Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2022 M. LIEPOS 25 D. ĮSAKYMO NR. D1-239 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos APLINKOS ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės NR. 02-001-06-04-01 „SKATINTI PASTATŲ RENOVACIJĄ“ aprašo patvirtinimo“ PAKEITIMO
2024 m. d. Nr.
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. liepos 25 d. įsakymą Nr. D1-239 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02‑001‑06‑04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ įgyvendinimo“:
1. Papildau 9 punktu:
2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ aprašą:
2.1. Pakeičiu I skyriaus lentelės dešimtą–tryliktą pastraipas ir jas išdėstau taip:
„R-02-001-06-04-01-07 |
rezultato |
Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose |
MWh per metus |
0 |
7.064 (2024 m.) |
28.764 (2029 m.) |
Modernizavimo fondas (toliau – MoF)“. |
R-02-001-06-04-01-08 |
rezultato |
Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose |
tonos CO2 ekvivalentu per metus |
0 (2021 m.) |
674 (2024 m.) |
2.810 (2029m.) |
|
P-02-001-06-04-01-09 |
produkto |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius |
vnt. |
0 (2021 m.) |
17 (2024 m.) |
67 (2029 m.) |
|
P-02-001-06-04-01-10 |
produkto |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas |
m² |
0 (2021 m.) |
26.119 (2024 m.) |
96.119 (2029 m.) |
2.2. Pakeičiu II skyriaus lentelę:
2.2.1. Pakeičiu 1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.1. Valstybės biudžeto lėšos |
617.933,600 |
1.1.1.1.1. Valstybės biudžeto lėšos |
573.003,600 (1 pastaba) |
1.1.1.1.2. Valstybės biudžeto lėšos, skirtos apmokėti bendrai finansuojamų iš ES fondų lėšų projektų netinkamam finansuoti iš ES fondų lėšų pirkimo ir (arba) importo PVM |
44.930,000“. |
2.2.2. Pakeičiu 1.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.3. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
914.808,461 |
1.3.2.8.1.2021–2027 m. ES struktūrinių fondų lėšos, iš jų: |
330.119,963 |
2021–2027 m. Europos regioninės plėtros fondo lėšos (VVL regionas) |
257.645,629 |
2021–2027 m. Sanglaudos fondo lėšos (Visa Lietuva) |
72.474,334 |
1.3.3.1.57. Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšos |
306.688,498 (2 pastaba) |
1.3.3.1.60. Modernizavimo fondo lėšos |
278.000,000“. |
2.3. Pakeičiu III skyriaus lentelę:
2.3.1. Pakeičiu 1.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.1. Paskolos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti iš Daugiabučių namų modernizavimo fondo (Visa Lietuva) |
I |
Nacionalinė plėtros įstaiga (toliau – NPĮ) UAB ILTE |
- |
Taip |
FP |
45.474,334 |
2021–2027 IP, Sanglaudos fondas (toliau – SF) |
Būstai, kurių energinis naudingumas pagerintas, būstai (P)
Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis (iš kurio: būstai, viešieji pastatai, įmonės, kita), MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 334.687 2021 m.)
Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis, iš kurio suvartojama privačiuose būstuose, MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 334.687 2021 m.)
Numatomas išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) (pradinė reikšmė 33.469 2021 m.) |
22.312 (2029 m.)
200.812 (2029 m.)
200.812 (2029 m.)
20.081 (2029 m.) |
VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau – CPVA) |
Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – FM)“. |
2.3.2. Pakeičiu 1.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.2. Paskolos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti iš Daugiabučių namų modernizavimo fondo (VVL regionas) |
I |
UAB |
- |
Taip |
FP |
177.645,629
|
2021–2027 IP, Europos regioninės plėtros fondas (toliau – ERPF) |
Būstai, kurių energinis naudingumas pagerintas, būstai (P)
Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis (iš kurio: būstai, viešieji pastatai, įmonės, kita), MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 780.920 2021 m.)
Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis, iš kurio suvartojama privačiuose būstuose, MWh per metus (R) (pradinė reikšmė 780.920 2021 m.)
Numatomas išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) (pradinė reikšmė 78.092 2021 m.)
|
52.062 (2029 m.)
468.552 (2029 m.)
468.552 (2029 m.)
46.855 (2029 m.) |
CPVA |
FM“. |
612.000, iš jų 30.466,876 |
PL, pritrauktos į paskolų fondą, iš jų dalis deklaruojama kaip nacionalinis finansavimas prie ERPF |
2.3.4. Pakeičiu 2.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.1. Dotacijos savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti (2022–2024 metų schema) |
I |
Savivaldybės administracija ar jos įgaliotas subjektas, ar savivaldybės administracijos viešojo pirkimo būdu įsigyta energijos taupymo paslaugų teikimo įmonė |
T |
Taip |
D |
6.000 |
MoF |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius, vnt. (P) |
17 (202 |
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) |
UAB ILTE, savivaldybės“. |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas, m2 (P) |
26.119 (202 |
||||||||||
Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, MWh per metus (R) |
7.064 (1 pastaba) (202 |
||||||||||
Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) |
674 (1 pastaba) (202 |
2.3.5. Pakeičiu 2.4. papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.4. Modernizavimo fondo dotacijos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti |
I |
Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai |
K |
Taip |
D |
58.000 |
MoF |
Renovuotų daugiabučių namų plotas, m² (P)
Renovuotų daugiabučių skaičius, vnt. (P) |
336.000 (3 pastaba) (2027 m.)
198 (3 pastaba) (2027 m.) |
APVA“. |
|
2.3.6. Pakeičiu 2.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.5. Valstybės parama daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti |
I |
Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai |
K |
Taip |
D |
240.000 (4 pastaba) |
VB |
Kredito sutarčių skaičius, kurioms kompensuojamos palūkanos, vnt. (P) |
2060 (2026 m. III k. – 2030 m. IV k.) |
APVA |
UAB ILTE, EIB“. |
333.000 (5 pastaba) |
VB |
Renovuotų daugiabučių skaičius, vnt. (P) |
794 (2029 m.) |
APVA |
|
2.3.7. Papildau 2.6 ir 2.7 papunkčiais:
„2.6. Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II |
I |
Savivaldybės administracija ar jos įgaliotas subjektas |
T |
Taip |
DS |
49.000 |
MoF (2024–2026 metų schema) |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų skaičius, vnt. (P) |
50 (2029 m.) |
APVA |
EM. |
Renovuotų savivaldybių viešųjų pastatų plotas, m2 (P) |
70.000 (2029 m.) |
||||||||||
Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, MWh per metus (R) |
21.700 (2029 m.) |
||||||||||
Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose savivaldybių viešuosiuose pastatuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) |
2.170 (2029 m.) |
||||||||||
2.7. Daugiabučių namų atnaujinimas (modernizavimas) II (2024–2026 metų schema) |
I |
Daugiabučio namo atnaujinimo projekto administratoriai |
T |
Taip |
D |
165.000 |
MoF |
Renovuotų daugiabučių namų skaičius, vnt. (P)
Renovuotų daugiabučių namų plotas, m² (P)
Pirminės energijos suvartojimo suminis sumažėjimas renovuotuose daugiabučiuose namuose, MWh per metus (R)
Numatomas išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažėjimas renovuotuose daugiabučiuose namuose, tonos CO2 ekvivalentu per metus (R) |
600 (2029 m.)
900.000 (2029 m.)
135.000 (2029 m.)
13.500 (2029 m.) |
APVA“. |
|
2.3.9. Pakeičiu pastabas ir jas išdėstau taip:
„Pastabos:
1. Savivaldybių viešųjų pastatų renovacija finansuojama lygiomis dalimis iš MoF –6 mln. Eur, kurio lėšos yra pažangos, ir Savivaldybių paskolų fondo (SPF) – 6 mln. Eur, kurio lėšos yra tęstinės.
2. Iš jų atnaujintų (modernizuotų) daugiabučių namų plotas 550.000 m2 ir 300 atnaujinti (modernizuoti) daugiabučiai namai, gavę paskolas iš 2014–2020 m. ES fondų lėšomis sukurtų finansinių priemonių.
3. Subsidija faktinėms daugiabučio atnaujinimo (modernizavimo) projekto ar jo dalies parengimo, projekto vykdymo priežiūros, projekto įgyvendinimo administravimo, faktinėms statybos techninės priežiūros išlaidoms apmokėti ir (ar) kompensuoti; kredito bendrų metinių palūkanų dalies, viršijančios 3 procentus, išlaidoms apmokėti teikiama iš EGADP lėšų arba valstybės biudžeto lėšų.
4. Lėšų poreikis kredito bendrų metinių palūkanų dalies, viršijančios 3 procentus, apmokėjimo išlaidoms finansuoti nuo 2026 m. III k. pradžios, kurių nepadengia kiti finansavimo šaltiniai.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2022 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. D1-239
(2024 m. d. įsakymo Nr. D1-
redakcija)
PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 02-001-06-04-01 „SKATINTI PASTATŲ RENOVACIJĄ“ VEIKLOS „SAVIVALDYBIŲ VIEŠŲJŲ PASTATŲ ATNAUJINIMAS II“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ aprašas
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai ir (ar) paramos gavėjai rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Modernizavimo fondo lėšų bendrai finansuojamus projektus (toliau – paraiška), įgyvendindami pagal Aprašą finansuojamus projektus, taip pat institucijos, atliekančios paraiškų vertinimą, atranką, finansavimo skyrimą ir pagal Aprašą finansuojamų projektų įgyvendinimo priežiūrą. Aprašas taikomas investicijų schemai Nr. MF2024-2LT0-003 „Renovation of municipal public buildings to improve energy efficiency II“, kuriai 2024 m. spalio 7 d. pritarė Europos investicijų bankas.
2. Pagal plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklą „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ (toliau – Investicinė priemonė) teikiamo finansavimo forma – grąžinamoji subsidija.
4. Pagal Aprašą vykdomiems projektams įgyvendinti skiriama iki 49 000 000 (keturiasdešimt devynių milijonų) eurų Modernizavimo fondo lėšų.
5. Įgyvendinant Aprašą turi būti vadovaujamasi Lietuvos Respublikos statybos įstatymu, Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Modernizavimo fondo tvarkos aprašas), Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. kovo 30 d. įsakymo Nr. 1-90 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodikos patvirtinimo“ 2 punktu, Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 1-90 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių vartojimo audito atlikimo pastatuose metodikos patvirtinimo“ arba Išsamiojo energijos, energijos išteklių ir šalto vandens vartojimo audito atlikimo viešojo naudojimo paskirties pastatuose metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. balandžio 29 d. įsakymu Nr. 4-184 „Dėl Išsamiojo energijos, energijos išteklių ir šalto vandens vartojimo audito atlikimo viešojo naudojimo paskirties pastatuose metodikos patvirtinimo“ (toliau kartu – Metodika).
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS
7. Pagal Aprašą galimi pareiškėjai – savivaldybių viešuosius pastatus patikėjimo, panaudos arba nuosavybės teise (bent 51 procentų pastato bendro ploto) valdantys savivaldybės administravimo subjektai – savivaldybės institucijos ir įstaigos (biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos, kurias valdant savivaldybė turi daugiau kaip 50 procentų akcijų arba balsų).
8. Savivaldybių viešasis pastatas suprantamas kaip savivaldybės administravimo subjekto patikėjimo, panaudos arba nuosavybes teise (bent 51 procentų pastato bendro ploto) valdomas viešasis pastatas ir (ar) tarpusavyje susijusių pastatų grupės ir (ar) jo dalys (toliau – pastatas).
9. Pagal Investicinę priemonę finansuojami ir atnaujinami negyvenamosios paskirties pastatai atitinkantys abu kriterijus:
9.1. kuriems taikomi privalomi minimalūs pastatų energinio naudingumo reikalavimai pagal Statybos įstatymo 51 str. „Minimalūs pastatų energinio naudingumo reikalavimai ir pastatų energinio naudingumo sertifikavimas“;
9.2. kurie registruoti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatyme nustatyta tvarka, ir (ar) kurie (jų dalys) nuomojami pagal Valstybės ilgalaikio materialiojo turto nuomos viešojo konkurso ir nuomos be konkurso organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą ir įregistruoti viešame registre.
III SKYRIUS
PROJEKTAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI
11. Projekto finansavimo sutartis yra Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros (toliau – Agentūra) su įgyvendinančiu projektą pareiškėju pasirašyta sutartis (toliau – projekto sutartis).
12. Paramos gavėjas – tai paraišką finansuoti iš Modernizavimo fondo lėšų bendrai finansuojamą projektą pagal Aprašą pateikęs juridinis asmuo arba jo įgaliotas asmuo, atitinkantis Apraše nustatytus reikalavimus pareiškėjams, su kuriuo Agentūra sudarė projekto sutartį dėl subsidijos projektui įgyvendinti suteikimo (toliau – paramos gavėjas).
13. Paraiškos gali būti teikiamos iki 2025 m. lapkričio 30 d. arba kol užtenka Investicinei priemonei skirtų lėšų. Agentūros direktoriaus įsakymu išlaidos paramos gavėjams gali būti apmokamos ne vėliau kaip iki 2029 m. lapkričio 30 d.
14. Pagal Aprašą vykdomų projekto sutarties veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 50 mėnesių nuo projekto sutarties pasirašymo dienos, bet ne vėlesnė kaip iki 2029 m. lapkričio 30 d.
16. Įgyvendinant pagal Aprašą finansuojamą projektą, privaloma atnaujinti pastatą, kuris iki atnaujinimo buvo ne aukštesnės kaip C energinio naudingumo klasės, iki ne žemesnės kaip B energinio naudingumo klasės; mažinti kiekviename pagal Aprašą atnaujinamame pastate pirminės energijos suvartojimą ne mažiau kaip 30 procentų ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį.
17. Projekto parengtumui taikomi reikalavimai:
17.1. Pareiškėjas iki paraiškos pateikimo turi būti atlikęs planuojamo atnaujinti pastato energijos vartojimo auditą, parengtą pagal Metodiką, kurio parengimo data – ne ankstesnė kaip trys kalendoriniai metai iki paraiškos pateikimo Agentūrai datos, ir kuriame nurodyta:
17.1.1. siūlomos pastato atnaujinimo priemonės, kuriomis numatyta pasiekti atnaujinto pastato energinio naudingumo klasę (ne žemesnę kaip B);
17.1.4. investicijų poreikis, pagrįstas Rekomendacijomis dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo, kurios registruojamos ir skelbiamos viešosios įstaigos Statybos sektoriaus vystymo agentūros tvarkomame Juridinių asmenų, fizinių asmenų ir mokslo įstaigų parengtų rekomendacijų dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo registre, kurį šiai agentūrai Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. sausio 26 d. įsakymu Nr. V-14 pavesta tvarkyti, registruoti ir skelbti (toliau – Rekomendacijomis).
17.2. Jeigu pastato energijos vartojimo auditas rengtas ankstesniais kalendoriniais metais nei teikiama paraiška, teikiami dokumentai, įrodantys projekto investicijų pagrįstumą pagal Aprašo 27 punktą.
17.3. Iki paraiškos pateikimo turi būti parengtas pastato naudojimo planas:
17.4. Iki paraiškos pateikimo, esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), turi būti parengti ir pasirašyti visų pastato patalpų savininkų ir (ar) valdytojų:
17.4.2. statinio patikėjimo, panaudos, nuosavybės, nuomos, bendro naudojimo ir (ar) priežiūros patalpų dokumentai ir (ar) sutartys;
17.4.3. susitarimas dėl projekto vykdymo ir kito (-ų) savininko (-ų) ar valdytojo (-ų) lėšų prisidėjimo prie projekto jo atnaujinamai pastato daliai;
18. Įgyvendinant pagal Aprašą finansuojamą projektą, rekomenduojama:
18.1. įdiegti atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) technologijas:
18.1.1. šilumos energijai gaminti prie centralizuoto šilumos tiekimo sistemos neprijungtuose pastatuose, kuriuose iki projekto įgyvendinimo jos neįdiegtos;
19. Įgyvendinant projektą, projekto įgyvendinimo pradžia yra projekto finansavimo sutarties įsigaliojimo diena; projekto įgyvendinimo pabaiga yra galutinio mokėjimo prašymo apmokėjimo pavedimo diena.
20. Statybos darbų užbaigimas yra kai pabaigus statybos ir (ar) tvarkybos darbus IS „Infostatyba“ užregistruojamas statybos užbaigimo dokumentas (statybos užbaigimo aktas arba deklaracija).
21. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymu, Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, Visuotine žmogaus teisių deklaracija, Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartija ir kitais tarptautiniais teisės aktais, projekte negali būti numatyti apribojimai, kurie darytų neigiamą poveikį moterų ir vyrų lygybės, nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos ir kitų požymių principams įgyvendinti.
IV SKYRIUS
TINKAMŲ FINANSUOTI PROJEKTO IŠLAIDŲ IR FINANSAVIMO REIKALAVIMAI
22. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos:
22.3. stogo šiltinimo (ir naujos stogo dangos įrengimo), perdangos po vėdinama šlaitinio stogo pastoge šiltinimo;
22.4. išorinių pastato sienų ir cokolio šiltinimo, sienų (cokolio) konstrukcijos defektų pašalinimo ir nuogrindos sutvarkymo;
22.6. lauko ir tambūro durų keitimo, įėjimo laiptų remonto ir pritaikymo negalią turintiems asmenų poreikiams;
22.13. bendrojo naudojimo inžinerinių sistemų (elektros, priešgaisrinės saugos, geriamojo vandens, buitinių nuotekų, drenažo, pastatui priklausančių vietinių įrenginių) atnaujinimo ar keitimo;
22.14. konstrukcijų (balkonų, laikančiųjų konstrukcijų ir saugos aptvarų, stogelių virš įėjimo į pastatą) keitimo;
22.15. bendrojo naudojimo laiptinių paprastojo remonto (vidaus sienų, lubų, grindų paruošimo dažyti ir dažymo, laiptų, laiptų turėklų atnaujinimo ir dažymo);
22.18. liftų ir (ar) keltuvų atnaujinimo (modernizavimo) ir (ar) jų keitimo techniniu energiniu požiūriu efektyvesniais įrenginiais, priėjimo prie lifto ir (ar) keltuvų pritaikymo negalią turintiems asmenų poreikiams;
22.19. projektavimo, ekspertizės, techninės priežiūros, pastatų energijos vartojimo audito (išskyrus Aprašo 23.1.3 papunktyje nurodytus atvejus) ir kitų su pastatų atnaujinimo darbais susijusių būtinų paslaugų;
23. Aprašo 22 punkte nurodytų projekto išlaidų tinkamumui finansuoti taikomos sąlygos ir reikalavimai:
23.1. Aprašo 22.13–22.18 papunkčiuose nurodytos tinkamos išlaidos apima visus, pagal Statybos įstatymą ir kitus teisės aktus būtinus darbus, taip pat:
23.1.1. Aprašo 22.13–22.18 papunkčiuose nurodytos išlaidos (iš viso) negali sudaryti daugiau kaip 20 procentų visų projekto įgyvendinimo išlaidų;
23.1.2. Aprašo 22.19–22.20 papunkčiuose nurodytos išlaidos (iš viso) negali sudaryti daugiau kaip 10 procentų visų projekto įgyvendinimo išlaidų;
23.1.3. paramos gavėjų, kuriems skirtas projekto finansavimas pagal Aprašą, projekto išlaidos parengiamosioms veikloms pagal Aprašo 22.19 ir 22.20 papunkčiuose yra tinkamos, jeigu jos padarytos ne anksčiau kaip 2024 m. spalio 7 d. (darbams – ne anksčiau kaip paraiškos pateikimo dieną) ir ne vėliau kaip iki 2029 m. spalio 30 d. Pratęsus projekto sutartį, išlaidos tinkamos finansuoti, jeigu padarytos per projekto sutarties pratęsimo laikotarpį.
23.2. Pastato atnaujinimo darbų metu turi būti naudojamos naujos medžiagos ir montuojami nauji įrenginiai;
23.3. projekto išlaidos netinkamos finansuoti, jeigu Modernizavimo fondo tvarkos apraše jos nurodytos kaip netinkamos finansuoti;
23.4. pastato atnaujinimas (modernizavimas) yra statybos ir (ar) tvarkybos darbai, kuriais atkuriamos ar pagerinamos pastato (jų grupės) ir (ar) jo dalies, ir (ar) jo inžinerinių sistemų fizinės ir energinės savybės, ir (ar) kuriais užtikrinamas iš atsinaujinančių energijos šaltinių gaunamos energijos naudojimas (toliau– pastato atnaujinimas);
24. Negrąžinama projekto finansavimo dalis sudaro ne daugiau 50 procentų, kurią paramos gavėjui, įgyvendinus projektą ir pateikus galutinį mokėjimo prašymą, patvirtina Agentūra. Negrąžinama projekto finansavimo dalis apskaičiuojama iš projekto sutartyje numatytos finansavimo sumos atėmus grąžinamosios subsidijos dalį, kurią Paramos gavėjas neprivalo grąžinti.
25. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, finansuojama paramos gavėjo nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis.
26. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dydis nustatomas atsižvelgus į projekto išlaidų realumą, būtinumą, atitinkant Aprašo 22–25 punktuose nustatytus reikalavimus tinkamoms finansuoti išlaidoms.
27. Projekto darbų įkainiai ir reikiamos investicijos nustatomi pastato energijos vartojimo audito metu vadovaujantis Rekomendacijomis arba rinkoje egzistuojančiomis darbų ar paslaugų kainomis, arba pareiškėjo pateiktais dokumentais, įrodančiais projekto biudžeto pagrįstumą (viešųjų pirkimų dokumentai, pastato energijos vartojimo audito metu, pagal galiojančius SISTELA paslaugų ir rangos darbų įkainius, parengti skaičiavimai (preliminarios sąmatos), arba komercinis (-ai) pasiūlymas (-ai) pastato energinio audito ataskaitoje numatytoms energinio efektyvumo didinimo priemonėms ir darbams. Jeigu auditas rengtas ankstesniais kalendoriniais metais nei teikiama paraiška, su paraiška turi būti pateiktas aktualiais paslaugų ir rangos darbų SISTELA įkainiais ir skaičiavimais arba pagal statybos projekto (jeigu parengtas) darbų kiekį parengtas projektines sąmatas ar komercinį (-ius) pasiūlymą (-us) dėl projekto paslaugų, arba paslaugų ir rangos darbų sutartis (jeigu atlikti viešieji pirkimai), pagrįsta projekto įgyvendinimui reikalinga investicijų suma.
28. Visi su projekto įgyvendinimu susiję viešieji pirkimai turi būti žalieji pirkimai, vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais.
V SKYRIUS
PARAIŠKŲ TEIKIMAS
31. Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, skelbiamas Agentūros interneto svetainėje https://apva.lrv.lt/lt/ ir (ar) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis per 20 darbo dienų, suderinus su Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Aplinkos ministerija), nuo Aprašo įsigaliojimo dienos.
32. Jeigu per nustatytą terminą teikti paraiškas nepateikiama paraiškų visai skirtai sumai ir (ar) įgyvendinant projektus sutaupoma lėšų, Agentūra, suderinusi su Aplinkos ministerijos, gali paskelbti papildomą kvietimą teikti paraiškas arba informuoti paramos gavėjus apie galimybę prašyti papildomo finansavimo.
33. Vienoje paraiškoje prašoma finansuoti vieno pastato ir (ar) susijusių pastatų grupės ir (ar) jo dalies, nurodytos energijos vartojimo audito ataskaitoje ir (ar) ataskaitose, atnaujinimą. Pareiškėjas gali teikti ne vieną paraišką skirti finansavimą skirtingiems projektams.
34. Pareiškėjas, norintis gauti finansavimą projektui įgyvendinti, Agentūrai pateikia nustatytos formos paraišką, kurioje nurodoma:
34.2. Kultūros vertybių registre registruotas kultūros paveldo objekto numeris (jeigu atnaujinamas pastatas yra kultūros paveldo objektas arba patenka į paveldo vietovės teritoriją ar jos apsaugos zoną);
34.4. siektini projekto rodikliai, kurie apskaičiuojami Aprašo 67 punkte nustatyta tvarka (toliau – projekto rodikliai).
35. Su paraiška teikiami dokumentai:
35.1. pastato energijos vartojimo audito ataskaita:
35.1.1. pastato energijos vartojimo audito ataskaita, pagrindžianti, kad atnaujinus pastatą bus pasiekta ne žemesnė kaip B energinio naudingumo klasė, pirminės energijos sąnaudos bus sumažintos ne mažiau kaip 30 procentų ir bus sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekiai;
35.2. pastato naudojimo planas visam projekto ataskaitiniam laikotarpiui (ne trumpesniam kaip 10 metų) pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą;
36. Su paraiška teikiami papildomai dokumentai (jei taikoma):
36.2. su projekto įgyvendinimu susijusių paslaugų ir (ar) darbų viešųjų pirkimų šalių pasirašytos ir (ar) registruotos sutartys (jeigu atlikta);
36.5. esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo, panaudos, nuosavybės teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), turi būti visų pastato patalpų savininkų ir (ar) valdytojų rašytinis susitarimas su savininku ir (ar) valdytoju:
VI SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO
38. Agentūra vykdo paraiškų vertinimą, projektų ir finansavimo administravimą vadovaudamasi Modernizavimo fondo tvarkos aprašu ir Aprašu.
39. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Apie gautą paraišką Agentūra informuoja pareiškėją automatine žinute.
40. Paraiškų atitiktį Apraše nustatytiems reikalavimams Agentūra patikrina naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.
41. Vertinant paraišką, atliekamas administracinės atitikties vertinimas ir tinkamumo finansuoti vertinimas. Esant ne vienam pastato savininkui ir (ar) valdytojui (patikėjimo teise valdančiam, naudojančiam, disponuojančiam, nuomojančiam turtą), finansavimas skiriamas paramos gavėjui proporcingai pagal atnaujinamo pastato plotą.
42. Agentūra vertina paraiškas eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos administracinės atitikties vertinimo terminas – ne ilgesnis kaip 20 darbo dienų užregistravus paraišką APVIS. Finansavimas, esant daugiau paraiškų nei skirtas finansavimas, skiriamas atsižvelgiant į prašymo pateikimo laiką, pirmiausia skiriant finansavimą anksčiau pateikusiam prašymą paramos gavėjui.
43. Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar paraiška užpildyta tinkamai, pateikti visi reikiami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka jam keliamus reikalavimus gauti finansavimą.
44. Paraiškos, atitinkančios administracinės atitikties vertinimo reikalavimus, teikiamos tinkamumo finansuoti vertinimui. Nustatoma, ar su paraiška pateikti dokumentai atitinka Aprašo reikalavimus, apskaičiuojama projekto finansavimo suma, įvertinami projekto tikslai, projekto parengtumas, planuojami rodikliai, ir atitiktis kitiems reikalavimams. Projekto tinkamumo finansuoti vertinimas vykdomas ne ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos administracinės atitikties teigiamo įvertinimo.
45. Agentūra, nustačiusi, kad paraiškoje pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai arba iš dalies, pateikta klaidinga informacija ir (ar) trūksta informacijos, leidžiančios įvertinti pareiškėjo atitiktį Aprašo reikalavimams, informuoja pareiškėją apie ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti. Pašalinus trūkumus tolesnis paraiškos administracinės atitikties vertinimo terminas – ne ilgesnis kaip 10 darbo dienų.
46. Vienos paraiškos administracinės atitikties vertinimo terminas – ne ilgesnis kaip 20 darbo dienų užregistravus paraišką APVIS. Atliekant patikslinimus – viso vertinimo terminas ne ilgesnis kaip 60 darbo dienų užregistravus paraišką APVIS.
47. Jeigu per Agentūros nustatytą terminą pareiškėjas nepateikia trūkstamų dokumentų ir (ar) patikslintos paraiškos, ir (ar) informacijos, Agentūros sprendimu paraiška atmetama. Priėmusi sprendimą atmesti paraišką, Agentūra per 5 darbo dienas raštu ir (ar) per APVIS žinute informuoja pareiškėją nurodydama atmetimo priežastis. Jas pašalinęs pareiškėjas iki paraiškų teikimo laikotarpio pabaigos turi teisę teikti paraišką pakartotinai.
48. Paraiškos, neatitinkančios pareiškėjui keliamų reikalavimų ir (ar) nepataisomos per nurodytą laikotarpį, atmetamos nurodant konkrečių Aprašo reikalavimų neatitikimą.
49. Sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo priima Agentūros direktorius atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas skirti finansavimą įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu. Informacija skelbiama Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų informacinėje sistemoje. Sprendimas neskirti finansavimo įforminamas raštu, kuriame pareiškėjui pateikiama informacija apie priimtą neigiama sprendimą, teisinis sprendimo priėmimo pagrindas ir sprendimo apskundimo tvarka. Apie Agentūros sprendimą pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.
52. Jeigu paramos gavėjai informuojami apie galimybę prašyti papildomo finansavimo, Agentūra, gavusi paramos gavėjo prašymą skirti papildomą finansavimą projektui įgyvendinti, papildomą finansavimą projektui įgyvendinti vertina vadovaudamasi šiais principais:
52.1. papildomas finansavimas skiriamas, kai paramos gavėjui atlikus darbų viešuosius pirkimus sutarties įgyvendinimo metu padidėja projekto tinkamų išlaidų vertė;
53. Jei pareiškėjas įgyvendindamas projektą sutaupo lėšų (kai įvykdžius visus ar pagrindinius numatytus projekto pirkimus, paaiškėja, kad projektui įgyvendinti reikia mažiau lėšų, nei numatyta projekto sutartyje, arba atsisakoma įgyvendinti tam tikras projekto sutartyje numatytas veiklas nepakeičiant jų kitomis veiklomis, kurios taip pat ar geriau prisidėtų prie projekto tikslų ir (ar) projektų rodiklių pasiekimo), jis gali informuoti Agentūrą, kuri gali leisti sutaupytas lėšas panaudoti šiais atvejais:
53.1. jei numatoma įgyvendinti didesnės apimties projektą: pasiekti daugiau kiekybinių rezultatų ir (ar) įgyvendinti daugiau veiklų, jeigu dėl to projektas geriau prisidėtų prie Investicinės priemonės tikslų įgyvendinimo;
53.2. jei reikia padidinti dalies projekto finansuojamąją dalį ir (ar) ją perskirstyti neviršijant projekto sutartyje nurodytos projektui skirtų finansavimo lėšų sumos;
53.3. jei reikia apmokėti išlaidas, kurios projekto įgyvendinimo metu susidaro dėl teisės aktų pakeitimų, kurie nebuvo žinomi paraiškos teikimo metu;
53.4. jei reikia apmokėti tinkamas finansuoti išlaidas, kurių dėl objektyvių priežasčių nebuvo įmanoma numatyti paraiškos rengimo, vertinimo, projekto atrankos ir sprendimo dėl projekto finansavimo priėmimo, viešųjų pirkimų metu, neviršijant projekto sutartyje nurodytos projektui skirtos finansavimo sumos.
VII SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO REIKALAVIMAI
55. Projektas įgyvendinamas pagal projekto sutartyje, Apraše ir Modernizavimo fondo tvarkos apraše nustatytus reikalavimus.
56. Išlaidos apmokamos išlaidų kompensavimo ir (ar) sąskaitų apmokėjimo būdu. Projektui gali būti išmokamas ne didesnis kaip 30 procentų avansas nuo skirto finansavimo pagal projekto sutartį.
57. Teikiant avansinį ir (ar) tarpinį mokėjimo prašymą, paramos gavėjas Agentūrai pateikia:
57.3. atliktų paslaugų ir (ar) darbų priėmimo–perdavimo aktą (-us), PVM sąskaitą (-as) faktūrą (-as) ir (ar) sąskaitą (-as) faktūrą (-as);
58. Išlaidų apmokėjimą įrodantys dokumentai – tai banko arba kitos kredito įstaigos sąskaitos išrašai, kasos pajamų ir išlaidų orderiai ir (ar) kiti dokumentai, kuriais įrodoma, kad pagal išlaidų pagrindimo dokumentus buvo atliktas mokėjimas.
59. Įgyvendinęs projektą ir teikdamas galutinį mokėjimo prašymą Agentūrai, paramos gavėjas pateikia:
59.2. paslaugų ir (ar) darbų priėmimo–perdavimo aktą (-us), PVM sąskaitą (-as) faktūrą (-as) ir (ar) sąskaitą (-as) faktūrą (-as); išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus, jeigu prašoma kompensuoti patirtas išlaidas;
59.3. atnaujinto pastato energinio naudingumo sertifikatą, įregistruotą Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre– https://www.ssva.lt/registrai/;
60. Pateikus tinkamai įformintą mokėjimo prašymą ir visus išlaidas ir (ar) apmokėjimą įrodančius dokumentus, Agentūra mokėjimo prašymą patvirtina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų mokėjimo prašymo registravimo dienos, išskyrus Aprašo 61 punkte numatytus atvejus.
61. Jei projektas atrenkamas patikrinti vietoje, Agentūra patikrina, ar projektas įgyvendintas tinkamai vadovaudamasi Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka.
62. Atlikus Aprašo 61 punkte nurodytas procedūras, Agentūra mokėjimo prašymą patvirtina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo patikros teigiamo sprendimo registracijos Agentūroje dienos.
63. Mokėjimo paraiška į Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimui sistemą pateikiama ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo patvirtinimo dienos. Paramos gavėjas informuojamas per APVIS išsiunčiant žinutę apie mokėjimo paraiškos, patvirtinimą ir pervedamą sumą.
64. Projekto vykdytojas gavęs lėšas per 5 darbo dienas išmoka jas rangovui, paslaugų teikėjui ir (ar) prekių tiekėjui, atsiunčia Agentūrai pranešimą apie apmokėjimą su visomis išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijomis.
65. Paramos gavėjas turi apdrausti ilgalaikį materialųjį turtą, kuris atnaujintas iš projektui skirtų finansavimo lėšų, tokiomis sąlygomis:
65.3. po projekto statybos užbaigimo dokumento registravimo ne trumpesniam kaip 10 metų laikotarpiui;
66. Įgyvendinus projektą, turi būti užtikrintas investicijų tęstinumas – atnaujintas pastatas naudojamas numatytą laikotarpį pagal pastato naudojimo planą.
67. Projektų rodiklių pasiekimas vertinimas pirminės energijos sąnaudų sumažėjimą (procentais) lyginant sumines skaičiuojamąsias pirminės energijos sąnaudas prieš pastato atnaujinimą pagal energinio naudingumo sertifikatą, išduotą ir registruotą Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre, su skaičiuojamosiomis pirminės energijos sąnaudomis, nurodytomis projektiniame energinio naudingumo sertifikate, pateiktame energijos vartojimo audito ataskaitoje, atnaujinus pastatą – nurodytomis atnaujintame ir Pastatų energinio naudingumo sertifikatų registre registruotame energinio naudingumo sertifikate.
VIII SKYRIUS
GRĄŽINAMOSIOS SUBSIDIJOS GRĄŽINIMO TVARKA
68. Grąžinamosios subsidijos grąžinimo tvarka nustatoma projekto sutartyje ir grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafike.
69. Grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafikas – tai nustatytos formos dokumentas, tvirtinamas kartu su galutiniu mokėjimo prašymu, kuriame individualiai nustatomas grąžintinų lėšų dydis ir jų grąžinimo terminai kiekvienam projektui.
72. Grąžinamosios subsidijos grąžinimas atliekamas vieną kartą per metus: iki einamųjų metų birželio 30 d. ir (ar) kitu su paramos gavėju suderintu grafiku.
73. Agentūra apie su paramos gavėju suderintą grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafiką ir (ar) šio grafiko pakeitimus informuoja Aplinkos ministeriją ir pateikia jai grąžinamosios subsidijos lėšų grąžinimo grafiko kopiją.
74. Paramos gavėjas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų po kiekvieno grąžintinų lėšų grąžinimo Agentūrai turi pateikti lėšų grąžinimo faktą pagrindžiančių apskaitos dokumento (-ų) kopiją (-as).
IX SKYRIUS
NEREIKŠMINGA (DE MINIMIS) PAGALBA
76. Pagal Aprašą gali būti teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba (toliau – de minimis pagalba) vadovaujantis 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 str. taikymo de minimis pagalbai (toliau – De minimis reglamentas).
77. De minimis pagalba pastato savininkams (valdantiems pastatą nuosavybės ir (ar) patikėjimo teise):
77.1. teikiama pastato savininkams, kurie pastate vykdo ekonominę veiklą (ūkio subjektams). Jeigu pastato savininkas ekonominės veiklos pastate nevykdo, tačiau nuomoja pastatą (jo dalį), de minimis pagalba skaičiuojama pastato valdytojui Aprašo 78 punkte nustatyta tvarka;
77.2. de minimis pagalbos suma prilyginama grąžinamosios subsidijos sumai, tenkančiai kiekvienam ekonominę veiklą pastate vykdančiam pastato savininkui, proporcingai jam nuosavybės teise priklausančiam pastato patalpų plotui;
78. De minimis pagalba pastato valdytojams (valdantiems pastatą pagal panaudos ir (ar) nuomos sutartis su pastato savininku(-ais)):
78.2. de minimis pagalbos suma kiekvienam ekonominę veiklą vykdančiam pastato valdytojui apskaičiuojama įvertinant jiems tenkančią naudą (būsimus sutaupymus sumažėjus energijos vartojimui) užregistravus statybos užbaigimo dokumentą. De minimis pagalba apskaičiuojama taip:
78.2.1. de minimis pagalba skaičiuojama kiekvienam pastato valdytojui, su kuriuo panaudos, patikėjimo ar nuomos sutartis sudaryta iki statybos užbaigimo dokumento registracijos datos ir tęsiasi po jos;
78.2.2. de minimis pagalbos suteikimo data yra kita diena po statybos užbaigimo dokumento registracijos datos ir skaičiuojama iki panaudos (patikėjimo, nuomos) sutarties su pastato valdytoju dėl pastato (jo dalies) dalies valdymo pabaigos arba (esant neterminuotai sutarčiai) 5 metus po statybos užbaigimo dokumento registracijos datos;
78.2.3. pastato valdytojui tenkanti de minimis pagalbos suma apskaičiuojama proporcingai jo pastate užimam plotui, atsižvelgiant į vidutinį norminį pastato energijos sutaupymą pastate įdiegus energetinio efektyvumo priemones;
79. Atitiktis De minimis reglamento nuostatoms:
79.1. de minimis pagalba gali būti teikiama pagalbos gavėjams visuose sektoriuose, išskyrus:
79.1.1. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms pirminės žvejybos ir akvakultūros produktų gamybos veiklą;
79.1.2. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms žvejybos ir akvakultūros produktų perdirbimo ir prekybos veiklą, kai pagalbos dydis nustatomas pagal įsigytų arba rinkai pateiktų produktų kainą arba kiekį;
79.1.4. pagalbą, suteiktą įmonėms, vykdančioms žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą, kai pagalbos suma nustatoma pagal iš pirminės produkcijos gamintojų įsigytų arba atitinkamų įmonių rinkai pateiktų tokių produktų kainą arba kiekį, arba kai pagalba priklauso nuo to, ar ji bus iš dalies arba visa perduota pirminės produkcijos gamintojams;
79.1.5. pagalbą, suteiktą su eksportu susijusiai veiklai trečiosiose valstybėse arba valstybėse narėse, t. y. pagalbą, tiesiogiai susijusią su eksportuojamais kiekiais, platinimo tinklo kūrimu ir veikla arba kitomis išlaidomis, susijusiomis su eksporto veikla;
79.2. Jeigu pagalbos gavėjas vykdo veiklą, nurodytą Aprašo 78.2.1–78.2.4 papunkčiuose nurodytuose sektoriuose ir dar viename ar keliuose kituose sektoriuose arba kitose veiklos srityse, kurioms taikomas De minimis reglamentas, de minimis pagalba gali būti suteikta su sąlyga, kad pagalbos gavėjas tinkamomis priemonėmis, pvz., atskirdamas veiklos sritis ar apskaitą, užtikrins, kad veiklai tuose sektoriuose, kuriems De minimis reglamentas netaikomas, nebūtų naudojama pagal Aprašą suteikta de minimis pagalba.
79.3. Bendra vienai įmonei Lietuvoje suteiktos de minimis pagalbos suma negali viršyti 300 000 (trys šimtai tūkstančių) eurų per bet kurį trejų metų laikotarpį; visi naudojami skaičiai yra bruto, t. y. neatskaičius mokesčių ar kitų rinkliavų.
79.4. Jei suteikus naują de minimis pagalbą būtų viršyta nustatyta viršutinė riba, nauja pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama.
79.5. Viena įmone laikomos visos įmonės (ūkio subjektai), susietos tarpusavio santykiais kaip apibrėžta De minimis reglamento 2 straipsnio 2 dalyje. Įmonės (ūkio subjektai), kurių vienintelis tarpusavio ryšys yra kiekvienos iš jų tiesioginė sąsaja su ta pačia viešąja įstaiga arba įstaigomis, nelaikomos tarpusavyje susijusiomis.
79.6. De minimis pagalba gali būti sumuojama su kita de minimis pagalba, suteikta pagal De minimis reglamentą, taip pat su de minimis pagalba, suteikta pagal 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 str. taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje ir (ar) 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 str. taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje, neviršijant Apraše nustatytos ribos.
79.7. De minimis pagalba nesumuojama su valstybės pagalba, skiriama toms pačioms tinkamoms finansuoti išlaidoms, arba su valstybės pagalba, susijusia su ta pačia rizikos finansų priemone, jeigu dėl tokio pagalbos sumavimo būtų viršytas 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 str. (toliau – Reglamentą (ES) Nr. 651/20), arba Europos Komisijos priimtame sprendime nustatyta didžiausia atitinkama pagalbos suma, arba kiekvienu atveju atskirai nustatyta pagalbos suma. De minimis pagalba, kuri neteikiama arba priskiriama konkrečioms tinkamoms finansuoti išlaidoms, gali būti sumuojama su kita valstybės pagalba, suteikta pagal Reglamentą (ES) Nr. 651/2014 arba Europos Komisijos priimtą sprendimą.
79.8. Įmonėms, kurioms išduotas vykdomasis raštas sumoms išieškoti pagal ankstesnį Komisijos sprendimą dėl Lietuvos institucijų suteiktos neteisėtos ir nesuderinamos pagalbos, nauja de minimis pagalba negali būti teikiama, kol bus sugrąžinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka gauta valstybės pagalba arba de minimis pagalba, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka.
79.9. Agentūra tikrina pagalbos gavėjo ir projekto atitiktį De minimis reglamento nuostatoms pagal Atitikties nereikšmingos (de minimis) pagalbos taisyklėms patikros lapą (Aprašo 2 priedas).
79.10. Agentūra pagalbos gavėjo vykdomą ūkinę veiklą ir sąsajas su kitais ūkio subjektais patikrina pagal duomenis, pateiktus VĮ Registrų centro registruose, Valstybės duomenų agentūros oficialiosios statistikos portale, VĮ Registrų centro regionų geoinformacinės aplinkos paslaugos registre, Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinėse sistemose.
79.11. Agentūra duomenis apie suteiktą de minimis pagalbą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui, Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
80. Vadovaujantis Europos Komisijos pranešimu dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 str. 1 d. vartojamos valstybės pagalbos sąvokos (2016/C 262/01), 200 p. nuostatomis, kai savininkas perduoda savo nuosavybės teises atskiram subjektui, valdančiam infrastruktūrą savininko vardu, valstybės pagalbos kontrolės tikslais tas subjektas laikomas pakeičiančiu savininką.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
81. Jeigu įgyvendindamas projektą paramos gavėjas nesilaiko projekto sutartyje, Apraše ir Modernizavimo fondo tvarkos apraše nustatytų sąlygų, Agentūra atlieka pažeidimo tyrimą pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą tvarką ir priima sprendimą dėl finansavimo sustabdymo, nutraukimo, sumažinimo ir (ar) išmokėtų lėšų, ir (ar) jų dalies susigrąžinimo, ir (ar) finansinių pataisų.
82. Paramos gavėjui nepasiekus projekto sutartyje nustatytų projekto rodiklių, grąžinamoji projekto finansavimo dalis proporcingai didinama nepasiektų projekto rodiklių reikšmių vidurkiui.
83. Paaiškėjus, kad paramos gavėjas paraiškoje ir kituose su projektu įgyvendinimu susijusiuose dokumentuose pateikė klaidingus duomenis ir (ar) yra kitų aplinkybių, dėl kurių suteikta arba išmokėta per didelė subsidija, ir (ar) subsidija negalėjo būti suteikta, Agentūra priima sprendimą dėl projekto sutarties nutraukimo, ir (ar) išmokėtų, ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo. Apie tai Agentūra raštu praneša Aplinkos ministerijai ir paramos gavėjui. Paramos gavėjas privalo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų pervesti Agentūros sprendime dėl išmokėtų ir (ar) permokėtų lėšų sugrąžinimo nurodytą sumą į Agentūros pranešime nurodytą sąskaitą. Per nustatytą laiką negrąžinta išmokėta ir (ar) permokėta suma iš paramos gavėjo išieškoma Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatyta tvarka.
84. Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas turi teisę apskųsti Agentūros veiksmus ir (ar) neveikimą, susijusius su paraiškos vertinimu, atranka, sprendimo dėl finansavimo skyrimo ir (ar) mokėjimo, ir (ar) neišmokėjimo priėmimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka ir terminais.
85. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 20 dienos Agentūra pateikia Aplinkos ministerijai informaciją apie per praėjusius kalendorinius metus pagal Investicinę priemonę gautas ir įvertintas paraiškas, sudarytas sutartis, skirtą finansavimą, išmokėtas lėšas, baigto projekto visą atnaujinimo galutinę vertę, atnaujintą plotą, atnaujintų viešųjų pastatų skaičių, paramos gavėjų informaciją ir kitus pasiektus rodiklius.
86. Pasibaigus priemonei, ne vėliau kaip iki einamųjų metų liepos 20 dienos, Agentūra teikia Aplinkos ministerijai informaciją apie per praėjusius kalendorinius metus pagal Investicinę priemonę grąžintas lėšas ir kitą informaciją apie mokėjimus.
Plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 02-001-06-04-01 Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašo
1 priedas
SAVIVALDYBIŲ VIEŠOJO PASTATO / PASTATO DALIES (pasirinkti tinkamą), PATIKĖJIMO / PANAUDOS / NUOSAVYBĖS (pasirinkti tinkamą) TEISE VALDOMO (pastatą valdančios institucijos / įstaigos pavadinimas), ESANČIO (pastato adresas),
PASTATO NAUDOJIMO PLANAS
(Sudarymo data)
(Sudarymo vieta)
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 26 d. nutarimu Nr. 1328 patvirtinta Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programa, patvirtiname, kad įgyvendinus savivaldybių viešojo pastato ir (ar) tarpusavyje susijusių pastatų grupės ir (ar) jo dalies (-ių) (pasirinkti tinkamą), esančių [adresas, unikalus numeris] (toliau – pastatas), energijos vartojimo efektyvumo didinimo projektą (toliau – projektas), kuriam siekiama gauti Modernizavimo fondo lėšų, parengtą vadovaujantis 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ aprašo nuostatomis, Pastatas ir (ar) pastatų grupė ir (ar) jo dalis (-ys) (pasirinkti tinkamą) bus valdomos ir bus naudojamos pagal nurodytą paskirtį ne trumpiau kaip 10 metų.
Įsipareigojame visą Projekto atsipirkimo laikotarpį, tačiau ne trumpiau kaip 10 metų, planuoti ir skirti reikiamas lėšas Pastatui šildyti ir (ar) vėsinti, eksploatuoti, techninei priežiūrai užtikrinti ir Projekto investicijoms apmokėti.
Įsipareigojame išlaikyti esamą Pastato ir (ar) jų grupės ir (ar) jo dalies (pasirinkti tinkamą) valdomo ploto panaudojimo efektyvumą, jeigu Pastato ir (ar) jų grupės ir (ar) jo dalies (pasirinkti tinkamą) pagrindinis / naudingasis (pasirinkti tinkamą) plotas atitinka teikiamų viešųjų paslaugų sąvoką, kaip nustatyta Lietuvos higienos normose ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose Pastate ir (ar) jo grupėje ir (ar) dalyje (pasirinkti tinkamą) teikiamų viešųjų paslaugų teikimo sąlygas.
PRIDEDAMA. Savininko tieses ir pareigas įgyvendinančios savivaldybės rašto dėl atnaujinamo (modernizuojamo) pastato ar jo dalies naudojimo plano (pasirinkti tinkamą) visam projekto ataskaitiniam laikotarpiui (ne trumpesniam kaip 10 metų), kopija.
Pareigos parašas, vardas ir pavardė
Plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Savivaldybių viešųjų pastatų atnaujinimas II“ projektų finansavimo sąlygų aprašo
2 priedas
ATITIKTIES NEREIKŠMINGOS (DE MINIMIS) PAGALBOS TAISYKLĖMS PATIKROS LAPAS
I. Priemonės teisinis pagrindas |
|
2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentas (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 str. taikymo de minimis pagalbai |
|
I. Duomenys apie paraišką/projektą |
|
Paraiškos / projekto numeris |
|
Projekto pavadinimas |
|
Pareiškėjo / paramos gavėjo pavadinimas, kodas |
|
Pagalbos gavėjo (ūkio subjekto) pavadinimas, kodas |
|
Projekto įgyvendinimo vieta |
|
III. Atitikties De minimis reglamente nustatytoms sąlygoms vertinimas |
|||||
Klausimai |
Rezultatas |
Pasirinkimo pagrindimas |
|||
Taip |
Ne |
Netaikoma |
|||
1. |
Ar pagalbos gavėjas vykdo pirminės žvejybos ir akvakultūros produktų gamybos veiklą? |
|
|
||
2. |
Ar pagalbos gavėjas vykdo žuvininkystės ir akvakultūros produktų perdirbimo ir prekybos veiklą ir pagalbos dydis nustatomas pagal įsigytų arba rinkai pateiktų produktų kainą arba kiekį? |
|
|
||
3. |
Ar pagalbos gavėjas vykdo pirminės žemės ūkio produktų gamybos veiklą? |
|
|
||
4. |
Ar pagalbos gavėjas vykdo žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą ir pagalbos suma nustatoma pagal iš pirminės produkcijos gamintojų įsigytų arba atitinkamų įmonių rinkai pateiktų tokių produktų kainą arba kiekį? |
|
|
||
5. |
Ar pagalbos gavėjas vykdo žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais veiklą ir pagalba priklauso nuo to, ar ji bus iš dalies arba visa perduota pirminės produkcijos gamintojams? |
|
|
||
6. |
Ar pagalba teikiama su eksportu susijusiai veiklai trečiosiose šalyse arba valstybėse narėse (t. y. tiesiogiai susijusią su eksportuojamais kiekiais, platinimo tinklo kūrimu ir veikla, arba kitomis einamosiomis išlaidomis, susijusiomis su eksporto veikla)? |
|
|
||
7. |
Ar pagalbos gavėjui teikiama pagalba priklauso nuo to, ar naudojama daugiau vidaus nei importuotų prekių arba paslaugų? |
|
|
||
8. |
Jei pagalbos gavėjas vykdo veiklą 1–5 punktuose nurodytuose sektoriuose ir taip pat vykdo veiklą viename ar keliuose kituose sektoriuose, kuriam taikomas De minimis reglamentas, arba kitą veiklą, kuriai taikomas De minimis reglamentas, ar užtikrinama, kad tinkamomis priemonėmis, pavyzdžiui atskiriant veiklos sritis ar apskaitą, kad veiklai tuose sektoriuose, kuriems De minimis reglamentas netaikomas, nebūtų naudojama de minimis pagalba, suteikiama pagal De minimis reglamentą? |
|
|||
9. |
Ar bendra vienai įmonei (kaip ji apibrėžta De minimis reglamento 2 str. 2 dalyje) suteikta de minimis pagalbos suma Lietuvos Respublikoje viršija (ar viršys suteikus naują de minimis pagalbą) 300 000 EUR per bet kurį trejų metų laikotarpį? |
|
|
||
10. |
Jeigu pagalba išmokama keliomis dalimis, ar jos vertė diskontuota iki vertės pagalbos suteikimo momentu, naudojant pagalbos suteikimo metu galiojančią diskonto normą? |
|
|||
11. |
Susijungimų ar įsigijimų atveju, ar apskaičiuojant, ar nauja de minimis pagalba naujai arba įsigyjančiajai įmonei viršija atitinkamą viršutinę ribą, atsižvelgta į visą ankstesnę de minimis pagalbą, suteiktą susijungiančioms įmonėms? |
|
|||
12. |
Jei viena įmonė suskaidyta į dvi ar daugiau atskirų įmonių, ar iki suskaidymo suteikta de minimis pagalba priskiriama įmonei, kuri ja pasinaudojo, t. y. įmonei, perimančiai veiklą, kuriai vykdyti de minimis pagalba panaudota? Jei toks priskyrimas neįmanomas, ar de minimis pagalba proporcingai paskirstoma remiantis naujųjų įmonių nuosavo kapitalo balansine verte suskaidymo įsigaliojimo dieną? |
|
|||
13. |
Ar teikiama de minimis pagalba yra skaidri, teikiamo finansavimo bendrasis subsidijos ekvivalentas apskaičiuotas tinkamai (kaip nustatyta De minimis reglamento 4 str.)? |
|
|
||
14. |
Ar de minimis pagalba tinkamai sumuojama pagal De minimis reglamento reikalavimus (kaip nustatyta De minimis reglamento 5 str.)? |
|
|||
15. |
Ar teikiama de minimis pagalba patenka į De minimis reglamento galiojimo laikotarpį? |
|
|
||
Jei į bent vieną iš 1-5 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“, o į 8 punkte pateiktą klausimą atsakoma „NE“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama. Jeigu į bent vieną iš 1-5 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“ ir į 8 punkte pateiktą klausimą atsakoma „TAIP“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą gali būti teikiama. |
|||||
Jei į bent vieną iš 6, 7 ir 9 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „TAIP“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama. |
|||||
Jei į bent vieną iš 10-15 punktuose pateiktų klausimų atsakoma „NE“, ūkio subjektui pagalba pagal De minimis reglamentą negali būti teikiama. |
IV. Išvada dėl atitikties De minimis reglamente nustatytoms sąlygoms |
|||||||
|
Klausimas |
Rezultatas |
Pasirinkimo pagrindimas/nustatytos rizikos |
||||
Taip |
Ne |
||||||
16.
|
Ar teikiamas finansavimas atitinka De minimis reglamento reikalavimus? |
|
|||||
______________________________________ (vertintojo pareigos, vardas, pavardė) |
____________ (parašas) |
____________ (data) |
|
||||
Patikros peržiūra: □ Vertintojo išvadai pritarti □ Vertintojo išvadai nepritarti
Pastabos:______________________________________________________________________________
|
|
||||||
______________________________________ (tikrintojo pareigos, vardas, pavardė) |
____________ (parašas) |
____________ (data) |
|
||||