Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2003 M. LAPKRIČIO 18 D. NUTARIMO NR. IX-1827 „DĖL Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2023 m.          d. Nr.      

Vilnius

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimas  n u t a r i a:

 

1 straipsnis.

Pakeisti Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. lapkričio 18 d. nutarimu Nr. IX-1827 „Dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“, ir išdėstyti juos nauja redakcija (pridedama).

 

 

Seimo Pirmininkas                                                                                                                             

 

 

 

Teikia

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Seimo

2003 m. lapkričio 18 d. nutarimu Nr. IX-1827

(Lietuvos Respublikos Seimo

2023 m.                d. nutarimo Nr.

redakcija)

 

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS

NUOSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba (toliau – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba) yra savarankiška, nepriklausoma Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu įsteigta valstybės institucija.

2. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos paskirtis – užtikrinti lygių galimybių kontrolieriaus darbą, prižiūrint, kaip vykdomas Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymas ir Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymas.

3. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lygių galimybių įstatymu, Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais ir savo darbo reglamentu.

4. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos buveinė yra Vilniuje. Patalpas šiai tarnybai suteikia VĮ Turto bankas.

5. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gali turėti kitų teisėtų finansavimo šaltinių. Lėšos Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai skiriamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nustatyta tvarka.

6. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos savininkė yra valstybė. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos steigėja ir savininkės teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos Seimas.

7. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba turi interneto svetainę (www.lygybe.lt), kurioje skelbiami vieši pranešimai, priimti sprendimai ir kita informacija. Teisės aktų nustatytais atvejais vieši pranešimai skelbiami ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

 

II SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

8. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos uždaviniai yra šie:

8.1. užtikrinti lygių galimybių kontrolieriui pavestų funkcijų įgyvendinimą pagal jam suteiktą kompetenciją;

8.2. užtikrinti, kad būtų vykdoma Lygių galimybių įstatymo ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo įgyvendinimo priežiūra;

9. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, padėdama lygių galimybių kontrolieriui įgyvendinti jam pavestas funkcijas:

9.1. Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria skundus dėl Lygių galimybių įstatymo ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo;

9.2. atlieka tyrimus lygių galimybių kontrolieriaus iniciatyva, nustačius lygių galimybių pažeidimo požymius iš visuomenės informavimo priemonių ar kitokių šaltinių;

9.3. pagal kompetenciją pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą, surašo administracinių nusižengimų protokolus ir skiria baudas;

9.4. teikia fiziniams ir juridiniams asmenims informaciją ir konsultacijas lygių galimybių kontrolieriaus veiklos klausimais;

9.5. atlieka nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais;

9.6. atlieka nepriklausomas lygių galimybių įgyvendinimo ir diskriminacijos padėties apžvalgas;

9.7. skelbia nepriklausomas ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su lygių galimybių įgyvendinimu ir diskriminacija susijusiais klausimais;

9.8. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų;

9.9. teikia pasiūlymus dėl administracinio akto arba sprendimo (jo dalies), susijusio su lygių galimybių pažeidimu, pakeitimo arba panaikinimo;

9.10. vykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą;

9.11. inicijuoja tikslines priemones, projektines veiklas lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais ir jas įgyvendina;

9.12. renka ir apibendrina aktualią informaciją lygių galimybių integravimo klausimais;

9.13. nuolat informuoja visuomenę apie lygių galimybių kontrolieriaus ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą;

9.14. bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, verslo organizacijomis ir akademine bendruomene lygių galimybių įgyvendinimo klausimais;

9.15. keičiasi turima informacija su kitomis Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijomis ir įstaigomis, tarptautinėmis organizacijomis;

9.16. dalyvauja Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijų ir įstaigų, tarptautinių organizacijų renginiuose;

9.17. vykdo Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo kontrolę;

9.18. techniškai ir ūkiškai aptarnauja Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisiją prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau – Komisija);

9.19. dalyvauja teismo procese teikiant išvadas, inicijuojant kreipimąsi į administracinį teismą bei kitais įstatymų numatytais atvejais;

9.20. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas funkcijas.

 

III SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS TEISĖS

 

11. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, padėdama lygių galimybių kontrolieriui atlikti jo kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:

11.1. gauti iš fizinių, juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių informaciją, dokumentus, paaiškinimus ir kitą medžiagą, būtiną lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

11.2. reikalauti, kad fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos įvairiomis formomis ir būdais ir jų padaliniai leistų susipažinti su dokumentais bei kita medžiaga, kurie būtini lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti, bei, kad šie subjektai vykdytų kitus lygių galimybių kontrolieriui teisės aktų suteiktus įgaliojimus;

11.3. reikalauti, kad fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai ar jų atstovai pateiktų informaciją, paaiškinimus žodžiu ar raštu, būtinus lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

11.4. kreiptis į Registrų centrą ir neatlygintinai gauti informaciją, būtiną lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

11.5. sudaryti komisijas, darbo grupes teisės aktų projektams rengti ar kitiems lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos klausimams spręsti, įtraukti į jas kitų institucijų (suderinus su jų vadovais) atstovus;

11.6. nekliudomai įeiti į įstaigų, įmonių ir organizacijų patalpas, o į patalpas, kuriose ištisą parą laikomi asmenys, – bet kuriuo paros metu, ir nekliudomai matytis bei kalbėtis su jose esančiais asmenimis, taip pat susipažinti su įstaigų, įmonių ir organizacijų veikla. Į įstaigų, įmonių ir organizacijų, kurių veiklą reglamentuoja tarnybos statutai, teritoriją ir patalpas turi teisę įeiti lydimas šių įstaigų, įmonių ir organizacijų pareigūnų;

11.7. pagal kompetenciją keistis patirtimi ir geriausia praktika, vykdyti bendrus projektus lygių galimybių užtikrinimo ir nediskriminavimo srityse su tarptautinėmis organizacijomis, užsienio valstybių ir Europos Sąjungos institucijomis;

11.8. bendradarbiauti su Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis lygių galimybių užtikrinimo ir nediskriminavimo klausimais;

11.9. kreiptis į valstybės ir savivaldybės institucijas ir įstaigas, fizinius ir juridinius asmenis ir prašyti išvados, nuomonės ar paaiškinimų lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos klausimais;

11.10. stebėtojo teisėmis dalyvauti organizuojamuose pokalbiuose ir konkursuose dėl priėmimo į darbą, tai pat švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų organizuojamuose pokalbiuose, konkursuose dėl priėmimo mokytis ar studijuoti bei mokymosi pasiekimų vertinime;

11.11. dalyvauti Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų posėdžiuose, pasitarimuose, komisijų ir darbo grupių veikloje kai svarstomi klausimai, susiję su lygių galimybių kontrolieriaus funkcijomis ir pareikšti savo nuomonę;

11.12. organizuoti seminarus, konferencijas ir kitus renginius;

11.13. leisti informacinius leidinius, įkurti ir administruoti interneto svetaines, kuriose būtų skelbiama informacija apie lygių galimybių kontrolieriaus ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą;

11.14. gauti paramą pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą.

12. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nenagrinėja teismų teisėjų, prokurorų, ikiteisminio tyrimo pareigūnų procesinių sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo, nevertina Seimo priimtų įstatymų, Vyriausybės norminių teisės aktų galimo prieštaravimo Lygių galimybių įstatymo ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymui.

13. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

14. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai vadovauja lygių galimybių kontrolierius; jį 5 metų kadencijai skiria Seimas Seimo Pirmininko teikimu. Tas pats asmuo gali būti skiriamas lygių galimybių kontrolieriumi ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

15. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikla organizuojama vadovaujantis lygių galimybių kontrolieriaus tvirtinamais strateginiais veiklos planais, metiniais veiksmų planais. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos strateginiai veiklos planai skelbiami Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos interneto svetainėje www.lygybe.lt .

16. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikla reglamentuojama lygių galimybių kontrolieriaus tvirtinamais Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos darbo reglamentu, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių aprašymais.

17. Lygių galimybių kontrolierius:

17.1. atsako už Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai nustatytų veiklos tikslų ir uždavinių pasiekimą, veiklos planavimą ir organizavimą, funkcijų atlikimą;

17.2. atstovauja Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijose ir įstaigose, teismuose, tarptautinėse organizacijose;

17.3. pagal kompetenciją užtikrina, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyboje būtų laikomasi įstatymų ir kitų teisės aktų;

17.4. kasmet teikia Seimui lygių galimybių kontrolieriaus praėjusių kalendorinių metų veiklos ataskaitą;

17.5. spręsdamas savo kompetencijai priskirtus klausimus, priima įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie vykdomi, pasirašo įgaliojimus, kitus vidaus administravimo dokumentus;

17.6. tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos administracijos struktūrą, padalinių ir Komisijos nuostatus bei jos personalinę sudėtį, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių aprašymus;

17.7. tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių sąrašus neviršydamas Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai nustatyto didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičiaus;

17.8. vadovaudamasis įstatymais ir kitais teisės aktais, priima į pareigas ir atleidžia iš jų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, skatina juos, skiria jiems nuobaudas ir pašalpas;

17.9. užtikrina racionalų ir taupų lėšų ir turto naudojimą, efektyvios Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus kontrolės sukūrimą, veikimą ir tobulinimą;

17.10. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;

17.11. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jam pavestas funkcijas.

 

V SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIDAUS AUDITAS

 

18. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos finansinės veiklos kontrolę atlieka lygių galimybių kontrolierius.

19. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.

20. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos strateginių veiklos planų įgyvendinimo kontrolę atlieka lygių galimybių kontrolierius.

21. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos auditas atliekamas įsigyjant vidaus audito paslaugas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo tvarka, siekiant užtikrinti įstaigos nepriklausomumą.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

22. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_____________________