Projektas
KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2024 m. gruodžio 19 d. Nr. TS-
Kaunas
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio
1 punktu, 15 straipsnio 2 dalies 12 ir 13 punktais ir 4 dalimi, 66 straipsniu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi, 4 straipsnio 3 dalimi, 5 straipsnio 3 dalimi,
6 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 16 ir 17 straipsniais ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, Kauno rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Kauno rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 22 d. sprendimą Nr. TS-319 „Dėl Kauno rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
Savivaldybės meras
Dalia Kupratienė, tel. (+370 37) 30 55 30, el. p. dalia.kupratiene@krs.lt
BIUDŽETO IR FINANSŲ SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS TARYBOS SPRENDIMO „DĖL KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO
TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
2024 m. gruodžio 4 d.
Kaunas
1. Sprendimo projekto tikslai, uždaviniai.
Parengto sprendimo tikslas – pakeisti Kauno rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisykles (toliau – Taisyklės), patvirtintas Kauno rajono savivaldybės tarybos
2015 m. spalio 22 d. sprendimu Nr. TS-319. Tarybos sprendimo projektas apima visą Savivaldybės biudžeto rengimo procesą, pradedant nuo planuojamų Savivaldybės biudžeto finansinių rodiklių teikimo Lietuvos Respublikos finansų ministerijai iki Savivaldybės biudžeto projekto rengimo ir teikimo svarstyti Kauno rajono savivaldybės tarybai.
2. Siūlomos teisinio reguliavimo nuostatos.
Nustatomas naujas teisinis reguliavimas savivaldybės biudžeto sudarymui ir vykdymui.
3. Laukiami rezultatai.
Vadovaujantis naujomis Taisyklėmis, bus rengiamas 2025–2027 m. Kauno rajono savivaldybės biudžeto projektas.
5. Būtinumas skelbti sprendimą Teisės aktų registre. Viešinimas.
Skelbti Teisės aktų registre ir viešinti Savivaldybės internetinėje svetainėje www.krs.lt
7. Kiti sprendimui priimti reikalingi pagrindimai, skaičiavimai ar paaiškinimai.
Nuo 2024 m. kovo 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos naujoms redakcijoms, nuo 2024 m. gegužės 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo naujai redakcijai, nuo 2024 m. liepos 6 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo naujai redakcijai ir nuo 2024 m. rugpjūčio 20 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių naujai redakcijai, buvo peržiūrėtos ir pakeistos Kauno rajono savivaldybės tarybos 2015 m. spalio 22 d. sprendimu Nr. TS-319 „Dėl Kauno rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintos Kauno rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės.
Taisyklėse reglamentuojamas biudžeto sudarymo, tvirtinimo, keitimo, vykdymo, atskaitomybės, asignavimų administravimo, asignavimų valdytojų vadovų pareigų ir teisių, numatytų Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme bei kituose teisės aktuose įgyvendinimas. Taisyklių tikslinimo
pagrindas – nuo 2025 m. bus tvirtinamas ne vienerių, bet ateinančių trejų biudžetinių metų biudžeto projektas – atskirai pirmiesiems, antriesiems ir tretiesiems metams. Nebeliko nuostatos biudžeto projekte išskirti darbo užmokesčio fondą, bus nurodoma tik bendra asignavimų suma. Keičiasi laikotarpis, per kurį savivaldybių tarybos turi patvirtinti savivaldybių biudžetus. Iki 2025 m. biudžetai turėjo būti patvirtinti per 2 mėnesius nuo Lietuvos Respublikos Seimo patvirtinto tam tikrų metų finansinių rodiklių įstatymo įsigaliojimo dienos. Nuo 2025 m. savivaldybių tarybos biudžetus turi patvirtinti per 2 mėnesius nuo tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos. Taisyklėse taip pat patikslintos sąvokos bei kiti terminai, atlikti kiti redakcinio pobūdžio patikslinimai, kad Taisyklių nuostatos būtų tikslios, taisyklingos ir derėtų su galiojančių teisės aktų terminais.
PATVIRTINTA
Kauno rajono savivaldybės tarybos
2024 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. TS-
KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kauno rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės
(toliau – Taisyklės) nustato Kauno rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) biudžeto sudarymo, tvirtinimo, keitimo, vykdymo, atskaitomybės, vertinimo ir kontrolės procedūras bei nuostatas, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų teises, pareigas ir atsakomybę. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
2. Savivaldybės biudžeto sudarymą ir vykdymą organizuoja Savivaldybės meras, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis bei šiomis Taisyklėmis.
3. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai yra Savivaldybės biudžetinės įstaigos ar Savivaldybės administracijos ir (ar) jos struktūriniai padaliniai, nurodyti Savivaldybės tarybos patvirtintame Savivaldybės biudžete.
4. Savivaldybės biudžetui sudaryti, vykdyti bei atskaitomybei rengti naudojamos Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintos formos ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija.
5. Pagrindinės šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose biudžeto sudarymo, vykdymo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose.
II SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO PROJEKTO RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
6. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniu įstatymu, oficialiosios statistikos portale skelbiamais duomenimis, Savivaldybės tarybos sprendimais, Savivaldybės strateginio planavimo dokumentais, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais, kitais biudžeto rengimą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais ir šiomis Taisyklėmis.
7. Savivaldybės biudžeto projekto rengimą organizuoja Savivaldybės meras, potvarkiu sudarydamas darbo grupę Savivaldybės biudžeto projektui parengti.
8. Savivaldybės biudžeto pajamos planuojamos pagal Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme pateikiamus einamųjų metų savivaldybių biudžetų finansinius rodiklius, Valstybinės mokesčių inspekcijos prognozuojamas pajamas, valstybės biudžeto dotacijas ir kitas pervedamas lėšas, Savivaldybės biudžetinių įstaigų prognozuojamas pajamas, pajamas iš Savivaldybės turto, iš Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos gaunamas lėšas ir kitas pajamas.
9. Savivaldybės biudžeto asignavimai naudojami Savivaldybės savarankiškosioms funkcijoms ir valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymui ir kitiems įstatymams įgyvendinti, vykdant patvirtintas savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programas.
10. Savivaldybės skolinimosi investicijų projektams finansuoti ir paskolos grąžinti apimtys negali prieštarauti Lietuvos Respublikos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme nustatytų skolinimosi limitų. Savivaldybės skolinimosi tvarka numatyta Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme.
11. Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtintomis biudžeto projekto rengimo formomis, asignavimų valdytojai sudaro pirmųjų metų programų sąmatų projektus pagal programų finansavimo šaltinius, funkcinės klasifikacijos ir ekonominės klasifikacijos straipsnius ir nustatytais terminais pateikia Biudžeto ir finansų skyriui. Kartu su programų sąmatų projektais pateikiamas įstaigos etatų sąrašas, kiti įstaigos duomenys, turintys įtakos asignavimų planavimui.
12. Asignavimų valdytojai yra atsakingi už teisingą ir laiku pateiktą lėšų poreikio apskaičiavimą, programų ir jų sąmatų sudarymą.
13. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius priima iš asignavimų valdytojų biudžeto projekto programų sąmatas, susistemina gautus duomenis, rengia pirminį Savivaldybės biudžeto projektą ir jį pateikia darbo grupei, sudarytai Savivaldybės biudžetui parengti.
14. Savivaldybės tarybos komitetai svarsto Savivaldybės biudžeto projektą ir teikia pasiūlymus ir išvadas.
15. Savivaldybės biudžeto projektas teikiamas tvirtinti Savivaldybės tarybai. Savivaldybės taryba svarsto biudžeto projektą, atsižvelgdama į Savivaldybės mero pranešimus, tarybos komitetų pasiūlymus ir išvadas. Savivaldybės biudžeto projektas svarstomas, tvirtinamas ir viešinamas Savivaldybės tarybos veiklos reglamente nustatyta tvarka.
16. Savivaldybės tarybos sprendimu tvirtinamame Savivaldybės biudžete nurodoma:
16.1. vienų biudžetinių metų Savivaldybės biudžeto rodikliai:
16.1.2. bendra vienų metų biudžetinių asignavimų suma ir jų paskirstymas Savivaldybės administracijai ir (ar) Savivaldybės administracijos struktūriniams padaliniams ar Savivaldybės biudžetinėms įstaigoms programoms vykdyti;
16.2. Savivaldybės biudžeto rodikliai antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams:
17. Savivaldybė sudaro mero rezervą, kuris turi būti ne mažesnis, kaip 0,25 procento ir ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų Savivaldybės biudžeto pajamų (neįskaitant valstybės dotacijų savivaldybių biudžetams). Savivaldybės mero rezervas gali būti didesnis kaip
1 procentas, kai yra paskelbta valstybės ir (arba) Savivaldybės lygio ekstremalioji situacija ir (arba) įvesta nepaprastoji padėtis. Savivaldybės mero rezervo lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
18. Savivaldybės taryba Savivaldybės biudžetą patvirtina per 2 mėnesius nuo tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos.
19. Jeigu Savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo dienos kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų biudžeto asignavimų. Esant šiai situacijai, kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir finansavimas skiriamas tik tęstinei veiklai bei įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos tarptautinės finansinė paramos ir bendrojo finansavimo lėšos) bei įsiskolinimams dengti.
20. Savivaldybės tarybai patvirtinus Savivaldybės biudžetą:
20.1. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius per 3 darbo dienas praneša Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams apie jiems patvirtintus biudžeto asignavimus;
20.2. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Savivaldybės biudžeto patvirtinimo, suveda jiems skirtų asignavimų duomenis į programą „Labbis“ pirmiesiems biudžetiniams metams pagal finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršijant šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų sumų ir pateikia Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui po vieną patvirtintą programų sąmatų egzempliorių. Kartu turi būti pateikiama ir visų sąmatų suvestinė.
21. Savivaldybės biudžeto sąmatos sudaromos remiantis Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintomis formomis ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija. Sudarydami Savivaldybės biudžeto programų sąmatas, asignavimų valdytojai turi užtikrinti, kad praėjusių metų įsiskolinimai už suteiktas paslaugas, atliktus darbus ir įsigytas prekes būtų numatyti padengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skirtų Savivaldybės biudžeto asignavimų.
22. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai yra atsakingi už teisingą programų sąmatų sudarymą ir vykdymą neviršijant patvirtintų bendrųjų asignavimų sumų, už paskirtų asignavimų teisėtą, ekonomišką, efektyvų ir rezultatyvų naudojimą. Biudžetinės įstaigos savo vardu negali prisiimti jokių skolinių įsipareigojimų pagal įsipareigojamuosius skolos dokumentus, įskaitant paskolos, finansinės nuomos (lizingo) sutartis, bet jomis neapsiribojant.
23. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų asignavimų panaudojimo teisinis pagrindas yra asignavimų valdytojų patvirtintos programų sąmatos.
24. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu Savivaldybės biudžetu, pajamų paskirstymu ketvirčiais pagal Valstybinės mokesčių inspekcijos ir kitų institucijų prognozes bei asignavimų valdytojų patvirtintomis programų sąmatomis:
24.1. sudaro pirmųjų biudžetinių metų ketvirčiais paskirstytą Savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą pagal Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojus, programas, finansavimo šaltinius ir išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnius. Savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą tvirtina Savivaldybės meras;
III SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMAS
27. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius, mėnesiui pasibaigus, per 2 darbo dienas pateikia duomenis Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) apie tiesiogiai į Savivaldybės iždo sąskaitą pervestas mokesčių ir kitų įmokų lėšas. VMI, mėnesiui pasibaigus, per 5 darbo dienas Savivaldybės administracijai pateikia Mokesčių ir kitų įmokų į biudžetus informaciją apie pervestas ir likusias nepervestas mokesčių ir kitų pajamų įmokų įplaukas į Savivaldybės biudžetą, kuria vadovaujantis pagal ekonominius pajamų straipsnius paskirstomos iš VMI gautos pajamos Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitai suformuoti.
28. Pajamos už valstybinės žemės nuomą kaupiamos atskiroje Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriaus surenkamojoje sąskaitoje ir pervedamos į Savivaldybės biudžeto iždo sąskaitą dalimis.
29. Vietinių rinkliavų įplaukas už komunalines atliekas ir kitas vietinių rinkliavų įplaukas, Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšas Savivaldybės administracijos Buhalterinės apskaitos skyrius atskirais pavedimais perveda į Savivaldybės iždo sąskaitas.
30. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos pajamas
VMI perveda į Savivaldybės iždo atskirą sąskaitą.
31. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius tvarko paskolų ar kitų skolinių įsipareigojimų apskaitą. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius grąžina paskolas bankams, palūkanas ir paskolų aptarnavimo išlaidas moka tiesiogiai iš Savivaldybės iždo sąskaitos pagal bankų pateiktus paskaičiavimus, sutartyse nustatytas sąlygas ir terminus.
32. Savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų įvykdymo apskaitą veda, patvirtintų programų finansavimą ir kontrolę vykdo Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius.
33. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius asignavimų valdytojų finansavimą vykdo pagal pajamų ir finansavimo planą ir patvirtintas sąmatas, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams pateikus paraiškas.
34. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų paraiškos rengiamos „Labbis“ programoje. Į paraišką gali būti įtrauktas lėšų poreikis tik toms priemonėms, kurios numatytos programose ir sąmatose. Mokėjimo paraiškos rengiamos pagal apmokėtinas išlaidas įrodančius dokumentus: tiekėjų sąskaitas faktūras, PVM sąskaitas faktūras, išankstinio mokėjimo sąskaitas faktūras, sutartis, darbo užmokesčio, pašalpų ir kitus išmokėjimo žiniaraščius bei kitus apskaitos dokumentus. Rengiant paraiškas, būtina atsižvelgti į skirtų asignavimų dydį, išlaidų paskirstymą ketvirčiais ir išlaidų funkcinę bei ekonominę klasifikaciją.
35. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius gali nepriimti paraiškų arba laikinai sulaikyti paraiškų apmokėjimą, jeigu jos netinkamai įformintos arba padaryta klaidų.
36. Lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų sąskaitas banke mokėjimo pavedimus pasirašo Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriaus atsakingas darbuotojas arba skyriaus vedėjas (jiems nesant – juos pavaduojantys darbuotojai).
37. Biudžetinių metų pradžioje, iki bus patvirtintos programų sąmatos, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai finansuojami kaip numatyta Taisyklių 19 punkte.
38. Savivaldybei gavus papildomų tikslinės paskirties dotacijų ar kitų lėšų iš valstybės biudžeto, Savivaldybės asignavimų valdytojai gali būti finansuojami viršijant patvirtintą programos sąmatą. Biudžeto tikslinimo metu, papildomai gautos tikslinės paskirties dotacijos ar kitos lėšos iš valstybės biudžeto, įtraukiamos į Savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų planą.
39. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai privalo analizuoti programų sąmatų įvykdymo duomenis. Jeigu lėšų sutaupoma arba planuojama jų nepanaudoti, asignavimų valdytojai turi raštu apie tai informuoti Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrių.
40. Prie netekusių paskirties asignavimų priskiriama:
40.2. patikrinimų metu nustatyti per dideli arba neteisėtai numatyti asignavimai patvirtintose programų sąmatose, naudojant asignavimus padaryta teisės pažeidimų, asignavimai panaudoti neefektyviai;
41. Gautos viršplaninės pajamos ir netekę paskirties asignavimai perskirstomi Savivaldybės tarybos sprendimu, prieš tai aptarus Biudžeto sudarymo darbo grupėje.
42. Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos administruojamos taip, kaip nustatyta Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos pasirašytose sutartyse ir (arba) kituose teisės aktuose dėl atitinkamos Europos Sąjungos finansinės paramos arba kitos tarptautinės finansinės paramos.
43. Jeigu valstybės ar Savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, Europos Sąjungos finansinės paramos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo pervedamos šias lėšas administruojančioms institucijoms ar įstaigoms, vadovaujantis projektų arba programų įgyvendinimo sutartimis.
44. Savivaldybės vykdomų projektų išlaidas apmokėjus iš Savivaldybės biudžeto tais pačiais biudžetiniais metais gautomis Europos Sąjungos ar kitomis bendro finansavimo lėšomis, atstatomos Savivaldybės biudžeto padarytos išlaidos. Už praėjusius metus gautos Europos Sąjungos ar kitos bendro finansavimo lėšos grąžinamos į Savivaldybės biudžetą.
45. Jeigu nevykdomas Savivaldybės biudžetas, tai yra gaunama mažiau pajamų nei suplanuota, finansavimas iš Savivaldybės biudžeto skiriamas pagal šiuos prioritetus:
46. Taisyklių 45 punkto nuostata netaikoma finansuojant programas iš įmokėtų į biudžetą biudžetinių įstaigų pajamų, iš valstybės biudžeto gautų specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų tikslinės paskirties lėšų.
47. Įmokos, patekusios į Valstybinės mokesčių inspekcijos surenkamąsias sąskaitas iki gruodžio 31 d. įskaitytinai, bet į Savivaldybės biudžetą gautos iki sausio 10 d., įskaitomos į praėjusių metų biudžeto pajamas ir naudojamos kitų metų Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšoms papildyti.
48. Metų pabaigoje asignavimų valdytojų ir kitų subjektų sąskaitose likusios nepanaudotos biudžeto lėšos, tikslinės paskirties lėšos, taip pat lėšos, kurios per metus buvo paskirtos pagal atskirus sprendimus ar sutartis, arba panaudotos ne pagal paskirtį, grąžinamos į Savivaldybės biudžeto sąskaitą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 5 d.
49. Metų pabaigoje likusias nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas arba panaudotas ne pagal paskirtį, Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius grąžina į valstybės biudžetą ne vėliau kaip iki sausio 10 d.
50. Į tam tikrų metų Savivaldybės biudžeto panaudotus asignavimus įskaitomos lėšos, kurios paskutinę metų darbo dieną rezervuotos finansų įstaigos sąskaitoje kaip pradėtas vykdyti mokėjimo pavedimas konkrečiam gavėjui (jeigu yra turėtas sąnaudas patvirtinantys dokumentai) ir kurios kitų metų pirmąją darbo dieną tokia pat suma bus pervestos tam pačiam gavėjui.
51. Savivaldybės administracijos padaliniai privalo suderinti su Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriumi rengiamų Savivaldybės tarybos sprendimų, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų, mero potvarkių projektus, sutartis, susijusias su Savivaldybės ir kreditorių skoliniais santykiais, Savivaldybės finansiniais įsipareigojimais, biudžetinių įstaigų etatų sąrašo koregavimu (naujų etatų įsteigimu ir kt.), galinčius turėti įtakos patvirtintų biudžeto asignavimų, tarp jų ir darbo užmokesčio fondo, pasikeitimui.
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO KEITIMAS
52. Savivaldybės taryba Savivaldybės biudžetą tikslina, kai:
52.2. Lietuvos Respublikos Seimo įstatymais, Vyriausybės nutarimais, ministerijų įsakymais ar kitais teisės aktais skiriama papildomų arba sumažinama tikslinės paskirties dotacijų ir kitų lėšų iš valstybės biudžeto ar kitų šaltinių;
52.4. prognozuojamas biudžeto pajamų plano neįvykdymas – sumažinami skirti asignavimai arba nustatoma finansavimo tvarka;
52.5. prognozuojamos biudžeto viršplaninės pajamos – didinamas pajamų planas ir skirstomi papildomi asignavimai;
52.6. gavus daugiau nei planuota biudžetinių įstaigų pajamų (tame tarpe ir Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos pajamų bei Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos pajamų);
53. Asignavimų valdytojai, suderinę su Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriumi, turi teisę biudžetiniais metais:
53.1. ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, keisti patvirtintų asignavimų sąmatas pagal ekonominę ir funkcinę klasifikaciją, neviršydami patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų sumų. Asignavimų valdytojai turi pateikti nurodytos formos pažymą dėl asignavimų keitimo, nurodant priemonę, valstybės funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus, finansavimo šaltinius ir pakeitimo priežastis;
53.3. likus 7 kalendorinėms dienoms iki biudžetinių metų pabaigos (jeigu tuo laikotarpiu neplanuojamas Savivaldybės tarybos posėdis) skirti lėšų įsiskolinimams padengti iš bendros patvirtintų asignavimų išlaidoms ekonomijos (išskyrus Europos Sąjungos finansinę paramą ir kitą gaunamą tarptautinę finansinę paramą), nekeisdami patvirtintų asignavimų valdytojų sąmatų, neatsižvelgiant į asignavimų paskirstymą tarp padalinių pagal valstybės funkcinę, ekonominę klasifikaciją ir priemones.
54. Motyvuotus prašymus ir pažymas dėl bendrų asignavimų didinimo ar mažinimo Savivaldybės taryboje, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai pateikia Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui pagal Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriaus rašte dėl biudžeto tikslinimo nurodytus terminus. Prašymuose nurodomos asignavimų pakeitimo priežastys ir lėšų panaudojimo paskirtis bei pridedami pagrindžiantys dokumentai. Prie prašymo taip pat turi būti pridėta nurodytos formos pažyma dėl asignavimų keitimo, nurodant priemonę, valstybės funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus, finansavimo šaltinius. Prašymai ir pažymos dėl asignavimų keitimo pateikiami elektroniniu paštu, per DVS Kontora arba įdedami į Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriaus dėžutę.
55. Savivaldybės tarybos sprendimo projektus dėl Savivaldybės biudžeto keitimo rengia Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius.
56. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius, vadovaudamasis Savivaldybės tarybos sprendimais dėl Savivaldybės biudžeto pakeitimo, padarytus pakeitimus suveda į biudžeto apskaitos programą ir pateikia asignavimų valdytojams pažymas-pranešimus. Pažymas-pranešimus pasirašo Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriaus vedėjas ir ją išrašęs vyriausiasis specialistas. Pažyma-pranešimas yra pagrindas tikslinti Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programų sąmatas. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai patvirtina programų sąmatas ir jas pateikia Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui.
V SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ LĖŠŲ NAUDOJIMO SUTARTIES SUDARYMAS
58. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, skirdamas biudžeto lėšų biudžetinei įstaigai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina kitas asignavimų valdytojas ir (arba) kuri yra atskaitinga kitam asignavimų valdytojui, ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei nei šis asignavimų valdytojas arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, pasirašo su jais biudžeto lėšų naudojimo sutartį (išskyrus Aprašo 61 punkte nurodytus atvejus). Biudžeto lėšų naudojimo sutartis gali būti sudaroma ne ilgesniam nei 3 biudžetinių metų laikotarpiui. Asignavimų valdytojų iniciatyva gali būti pasirašomos biudžeto lėšų naudojimo sutartys ir su tai pačiai viešojo sektoriaus subjektų grupei priklausančiais viešojo sektoriaus subjektais, kurie nėra biudžetinės įstaigos. Biudžeto lėšų naudojimo sutartyje nurodoma:
58.1. subjektui skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo priemonė, pagal kurią skiriamos lėšos;
58.4. planuojamas detalus Savivaldybės biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę klasifikaciją;
58.5. atsiskaitymo tvarka asignavimų valdytojui už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos;
58.6. atsiskaitymo asignavimų valdytojui už Savivaldybės biudžeto lėšų panaudojimo (nurodant išlaidų ekonominę klasifikaciją arba kitą informaciją, kuria atskleidžiamas planuojamas subjekto lėšų panaudojimas) ir finansinės apskaitos dokumentų, pagrindžiančių lėšų panaudojimą tvarka;
58.7. biudžetiniams metams arba sutartiniams įsipareigojimams, jeigu biudžeto lėšų naudojimo sutartis sudaroma ilgesniam nei vienerių biudžetinių metų laikotarpiui, pasibaigus subjektų disponuojamose sąskaitose esančios nepanaudotos biudžeto lėšos grąžinamos asignavimų valdytojui, skyrusiam lėšas;
58.8. jeigu biudžeto lėšų naudojimo sutartis sudaroma ilgesniam nei vienerių biudžetinių metų laikotarpiui, – sąlyga, kad sutarties suma gali būti peržiūrėta ir keičiama, jeigu keičiasi atitinkamam Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui patvirtintos biudžetinių metų Savivaldybės biudžeto asignavimų sumos;
59. Biudžeto lėšų naudojimo sutartis gali būti nepasirašoma, kai iš asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų:
59.2. skiriamos Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos, jeigu teisės aktuose nustatyta kitokia šių lėšų skyrimo tvarka;
59.4. teisės aktų nustatyta tvarka iš valstybės biudžeto savivaldybių biudžetams skiriamos lėšos kompensuoti savivaldybių negautoms pajamoms už praėjusius biudžetinius metus;
59.5. paskirstomos lėšos savivaldybėms ir (arba) valstybės biudžeto asignavimų valdytojams, veikiantiems ministrui, kurio sprendimu paskirstomos lėšos, pavestose valdymo srityse, kai tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatyta lėšų paskirtis ir valstybės biudžeto asignavimų valdytojui suteikta šių lėšų paskirstymo teisė;
59.6. skiriamos lėšos patirtoms faktinėms išlaidoms kompensuoti, kai sprendimas skirti lėšas priimtas Vyriausybės nutarimu;
VI SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAJAMOS
60. Biudžetinių įstaigų pajamos – biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus paslaugas, už kurias mokama valstybės rinkliava ir žyminis mokestis), kitos gautos pajamos, kurios įmokamos į Savivaldybės biudžetą ir naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.
61. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas įkainius ir tarifus tvirtina Kauno rajono savivaldybės taryba, jeigu teisės aktai nenustato kitaip.
62. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamos yra Savivaldybės biudžeto pajamos, kurios skiriamos šių įstaigų įgyvendinimo išlaidoms padengti, neviršijant iš šios veiklos gautų pajamų.
63. Biudžetinių įstaigų pajamoms priskiriamos įmokos gautos už:
63.9. išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose (mokestis už vaikų mokymą neformalaus ugdymo įstaigose, mokestis už vaikų maitinimą švietimo įstaigose, mokestis už vaikų išlaikymą ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir kt.);
64. Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšas sudaro prioritetinės Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos ir neprioritetinės Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos. Prioritetinės ir neprioritetinės Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos pervedamos iki einamojo mėnesio paskutinės darbo dienos į Savivaldybės biudžeto atskiras sąskaitas.
65. Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšų šaltinius ir jų naudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymas.
66. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai kartu su biudžeto programų sąmatomis teikia programų, vykdomų iš biudžetinių įstaigų pajamų, sąmatų projektus. Sąmatų projektai sudaromi pagal programas, priemones, tikslus, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.
67. Programų sąmatas sudaro, tvirtina, vykdo ir už jų teisingumą atsako biudžetinių įstaigų asignavimų valdytojų vadovai.
68. Pajamas ir išlaidas už teikiamas paslaugas kartu su Savivaldybės biudžetu tvirtina Savivaldybės taryba.
69. Praėjusių metų pajamų už teikiamas paslaugas lėšų likučiai įtraukiami į atskiras biudžetinės įstaigos sąmatas.
70. Savivaldybės biudžetinės įstaigos, atliekančios funkcijas, numatytas jų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose, gautas įmokas už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose, pajamas už prekes ir paslaugas bei Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšas ir pajamas už ilgalaikio ir trumpalaikio materialiojo turto nuomą kaupia atskiroje įstaigos sąskaitoje ir sumas iš šių sąskaitų, perveda į Savivaldybės biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą ne rečiau kaip kartą per mėnesį.
71. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai, pervedę biudžetinių įstaigų pajamas į Savivaldybės biudžetą, Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui teikia nustatytos formos paraišką per programą „Labbis“ pervestoms biudžetinių įstaigų pajamoms gauti. Paraiška nefinansuojama, jeigu ji pateikiama neteisingai, nepakanka biudžetinių įstaigų pajamų likučio, pervesto į Savivaldybės iždo sąskaitą, arba yra viršytas biudžetinės įstaigos pajamų planas.
72. Padidinti atitinkamų metų biudžetinių įstaigų pajamų ir asignavimų planą gali tik Savivaldybės taryba, tikslindama Savivaldybės biudžetą.
73. Biudžetinių įstaigų pajamos pagal patvirtintas programos sąmatas naudojamos šių įstaigų išlaidoms (iš jų darbo užmokesčiui ir turtui įsigyti), susijusioms su paslaugų teikimu, uždirbant biudžetinių įstaigų pajamas, dengti, pagrindinės įstaigos veiklos išlaidoms dengti ir kitiems įstaigos poreikiams. Įstaigos, teikiančios paslaugas, gali dalį pajamų panaudoti darbuotojams, kurie teikia šias paslaugas, darbo užmokesčiui mokėti (įskaitant socialinio draudimo įmokas), jeigu šioms reikmėms numatyti asignavimai Tarybos patvirtintame Savivaldybės biudžete. Pajamos už turto nuomą naudojamos ilgalaikio turto būklei gerinti, o nesant tokio būtinumo – įstaigos išlaikymo išlaidoms apmokėti.
74. Asignavimų valdytojai kartu su biudžeto vykdymo ataskaitomis nustatytais terminais ir periodiškumu pateikia biudžetinių įstaigų pajamų įmokų į biudžetą ataskaitą Biudžeto ir finansų skyriui.
VII SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS
76. Biudžetinių įstaigų depozitai – laikinai šių įstaigų saugomos ir dėl tam tikrų aplinkybių arba susitarimų turimos lėšos. Depozitinės lėšos laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir susidarius atitinkamoms aplinkybėms grąžinamos subjektams, kuriems jos priklauso.
77. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:
77.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;
78. Subjektams, kuriems priklauso depozitai, nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į Savivaldybės iždo sąskaitą.
79. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos yra:
79.1. lėšos, gautos įvykus draudžiamajam įvykiui, kai draudimo išmokos gavėjas yra biudžetinė įstaiga;
79.3. iš valstybės, tarptautinių ir užsienio organizacijų gautos kompensacijos, skirtos ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo jų organizuojamuose renginiuose, programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms padengti;
79.6. lėšos, gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);
80. Biudžetinės įstaigos pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą gautą paramą (pinigines lėšas) gali naudoti biudžetinių įstaigų uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti.
81. Gautos paramos apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir ji naudojama pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą. Sąmata turi būti suderinta su paramos teikėju, jeigu sudaroma paramos teikimo sutartis, kurioje ši sąlyga numatyta.
VIII SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO APYVARTOS LĖŠŲ NAUDOJIMAS
83. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos sudaromos iš Savivaldybės biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka, – iš Savivaldybės biudžeto pajamų.
84. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšas sudaro:
84.2. pasibaigus metams likusios nepanaudotos biudžetinių įstaigų į iždo sąskaitą pervestos pajamos;
84.3. pasibaigus metams likusios nepanaudotos Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos;
84.4. pasibaigus metams likusios nepanaudotos Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšos;
85. Biudžeto apyvartos lėšos yra naudojamos:
85.1. einamųjų metų Savivaldybės biudžeto lėšų stygiui apmokėti, kai nepakanka į Savivaldybės biudžetą gautų pajamų arba kai nevykdomas atitinkamo laikotarpio Savivaldybės biudžeto pajamų planas;
85.2. einamųjų metų Savivaldybės biudžetui subalansuoti, kai nepakanka Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų prognozuojamų pajamų;
85.6. biudžetinių įstaigų į biudžetą įmokėtų, bet praėjusiais metais nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti;
85.7. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų, nepanaudotų praėjusiais biudžetiniais metais, likučiams grąžinti;
85.8. Savivaldybės infrastruktūros plėtros rėmimo programos lėšų, nepanaudotų praėjusiais biudžetiniais metais, likučiams grąžinti;
86. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos skiriamos Savivaldybės tarybos sprendimu, tvirtinant Savivaldybės einamųjų metų biudžetą.
IX SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATSKAITOMYBĖ IR BIUDŽETO VYKDYMO VERTINIMAS
88. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai programų, finansuojamų iš Savivaldybės biudžeto, tarpines bei metines ataskaitas pateikia Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintas formas.
89. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų vadovai yra atsakingi už finansinės apskaitos organizavimą, ataskaitų rinkinių rengimą ir pateikimą laiku. Biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius asignavimų valdytojai rengia vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatytomis biudžeto vykdymo ataskaitų sudarymo taisyklėmis. Viešojo sektoriaus subjektai finansinių ataskaitų rinkinius rengia vadovaudamiesi Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais ir Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu.
90. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai finansinę ir kitą atskaitomybę Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyriui teikia tokia tvarka ir terminais:
90.1. ketvirčiui pasibaigus iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 15 dienos mokėtinų sumų ataskaitą (forma Nr. 9);
90.3. po ataskaitinio laikotarpio pabaigos iki kito mėnesio 15 dienos vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu patvirtintomis asignavimų valdytojų, kitų valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų ir valstybės biudžeto asignavimus gaunančių kitų subjektų metinio biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio ir tarpinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio sudarymo taisyklėmis patvirtintą tarpinį biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį:
91. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai viešina finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.
92. Savivaldybės administracijos Biudžeto ir finansų skyrius:
92.1. parengia Savivaldybės biudžeto vykdymo konsoliduotus tarpinius ir metinius ataskaitų rinkinius, remdamasis Savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais. Parengti Savivaldybės biudžeto vykdymo konsoliduoti ataskaitų rinkiniai teikiami Lietuvos Respublikos finansų ministerijai per Finansų ministro nustatytus terminus;
92.2. parengia konsoliduotąjį viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkinį, remdamasis pateiktais viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniais, pateiktais Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemoje;
93. Ataskaitų rinkinyje teikiama informacija turi būti objektyvi, išsami, naudinga vidaus ir išorės informacijos vartotojams.
94. Metinius konsoliduotus Savivaldybės biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų rinkinius pasirašo Savivaldybės meras.
95. Informacija apie patvirtintą Savivaldybės biudžetą tarpiniai ir suvestinis metinis Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
97. Asignavimų valdytojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme ir šiose taisyklėse numatytų pareigų tinkamą vykdymą.
98. Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo veiksmai, neaprašyti šiose taisyklėse, atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais biudžeto sudarymo ir vykdymo tvarką reglamentuojančiais teisės aktais.