Projektas

 

Lietuvos Respublikos

technologijų ir inovacijų

įstatymas

 

2018 m.                d. Nr. ...

Vilnius

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šio įstatymo paskirtis – sudaryti palankias sąlygas Lietuvos Respublikoje vykdyti eksperimentinės plėtros veiklą, kurti ir diegti inovacijas.

2. Šis įstatymas nustato mokslo, technologijų ir inovacijų sistemos sandarą, mokslo, technologijų ir inovacijų politiką formuojančias ir įgyvendinančias institucijas, mokslo, technologijų ir inovacijų veiklą vykdančius subjektus, mokslo, technologijų ir inovacijų veiklos finansavimą ir skatinimą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Atviros prieigos centras – atvirai prieinamų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklos išteklių pagrindu veikiantis juridinis asmuo arba juridinio asmens padalinys, teikiantis paslaugas, reikalingas moksliniams tyrimams ir (ar) eksperimentinės plėtros veiklos darbams atlikti.

2. Eksperimentinės plėtros veikla– moksliniais tyrimais ir (arba) praktine patirtimi, sukauptu pažinimu grindžiama nuosekli, papildomų žinių teikianti veikla, kurios tikslas – kurti naujus produktus ar procesus arba tobulinti jau sukurtus produktus ar procesus, taip pat kurti arba iš esmės tobulinti moksliniais tyrimais ir (arba) praktine patirtimi sukauptu pažinimu grindžiamus žmogaus, kultūros ir visuomenės problemų sprendinius

3. Finansinės inžinerijos priemonė –finansinės paramos priemonė, kuriai finansuoti ir (arba) vykdyti skirtos lėšos (ar jų dalis) grįžta ir pakartotinai naudojamos tiems patiems finansinės paramos priemonės kūrimo metu nustatytiems tikslams.

4. Ikiprekybinis pirkimas – mokslinių tyrimų ir (arba) eksperimentinės plėtros veiklos paslaugų, išskyrus tas, iš kurių gauta nauda naudojama tik perkančiosios organizacijos poreikiams tenkinti ir už kurias viską sumoka perkančioji organizacija, arba kurios laikomos valstybės pagalba įsigijimas, siekiant sukurti inovatyvųjį produktą.

5. Inovacijanauji ar iš esmės patobulinti produktai (prekės ir paslaugos) ar procesai, nauji rinkodaros metodai, nauji verslo, darbo vietos organizavimo ar išorinių ryšių metodai, įdiegti į rinką.

6. Inovacinė veikla – naujų produktų kūrimo ir diegimo į rinką veikla.

7. Inovacijų partnerystė – viešojo pirkimo būdas, nustatytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir jo įgyvendinamuose teisės aktuose.

8. Inovatyvusis viešasis pirkimas – tai viešasis pirkimas, kai perkančioji organizacija, techninėje specifikacijoje apibrėždama perkamą objektą, įtraukia reikalavimus, kurie užtikrina, kad perkančioji organizacija įsigytų inovatyvius produktus, kurie geriausiai tinka efektyviai atlikti perkančiosios organizacijos funkcijas ar pasiekti strateginius tikslus, ir (arba) viešąjį pirkimą vykdo pagal procedūras, kurios sudaro prielaidas ir paskatas tiekėjams pasiūlyti ir tiekti inovatyvius produktus.

9. Klasteris – tai įmonių, mokslo ir studijų institucijų bei kitų subjektų grupė (junginys), funkcionuojanti partnerystės principu ir kurios nariai veikia tarpusavyje įvairiose ekonominės veiklos ir iniciatyvų srityse, siekiant padidinti ekonominį savo veiklos efektyvumą.

10. Kompetencijos centras  viešojo arba privataus sektoriaus subjektų juridinis asmuo arba juridinio asmens padalinys arba viešojo ir privataus sektoriaus subjektų kartu įsteigtas juridinis asmuo, turintis bendro naudojimo mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos infrastruktūrą, vykdantis naujų produktų kūrimo ir diegimo į rinką darbus.

11. Konkursinė mokslo ir technologijų programa – mokslinių tyrimų, ir eksperimentinės plėtros veiklos priemonių visuma, kurios rezultatai yra naujos mokslo ir technologinės žinios arba nauja mokslo ir technologijų infrastruktūra, arba nauji produktai, parengti diegimui į rinką.

12. Moksliniai tyrimai ir eksperimentinės plėtros veikla – sisteminga kūrybinė gamtos, žmogaus, kultūros ir visuomenės pažinimo veikla ir jos rezultatų panaudojimas.

13. Mokslo ir technologijų organizacija – juridinis asmuo, kurio pagrindinė veikla –mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veikla ir inovacinė veikla.

14. Mokslo, technologijų ir inovacijų sklaida – visuomenės supažindinimas su moksline, technologine ir inovacine veikla ir jos rezultatais.

15. Mokslo ir technologijų parkas – juridinis asmuo, kuris, teikdamas inovacijų konsultacines ir inovacijų paramos paslaugas, sudaro palankias sąlygas steigtis ir vystytis įmonėms, vykdysiančioms taikomuosius mokslinius tyrimus, eksperimentinės plėtros darbus bei diegsiančioms inovacijas.

16. Nacionalinė mokslo ir technologijų programa – konkursinė mokslo ir technologijų programa, kuria, sutelkus Lietuvos mokslo, technologijų ir verslo potencialą bei kryptingai naudojant valstybės finansinius išteklius, inicijuojamas valstybės, verslo ir visuomeninius poreikius tenkinančių naujų produktų rinkai kūrimas pasirinktose srityse.

17. Produktas – prekė ar paslauga, įskaitant problemų sprendimo sprendinius, sukurta kaip darbo ar pastangų rezultatas, ir kuri gali būti pateiktas į rinką norų ir poreikių tenkinimui.

18. Technologija– tikslingas įrankių, mechanizmų, techninių priemonių, profesinių gebėjimų, sistemų ar organizacinių metodų kūrimas, naudojimas ir pažinimas siekiant išspręsti problemą ar atlikti specifinę funkciją, įskaitant problemas ir specifines funkcijas socialinėje, kultūrinėje, humanitarinėje ir kitose srityse.

19. Technologinės parengties lygių sistema – technologinių programų vadybos sistema, skirta įvertinti naujai kuriamo technologinio produkto brandumo arba jo parengties rinkai lygį, apibrėžiamą įvairiose produkto kūrimo stadijose pasiektais taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklos etapų rezultatais.

20. Technologinė veikla – eksperimentinės plėtros veiklos metodais vykdoma kūrybinė veikla, kurios tikslas – žinių panaudojimas kuriant naujus produktus.

21. Ūkio subjektai – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme.

22. Valstybės pagalba –priemonė, atitinkanti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2008 C 115, p. 1) 107 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus.

23. Valstybės užsakymas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklai – valstybės ar savivaldybės institucijų pasiūlymas už atlygį sukurti naujus produktus, įskaitant procesus, metodus, rekomendacijas ir problemų sprendimo sprendinius, reikalingus šių institucijų funkcijoms vykdyti.

24. Kitos Įstatyme vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme.

 

 

II SKYRIUS

MOKSLO, TECHNOLOGIJŲ IR INOVACIJŲ SISTEMA

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

3 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų sistemos sandara

Mokslo, technologijų ir inovacijų sistemą sudaro šios sritys:

1) mokslo sritis;

2) technologijų sritis;

3) inovacijų sritis.

 

4 straipsnis. Mokslo sritis

1. Mokslo paskirtis – užtikrinti bendrą valstybės mokslinę kompetenciją, kurios pagrindu galima:

1) tenkinti gyventojų pažinimo poreikį ir suteikti galimybes jiems įgyti kokybišką aukštąjį išsilavinimą;

2) sudaryti prielaidas žinių ekonomikos plėtrai, inovacijoms ir tvariam ūkio konkurencingumo augimui.

2. Mokslas apima dvi pagrindines mokslinių tyrimų veiklos rūšis: fundamentinius mokslinius tyrimus ir  taikomuosius mokslinius tyrimus. Vykdant mokslinius tyrimus gaunamos mokslinės žinios.

3. Mokslo srities, reguliavimą nustato Mokslo ir studijų įstatymas.

4. Mokslo politiką formuoja ir jos įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (toliau – Švietimo ir mokslo ministerija).

 

5 straipsnis. Technologijų sritis

1. Technologijų srities paskirtis – užtikrinti valstybės technologinę kompetenciją, įgalinančią kurti naujus produktus ir gebėti tinkamai pasinaudoti pasauline technologijų pažanga.

2. Technologijų srityje vykdoma eksperimentinės plėtros veikla, kuri apima pagrindinius naujų produktų sukūrimo ir parengimo rinkai etapus. Vykdant eksperimentinės plėtros veiklą gaunamos praktinės ir (arba) technologinės, ir (arba) verslo žinios ir kuriamas naujas produktas.

3. Technologijų srities veiklos rūšių – metrologijos, standartizacijos, akreditacijos ir kitų – reguliavimą nustato atitinkami įstatymai.

4. Naujus produktus kuriant atliekamų mokslinių tyrimų ir vykdomos eksperimentinės plėtros veiklos etapų rezultatų brandumo lygio nustatymui naudojama technologinės parengties lygių sistema, kurios klasifikacinius principus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė).

 

6 straipsnis. Inovacijų sritis

Inovacijų paskirtis – šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytų produktų, procesų ir metodų įdiegimas į rinką.

 

7 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų skatinimas

1. Siekdama šalies socialinės ir technologinės pažangos, valstybė skatina ir remia viešųjų ir privačių subjektų vykdomas mokslo, technologijų ir inovacijų veiklos rūšis – mokslinius tyrimus, eksperimentinės plėtros veiklą, ir naujų produktų diegimo į rinką veiklą.

2. Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos skatinimas vykdomas ugdant asmenų kūrybingumą ir verslumą, stiprinant mokslines, technologines, praktines ir verslo žinias ir užtikrinant efektyvų šių žinių panaudojimą, nukreiptą į naujų idėjų generavimą, įgyvendinimą ir realizavimą praktikoje.

3. Valstybė, siekdama socialinės ir ekonominės gerovės, skatina asmenų vykdomą inovacinę veiklą.

 

8 straipsnis. Inovacinės veiklos principai

Moksliniai tyrimai, eksperimentinės plėtros veikla ir inovacinė veikla vykdomi vadovaujantis šiais principais:

1) visų rūšių kūrybos laisvės;

2) ūkinės veiklos laisvės ir iniciatyvos;

3) sąžiningos konkurencijos;

4) nediskriminavimo;

5) akademinės etikos;

6) verslo etikos;

7) intelektinės nuosavybės teisių apsaugos užtikrinimo;

8) nacionalinių interesų paisymo.

 

 

ANTRASIS skirsnis

Mokslo, Technologijų ir inovacijų politiką formuojančios institucijos

 

9 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų srityje politiką formuojančios institucijos.

1. Mokslo politiką formuoja Švietimo ir mokslo įstatyme nurodytos mokslo ir studijų politiką formuojančios institucijos. Vyriausybės įgaliota ministerija (toliau – VTI politiką formuojanti ministerija) dalyvauja formuojant mokslo politiką.

2. Valstybės technologijų ir inovacijų politiką pagal šiame ir kituose įstatymuose bei kituose teisės aktuose nustatytą kompetenciją formuoja Lietuvos Respublikos Seimas (toliau – Seimas), Vyriausybė, VTI politiką formuojanti ministerija.

3. Šio straipsnio 2 dalyje nenurodytos ministerijos jų ministrų valdymo srityje dalyvauja formuojant valstybės technologijų ir inovacijų politiką, suderinusios politikos formavimo sprendimus su VTI politiką formuojančia ministerija. Švietimo ir mokslo ministerija dalyvaudama formuojant technologijų ir inovacijų politiką taip pat užtikrina technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo politikos įgyvendinimą mokslo ir studijų sistemoje.

4. Mokslo, technologijų ir inovacijų taryba dalyvauja formuojant valstybės mokslo, technologijų ir inovacijų politiką pagal šiame ir kituose įstatymuose bei kituose teisės aktuose nustatytą kompetenciją.

 

10 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų taryba

1. Mokslo, technologijų ir inovacijų taryba (toliau – Taryba) yra Vyriausybės komisija. Taryba yra Vyriausybės patariamoji institucija valstybės mokslo, technologijų ir inovacijų politikos formavimo ir strateginio valdymo klausimais.

2. Taryba atlieka Vyriausybės jai pavestas funkcijas, įskaitant:

1) rengia mokslo, technologijų ir inovacijų srities įžvalgas, vizijas ir planus, teikia pasiūlymus dėl mokslo, technologijų ir inovacijų srities nacionalinio lygmens prioritetų, krypčių ir gairių nustatymo;

2) vykdo nuolatinę mokslo, technologijų ir inovacijų sistemos (toliau šiame straipsnyje – Sistema) stebėseną, analizuoja procesus Sistemoje ir, teikdama atitinkamus pasiūlymus Vyriausybei, užtikrina nuolatinį Sistemos struktūros ir pagrindinių charakteristikų tobulinimą;

3) teikia siūlymus Vyriausybei dėl mokslo, technologijų ir inovacijų politikos įgyvendinimo koordinavimo ir Sistemos strateginio valdymo;

4) teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl atskirų sričių, sektorių arba šakų iniciatyvų mokslo, technologijų  ir inovacijų integravimo į vieningą valstybės mokslo, technologijų ir inovacijų politiką, nukreipiant ją į Sistemoje kylančių problemų sprendimą ir socialiai pageidaujamų tikslų įgyvendinimą;

5) teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl Sistemoje veikiančių valstybės institucijų, įstaigų ir kitų subjektų veiklos efektyvinimo ir optimizavimo,;

6) planuoja ir teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl mokslo, technologijų ir inovacijų srityse taikomų paramos ir kitų skatinimo priemonių (toliau – parama), paramą skiriančių subjektų, paramos gavėjų, paramos finansavimo šaltinių;

3. Taryba sudaroma ir veikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo ir Vyriausybės komisijų veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Tarybai pirmininkauja Ministras Pirmininkas. Į Tarybos sudėtį turi būti įtraukiami VTI politiką formuojančios ministerijos ministras, kuris yra tarybos pirmininko pavaduotojas, kiti ministrai ir 7 nepriklausomi, nepriekaištingos reputacijos mokslo, technologijų ir inovacijų srities ekspertai. Ekspertai laikomi nepriekaištingos reputacijos, jeigu atitinka Mokslo ir studijų įstatyme nustatytus nepriekaištingos reputacijos laikomo asmens kriterijus. Tarybą techniškai ir ūkiškai aptarnauja šio įstatymo 16 straipsnyje Vyriausybės įgaliota viešoji įstaiga.

 

11 straipsnis. VTI politiką formuojančios ministerijos funkcijos mokslo, technologijų ir inovacijų srityje

1. VTI politiką formuojanti ministerija formuoja technologijų plėtros ir inovacijų politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą.

2. VTI politiką formuojančios ministerijos funkcijos technologijų ir inovacijų srityje:

1) teikia Vyriausybei teisės aktų, reguliuojančių  technologinės ir inovacinės veiklos skatinimą valstybėje, viešojo ir privataus sektorių eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos vertinimą, rėmimą ir finansavimą, suderinamą su valstybės pagalba  projektus;

2) skatindama mokslinių, technologinių, praktinių ir verslo žinių kūrimą bei įsigijimą Vyriausybės nustatyta tvarka teikia paramą fiziniams ir juridiniams asmenims intelektinės nuosavybės apsaugos, intelektinės nuosavybės teisių įsigijimo ir naudojimo srityse;

3) tvirtina inovatyviųjų viešųjų pirkimų gaires;

4) rengia ir teikia Vyriausybei ikiprekybinius pirkimus reguliuojančių teisės aktų projektus, jeigu Vyriausybė neįgaliojo šiame punkte nurodytus teisės aktus tvirtinti VTI politiką formuojančios ministerijos;

5) atlieka kitas šio ir kitais įstatymais, Vyriausybės nutarimais jai pavestas funkcijas technologijų ir inovacijų srityje.

2. VTI politiką formuojanti ministerija koordinuoja ir kontroliuoja įstaigų prie VTI politiką formuojančios ministerijos, įgyvendinančių technologijų ir inovacijų politiką, veiklą. VTI politiką formuojanti ministerija koordinuoja kitų įstaigų, įmonių ir bendrovių, įgyvendinančių technologijų ir inovacijų politiką veiklą.

3. VTI politiką formuojanti ministerija kartu su Švietimo ir mokslo ministerija atlieka šias funkcijas:

1) užtikrina efektyvų mokslo ir studijų institucijų ir verslo subjektų bendradarbiavimą;

2) atlikdamos šios straipsnio dalies 1 punkte nurodytą funkciją, imasi veiksmų, kad šios straipsnio dalies 1 punkte nurodytų subjektų bendradarbiavimas būtų pagrįstas ekonomine nauda;

3) koordinuoja nacionalinių mokslo ir technologijų programų inicijavimą, rengimą ir įgyvendinimą.

 

12 straipsnis. Kitų ministerijų funkcijos mokslo, technologijų ir inovacijų srityje

1. Kitos ministerijos, nenurodytos šio įstatymo 12 straipsnyje, (toliau šiame straipsnyje – kitos ministerijos) pagal savo kompetenciją dalyvaudamos formuojant mokslo, technologijų ir inovacijų politiką:

1) atlieka inovatyvius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus ir skatina joms pavaldžias valstybės institucijas ir įstaigas, kurios yra perkančiosios organizacijos, vykdyti inovatyvius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus;

2) rengia ir (arba) koordinuoja jų ministrų valdymo sričių taikomųjų mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų programas ir įgyvendinimą, užtikrina reikalingą joms finansavimą.

2. Kitų ministerijų ministrai, siekdami efektyviai dalyvauti formuojant mokslo, technologijų  ir inovacijų politiką, tvirtindami ministerijų administracijos struktūrą, gali numatyti pareigybes arba administracijos padalinius, atsakingus už mokslo ir technologijų plėtrą ir inovacijų skatinimą arba sudaro patariamąsias mokslo, technologijų ir inovacijų komisijas. Šioje dalyje nurodytos pareigybės, administracijos padalinys arba patariamoji komisija ministrui teikia siūlymus:

1) dėl atitinkamų ministro reguliavimo srities mokslo ir technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo programų rengimo ir įgyvendinimo. Šiame punkte nurodytas programas įgyvendina šio įstatymo 15 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga, arba ministerijai pavaldžios institucijos arba įstaigos;

2) dėl šio įstatymo 15 straipsnyje nurodytai Vyriausybės įgaliotai institucijai arba įstaigai arba ministerijai pavaldžiai institucijai ar įstaigai teikiamų siūlymų dėl šios dalies 1 punkte nurodytų programų įgyvendinimo;

3) dėl inovatyviųjų viešųjų pirkimų ir ikiprekybinių pirkimų vykdymo ir skatinimo ministerijai pavaldžias valstybės institucijas ir įstaigas, kurios yra perkančiosios organizacijos, vykdyti inovatyvius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus.

 

 

TREČIASIS skirsnis

Mokslo, technologijų ir Inovacijų politiką įgyvendinančios institucijos

 

13 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų politiką įgyvendinančios institucijos

1. Valstybės mokslo politiką įgyvendinančias institucijas ir jų kompetenciją įgyvendinant mokslo politiką nustato Mokslo ir studijų įstatymas.

2. Valstybės technologijų ir inovacijų politiką pagal šiame ir kituose įstatymuose bei kituose teisės aktuose nustatytą kompetenciją įgyvendina šio įstatymo 15 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga, šio įstatymo 16 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota viešoji įstaiga, kitos Vyriausybės, VTI politiką formuojančios ministerijos įgaliotos institucijos arba įstaigos, mokslo ir studijų institucijos.

 

14. Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga

1. Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga gali būti biudžetinė įstaiga arba viešoji įstaiga. Šiame įstatyme nurodytų vyriausybės įgaliotos institucijos arba įstaigos funkcijų atlikimas finansuojamas iš valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.

2. Jeigu Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga yra biudžetinė įstaiga, ją Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo nustatyta tvarka steigia Vyriausybė, o savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė arba jos įgaliota VTI politiką formuojanti ministerija. Jeigu Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga yra biudžetinė įstaiga, ji gali būti pertvarkoma į viešąją įstaigą.

3. Jeigu Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga yra viešoji įstaiga, jos steigėja ir savininkė yra valstybė, o savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybės įgaliota VTI politiką formuojanti ministerija.

4. Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga atlieka šias funkcijas:

1) rengia ir įgyvendina nacionalines mokslo ir technologijų programas ir konkursines technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo programas;

2) įgyvendina VTI politiką formuojančios ministerijos ir kitų valstybės institucijų taikomųjų mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos skatinimo programas;

3) skatina perkančiąsias organizacijas vykdyti inovatyviuosius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus, teikia joms metodinę pagalbą dėl šiame punkte nurodytų pirkimų;

4) teikia atlygintiną ir neatlygintiną finansinę paramą ūkio subjektams, vykdantiems taikomųjų mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklą ir inovacinę veiklą;

5) skatina mokslo ir studijų institucijų ir verslo subjektų bendradarbiavimą mokslo, technologijų ir inovacijų srityje;

6) koordinuoja ir remia Lietuvos Respublikoje įsteigtų įstaigų, įmonių, organizacijų ir kitų juridinių ir fizinių asmenų dalyvavimą tarptautinėse mokslo, technologijų ir inovacijų programose ir projektuose;

7) teikia technologijų ir inovacijų srities informavimo ir konsultavimo paslaugas;

8) organizuoja Lietuvos Respublikoje įsteigtų viešųjų ir privačių subjektų vykdomos eksperimentinės plėtros veiklos vertinimą ir teikia siūlymus VTI politiką formuojančiai ministerijai dėl šios veiklos finansavimo principų ir valstybės biudžeto lėšų paskirstymo valstybės mokslo ir studijų institucijų vykdomai eksperimentinės plėtros veiklai finansuoti metodikos;

11) skatina Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų integraciją į tarptautinę mokslinių tyrimų ir inovacijų erdvę;

12) administruoja Inovacijų skatinimo fondą šio fondo veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka;

13) atlieka kitas šiame įstatyme, Vyriausybės arba jos įgaliotos VTI politiką formuojančios ministerijos nustatytas funkcijas.

 

15 straipsnis. Vyriausybės įgaliota viešoji įstaiga

Vyriausybės įgaliota viešoji įstaiga techniškai ir ūkiškai aptarnauja Tarybą ir padeda Tarybai vykdyti jos funkcijas: renka, analizuoja ir apibendrina informaciją ir duomenis, rengia atitinkamų pasiūlymų, teikimų, įžvalgų, planų ir kitų dokumentų projektus, teikia juos Tarybai, atlieka kitus veiksmus, būtinus Tarybos funkcijų vykdymui.

 

16 straipsnis. Technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo viešųjų paslaugų teikėjai

Technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo viešųjų paslaugų teikėjai gali būti juridiniai asmenys (mokslo ir technologijų parkai, verslo inkubatoriai, verslo informaciniai centrai ir kiti) ir juridinio asmens statuso neturintys subjektai (mokslo ir studijų institucijose įsteigti struktūriniai padaliniai ir kiti). Technologijų plėtros ir inovacijų skatinimo viešųjų paslaugų teikėjų tikslas – įgyvendinant valstybės inovacinės veiklos skatinimo politiką, konsultuoti ir padėti verslo subjektams vykdyti inovacinę veiklą bei šiuo įstatymu ir kitais teisės aktais nustatytomis priemonėmis finansiškai ir kitaip remti  šių subjektų inovacinę veiklą.

 

17 straipsnis. Mokslo ir technologijų parkai

1. Mokslo ir technologijų parkas yra juridinis asmuo, kurio pagrindinės funkcijos – skatinti mokslo ir technologinių žinių sklaidos procesus, skatinant eksperimentinės plėtros veiklą,  sudaryti sąlygas komercinti mokslinių tyrimų rezultatus, skatinti mokslo ir studijų institucijų ir verslo įmonių ryšius, propaguoti inovacijų kultūrą ir skatinti inovacijas. Mokslo ir technologijų parkai sudaro palankias sąlygas veikti įmonėms, vykdančioms taikomuosius mokslinius tyrimus ir eksperimentinės plėtros veiklą ir diegiančioms inovacijas. Mokslo ir technologijų parkų vienas iš dalyvių gali būti valstybinis mokslinių tyrimų institutas, kurio teisinė forma yra biudžetinė įstaiga.

2. Tais atvejais, kai mokslo ir technologijų parkas yra viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – tenkinti viešuosius interesus ir kurio bent vienas iš dalyvių yra valstybinė mokslo ir studijų institucija ir (arba) valstybės ar savivaldybės institucija, mokslo ir technologijų parkas gali gauti valstybės lėšų arba atitinkamai savivaldybės lėšų ir panaudos pagrindais naudotis valstybės turtu arba atitinkamai savivaldybės turtu.

3. Mokslo ir technologijų parkai gali dalyvauti įgyvendinant valstybės ir savivaldybių institucijų patvirtintas programas

4. Mokslo ir technologijų parkas registruojamas Mokslo ir technologijų parkų sąraše (toliau – Sąrašas). Sąrašą tvarko  šio įstatymo 15 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga.

5. Šio įstatymo 15 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga atlieka mokslo ir technologijų parkų veiklos stebėseną ir vertinimą. Vertinimo rezultatai teikiami VTI politiką formuojančiai ministerijai.

6. Mokslo ir technologijų parkų plėtros politiką formuoja VTI politiką formuojanti ministerija. Mokslo ir technologijų parkų plėtros koncepciją tvirtina Vyriausybė.

 

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

SUBJEKTAI, VYKDANTYS MOKSLINIUS TYRIMUS, TECHNOLOGIJŲ IR (ARBA) INOVACIJŲ VEIKLĄ

 

18 straipsnis. Mokslo, technologijų ir inovacijų veiklą vykdantys subjektai

Mokslo, technologijų ir inovacijų veiklą vykdantys subjektai, kurie turi teisę gauti šiame įstatyme nustatytą finansinę ir nefinansinę paramą mokslo, technologijų ir inovacijų veiklos vykdymui:

1) valstybinės mokslo ir studijų institucijos: valstybinės aukštosios mokyklos, valstybinės mokslo ir technologijų organizacijos (valstybiniai mokslinių tyrimų institutai, valstybiniai mokslo, technologijų ir inovacijų centrai);

2) perkančiosios organizacijos;

3) nevalstybinės aukštosios mokyklos ir nevalstybinės mokslo ir technologijų organizacijos;

4) verslo subjektai ir jų grupės (junginiai);

5) fiziniai asmenys;

6) pelno nesiekiančios organizacijos.

 

19 straipsnis. Mokslo ir studijų institucijos ir mokslo ir technologijų organizacijos

1. Mokslo ir studijų institucijų ir mokslo ir technologijų organizacijų mokslo ir studijų veiklą reguliuoja Mokslo ir studijų įstatymas.

2. Mokslo ir studijų institucijų ir mokslo ir technologijų organizacijų eksperimentinės plėtros ir inovacinė veikla vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis turi būti nukreipiama valstybei svarbių ekonominių uždavinių, iššūkių ir problemų sprendimui, įskaitant dalyvavimą, kartu su verslo subjektais, nacionalinių mokslo ir technologijų programų, valstybės užsakymų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veikloje, dalyvavimą inovatyviuose viešuosiuose pirkimuose ir ikiprekybiniuose pirkimuose, bei projektuose, vykdomuose verslo subjektų užsakymu.

 

20 straipsnis. Mokslo ir technologijų organizacijos

1. Mokslo ir technologijų organizacijos gali būti privačios ir valstybinės. Privačios mokslo ir technologijų organizacijos yra privatūs juridiniai asmenys arba jų struktūriniai padaliniai. Valstybinės mokslo ir technologijų organizacijos yra viešieji juridiniai asmenys arba jų struktūriniai padaliniai.

2. Mokslo ir technologijų organizacijos pagal valstybės ir verslo užsakymus vykdo mokslinius tyrimus, eksperimentinės plėtros veiklą ir inovacinę veiklą.

3. Mokslo ir technologijų organizacijos skatina savo darbuotojų eksperimentinės plėtros ir inovacinę veiklą, sudaro jiems sąlygas savo žinias taikyti praktikoje, kurti inovatyvias įmones ir bendradarbiauti su verslu.

 

 

21 straipsnis. Integruoti mokslo, studijų ir verslo centrai (slėniai)

1. Integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) kūrimo ir plėtros procese dalyvaujantys subjektai (aukštosios mokyklos, mokslo ir technologijų organizacijos,) turi kryptingai prisidėti rengiant aukštos kvalifikacijos specialistus, skleidžiant naujas mokslo ir technologines žinias, kuriant konkurencingus produktus, kuriant ir diegiant pažangiąsias technologijas, skatinant inovacijas  visuose pramonės ir paslaugų sektoriuose, tradicinėse ūkio šakose, kultūroje ir socialinėje aplinkoje.

2 Integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) kūrimo ir plėtros koncepciją ir programas tvirtina Vyriausybė.

 

22 straipsnis. Klasteriai

1. Valstybė, siekdama, sustiprinti įmonių tarpusavio bendradarbiavimą ir keitimąsi žiniomis, skatina klasterizaciją, remia klasterių veiklą ir investicijas į klasterių bendrai naudojamas atviros prieigos infrastruktūras.

2. Valstybės parama klasteriams skiriama, vadovaujantis VTI politiką formuojančios ministerijos teikimu Vyriausybės nustatytais principais.

 

23 straipsnis. Kiti viešojo sektoriaus subjektai

Siekdama padidinti viešojo valdymo ir administravimo efektyvumą ir paskatinti inovacijas versle, valstybė skatina inovacijas viešajame sektoriuje. Valstybės institucijos skatinamos vykdyti inovatyvius, viešuosius pirkimus, ikiprekybinius pirkimus ir viešuosius pirkimus inovacijų partnerystės būdu, savo viešojo administravimo praktikoje naudoti pažangias viešojo valdymo technologijas ir savo veikloje naudoti inovatyvius produktus.

 

24 straipsnis. Fiziniai asmenys ir pelno nesiekiančios organizacijos

Valstybė skatina pelno nesiekiančių (nevyriausybinių) organizacijų ir fizinių asmenų vykdomą inovacinę veiklą. 

 

III SKYRIUS

MOKSLO, TECHNOLOGIJŲ IR InovaciJŲ SRITIES FINANSAVIMAS ir skatinimas

 

PIRMAS SKIRSNIS

Valstybės mokslo ir studijų institucijų ir valstybės mosklo ir technologijų organizacijų finansavimas mokslINIAMS TYRIMAMS, EKPERIMENTINĖS PLĖTROS VEIKLAI IR INOVACINEI VEIKLAI

 

 

25 straipsnis. Valstybinių mokslo ir studijų institucijų lėšos eksperimentinės plėtros veiklai finansuoti

1. Valstybės mokslo ir studijų institucijų lėšas eksperimentinės plėtros veiklos vykdymui finansuoti sudaro:

1) valstybės biudžeto lėšos baziniam eksperimentinės plėtros veiklos finansavimui;

2) lėšos, gautos už valstybės užsakymų eksperimentinės plėtros veiklai vykdyti;

3) lėšos, gautos kaip programinis konkursinis eksperimentinės plėtros finansavimas;

4) lėšos, gautos už verslo įmonių užsakymus eksperimentinės plėtros veiklai vykdyti;

5) valstybės investicijų programų ir valstybės investicijų projektų lėšos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms;

6) valstybės fondų lėšos;

7) tarptautinių ir užsienio fondų ir organizacijų skiriamos lėšos;

8) kitos teisėtai gautos lėšos.

2. Valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos eksperimentinės plėtros veiklai plėtoti valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms skiriamos pagal Vyriausybės nustatytą metodiką atsižvelgiant į valstybinių mokslo ir studijų institucijų eksperimentinės plėtros veiklos vertinimo rezultatus.

 

26 straipsnis. Valstybinių mokslo ir technologijų organizacijų finansavimas

Valstybinės mokslo ir technologijų organizacijos finansuojamos:

1) valstybės biudžeto lėšomis:

a) skiriant joms bazinį finansavimą, numatomą pagrindinei mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklai palaikyti, kuris, praėjus 5 metams po jos įsteigimo, turi sudaryti tik dalį viso finansavimo. Šiame įstatymo papunktyje nurodytą bazinio finansavimo dalį VTI politiką formuojančios ministerijos teikimu nustato Vyriausybė;

b) vykdant nacionalines mokslo ir technologijų programas ir valstybės užsakymus moksliniams tyrimams ir eksperimentinės plėtros veiklai;

2) ūkio subjektų lėšomis, vykdant ūkio subjektų mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir naujų produktų diegimo į rinką užsakymus;

3) kitomis teisėtai  gautomis lėšomis (realizuojant savo mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos rezultatus ir kitos).

 

 

ANTRASIS SKIRSNIS

KITŲ SUBJEKTŲ FINANSAVIMAS mokslINIAMS TYRIMAMS, EKPERIMENTINĖS PLĖTROS VEIKLAI IR INOVACINEI VEIKLAI IR ŠIŲ VEIKLŲ SKATINIMAS

 

27 straipsnis. Valstybinis taikomųjų mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos finansavimas

1. Viešojo sektoriaus subjektų eksperimentinės plėtros veikla finansuojama:

1) iš valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšų, skirtų eksperimentinės plėtros veiklai;

2) pagal nacionalines mokslo ir technologijų programas;

4) pagal valstybės užsakymus mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklai;

5) iš Inovacijų skatinimo fondo lėšų;

6) pagal kitas konkursines mokslo ir technologijų programas.

2. Privataus sektoriaus subjektų eksperimentinės plėtros veikla finansuojama:

1) pagal nacionalines mokslo ir technologijų programas;

2) pagal valstybės užsakymus mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklai;

3) iš Inovacijų skatinimo fondo lėšų;

4) pagal kitas konkursines mokslo ir technologijų programas.

3. Konkursinės mokslo ir technologijų programos įgyvendinamos konkursiniu būdu finansuojamų projektų forma.

4. Nacionalinių mokslo ir technologijų programų projektus vykdo valstybės mokslo ir studijų institucijos ir verslo subjektai, atrinkti konkurso būdu. Nacionalinių mokslo ir technologijų programų nuostatus rengia Švietimo ir mokslo ministerija kartu su VTI politiką formuojančia ministerija, o tvirtina Vyriausybė.

5. Valstybės užsakymus mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklai vykdo valstybės mokslo ir studijų institucijos ir verslo subjektai, atrinkti konkurso būdu.

6. Kitos konkursinės mokslo ir technologijų programos inicijuojamos ir įgyvendinamos šio įstatymo 15 straipsnyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos arba įstaigos nustatyta tvarka.

7. Pareiškėjai konkuruoja dėl finansavimo, teikiamo pagal konkursinę mokslo ir technologijų programą, teikdami paraiškas, kurios vertinamos pagal atitiktį konkrečių konkursinių mokslo ir technologijų programų tikslams, aktualumo, pareiškėjų ir (arba) vykdytojų kompetencijos, kokybės ir kitiems atitinkamoje konkursinėje mokslo ir technologijų programoje nustatytiems kriterijams.

8. Finansavimą, teikiamą pagal konkursines mokslo ir technologijų programas įgyvendina šio įstatymo 15 straipsnyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija arba įstaiga ir Vyriausybės arba VTI politiką formuojančios ministerijos įgaliotos institucijos.

9. Su konkursinėmis mokslo ir technologijų programomis susiję Lietuvos ūkio, kultūros, socialinės, sveikatos, krašto ir gamtos apsaugos, kitų sričių taikomieji moksliniai tyrimai, eksperimentinės plėtros veikla, inovacinė veikla, specialistų rengimas ir kitos veiklos sritys finansuojami iš tvirtinant šias programas joms numatomų lėšų, kurias šioms programoms finansuoti skiria suinteresuotos ministerijos, fondai, mokslo ir studijų institucijos, verslo subjektai.

 

28 straipsnis. Inovacijų paklausos skatinimo priemonės

1. Valstybė skatina technologijų plėtrą ir inovacijas, iš Inovacijų fondo teikdama papildomą finansavimą perkančiosioms organizacijoms, vykdančioms inovatyviuosius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus. Šio papildomo finansavimo tvarką nuostato Vyriausybė. Vyriausybė skatindama technologijų plėtrą ir inovacijas gali Vyriausybei pavaldžioms perkančiosioms organizacijoms nustatyti skaičių (absoliučia reikšme arba procentine išraiška) viešųjų pirkimų, kurie turi būti vykdomi kaip inovatyvieji viešieji pirkimai.

2. Valstybė skatina technologijų plėtrą ir inovacijas, finansuodama verslo subjektų vykdomus taikomuosius mokslinius tyrimus ir eksperimentinės plėtros veiklą, skirtą naujų produktų, reikalingų valstybės institucijų ir įstaigų funkcijų efektyvesniam vykdymui, kūrimui. Šis finansavimas teikiamas valstybės institucijoms ir įstaigoms vykdant inovatyviuosius viešuosius pirkimus ir ikiprekybinius pirkimus.

 

29 straipsnis. Verslo subjektų ir jų grupių (junginių) finansavimas mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos vykdymui

1. Verslo subjektai ir jų grupės (junginiai) (toliau – verslo subjektai) valstybės paramą mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos vykdymui gauna dalyvaudami konkursiniose mokslo ir technologijų programose ir kitose šių veiklos rūšių skatinimo, rėmimo ir finansavimo priemonėse. Verslo subjektai gali dalyvauti įgyvendinant valstybės inicijuotas nacionalines mokslo ir technologijų programas, inovatyviuose viešuosiuose pirkimuose, ikiprekybiniuose pirkimuose, viešuosius pirkimus vykdant inovacijų partnerystės būdu ir kituose valstybės užsakymuose mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros paslaugoms.

2. Valstybės parama, kaip mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros veiklos ir inovacinės veiklos skatinimo priemonė, skiriama verslo subjektams, turi atitikti valstybės pagalbą reguliuojančių teisės aktų reikalavimus.

 

30 straipsnis. Mokesčių lengvatos

Siekdama paskatinti technologijų plėtrą ir inovacijas, valstybė taiko mokesčių lengvatas įmonėms, vykdančioms mokslinius tyrimus, eksperimentinės plėtros veiklą ir inovacinę veiklą. Šių mokestinių lengvatų dydį ir taikymo tvarką nustato konkrečių mokesčių įstatymai.

 

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

 

31 straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei

Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

32 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 31 straipsnį, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS