Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAVIVALDYBIŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS

ĮSTATYMAS

 

2018 m.                                                d. Nr.

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir tikslas

1. Šis įstatymas reglamentuoja savivaldybės infrastruktūros plėtrą, jos planavimą, finansavimą  ir nustato savivaldybės infrastruktūros plėtroje dalyvaujančių asmenų teises ir pareigas.

2. Įstatymo tikslas – užtikrinti savivaldybės reikmes atitinkančią savivaldybės infrastruktūros plėtrą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtas ir paskirtas juridinis asmuo arba savivaldybės administracija, organizuojantys ir (ar) vykdantys savivaldybės infrastruktūros plėtrą.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius – Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės fizinis ar juridinis asmuo, kita Lietuvos Respublikos ar užsienio organizacija, inicijuojanti ir vykdanti savivaldybės infrastruktūros plėtrą savivaldybės teritorijoje pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį.

3. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka vienkartinė savivaldybės tarybos sprendimu nustatyto dydžio įmoka, kurią moka savivaldybei fiziniai ir juridiniai asmenys, pateikę prašymą statybą leidžiančiam dokumentui statinio statybai ar rekonstravimui gauti.

4. Savivaldybės infrastruktūros plėtros išlaidos – išlaidos, kurias patiria savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius arba savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius vykdydamas savivaldybės infrastruktūros plėtrą pagal sudarytą savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį.

5. Savivaldybės infrastruktūra – savivaldybės socialinė  ir  inžinerinė infrastruktūra.

6. Savivaldybės infrastruktūros plėtra – savivaldybės infrastruktūros planavimas, projektavimas ir statyba ar įrengimas kuriant naują savivaldybės infrastruktūrą ir (ar) didinant (atkuriant) esamos savivaldybės infrastruktūros pajėgumus.

7. Savivaldybės inžinerinė infrastruktūra – šilumos tiekimo, vandens tiekimo, nuotekų šalinimo ir tvarkymo tinklai, paviršinių nuotekų tvarkymo tinklai, viešieji keliai ir kita infrastruktūra, už kurios planavimą, statybą ar įrengimą ir (ar) eksploatavimą pagal įstatymus yra atsakinga savivaldybė.

8. Socialinė savivaldybės infrastruktūra – kultūros, švietimo ir mokslo, sveikatos, sporto paskirties statiniai ir (arba) savivaldybės reikmėms tenkinti skirti objektai, už kurių planavimą, statybą,  įrengimą ir (ar) eksploatavimą pagal įstatymus yra atsakinga savivaldybė.

9. Prioritetinė savivaldybės infrastruktūra – savivaldybės infrastruktūra, skirta prioritetinės plėtros teritorijoms aptarnauti ir (ar) kita savivaldybės infrastruktūra, savivaldybės tarybos sprendimu pripažinta prioritetine, vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintais prioritetinės savivaldybės infrastruktūros pripažinimo kriterijais.

10. Neprioritetinė savivaldybės infrastruktūra – savivaldybės ir vietovės lygmens bendruosiuose planuose išskirtos teritorijos, kuriose savivaldybė neįsipareigoja vystyti socialinę ir (ar) inžinerinę infrastruktūrą.

11. Kitos šiame įstatyme vartojamos pagrindinės sąvokos yra pateiktos Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos kelių įstatyme Lietuvos Respublikos geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo įstatyme ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.

 

3 straipsnis. Valstybės institucijų kompetencija savivaldybių infrastruktūros plėtros srityje

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė formuoja savivaldybės infrastruktūros plėtros valstybinio reguliavimo politiką – tvirtina savivaldybių infrastruktūros plėtros politikai formuoti ir šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

2. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija metodiškai vadovauja savivaldybėms planuojant savivaldybės infrastruktūros plėtrą – rengia šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus ir metodinius nurodymus.

 

4 straipsnis. Savivaldybių institucijų kompetencija savivaldybių infrastruktūros plėtros srityje

Savivaldybių institucijos planuoja ir įgyvendina savivaldybės infrastruktūros plėtrą:

1) organizuoja savivaldybės teritorijos kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų ir savivaldybės specialiojo teritorijų planavimo dokumentų rengimą ir nustato savivaldybės infrastruktūros vystymo principus ir prioritetinės savivaldybės infrastruktūros vystymo etapus;

2) tvirtina savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus veiklos prioritetus, metinius veiklos planus, savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus, suplanuotai prioritetinei savivaldybės  infrastruktūrai vystyti reikalingą preliminarų lėšų poreikį, savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifą (tarifus);

3) sudaro savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis su savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriais;

4) vykdo kitas šiame įstatyme numatytas savivaldybės infrastruktūros plėtros įgyvendinimo funkcijas.

ANTRASIS SKIRSNIS

SAVIVALDYBĖS INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS PLANAVIMAS  IR ĮGYVENDINIMAS

 

5 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros planavimas

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtra planuojama kompleksinio ir (ar) specialiojo teritorijų planavimo dokumentais.

2. Savivaldybės ir vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatomi savivaldybės infrastruktūros vystymo principai ir (ar) jos išdėstymo reikalavimai, inžinerinių komunikacijų koridoriai ir prioritetinės savivaldybės infrastruktūros vystymo etapai. Reikalavimas nustatyti prioritetinės savivaldybės infrastruktūros vystymo etapus taikomas rengiant detaliuosius planus ir inžinerinės infrastruktūros vystymo planus.

3. Kompleksinio teritorijų planavimo dokumento ir (ar) inžinerinės infrastruktūros vystymo planų planavimo organizatorius, teikdamas tvirtinti parengtą teritorijų planavimo dokumentą tvirtinančiai institucijai, pateikia šiame dokumente suplanuotai prioritetinei savivaldybės  infrastruktūrai  vystyti reikalingą preliminarų lėšų poreikį.

4. Savivaldybės inžinerinės infrastruktūros tiesiniai įrengiami planuojamuose inžinerinių komunikacijų koridoriuose.

 

6 straipsnis. Savivaldybės vyriausiasis inžinierius

1. Savivaldybės vyriausiasis inžinierius yra atsakingas už savivaldybės teritorijos inžinerinės infrastruktūros sprendinių suderinamumą ir atitikimą patvirtintiems teritorijų planavimo dokumentams ir kitiems teisės aktams.

2. Savivaldybės vyriausiojo inžinieriaus funkcijos:

1) nagrinėti, teikti pasiūlymus teritorijų planavimo sąlygoms ir prisijungimo sąlygoms;

2) teikti pasiūlymus Teritorijų planavimo komisijoje derinant savivaldybės ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus;

3) pagal kompetenciją dalyvauti tikrinant statinio projektus ir dalyvauti surašant statinių statybos užbaigimo aktą, patikrinant savivaldybės inžinerinės infrastruktūros įgyvendinimą, jos atitikimą statinio projektui, prisijungimo sąlygoms ar savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties įgyvendinimui;

4) pagal kompetenciją derinti savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis;

5) derinti 9 straipsnio 2 dalyje nurodytus savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus parengtus dokumentus;

6) pagal kompetenciją dalyvauti Programos lėšų naudojimo taryboje, tvirtinant infrastruktūros plėtros priemonių planą.

3. Savivaldybių administracijų valstybės tarnautojais, atliekančiais savivaldybės vyriausiojo inžinieriaus funkcijas, numatytas šiame įstatyme ir kituose įstatymuose, turi teisę būti asmenys, atitinkantys šiuos specialiuosius reikalavimus: aukštąjį universitetinį technologijos mokslų srities inžinerijos krypčių grupės ar lygiavertį aukštąjį universitetinį inžinerinį išsilavinimą ir 3 metų darbo stažą teritorijų planavimo ar statinių statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų pareigose arba teritorijų planavimo valstybinės priežiūros srityse ir išmanantys teisės aktus, reglamentuojančius teritorijų planavimą, statinių projektavimą, statybą, teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą.

 

7 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įgyvendinimas

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtrą įgyvendina savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius pagal savivaldybės tarybos tvirtinamus savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus veiklos prioritetus, metinius veiklos planus, savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus.

2. Savivaldybės  infrastruktūros plėtrą savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius  įgyvendina savarankiškai arba sudarydamas sutartis su rangovais. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įgyvendinimą gali inicijuoti savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius sudarydamas savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį su savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriumi.

3. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius, siekdamas įrengti ar pastatyti kompleksinio ir (ar) specialiojo teritorijų planavimo dokumentais suplanuotą savivaldybės infrastruktūrą ar atskirus šios infrastruktūros elementus, inicijuoja savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties sudarymą pateikdamas raštu pasiūlymą (prašymą) savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriui.

4. Savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius per 3 darbo dienas nuo pasiūlymo (prašymo) gavimo dienos privalo raštu kreiptis į įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus infrastruktūros valdytojus, kuriems būtų perduota savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus įrengta ar pastatyta infrastruktūra, dėl pasiūlymo (prašymo) sudaryti trišalę ar daugiašalę savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį. Įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyti infrastruktūros valdytojai, kuriems būtų perduota savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus įrengta ar pastatyta infrastruktūra, privalo per 10 darbo dienų nuo pasiūlymo (prašymo) gavimo dienos įvertinti pasiūlymą (prašymą) statyti ar įrengti savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus siūlomą infrastruktūrą ir raštu informuoti savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorių apie pritarimą ar nepritarimą sudaryti savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį. Nepritarimas sudaryti savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį turi būti motyvuotas.  Savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius per 15 darbo dienų nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus kreipimosi gavimo dienos privalo raštu informuoti savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorių dėl sutarties sudarymo sąlygų arba motyvuoto pasiūlymo atmetimo.

5. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius pagal sudarytą savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį apmoka savivaldybės infrastruktūros projektavimo, statybos, įrengimo išlaidas. Tais atvejais, kai savivaldybės inžinerinių tinklų plėtra nesusijusi su konkretaus naujojo vartotojo prijungimu prie inžinerinių tinklų, plėtros išlaidas apmoka teisės aktuose nustatyti infrastruktūros valdytojai.

6. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius, siekdamas įrengti ar pastatyti kompleksinio ir (ar) specialiojo teritorijų planavimo dokumentais nesuplanuotą savivaldybės infrastruktūrą, kuri  turi būti suplanuota teritorijų planavimo dokumentuose, vadovaudamasis Teritorijų planavimo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies nuostatomis, sudaro teritorijų planavimo proceso inicijavimo sutartį, kurioje nustatyta forma teritorijų planavimo iniciatoriaus pareiga sudaryti infrastruktūros plėtros sutartį su savivaldybės infrastruktūros valdytojais.

 

8 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis sudaroma iki statybą leidžiančio dokumento išdavimo vadovaujantis Vyriausybės nutarimu tvirtinamomis savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties standartinėmis sąlygomis, išskyrus 7 straipsnio 5 dalyje nustatytus atvejus. Kai statybą leidžiantį dokumentą gauti neprivaloma, savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis sudaroma iki statybos pradžios.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis sudaroma, kai planuojama statyti naują ir (ar) rekonstruoti esamą pastatą ir (ar) esamą inžinerinį statinį rekonstruoti į pastatą, kuriems naudoti reikalinga savivaldybės infrastruktūros plėtra, išskyrus atvejus, kai pastatui naudoti reikalingos savivaldybės infrastruktūros plėtrą įgyvendina savivaldybės infrastruktūros valdytojai, savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius ar kiti savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriai. Sudaroma savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis turi apimti savivaldybės infrastruktūros, reikalingos planuojamam statyti naujam ir (ar) rekonstruoti esamam pastatui ir (ar) esamam inžineriniam statiniui rekonstruoti į pastatą, įrengimą ir (ar) statybą.

3. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarties standartinėse sąlygose turi būti nurodyta:

1) sutarčių įsigaliojimo ir nutraukimo sąlygos ir tvarka;

2) savivaldybės infrastruktūra, kuriai suprojektuoti ir statyti ar įrengti sudaroma sutartis, jos projektavimo, statybos ar įrengimo sąlygos ir tvarka;

3) kompensavimo už savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus lėšomis suprojektuotą ir  pastatytą ar įrengtą savivaldybės infrastruktūrą sąlygos ir tvarka;

4) savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo sąlygos ir tvarka;

5) suprojektuotos ir pastatytos ar įrengtos savivaldybės infrastruktūros perdavimo įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytiems infrastruktūros valdytojams sąlygos ir tvarka;

6) pretenzijų teikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka.

4. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje gali būti kitų šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nenurodytų, bet jų esmei neprieštaraujančių prievolių.

5. Savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis įsigalioja ją pasirašius sutarties šalims ir savivaldybės administracijos direktoriui ar jo įgaliotam savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui pasirašytą šios sutarties tekstą be šioje dalyje nurodytų asmens duomenų, paskelbus Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“. Draudžiama skelbti statytojo (užsakovo), kuris yra fizinis ar juridinis asmuo, ir kitų fizinių ar juridinių asmenų, išskyrus administracijos direktoriaus ar jo įgalioto savivaldybės administracijos valstybės tarnautojo, kuris atstovauja savivaldybę sudarant sutartį, vardą ir pavardę. Draudžiama skelbti fizinių asmenų asmens kodą, gimimo datą, gyvenamąją vietą. Už duomenų pateikimą be draudžiamų skelbti asmens duomenų atsako administracijos direktorius ar jo įgalioto savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas, teikiantis skelbti sutarties tekstą Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“.

 

9 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius

1. Jei savivaldybės taryba nėra įsteigusi juridinio asmens, vykdančio infrastruktūros plėtros organizatoriaus funkcijas, jo funkcijas vykdo savivaldybės administracija.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius:

1) teikia pasiūlymus kompleksinio ir (ar) specialiojo teritorijų planavimo dokumentų planavimo organizatoriams dėl savivaldybės infrastruktūros plėtros;

2) teikia pasiūlymus kompleksinio ir (ar) specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, kurių planavimo organizatorius yra savivaldybės administracijos direktorius, dėl prioritetinės  savivaldybės infrastruktūros vystymo etapų suplanuotai prioritetinei savivaldybės  infrastruktūrai  vystyti reikalingo preliminaraus lėšų poreikio;

3) parengia ir sudaro savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis, administruoja ir prižiūri šių sutarčių įgyvendinimą;

4) rengia savivaldybės infrastruktūros plėtros priemonių plano projektą ir prižiūri šio plano įgyvendinimą;

5) atsiskaito savivaldybės tarybai už savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus veiklos prioritetų ir metinių veiklos planų vykdymą;

6) vykdo kitas šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

3. Savivaldybės taryba savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriui gali nustatyti ir kitų su savivaldybės infrastruktūros plėtra susijusių funkcijų.

 

10 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius

Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius privalo:

1) iki statybą leidžiančio dokumento išdavimo, o, kai statybą leidžiantį dokumentą gauti neprivaloma, iki statybos pradžios, sumokėti savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką, išskyrus šio įstatymo nustatytus atvejus, kai ši įmoka nemokama arba nuo jos atleidžiama, arba, kai savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimas sudarytoje savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje išdėstytas dalimis, kai infrastruktūros plėtros iniciatorius pateikia rašytinį prašymą savivaldybei dėl įmokos mokėjimo dalimis;

2) iki statinių statybos užbaigimo (jei statinių statybos užbaigimo procedūros atliekamos atskiriems statiniams – iki pirmojo statinio statybos užbaigimo) Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nustatyta tvarka pastatyti ar kitų teisės aktų nustatyta tvarka įrengti ir perduoti savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje nurodytą infrastruktūrą;

3) pastatytą ar įrengtą infrastruktūrą perduoti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytiems infrastruktūros valdytojams.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

SAVIVALDYBĖS INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS FINANSAVIMAS

 

11 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros finansavimas

Prioritetinės savivaldybės infrastruktūros plėtra finansuojama iš savivaldybės biudžeto, privačių lėšų ir kitų įstatymuose nustatytų lėšų. Neprioritetinė savivaldybės infrastruktūros plėtra finansuojama iš privačių lėšų, Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos (toliau – Programa) ir kitų įstatymuose nustatytų lėšų.

 

12 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programa

1. Programos tikslas – finansuoti savivaldybės infrastruktūros plėtrą. Programos lėšų šaltinius ir jų naudojimo tvarką nustato šis įstatymas.

2. Programos lėšas sudaro savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka ir kitos teisėtai gautos lėšos.  Programos lėšos kaupiamos atskiroje savivaldybės biudžeto sąskaitoje. Programos finansavimo pajamos ir išlaidos planuojamos savivaldybės biudžete.

3. Programos lėšos naudojamos:

1) kompensuoti už savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus lėšomis įrengtą savivaldybės infrastruktūrą (toliau kompensacija) vadovaujantis šio įstatymo 12 straipsnio nuostatomis;

2) finansuoti savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus vykdomą savivaldybės infrastruktūros plėtrą;

3) Programai administruoti.

4. Programos lėšos naudojamos atsižvelgiant į savivaldybės infrastruktūros plėtros priemonių planą (toliau planas). Planą rengia savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius vadovaudamasis teritorijų planavimo dokumentais, prioritetinės plėtros teritorijose numatytų infrastruktūros sprendinių įgyvendinimo terminais. Planą tvirtina Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos taryba (toliau – Taryba).

5. Tarybos sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina savivaldybės taryba. Tarybą sudaro ne mažiau kaip septyni asmenys. Į Tarybos sudėtį įtraukiami savivaldybės administracijos direktorius (Tarybos pirmininkas), savivaldybės vyriausiasis architektas, savivaldybės vyriausiasis inžinierius ir kiti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai.

6. Programos įmokų surinkimą ir panaudojimą pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros priemonių planą administruoja savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius.

 

13 straipsnis. Kompensavimo už savivaldybės infrastruktūrą tvarka

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus išlaidos, patirtos projektuojant, statant ir įrengiant savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartyje numatytą savivaldybės infrastruktūrą, kompensuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu patvirtinta Savivaldybės infrastruktūros plėtros išlaidų kompensavimo metodika. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus projektavimo išlaidos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu patvirtinta Teritorijų planavimo darbų kainos skaičiavimo metodika ir Statinio projektavimo darbų kainų skaičiavimo metodika.

2. Šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje ir 5 dalyje nurodytu savivaldybės infrastruktūros plėtros inicijavimo sutarties sudarymo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus patirtos išlaidos, plėtojant savivaldybės infrastruktūrą prioriteto tvarka, kompensuojamos iš savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokų mokėtojų mokamų įmokų į Programą, kai prisijungia prie savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus pastatytos ar įrengtos savivaldybės inžinerinės infrastruktūros, surinktų savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokų pagal Savivaldybės infrastruktūros plėtros išlaidų kompensavimo metodiką. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus savivaldybės infrastruktūros, statybos išlaidos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu patvirtintais statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo principais.

3. Savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatoriaus patirtų išlaidų, plėtojant neprioritetinę savivaldybės infrastruktūrą, kompensavimui pagal šio straipsnio 2 dalyje numatytą kompensavimo metodiką skiriamas ne ilgesnis kaip 10 metų laikotarpis nuo šios infrastruktūros statybos užbaigimo.

4. Kai prioritetinę savivaldybės infrastruktūrą vysto savivaldybės infrastruktūros plėtros iniciatorius, šios infrastruktūros vystymo išlaidas savivaldybė privalo kompensuoti ne vėliau kaip per 5 metus nuo šios infrastruktūros statybos užbaigimo. 

 

14 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką sudaro šios dalys:

1) savivaldybės infrastruktūros plėtros finansavimas;

2) žemės paėmimo visuomenės poreikiams finansavimas.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalis, skirta savivaldybės infrastruktūros plėtrai finansuoti, apskaičiuojama statinio projekte nurodytą pastato (pastatų) bendrąjį plotą padauginant iš savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifo. Pastato rekonstravimo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalis apskaičiuojama rekonstruojamo pastato padidėjusią bendrojo ploto dalį padauginant iš savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto tarifo.

3. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos dalys, skirtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams finansuoti, apskaičiuojamos žemės paėmimo visuomenės poreikiams, reikalingas lėšas proporcingai padalinant sklypų savininkams, kurių poreikiams teritorijų planavimo dokumente numatyta inžinerinė infrastruktūra ir kuriai sukurti reikalinga paimti žemę visuomenės poreikiams.

4. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifą (tarifus) apskaičiuoja savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius pagal Vyriausybės nutarimu tvirtinamą Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos nustatymo metodiką įvertinęs savivaldybės infrastruktūros plėtros poreikį (vartotojų skaičių ir numatomą jo pokytį, savivaldybės infrastruktūros išvystymo lygį).  Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifą (tarifus) tvirtina savivaldybės taryba. Teritorijose (zonose) gali būti tvirtinami skirtingi savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifai, diferencijuojant pagal pastatų ir (ar) pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, savivaldybės infrastruktūros išvystymo lygį ir plėtros poreikį.

 

15 straipsnis. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėtojai

1. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką moka naujai statomo ir (ar) rekonstruojamo pastato ir (ar) esamą inžinerinį statinį rekonstruojančio į pastatą statytojas (užsakovas), išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalyse numatytus atvejus.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama statant ir (ar) rekonstruojant valstybei svarbaus projekto pastatus, gamybos paskirties pastatus teritorijose pagal savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens bendruosius planus skirtose pramonės veiklai vykdyti, socialinės infrastruktūros pastatus ir pastatus, skirtus aptarnauti inžinerinę infrastruktūrą.

3. Nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atleidžiami statytojai (užsakovai), kurie pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį savo lėšomis pastato ar įrengia infrastruktūrą, kurios kaštai ne mažesni nei šioje sutartyje numatyta savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka. Tuo atveju, kai savo lėšomis pastatytos ar įrengtos infrastruktūros kaštai mažesni nei sutartyje numatyta savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka, statytojas (užsakovas) sumoka šį skirtumą, kuris apskaičiuojamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu patvirtintais statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo principais.

4. Savivaldybės taryba savo sprendimu gali nustatyti kitus nei šio straipsnio 2 ir 3 dalyje numatytus atvejus, kai savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nemokama. Šiuo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką sumoka savivaldybė iš savivaldybės biudžeto.

5. Statybą leidžiančio dokumento neišdavimo atveju savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka grąžinama savivaldybės infrastruktūros plėtros mokėtojui raštu pateikus prašymą savivaldybei. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka grąžinama per 3 mėnesius nuo prašymo grąžinti savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką pateikimo. Prašyme nurodoma savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėtojo atsiskaitomoji sąskaita, į kurią sugrąžinama įmokėta savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ, GINČŲ NAGRINĖJIMAS IR ŽALOS ATLYGINIMAS

 

16 straipsnis. Atsakomybė už šio įstatymo pažeidimus

1. Fiziniai ir juridiniai asmenys, pažeidę šį įstatymą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

2. Žala, atsiradusi dėl šio įstatymo reikalavimų nevykdymo, atlyginama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir kitų įstatymų nustatyta tvarka.

 

17 straipsnis. Ginčų nagrinėjimas

1. Ginčai dėl savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatoriaus sprendimo atsisakyti inicijuoti savivaldybės infrastruktūros plėtrą nagrinėjami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

2. Ginčai dėl savivaldybės infrastruktūros plėtros sutarčių vykdymo ir ginčai dėl išlaidų, patiriamų įgyvendinant savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį, kompensavimo nagrinėjami teisme.

 

18 straipsnis. Žalos atlyginimas

1. Asmenys, dėl kurių veiksmų ar neveikimo padaroma žala valstybei ar kitiems asmenims įgyvendinant šio įstatymo nuostatas, privalo atlyginti padarytą žalą ir pašalinti dėl žalos atsiradimo susidariusias neigiamas pasekmes ir padarinius, taip pat privalo imtis neatidėliotinų veiksmų, kad nekiltų grėsmė žalai atsirasti.

2. Žala, atsiradusi dėl šio įstatymo reikalavimų nevykdymo, atlyginama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir kitų įstatymų nustatyta tvarka ir ginčus dėl žalos atlyginimo nagrinėja teismas.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

2. Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka nustatoma tik tada, kai parengti teritorijų planavimo dokumentai, nustatantys savivaldybės infrastruktūros plėtrą.

3. Kol teritorijų planavimo dokumentuose vadovaujantis šiuo įstatymu nėra nustatyta prioritetinė savivaldybės infrastruktūra, visa savivaldybės infrastruktūra laikoma prioritetine savivaldybės infrastruktūra.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudaryta savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartis dėl savivaldybės infrastruktūros įrengimo gali būti sudaroma pagal šio įstatymo reikalavimus.

 

20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

Respublikos Prezidentas