Projektas Nr. XIVP-3445(3)

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

 

STATUTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 23, 76, 80, 89, 97, 109, 114, 131, 138, 177, 239, 240, 241, 242 ir 243 STRAIPSNIų PAKEITIMO

 

2024 m.         d. Nr. 

Vilnius

 

 

1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Seimo posėdyje išklausius generalinio prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, daroma ne trumpesnė negu vienos valandos, bet ne ilgesnė negu dviejų valandų šio darbotvarkės klausimo svarstymo pertrauka. Po pertraukos Seimas sprendžia, ar sudaryti tyrimo komisiją dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę.“

2. Papildyti 23 straipsnį 7 dalimi:

7. Seimo sprendimai šio straipsnio 1 ir 4 dalyse nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

 

2 straipsnis. 76 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 76 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Dėl laikinosios kontrolės arba tyrimo komisijos nagrinėto klausimo Seimo posėdyje priimamas Seimo nutarimas. Komisijai pavesto darbo atlikimo terminas gali būti pratęsiamas Seimo sprendimu.“

2. Papildyti 76 straipsnio 5 dalimi:

5. Seimo sprendimai šio straipsnio 2 dalyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

 

3 straipsnis. 80 straipsnio pakeitimas

Papildyti 80 straipsnį 10 dalimi:

10. Šio straipsnio 5 dalyje nurodyto Seimo nutarimo projektas po pateikimo svarstomas ir priimamas tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

 

4 straipsnis. 89 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 89 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Seimo sesijų rengimą organizuoja Seimo Pirmininkas. Jis kartu su Seimo Pirmininko pavaduotojais ne vėliau kaip likus 2 darbo dienoms iki sesijos, išskyrus pirmąją, pradžios parengia Seimo sesijos darbų programos ir sesijos pirmosios savaitės posėdžių darbotvarkių projektus.“

2. Pakeisti 89 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

13. Seimo sesijos darbų programą Seimas vėliau gali tikslinti šio statuto nustatyta tvarka.

 

5 straipsnis. 97 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 97 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Kas trečiojo antradienio Seimo vakarinio posėdžio darbotvarkę sudaro Seimo opozicijos frakcijos. Seimo valdyba, atsižvelgdama į proporcinio Seimo opozicijos frakcijų atstovavimo principą, iki eilinės Seimo sesijos pradžios paskiria frakciją (-as) arba jų koaliciją, atsakingą (-as) už tokių posėdžių darbotvarkes. Šių posėdžių darbotvarkės Seimo posėdyje netvirtinamos, tačiau turi būti pateikiamos kartu su savaitės Seimo posėdžių darbotvarkės projektu.“

2. Pakeisti 97 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Kiekvieno antradienio, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytus antradienius, Seimo vakarinio posėdžio pabaigoje skiriama laiko Seimo narių įregistruotiems projektams svarstyti. Šie projektai į darbotvarkę įrašomi pagal jų registravimo eilę. Seimo narys gali prašyti Seimo, kad jo įregistruoto projekto svarstymas būtų atidėtas.“

 

6 straipsnis. 109 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 109 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Svarstant kiekvieną klausimą, iki balsavimo pradžios posėdžio pirmininko reikalavimu, pagrindinio komiteto reikalavimu, taip pat frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/3 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, arba opozicinės frakcijos reikalavimu, kurį paremia ne mažiau kaip 1/5 posėdyje dalyvaujančių Seimo narių, daroma neeilinė, ne trumpesnė kaip 30 minučių ir ne ilgesnė kaip vienos valandos, klausimo svarstymo pertrauka arba klausimo svarstymas atidedamas kitam artimiausiam posėdžiui. Jeigu artimiausias posėdis rengiamas kitą dieną, klausimo svarstymas atidedamas vienam iš tos dienos posėdžių.“

 

7 straipsnis. 114 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 114 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

114 straipsnis. Vardinis balsavimas

1. Kai neveikia elektroninė balsų skaičiavimo sistema ir yra techninių galimybių įgyvendinti vardinį balsavimą, priimant Lietuvos Respublikos įstatymus, Seimo nutarimus arba kitus aktus, išskyrus aktus personalijų klausimais, frakcijos siūlymu Seimo sprendimu galima balsuoti vardiniu būdu šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

2. Frakcijos siūlymą balsuoti vardiniu būdu frakcijos atstovas gali pateikti tik baigus svarstyti klausimą, prieš balsavimą dėl viso projekto.

3. Posėdžio pirmininkui nutarus, kad yra techninių galimybių balsuoti vardiniu būdu, sprendimas balsuoti šiuo būdu priimamas Seimo posėdyje balsavusių Seimo narių balsų dauguma, ne mažesne kaip 1/4 visų Seimo narių.

4. Šiuo atveju iki balsavimo pradžios Seimo nariams išdalijamos vardinio balsavimo kortelės, jas gaudami jie pasirašo kortelių išdavimo lape.

5. Posėdžio pirmininkas paskelbia vardinio balsavimo pradžios ir pabaigos laiką.

6. Paskelbus vardinio balsavimo pradžią, kiekvienas Seimo narys vardinio balsavimo kortelę užpildo, pasirašo ir perduoda balsų skaičiavimo grupei.

7. Pasibaigus vardinio balsavimo laikui, vardinio balsavimo kortelės neišduodamos ir nepriimamos.

8. Suskaičiavus balsus, posėdžio pirmininkas paskelbia, kaip balsavo kiekvienas Seimo narys.“

 

8 straipsnis. 131 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios 131 straipsnio 2 dalį.

 

9 straipsnis. 138 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 138 straipsnį nauja 4 dalimi:

4. Kai Seimas posėdžio metu nusprendžia kreiptis į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą dėl projekto, Seimo kanceliarijos Dokumentų departamentas užtikrina šio Seimo kreipimosi  perdavimą Vyriausybei.“

2. Buvusią 138 straipsnio 4 dalį laikyti 5 dalimi.

 

10 straipsnis. 177 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 177 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Ne vėliau kaip per 15 dienų nuo valstybės biudžeto projekto pirmojo svarstymo skiriamas antrasis svarstymas. Vyriausybė ne vėliau kaip likus 48 valandoms iki Seimo posėdžio, kuriame rengiamas antrasis valstybės biudžeto projekto svarstymas, pradžios Vyriausybė Seimo posėdžių sekretoriate užregistruoja pagal gautus pasiūlymus ir pastabas pataisytą valstybės biudžeto projektą.“

 

11 straipsnis. 239 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 239 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytais atvejais Seimas tame pačiame posėdyje priima sprendimą svarstyti Seimo posėdyje asmens, kuriam taikoma apkalta, pašalinimo iš pareigų ar Seimo nario mandato panaikinimo klausimą. Seimas paskiria Seimo posėdžio dėl asmens, kuriam taikoma apkalta, pašalinimo iš pareigų ar Seimo nario mandato panaikinimo svarstymo datą. Šio posėdžio data turi būti paskirta ne anksčiau kaip po 7 dienų nuo Seimo posėdžio, kuriame ši data buvo nustatyta, dienos. Asmeniui, kuriam taikoma apkalta, pranešama apie paskirtą Seimo posėdžio datą ir laiką, kada įsiteisėjusio apkaltinamojo teismo nuosprendžio dėl asmens nusikaltimo, padaryto iki pradedant eiti pareigas, pagrindu bus sprendžiamas jo pašalinimo iš pareigų ar Seimo nario mandato panaikinimo klausimas.“

2. Papildyti 239 straipsnį 6 dalimi:

6. Seimo sprendimai šio straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalyse nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

 

12 straipsnis. 240 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 240 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Priėmęs šio straipsnio 8 dalyje nurodytą sprendimą, Seimas protokoliniu nutarimu paskiria Seimo posėdžio dėl asmens, kuriam taikoma apkalta, pašalinimo iš pareigų ar Seimo nario mandato panaikinimo svarstymo datą. Svarstymo data turi būti paskirta ne anksčiau kaip po 7 dienų nuo posėdžio, kuriame ši data buvo nustatyta, dienos. Asmeniui, kuriam taikoma apkalta, pranešama apie paskirtą Seimo posėdžio datą ir laiką, kada Konstitucinio Teismo išvados pagrindu bus sprendžiamas jo pašalinimo iš pareigų ar Seimo nario mandato panaikinimo klausimas.“

 

13 straipsnis. 241 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 241 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Posėdžio pirmininkas praneša Seimui, kas iš apkaltos proceso Seime dalyvių atvyko, taip pat nesančių asmenų neatvykimo priežastis.“

2. Pakeisti 241 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Apkaltos proceso posėdžiai protokoluojami, protokolą pasirašo posėdžio pirmininkas.“

 

14 straipsnis. 242 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 242 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

242 straipsnis. Seimo nutarimo pašalinti asmenį iš pareigų arba panaikinti Seimo nario mandatą priėmimas

1. Pasibaigus asmens pašalinimo iš pareigų arba Seimo nario mandato panaikinimo klausimo svarstymui, Seimo Pirmininkas ar Seimo Pirmininko pavaduotojas pateikia Seimo nutarimo dėl asmens pašalinimo iš pareigų arba Seimo nario mandato panaikinimo už šiurkštų Konstitucijos pažeidimą ir priesaikos sulaužymą arba nusikaltimo (nusikaltimų) padarymą projektą. Projekte nurodoma Konstitucinio Teismo išvados, o kai apkalta pradėta dėl asmens nusikaltimo, padaryto iki pradedant eiti pareigas, – įsiteisėjusio teismo nuosprendžio esmė. Kai apkalta pradėta Respublikos Prezidentui dėl nusikaltimo, padaryto iki pradedant eiti pareigas, kai nusikaltimo padarymo faktas paaiškėjo šias pareigas asmeniui einant ir nusikaltimo padarymą konstatuoja Seimas, – Seimo nutarimo projekte nurodoma, kokį nusikaltimą yra padaręs Respublikos Prezidentas, šio nusikaltimo aplinkybės. Seimo nutarimo projekte visais atvejais nurodomas sprendimas asmenį, kuriam taikoma apkalta, pašalinti iš pareigų (ar panaikinti jo Seimo nario mandatą), taip pat nurodoma, kad Seimo nutarimas įsigalioja nuo jo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre ir (ar) visuomenės informavimo priemonėse.

2. Dėl Seimo nutarimo dėl asmens pašalinimo iš pareigų arba Seimo nario mandato panaikinimo balsuojama pasibaigus visoms šio nutarimo svarstymo procedūroms. Nutarimas laikomas priimtu, jeigu už jį balsavo ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių.

3. Nuo Seimo nutarimo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre ir (ar) visuomenės informavimo priemonėse momento asmuo laikomas pašalintu iš pareigų arba netenka Seimo nario mandato. Už padarytus nusižengimus jam įstatymų nustatyta tvarka taip pat gali būti taikoma teisinė atsakomybė. Konstitucijos nustatytą neliečiamybės teisę praranda ir savo noru atsistatydinę iš pareigų arba atsisakę Seimo nario mandato asmenys, o už padarytus nusižengimus jiems bendra tvarka taip pat gali būti taikoma teisinė atsakomybė.

4. Jeigu balsuojant šiame straipsnyje nustatyta tvarka Seimo nutarimas dėl asmens pašalinimo iš pareigų arba Seimo nario mandato panaikinimo nepriimamas, laikoma, kad Seimas apkaltai nepritarė. Tai Seimo posėdyje viešai paskelbia posėdžio pirmininkas ir tai įrašoma posėdžio protokole.“

 

15 straipsnis. 243 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 243 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

243 straipsnis. Atsistatydinimo pareiškimas

1. Asmuo, kuriam taikoma apkalta, turi teisę bet kurioje apkaltos proceso dalyje, tačiau tik iki balsavimo Seime pradžios atsistatydinti iš pareigų ar atsisakyti Seimo nario mandato, pateikdamas dėl to pareiškimą raštu.

2. Toks pareiškimas turi būti nedelsiant patenkintas.

3. Asmeniui atsistatydinus apkaltos procesas nutraukiamas priėmus Seimo nutarimą. Jame nurodoma, kad asmuo, kuriam taikoma apkalta, atsistatydino ir apkaltos procesas Seime nutraukiamas.

4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytas Seimo nutarimas įsigalioja nuo jo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre ir (ar) visuomenės informavimo priemonėse.

5. Seimo sprendimai šiame straipsnyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

 

Seimo Pirmininkas