaivio naudotojas ir nuotolinis pilotas juos privalo vykdyti.

15. Skrydžio metu naudojamas bepilotis orlaivis turi atitikti tinkamumo skraidyti techninius reikalavimus kaip nustatyta Reglamento 10 straipsnyje.

16. Bepiločiai orlaiviai, naudojami atvirosios kategorijos skrydžiams, neatitinkantys reglamento 2019/945 priedo 1-5 dalių reikalavimų, gali būti naudojami iki 2022 m. liepos 1 d., jei laikomasi Reglamento 22 straipsnio reikalavimų.

17. Bepiločiai orlaiviai, priklausomai nuo skrydžio kategorijos, turi būti naudojami pagal tai skrydžio kategorijai Reglamento priede nustatytus reikalavimus.

 

III SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ NUOTOLINIAI PILOTAI

 

18. Bepiločių orlaivių nuotoliniai pilotai turi atitikti Reglamento 8 straipsnyje nustatytus reikalavimus.

19. Nuotoliniai pilotai, naudojantys bepiločius orlaivius atvirosios arba specialiosios kategorijos skrydžiams vykdyti, turi būti ne jaunesni kaip 16 metų. Nuotoliniai pilotai, vykdantys atvirosios kategorijos skrydžius aviamodeliavimo klubuose ar asociacijose turi būti ne jaunesni nei 12 metų.

20. Minimalaus nuotolinių pilotų amžiaus reikalavimas netaikomas Reglamento 9 straipsnio 2 dalyje nustatytais atvejais.

 

IV SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ NAUDOTOJŲ IR SERTIFIKUOTŲ BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ REGISTRACIJA

 

21. Bepilotis orlaivis, kuriam taikomas sertifikavimo reikalavimas, skrydžiui naudojamas tik  jį užregistravus TKA. 

22.  Bepiločio orlaivio naudotojai registruojasi TKA, kai:

22.1. vykdo atvirosios kategorijos skrydžius bet kuriuo iš šių bepiločių orlaivių:

22.1.1. kurių didžiausioji kilimo masė (MTOM) ne mažesnė kaip 250 g arba kurie, atsitrenkę į žmogų, gali perduoti daugiau kaip 80 džaulių kinetinės energijos

22.1.2. kuriuose yra jutiklis, kuriuo galima fiksuoti asmens duomenis, nebent jis atitinka Direktyvos 2009/48/EB reikalavimus

22.2. vykdo specialiosios kategorijos skrydžius bet kokios masės bepiločiu orlaiviu.

23. Bepiločio orlaivio naudotojas negali tuo pačiu metu būti registruotas daugiau kaip vienoje Europos Sąjungos valstybėje.

24. Bepilotį orlaivį, kurio konstrukcijai taikomas sertifikavimo reikalavimas, registruoja jo savininkas.

25. Bepilotis orlaivis negali būti tuo pačiu metu registruotas daugiau kaip vienoje valstybėje.

26. Bepiločio orlaivio savininkai nurodo savo registracijos numerį ant kiekvieno jo turimo bepiločio orlaivio.

27. Bepilotis orlaivis turi atitikti reglamento 2019/945 reikalavimus ir būti paženklintas klasės ženklu nurodytu reglamente 2019/945, išskyrus Taisykl16 punkto atvejį.

 

V SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ NAUDOTOJŲ IR NUOTOLINIŲ PILOTŲ PAREIGOS

 

28. Bepiločių orlaivių naudotojų ir nuotolinių pilotų pareigos numatytos Reglamento priedo atitinkamos skrydžių kategorijos dalyje.

29. Jei bepiločio orlaivio naudotojas yra juridinis asmuo, kuris paskiria savo darbuotoją atlikti nuotolinio piloto funkcijas, toks paskyrimas turi būti rašytinis ir pateikiamas kompetentingai institucijai pareikalavus. Kiekvienas bepiločio orlaivio skrydis turi būti apskaitomas ir identifikuojamas, kad galima būtų nustatyti, koks nuotolinis pilotas, kada ir kokiomis aplinkybėmis  atliko skrydį.

30. Kai bepiločio orlaivio naudotojas yra fizinis asmuo, jis yra atsakingas už bepiločio orlaivio skrydį ir informacijos apie skrydį pateikimą.

 

VI SKYRIUS

SKRYDŽIŲ VYKDYMAS BEPILOČIAIS ORLAIVIAIS

 

31. Vykdyti skrydžius bepiločiu orlaiviu Lietuvos Respublikos oro erdvėje draudžiama:

31.1. virš karinių teritorijų, kuriose tokius skrydžius riboja Lietuvos kariuomenės vadas. Skrydžiai virš tokių teritorijų gali būti leidžiami tik laikantis Lietuvos kariuomenės vado nustatytų sąlygų bei apribojimų (jeigu jie nustatyti);

31.2. Lietuvos Respublikos aerodromų oro eismo zonose (vertikaliose ir horizontaliose plokštumose), išskyrus atvejus, jei yra gautas aerodromo naudotojo rašytinis sutikimas ir laikomasi aerodromo naudotojo nustatytų sąlygų. Ši nuostata netaikoma skraidant oro erdvės dalyse, nurodytose šių Taisyklių 1–4 prieduose.

32. Taisyklių 1-4 prieduose nustatyti maksimalūs aukščiai, skrydžiams bepiločiais orlaiviais šiuose prieduose nurodytų aerodromų skrydžių valdymo zonose. Vykdant skrydžius bepiločiais orlaiviais aerodromų skrydžių valdymo zonose, bepiločio orlaivio nuotolinis pilotas bepilotį orlaivį visą laiką turi vizualiai matyti.

33. Bepiločių orlaivių skrydžiai virš Taisyklių 1-4 prieduose nustatytų maksimalių aukščių gali būti leidžiami  tik suderinus juos su oro eismo paslaugų teikėju. Oro eismo paslaugų teikėjas nustato bepiločio orlaivio naudojimo sąlygas, o bepiločio orlaivio naudotojas atsako už minėtų sąlygų vykdymą.

34. Kai neužtikrinamas abipusis radijo ryšys su oro eismo paslaugų teikėju, bet jis gali būti palaikomas alternatyviomis radijo ryšio priemonėmis ir bepiločiame orlaivyje yra įrengtas atsakiklis, tokiam skrydžiui vykdyti valdomoje oro erdvėje gali būti suteiktas oro eismo paslaugų teikėjo leidimas pagal atitinkamą susitarimą. Tai yra susitarimas tarp bepiločio orlaivio naudotojo ir oro eismo paslaugų teikėjo, kuriuo neteikiant skrydžių plano ir leidimo nustatomos skrydžių vykdymo procedūros.

35. Pavojingoje, laikinai išskirtoje, specialiojoje sklandymo zonoje taip pat rezervuotoje oro erdvėje vykdyti skrydžius bepiločiais orlaiviais galima tik gavus šios oro erdvės naudotojo atitinkamą leidimą, o draudžiamoje, ribojamoje ir pasienio zonos oro erdvėje – tik turint Lietuvos kariuomenės vado nustatyta tvarka išduotą leidimą ir laikantis jame nustatytų apribojimų ir sąlygų.

36. Oro eismo paslaugų teikėjas derindamas ar leisdamas bepiločių orlaivių skrydžius privalo užtikrinti, kad tokie skrydžiai netrukdytų pagrindiniam oro eismui.

37. Pilotuojamas orlaivis visada turi pirmenybę prieš bepilotį orlaivį. Bepiločiu orlaiviu draudžiama skristi ir kelti pavojų kylantiems ir tūpiantiems orlaiviams.

38. Jeigu skrydžio metu bepiločio orlaivio nuotolinis pilotas paranda orlaivio valdymo kontrolę ir pastarasis išskrenda iš bepiločio orlaivio nuotolinio piloto tiesioginio matymo zonos ribų, apie tai būtina nedelsiant telefonu informuoti artimiausią skrydžių valdymo centrą, kurio kontaktai skelbiami TKA interneto svetainėje. Pranešime pateikiami šie duomenys: bepiločio orlaivio naudotojo duomenys, vieta, kurioje prarasta bepiločio orlaivio valdymo kontrolė, paskutinis žinomas bepiločio orlaivio skrydžio aukštis ir skrydžio kryptis.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Asmenys nesilaikantys šių Taisyklių reikalavimų atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________