Projektas
PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS SODININKŲ BENDRIJOSE ESANČIŲ KELIŲ IR GATVIŲ PERDAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2025 m. kovo 27 d. Nr. T1-
Plungė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalimis bei 20 straipsnio 2 dalies 2 punktu, Plungės rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Plungės rajono savivaldybės sodininkų bendrijose esančių kelių ir gatvių perdavimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Plungės rajono savivaldybės tarybos 2020 m. balandžio 23 d. sprendimą Nr. T1-70 „Dėl Mėgėjų sodų kelių (gatvių) įtraukimo į Plungės rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) sąrašą tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Savivaldybės meras
SUDERINTA:
Savivaldybės tarybos narys Algirdas Pečiulis
Savivaldybės administracijos direktorius Dalius Pečiulis
Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Jovita Šumskienė
Savivaldybės tarybos posėdžių sekretorė Irmantė Kurmienė
Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus patarėja Donata Norvaišienė
Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėjas Vytautas Tumas
Bendrųjų reikalų skyriaus kalbos tvarkytoja Simona Grigalauskaitė
Sprendimo projektą rengė Turto skyriaus vedėja Živilė Bieliauskienė
PATVIRTINTA
Plungės rajono savivaldybės tarybos 2025 m. kovo 27 d.
sprendimu Nr. T1-
PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS SODININKŲ BENDRIJOSE ESANČIŲ KELIŲ IR GATVIŲ PERDAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Plungės rajono savivaldybės sodininkų bendrijų teritorijose esančių kelių ir gatvių perdavimo Plungės rajono savivaldybei tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Plungės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijoje registruotose sodininkų bendrijose (toliau – Sodininkų bendrijos) esančių kelių ir gatvių (toliau – keliai) perdavimo Savivaldybės nuosavybėn tvarką.
II SKYRIUS
KELIŲ PERĖMIMO BŪDAI
3. Sodininkų bendrijos iniciatyva (Sodininkų bendrijos narių susirinkimo sprendimu) ir Savivaldybės sutikimu keliai, kurių kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai įregistruoti Sodininkų bendrijos nuosavybės teise Nekilnojamojo turto registre, perleidžiami Savivaldybei nuosavybės teise sudarant sandorį, Aprašo 18 punkte numatyta tvarka.
4. Kelių, kurių kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, kelių kadastriniams matavimams ir įregistravimui skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba Savivaldybės biudžeto lėšų, Sodininkų bendrijos iniciatyva (Sodininkų bendrijos narių susirinkimo sprendimu) Savivaldybė atlieka kelių kadastrinius matavimus ir Nekilnojamojo turto registre įregistruoja Savivaldybės nuosavybės teises, jeigu keliai atitinka šiuos reikalavimus:
4.2. kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios forma ir matmenys nustatyti aplinkos ministro tvirtinamuose statybos techniniuose reglamentuose;
4.3. kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų:
4.3.2. jame yra vietinės ar valstybinės reikšmės kelio sankryža arba Savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomo kelio sankryža;
5. Kelio, kurio kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, tačiau kelias atitinka Aprašo 4 punkte nustatytus reikalavimus, Sodininkų bendrijų iniciatyva (Sodininkų bendrijos narių susirinkimo sprendimu), nuosavybės teisė gali būti registruojama Nekilnojamojo turto registre Savivaldybei, įregistravimą ir kelio kadastrinius matavimus Savivaldybės biudžeto lėšomis atliekant Savivaldybės administracijai laikantis šio prioritetų eiliškumo:
5.1. keliai, kuriais naudojasi ir ne Sodininkų bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai bei naudotojai (kai keliai atlieka tranzitinę funkciją);
5.2. keliai, skirti aptarnauti Sodininkų bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 30 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje Sodininkų bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;
III SKYRIUS
SODININKŲ BENDRIJŲ PRAŠYMŲ TEIKIMAS
6. Sodininkų bendrija teikia Savivaldybės administracijai prašymą perduoti ir įregistruoti kelią Savivaldybės nuosavybėn (toliau – Prašymas), prireikus jį papildo arba pakeičia.
7. Prašyme turi būti nurodyta:
7.1. informacija apie Sodininkų bendriją (pavadinimas, kodas, buveinės adresas, banko sąskaita (kai kelias perduodamas sandorio būdu), atstovo vardas, pavardė, kontaktiniai duomenys, atstovavimo teisę patvirtinantys dokumentai);
8. Kartu su Prašymu pateikiami dokumentai:
8.2. Sodininkų bendrijos sprendimas perduoti Savivaldybei / įregistruoti Savivaldybės nuosavybėn kelią;
8.3. Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų tvarka suformuota kelio kadastrinių matavimų byla, jeigu kadastriniai matavimai yra atlikti;
8.4. valstybės įmonės Registrų centro pažymėjimo apie nekilnojamojo daikto įregistravimą Nekilnojamojo turto registre kopija (originalas pateikiamas sudarant perdavimo–priėmimo aktą), jeigu kelias įregistruotas Sodininkų bendrijos nuosavybės teise Nekilnojamojo turto registre;
8.5. rašytinis Sodininkų bendrijos valdymo organo patvirtinimas, kad dėl perduodamo kelio su trečiaisiais asmenimis nėra jokių teisminių ginčų, turtas nėra areštuotas, įkeistas ar kitaip apribotos Sodininkų bendrijos teisės disponuoti turtu;
IV SKYRIUS
PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMAS, KELIŲ PERDAVIMAS SAVIVALDYBĖS NUOSAVYBĖN
9. Siūlomų perduoti kelių vertinimui Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaroma komisija (toliau – Komisija), kuri išnagrinėja ir įvertina pateiktus dokumentus dėl jų atitikties šio Aprašo 3–5 punktų reikalavimams.
10. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 5 narių – Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ar darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, iš kurių paskiriamas pirmininkas. Komisijos sekretorius nėra komisijos narys. Komisijos sekretorius skiriamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu iš Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ar darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį.
11. Komisijos pagrindinė veiklos forma – posėdžiai. Posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė visų komisijos narių.
12. Komisijos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai (laikoma, kad balsai pasiskirstė po lygiai tada, kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš, taip pat kai balsų už gauta tiek pat, kiek prieš ir susilaikiusių kartu sudėjus), balsuojama dar kartą. Jeigu balsavus dar kartą balsai pasiskirsto po lygiai, skelbiama pertrauka. Pertraukos trukmę nustato Komisija, tačiau pertraukos trukmė negali būti ilgesnė nei viena valanda. Po pertraukos balsavimas tęsiamas balsuojant dar vieną kartą. Jei ir po šio balsavimo balsai pasiskirsto po lygiai, sprendimą lemia Komisijos posėdžio pirmininko balsas.
13. Komisijos pirmininkas:
14. Komisijos sekretorius:
14.1. šaukia komisijos posėdžius, posėdis turi būti sušauktas ne vėliau kaip per 20 (dvidešimt) darbo dienų nuo Prašymo (patikslinto Prašymo) gavimo dienos; konsultuoja Sodininkų bendrijų atstovus prašymų ir dokumentų pateikimo klausimais;
14.2. tikrina gautų dokumentų tinkamumą, informuoja pareiškėjus apie trūkstamus arba tikslintinus dokumentus bei nurodo juos pateikti / patikslinti per 10 (dešimt) darbo dienų;
15. Jei Komisija nustato, kad kelias neatitinka Aprašo 3–5 punktų reikalavimų, jo perdavimo / įregistravimo Savivaldybės nuosavybei procedūra negali būti atliekama. Tokiu atveju, komisijos sekretorius ne vėliau kaip per 10 (dešimt) darbo dienų nuo komisijos sprendimo nepradėti kelio perdavimo / įregistravimo Savivaldybės nuosavybėn procedūros dienos, raštu informuoja Sodininkų bendrijos valdymo organą apie atsisakymo sudaryti sandorį / perimti kelią motyvus.
16. Komisija, patikrinusi Prašymo, pateiktų dokumentų bei kelio atitiktį Aprašo nuostatoms, per 10 (dešimt) darbo dienų komisijos suformuotą siūlymą Savivaldybės tarybai dėl kelio perėmimo / registravimo Savivaldybės nuosavybėn, pateikia Savivaldybės administracijos Turto skyriui.
17. Savivaldybės administracijos Turto skyrius, gavęs Aprašo 16 punkte nurodytą siūlymą, artimiausiame Savivaldybės tarybos posėdyje teikia svarstyti sprendimo projektą dėl kelio perėmimo / įregistravimo Savivaldybės nuosavybėn ir apie priimtą Savivaldybės tarybos sprendimą informuoja Sodininkų bendrijos valdymo organą.
18. Kai keliai atitinka Aprašo 3 punkte numatytus reikalavimus:
18.1. per 3 (tris) mėnesius nuo Savivaldybės tarybos sprendimo perimti kelią priėmimo dienos, su Sodininkų bendrija sudaroma notariškai patvirtinta kelio pirkimo–pardavimo sutartis ir pasirašomas kelio perdavimo–priėmimo aktas tarp Sodininkų bendrijos ir Savivaldybės tarybos įgalioto atstovo. Notaro paslaugas apmoka Savivaldybė;
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Sodininkų bendrijų kelių ir gatvių perdavimo kontrolę vykdo Savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba.
21. Savivaldybės administracija iki einamųjų metų pabaigos perimtus kelius Savivaldybės tarybos sprendimu įrašo į Savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) sąrašą.
22. Ginčai, kylantys dėl kelių perdavimo / įregistravimo Savivaldybės nuosavybėn, sprendžiami Savivaldybės administracijos ir Sodininkų bendrijos susitarimu arba Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
23. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Savivaldybės administracijos direktoriui. Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.
24. Asmenys, pažeidę šio aprašo nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
TURTO SKYRIUS
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
PRIE PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS SPRENDIMO PROJEKTO
„DĖL PLUNGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS SODININKŲ BENDRIJOSE ESANČIŲ KELIŲ IR GATVIŲ PERDAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“
2025 m. vasario 14 d. Plungė |
1. Parengto sprendimo projekto tikslai, uždaviniai. Pagal galiojančius teisės aktus patvirtinti Plungės rajono savivaldybės sodininkų bendrijose esančių kelių ir gatvių perdavimo tvarkos aprašą.
2. Siūlomos teisinio reguliavimo nuostatos, šiuo metu esantis teisinis reglamentavimas, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja ir kokius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą tarybos sprendimo projektą. Nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo Sodininkų bendrijų įstatymo pakeitimai, kuriais pakeistos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatos. Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų iniciatyva (bendrijos narių susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama Nekilnojamojo turto registre savivaldybei, tokiu atveju įregistravimą ir kelio (gatvės) kadastrinius matavimus savivaldybės biudžeto lėšomis atlieka savivaldybės administracija pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus“. To paties įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad „kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti (įregistruotos) bendrijos nuosavybės teise Nekilnojamojo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos narių susirinkimo sprendimu) ir savivaldybės sutikimu keliai (gatvės) perleidžiami (perleidžiamos) savivaldybei nuosavybės teise sudarant sandorį. Tokių sandorių sudarymo sąlygas nustato savivaldybės taryba“.
Plungės rajono savivaldybės taryba šiuo metu yra priėmusi Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas atitinkančių sprendimų, kuriuose yra numatyta tvarka, sąlygos ir prioritetai, pagal kuriuos Savivaldybės administracija gali perimti iš sodininkų bendrijų kelius ar, atsižvelgdama į nustatytus prioritetus, atlikti sodininkų bendrijų kelių bei gatvių kadastrinius matavimus, tačiau tvarkoje nebuvo numatyta sodininkų bendrijų teritorijose esančių kelių ir gatvių perleidimo sandorių sudarymo tvarka.
Plungės rajono savivaldybės 2020 m. balandžio 23 d. sprendimo Nr. T1-70 „Dėl Mėgėjų sodų kelių (gatvių) įtraukimo į Plungės rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) sąrašą tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir teikiamo sprendimo projekto kriterijų palyginimas:
El. Nr. |
Savivaldybės tarybos 2020 m. balandžio 23 d. sprendimo Nr. T1-70 „Dėl Mėgėjų sodų kelių (gatvių) įtraukimo į Plungės rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) sąrašą tvarkos aprašo patvirtinimo“ įtraukimo kriterijai: |
Tarybos sprendimo projekte numatyti reikalavimai: |
1. |
Kelias yra valstybinėje žemėje. |
- |
2. |
Kelio juosta ar žemės juostos plotis yra ne mažesnė kaip 4,5 m (Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. 8 d.). |
kelio plotis yra ne mažesnis kaip 4,5 m. |
3. |
Keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijose esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją); ar Keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai. |
kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų: kerta Sodininkų bendrijos teritoriją; jame yra vietinės ar valstybinės reikšmės kelio sankryža arba Savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomo kelio sankryža; yra pagrindinis kitų bendrijos kelių atžvilgiu.
|
4. |
Įrengta arba galima įrengti apsisukimo aikštelę (STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai.“ 32 p. 5 pav. Minimali apsisukimo aikštelė 2 ašių sunkvežimiui). |
kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios forma ir matmenys nustatyti aplinkos ministro tvirtinamuose statybos techniniuose reglamentuose.
|
5. |
Keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys. |
- |
Pripažinti netekusiu galios Plungės rajono savivaldybės tarybos 2020 m. balandžio 23 d. sprendimą Nr. T1-70 „Dėl Mėgėjų sodų kelių (gatvių) įtraukimo į Plungės rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) sąrašą tvarkos aprašo patvirtinimo“.
3. Kodėl būtina priimti sprendimą, kokių pozityvių rezultatų laukiama. Savivaldybės tarybai patvirtinus šį sprendimo projektą bus vykdomos Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo nuostatos.
4. Lėšų poreikis ir finansavimo šaltiniai. Gatvės (kelio) kadastrinių matavimų ir kadastro ir registro duomenų bylų sudarymo ir suderinimo VĮ Registrų centre 1 km kaina 230 Eur. Plungės rajono savivaldybės mėgėjų sodų teritorijose yra apie 22,7 km kelių, iš kurių, atitinkančių kriterijus, yra apie 5 km. Atsižvelgiant į gautus prašymus, nuo 2020 m. iki šiol tik vienas kelias – Jūros g. – atitiko tarybos nustatytus kriterijus. Komisijos sprendimu buvo atlikti Jūros g. kadastriniai matavimai ir, remiantis Plungės rajono savivaldybės tarybos 2024 m. spalio 31 d. sprendimu Nr. T1-248 „Dėl valstybės nekilnojamojo turto (vietinės reikšmės kelių) perėmimo Plungės rajono savivaldybės nuosavybėn ir šio turto perdavimo Plungės rajono savivaldybės administracijai valdyti, naudoti ir disponuoti patikėjimo teise“, šis kelias buvo įtrauktas į Plungės rajono vietinės reikšmės kelių sąrašą. Kelias registruotas VĮ Registrų centre kaip Plungės r. sav., Nausodžio sen., Kaušėnų k., Jūros g., suteikiant jam unikalų numerį Nr. 4400-6452-8274.
6. Pateikti sprendimo projekto lyginamąjį variantą, jeigu teikiamas sprendimo pakeitimo projektas. Projekto lyginamojo varianto nėra. Yra pateikta kriterijų palyginimo lentelė.
7. Sprendimo projekto antikorupcinis vertinimas. Vertinimas atliekamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktu.
8. Nurodyti, kieno iniciatyva sprendimo projektas yra parengtas. Savivaldybės administracijos iniciatyva.
9. Nurodyti, kuri sprendimo projekto ar pridedamos medžiagos dalis (remiantis teisės aktais) yra neskelbtina. Nėra.
10. Kam (institucijoms, skyriams, organizacijoms ir t. t.) patvirtintas sprendimas turi būti išsiųstas. Turto skyriui.
11. Kita svarbi informacija (gali būti nurodomos kitos galimos projekto ir (ar) jo įgyvendinimo alternatyvos, taip pat jų poveikio įvertinimas; nurodoma, kokios institucijos būtų atsakingos už jo atlikimą, kokie duomenys turėtų būti renkami, siekiant vėliau įvertinti, ar buvo pasiektas projekto tikslas; nurodoma, ar buvo konsultuotasi su visuomene, apibendrinami konsultavimosi rezultatai (nurodoma, su kokiomis suinteresuotomis grupėmis buvo konsultuotasi, ar atsižvelgta į suinteresuotų grupių pateiktus siūlymus, kiek į juos atsižvelgta) ir kita.). Nėra.
12. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas*
Sritys |
Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai |
|
Teigiamas poveikis |
Neigiamas poveikis |
|
Ekonomikai |
Nenumatomas |
Nenumatomas |
Finansams |
Papildomas AB „VIA Lietuva“ finansavimas |
Papildomos išlaidos vietinės reikšmės kelių priežiūrai |
Socialinei aplinkai |
Nenumatomas |
Nenumatomas |
Viešajam administravimui |
Nenumatomas |
Nenumatomas |
Teisinei sistemai |
Nenumatomas |
|
Kriminogeninei situacijai |
Nenumatomas |
Nenumatomas |
Aplinkai |
Pagražėjusi aplinka |
Nenumatomas |
Administracinei naštai |
Aiški tvarka |
Nenumatomas |
Regiono plėtrai |
Patrauklumo didinimas |
Nenumatomas |
Kitoms sritims, asmenims ar jų grupėms |
Eismo saugumas |
Nenumatomas |
* Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas atliekamas rengiant teisės akto, kuriuo numatoma reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, taip pat kuriuo iš esmės keičiamas teisinis reguliavimas, projektą. Atliekant vertinimą, nustatomas galimas teigiamas ir neigiamas poveikis to teisinio reguliavimo sričiai, asmenims ar jų grupėms, kuriems bus taikomas numatomas teisinis reguliavimas.
Rengėja
Turto skyriaus vedėja Živilė Bieliauskienė