LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2023 M. BALANDŽIO 7 D. ĮSAKYMO NR. 3D-232 „DĖL SANKCIJŲ UŽ PARAMOS SĄLYGŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMĄ TAIKYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. d. Nr. 3D-
Vilnius
1. P a k e i č i u Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. 3D-232 „Dėl Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodikos patvirtinimo“:
1.1. Pakeičiu 3.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„3.3. Pakartotinis reikalavimo pažeidimas – to paties geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimo, žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimo ir (ar) socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimas daugiau negu vieną kartą per trejus iš eilės kalendorinius metus (kalendoriniai metai – laikotarpis nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d.), nors žemės ūkio veiklos subjektas buvo informuotas apie ankstesnius nustatytus reikalavimų pažeidimus ir turėjo galimybę juos pašalinti.“
1.2. Pakeičiu 3.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„3.4. Reikalavimų pažeidimo mastas – bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės, žemės ūkio veiklos valdymo ir (ar) socialinių paramos sąlygų reikalavimų pažeidimo sukeltų padarinių dydis, nustatomas atsižvelgiant į tai, ar reikalavimo pažeidimo sukelti padariniai daro įtaką tik žemės ūkio subjekto valdomai žemės ūkio valdai, ar turi platesnį poveikį.“
1.3. Pakeičiu 3.6 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.4. Pakeičiu 3.7 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.5. Papildau 3.11 papunkčiu:
„3.11. Socialinės paramos sąlygų reikalavimai – reikalavimai, susiję su taikytinomis darbo ir įdarbinimo sąlygomis arba darbdavių pareigomis pagal Reglamento (ES) 2021/2115 IV priede nurodytus teisės aktus, kurių turi laikytis žemės ūkio objektai, siekiantys gauti paramą pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones.“
1.6. Papildau nauju VI skyriumi:
„VI SKYRIUS
SANKCIJŲ UŽ SOCIALINĖS PARAMOS SĄLYGŲ REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMĄ TAIKYMAS BEI SANKCIJŲ DYDŽIO APSKAIČIAVIMAS
30. Už socialinių paramos sąlygų reikalavimų pažeidimus pareiškėjams, jeigu pažeidimai susiję su pareiškėjo vykdoma žemės ūkio veikla ir (ar) pareiškėjo žemės ūkio valda, taikomos sankcijos – išmokos sumažinimas apskaičiuotu procentiniu dydžiu.
31. Sankcijas už socialinių paramos sąlygų reikalavimų nesilaikymą taiko Agentūra pagal:
31.1. Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pateiktus duomenis apie pareiškėjams:
31.1. surašytus administracinio nusižengimo protokolus su administraciniu nurodymu, ir administraciniai nurodymai yra įvykdyti, arba yra priimti ir įsiteisėję nutarimai už nelegalų darbą pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 95 straipsnio 1 dalį, už darbo užmokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos pažeidimus pagal ANK 99 straipsnio 3 dalį, už darbo įstatymų, darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų pažeidimus pagal ANK 96 straipsnio 2 dalį, už nelaimingo atsitikimo darbe nuslėpimą pagal ANK 97 straipsnio 2 dalį, už potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros norminių teisės aktų pažeidimus pagal ANK 471 straipsnio 6 dalį;
32. Sankcijos dydis už socialinių paramos sąlygų reikalavimų pažeidimus apskaičiuojamas įvertinus:
33. Agentūra Metodikos VI skyriuje nustatyta tvarka apskaičiuoja sankcijos procentinį dydį, pagal kurį sumažina visas pareiškėjo išmokas, kurioms taikomi socialinių paramos sąlygų reikalavimai:
33.1. bazines tiesiogines išmokas, papildomas perskirstomąsias pajamų paramos išmokas, papildomas pajamų paramos išmokas jaunajam ūkininkui, klimatui, aplinkai ir gyvūnų gerovei naudingų sistemų išmokas, susietąją pajamų paramą už plotą ir (arba ūkinius gyvūnus);
33.2. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano kaimo plėtros intervencinių priemonių: „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“, „Miško priežiūra ir apsauga“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“, „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“, „Parama „Natura 2000“ miškuose“, „Parama „Natura 2000“ žemės ūkio paskirties žemėje“.
34. Kai socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo padarymo metai sutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos procentinis dydis apskaičiuojamas vadovaujantis Metodikos nuostatomis ir sankcija pritaikoma socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos ar planuojamos pateikti paraiškos išmokoms.
35. Kai socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo padarymo metai nesutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos procentinis dydis už reikalavimo pažeidimą yra apskaičiuojamas vadovaujantis reikalavimo pažeidimo padarymo metais galiojusios Metodikos nuostatomis, atsižvelgiant į reikalavimo pažeidimo padarymo metais gautos paraiškos išmokas. Apskaičiuota sankcijos suma yra išskaičiuojama iš reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos ar planuojamos pateikti paraiškos išmokos sumos:
35.1. tais atvejais, kai apskaičiuotos sankcijos suma viršija socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo nustatymo metais pateiktos paraiškos išmokos dydį arba jei pareiškėjas reikalavimo pažeidimo nustatymo metais nepateikia paraiškos išmokoms gauti, arba jei pareiškėjas žemės ūkio valdą perdavė, apskaičiuota sankcijos suma turi būti susigrąžinta vadovaujantis 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, 30 straipsniu;
35.2. jei tų pačių reikalavimų nesilaikoma kelerius kalendorinius metus, sankcija skiriama už kiekvienus paraiškos pateikimo metus, kuriais reikalavimų nesilaikoma;
35.3. jei socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo padarymo metais pareiškėjui jau buvo pritaikytos sankcijos už ankstesniais metais nustatytus socialinių paramos sąlygų reikalavimų pažeidimus, sankcija netaikoma, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais apskaičiuotas sankcijos procentinis dydis yra to paties dydžio arba mažesnis už ankstesniais metais nustatytų pažeidimų sankcijų procentinį dydį;
35.4. jei socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimo padarymo metais pareiškėjui jau buvo pritaikytos sankcijos už ankstesniais metais nustatytus pažeidimus, sankcija taikoma, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metais apskaičiuotas sankcijos procentinis dydis yra didesnis už ankstesniais metais nustatytų pažeidimų sankcijų procentinį dydį. Tokiu atveju sankcijos dydis yra ankstesniais metais pritaikytos ir naujai apskaičiuotos sankcijos dydžio skirtumas;
35.5. nustačius, kad socialinių paramos sąlygų reikalavimo pažeidimas tęsiasi kelerius metus, reikalavimo pažeidimo pakartotinumas taikomas tik pirmiems reikalavimo pažeidimo padarymo metams ir tik tais atvejais, kai nustatomas tęstinis to paties reikalavimo pažeidimas, dėl kurio žemės ūkio subjektas jau buvo informuotas ankstesniais metais.
36. Sankcijos dėl reikalavimų pažeidimo taikomos tam pareiškėjui, kuris pateikė arba pateiks paraišką tais kalendoriniais metais, kai buvo nustatytas socialinių paramos sąlygų reikalavimų pažeidimo atvejis, jei reikalavimo pažeidimo padarymo metai sutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais. Kai reikalavimo pažeidimo padarymo metai nesutampa su reikalavimo pažeidimo nustatymo metais, sankcijos dėl reikalavimų pažeidimo taikomos tam pareiškėjui, kuris paraišką pateikė reikalavimo pažeidimo padarymo metais.
37. Už netyčinį reikalavimų pažeidimą nustatoma 3 proc. dydžio sankcija, kuri atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus reikalavimų pažeidimą pagal masto, sunkumo ir poveikio trukmės kriterijus, vadovaujantis Metodikos 5 priedu ir atsižvelgiant į Metodikos 38 punkto nuostatas:
37.1. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
37.2. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip sunkus – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
37.3. jeigu reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė įvertinama kaip pastovi – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
37.4. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
37.5. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip nesunkus – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
38. Už nustatytus netyčinius reikalavimų pažeidimus mažiausias galimas sankcijos dydis – 1 proc., didžiausias galimas sankcijos dydis – 5 proc. Įvertinus pažeidimą, kaip numatyta šios Metodikos 37 punkte, sankcija apskaičiuojama taip:
38.1. jeigu pagal Metodikos 37.1–37.6 papunkčius paskaičiuotas dydis – 2 proc., taikomas sankcijos dydis – 3 proc.;
38.2. jeigu pagal Metodikos 37.1–37.6 papunkčius paskaičiuotas dydis – 4 proc., taikomas sankcijos dydis – 5 proc.;
39. Nustačius daugiau nei vieną nepasikartojantį netyčinio reikalavimo pažeidimą, sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia tvarka:
39.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam nustatytam reikalavimo pažeidimui atskirai pagal Metodikos 37 ir 38 punktus;
40. Bendras susumuotas daugiau nei vieno nepasikartojančio netyčinio reikalavimo pažeidimo sankcijos dydis neturi viršyti 5 proc.
41. Pirmą kartą nustačius to paties reikalavimo pakartotinį netyčinį reikalavimo pažeidimo atvejį, ankstesniaisiais metais taikytos sankcijos dydis padauginamas iš 2, ir pareiškėjas Agentūros informuojamas, kad dar kartą nustačius pakartotinį to paties reikalavimo pažeidimo atvejį bus laikoma, kad reikalavimas pažeistas tyčia.
42. Netyčinis reikalavimo pažeidimas, jei ankstesniais metais buvo nustatytas tyčinis to paties reikalavimo pažeidimas pagal Metodikos 37–41 punktų nuostatas, laikomas pakartotiniu netyčiniu reikalavimo pažeidimu ir einamųjų metų sankcijos dydis dauginamas iš 2.
43. Nustačius daugiau nei vieną pakartotinį netyčinio reikalavimo pažeidimą, sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:
44. Tolesni pakartotiniai to paties reikalavimo pažeidimai laikomi tyčiniu reikalavimų pažeidimu ir sankcijos taikomos pagal Metodikos 45–48 punktus.
45. Nustačius tyčinį reikalavimo pažeidimą, nustatoma 15 proc. dydžio sankcija, kuri atitinkamai padidinama ar sumažinama įvertinus reikalavimų pažeidimą pagal masto, sunkumo ir poveikio trukmės kriterijus vadovaujantis Metodikos 5 priedu:
45.1. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
45.2. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip sunkus – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
45.3. jeigu reikalavimų pažeidimo poveikio trukmė įvertinama kaip pastovi – sankcijos dydis didinamas 1 procentu;
45.4. jeigu reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
45.5. jeigu reikalavimų pažeidimo sunkumas įvertinamas kaip nesunkus – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
46. Tyčinis reikalavimo pažeidimas, jei ankstesniais metais buvo nustatytas netyčinis to paties reikalavimo pažeidimas pagal Metodikos 45–48 punktų nuostatas, pirmo pasikartojimo atveju laikomas nepakartotiniu tyčiniu reikalavimo pažeidimu ir sankcija taikoma už tyčinį pažeidimą.
47. Nustačius daugiau nei vieną tyčinį reikalavimo nesilaikymo atvejį, sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:
47.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam nustatytam reikalavimo pažeidimui atskirai pagal Metodikos 45 punktą;
48. Nustačius pakartotinį tyčinį reikalavimo pažeidimą, ankstesniaisiais metais taikytos sankcijos dydis padauginamas iš 2, o nustačius tolesnius to paties pakartotinio tyčinio reikalavimo pažeidimo atvejus, ankstesniaisiais metais taikytos sankcijos dydis toliau dauginamas iš 2, kol sankcijos dydis pasiekia 100 proc.
49. Nustačius tyčinius, netyčinius, pakartotinius reikalavimų pažeidimus, sankcijos dydis apskaičiuojamas tokia seka:
49.1. apskaičiuojamas sankcijos dydis kiekvienam pažeidimui atskirai, atsižvelgiant į Metodikos VI skyriuje išdėstytus sankcijų dydžių skaičiavimo principus, taikomus nustačius tyčinius ar netyčinius arba pakartotinius netyčinius reikalavimų pažeidimus;
50. Sankcijos už socialinių paramos sąlygų reikalavimus netaikomos:
50.1. kai apskaičiuotos sankcijos pareiškėjui per kalendorinius metus suma neviršija 100 Eur, tačiau pareiškėjas Agentūros informuojamas apie nustatytą reikalavimų nesilaikymą ir ateityje turės imtis taisomųjų veiksmų;
50.2. kai socialinių paramos sąlygų reikalavimų nesilaikoma dėl nenugalimos jėgos (force majeure) ar kitų nuo pareiškėjo valios nepriklausančių aplinkybių;
2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas taikomas 2025 m. ir vėlesniais metais pateiktoms paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškoms.