Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 3, 4, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 24, 27, 29, 32, 321, 33, 351 STRAIPSNIŲ IR DEVINTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2018 m.                 Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 3 straipsnio18 dalį ir ją išdėstyti taip:

18. Savivaldybės tarybos dauguma – savivaldybės tarybos narių frakcija (frakcijos) ir (ar) savivaldybės tarybos narių grupė (grupės), delegavusi (delegavusios) savo kandidatų į savivaldybės vykdomąją instituciją arba mero pavaduotojo pareigas ir viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, pateikusi (pateikusios) savo veiklos programą.“

2. Pakeisti 3 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip:

19. Savivaldybės tarybos opozicija – savivaldybės tarybos mažumai priklausanti savivaldybės tarybos narių frakcija (frakcijos) ir (ar) savivaldybės tarybos narių grupė (grupės), viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, deklaravusi (deklaravusios), kad nesiūlo savo kandidato sudarant savivaldybės vykdomąją instituciją, nedelegavusi (nedelegavusios) savo kandidatų į mero pavaduotojo pareigas ir pateikusi (pateikusios) savo veiklos kryptis.“

3. Papildyti 3 straipsnį nauja 20 dalimi:

20. Savivaldybės tarybos mažuma – savivaldybės tarybos daugumai nepriklausantys savivaldybės tarybos nariai.“

4. Buvusią 3 straipsnio 20 dalį laikyti 21 dalimi.

 

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

9) savivaldybės gyventojų dalyvavimo tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus. Savivaldybės sprendimus priima pasikonsultavusios su gyventojais ir įvertinusios jų nuomonę; savivaldybės institucijos turi užtikrinti, kad gyventojai būtų tinkamai informuojami apie savivaldybės veiklą ir sudaryti sąlygas gyventojams tiesiogiai dalyvauti planuojant ir įgyvendinant savivaldybės sprendimus.“

 

3 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusiu galios 7 straipsnio 20 punktą.

2. Pakeisti 7 straipsnio 31 punktą ir jį išdėstyti taip:

31) gyvenamosios vietos deklaravimo duomenų ir gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitos duomenų tvarkymas;“.

 

4 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 11 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Per 2 mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos turi būti paskirti mero pavaduotojas (pavaduotojai) ir savivaldybės administracijos direktorius, sudaryti savivaldybės tarybos komitetai ir paskirti šių komitetų pirmininkai, sudarytos šiame įstatyme nustatytos komisijos ir paskirti šių komisijų pirmininkai, sudaryta savivaldybės tarybos kolegija, jeigu nusprendžiama ją sudaryti. Jeigu mero pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai nutrūksta ir (ar) savivaldybės administracijos direktorius atleidžiamas iš pareigų prieš terminą, per 2 mėnesius nuo jo įgaliojimų nutrūkimo ar atleidimo iš pareigų dienos savivaldybės taryba turi paskirti mero pavaduotoją (pavaduotojus) ir (ar) savivaldybės administracijos direktorių. Kontrolės komiteto pirmininkui ar šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkams netekus įgaliojimų, nauji pirmininkai turi būti paskirti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo įgaliojimų netekimo dienos.“

 

5 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka turi pateikti savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą, kurios sudedamoji dalis būtų mero veiklos ataskaita. Savivaldybės veiklos ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia meras. Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų.“

 

6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 13 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) gali būti posėdžio pirmininkui įteikiami vieši pareiškimai dėl tarybos narių vienijimosi į frakcijas, dėl savivaldybės tarybos daugumos ir savivaldybės tarybos opozicijos sudarymo;“.

2. Pakeisti 13 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

11. Savivaldybės tarybos posėdžiai yra atviri. Posėdžio pirmininkas turi teisę leisti posėdyje kalbėti kviestiems asmenims. Jeigu savivaldybės tarybos posėdyje svarstomas klausimas yra susijęs su kitais posėdyje dalyvaujančiais asmenimis, jiems leidžiama užduoti klausimus pranešėjams ir kalbėti reglamento nustatyta tvarka. Savivaldybės tarybos posėdžiai transliuojami savivaldybės interneto svetainėje.“

 

7 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 3 tarybos narių savivaldybės tarybos sprendimu. Kiekvienoje savivaldybėje privaloma sudaryti Kontrolės komitetą. Į Kontrolės komitetą įeina vienodas visų tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių, jeigu jas sudaro ne mažiau kaip 3 tarybos nariai, deleguotų atstovų skaičius. Savivaldybės taryba privalo patvirtinti Kontrolės komiteto sudėtį iš tarybos narių frakcijų ir tarybos narių grupių deleguotų atstovų. Jei kuri tarybos narių frakcija ir (ar) tarybos narių grupė per 2 mėnesius nedeleguoja savo atstovų, Kontrolės komitetas sudaromas be jų. Kontrolės komiteto sudėtis turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasikeitus tarybos narių frakcijoms ar tarybos narių grupėms ar jų skaičiui. Sudarant kitus komitetus, laikomasi proporcinio daugumos ir opozicijos atstovavimo principo. Komitetų ir jų narių skaičių, komitetų įgaliojimus, išskyrus Kontrolės komitetą, nustato savivaldybės taryba. Kontrolės komiteto įgaliojimus savivaldybės taryba nustato atsižvelgdama į šio straipsnio 4 dalį. Komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente.“

2. Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Komitetų, išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų pavaduotojus mero pasiūlymu skiria komitetai. Tą pačią kandidatūrą meras gali pasiūlyti du kartus. Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūrą savivaldybės taryba privalo patvirtinti, jei ją teikia savivaldybės tarybos opozicija rašytiniu pasiūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių. Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero teikimu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūros arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją skiria savivaldybės taryba mero pasiūlymu reglamento nustatyta tvarka.“

 

8 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Jei yra paskelbta tarybos opozicija, sudarant šias komisijas laikomasi proporcinio tarybos daugumos ir opozicijos atstovavimo principo. Savivaldybės taryba šių komisijų pirmininkus mero teikimu skiria iš šių komisijų tarybos narių. Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras savivaldybės taryba privalo patvirtinti, jei jas siūlo savivaldybės tarybos opozicija rašytiniu pasiūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija per 2 mėnesius nepasiūlo Etikos komisijos pirmininko ar Antikorupcijos komisijos pirmininko kandidatūrų arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, šių komisijų pirmininkus skiria savivaldybės taryba mero pasiūlymu reglamento nustatyta tvarka. Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos sudėtis turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasikeitus tarybos daugumos ir opozicijos atstovavimo proporcijai. Komisijų atsakingųjų sekretorių pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.“

2. Pakeisti 15 straipsnio antrąją 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Etikos komisija, veikdama pagal šio straipsnio 3 dalies 2 ir 6 punktus, rengia posėdžius ne rečiau kaip kartą per mėnesį.“

3. Papildyti 15 straipsnį 9 dalimi ir ją išdėstyti taip:

9. Savivaldybės tarybos sudaromų komisijų nariai, kurie nėra tarybos nariai, komisijų posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą, darbo stažą ir teisę į socialinį draudimą. Atlygis už darbą Etikos ir Antikorupcijos komisijose šių komisijų nariams, kurie nėra tarybos nariai, apmokamas įstatymų ir teisės aktų, reguliuojančių komisijų, finansuojamų iš valstybės ir savivaldybės biudžetų, narių darbo apmokėjimą, nustatyta tvarka.“

 

9 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) reglamento tvirtinimas. Reglamente, be kitų klausimų, turi būti numatytos pagrindinės bendravimo su gyventojais formos ir būdai, užtikrinantys vietos savivaldos principų ir teisės įgyvendinimą bendruomenės interesais ir atstovavimo savivaldybei teisme tvarka;“

2. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 28 punktą ir jį išdėstyti taip:

28) sprendimų dėl savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos (lizingo) sutartis, kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis ir garantijų teikimo už savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų, finansinės nuomos (lizingo) sutartis ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis priėmimas, laikantis Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytų skolos, skolinimosi ir garantijų limitų ir gavus savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) išvadą;“.

3. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 38 punktą ir jį išdėstyti taip:

38) sprendimų dėl kompensacijų tam tikroms vartotojų grupėms mokėjimo priėmimas, papildomos socialinės paramos, socialinių pašalpų ir kompensacijų skyrimo iš savivaldybės biudžeto tvarkos nustatymas, priedo fiziniam asmeniui (globėjui (rūpintojui) už vaiko globą (rūpybą) dydžio ir mokėjimo iš savivaldybės biudžeto tvarkos nustatymas;“.

 

10 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 19 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

14. Merui, mero pavaduotojui netaikomos Darbo kodekso nuostatos, išskyrus nuostatas, reglamentuojančias darbo ir poilsio laiką, atostogas, lengvatas, nurodytas šio straipsnio 15 dalyje, žalos atlyginimą ir darbuotojų saugą ir sveikatą.“

2. Pakeisti 19 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

15. Merui ir mero pavaduotojui atostogos suteikiamos savivaldybės tarybos ar jos įgalioto asmens sprendimu reglamento nustatyta tvarka. Meras ir mero pavaduotojas turi teisę į 20 darbo dienų trukmės kasmetines minimaliąsias atostogas. Vadovaujantis Darbo kodekso nuostatomis, merui ir mero pavaduotojui gali būti suteikiamos šios tikslinės atostogos: nėštumo ir gimdymo, tėvystės, mokymosi, visuomeninėms valstybinėms, piliečio ar kitoms pareigoms vykdyti, nemokamos. Nemokamos atostogos dėl dalyvavimo Seimo, Respublikos Prezidento rinkimuose, rinkimuose į Europos Parlamentą ar savivaldybių tarybų rinkimuose suteikiamos įstatymų nustatyta tvarka. Meras ir mero pavaduotojas turi teisę į Darbo kodekse nustatytas lengvatas asmenims, auginantiems vaikus. Atostogų metu meras ir mero pavaduotojas neatlieka mero ar mero pavaduotojo pareigų, tačiau gali atlikti tarybos nario pareigas.“

 

11 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 20 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) reglamente nustatyta tvarka atstovauja savivaldybei teisme. Merui atstovaujant savivaldybei teisme dėl savivaldybės tarybos sprendimų, jo įgaliojimų apimtis nustatoma atskiru savivaldybės tarybos sprendimu;“.

2. Papildyti 20 straipsnio 2 dalį 21 punktu:

21) reglamente nustatyta tvarka atstovauja pats arba įgalioja kitus asmenis atstovauti savivaldybei bendradarbiaujant su kitomis savivaldybėmis, juridiniais ir fiziniais asmenimis;“.

3. Pripažinti netekusiu galios 20 straipsnio 2 dalies 13 punktą.

4. Pripažinti netekusiu galios 20 straipsnio 2 dalies 20 punktą.

5. Pakeisti 20 straipsnio 2 dalies 22 punktą ir jį išdėstyti taip:

22) užtikrina, kad apie savivaldybės veiklą gyventojai būtų informuojami ir su jais būtų konsultuojamasi laikantis šio įstatymo 37 ir 38 straipsniuose nustatytų reikalavimų, reglamento nustatyta tvarka skelbia vietos gyventojų apklausą, kontroliuoja jos organizavimą ir vykdymą;“.

6. Pakeisti 20 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Meras reglamento nustatyta tvarka ne rečiau kaip kartą per metus pateikia savo veiklos ataskaitą savivaldybės tarybai, rengia ir pateikia savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą.“.

 

12 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 24 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) jungtis į savivaldybės tarybos narių frakcijas ir savivaldybės tarybos narių grupes reglamento nustatyta tvarka;“.

 

13 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) rengia ir savivaldybės tarybai teikia sprendimams priimti reikalingas išvadas dėl savivaldybės prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos (lizingo) sutartis, kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis, garantijų suteikimo kreditoriams už savivaldybės valdomų įmonių prisiimamus įsipareigojimus pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos (lizingo) sutartis ir kitų įsipareigojamųjų skolos dokumentų sutartis;“.

 

14 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Papildyti 29 straipsnio 8 dalį 17 punktu:

17) kai tai nustatyta įstatymuose, keičia pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą.

 

15 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) užtikrina tinkamą seniūnijos aptarnaujamos teritorijos gyventojų informavimą apie savivaldybės veiklą ir organizuoja konsultavimąsi su seniūnijos aptarnaujamos teritorijos gyventojais laikantis šio įstatymo 38 straipsnyje nustatytų reikalavimų;“

2. Pakeisti 32 straipsnio 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) ne rečiau kaip kartą per metus laikydamasis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų paskelbia seniūnijos aptarnaujamos teritorijos gyventojams seniūnijos metinio veiklos plano įgyvendinimo ataskaitos projektą, teikia jį svarstyti išplėstinei seniūnaičių sueigai; seniūnaičių sueigos sprendimą ir seniūnijos metinio veiklos plano įgyvendinimo ataskaitą teikia savivaldybės administracijos direktoriui, o seniūnas – biudžetinės įstaigos vadovas – ir savivaldybės tarybai;“.

 

16 straipsnis. 321 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 321 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) tvarko gyvenamosios vietos deklaravimo duomenų ir gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, išduoda seniūnijos aptarnaujamos teritorijos gyventojams Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos deklaravimo įstatyme nustatytus, taip pat įstatymuose numatytus kitus faktinę padėtį patvirtinančius dokumentus;“.

 

17 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 33 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Seniūnaičiu negali būti renkamas tarybos narys, savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį.“

 

18 straipsnis. 351 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 351 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Sprendžiant klausimus, susijusius su seniūnijos aptarnaujamos teritorijos gyvenamųjų vietovių ar jų dalių (seniūnaitijų) bendruomenių viešųjų poreikių ir iniciatyvų finansavimo tikslingumu, seniūnijos metinio veiklos plano įgyvendinimo ataskaitos projekto svarstymu ir vertinimu, atstovų delegavimu į pretendentų į seniūno pareigas konkurso komisijos narius, atstovų delegavimu dalyvauti tarybos sudaromų komitetų darbe, atstovų delegavimu į tarybos sudaromų komisijų narius, bendruomeninės veiklos ir partnerystės su savivaldybių institucijomis stiprinimu, viešųjų paslaugų, už kurių teikimą yra atsakinga savivaldybė, teikimo perdavimu bendruomeninėms ir kitoms nevyriausybinėmis organizacijoms, vietos verslumo skatinimu ir su kitais visiems tos teritorijos gyventojams svarbiais reikalais, organizuojama išplėstinė seniūnaičių sueiga.“

2. Pakeisti 351 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Išplėstinės seniūnaičių sueigos sprendimai yra rekomendaciniai, tačiau kompetentinga savivaldybės institucija privalo juos įvertinti. Jeigu išplėstinės seniūnaičių sueigos sprendimų vertinimas yra savivaldybės tarybos kompetencija, jie vertinami artimiausiame savivaldybės tarybos posėdyje reglamento nustatyta tvarka; jeigu šių sprendimų vertinimas yra savivaldybės administracijos direktoriaus kompetencija, jis įvertina šiuos sprendimus ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo išplėstinės seniūnaičių sueigos sprendimo gavimo dienos. Savivaldybės institucijos, laikydamosi šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų, privalo paskelbti savo vertinimus dėl išplėstinės seniūnaičių sueigos sprendimų, nurodydamos vertinimo motyvus ir numatomus veiksmus, jeigu tokių veiksmų bus imtasi.“

 

19 straipsnis. Devintojo skirsnio pakeitimas

Pakeisti devintąjį skirsnį ir jį išdėstyti taip:

DEVINTASIS SKIRSNIS

GYVENTOJŲ DALYVAVIMAS, TVARKANT VIEŠUOSIUS SAVIVALDYBĖS REIKALUS

 

36 straipsnis. Gyventojų dalyvavimo, tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus, įgyvendinimas

Savivaldybė sudaro sąlygas gyventojų dalyvavimui, tvarkant viešuosius savivaldybės reikalus:

1) gyventojus tinkamai informuodama apie viešuosius savivaldybės reikalus;

2) su gyventojais tinkamai konsultuodamasi;

3) įtraukdama gyventojus į sprendimų priėmimą ir sudarydama sąlygas veikti;

4) palaikydama grįžtamąjį ryšį su gyventojais.

 

37 straipsnis. Gyventojų informavimas

1. Savivaldybė užtikrina, kad gyventojai būtų tinkamai informuojami apie savivaldybės veiklą ir sprendimus.

2. Tinkamas informavimas:

1) informacija turi būti skelbiama taip, kad visi gyventojai turėtų galimybę ją gauti savivaldybės arba savo iniciatyva. Gyventojų grupės, kurias gali paveikti ar paveiks priimami sprendimai, informuojamos savivaldybės iniciatyva;

2) informacija skelbiama ne mažiau kaip trimis būdais, iš kurių vienas – skelbimas savivaldybės interneto svetainėje; kiti informacijos skelbimo būdai parenkami, atsižvelgiant į informacijos gavėjų skaičių, jų gyvenamąją vietą, amžių, socialinę ar interesų grupę (grupes) ir kitas aplinkybes;

3) informacijos tekstas formuluojamas taip, kad informacija būtų suvokiama ir asmenims, neturintiems specialiųjų žinių atitinkamoje srityje; jei informacija teikiama teisės akto ar kito dokumento pagrindu – pateikiama interneto nuoroda į šį teisės aktą ar dokumentą arba nurodomas teisės akto ar kito dokumento pavadinimas, jo data ir numeris;

4) informuojant nurodomi vieno langelio asmenų aptarnavimo padalinio kontaktai ir (ar) asmens, kuris gali pateikti papildomą informaciją, kontaktai (telefono numeris ir elektroninio pašto adresas);

5) informuojant apie numatomą konsultavimąsi nurodoma konsultavimuisi teikiamo klausimo esmė, konsultavimosi iniciatorius (iniciatoriai), konsultavimąsi vykdysiantis savivaldybės viešojo administravimo subjektas, siūlomas klausimo sprendimo būdas, galimos teigiamos ir neigiamos sprendimo pasekmės, taip pat numatomo konsultavimosi forma, vieta, laikas, trukmė;

6) informuojant apie konsultavimosi rezultatus (pateiktą gyventojų nuomonę), nurodoma konsultavimuisi teikto klausimo esmė, konsultavimosi iniciatorius (iniciatoriai), konsultavimąsi vykdęs savivaldybės viešojo administravimo subjektas, įvykusios konsultacijos forma, vieta, laikas, trukmė, konsultavimesi dalyvavusiųjų gyventojų skaičius, konsultavimesi dalyvavusiųjų gyventojų nuomonių pasiskirstymas arba pateiktų nuomonių apibendrinimas. Informacija apie konsultavimosi rezultatus (pateiktą gyventojų nuomonę) turi būti pateikiama ne vėliau, kaip per 10 darbo dienų po konsultavimosi;

7) informacija apie numatomą priimti savivaldybės viešojo administravimo subjekto sprendimą, kurio įgyvendinimas paveiks tam tikrą gyventojų dalį, turi būti pateikiama iš anksto per protingą terminą. Informacija apie savivaldybės viešojo administravimo subjekto sprendimą, kurio įgyvendinimas paveiks tam tikrą gyventojų dalį, turi būti pateikiama iš anksto per protingą terminą, bet ne vėliau kaip likus 10 darbo dienų iki tokio sprendimo įsigaliojimo;

8) informacijoje neturi būti politinės reklamos.

 

38 straipsnis. Konsultavimasis su gyventojais

1. Tinkamas konsultavimasis:

1) konsultuojamasi turi būti su tomis gyventojų grupėmis, kurias tiesiogiai paveiks ar gali paveikti priimami sprendimai, tačiau neribojant kitų savivaldybės gyventojų galimybių pateikti nuomonę;

2) konsultavimosi forma, laikas, vieta ir trukmė parenkami tokie, kad visų suinteresuotų gyventojų grupių dalyvavimas konsultacijoje būtų objektyviai įmanomas;

3) gyventojų nuomonė, pateikta konsultavimosi metu, turi būti atitinkamo savivaldybės viešojo administravimo subjekto vertinama priimant sprendimą dėl konsultavimuisi teikto klausimo; savivaldybės viešojo administravimo subjekto sprendimas, priimtas įvertinus konsultavimosi rezultatus (pateiktą gyventojų nuomonę), ir tokio sprendimo priėmimo motyvai turi būti paskelbti laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų;

4) konsultuojantis su gyventojais (išskyrus organizuojant vietos gyventojų apklausą), prireikus jų asmens duomenys turi būti tvarkomi tik tais atvejais, kai būtina užtikrinti grįžtamąjį ryšį (informacijos apie konsultavimosi rezultatą pateikimą) su konkrečiu gyventoju. Tokiu atveju tvarkomi asmens duomenys: asmens vardas, pavardė ir paties gyventojo nurodyti jo kontaktiniai duomenys.

2. Konsultavimosi su gyventojais formą, vietą, laiką, trukmę pasiūlo konsultavimąsi inicijuojantys subjektai.

3. Su gyventojais privaloma konsultuotis (įskaitant, bet neapsiribojant):

1) dėl seniūnijų steigimo, panaikinimo ir jų skaičiaus nustatymo, dėl pavadinimų seniūnijoms suteikimo ir jų keitimo, dėl teritorijų priskyrimo seniūnijoms, dėl seniūnijų aptarnaujamų teritorijų ribų nustatymo ir keitimo;

2) dėl savivaldybės strateginio veiklos plano projekte siūlomų nustatyti savivaldybės strateginių veiklos prioritetų bei jų įgyvendinimo priemonių – prireikus, bet ne rečiau kaip kartą per metus;

3) dėl investicinių projektų, kurie siūlomi įtraukti į regionų plėtros programą.

 

39 straipsnis. Konsultavimosi su gyventojais formos

Konsultavimosi su gyventojais formos:

1) vietos gyventojų apklausa (toliau – apklausa);

2) viešas svarstymas;

3) sociologiniai viešosios nuomonės tyrimai;

4) konsultavimasis elektroniniu būdu savivaldybės interneto svetainėje;

5) susirinkimai, forumai, diskusijos, kitos savivaldybės pasirinktos formos.

 

40 straipsnis. Bendrieji vietos gyventojų apklausos principai

1. Apklausos rezultatai sprendimą priimančiam savivaldybės viešojo administravimo subjektui yra patariamojo pobūdžio.

2. Dalyvavimas apklausoje yra laisvas ir grindžiamas visuotine, lygia teise tiesiogiai pareikšti nuomonę.

3. Apklausą inicijuoti ir joje dalyvauti gali asmenys, kuriems apklausos dieną yra suėję 18 metų ir kurie savo gyvenamąją vietą yra deklaravę šios savivaldybės teritorijoje arba kurie yra įtraukti į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą šioje savivaldybėje. Šiam reikalavimui užtikrinti tvarkomi asmens duomenys: asmens vardas, pavardė, gimimo data ir gyvenamosios vietos adresas.

4. Atrankinės apklausos dalyvių būstuose metu apklausiami gyventojai turi būti parenkami taip, kad kiekvienas, kuris galėtų būti apklausiamas, turėtų vienodas galimybes patekti tarp apklausiamųjų. Vertinant atrankinių apklausų rezultatus, turi būti nurodytas duomenų patikimumas.

5. Negalima varžyti gyventojų teisės dalyvauti apklausoje dėl jų lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų.

 

41 straipsnis. Vietos gyventojų apklausai teikiami klausimai

1. Apklausai gali būti teikiami klausimai, kuriuos savivaldybė sprendžia atlikdama savarankiškąsias funkcijas. Savivaldybės taryba gali nustatyti klausimus, kuriems spręsti turi būti organizuojamos apklausos.

2. Apklausos dėl savivaldybių steigimo, esamų savivaldybių panaikinimo, taip pat jų teritorijų ribų bei centrų nustatymo ir keitimo bei gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo ir keitimo, pavadinimų joms suteikimo ir keitimo organizuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymu.

 

42 straipsnis. Vietos gyventojų apklausos būdai

1. Apklausos būdai:

1) tiesioginis gyventojų nuomonės įrašymas apklausos dalyvių sąrašo lapuose;

2) gyventojų nuomonės pareiškimas sueigoje balsuojant;

3) atrankinė apklausa apklausos dalyvių būstuose;

4) apklausa apklausos dalyvių būstuose;

5) apklausa elektroniniu būdu.

2. Apklausos būdą pasiūlo apklausos iniciatorius, sprendimą dėl apklausos būdo priima meras, atsižvelgdami į vietos sąlygas ir aplinkybes.

 

43 straipsnis. Vietos gyventojų apklausos teritorija

Apklausa gali būti surengta visoje savivaldybės teritorijoje, seniūnijos (kelių seniūnijų) aptarnaujamoje teritorijoje (aptarnaujamose teritorijose) ar jos (jų) dalyse arba gyvenamosios vietovės teritorijoje ar jos dalyje. Apklausos teritorija parenkama atsižvelgiant į tai, kokios teritorijos gyventojams yra aktualūs apklausai teikiami klausimai.

 

44 straipsnis. Vietos gyventojų apklausos paskelbimo iniciatyvos teisė ir jos įgyvendinimas

1. Apklausos paskelbimo iniciatyvos teisė priklauso savivaldybės gyventojams, savivaldybės tarybai, merui ir seniūnui.

2. Gyventojai apklausos paskelbimo iniciatyvos teisę įgyvendina ne mažiau kaip 3 procentų apklausos teritorijos gyventojų reikalavimu.

3. Savivaldybės taryba apklausos paskelbimo iniciatyvos teisę įgyvendina ne mažiau kaip 1/4 tarybos narių grupės reikalavimu reglamento nustatyta tvarka.

4. Meras apklausos paskelbimo iniciatyvos teisę įgyvendina reglamento nustatyta tvarka.

5. Seniūnas seniūnijos aptarnaujamoje teritorijoje gali inicijuoti apklausą dėl jo kompetencijai priskirtų klausimų. Seniūnas apklausos iniciatyvos teisę įgyvendina reglamento nustatyta tvarka.

6. Apklausos paskelbimo iniciatyvos teisę gyventojai įgyvendina tiesiogiai. Šiam tikslui sudaroma iniciatyvinė grupė iš ne mažiau kaip 10 gyventojų. Grupės atstovas (atstovai) pateikia savivaldybės administracijos direktoriui prašymą įregistruoti iniciatyvinę grupę.

7. Iniciatyvinės grupės prašyme turi būti nurodyta: apklausai teikiamo klausimo tekstas, siūlomas apklausos būdas ir iniciatyvinės grupės atstovas (atstovai). Iniciatyvinės grupės atstovas (atstovai) prašyme nurodo duomenis, sudarančius galimybę užtikrinti šio įstatymo 40 straipsnio 3 dalyje nustatytą sąlygą asmenims, inicijuojantiems apklausą: savo vardą, pavardę, gimimo datą ir gyvenamosios vietos adresą.

8. Jeigu iniciatyvinės grupės prašyme pažymima, kad apklausai teikiamo klausimo tekstas yra preliminarus, grupės atstovo prašymu savivaldybės administracija suteikia reikalingą pagalbą rengiant galutinį apklausai teikiamo klausimo tekstą. Galutinį klausimo tekstą pasirašo visi iniciatyvinės grupės nariai ir jis pateikiamas savivaldybės administracijos direktoriui.

9. Savivaldybės administracijos direktorius, gavęs iniciatyvinės grupės prašymą ir galutinį apklausai teikiamo klausimo tekstą, ne vėliau kaip per dvi darbo dienas įregistruoja iniciatyvinę grupę ir išduoda jos atstovui (atstovams) vidaus reikalų ministro patvirtintos formos gyventojų parašų dėl reikalavimo paskelbti apklausą rinkimo lapus.

10. Gyventojų iniciatyvos paskelbti apklausą teisei įgyvendinti nustatomas 2 mėnesių laikotarpis. Jis skaičiuojamas nuo gyventojų parašų dėl reikalavimo paskelbti apklausą rinkimo lapų išdavimo dienos.

11. Jeigu per šio straipsnio 10 dalyje nustatytą terminą nesurenkamas reikiamas gyventojų parašų skaičius, laikoma, kad apklausos paskelbimo iniciatyvos teisė neįgyvendinta.

12. Iniciatyvinė grupė, surinkusi reikiamą gyventojų parašų dėl reikalavimo paskelbti apklausą skaičių, šių parašų rinkimo lapus perduoda savivaldybės administracijos direktoriui per šio straipsnio 10 dalyje nustatytą terminą.

 

45 straipsnis. Sprendimo paskelbti vietos gyventojų apklausą priėmimas ir apklausos organizavimas

1. Jeigu per šio įstatymo 44 straipsnio 10 dalyje nustatytą terminą yra surinktas reikiamas parašų dėl reikalavimo paskelbti apklausą skaičius ir parašų rinkimo lapai perduoti savivaldybės administracijos direktoriui bei nenustatyta gyventojų parašų klastojimo atvejų ar savanoriškumo principo pažeidimų, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo parašų rinkimo lapų perdavimo savivaldybės administracijos direktoriui dienos meras privalo paskelbti apklausą.

2. Kai apklausos paskelbimo iniciatyvos teisė įgyvendinama ne mažesnės kaip 1/4 tarybos narių grupės reikalavimu, meras privalo paskelbti apklausą ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šios grupės reikalavimo gavimo.

3. Meras, gavęs reglamento nustatyta tvarka pateiktą seniūno iniciatyvą paskelbti apklausą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų privalo paskelbti apklausą.

4. Mero potvarkyje paskelbti apklausą turi būti nustatyta: apklausai teikiamo klausimo tekstas, apklausos teritorija, apklausos būdas, apklausos data, vieta, trukmė, taip pat apklausos komisijos sudėtis. Iniciatyvinė grupė turi teisę į apklausos komisiją deleguoti savo atstovą (atstovus).

5. Nustatant apklausos komisijos sudėtį nurodomi šie duomenys: komisijos nario vardas, pavardė, jo pareigos komisijoje; jei komisijos narys yra savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, – nurodomos ir jo pareigos savivaldybės administracijoje, jei komisijos narys yra iniciatyvinės grupės deleguotas asmuo – nurodoma, kad tai yra iniciatyvinės grupės atstovas.

6. Mero potvarkis paskelbti apklausą ir informacija gyventojams apie numatomą konsultavimąsi turi būti paskelbti laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų.

7. Apklausą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

8. Apklausos organizavimo išlaidos apmokamos iš savivaldybės biudžeto.

 

46 straipsnis. Vietos gyventojų apklausų rezultatų paskelbimas

Apklausos rezultatus ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po apklausos pabaigos apklausos komisija pateikia merui, kuris juos paskelbia laikydamasis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų.

 

47 straipsnis. Vietos gyventojų apklausai teiktų klausimų svarstymas

1. Savivaldybės taryba privalo artimiausiame savivaldybės tarybos posėdyje reglamento nustatyta tvarka svarstyti apklausai pateiktą klausimą, jeigu savo nuomonę pateiktu klausimu pareiškė ne mažiau kaip 10 procentų apklausos teritorijos gyventojų, turinčių teisę dalyvauti apklausoje (10 procentų apklausos teritorijos gyventojų skaičiaus reikalavimas netaikomas atrankinės apklausos atveju).

2. Savivaldybės tarybos sprendime dėl apklausai pateikto klausimo turi būti nurodyti apklausos rezultatai ir savivaldybės tarybos sprendimo priėmimo motyvai. Savivaldybės tarybos sprendimas dėl apklausai pateikto klausimo turi būti paskelbtas laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų.“

 

20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2019 m. sausio 3 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, savivaldybių institucijos iki 2019 m. sausio 2 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Vietos gyventojų apklausų organizavimo procedūros, pradėtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, tęsiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatas.

4. Šio įstatymo 17 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 33 straipsnio 7 dalies nuostatos taikomos po šio įstatymo įsigaliojimo renkamiems seniūnaičiams.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas