Projektas    

 

Lietuvos Respublikos

nacionalinio saugumo užtikrinimui būtinų ekonominių ir kitų sankcijų BALTARUSIJoS Respublikai  taikymo ir įgyvendinimo įstatymas

 

2021 m.                              d. Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

konstatuodamas, kad trečiosios valstybės prieš Lietuvos Respubliką vykdo hibridinę agresiją, kurios metu, pažeidžiant tarptautinės teisės normas ir nesilaikant prisiimtų tarptautinių įsipareigojimų, organizuojami masiniai ir neteisėti Lietuvos Respublikos valstybės sieną kertančių asmenų iš trečiųjų šalių srautai;

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu ir valstybės nacionalinio saugumo prioritetu;

siekdamas užtikrinti Nacionalinio saugumo strategijoje nurodytus Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesus;

atsižvelgdamas į Jungtinių Amerikos Valstijų Užsienio turto kontrolės biuro nustatytas sankcijas ir Europos Tarybos taikomas ribojamąsias priemones Baltarusijos Respublikai;

pripažindamas, kad Lietuvos Respublikos, kaip tranzito valstybės, teisėti interesai ir visuomenės saugumo interesai yra pažeidžiami ir apsaugant juos reikalinga taikyti ir įgyvendinti ne tik Europos Sąjungos bendrosios saugumo ir užsienio politikos nustatytas ribojamąsias priemones ir tarptautines sankcijas pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus, bet ir nustatyti papildomas nekarines sankcijas Baltarusijos Respublikos subjektams Lietuvos Respublikoje.

 

priima šį įstatymą.

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1    straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas

1.       Šis įstatymas skirtas sudaryti sąlygas efektyviam Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui.

2.       Šis įstatymas nustato nekarinių sankcijų, kurių nenustato Europos Sąjungos teisės aktai, Baltarusijos Respublikos subjektams ir (arba) tiesiogiai ar netiesiogiai iš Baltarusijos importuojamiems, perkamiems ar perleidžiamiems Baltarusijos ar ne Baltarusijos kilmės produktams (toliau – sankcijos) taikymo ir įgyvendinimo tvarką Lietuvos Respublikoje. Šių sankcijų taikymas ir įgyvendinimas apima sprendimo dėl sankcijų taikymo priėmimą ir įgyvendinimo nustatymą, pakeitimą ir nutraukimą.

 

2    straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

Šiame įstatyme naudojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatyme ir kituose ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

3    straipsnis. Sankcijų taikymo ir įgyvendinimo bendrosios sąlygos

1.             Lietuvos Respublikos Seimas nustato, kad siekiant užtikrinti nacionalinį saugumą, Baltarusijos Respublikos subjektams ir (arba) tiesiogiai ar netiesiogiai iš Baltarusijos importuojamiems, perkamiems ar perleidžiamiems Baltarusijos ar ne Baltarusijos kilmės produktams Lietuvos Respublikoje taikomos sankcijos.

2.             Sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą  nustato bei keičia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, priimdama nutarimus.

3.             Lietuvos Respublikos Vyriausybė įgyvendindama sankcijas įvertina ir atsižvelgia į:

1) nacionalinio saugumo interesus;

2) Lietuvos Respublikos, kaip tranzito valstybės, teisėtų interesų užtikrinimo būtinumą;

3) bendruosius Europos Sąjungos bendrojo saugumo ir užsienio politikos interesus ir principus;

4) Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijų ir kitų tarptautinių organizacijų sprendimus dėl tarptautinių sankcijų taikymo;

5) proporcingumo principą.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMAS

 

4    straipsnis. Sankcijų įgyvendinimo sąlygos

1.             Sankcijų įgyvendinimą nustato ir keičia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, priimdama nutarimus. Nutarimais nustatoma, kokios sankcijos įgyvendinamos, jų įgyvendinimo trukmė, sąlygos, galimos išimtys ir subjektai, dėl kurių įgyvendinamos sankcijos.

2.             Sankcijų trukmė, panaikinimas, pratęsimas ir išimtys nustatomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ekonominių ir tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytais reikalavimais.

3.             Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu nustatoma, kokius veiksmus privalo atlikti Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, vykdydami sankcijas, arba kokius veiksmus atlikti yra draudžiama.

4.             Šio įstatymo nuostatos taikomos ir Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų veiksmams užsienio valstybių teritorijose, neatsižvelgiant į tai, ar užsienio valstybės įgyvendina sankcijas, kurias įgyvendina Lietuvos Respublika, ar ne.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO POVEIKIS PRIEVOLĖMS IR SANDORIAMS

 

5    straipsnis. Prievolių vykdymas nustačius sankcijų įgyvendinimą

1.              Draudžiama vykdyti veiksmus, kurių vykdymas draudžiamas Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis sankcijomis. Sandoriai, kurie buvo sudaryti iki nustatant sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, turi būti nedelsiant nutraukti vienašališkai ar šalių susitarimu arba jų vykdymas sustabdytas sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui.

2.              Draudžiama sudaryti sandorius, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms sankcijoms. Tokie sandoriai, sudaryti nustačius sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą šio įstatymo nustatyta tvarka, yra niekiniai ir negalioja.

3.              Prievolių, atsiradusių iki nustatant sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, vykdymas turi būti nedelsiant nutrauktas arba sustabdytas sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui. Draudžiama prisiimti naujas prievoles, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms sankcijoms.

4.              Apribojus subjektų, dėl kurių įgyvendinamos sankcijos, disponavimą sąskaitomis, iš jų gali būti išskaitomos įprastinės šių sąskaitų išlaikymo išlaidos ir įskaitomos palūkanos bei mokėjimai pagal sandorius, sudarytus iki pradedant įgyvendinti sankcijas, tik tuo atveju, kai jokiais išskaitymais ar įskaitymais negalės disponuoti subjektas, dėl kurio įgyvendinamos finansinės sankcijos.

 

6    straipsnis. Prievolių nevykdymo dėl sankcijų taikymo teisinės pasekmės

1.              Lietuvos Respublikos fiziniams ir juridiniams asmenims už prievolių nevykdymą dėl sankcijų įgyvendinimo civilinė atsakomybė netaikoma arba jie atleidžiami nuo jos pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas.

2.              Vykdant šį įstatymą patirti fizinių ir juridinių asmenų nuostoliai neatlyginami.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO ADMINISTRAVIMAS IR ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

7    straipsnis. Sankcijų įgyvendinimo administravimas

Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija koordinuoja sankcijų įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje, teikia informaciją fiziniams ir juridiniams asmenims bei suinteresuotoms institucijoms ir organizacijoms šių sankcijų įgyvendinimo klausimais.

 

8    straipsnis. Sankcijų įgyvendinimo priežiūros institucijos

1.             Už sankcijų įgyvendinimo priežiūrą pagal kompetenciją atsakinga yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija. Nustatant kitų ministerijų ir institucijų kompetenciją vykdant sankcijų priežiūrą mutatis mutandis taikomi Lietuvos Respublikos ekonominių ir tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo 12 ir 13 straipsniai.

2.             Sankcijų įgyvendinimo priežiūros tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

PEKTASIS SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ UŽ SANKCIJŲ PAŽEIDIMUS

 

9    straipsnis. Atsakomybė už įstatymo pažeidimus

Už šio įstatymo pažeidimus fiziniai ir juridiniai asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

10  straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

1.       Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija priima šiam įstatymui įgyvendinti būtinus teisės aktus.

2.       Lietuvos Respublikos Vyriausybė reguliariai teikia informaciją Lietuvos Respublikos Seimui ir Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui apie šio įstatymo įgyvendinimą.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas